travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.968
- Likes
- 17.262
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Βόλτα στις αρχαιότητες Dougga και Bulla Regia
- Καρχηδόνα
- Τύνιδα
- Από την Τύνιδα στο Καϊρουάν.
- Από το Καϊρουάν στο Τοζέρ περνώντας από την υπέροχη Sufetula
- Στις οάσεις και τα φαράγγια του Tozeur, παρέα με ένα Βέρβερο. Μέρος 1ο.
- Στις οάσεις και τα φαράγγια του Tozeur, παρέα με ένα Βέρβερο. Μέρος 2ο.
- Σκηνικό Star Wars, Αλοτολίμνες και χωριό Tamezret.
- Ματμάτα και σπίτια τρωγλοδυτών.
- Τοπίο στην ομίχλη και παλιές αποθήκες τροφίμων.
- Σφαξ, Ελ Τζεμ, Μοναστίρ και Σουσα.
- Σούσα, Χαμμαμέτ και επιστροφή.
- Βίντεο
Από την Τύνιδα στο Καϊρουάν.
Το δωμάτιο σε σπίτι στο Καϊρουάν κόστιζε 45 ευρώ. Maison d'hôte Chama. Rue Ibn Neji, Καϊρουάν, 3100.
Την Τρίτη το πρωί σηκωθήκαμε όπως κάθε μέρα πολύ πρωί και στις 7:30, αφού είχαμε πάρει πρωινό ξεκινήσαμε για μία βόλτα με τα πόδια στην Τύνιδα. Σε λιγότερο από 1,5 χλμ ήμασταν στον κεντρικότερο ίσως δρόμο της πόλης, τη Λεωφόρο Habib Bourguiba. Και το προηγούμενο βράδυ ήμασταν εκεί, αλλά θέλαμε να ξαναπεράσουμε για να δούμε καλύτερα και την ίδια τη Λεωφόρο αλλά και την προέκταση της, μέχρι το πολύ γνωστό ρολόι της πόλης. Μετά στρίψαμε αριστερά, βόρεια, και πήραμε έναν πάλι κεντρικό δρόμο, τον Hwy A1. Ουσιαστικά αυτός είναι ο Εθνικός τους δρόμος που πηγαίνει στη Νότια Τυνησία.
Καταλήξαμε στο ξενοδοχείο, για να πάρουμε το αυτοκίνητο, από όπου φύγαμε λίγο πριν τις 10:00 με τελικό προορισμό μας το Kairouan. Πριν φτάσουμε όμως εκεί, δεν ξέρω που είχα διαβάσει για δύο ενδιάμεσους σταθμούς, όπου δεν ήξερα καλά-καλά τι θα δούμε, και αποφασίσαμε να πάμε. Ξεκινήσαμε από αυτούς τους δύο. Ουσιαστικά το ταξίδι χωρίστηκε σε τρία κομμάτια, το καθένα από μία ώρα. Το κάθε κομμάτι ήταν 60 μέχρι 80 χιλιόμετρα. Οι δρόμοι πάλι ήταν πολύ καλοί, εκτός από ορισμένα σημεία στα οποία περνούσαν μέσα από χωριά και έτσι αναγκαστικά πέφταμε σε κίνηση και σε πολλά σαμαράκια. Όμως γενικά η μετακίνηση ήταν αρκετά εύκολη.
Λίγο μετά την Τύνιδα είδαμε στη διαδρομή μία μεγάλη γραμμή αρκετών χιλιομέτρων με ένα υπερυψωμένο αγωγό νερού, που βρίσκονταν πάνω σε Καμάρες φτιαγμένες από πέτρα. Είναι υδραγωγεία από τη ρωμαϊκή εποχή. Ήταν σε πολύ καλή κατάσταση και κάναμε μία στάση για να τραβήξουμε φωτογραφίες και βίντεο.
Αφού το κάναμε ξεκινήσαμε να φύγουμε και στα 200 μέτρα είχε μία κυκλική διασταύρωση, το λεγόμενο roundabout. Τέτοιες διασταυρώσεις είχε ατελείωτες στην Τυνησία. Στην Ελλάδα δεν τις συνηθίζουμε, αλλά νομίζω βοηθάνε στην κυκλοφορία. Εκεί λοιπόν μας σταματάει ένας αστυνομικός της τροχαίας. Περίμενα να μου ζητήσει άδεια και δίπλωμα αλλά αυτός μου έλεγε κάτι στα Γαλλικά για φωτογραφίες. Τον κοίταξα με απορία και μου εξήγησε δεν ξέρω και εγώ πώς για τις φωτογραφίες που τραβούσαμε όταν κάναμε στάση λίγο πριν. Νόμιζε ότι τραβούσαμε και αυτόν και εξήγησα δείχνοντας του τους αγωγούς με τις Καμάρες, τους οποίους τραβούσαμε φωτογραφία. Αυτός με ένα ύφος συγκατάβασης μας είπε να φύγουμε.
