travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.968
- Likes
- 17.262
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Βόλτα στις αρχαιότητες Dougga και Bulla Regia
- Καρχηδόνα
- Τύνιδα
- Από την Τύνιδα στο Καϊρουάν.
- Από το Καϊρουάν στο Τοζέρ περνώντας από την υπέροχη Sufetula
- Στις οάσεις και τα φαράγγια του Tozeur, παρέα με ένα Βέρβερο. Μέρος 1ο.
- Στις οάσεις και τα φαράγγια του Tozeur, παρέα με ένα Βέρβερο. Μέρος 2ο.
- Σκηνικό Star Wars, Αλοτολίμνες και χωριό Tamezret.
- Ματμάτα και σπίτια τρωγλοδυτών.
- Τοπίο στην ομίχλη και παλιές αποθήκες τροφίμων.
- Σφαξ, Ελ Τζεμ, Μοναστίρ και Σουσα.
- Σούσα, Χαμμαμέτ και επιστροφή.
- Βίντεο
Στις οάσεις και τα φαράγγια του Tozeur, παρέα με ένα Βέρβερο. Μέρος 1ο.
Από χρόνια πριν, που τα πρακτορεία πήγαιναν στην Τυνησία, δεν θέλαμε να πάμε και τόσο πολύ. Λέγαμε ότι αφού έχουμε πάει σε άλλες χώρες της Βορείου Αφρικής δηλαδή στην Αίγυπτο στη Λιβύη αλλά και στο Μαρόκο, τι να μας κάνει τώρα η Τυνησία; Έτσι δεν το είχαμε πάρει ποτέ απόφαση να κάνουμε ένα τέτοιο ταξίδι. Είχε πάει η κόρη μας πριν περίπου 10 χρόνια και δεν της έκανε ούτε κρύο ούτε ζέστη αυτή η χώρα. Έτσι λοιπόν δεν πιστεύαμε ότι θα έχει κάτι ιδιαίτερο και λέγαμε: Εντάξει, ας πάμε να περάσουμε μερικές ωραίες μέρες στο εξωτερικό. Όμως αυτά που είδαμε όλες τις μέρες ήταν πολύ έντονα. Αν και όχι πρωτόγνωρα, ήταν πάρα πολύ όμορφα.
Μέχρι αυτή τη μέρα βλέπαμε τα μνημεία της Ρωμαϊκής εποχής. Όμως είχε έρθει η μέρα για να δούμε και τα μνημεία της φύσης. Γι αυτό άλλωστε φτάσαμε και στην πόλη Τοζέρ της κεντρικής Τυνησίας. Το βράδυ που φτάσαμε φυσικά δεν μπορέσαμε να δούμε τίποτα από την πόλη. Στο ξενοδοχείο είχαμε ένα καλό πρωινό, αν και υποδεέστερο του πρωινού που είχαμε στην Τύνιδα. Μετά ρώτησα στη ρεσεψιόν ένα νεαρό και μου είπε ότι μπορούμε να επισκεφτούμε τις οάσεις, καθώς και τα φαράγγια της περιοχής κοντά στα σύνορα με την Αλγερία με το αυτοκίνητο που διαθέταμε. Δεν χρειαζόταν δηλαδή ένα αυτοκίνητο 4X4. Εγώ από την Αθήνα που το έψαχνα, το είχα καταλάβει, αλλά καλό είναι να το επιβεβαιώνεις και από κάποιον στα σίγουρα.
Στις 8:00 το πρωί ήμασταν έτοιμοι ξεκινήσαμε για τα βορειοδυτικά σύνορα της χώρας. Το πιο μακρινό σημείο σύμφωνα με το πρόγραμμα που είχα κάνει, ήταν και ο πρώτος σταθμός που έβαλα στο GPS και ήταν το φαράγγι Mides. Η απόσταση μέχρι εκεί ήταν κοντά στα 80 χιλιόμετρα. Στο δρόμο κάναμε αρκετές στάσεις για να πάρουμε φωτογραφίες στην έρημο. Δεν ήταν μόνο τα συνηθισμένα αλλά και κάποια σημεία όπου πριν από χρόνια θα υπήρχαν λίμνες και πλέον είχε εξαφανιστεί το νερό και υπήρχε μόνο λίγο αλάτι στην επιφάνεια του εδάφους. Κάπου φαινόταν και λίγο νερό ή υγρασία. Ωραίες εικόνες, που την επόμενη μέρα είδαμε σε μεγαλύτερη ένταση. Βλέποντας το χάρτη γίνεται φανερό πως είναι ένα κάτι σαν σύμπλεγμα λιμνών. Τα σημεία που εμείς σταματήσαμε καταλαμβάνονται από τη λίμνη Chott el Rahim.
