travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.968
- Likes
- 17.262
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Βόλτα στις αρχαιότητες Dougga και Bulla Regia
- Καρχηδόνα
- Τύνιδα
- Από την Τύνιδα στο Καϊρουάν.
- Από το Καϊρουάν στο Τοζέρ περνώντας από την υπέροχη Sufetula
- Στις οάσεις και τα φαράγγια του Tozeur, παρέα με ένα Βέρβερο. Μέρος 1ο.
- Στις οάσεις και τα φαράγγια του Tozeur, παρέα με ένα Βέρβερο. Μέρος 2ο.
- Σκηνικό Star Wars, Αλοτολίμνες και χωριό Tamezret.
- Ματμάτα και σπίτια τρωγλοδυτών.
- Τοπίο στην ομίχλη και παλιές αποθήκες τροφίμων.
- Σφαξ, Ελ Τζεμ, Μοναστίρ και Σουσα.
- Σούσα, Χαμμαμέτ και επιστροφή.
- Βίντεο
Σούσα, Χαμμαμέτ και επιστροφή.
Έφτασε και η τελευταία μέρα του ταξιδιού μας. Επειδή η πτήση ήταν αρκετά αργά, δηλαδή στις επτά το απόγευμα, είχαμε πολύ χρόνο στη διάθεσή μας μέχρι τότε. Πήραμε πρωινό, αρκετά καλό, στο ξενοδοχείο στις 7:00 και πήγαμε να πάρουμε το αυτοκίνητο. Η αλήθεια είναι ότι πρώτη φορά συνάντησα ξενοδοχεία να δίνουν πρωινό από τις 6:30 ή 7:00. Συνήθως αρχίζουν μετά τις 8:00 και μερικά ακόμα και μετά τις 9:00. Έχουν υπάρξει φυσικά και εξαιρέσεις, αλλά λίγες.
Έτσι είχαμε στη διάθεσή μας όλη τη μέρα από τις 8:00 το πρωί μέχρι τις 4 ή 5 που θα πηγαίναμε στο αεροδρόμιο. Το πρωί στην πόλη Σούσα λοιπόν πήραμε το αυτοκίνητο με τα πράγματά μας και παρκάραμε λίγο πιο κάτω από το ξενοδοχείο να δούμε την παραλία και να την φωτογραφίσουμε με το φως του ήλιου. Ο καιρός φυσικά ήταν καλός, αλλά είχε και πολλά σύννεφα με λίγο κρύο, αφού ήταν πρωί ακόμα. Δεν μείναμε πολύ στην παραλία, η οποία σίγουρα το καλοκαίρι θα φαίνεται πολύ όμορφη. Είναι μία τεράστια αμμουδιά με μήκος περίπου 1,5 χιλιόμετρο. Η πόλη θα έχει και άλλες παραλίες αλλά εμείς επισκεφτήκαμε μόνο αυτήν και λίγο παρακάτω αργότερα και μία άλλη, πιο μικρή όμως.
Πήραμε το αυτοκίνητο ξανά και το παρκάραμε στο τέλος αυτής της παραλίας σε ένα ήσυχο μέρος για να είμαστε σίγουροι για τη νομιμότητα του παρκαρίσματος και ξεκινήσαμε από εκεί με τα πόδια για να δούμε το κέντρο της πόλης και τα μνημεία της. Αρχικά ανεβήκαμε πάνω προς το φρούριο, όπου γινόταν ένας χαμός από τα κίτρινα βαν τα οποία μεταφέρουν τον κόσμο από την επαρχία στην πόλη το πρωί.
Δεν μπήκαμε αμέσως μέσα στο φρούριο και στην Μεδίνα, αλλά είπαμε να κάνουμε μία προσπάθεια μήπως και το μουσείο ήταν ανοιχτό. Δυστυχώς το είδαμε απέξω, αλλά ήταν κλειστό γιατί ήταν Δευτέρα, και βέβαια είναι κλειστά τα μουσεία. Δίπλα στο μουσείο ήταν η Κάσμπα, ένα μικρό προπύργιο θα μπορούσα να πω, αλλά και αυτή ήταν κλειστή.