Στη χώρα είχε συνέχεια αστυνομικούς και στρατιωτικούς. Όπου και να πας στους δρόμους και στην ύπαιθρο αλλά και μέσα στις πόλεις. Από μία άποψη είναι καλό, αφού σου ανεβάζει το αίσθημα της ασφάλειας, από την άλλη είναι να τρομάζεις όταν βλέπεις στον πιο κεντρικό δρόμο της Τύνιδας να κυκλοφορούν στρατιώτες με αυτόματα όπλα και με θωρακισμένα οχήματα. Πολλές φορές έτυχε να μας κάνουν νόημα οι αστυνομικοί ή οι στρατιωτικοί να σταματήσουμε, αλλά μόλις μας έβλεπαν ότι ήμασταν τουρίστες μας έκαναν νεύμα να συνεχίσουμε την πορεία μας. Μερικοί μάλιστα μας έλεγαν και μια κουβέντα, αλλά μόλις καταλάβαιναν ότι δε μιλούσαμε γαλλικά μας άφηναν να προχωρήσουμε.
Ο πρώτος μας σταθμός ήταν το χωριό El Fahs. Το GPS μας πήγε μέσα σε αυτό το χωριό, το οποίο όμως ήταν μάλλον μία μεγάλη πόλη. Μας έβαλε μέσα σε κάτι στενά που σίγουρα δεν ήταν το κέντρο της πόλης, που συνήθως σε οδηγούν οι πλοηγοί. Σταματήσαμε και έβαλα στο GPS να μας πάει στο Δημαρχείο και όταν περάσαμε κι από εκεί διαπιστώσαμε ότι δεν είχε κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον να μας δείξει αυτή η πόλη και λέγαμε να φύγουμε.
Όμως στο δρόμο πριν μπούμε στο El Fahs, η Ντίνα είχε δει μία πινακίδα που έλεγε για κάποιον αρχαιολογικό χώρο. Τότε και εγώ παρατήρησα στο κινητό μου ότι στο όνομα της πόλης είχε μία φωτογραφία από έναν αρχαιολογικό χώρο που φαινόταν πολύ ενδιαφέρων και είχε το όνομα Thuburbo Majus. Βασικά εγώ είδα μία φωτογραφία με κάποιες κολώνες που μου άρεσαν και επειδή δεν ήταν μακριά πήγαμε με το αυτοκίνητο. Πληρώσαμε το κλασικό εισιτήριο των 8 δηναρίων έκαστος και προχωρήσαμε να δούμε τις κολώνες που ήδη φαινόταν από μακριά. Τελικά ήταν μία Αρχαία Ρωμαϊκή πόλη. Μείναμε στο χώρο λίγο πάνω από μία ώρα και μας άρεσε πάρα πολύ. Είχε τόσα πράγματα να δούμε. Πραγματικά ενθουσιαστήκαμε. Όμως δεν είχε γίνει καμία σημαντική αναστήλωση, αλλά το να βλέπεις ένα τόσο μεγάλο χώρο σε ενθουσιάζει. Απλωνόταν σε μια περιοχή δεκάδων στρεμμάτων και το έδαφος ήταν αρκετά ομαλό και σε οδηγούσε σε κάποιους χαμηλούς λόφους. Παντού υπήρχαν κατοικίες Ρωμαίων και ναοί.
Όπως βλέπετε ήμασταν οι μοναδικοί επισκέπτες:
Φύγαμε και από εκεί ενώ η ώρα είχε πάει πλέον 12:00 το μεσημέρι και κατευθυνθήκαμε σε ένα άλλο χωριό το Takrouna. Πάλι μας οδήγησε το GPS σε κάτι άσχετα και δεν φαινόταν κάτι που να έχει ενδιαφέρον. Μόνο στην κορφή ενός λόφου φαινόταν κάποια παλιά σπίτια και αναρωτηθήκαμε μήπως αυτό ήταν το ενδιαφέρον του χωριού. Πράγματι προχωρήσαμε με το αυτοκίνητο μέχρι αρκετά ψηλά, το παρκάραμε και συνεχίσαμε με τα πόδια. Το θέαμα ήταν πάρα πολύ όμορφο. Υπήρχε ένα εγκαταλειμμένο χωριό, το οποίο ήταν στην κορυφή ενός λόφου, στην ουσία χτισμένο πάνω σε ένα βράχο. Τα μικρά σπίτια ήταν λίγα, μπορεί ας πούμε να ήταν μοναχά 20. Ουσιαστικά υπήρχαν τρεις συστάδες από εγκαταλειμμένα σπίτια. Μερικά ίσως να είχαν μερικούς ενοίκους, αλλά τα περισσότερα όχι. Εκεί υπήρχαν επίσης μερικά μαγαζιά με σουβενίρ. Τα περισσότερα ήταν κλειστά αφού δεν υπάρχει τουρισμός. Και δύο που ήταν ανοιχτά εμείς δεν τα επισκεφτήκαμε. Νομίζω υπήρχαν άλλοι δύο τουρίστες που ούτε καν τους είδαμε. Απλά είδαμε το αυτοκίνητό τους που πάρκαραν.