Όπως προχωρούσαμε, έχοντας ξεπεράσει τη μισή απόσταση μέχρι τον τελικό μας προορισμό, εγώ σταμάτησα να κάνω την ανάγκη μου. Δεν σταμάτησα κάπου τυχαία αλλά σε ένα σημείο ώστε να βγάλουμε και μερικές φωτογραφίες τα βουνά και μία ωραία όαση εκεί κοντά. Όταν ήμασταν έτοιμοι να φύγουμε αποφασίσαμε να πάμε να δούμε αυτήν την όαση, η οποία δεν ξέραμε πως ονομάζεται. Ανεβήκαμε μία μικρή ανηφόρα με τα σπίτια ενός χωριού δεξιά και αριστερά. Μετά από ένα με δύο χιλιόμετρα φτάσαμε σε ένα σημείο όπου φαινόταν ότι ήταν ένα τουριστικό μέρος, αφού υπήρχαν μαγαζιά με σουβενίρ. Είπαμε να παρκάρουμε να δούμε τι ήταν αυτό εκεί. Πολύ σύντομα καταλάβαμε ότι ήταν ένας από τους προορισμούς της ημέρας μας, συγκεκριμένα ήταν το χωριό με την ομώνυμη όαση και το φαράγγι Chebika.
Παρκάραμε και πριν καταλάβουμε καλά-καλά που ήμασταν, ήρθε ένας ντόπιος ντυμένος με στολή Βερβέρου (αυτό το καταλάβαμε αργότερα που μας είπε ποιος ήταν) και μας ζήτησε να γίνει ο ξεναγός μας. Βασικά αυτός μας είπε που βρισκόμασταν. Δεν ζήτησε πολλά χρήματα, μόλις 20 δηνάρια για μισή ώρα που θα μας έκανε βόλτα. Επειδή το ποσόν των 5,5 ευρώ μας φάνηκε πολύ μικρό, αποφασίσαμε να τον προσλάβουμε για να μας δείξει το μέρος. Δεν κάναμε καθόλου άσχημα. Για μισή ώρα και παραπάνω κάναμε βόλτες με τον Χασάν σε αυτή την περιοχή.
Μας πήγε από τα σημεία που έπρεπε να πάμε για να δούμε τα πιο όμορφα μέρη της περιοχής. Μας εξηγούσε και διάφορα πράγματα και εμείς αρχίσαμε από την αρχή να εντυπωσιαζόμαστε από το τοπίο. Πρώτα περάσαμε από ένα χωριό Βερβέρων εγκαταλειμμένο. Μας είπε ότι το χωριό εγκαταλείφθηκε το 1969 όταν επί 10 μέρες έβρεχε συνέχεια και τα σπίτια καταστράφηκαν. Έτσι οι κάτοικοι του χωριού μεταφέρθηκαν λίγο πιο χαμηλά και έχτισαν καινούργιες κατοικίες παρακάτω. Ήταν το χωριό που είδαμε ανεβαίνοντας μέχρι εκεί. Προχωρήσαμε για να δούμε ένα μικρό καταρράκτη. Μέχρι να φτάσουμε εκεί βλέπαμε αρκετά μικρομάγαζα με πάγκους όπου πουλούσαν διάφορα πετρώματα και άλλα αναμνηστικά. Εμείς αγοράσαμε μερικά όμορφα μικρά από αυτά. Οι τιμές ήταν πολύ χαμηλές, αν και κάναμε και λίγο το επιβεβλημένο παζάρι. Να πω εδώ ότι στον ντόπιο οδηγό μας δεν κάναμε παζάρι στα 20 δηνάρια που μας ζήτησε. Ήμασταν ενθουσιασμένοι με το τοπίο που βλέπαμε. Ένα μικρό φαράγγι με νερό να τρέχει από ένα μικρό καταρράκτη περίπου 7-8 μέτρων και φοίνικες εδώ και εκεί μέσα στο φαράγγι.