Έτσι από μία είσοδο του φρουρίου μπήκαμε μέσα στην αγορά και αρχίσαμε τις βόλτες στα σουκ. Δεν είμαστε και φανατικοί των αγορών, αλλά οι τιμές ήταν προκλητικά χαμηλές. Ούτε παζάρια δεν κάναμε και πήραμε διάφορα μικρά πραγματάκια.
Ψάχναμε να βρούμε το κάστρο της πόλης, το Ribat of Sousse. Το βρήκαμε σχετικά εύκολα, πληρώσαμε το εισιτήριό μας και μπήκαμε. Ανεβήκαμε επάνω στα τείχη και είχαμε θέα ολόκληρη την πόλη.
Επειδή είχα αλλάξει σχετικά πολλά ευρώ (ουσιαστικά τράβηξα δηνάρια με τη Revolut) αποφάσισα να προσπαθήσω να αλλάξω μερικά δηνάρια σε ευρώ. Ευτυχώς σε ένα μαγαζί που ψωνίσαμε, δέχτηκε και του έδωσα 30 ευρώ και μου έδωσε 100 δηνάρια. Έτσι ήταν όλα μία χαρά. Όμως προς το τέλος της ημέρας είχα αγχωθεί λίγο γιατί δεν ήξερα πόσα θα είναι τα εισιτήρια, αν θέλαμε να μπούμε σε έναν αρχαιολογικό χώρο. Ακόμα και για το κόστος διοδίων είχα πρόβλημα αν και ήξερα ότι τα διόδια είναι πολύ φθηνά της τάξης του ενός δηναρίου για κάθε περίπου 40 χιλιόμετρα. Δηλαδή χονδρικά ένα ευρώ για κάθε 100 χλμ. Είπα ξανά ότι έχουν καλούς δρόμους και διόδια πληρώνεις σε δρόμο που έχει δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και ανώτατο όριο ταχύτητας τα 110 χιλιόμετρα ανά ώρα, που λίγοι το τηρούν. Μπαίνοντας σε αυτό το δρόμο παίρνεις μία απόδειξη για το σημείο και την ώρα που μπήκες και βγαίνοντας δίνεις αυτή την απόδειξη και σου λένε πόσα χρωστάς. Το περισσότερο που πληρώσαμε σε διαδρομή ήταν 4 δηνάρια δηλαδή λίγο πάνω από το 1 ευρώ.
Τελικά πήραμε ένα σωρό μικρά σουβενίρ και έχουμε γεμίσει τις βαλίτσες με μικρά πράγματα. Δεν είναι και τόσο όμορφα γιατί δεν δίνουμε και τα περίσσια λεφτά. Όμως είναι συμπαθητικά και είναι ωραίο να μπορείς να αγοράζεις πολλά πράγματα από μία χώρα. Ας μην είναι και η καλύτερη ποιότητα. Μου έκανε εντύπωση ότι στο μαγαζί που πήραμε το πρωί τα σουβενίρ και μας άλλαξε και τα 100 δηνάρια, μου είπε ο άνθρωπος ότι παρακάτω μην ψωνίσουμε ασήμι ή χρυσό γιατί είναι ψεύτικα. Εμείς βέβαια έτσι κι αλλιώς δεν είχαμε κανένα τέτοιο σκοπό.
Κάναμε βόλτα στην πόλη και σε μία πλατεία που είχε ένα άγαλμα με έναν ιππέα που δεν ήταν άλλος από τον γνωστό μας Habib Bourguiba.
Περίπου στις 10:30 πήγαμε να πάρουμε το αυτοκίνητο για να φύγουμε και να πάμε στον επόμενο προορισμό μας, ο οποίος ήταν η τουριστική πόλη Hammamet. Φτάσαμε περίπου στις 12:00 και παρκάραμε του αυτοκινήτου δίπλα στο φρούριο της πόλης. Προηγουμένως είχαμε περάσει από κάποιες παραλίες για να τις φωτογραφίσουμε και η Ντίνα είχε δει κάπου ότι υπάρχει ένας αρχαιολογικός χώρος εκεί κοντά πριν την πόλη. Περάσαμε να τον δούμε και το όνομά του ήταν Pupput. Δεν άξιζε και πολύ. Είχε μερικά ψηφιδωτά που δεν ήταν καλά διατηρημένα. Φάγαμε και λίγο κρύο να κάνουμε τη βόλτα μας και είδαμε τον υποδεέστερο από τους αρχαιολογικούς χώρους σε αυτή τη χώρα.