Κάναμε κι εκεί βόλτα σχεδόν μία ώρα, γιατί εκτός από την κορυφή του λόφου υπήρχαν και λίγο πιο κάτω και άλλα ενδιαφέροντα σπίτια που και αυτά ήταν εγκαταλελειμμένα. Άλλωστε φαινόταν ότι είχαν πέσει κάποιοι βράχοι και είχαν γκρεμίσει μερικά σπίτια. Δηλαδή ήταν επικίνδυνο να μένει κανείς, είτε επάνω γιατί μπορεί να έπεφτε το σπίτι του κάτω, είτε κάτω γιατί μπορεί να έπεφτε κάποιος βράχος πάνω στο σπίτι.
Αυτός είναι ένας ελαιώνας. Βλέπετε πόσο αραιά έχουν τις ελιές.
Το θέμα είναι ότι έκανε λίγο κρύο εκεί γιατί φυσούσε. Έτσι φύγαμε και από κει περίπου στις 3:00 το μεσημέρι και σε μια ώρα φτάναμε στο πολύ γνωστό Kairouan. Είχα επικοινωνία μέσω του WhatsΑpp με την ιδιοκτήτρια του σπιτιού που θα μας φιλοξενούσε στο Καϊρουάν, γιατί για να βρεις το σπίτι ήταν πολύ δύσκολο στα στενά της παλιάς πόλης. Καταφέραμε τελικά και το βρήκαμε.
Η ιδιοκτήτρια έμενε μόνη σε ένα σπίτι, που νοίκιαζε και 3-4 δωμάτια που υπήρχαν επί πλέον. Ήταν πολύ περιποιημένα. Μας έβαλε σε ένα δωμάτιο αρκετά ευρύχωρο, όμως ήταν γεμάτο έπιπλα και δεν είχες που να ακουμπήσεις τα δικά σου πράγματα. Ήταν φανερό ότι αυτό ήταν ένα σπίτι της παλιάς εποχής, το οποίο είχε για να μένει και η ίδια. Μας είπε ότι ήταν το πατρικό της σπίτι που ο αδερφός της τής είχε αφήσει ολόκληρο. Μου φαίνεται όμως ότι θα ήταν ακόμα παλιότερο, ίσως και από τον 19ο αιώνα. Ενδέχεται να έμενε στο δικό μας δωμάτιο, όταν δεν έχει επισκέπτες. Τόσο προσεγμένο ήταν. Δεν είδαμε τα άλλα δωμάτια για να δούμε πως ήταν. Όμως ανοίξαμε την ντουλάπα και είδαμε τα ρούχα της μέσα.
Είχε πολύ ενδιαφέρον σαν χώρος όλο το σπίτι, αλλά εμείς μέχρι να τακτοποιηθούμε είχε περάσει αρκετά η ώρα και έτσι είχαμε μόνο μία ώρα στη διάθεσή μας για να δούμε λίγο την πόλη με φως. Πράγματι περάσαμε από την αγορά και πήγαμε μονάχα μέχρι το μεγάλο τζαμί που δεν μπήκαμε μέσα γιατί είχε κλείσει. Θα πηγαίναμε την επομένη όταν θα είχε το επισκεπτήριο από τις οκτώ το πρωί ως τις δύο το μεσημέρι. Στην Τυνησία όταν σου λένε να μπεις στο τζαμί δεν εννοούν μέσα αλλά μόνο στην αυλή, ακόμα και αν έχεις πληρώσει εισιτήριο, αν δεν είσαι μουσουλμάνος. Έτσι σε όλο το ταξίδι δεν χρειάστηκε να βγάλουμε τα παπούτσια μας. Μόνο μια φορά το κάναμε και πήραμε την κρυάδα ότι επιτρέπεται η είσοδος μόνο στους μουσουλμάνους. Κρίμα! Τα ξαναβάλαμε σε ελάχιστα δευτερόλεπτα.
Κάναμε βόλτες στα στενά της παλιάς πόλης, καθώς επίσης και στο σουκ, την αγορά δηλαδή. Όμως τα περισσότερα καταστήματα είχαν κλείσει αφού είχε περάσει πλέον έξι η ώρα. Συνεχίσαμε τις βόλτες μας και στην παλιά αλλά και στην καινούργια πόλη με απώτερο σκοπό να βρούμε κάπου να καθίσουμε για φαγητό γιατί πεινούσαμε αλλά και για να περάσει η ώρα και να μην πάμε από τις εφτά στο δωμάτιο. Εκεί δεν είχαμε πολλά πράγματα να κάνουμε .
Πάλι ένας τύπος μας ανέβασε σε μια ταράτσα για να δούμε από ψηλά το τζαμί. Περίμενε να αγοράσουμε χαλιά αλλά εμείς δεν ήμασταν για τέτοια ψώνια.