Ο Χασάν ταίριαζε απόλυτα με το τοπίο:
Μέχρι να τελειώσουμε τη μικρή βόλτα στο φαράγγι της Τσεμπίκα είχα γεμίσει τις τσέπες μου με πετρούλες που στο εσωτερικό τους είχαν πολύ ωραίους κρυσταλλικούς σχηματισμούς. Ήταν πανέμορφες και κόστιζαν 2-3 ευρώ η μία. Οι μικρές ακόμα πιο λίγο. Και η Ντίνα είχε πάρει διάφορα αναμνηστικά.
Η μισή ώρα πέρασε πολύ γρήγορα και επιστρέψαμε στο σημείο που είχαμε παρκάρει το αυτοκίνητό μας. Όταν πλήρωσα τον οδηγό μας τον Χασάν, μας είπε ότι μπορεί να μας συνοδεύσει και στα υπόλοιπα μέρη που είχαμε σκοπό να πάμε. Μας ζήτησε 60 δηνάρια και από τους δύο μαζί, δηλαδή λίγο παραπάνω από 15 ευρώ. Εγώ συμφώνησα αλλά του είπα ότι δεν βιαζόμαστε και θα καθυστερούμε και να μη βιάζεται. Εκείνος απάντησε ότι δεν έχει πρόβλημα να κάνουμε όση ώρα θέλουμε στη βόλτα που θα πηγαίναμε. Εγγυήθηκε ότι ξέρει πολύ καλά όλα αυτά τα μέρη και γι αυτό δεχτήκαμε. Άλλωστε το ποσόν ήταν πολύ μικρό για περίπου 5 ώρες που τον είχαμε από εκείνο το σημείο μέχρι που τον γυρίσαμε πίσω. Ο Χασάν ήταν Βέρβερος πενήντα χρόνων και καταγόταν από την περιοχή. Στο τέλος πήρα το τηλέφωνό του αν το χρειαστεί κανένας γνωστός που θα βρεθεί σε αυτά τα μέρη.
Κάναμε όχι μόνο το πρόγραμμα που είχα εγώ αλλά και μερικά άλλα σημεία που δεν τα ήξερα καθόλου. Αρχικά πήγαμε να δούμε ένα μικρό καταρράκτη που ονομαζόταν Cascade de la Palmeraie, και ήταν πριν το χωριό Tamaghza. Κατεβήκαμε και από εκεί ξεκινούσε ένα φαράγγι, το οποίο εγώ δεν το είχα στο πρόγραμμά μου, αλλά ο Χασάν θεώρησε πως δεν αξίζει όσο τα επόμενα. Περπατήσαμε λίγο σε αυτό, αλλά μετά έπρεπε να βγάλουμε τα παπούτσια μας γιατί είχε νερά. Υπακούσαμε λοιπόν στην πρόταση του οδηγού μας να το αφήσουμε και να πάμε στα άλλα.
Εδώ και μερικές φωτογραφίες από τη διαδρομή μέχρι εκεί:
Πρώτα ήταν το φαράγγι της κωμόπολης Tamaghza. Ή αλλιώς το ονομαζόμενο χρυσό φαράγγι, Golden Canyon. Αφήσαμε το αμάξι στην άκρη του χωριού και προχωρήσαμε λίγη απόσταση μέχρι να φτάσουμε στον καταρράκτη, από όπου ξεκινούσε το φαράγγι. Αφού προχωρήσαμε 5-10 λεπτά ο Χασάν έλεγε να γυρίσουμε πίσω. Ήταν πολύ όμορφο και εκείνος πίστευε ότι εμείς θα πηγαίναμε λίγο στην αρχή του φαραγγιού και μετά θα γυρνούσαμε πίσω κουρασμένοι. Όμως του είπαμε ότι θέλουμε να προχωρήσουμε μέσα στο φαράγγι κι αν θέλει αυτός να μείνει πίσω. Όμως μας διαβεβαίωσε ότι ένας Βέρβερος σαν αυτόν, πάντα πηγαίνει με τους καλούς του φίλους. Έτσι μας θεωρούσε, και προχωρήσαμε αντάμα.