Η Hammamet έχει τεράστια ξενοδοχεία και είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση από την πόλη Σφαξ. Το ίδιο καλά ήταν και στη Σούσα που είναι καθαρή πόλη. Στη Χαμμαμέτ πήγαμε στην Κάσμπα, ένα μικρό κάστρο, που δώσαμε ορισμένα από τα τελευταία μας χρήματα, με είσοδο φυσικά 8 δηνάρια. Δεν άξιζε και τόσο πολύ. Όμως πιστεύαμε ότι επειδή θα ανεβαίναμε ψηλά στα τείχη θα είχαμε μία καλή θέα της πόλης στο κομμάτι που είναι περίκλειστη από το φρούριο, αλλά και εξωτερικά. Δεν πειράζει όμως γιατί έτσι κι αλλιώς θέλαμε να το δούμε. Το ζήτημα είναι ότι και στο εσωτερικό του είχε τεράστια δέντρα και δεν μπορούσες να φωτογραφήσεις καλά καλά και την ίδια την Κάσμπα.
Κάναμε τις βόλτες μας μέσα και έξω από το φρούριο της Χαμμαμέτ. Μας άρεσε πάρα πολύ κυρίως στο εσωτερικό του φρουρίου. Συγκεκριμένα τα στενά δρομάκια με τα σπίτια που ήταν πανέμορφα. Πολύ όμορφο ήταν το άσπρο χρώμα των τοίχων και το μπλε στις πόρτες και στα παράθυρα. Και εκεί φυσικά οι καταστηματάρχες πάντα σε φωνάζουν για να ψωνίσεις κάτι από τα μαγαζιά τους. Εμείς πλέον δεν είχαμε χρήματα, αλλά ήδη είχαμε ψωνίσει και αρκετά πράγματα. Το καλό ήταν ότι όταν είσαι αποφασισμένος να μην αγοράσεις, το καταλαβαίνουν πολύ εύκολα.
Ένα άλλο που συνέβη, και είχε ξανασυμβεί άλλες δύο φορές στην Τύνιδα, και το έχω αναφέρει, είναι το εξής κόλπο που κάνουν για να σε πάρουν μαζί τους στο μαγαζί: πρώτα έρχονται δίπλα σου και σου λένε: Γεια σου, τι κάνεις, με θυμάσαι; Αυτά βέβαια στα αγγλικά. Του λες εσύ: όχι. Και σου λένε μετά: Α εγώ δουλεύω στο ξενοδοχείο που μένετε, απλά δεν με θυμάσαι γιατί εκεί φοράω τη στολή της δουλειάς μου. Αυτό μας το έκαναν τρεις φορές και το κάνουν είτε απλά για να σου πιάσουν κουβέντα, όπως τις δύο πρώτες φορές στην Τύνιδα, χωρίς κάποιο οικονομικό όφελος, αλλά μόνο για να μας μιλήσουν. Στη Χαμμαμέτ το έκανε γιατί είχε ένα μαγαζί. Τέλος πάντων, το μάθαμε και αυτό το κόλπο.
Στα τουριστικά μέρη της χώρας οι περισσότεροι μαγαζάτορες ξέρουν μερικές ελληνικές λέξεις. Στην αρχή κλασικά σε ρωτάνε από πού είσαι, και σου λένε μόλις τους πεις ότι είσαι Έλληνας: Καλημέρα, Καλησπέρα και γελάνε. Νομίζουν ότι επειδή μιλάνε δύο λέξεις ελληνικές εσύ θα πας να ψωνίσεις. Σίγουρα πιάνει πολλές φορές.
Στις 2:30 το μεσημέρι είχαμε ολοκληρώσει τη βόλτα μας και πήγαμε στο αυτοκίνητο, για να το καθαρίσουμε λίγο, για να μη μας πουν όταν το γυρίσουμε πίσω ότι είναι πολύ λερωμένο και μας χρεώσουν. Μας έχει συμβεί στο παρελθόν σε 2-3 περιπτώσεις. Και στην Αυστραλία ήταν πολύ οδυνηρό αφού πήραν από την πιστωτική κάρτα 300 δολάρια!!!