Στην Τυνησία για φαγητό δεν έχει πολλά καταστήματα ανοιχτά το βράδυ, παρά μόνο αυτά που είναι για κάποιους οι οποίοι παίρνουν στα γρήγορα ένα σουβλάκι ή κάτι άλλο. Συνήθως τρώνε όρθιοι ένα fast food στυλ φαγητό. Ευτυχώς εμείς βρήκαμε ένα μαγαζί, που αφενός μεν είχε φαγητά, αφετέρου είχε και ένα ευπρεπή χώρο μέσα για να καθίσουμε και όχι να κάτσουμε στο κρύο έξω. Πήραμε πάλι κεμπάπ από αρνί με πατάτες και ρύζι και φάγαμε, αλλά βέβαια δεν ήπιαμε καθόλου αλκοόλ. Στις παραλίες του Βορρά είδαμε καλά μαγαζιά για φαγητό το βράδυ, στο Νότο όχι.
Επιστρέψαμε στο δωμάτιο λίγο μετά τις 8:00 για να ξεκουραστούμε και να κοιμηθούμε. Φυσικά έκανε κρύο και ανάψαμε το ηλεκτρικό καλοριφέρ λαδιού για να ζεσταθεί το δωμάτιο. Το δωμάτιο για θέρμανση είχε ένα καλοριφέρ λαδιού, το οποίο και χρησιμοποιήσαμε με προτροπή της ιδιοκτήτριας, έναντι ενός κλιματιστικού που διέθεται. Το δωμάτιο μετά από λίγες ώρες είχε ζεσταθεί καλά. Ο χώρος ήταν στενόμακρος με μήκος 7-8 μέτρα και πλάτος μόλις δύο. Στη μία άκρη είχε την τουαλέτα και στην άλλη ένα μεγάλο κρεβάτι που στήριζε τις άκρες του στα πλαϊνά του τοίχου. Το άσχημο είναι που είχε και άλλο ένα μονό κρεβάτι, ακριβώς παράλληλα και κολλητά με το προηγούμενο. Έτσι για να ξαπλώσουμε περνούσαμε πρώτα πάνω από το μικρό. Είχε κι αυτό την πλάκα του. Το δωμάτιο είχε μία πόρτα για να μπεις μέσα η οποία βλέπει σε μία αυλή. Η αυλή ήταν σχετικά μεγάλη και γύρω-γύρω είχε άλλες τρεις τέσσερις πόρτες για άλλα δωμάτια ή δεν ξέρω τι. Για να μπούμε σε αυτή την αυλή περνούσαμε πρώτα από ένα άλλο αντίστοιχο τέτοιο δωμάτιο στο οποίο θεωρητικά έμενε η γυναίκα που διαχειρίζεται το χώρο. Όταν βγήκαμε βόλτα εκείνη μας έδωσε ένα κλειδί της εξώπορτας της μήπως και απουσιάζει όταν επιστρέφαμε. Όμως γενικά από ό,τι είπε βρισκόταν συνεχώς στο σπίτι, αφού είχε εμάς να μένουμε.
Κάπως έτσι πιστεύω ήταν τα παλιά σπίτια και εδώ όπως και σε άλλες μουσουλμανικές χώρες. Δηλαδή είχαν μία αυλή και γύρω-γύρω από αυτήν είχαν μικρά διαμερίσματα ή δωμάτια για κάθε οικογένεια. Πιστεύω ότι ο χώρος στον οποίο μείναμε, εκεί που έχει την τουαλέτα θα είχε μία μικρή κουζίνα κάποτε. Και τώρα για τις ανάγκες της πανσιόν τη μετέτρεψε σε τουαλέτα. Προφανώς οι μουσουλμάνοι παλιά δεν είχαν τόσο πολλά έπιπλα που έχει γεμίσει αυτή το χώρο. Και διάφορα άλλα μπιμπελό πάνω σε αυτά τα έπιπλα, ώστε δεν μπορούσαμε εμείς να βολέψουμε τα δικά μας πράγματα. Ούτε μια κρεμάστρα για τα ρούχα μας.
Για μένα ως εμπειρία θεωρώ ότι ήταν μία χαρά το δωμάτιο. Για την ακρίβεια θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που το έζησα, έστω και τυχαία αυτό. Απλά δεν μου αρέσει που δεν είχα το δικό μου κλειδί να μπαίνω και να μην δίνω λογαριασμό στον ιδιοκτήτη, αφού έπρεπε πρώτα να περάσω από το δικό του το χώρο. Βέβαια η γυναίκα ήταν πολύ φιλική. Όμως εγώ ακόμα και αυτή την οικειότητα σε σχέσεις που είναι ουσιαστικά επαγγελματικές, δεν την πολυθέλω γιατί συνήθως το εκμεταλλεύεται όχι ο φιλοξενούμενος αλλά ο ιδιοκτήτης. Πάντως σε σχέση με τον ύπνο εγώ κοιμήθηκα αρκετά καλά. Μόνο το πρωί, μετά από περίπου 6,5 ώρες ύπνο ξύπνησα, πρώτον από τη ζέστη και δεύτερον από τα κοκόρια της γειτονιάς που είχαν αρχίσει να κακαρίζουν.