Σε κάποιο σημείο που εκείνος ήθελε να ανέβει ψηλά για να γυρίσει πίσω από ένα άλλο μονοπάτι, εγώ συνέχισα μόνος μέσα στο Φαράγγι και μετά γύρισα πίσω και βρήκα αυτόν με την Ντίνα που είχαν προχωρήσει λίγο. Το θέαμα ήταν πολύ όμορφο Δεν χρειάζεται να το λέω κάθε φορά. Επιστρέψαμε όχι από το ίδιο μονοπάτι αλλά από την επάνω πλευρά του φαραγγιού, βλέποντάς το από άλλα σημεία. Αυτό το καλό είχε η πρόσληψη του Χασάν: μας έδειξε τέτοια μονοπάτια και δρομάκια που μόνοι μας δεν θα τα βλέπαμε.
Από χρόνια πριν, που τα πρακτορεία πήγαιναν στην Τυνησία, δεν θέλαμε να πάμε και τόσο πολύ. Λέγαμε ότι αφού έχουμε πάει σε άλλες χώρες της Βορείου Αφρικής δηλαδή στην Αίγυπτο στη Λιβύη αλλά και στο Μαρόκο, τι να μας κάνει τώρα η Τυνησία; Έτσι δεν το είχαμε πάρει ποτέ απόφαση να κάνουμε ένα τέτοιο ταξίδι. Είχε πάει η κόρη μας πριν περίπου 10 χρόνια και δεν της έκανε ούτε κρύο ούτε ζέστη αυτή η χώρα. Έτσι λοιπόν δεν πιστεύαμε ότι θα έχει κάτι ιδιαίτερο και λέγαμε: Εντάξει, ας πάμε να περάσουμε μερικές ωραίες μέρες στο εξωτερικό. Όμως αυτά που είδαμε όλες τις μέρες ήταν πολύ έντονα. Αν και όχι πρωτόγνωρα, ήταν πάρα πολύ όμορφα.
Μέχρι αυτή τη μέρα βλέπαμε τα μνημεία της Ρωμαϊκής εποχής. Όμως είχε έρθει η μέρα για να δούμε και τα μνημεία της φύσης. Γι αυτό άλλωστε φτάσαμε και στην πόλη Τοζέρ της κεντρικής Τυνησίας. Το βράδυ που φτάσαμε φυσικά δεν μπορέσαμε να δούμε τίποτα από την πόλη. Στο ξενοδοχείο είχαμε ένα καλό πρωινό, αν και υποδεέστερο του πρωινού που είχαμε στην Τύνιδα. Μετά ρώτησα στη ρεσεψιόν ένα νεαρό και μου είπε ότι μπορούμε να επισκεφτούμε τις οάσεις, καθώς και τα φαράγγια της περιοχής κοντά στα σύνορα με την Αλγερία με το αυτοκίνητο που διαθέταμε. Δεν χρειαζόταν δηλαδή ένα αυτοκίνητο 4X4. Εγώ από την Αθήνα που το έψαχνα, το είχα καταλάβει, αλλά καλό είναι να το επιβεβαιώνεις και από κάποιον στα σίγουρα.
Στις 8:00 το πρωί ήμασταν έτοιμοι ξεκινήσαμε για τα βορειοδυτικά σύνορα της χώρας. Το πιο μακρινό σημείο σύμφωνα με το πρόγραμμα που είχα κάνει, ήταν και ο πρώτος σταθμός που έβαλα στο GPS και ήταν το φαράγγι Mides. Η απόσταση μέχρι εκεί ήταν κοντά στα 80 χιλιόμετρα. Στο δρόμο κάναμε αρκετές στάσεις για να πάρουμε φωτογραφίες στην έρημο. Δεν ήταν μόνο τα συνηθισμένα αλλά και κάποια σημεία όπου πριν από χρόνια θα υπήρχαν λίμνες και πλέον είχε εξαφανιστεί το νερό και υπήρχε μόνο λίγο αλάτι στην επιφάνεια του εδάφους. Κάπου φαινόταν και λίγο νερό ή υγρασία. Ωραίες εικόνες, που την επόμενη μέρα είδαμε σε μεγαλύτερη ένταση. Βλέποντας το χάρτη γίνεται φανερό πως είναι ένα κάτι σαν σύμπλεγμα λιμνών. Τα σημεία που εμείς σταματήσαμε καταλαμβάνονται από τη λίμνη Chott el Rahim.





Όπως προχωρούσαμε, έχοντας ξεπεράσει τη μισή απόσταση μέχρι τον τελικό μας προορισμό, εγώ σταμάτησα να κάνω την ανάγκη μου. Δεν σταμάτησα κάπου τυχαία αλλά σε ένα σημείο ώστε να βγάλουμε και μερικές φωτογραφίες τα βουνά και μία ωραία όαση εκεί κοντά. Όταν ήμασταν έτοιμοι να φύγουμε αποφασίσαμε να πάμε να δούμε αυτήν την όαση, η οποία δεν ξέραμε πως ονομάζεται. Ανεβήκαμε μία μικρή ανηφόρα με τα σπίτια ενός χωριού δεξιά και αριστερά. Μετά από ένα με δύο χιλιόμετρα φτάσαμε σε ένα σημείο όπου φαινόταν ότι ήταν ένα τουριστικό μέρος, αφού υπήρχαν μαγαζιά με σουβενίρ. Είπαμε να παρκάρουμε να δούμε τι ήταν αυτό εκεί. Πολύ σύντομα καταλάβαμε ότι ήταν ένας από τους προορισμούς της ημέρας μας, συγκεκριμένα ήταν το χωριό με την ομώνυμη όαση και το φαράγγι Chebika.
Παρκάραμε και πριν καταλάβουμε καλά-καλά που ήμασταν, ήρθε ένας ντόπιος ντυμένος με στολή Βερβέρου (αυτό το καταλάβαμε αργότερα που μας είπε ποιος ήταν) και μας ζήτησε να γίνει ο ξεναγός μας. Βασικά αυτός μας είπε που βρισκόμασταν. Δεν ζήτησε πολλά χρήματα, μόλις 20 δηνάρια για μισή ώρα που θα μας έκανε βόλτα. Επειδή το ποσόν των 5,5 ευρώ μας φάνηκε πολύ μικρό, αποφασίσαμε να τον προσλάβουμε για να μας δείξει το μέρος. Δεν κάναμε καθόλου άσχημα. Για μισή ώρα και παραπάνω κάναμε βόλτες με τον Χασάν σε αυτή την περιοχή.
Μας πήγε από τα σημεία που έπρεπε να πάμε για να δούμε τα πιο όμορφα μέρη της περιοχής. Μας εξηγούσε και διάφορα πράγματα και εμείς αρχίσαμε από την αρχή να εντυπωσιαζόμαστε από το τοπίο. Πρώτα περάσαμε από ένα χωριό Βερβέρων εγκαταλειμμένο. Μας είπε ότι το χωριό εγκαταλείφθηκε το 1969 όταν επί 10 μέρες έβρεχε συνέχεια και τα σπίτια καταστράφηκαν. Έτσι οι κάτοικοι του χωριού μεταφέρθηκαν λίγο πιο χαμηλά και έχτισαν καινούργιες κατοικίες παρακάτω. Ήταν το χωριό που είδαμε ανεβαίνοντας μέχρι εκεί. Προχωρήσαμε για να δούμε ένα μικρό καταρράκτη. Μέχρι να φτάσουμε εκεί βλέπαμε αρκετά μικρομάγαζα με πάγκους όπου πουλούσαν διάφορα πετρώματα και άλλα αναμνηστικά. Εμείς αγοράσαμε μερικά όμορφα μικρά από αυτά. Οι τιμές ήταν πολύ χαμηλές, αν και κάναμε και λίγο το επιβεβλημένο παζάρι. Να πω εδώ ότι στον ντόπιο οδηγό μας δεν κάναμε παζάρι στα 20 δηνάρια που μας ζήτησε. Ήμασταν ενθουσιασμένοι με το τοπίο που βλέπαμε. Ένα μικρό φαράγγι με νερό να τρέχει από ένα μικρό καταρράκτη περίπου 7-8 μέτρων και φοίνικες εδώ και εκεί μέσα στο φαράγγι.
Ο Χασάν ταίριαζε απόλυτα με το τοπίο:






Μέχρι να τελειώσουμε τη μικρή βόλτα στο φαράγγι της Τσεμπίκα είχα γεμίσει τις τσέπες μου με πετρούλες που στο εσωτερικό τους είχαν πολύ ωραίους κρυσταλλικούς σχηματισμούς. Ήταν πανέμορφες και κόστιζαν 2-3 ευρώ η μία. Οι μικρές ακόμα πιο λίγο. Και η Ντίνα είχε πάρει διάφορα αναμνηστικά.