Ξεκινήσαμε στις τρεις για να πάμε στο αεροδρόμιο, που η πτήση μας ήταν στις επτά. Το αεροδρόμιο της Τύνιδας είναι σχετικά μικρό και καταλαβαίναμε ότι και μία ώρα πριν την πτήση εάν φτάσεις θα την προλάβεις. Εμείς για λόγους ασφαλείας κανονίσαμε να φτάσουμε πολύ νωρίτερα. Φτάσαμε από τις 4:30. Μέχρι να φτάσουμε όμως αγχωθήκαμε λίγο γιατί 15 χιλιόμετρα πριν την είσοδο στην πόλη, το Google έδειχνε την κίνηση στο δρόμο μας κατακόκκινη, δηλαδή είχε πολύ αργή κυκλοφορία των οχημάτων. Πάνω από μισή ώρα πηγαίναμε με πολύ αργή ταχύτητα. Η αιτία ήταν πρώτον ότι γίνονταν κάποια έργα στους δρόμους και δεύτερον είχε γίνει ένα μικρό ατύχημα και το αποτέλεσμα ήταν να έχουμε μεγάλη καθυστέρηση. Η Ντίνα φοβήθηκε πάρα πολύ, αλλά εγώ ήμουν ήσυχος, γιατί έβλεπα στο χάρτη του Google ότι η κίνηση τελείωνε απότομα και από κόκκινο γινόταν μπλε. Άρα υπήρχε κάποιο συμβάν στο δρόμο προς το αεροδρόμιο και θα το προσπερνούσαμε αργά ή γρήγορα.
Όλα καλά με την παράδοση του αυτοκινήτου. Μου είχαν μείνει μονάχα τρία δηνάρια και τα έδωσα σε μία καθαρίστρια στις τουαλέτες και η γυναίκα με ευχαρίστησε.
Η σημερινή μας διαδρομή:
Η Επιστροφή με τις δύο πτήσεις της ΙΤΑ Airlines ήταν μία χαρά. Απλά φτάσαμε πολύ αργά στην Αθήνα γιατί είχε και μισή ώρα καθυστέρηση και τελικά βρεθήκαμε στο σπίτι κάπου στις 3:30 τα ξημερώματα.
Συμπερασματικά, ήταν ένα γεμάτο και όμορφο ταξίδι, που άξιζε και τα λεφτά του. Όλη αυτή την ιστορία που ζήσαμε πραγματικά δεν την περιμέναμε. Ήταν υπέροχο να βλέπουμε τόσο ενδιαφέροντα πράγματα. Όμως και το να γυρνάς με το αυτοκίνητο εδώ και εκεί ήταν κάτι πολύ ευχάριστο. Βέβαια η μετακίνηση είχε και τα προβλήματά της μέσα στις πόλεις, μικρές και μεγάλες, όταν είχε κίνηση. Διότι τότε οι άραβες δεν αστειεύονται: προσπαθούν να σου πάρουν τη θέση. Σε αυτούς ισχύει: όποιος μπει πρώτος αυτός έχει προτεραιότητα. Ευτυχώς αυτό δεν το εφαρμόζουν πάντα, ειδικά στις κυκλικές διασταυρώσεις.
Να πω τώρα λίγο και για τα οικονομικά του ταξιδιού μας. Οι λεπτομέρειες είναι όπως τις είχα πει στην αρχή της ιστορίας μου. Τα ξενοδοχεία τα πλήρωσα όλα επί τόπου με τοπικό νόμισμα, εκτός από το πρώτο στην Τύνιδα που το πλήρωσα με την κάρτα Revolut. Αθροίζοντας τα έξοδα βγαίνουν 1.550 ευρώ και για τους δύο, που σημαίνει ότι σε αυτό το ποσό μέσα είναι και σουβενίρ αξίας περίπου 100 ευρώ. Επομένως αυτό το ταξίδι σίγουρα δεν πήγε παραπάνω από 780 ευρώ στον καθένα. Για 9 διανυκτερεύσεις, δηλαδή 10 ημερών ταξίδι σε μία τέτοια χώρα και με τις συνθήκες που το κάναμε, θεωρώ ότι είναι πολύ καλά τα χρήματα. Τα πρακτορεία στην Ελλάδα τόσο περίπου σου ζητάνε για να σου κάνουν αυτό το ταξίδι, το οποίο όμως θα είναι 7-8 ημερών. Και φυσικά θα έχεις και κάποια άλλα προσωπικά έξοδα. Οπότε πιστεύω ότι εμάς μας ήρθε αρκετά φθηνότερα. Και ποιοτικά ήταν πολύ καλύτερο ως ταξίδι. Να σημειωθεί επίσης ότι σίγουρα είδαμε πολύ περισσότερα σημεία ενδιαφέροντος. Και εννοείται ότι καθόμασταν όσο εμείς θέλαμε.