Το δωμάτιο που μείναμε είναι από τα πιο ακριβά του ταξιδιού μας, αφού δώσαμε 45 ευρώ τη βραδιά. Όμως και πάλι το λέω ότι ήταν πολύ παραδοσιακό και αξίζει που μείναμε ένα βράδυ. Είναι το δεύτερο ακριβότερο κατάλυμα, μετά το ξενοδοχείο που μείναμε στην Ματμάτα, το οποίο ήταν υπόσκαφο και κόστιζε 60 ευρώ τη βραδιά.
Η οδικ΄'η πορεία της ημέρας:
Το δωμάτιο σε σπίτι στο Καϊρουάν κόστιζε 45 ευρώ. Maison d'hôte Chama. Rue Ibn Neji, Καϊρουάν, 3100.
Την Τρίτη το πρωί σηκωθήκαμε όπως κάθε μέρα πολύ πρωί και στις 7:30, αφού είχαμε πάρει πρωινό ξεκινήσαμε για μία βόλτα με τα πόδια στην Τύνιδα. Σε λιγότερο από 1,5 χλμ ήμασταν στον κεντρικότερο ίσως δρόμο της πόλης, τη Λεωφόρο Habib Bourguiba. Και το προηγούμενο βράδυ ήμασταν εκεί, αλλά θέλαμε να ξαναπεράσουμε για να δούμε καλύτερα και την ίδια τη Λεωφόρο αλλά και την προέκταση της, μέχρι το πολύ γνωστό ρολόι της πόλης. Μετά στρίψαμε αριστερά, βόρεια, και πήραμε έναν πάλι κεντρικό δρόμο, τον Hwy A1. Ουσιαστικά αυτός είναι ο Εθνικός τους δρόμος που πηγαίνει στη Νότια Τυνησία.








Καταλήξαμε στο ξενοδοχείο, για να πάρουμε το αυτοκίνητο, από όπου φύγαμε λίγο πριν τις 10:00 με τελικό προορισμό μας το Kairouan. Πριν φτάσουμε όμως εκεί, δεν ξέρω που είχα διαβάσει για δύο ενδιάμεσους σταθμούς, όπου δεν ήξερα καλά-καλά τι θα δούμε, και αποφασίσαμε να πάμε. Ξεκινήσαμε από αυτούς τους δύο. Ουσιαστικά το ταξίδι χωρίστηκε σε τρία κομμάτια, το καθένα από μία ώρα. Το κάθε κομμάτι ήταν 60 μέχρι 80 χιλιόμετρα. Οι δρόμοι πάλι ήταν πολύ καλοί, εκτός από ορισμένα σημεία στα οποία περνούσαν μέσα από χωριά και έτσι αναγκαστικά πέφταμε σε κίνηση και σε πολλά σαμαράκια. Όμως γενικά η μετακίνηση ήταν αρκετά εύκολη.
Λίγο μετά την Τύνιδα είδαμε στη διαδρομή μία μεγάλη γραμμή αρκετών χιλιομέτρων με ένα υπερυψωμένο αγωγό νερού, που βρίσκονταν πάνω σε Καμάρες φτιαγμένες από πέτρα. Είναι υδραγωγεία από τη ρωμαϊκή εποχή. Ήταν σε πολύ καλή κατάσταση και κάναμε μία στάση για να τραβήξουμε φωτογραφίες και βίντεο.



Αφού το κάναμε ξεκινήσαμε να φύγουμε και στα 200 μέτρα είχε μία κυκλική διασταύρωση, το λεγόμενο roundabout. Τέτοιες διασταυρώσεις είχε ατελείωτες στην Τυνησία. Στην Ελλάδα δεν τις συνηθίζουμε, αλλά νομίζω βοηθάνε στην κυκλοφορία. Εκεί λοιπόν μας σταματάει ένας αστυνομικός της τροχαίας. Περίμενα να μου ζητήσει άδεια και δίπλωμα αλλά αυτός μου έλεγε κάτι στα Γαλλικά για φωτογραφίες. Τον κοίταξα με απορία και μου εξήγησε δεν ξέρω και εγώ πώς για τις φωτογραφίες που τραβούσαμε όταν κάναμε στάση λίγο πριν. Νόμιζε ότι τραβούσαμε και αυτόν και εξήγησα δείχνοντας του τους αγωγούς με τις Καμάρες, τους οποίους τραβούσαμε φωτογραφία. Αυτός με ένα ύφος συγκατάβασης μας είπε να φύγουμε.
Στη χώρα είχε συνέχεια αστυνομικούς και στρατιωτικούς. Όπου και να πας στους δρόμους και στην ύπαιθρο αλλά και μέσα στις πόλεις. Από μία άποψη είναι καλό, αφού σου ανεβάζει το αίσθημα της ασφάλειας, από την άλλη είναι να τρομάζεις όταν βλέπεις στον πιο κεντρικό δρόμο της Τύνιδας να κυκλοφορούν στρατιώτες με αυτόματα όπλα και με θωρακισμένα οχήματα. Πολλές φορές έτυχε να μας κάνουν νόημα οι αστυνομικοί ή οι στρατιωτικοί να σταματήσουμε, αλλά μόλις μας έβλεπαν ότι ήμασταν τουρίστες μας έκαναν νεύμα να συνεχίσουμε την πορεία μας. Μερικοί μάλιστα μας έλεγαν και μια κουβέντα, αλλά μόλις καταλάβαιναν ότι δε μιλούσαμε γαλλικά μας άφηναν να προχωρήσουμε.