Η μισή ώρα πέρασε πολύ γρήγορα και επιστρέψαμε στο σημείο που είχαμε παρκάρει το αυτοκίνητό μας. Όταν πλήρωσα τον οδηγό μας τον Χασάν, μας είπε ότι μπορεί να μας συνοδεύσει και στα υπόλοιπα μέρη που είχαμε σκοπό να πάμε. Μας ζήτησε 60 δηνάρια και από τους δύο μαζί, δηλαδή λίγο παραπάνω από 15 ευρώ. Εγώ συμφώνησα αλλά του είπα ότι δεν βιαζόμαστε και θα καθυστερούμε και να μη βιάζεται. Εκείνος απάντησε ότι δεν έχει πρόβλημα να κάνουμε όση ώρα θέλουμε στη βόλτα που θα πηγαίναμε. Εγγυήθηκε ότι ξέρει πολύ καλά όλα αυτά τα μέρη και γι αυτό δεχτήκαμε. Άλλωστε το ποσόν ήταν πολύ μικρό για περίπου 5 ώρες που τον είχαμε από εκείνο το σημείο μέχρι που τον γυρίσαμε πίσω. Ο Χασάν ήταν Βέρβερος πενήντα χρόνων και καταγόταν από την περιοχή. Στο τέλος πήρα το τηλέφωνό του αν το χρειαστεί κανένας γνωστός που θα βρεθεί σε αυτά τα μέρη.
Κάναμε όχι μόνο το πρόγραμμα που είχα εγώ αλλά και μερικά άλλα σημεία που δεν τα ήξερα καθόλου. Αρχικά πήγαμε να δούμε ένα μικρό καταρράκτη που ονομαζόταν Cascade de la Palmeraie, και ήταν πριν το χωριό Tamaghza. Κατεβήκαμε και από εκεί ξεκινούσε ένα φαράγγι, το οποίο εγώ δεν το είχα στο πρόγραμμά μου, αλλά ο Χασάν θεώρησε πως δεν αξίζει όσο τα επόμενα. Περπατήσαμε λίγο σε αυτό, αλλά μετά έπρεπε να βγάλουμε τα παπούτσια μας γιατί είχε νερά. Υπακούσαμε λοιπόν στην πρόταση του οδηγού μας να το αφήσουμε και να πάμε στα άλλα.
Εδώ και μερικές φωτογραφίες από τη διαδρομή μέχρι εκεί:









Πρώτα ήταν το φαράγγι της κωμόπολης Tamaghza. Ή αλλιώς το ονομαζόμενο χρυσό φαράγγι, Golden Canyon. Αφήσαμε το αμάξι στην άκρη του χωριού και προχωρήσαμε λίγη απόσταση μέχρι να φτάσουμε στον καταρράκτη, από όπου ξεκινούσε το φαράγγι. Αφού προχωρήσαμε 5-10 λεπτά ο Χασάν έλεγε να γυρίσουμε πίσω. Ήταν πολύ όμορφο και εκείνος πίστευε ότι εμείς θα πηγαίναμε λίγο στην αρχή του φαραγγιού και μετά θα γυρνούσαμε πίσω κουρασμένοι. Όμως του είπαμε ότι θέλουμε να προχωρήσουμε μέσα στο φαράγγι κι αν θέλει αυτός να μείνει πίσω. Όμως μας διαβεβαίωσε ότι ένας Βέρβερος σαν αυτόν, πάντα πηγαίνει με τους καλούς του φίλους. Έτσι μας θεωρούσε, και προχωρήσαμε αντάμα.
Σε κάποιο σημείο που εκείνος ήθελε να ανέβει ψηλά για να γυρίσει πίσω από ένα άλλο μονοπάτι, εγώ συνέχισα μόνος μέσα στο Φαράγγι και μετά γύρισα πίσω και βρήκα αυτόν με την Ντίνα που είχαν προχωρήσει λίγο. Το θέαμα ήταν πολύ όμορφο Δεν χρειάζεται να το λέω κάθε φορά. Επιστρέψαμε όχι από το ίδιο μονοπάτι αλλά από την επάνω πλευρά του φαραγγιού, βλέποντάς το από άλλα σημεία. Αυτό το καλό είχε η πρόσληψη του Χασάν: μας έδειξε τέτοια μονοπάτια και δρομάκια που μόνοι μας δεν θα τα βλέπαμε.
