Και στα επόμενα.
Έφτασε και η τελευταία μέρα του ταξιδιού μας. Επειδή η πτήση ήταν αρκετά αργά, δηλαδή στις επτά το απόγευμα, είχαμε πολύ χρόνο στη διάθεσή μας μέχρι τότε. Πήραμε πρωινό, αρκετά καλό, στο ξενοδοχείο στις 7:00 και πήγαμε να πάρουμε το αυτοκίνητο. Η αλήθεια είναι ότι πρώτη φορά συνάντησα ξενοδοχεία να δίνουν πρωινό από τις 6:30 ή 7:00. Συνήθως αρχίζουν μετά τις 8:00 και μερικά ακόμα και μετά τις 9:00. Έχουν υπάρξει φυσικά και εξαιρέσεις, αλλά λίγες.
Έτσι είχαμε στη διάθεσή μας όλη τη μέρα από τις 8:00 το πρωί μέχρι τις 4 ή 5 που θα πηγαίναμε στο αεροδρόμιο. Το πρωί στην πόλη Σούσα λοιπόν πήραμε το αυτοκίνητο με τα πράγματά μας και παρκάραμε λίγο πιο κάτω από το ξενοδοχείο να δούμε την παραλία και να την φωτογραφίσουμε με το φως του ήλιου. Ο καιρός φυσικά ήταν καλός, αλλά είχε και πολλά σύννεφα με λίγο κρύο, αφού ήταν πρωί ακόμα. Δεν μείναμε πολύ στην παραλία, η οποία σίγουρα το καλοκαίρι θα φαίνεται πολύ όμορφη. Είναι μία τεράστια αμμουδιά με μήκος περίπου 1,5 χιλιόμετρο. Η πόλη θα έχει και άλλες παραλίες αλλά εμείς επισκεφτήκαμε μόνο αυτήν και λίγο παρακάτω αργότερα και μία άλλη, πιο μικρή όμως.



Πήραμε το αυτοκίνητο ξανά και το παρκάραμε στο τέλος αυτής της παραλίας σε ένα ήσυχο μέρος για να είμαστε σίγουροι για τη νομιμότητα του παρκαρίσματος και ξεκινήσαμε από εκεί με τα πόδια για να δούμε το κέντρο της πόλης και τα μνημεία της. Αρχικά ανεβήκαμε πάνω προς το φρούριο, όπου γινόταν ένας χαμός από τα κίτρινα βαν τα οποία μεταφέρουν τον κόσμο από την επαρχία στην πόλη το πρωί.



Δεν μπήκαμε αμέσως μέσα στο φρούριο και στην Μεδίνα, αλλά είπαμε να κάνουμε μία προσπάθεια μήπως και το μουσείο ήταν ανοιχτό. Δυστυχώς το είδαμε απέξω, αλλά ήταν κλειστό γιατί ήταν Δευτέρα, και βέβαια είναι κλειστά τα μουσεία. Δίπλα στο μουσείο ήταν η Κάσμπα, ένα μικρό προπύργιο θα μπορούσα να πω, αλλά και αυτή ήταν κλειστή.




Έτσι από μία είσοδο του φρουρίου μπήκαμε μέσα στην αγορά και αρχίσαμε τις βόλτες στα σουκ. Δεν είμαστε και φανατικοί των αγορών, αλλά οι τιμές ήταν προκλητικά χαμηλές. Ούτε παζάρια δεν κάναμε και πήραμε διάφορα μικρά πραγματάκια.







Ψάχναμε να βρούμε το κάστρο της πόλης, το Ribat of Sousse. Το βρήκαμε σχετικά εύκολα, πληρώσαμε το εισιτήριό μας και μπήκαμε. Ανεβήκαμε επάνω στα τείχη και είχαμε θέα ολόκληρη την πόλη.