Ο πρώτος μας σταθμός ήταν το χωριό El Fahs. Το GPS μας πήγε μέσα σε αυτό το χωριό, το οποίο όμως ήταν μάλλον μία μεγάλη πόλη. Μας έβαλε μέσα σε κάτι στενά που σίγουρα δεν ήταν το κέντρο της πόλης, που συνήθως σε οδηγούν οι πλοηγοί. Σταματήσαμε και έβαλα στο GPS να μας πάει στο Δημαρχείο και όταν περάσαμε κι από εκεί διαπιστώσαμε ότι δεν είχε κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον να μας δείξει αυτή η πόλη και λέγαμε να φύγουμε.
Όμως στο δρόμο πριν μπούμε στο El Fahs, η Ντίνα είχε δει μία πινακίδα που έλεγε για κάποιον αρχαιολογικό χώρο. Τότε και εγώ παρατήρησα στο κινητό μου ότι στο όνομα της πόλης είχε μία φωτογραφία από έναν αρχαιολογικό χώρο που φαινόταν πολύ ενδιαφέρων και είχε το όνομα Thuburbo Majus. Βασικά εγώ είδα μία φωτογραφία με κάποιες κολώνες που μου άρεσαν και επειδή δεν ήταν μακριά πήγαμε με το αυτοκίνητο. Πληρώσαμε το κλασικό εισιτήριο των 8 δηναρίων έκαστος και προχωρήσαμε να δούμε τις κολώνες που ήδη φαινόταν από μακριά. Τελικά ήταν μία Αρχαία Ρωμαϊκή πόλη. Μείναμε στο χώρο λίγο πάνω από μία ώρα και μας άρεσε πάρα πολύ. Είχε τόσα πράγματα να δούμε. Πραγματικά ενθουσιαστήκαμε. Όμως δεν είχε γίνει καμία σημαντική αναστήλωση, αλλά το να βλέπεις ένα τόσο μεγάλο χώρο σε ενθουσιάζει. Απλωνόταν σε μια περιοχή δεκάδων στρεμμάτων και το έδαφος ήταν αρκετά ομαλό και σε οδηγούσε σε κάποιους χαμηλούς λόφους. Παντού υπήρχαν κατοικίες Ρωμαίων και ναοί.
Όπως βλέπετε ήμασταν οι μοναδικοί επισκέπτες:









Φύγαμε και από εκεί ενώ η ώρα είχε πάει πλέον 12:00 το μεσημέρι και κατευθυνθήκαμε σε ένα άλλο χωριό το Takrouna. Πάλι μας οδήγησε το GPS σε κάτι άσχετα και δεν φαινόταν κάτι που να έχει ενδιαφέρον. Μόνο στην κορφή ενός λόφου φαινόταν κάποια παλιά σπίτια και αναρωτηθήκαμε μήπως αυτό ήταν το ενδιαφέρον του χωριού. Πράγματι προχωρήσαμε με το αυτοκίνητο μέχρι αρκετά ψηλά, το παρκάραμε και συνεχίσαμε με τα πόδια. Το θέαμα ήταν πάρα πολύ όμορφο. Υπήρχε ένα εγκαταλειμμένο χωριό, το οποίο ήταν στην κορυφή ενός λόφου, στην ουσία χτισμένο πάνω σε ένα βράχο. Τα μικρά σπίτια ήταν λίγα, μπορεί ας πούμε να ήταν μοναχά 20. Ουσιαστικά υπήρχαν τρεις συστάδες από εγκαταλειμμένα σπίτια. Μερικά ίσως να είχαν μερικούς ενοίκους, αλλά τα περισσότερα όχι. Εκεί υπήρχαν επίσης μερικά μαγαζιά με σουβενίρ. Τα περισσότερα ήταν κλειστά αφού δεν υπάρχει τουρισμός. Και δύο που ήταν ανοιχτά εμείς δεν τα επισκεφτήκαμε. Νομίζω υπήρχαν άλλοι δύο τουρίστες που ούτε καν τους είδαμε. Απλά είδαμε το αυτοκίνητό τους που πάρκαραν.
Κάναμε κι εκεί βόλτα σχεδόν μία ώρα, γιατί εκτός από την κορυφή του λόφου υπήρχαν και λίγο πιο κάτω και άλλα ενδιαφέροντα σπίτια που και αυτά ήταν εγκαταλελειμμένα. Άλλωστε φαινόταν ότι είχαν πέσει κάποιοι βράχοι και είχαν γκρεμίσει μερικά σπίτια. Δηλαδή ήταν επικίνδυνο να μένει κανείς, είτε επάνω γιατί μπορεί να έπεφτε το σπίτι του κάτω, είτε κάτω γιατί μπορεί να έπεφτε κάποιος βράχος πάνω στο σπίτι.