Επειδή είχα αλλάξει σχετικά πολλά ευρώ (ουσιαστικά τράβηξα δηνάρια με τη Revolut) αποφάσισα να προσπαθήσω να αλλάξω μερικά δηνάρια σε ευρώ. Ευτυχώς σε ένα μαγαζί που ψωνίσαμε, δέχτηκε και του έδωσα 30 ευρώ και μου έδωσε 100 δηνάρια. Έτσι ήταν όλα μία χαρά. Όμως προς το τέλος της ημέρας είχα αγχωθεί λίγο γιατί δεν ήξερα πόσα θα είναι τα εισιτήρια, αν θέλαμε να μπούμε σε έναν αρχαιολογικό χώρο. Ακόμα και για το κόστος διοδίων είχα πρόβλημα αν και ήξερα ότι τα διόδια είναι πολύ φθηνά της τάξης του ενός δηναρίου για κάθε περίπου 40 χιλιόμετρα. Δηλαδή χονδρικά ένα ευρώ για κάθε 100 χλμ. Είπα ξανά ότι έχουν καλούς δρόμους και διόδια πληρώνεις σε δρόμο που έχει δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και ανώτατο όριο ταχύτητας τα 110 χιλιόμετρα ανά ώρα, που λίγοι το τηρούν. Μπαίνοντας σε αυτό το δρόμο παίρνεις μία απόδειξη για το σημείο και την ώρα που μπήκες και βγαίνοντας δίνεις αυτή την απόδειξη και σου λένε πόσα χρωστάς. Το περισσότερο που πληρώσαμε σε διαδρομή ήταν 4 δηνάρια δηλαδή λίγο πάνω από το 1 ευρώ.
Τελικά πήραμε ένα σωρό μικρά σουβενίρ και έχουμε γεμίσει τις βαλίτσες με μικρά πράγματα. Δεν είναι και τόσο όμορφα γιατί δεν δίνουμε και τα περίσσια λεφτά. Όμως είναι συμπαθητικά και είναι ωραίο να μπορείς να αγοράζεις πολλά πράγματα από μία χώρα. Ας μην είναι και η καλύτερη ποιότητα. Μου έκανε εντύπωση ότι στο μαγαζί που πήραμε το πρωί τα σουβενίρ και μας άλλαξε και τα 100 δηνάρια, μου είπε ο άνθρωπος ότι παρακάτω μην ψωνίσουμε ασήμι ή χρυσό γιατί είναι ψεύτικα. Εμείς βέβαια έτσι κι αλλιώς δεν είχαμε κανένα τέτοιο σκοπό.
Κάναμε βόλτα στην πόλη και σε μία πλατεία που είχε ένα άγαλμα με έναν ιππέα που δεν ήταν άλλος από τον γνωστό μας Habib Bourguiba.









Περίπου στις 10:30 πήγαμε να πάρουμε το αυτοκίνητο για να φύγουμε και να πάμε στον επόμενο προορισμό μας, ο οποίος ήταν η τουριστική πόλη Hammamet. Φτάσαμε περίπου στις 12:00 και παρκάραμε του αυτοκινήτου δίπλα στο φρούριο της πόλης. Προηγουμένως είχαμε περάσει από κάποιες παραλίες για να τις φωτογραφίσουμε και η Ντίνα είχε δει κάπου ότι υπάρχει ένας αρχαιολογικός χώρος εκεί κοντά πριν την πόλη. Περάσαμε να τον δούμε και το όνομά του ήταν Pupput. Δεν άξιζε και πολύ. Είχε μερικά ψηφιδωτά που δεν ήταν καλά διατηρημένα. Φάγαμε και λίγο κρύο να κάνουμε τη βόλτα μας και είδαμε τον υποδεέστερο από τους αρχαιολογικούς χώρους σε αυτή τη χώρα.



Η Hammamet έχει τεράστια ξενοδοχεία και είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση από την πόλη Σφαξ. Το ίδιο καλά ήταν και στη Σούσα που είναι καθαρή πόλη. Στη Χαμμαμέτ πήγαμε στην Κάσμπα, ένα μικρό κάστρο, που δώσαμε ορισμένα από τα τελευταία μας χρήματα, με είσοδο φυσικά 8 δηνάρια. Δεν άξιζε και τόσο πολύ. Όμως πιστεύαμε ότι επειδή θα ανεβαίναμε ψηλά στα τείχη θα είχαμε μία καλή θέα της πόλης στο κομμάτι που είναι περίκλειστη από το φρούριο, αλλά και εξωτερικά. Δεν πειράζει όμως γιατί έτσι κι αλλιώς θέλαμε να το δούμε. Το ζήτημα είναι ότι και στο εσωτερικό του είχε τεράστια δέντρα και δεν μπορούσες να φωτογραφήσεις καλά καλά και την ίδια την Κάσμπα.













Κάναμε τις βόλτες μας μέσα και έξω από το φρούριο της Χαμμαμέτ. Μας άρεσε πάρα πολύ κυρίως στο εσωτερικό του φρουρίου. Συγκεκριμένα τα στενά δρομάκια με τα σπίτια που ήταν πανέμορφα. Πολύ όμορφο ήταν το άσπρο χρώμα των τοίχων και το μπλε στις πόρτες και στα παράθυρα. Και εκεί φυσικά οι καταστηματάρχες πάντα σε φωνάζουν για να ψωνίσεις κάτι από τα μαγαζιά τους. Εμείς πλέον δεν είχαμε χρήματα, αλλά ήδη είχαμε ψωνίσει και αρκετά πράγματα. Το καλό ήταν ότι όταν είσαι αποφασισμένος να μην αγοράσεις, το καταλαβαίνουν πολύ εύκολα.
Ένα άλλο που συνέβη, και είχε ξανασυμβεί άλλες δύο φορές στην Τύνιδα, και το έχω αναφέρει, είναι το εξής κόλπο που κάνουν για να σε πάρουν μαζί τους στο μαγαζί: πρώτα έρχονται δίπλα σου και σου λένε: Γεια σου, τι κάνεις, με θυμάσαι; Αυτά βέβαια στα αγγλικά. Του λες εσύ: όχι. Και σου λένε μετά: Α εγώ δουλεύω στο ξενοδοχείο που μένετε, απλά δεν με θυμάσαι γιατί εκεί φοράω τη στολή της δουλειάς μου. Αυτό μας το έκαναν τρεις φορές και το κάνουν είτε απλά για να σου πιάσουν κουβέντα, όπως τις δύο πρώτες φορές στην Τύνιδα, χωρίς κάποιο οικονομικό όφελος, αλλά μόνο για να μας μιλήσουν. Στη Χαμμαμέτ το έκανε γιατί είχε ένα μαγαζί. Τέλος πάντων, το μάθαμε και αυτό το κόλπο.
Στα τουριστικά μέρη της χώρας οι περισσότεροι μαγαζάτορες ξέρουν μερικές ελληνικές λέξεις. Στην αρχή κλασικά σε ρωτάνε από πού είσαι, και σου λένε μόλις τους πεις ότι είσαι Έλληνας: Καλημέρα, Καλησπέρα και γελάνε. Νομίζουν ότι επειδή μιλάνε δύο λέξεις ελληνικές εσύ θα πας να ψωνίσεις. Σίγουρα πιάνει πολλές φορές.
Στις 2:30 το μεσημέρι είχαμε ολοκληρώσει τη βόλτα μας και πήγαμε στο αυτοκίνητο, για να το καθαρίσουμε λίγο, για να μη μας πουν όταν το γυρίσουμε πίσω ότι είναι πολύ λερωμένο και μας χρεώσουν. Μας έχει συμβεί στο παρελθόν σε 2-3 περιπτώσεις. Και στην Αυστραλία ήταν πολύ οδυνηρό αφού πήραν από την πιστωτική κάρτα 300 δολάρια!!!