Αυτός είναι ένας ελαιώνας. Βλέπετε πόσο αραιά έχουν τις ελιές.








Το θέμα είναι ότι έκανε λίγο κρύο εκεί γιατί φυσούσε. Έτσι φύγαμε και από κει περίπου στις 3:00 το μεσημέρι και σε μια ώρα φτάναμε στο πολύ γνωστό Kairouan. Είχα επικοινωνία μέσω του WhatsΑpp με την ιδιοκτήτρια του σπιτιού που θα μας φιλοξενούσε στο Καϊρουάν, γιατί για να βρεις το σπίτι ήταν πολύ δύσκολο στα στενά της παλιάς πόλης. Καταφέραμε τελικά και το βρήκαμε.
Η ιδιοκτήτρια έμενε μόνη σε ένα σπίτι, που νοίκιαζε και 3-4 δωμάτια που υπήρχαν επί πλέον. Ήταν πολύ περιποιημένα. Μας έβαλε σε ένα δωμάτιο αρκετά ευρύχωρο, όμως ήταν γεμάτο έπιπλα και δεν είχες που να ακουμπήσεις τα δικά σου πράγματα. Ήταν φανερό ότι αυτό ήταν ένα σπίτι της παλιάς εποχής, το οποίο είχε για να μένει και η ίδια. Μας είπε ότι ήταν το πατρικό της σπίτι που ο αδερφός της τής είχε αφήσει ολόκληρο. Μου φαίνεται όμως ότι θα ήταν ακόμα παλιότερο, ίσως και από τον 19ο αιώνα. Ενδέχεται να έμενε στο δικό μας δωμάτιο, όταν δεν έχει επισκέπτες. Τόσο προσεγμένο ήταν. Δεν είδαμε τα άλλα δωμάτια για να δούμε πως ήταν. Όμως ανοίξαμε την ντουλάπα και είδαμε τα ρούχα της μέσα.


Είχε πολύ ενδιαφέρον σαν χώρος όλο το σπίτι, αλλά εμείς μέχρι να τακτοποιηθούμε είχε περάσει αρκετά η ώρα και έτσι είχαμε μόνο μία ώρα στη διάθεσή μας για να δούμε λίγο την πόλη με φως. Πράγματι περάσαμε από την αγορά και πήγαμε μονάχα μέχρι το μεγάλο τζαμί που δεν μπήκαμε μέσα γιατί είχε κλείσει. Θα πηγαίναμε την επομένη όταν θα είχε το επισκεπτήριο από τις οκτώ το πρωί ως τις δύο το μεσημέρι. Στην Τυνησία όταν σου λένε να μπεις στο τζαμί δεν εννοούν μέσα αλλά μόνο στην αυλή, ακόμα και αν έχεις πληρώσει εισιτήριο, αν δεν είσαι μουσουλμάνος. Έτσι σε όλο το ταξίδι δεν χρειάστηκε να βγάλουμε τα παπούτσια μας. Μόνο μια φορά το κάναμε και πήραμε την κρυάδα ότι επιτρέπεται η είσοδος μόνο στους μουσουλμάνους. Κρίμα! Τα ξαναβάλαμε σε ελάχιστα δευτερόλεπτα.





Κάναμε βόλτες στα στενά της παλιάς πόλης, καθώς επίσης και στο σουκ, την αγορά δηλαδή. Όμως τα περισσότερα καταστήματα είχαν κλείσει αφού είχε περάσει πλέον έξι η ώρα. Συνεχίσαμε τις βόλτες μας και στην παλιά αλλά και στην καινούργια πόλη με απώτερο σκοπό να βρούμε κάπου να καθίσουμε για φαγητό γιατί πεινούσαμε αλλά και για να περάσει η ώρα και να μην πάμε από τις εφτά στο δωμάτιο. Εκεί δεν είχαμε πολλά πράγματα να κάνουμε .
Πάλι ένας τύπος μας ανέβασε σε μια ταράτσα για να δούμε από ψηλά το τζαμί. Περίμενε να αγοράσουμε χαλιά αλλά εμείς δεν ήμασταν για τέτοια ψώνια.






Στην Τυνησία για φαγητό δεν έχει πολλά καταστήματα ανοιχτά το βράδυ, παρά μόνο αυτά που είναι για κάποιους οι οποίοι παίρνουν στα γρήγορα ένα σουβλάκι ή κάτι άλλο. Συνήθως τρώνε όρθιοι ένα fast food στυλ φαγητό. Ευτυχώς εμείς βρήκαμε ένα μαγαζί, που αφενός μεν είχε φαγητά, αφετέρου είχε και ένα ευπρεπή χώρο μέσα για να καθίσουμε και όχι να κάτσουμε στο κρύο έξω. Πήραμε πάλι κεμπάπ από αρνί με πατάτες και ρύζι και φάγαμε, αλλά βέβαια δεν ήπιαμε καθόλου αλκοόλ. Στις παραλίες του Βορρά είδαμε καλά μαγαζιά για φαγητό το βράδυ, στο Νότο όχι.