Ξεκινήσαμε στις τρεις για να πάμε στο αεροδρόμιο, που η πτήση μας ήταν στις επτά. Το αεροδρόμιο της Τύνιδας είναι σχετικά μικρό και καταλαβαίναμε ότι και μία ώρα πριν την πτήση εάν φτάσεις θα την προλάβεις. Εμείς για λόγους ασφαλείας κανονίσαμε να φτάσουμε πολύ νωρίτερα. Φτάσαμε από τις 4:30. Μέχρι να φτάσουμε όμως αγχωθήκαμε λίγο γιατί 15 χιλιόμετρα πριν την είσοδο στην πόλη, το Google έδειχνε την κίνηση στο δρόμο μας κατακόκκινη, δηλαδή είχε πολύ αργή κυκλοφορία των οχημάτων. Πάνω από μισή ώρα πηγαίναμε με πολύ αργή ταχύτητα. Η αιτία ήταν πρώτον ότι γίνονταν κάποια έργα στους δρόμους και δεύτερον είχε γίνει ένα μικρό ατύχημα και το αποτέλεσμα ήταν να έχουμε μεγάλη καθυστέρηση. Η Ντίνα φοβήθηκε πάρα πολύ, αλλά εγώ ήμουν ήσυχος, γιατί έβλεπα στο χάρτη του Google ότι η κίνηση τελείωνε απότομα και από κόκκινο γινόταν μπλε. Άρα υπήρχε κάποιο συμβάν στο δρόμο προς το αεροδρόμιο και θα το προσπερνούσαμε αργά ή γρήγορα.
Όλα καλά με την παράδοση του αυτοκινήτου. Μου είχαν μείνει μονάχα τρία δηνάρια και τα έδωσα σε μία καθαρίστρια στις τουαλέτες και η γυναίκα με ευχαρίστησε.
Η σημερινή μας διαδρομή:

Η Επιστροφή με τις δύο πτήσεις της ΙΤΑ Airlines ήταν μία χαρά. Απλά φτάσαμε πολύ αργά στην Αθήνα γιατί είχε και μισή ώρα καθυστέρηση και τελικά βρεθήκαμε στο σπίτι κάπου στις 3:30 τα ξημερώματα.
Συμπερασματικά, ήταν ένα γεμάτο και όμορφο ταξίδι, που άξιζε και τα λεφτά του. Όλη αυτή την ιστορία που ζήσαμε πραγματικά δεν την περιμέναμε. Ήταν υπέροχο να βλέπουμε τόσο ενδιαφέροντα πράγματα. Όμως και το να γυρνάς με το αυτοκίνητο εδώ και εκεί ήταν κάτι πολύ ευχάριστο. Βέβαια η μετακίνηση είχε και τα προβλήματά της μέσα στις πόλεις, μικρές και μεγάλες, όταν είχε κίνηση. Διότι τότε οι άραβες δεν αστειεύονται: προσπαθούν να σου πάρουν τη θέση. Σε αυτούς ισχύει: όποιος μπει πρώτος αυτός έχει προτεραιότητα. Ευτυχώς αυτό δεν το εφαρμόζουν πάντα, ειδικά στις κυκλικές διασταυρώσεις.
Να πω τώρα λίγο και για τα οικονομικά του ταξιδιού μας. Οι λεπτομέρειες είναι όπως τις είχα πει στην αρχή της ιστορίας μου. Τα ξενοδοχεία τα πλήρωσα όλα επί τόπου με τοπικό νόμισμα, εκτός από το πρώτο στην Τύνιδα που το πλήρωσα με την κάρτα Revolut. Αθροίζοντας τα έξοδα βγαίνουν 1.550 ευρώ και για τους δύο, που σημαίνει ότι σε αυτό το ποσό μέσα είναι και σουβενίρ αξίας περίπου 100 ευρώ. Επομένως αυτό το ταξίδι σίγουρα δεν πήγε παραπάνω από 780 ευρώ στον καθένα. Για 9 διανυκτερεύσεις, δηλαδή 10 ημερών ταξίδι σε μία τέτοια χώρα και με τις συνθήκες που το κάναμε, θεωρώ ότι είναι πολύ καλά τα χρήματα. Τα πρακτορεία στην Ελλάδα τόσο περίπου σου ζητάνε για να σου κάνουν αυτό το ταξίδι, το οποίο όμως θα είναι 7-8 ημερών. Και φυσικά θα έχεις και κάποια άλλα προσωπικά έξοδα. Οπότε πιστεύω ότι εμάς μας ήρθε αρκετά φθηνότερα. Και ποιοτικά ήταν πολύ καλύτερο ως ταξίδι. Να σημειωθεί επίσης ότι σίγουρα είδαμε πολύ περισσότερα σημεία ενδιαφέροντος. Και εννοείται ότι καθόμασταν όσο εμείς θέλαμε.
Και στα επόμενα.