Επιστρέψαμε στο δωμάτιο λίγο μετά τις 8:00 για να ξεκουραστούμε και να κοιμηθούμε. Φυσικά έκανε κρύο και ανάψαμε το ηλεκτρικό καλοριφέρ λαδιού για να ζεσταθεί το δωμάτιο. Το δωμάτιο για θέρμανση είχε ένα καλοριφέρ λαδιού, το οποίο και χρησιμοποιήσαμε με προτροπή της ιδιοκτήτριας, έναντι ενός κλιματιστικού που διέθεται. Το δωμάτιο μετά από λίγες ώρες είχε ζεσταθεί καλά. Ο χώρος ήταν στενόμακρος με μήκος 7-8 μέτρα και πλάτος μόλις δύο. Στη μία άκρη είχε την τουαλέτα και στην άλλη ένα μεγάλο κρεβάτι που στήριζε τις άκρες του στα πλαϊνά του τοίχου. Το άσχημο είναι που είχε και άλλο ένα μονό κρεβάτι, ακριβώς παράλληλα και κολλητά με το προηγούμενο. Έτσι για να ξαπλώσουμε περνούσαμε πρώτα πάνω από το μικρό. Είχε κι αυτό την πλάκα του. Το δωμάτιο είχε μία πόρτα για να μπεις μέσα η οποία βλέπει σε μία αυλή. Η αυλή ήταν σχετικά μεγάλη και γύρω-γύρω είχε άλλες τρεις τέσσερις πόρτες για άλλα δωμάτια ή δεν ξέρω τι. Για να μπούμε σε αυτή την αυλή περνούσαμε πρώτα από ένα άλλο αντίστοιχο τέτοιο δωμάτιο στο οποίο θεωρητικά έμενε η γυναίκα που διαχειρίζεται το χώρο. Όταν βγήκαμε βόλτα εκείνη μας έδωσε ένα κλειδί της εξώπορτας της μήπως και απουσιάζει όταν επιστρέφαμε. Όμως γενικά από ό,τι είπε βρισκόταν συνεχώς στο σπίτι, αφού είχε εμάς να μένουμε.
Κάπως έτσι πιστεύω ήταν τα παλιά σπίτια και εδώ όπως και σε άλλες μουσουλμανικές χώρες. Δηλαδή είχαν μία αυλή και γύρω-γύρω από αυτήν είχαν μικρά διαμερίσματα ή δωμάτια για κάθε οικογένεια. Πιστεύω ότι ο χώρος στον οποίο μείναμε, εκεί που έχει την τουαλέτα θα είχε μία μικρή κουζίνα κάποτε. Και τώρα για τις ανάγκες της πανσιόν τη μετέτρεψε σε τουαλέτα. Προφανώς οι μουσουλμάνοι παλιά δεν είχαν τόσο πολλά έπιπλα που έχει γεμίσει αυτή το χώρο. Και διάφορα άλλα μπιμπελό πάνω σε αυτά τα έπιπλα, ώστε δεν μπορούσαμε εμείς να βολέψουμε τα δικά μας πράγματα. Ούτε μια κρεμάστρα για τα ρούχα μας.
Για μένα ως εμπειρία θεωρώ ότι ήταν μία χαρά το δωμάτιο. Για την ακρίβεια θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που το έζησα, έστω και τυχαία αυτό. Απλά δεν μου αρέσει που δεν είχα το δικό μου κλειδί να μπαίνω και να μην δίνω λογαριασμό στον ιδιοκτήτη, αφού έπρεπε πρώτα να περάσω από το δικό του το χώρο. Βέβαια η γυναίκα ήταν πολύ φιλική. Όμως εγώ ακόμα και αυτή την οικειότητα σε σχέσεις που είναι ουσιαστικά επαγγελματικές, δεν την πολυθέλω γιατί συνήθως το εκμεταλλεύεται όχι ο φιλοξενούμενος αλλά ο ιδιοκτήτης. Πάντως σε σχέση με τον ύπνο εγώ κοιμήθηκα αρκετά καλά. Μόνο το πρωί, μετά από περίπου 6,5 ώρες ύπνο ξύπνησα, πρώτον από τη ζέστη και δεύτερον από τα κοκόρια της γειτονιάς που είχαν αρχίσει να κακαρίζουν.
Το δωμάτιο που μείναμε είναι από τα πιο ακριβά του ταξιδιού μας, αφού δώσαμε 45 ευρώ τη βραδιά. Όμως και πάλι το λέω ότι ήταν πολύ παραδοσιακό και αξίζει που μείναμε ένα βράδυ. Είναι το δεύτερο ακριβότερο κατάλυμα, μετά το ξενοδοχείο που μείναμε στην Ματμάτα, το οποίο ήταν υπόσκαφο και κόστιζε 60 ευρώ τη βραδιά.
Η οδικ΄'η πορεία της ημέρας:
