travelbreak
Member
- Μηνύματα
- 1.968
- Likes
- 17.262
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Βόλτα στις αρχαιότητες Dougga και Bulla Regia
- Καρχηδόνα
- Τύνιδα
- Από την Τύνιδα στο Καϊρουάν.
- Από το Καϊρουάν στο Τοζέρ περνώντας από την υπέροχη Sufetula
- Στις οάσεις και τα φαράγγια του Tozeur, παρέα με ένα Βέρβερο. Μέρος 1ο.
- Στις οάσεις και τα φαράγγια του Tozeur, παρέα με ένα Βέρβερο. Μέρος 2ο.
- Σκηνικό Star Wars, Αλοτολίμνες και χωριό Tamezret.
- Ματμάτα και σπίτια τρωγλοδυτών.
- Τοπίο στην ομίχλη και παλιές αποθήκες τροφίμων.
- Σφαξ, Ελ Τζεμ, Μοναστίρ και Σουσα.
- Σούσα, Χαμμαμέτ και επιστροφή.
- Βίντεο
Εδώ φαίνεται το δρομολόγιο της χθεσινής μέρας, που ξεκίνησε από το Τοζέρ νωρίς το πρωί και αφού πήγαμε στο σκηνικό των Star Wars, καταλήξαμε στη Ματμάτα:
Σάββατο, 4/2/2023 Τοπίο στην ομίχλη και παλιές αποθήκες τροφίμων.
Το ξενοδοχείο στο Σφαξ κόστιζε 33 ευρώ τη βραδιά. Hôtel GALAXY, Soukra Route.
Κοιμηθήκαμε μία χαρά στο δωμάτιο στο υπόσκαφο και στις επτά είχαμε πάει για πρωινό στο χώρο του εστιατορίου, παρέα με τον άλλο μοναδικό επισκέπτη, όπως πιστεύω, του ξενοδοχείου. Τον Άγγλο Eddie. Πιάσαμε λίγο πάλι την κουβέντα και είπε ότι αυτή τη μέρα θα πήγαινε λίγο πιο Νότια στο Tataouine, που εμείς το γνωρίζαμε, αλλά μας φαινόταν πολύ μακριά για να πάμε. Θα έπρεπε να οδηγώ αρκετές ώρες. Αυτός ταξιδεύει μόνος του και η μοναδική του αποσκευή είναι ένα μικρό backpack. Υποθέτω ότι έχει μέσα μόνο λίγα εσώρουχα. Άντε να έχει και ένα πουκάμισο και ένα παντελόνι. Δεν ξέρω εάν χωρούν άλλα πράγματα εκεί μέσα. Και με αυτά ταξιδεύει στην Τυνησία για ένα ολόκληρο μήνα.
Τέλος πάντων, τον αποχαιρετίσαμε πολύ γρήγορα γιατί βιαζόταν να πάρει το λεωφορείο να συνεχίσει το ταξίδι του. Εμείς στις 7:30 με τα πράγματά μας πήγαμε στο αυτοκίνητο όπου διαπιστώσαμε ότι στην περιοχή που μέναμε έβρεχε λίγο αλλά είχε μία πολύ μεγάλη ομίχλη. Το βράδυ είχαμε καταλάβει πως έβρεξε, αλλά η ομίχλη ήταν πέρα από τη φαντασία μας, αφού το υψόμετρο εκεί ήταν γύρω στα 380 μέτρα. Έτσι ενώ είχαμε σκοπό να κάνουμε βόλτα στην Ματμάτα, δεν το κάναμε, γιατί δεν είχε νόημα, αφού δε φαινόταν τίποτα σε απόσταση πάνω από τα 30 μέτρα. Ήμασταν τυχεροί που το προηγούμενο απόγευμα είχαμε προλάβει να δούμε ορισμένα όμορφα σπίτια αλλά και το ξενοδοχείο μας απ’ έξω.
Επειδή λοιπόν είχε πολύ άσχημο καιρό, πήραμε το αυτοκίνητο για να πάμε στον πρώτο προορισμό μας, ο οποίος ήταν ένα παρόμοιο χωριό με τη Ματμάτα, που ονομάζεται Toujane. Όταν φτάσαμε εκεί η ομίχλη ήταν ακόμα χειρότερη, αφού βρίσκεται σε υψόμετρο 500 μέτρων. Δεν μπορούσες να δεις περισσότερα από 20 μέτρα. Παρόλα αυτά σταματήσαμε σε ένα ξενοδοχείο στο τέλος του χωριού με υπόσκαφα δωμάτια και βγάλαμε μερικές φωτογραφίες, αν και δεν ήταν κανένας εκεί. Μετά γυρίσαμε πίσω και κάναμε μία βόλτα στο χωριό, να δούμε ό,τι μπορούσαμε.
Εννοείται πως δεν υπήρχε τουρίστας ούτε για δείγμα, εκτός από εμάς. Ένας τύπος μας παρακαλούσε να πιούμε καφέ στο καφενείο που είχε, αλλά εμείς του εξηγήσαμε ότι είχαμε πιει. Μας έδειξε δίπλα ένα μικρό παλιό ελαιοτριβείο, και του δώσαμε πέντε δηνάρια, αφού μας ζήτησε κάτι. Συνεχίσαμε κάνοντας μία μικρή βόλτα στο χωριό. Όμως φωτογραφίες με τα παλιά μισογκρεμισμένα σπίτια δεν μπορέσαμε να βγάλουμε ιδιαίτερα καλές, αφού δεν υπήρχε ορατότητα.
Σχεδόν όλοι οι άνθρωποι μιλούν γαλλικά, αλλά σπανίως βρίσκεις κάποιον που να μιλά αγγλικά. Γενικά όμως δεν έχουμε πρόβλημα συνεννόησης ή το κάνουμε με λίγες μικρές δυσκολίες. Στο χωριό αυτό είχαμε σκοπό να καθίσουμε περισσότερο, αφού ήμασταν σίγουροι ότι θα είχε ενδιαφέρον, αλλά δεν μπορέσαμε να δούμε και πολλά. Κάναμε βόλτα όχι περισσότερο από μισή ώρα και προχωρήσαμε σε ένα άλλο χωριό για να δούμε και εκεί κάτι πολύ ενδιαφέρον. Το χωριό ήταν το Metameur.
Να συμπληρώσω ότι μόλις κατηφόρισε λίγο ο δρόμος από τα βουνά, η ομίχλη σταμάτησε και όταν μπήκαμε σε υψόμετρα επιπέδου θαλάσσης, ο καιρός έγινε τελείως διαφορετικός. Δηλαδή η βροχή και η ομίχλη έπαψαν και την πιο πολλή ώρα είχαμε ήλιο. Φυσικά και η θερμοκρασία ανέβηκε στους 15 βαθμούς περίπου. Μάλιστα σε κάποιο σημείο αργότερα είδαμε και τη μεγαλύτερη θερμοκρασία του ταξιδιού στη χώρα, που ήταν 19 βαθμοί. Εννοείται τα ρούχα που φορούσαμε ήταν χειμωνιάτικα και το πρωί εκτός από το πουκάμισο και το σακάκι φορούσαμε και μια μπλούζα. Το μεσημεράκι βέβαια τη βγάζαμε, αλλά το μπουφάν εγώ τουλάχιστον το φορούσα συνέχεια, διότι όταν έβγαινα από το αυτοκίνητο ήταν απαραίτητο αυτό το επανωφόρι. Επίσης μερικές φορές συναντήσαμε αμμοθύελλα, όπως όταν φύγαμε από το Τοζέρ και πηγαίναμε στην Ματμάτα. Μάλιστα τότε ήταν πολύ έντονη και καταλάβαμε πώς μαζεύεται η άμμος στις άκρες των δρόμων και γίνεται ένας μικρός λόφος. Και κατά τη σημερινή μέρα είχε δυνατό αέρα, αλλά όχι για μεγάλο διάστημα.
Στα χωριά που είχα στο πρόγραμμα δεν είχα ψάξει εκ των προτέρων για να δω τι ήταν εκείνο το αξιόλογο που είχαν. Σκεφτόμουν ότι αφού είναι χωριό, θα φανεί αυτό για το οποίο πάνε οι τουρίστες. Για τις πόλεις ψάχνω αρκετά και φτιάχνω και χάρτες με τις πεζοπορίες μας, εκτός από την καταγραφή των αξιοθέατων. Για τους αρχαιολογικούς χώρους που επισκεφτήκαμε τις δυο πρώτες μέρες του ταξιδιού είχα εκτυπώσει και σχεδιαγράμματα, μιας και δεν είχα κάποιο τουριστικό οδηγό.
Εκεί λοιπόν, στο Metameur δεν ξέραμε τι θα δούμε αλλά έβαλα στο Google το όνομα του χωριού να μου δείξει εικόνες, οπότε βρήκα το σημείο που έπρεπε να πάμε. Ήταν αυτό το οποίο είχαν από παλιά οι Βέρβεροι μέσα στα χωριά τους, το λεγόμενο Ksar, που σημαίνει οχυρωμένο χωριό. Όμως μία κυρία εκεί μας είπε, και φαινόταν καθαρά στα κτίσματα, ότι ουσιαστικά δεν ήταν ένα χωριό αλλά ήταν αποθήκες τροφίμων. Κάτι αντίστοιχο είχαμε δει στην Λιβύη πριν πολλά χρόνια, αλλά εκεί οι αποθήκες ήταν και στο κέντρο και περιφερειακά, σε κάτι σαν φρούριο. Ενώ στο Metameur δεν υπήρχε τίποτα στο κέντρο. Ήταν ένας μεγάλος ανοιχτός χώρος σαν πλατεία. Γύρω γύρω υπήρχαν κτίρια τα οποία είχαν μικρές πόρτες και κάθε πόρτα αντιστοιχούσε σε ένα δωμάτιο όπου μέσα τοποθετούσαν τα τρόφιμα που αποθήκευαν οι Βέρβεροι.
Το χωριό που έμεναν σήμερα οι κάτοικοι ήταν δίπλα σε αυτήν την κατασκευή που ήταν ένα μισο-ερειπωμένο μέρος. Το πιο ενδιαφέρον της περιοχής βέβαια ήταν αυτό το Ksar. Βγάλαμε αρκετές φωτογραφίες. Πήραμε και ένα δωράκι από μία κυρία για να πουλήσει και αυτή κάτι και φύγαμε. Είναι μία εποχή τώρα που το Χειμώνα δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου τουρίστες. Συνήθως είμαστε οι μοναδικοί με εξαίρεση την Καρχιδόνα που υπήρχαν λίγο παραπάνω. Τα περισσότερα μαγαζιά τους τα έχουν κλειστά και μερικοί ιδιοκτήτες βρίσκονται δίπλα και όταν μας δουν τα ανοίγουν και μας παρακαλάνε να δούμε τα προϊόντα που πουλούν.
Μετά και από αυτή την επίσκεψη δεν είχαμε κάτι άλλο να κάνουμε πριν πάμε στο μέρος που θα μέναμε, στο Σφαξ. Βέβαια δεν ήταν και κοντά, αφού απείχε τρεις ώρες δρόμο, 234 χιλιόμετρα. Αλλά η ώρα δεν είχε πάει ακόμα ούτε καν 12, άρα είχαμε χρόνο να δούμε και κάτι άλλο. Νομίζαμε ότι στο Σφαξ δεν είχε τίποτα να δούμε (κακές γλώσσες αλλά και λάθος ενημέρωση) γι αυτό σκεφτόμασταν που αλλού να πηγαίναμε πριν πάμε εκεί. Αποφασίσαμε λοιπόν να επισκεφτούμε την πόλη Tataouine πού βρισκόταν περίπου 70 χιλιόμετρα νότια από κει που βρισκόμασταν και σε αντίθετη κατεύθυνση από το Σφαξ. Ούτε εκεί ξέραμε τι θα δούμε. Είχαμε ακούσει ότι τα ελληνικά πρακτορεία πηγαίνουν καμιά φορά, αλλά το ακούσαμε και από τον Άγγλο στη Ματμάτα, ο οποίος θα πήγαινε εκεί. Αφού είχαμε ελεύθερο χρόνο λέμε: μια ώρα δρόμος και άλλο τόσο να γυρίσουμε χαλάλι, ας πάμε.
Όταν φτάσαμε εκεί είχαμε πάλι το γνωστό πρόβλημα: δεν ξέραμε τι θα βλέπαμε. Ψάξαμε να δούμε στο Google ποιο ήταν το ενδιαφέρον που είχε και ανακαλύψαμε ότι και εκεί έχει κάποια πολύ όμορφα Ksar, δηλαδή αποθήκες τροφίμων. Είχε δυο τέτοια και από τις φωτογραφίες αποφασίσαμε να πάμε στο πιο όμορφο, Ήταν περίπου άλλη μισή ώρα δρόμος από την πόλη. Έτσι συνεχίσαμε το δρόμο μας και φτάσαμε στο Ksar Ouled Soltane. Αυτό ήταν ακόμα πιο όμορφο και πιο μεγάλο αλλά και πιο καλοδιατηρημένο από το προηγούμενο στο Μεταμέρ.
Κάναμε βόλτα σχεδόν μία ώρα, αν και ο χώρος δεν ήταν πολύ μεγάλος, αλλά μας άρεσε πάρα πολύ. Όταν πια είχαμε τελειώσει τη βόλτα εκεί αποφασίσαμε επιτέλους να πάμε και στο Σφαξ. Η άλλη αντίστοιχη περιοχή που υπάρχει εκεί ονομάζεται Ksar Ouled Debbab. Δεν πήγαμε, και καλά κάναμε, γιατί ένας νεαρός στο Ouled Soltane μας ενημέρωσε πως δεν έχει κάτι παλιό, αλλά είναι ένα ξενοδοχείο με αυτό το παραπλανητικό όνομα. Από το Ouled Soltane μέχρι το Tataouine έχει όμορφα χαμηλά βουνά με διάφορα παλιά χτίσματα επάνω στις κορφές τους, που όμως δεν υπήρχε χρόνος να τα επισκεφτούμε. Τραβήξαμε μερικές φωτογραφίες, αλλά δεν είναι το ίδιο.
Ευτυχώς ο δρόμος για το Σφαξ ήταν αρκετά καλός. Σε κάποιο σημείο μετά το Tataouine το GPS μας έστειλε σε κάτι κακούς δρόμους, αλλά ευτυχώς βρήκαμε τη λύση. Και όχι μόνο αυτό, αλλά μπήκαμε και σε μεγάλο αυτοκινητόδρομο, όπου η ταχύτητα μας ήταν σταθερά πάνω από 100 χλμ την ώρα για μια απόσταση σχεδόν 200 χιλιόμετρα.
Φωτογραφίες από τη διαδρομή στο Σφαξ:
Λίγο μετά τις έξι, δηλαδή είχε ακόμα φως, φτάσαμε στο ξενοδοχείο Galaxy που είχαμε κλείσει δωμάτιο. Ήταν αρκετά καλό. Το δωμάτιο μεγάλο, άνετο και πεντακάθαρο. Φυσικά είχαμε και πρωινό. Αφού αφήσαμε τα πράγματα έβαλα στο Google να δω τι ενδιαφέρον έχει η πόλη, γιατί όπως είπα πριν δεν είχαμε ακούσει καλά λόγια. Όμως βρήκα ότι έχει ένα κάστρο. Τελικά περπατήσαμε με την Ντίνα, σε βρώμικους δρόμους, και σε μισή ώρα είχαμε φτάσει σε ένα κεντρικό σημείο της πόλης. Το κάστρο κλασικά περιτριγυρίζει την αγορά, όμως τα καταστήματα ήταν κλειστά και έτσι δεν μπορέσαμε αυτό το βράδυ να το δούμε. Γι αυτό δεν μπήκαμε στη Μεδίνα. Το αφήσαμε για την επόμενη μέρα το πρωί.
Επίσης επειδή η ώρα ήταν προχωρημένη, δηλαδή μετά τις επτά, ήταν δύσκολο να βρούμε κάπου να φάμε κάτι της προκοπής και έτσι δούλεψε κανονικά σούπερ μάρκετ. Το πιο εντυπωσιακό ήταν ότι είδαμε ένα μαγαζί που πουλούσε αλκοολούχα ποτά. Είχε τρομερή δουλειά. Πέντε ταμεία που δούλευαν ασταμάτητα πουλώντας μπύρες, κρασιά, ουίσκι και οτιδήποτε άλλο. Μπήκα κι εγώ και πήρα 6 μικρές μπύρες. Η συνολική ποσότητα ήταν 1,5 lt, αφού ήταν 250 κυβικά εκατοστά η μια σε κουτάκι. Το συνολικό κόστος ήταν κάτι λιγότερο από 4 ευρώ. Οι άνθρωποι εκεί ψώνιζαν συνήθως αγοράζοντας ολόκληρα καφάσια μπύρες. Γινόταν ένας μεγάλος χαμός απ’ έξω με τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα για να φορτώσουν το αλκοολούχο αγαθό. Αν και είχε τόση κίνηση, η εξυπηρέτηση ήταν τρομερά καλή, διότι δίπλα σε κάθε ταμείο από τα πέντε που είχε, ήταν δύο, τρεις υπάλληλοι για να δίνουν κατευθείαν στον πελάτη αυτό το οποίο είχε ήδη πληρώσει στο ταμείο.
Σε όλη την Αφρική έτσι και στην Τυνησία όλοι οι ντόπιοι, αφρικάνοι ή άραβες είναι στο ραχάτι και δεν βιάζονται. Έχουν τις τρεις κλασικές φράσεις: άστο γι αύριο, έχει ο Αλλάχ και δεν πειράζει. Όμως όταν οδηγούν είναι πολύ βιαστικοί. Κορνάρουν λες και θα καεί το φαγητό στη φωτιά. Έτσι και στην κάβα που πήγα, όλοι εκεί μέσα κατά ένα περίεργο λόγο σπρωχνόντουσαν. Είχε πολύ πλάκα και εμένα μόλις πλήρωσε αυτός που ήταν μπροστά μου, αν και δεν μπορούσα να προχωρήσω, αυτός που ήταν πίσω μου με έσπρωχνε και μου έδειχνε το ταμείο ότι έχει αδειάσει να προχωρήσω. Δεν πρόλαβα να πάρω τα ρέστα και με έσπρωχνε ο ίδιος να προχωρήσω μισό μέτρο για να πληρώσει κι αυτός. Τόση βιασύνη να τελειώσουμε όσο γίνεται πιο γρήγορα, λες και θα τους έπιανε η αστυνομία αν καθυστερούσαν. Μία καλή δουλειά θα ήταν να πουλάει κάποιος αλκοόλ σε μουσουλμανικές χώρες όπως η Τυνησία. Πήγαμε στο δωμάτιο και εννοείται ήπιαμε όλες τις μπύρες μέσα σε μισή ωρίτσα, μαζί με διάφορα άλλα φαγώσιμα που είχαμε πάρει.
Η σημερινή διαδρομή:

Σάββατο, 4/2/2023 Τοπίο στην ομίχλη και παλιές αποθήκες τροφίμων.
Το ξενοδοχείο στο Σφαξ κόστιζε 33 ευρώ τη βραδιά. Hôtel GALAXY, Soukra Route.
Κοιμηθήκαμε μία χαρά στο δωμάτιο στο υπόσκαφο και στις επτά είχαμε πάει για πρωινό στο χώρο του εστιατορίου, παρέα με τον άλλο μοναδικό επισκέπτη, όπως πιστεύω, του ξενοδοχείου. Τον Άγγλο Eddie. Πιάσαμε λίγο πάλι την κουβέντα και είπε ότι αυτή τη μέρα θα πήγαινε λίγο πιο Νότια στο Tataouine, που εμείς το γνωρίζαμε, αλλά μας φαινόταν πολύ μακριά για να πάμε. Θα έπρεπε να οδηγώ αρκετές ώρες. Αυτός ταξιδεύει μόνος του και η μοναδική του αποσκευή είναι ένα μικρό backpack. Υποθέτω ότι έχει μέσα μόνο λίγα εσώρουχα. Άντε να έχει και ένα πουκάμισο και ένα παντελόνι. Δεν ξέρω εάν χωρούν άλλα πράγματα εκεί μέσα. Και με αυτά ταξιδεύει στην Τυνησία για ένα ολόκληρο μήνα.
Τέλος πάντων, τον αποχαιρετίσαμε πολύ γρήγορα γιατί βιαζόταν να πάρει το λεωφορείο να συνεχίσει το ταξίδι του. Εμείς στις 7:30 με τα πράγματά μας πήγαμε στο αυτοκίνητο όπου διαπιστώσαμε ότι στην περιοχή που μέναμε έβρεχε λίγο αλλά είχε μία πολύ μεγάλη ομίχλη. Το βράδυ είχαμε καταλάβει πως έβρεξε, αλλά η ομίχλη ήταν πέρα από τη φαντασία μας, αφού το υψόμετρο εκεί ήταν γύρω στα 380 μέτρα. Έτσι ενώ είχαμε σκοπό να κάνουμε βόλτα στην Ματμάτα, δεν το κάναμε, γιατί δεν είχε νόημα, αφού δε φαινόταν τίποτα σε απόσταση πάνω από τα 30 μέτρα. Ήμασταν τυχεροί που το προηγούμενο απόγευμα είχαμε προλάβει να δούμε ορισμένα όμορφα σπίτια αλλά και το ξενοδοχείο μας απ’ έξω.
Επειδή λοιπόν είχε πολύ άσχημο καιρό, πήραμε το αυτοκίνητο για να πάμε στον πρώτο προορισμό μας, ο οποίος ήταν ένα παρόμοιο χωριό με τη Ματμάτα, που ονομάζεται Toujane. Όταν φτάσαμε εκεί η ομίχλη ήταν ακόμα χειρότερη, αφού βρίσκεται σε υψόμετρο 500 μέτρων. Δεν μπορούσες να δεις περισσότερα από 20 μέτρα. Παρόλα αυτά σταματήσαμε σε ένα ξενοδοχείο στο τέλος του χωριού με υπόσκαφα δωμάτια και βγάλαμε μερικές φωτογραφίες, αν και δεν ήταν κανένας εκεί. Μετά γυρίσαμε πίσω και κάναμε μία βόλτα στο χωριό, να δούμε ό,τι μπορούσαμε.




Εννοείται πως δεν υπήρχε τουρίστας ούτε για δείγμα, εκτός από εμάς. Ένας τύπος μας παρακαλούσε να πιούμε καφέ στο καφενείο που είχε, αλλά εμείς του εξηγήσαμε ότι είχαμε πιει. Μας έδειξε δίπλα ένα μικρό παλιό ελαιοτριβείο, και του δώσαμε πέντε δηνάρια, αφού μας ζήτησε κάτι. Συνεχίσαμε κάνοντας μία μικρή βόλτα στο χωριό. Όμως φωτογραφίες με τα παλιά μισογκρεμισμένα σπίτια δεν μπορέσαμε να βγάλουμε ιδιαίτερα καλές, αφού δεν υπήρχε ορατότητα.
Σχεδόν όλοι οι άνθρωποι μιλούν γαλλικά, αλλά σπανίως βρίσκεις κάποιον που να μιλά αγγλικά. Γενικά όμως δεν έχουμε πρόβλημα συνεννόησης ή το κάνουμε με λίγες μικρές δυσκολίες. Στο χωριό αυτό είχαμε σκοπό να καθίσουμε περισσότερο, αφού ήμασταν σίγουροι ότι θα είχε ενδιαφέρον, αλλά δεν μπορέσαμε να δούμε και πολλά. Κάναμε βόλτα όχι περισσότερο από μισή ώρα και προχωρήσαμε σε ένα άλλο χωριό για να δούμε και εκεί κάτι πολύ ενδιαφέρον. Το χωριό ήταν το Metameur.






Να συμπληρώσω ότι μόλις κατηφόρισε λίγο ο δρόμος από τα βουνά, η ομίχλη σταμάτησε και όταν μπήκαμε σε υψόμετρα επιπέδου θαλάσσης, ο καιρός έγινε τελείως διαφορετικός. Δηλαδή η βροχή και η ομίχλη έπαψαν και την πιο πολλή ώρα είχαμε ήλιο. Φυσικά και η θερμοκρασία ανέβηκε στους 15 βαθμούς περίπου. Μάλιστα σε κάποιο σημείο αργότερα είδαμε και τη μεγαλύτερη θερμοκρασία του ταξιδιού στη χώρα, που ήταν 19 βαθμοί. Εννοείται τα ρούχα που φορούσαμε ήταν χειμωνιάτικα και το πρωί εκτός από το πουκάμισο και το σακάκι φορούσαμε και μια μπλούζα. Το μεσημεράκι βέβαια τη βγάζαμε, αλλά το μπουφάν εγώ τουλάχιστον το φορούσα συνέχεια, διότι όταν έβγαινα από το αυτοκίνητο ήταν απαραίτητο αυτό το επανωφόρι. Επίσης μερικές φορές συναντήσαμε αμμοθύελλα, όπως όταν φύγαμε από το Τοζέρ και πηγαίναμε στην Ματμάτα. Μάλιστα τότε ήταν πολύ έντονη και καταλάβαμε πώς μαζεύεται η άμμος στις άκρες των δρόμων και γίνεται ένας μικρός λόφος. Και κατά τη σημερινή μέρα είχε δυνατό αέρα, αλλά όχι για μεγάλο διάστημα.
Στα χωριά που είχα στο πρόγραμμα δεν είχα ψάξει εκ των προτέρων για να δω τι ήταν εκείνο το αξιόλογο που είχαν. Σκεφτόμουν ότι αφού είναι χωριό, θα φανεί αυτό για το οποίο πάνε οι τουρίστες. Για τις πόλεις ψάχνω αρκετά και φτιάχνω και χάρτες με τις πεζοπορίες μας, εκτός από την καταγραφή των αξιοθέατων. Για τους αρχαιολογικούς χώρους που επισκεφτήκαμε τις δυο πρώτες μέρες του ταξιδιού είχα εκτυπώσει και σχεδιαγράμματα, μιας και δεν είχα κάποιο τουριστικό οδηγό.
Εκεί λοιπόν, στο Metameur δεν ξέραμε τι θα δούμε αλλά έβαλα στο Google το όνομα του χωριού να μου δείξει εικόνες, οπότε βρήκα το σημείο που έπρεπε να πάμε. Ήταν αυτό το οποίο είχαν από παλιά οι Βέρβεροι μέσα στα χωριά τους, το λεγόμενο Ksar, που σημαίνει οχυρωμένο χωριό. Όμως μία κυρία εκεί μας είπε, και φαινόταν καθαρά στα κτίσματα, ότι ουσιαστικά δεν ήταν ένα χωριό αλλά ήταν αποθήκες τροφίμων. Κάτι αντίστοιχο είχαμε δει στην Λιβύη πριν πολλά χρόνια, αλλά εκεί οι αποθήκες ήταν και στο κέντρο και περιφερειακά, σε κάτι σαν φρούριο. Ενώ στο Metameur δεν υπήρχε τίποτα στο κέντρο. Ήταν ένας μεγάλος ανοιχτός χώρος σαν πλατεία. Γύρω γύρω υπήρχαν κτίρια τα οποία είχαν μικρές πόρτες και κάθε πόρτα αντιστοιχούσε σε ένα δωμάτιο όπου μέσα τοποθετούσαν τα τρόφιμα που αποθήκευαν οι Βέρβεροι.











Το χωριό που έμεναν σήμερα οι κάτοικοι ήταν δίπλα σε αυτήν την κατασκευή που ήταν ένα μισο-ερειπωμένο μέρος. Το πιο ενδιαφέρον της περιοχής βέβαια ήταν αυτό το Ksar. Βγάλαμε αρκετές φωτογραφίες. Πήραμε και ένα δωράκι από μία κυρία για να πουλήσει και αυτή κάτι και φύγαμε. Είναι μία εποχή τώρα που το Χειμώνα δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου τουρίστες. Συνήθως είμαστε οι μοναδικοί με εξαίρεση την Καρχιδόνα που υπήρχαν λίγο παραπάνω. Τα περισσότερα μαγαζιά τους τα έχουν κλειστά και μερικοί ιδιοκτήτες βρίσκονται δίπλα και όταν μας δουν τα ανοίγουν και μας παρακαλάνε να δούμε τα προϊόντα που πουλούν.





Μετά και από αυτή την επίσκεψη δεν είχαμε κάτι άλλο να κάνουμε πριν πάμε στο μέρος που θα μέναμε, στο Σφαξ. Βέβαια δεν ήταν και κοντά, αφού απείχε τρεις ώρες δρόμο, 234 χιλιόμετρα. Αλλά η ώρα δεν είχε πάει ακόμα ούτε καν 12, άρα είχαμε χρόνο να δούμε και κάτι άλλο. Νομίζαμε ότι στο Σφαξ δεν είχε τίποτα να δούμε (κακές γλώσσες αλλά και λάθος ενημέρωση) γι αυτό σκεφτόμασταν που αλλού να πηγαίναμε πριν πάμε εκεί. Αποφασίσαμε λοιπόν να επισκεφτούμε την πόλη Tataouine πού βρισκόταν περίπου 70 χιλιόμετρα νότια από κει που βρισκόμασταν και σε αντίθετη κατεύθυνση από το Σφαξ. Ούτε εκεί ξέραμε τι θα δούμε. Είχαμε ακούσει ότι τα ελληνικά πρακτορεία πηγαίνουν καμιά φορά, αλλά το ακούσαμε και από τον Άγγλο στη Ματμάτα, ο οποίος θα πήγαινε εκεί. Αφού είχαμε ελεύθερο χρόνο λέμε: μια ώρα δρόμος και άλλο τόσο να γυρίσουμε χαλάλι, ας πάμε.
Όταν φτάσαμε εκεί είχαμε πάλι το γνωστό πρόβλημα: δεν ξέραμε τι θα βλέπαμε. Ψάξαμε να δούμε στο Google ποιο ήταν το ενδιαφέρον που είχε και ανακαλύψαμε ότι και εκεί έχει κάποια πολύ όμορφα Ksar, δηλαδή αποθήκες τροφίμων. Είχε δυο τέτοια και από τις φωτογραφίες αποφασίσαμε να πάμε στο πιο όμορφο, Ήταν περίπου άλλη μισή ώρα δρόμος από την πόλη. Έτσι συνεχίσαμε το δρόμο μας και φτάσαμε στο Ksar Ouled Soltane. Αυτό ήταν ακόμα πιο όμορφο και πιο μεγάλο αλλά και πιο καλοδιατηρημένο από το προηγούμενο στο Μεταμέρ.





Κάναμε βόλτα σχεδόν μία ώρα, αν και ο χώρος δεν ήταν πολύ μεγάλος, αλλά μας άρεσε πάρα πολύ. Όταν πια είχαμε τελειώσει τη βόλτα εκεί αποφασίσαμε επιτέλους να πάμε και στο Σφαξ. Η άλλη αντίστοιχη περιοχή που υπάρχει εκεί ονομάζεται Ksar Ouled Debbab. Δεν πήγαμε, και καλά κάναμε, γιατί ένας νεαρός στο Ouled Soltane μας ενημέρωσε πως δεν έχει κάτι παλιό, αλλά είναι ένα ξενοδοχείο με αυτό το παραπλανητικό όνομα. Από το Ouled Soltane μέχρι το Tataouine έχει όμορφα χαμηλά βουνά με διάφορα παλιά χτίσματα επάνω στις κορφές τους, που όμως δεν υπήρχε χρόνος να τα επισκεφτούμε. Τραβήξαμε μερικές φωτογραφίες, αλλά δεν είναι το ίδιο.














Ευτυχώς ο δρόμος για το Σφαξ ήταν αρκετά καλός. Σε κάποιο σημείο μετά το Tataouine το GPS μας έστειλε σε κάτι κακούς δρόμους, αλλά ευτυχώς βρήκαμε τη λύση. Και όχι μόνο αυτό, αλλά μπήκαμε και σε μεγάλο αυτοκινητόδρομο, όπου η ταχύτητα μας ήταν σταθερά πάνω από 100 χλμ την ώρα για μια απόσταση σχεδόν 200 χιλιόμετρα.
Φωτογραφίες από τη διαδρομή στο Σφαξ:






Λίγο μετά τις έξι, δηλαδή είχε ακόμα φως, φτάσαμε στο ξενοδοχείο Galaxy που είχαμε κλείσει δωμάτιο. Ήταν αρκετά καλό. Το δωμάτιο μεγάλο, άνετο και πεντακάθαρο. Φυσικά είχαμε και πρωινό. Αφού αφήσαμε τα πράγματα έβαλα στο Google να δω τι ενδιαφέρον έχει η πόλη, γιατί όπως είπα πριν δεν είχαμε ακούσει καλά λόγια. Όμως βρήκα ότι έχει ένα κάστρο. Τελικά περπατήσαμε με την Ντίνα, σε βρώμικους δρόμους, και σε μισή ώρα είχαμε φτάσει σε ένα κεντρικό σημείο της πόλης. Το κάστρο κλασικά περιτριγυρίζει την αγορά, όμως τα καταστήματα ήταν κλειστά και έτσι δεν μπορέσαμε αυτό το βράδυ να το δούμε. Γι αυτό δεν μπήκαμε στη Μεδίνα. Το αφήσαμε για την επόμενη μέρα το πρωί.




Επίσης επειδή η ώρα ήταν προχωρημένη, δηλαδή μετά τις επτά, ήταν δύσκολο να βρούμε κάπου να φάμε κάτι της προκοπής και έτσι δούλεψε κανονικά σούπερ μάρκετ. Το πιο εντυπωσιακό ήταν ότι είδαμε ένα μαγαζί που πουλούσε αλκοολούχα ποτά. Είχε τρομερή δουλειά. Πέντε ταμεία που δούλευαν ασταμάτητα πουλώντας μπύρες, κρασιά, ουίσκι και οτιδήποτε άλλο. Μπήκα κι εγώ και πήρα 6 μικρές μπύρες. Η συνολική ποσότητα ήταν 1,5 lt, αφού ήταν 250 κυβικά εκατοστά η μια σε κουτάκι. Το συνολικό κόστος ήταν κάτι λιγότερο από 4 ευρώ. Οι άνθρωποι εκεί ψώνιζαν συνήθως αγοράζοντας ολόκληρα καφάσια μπύρες. Γινόταν ένας μεγάλος χαμός απ’ έξω με τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα για να φορτώσουν το αλκοολούχο αγαθό. Αν και είχε τόση κίνηση, η εξυπηρέτηση ήταν τρομερά καλή, διότι δίπλα σε κάθε ταμείο από τα πέντε που είχε, ήταν δύο, τρεις υπάλληλοι για να δίνουν κατευθείαν στον πελάτη αυτό το οποίο είχε ήδη πληρώσει στο ταμείο.
Σε όλη την Αφρική έτσι και στην Τυνησία όλοι οι ντόπιοι, αφρικάνοι ή άραβες είναι στο ραχάτι και δεν βιάζονται. Έχουν τις τρεις κλασικές φράσεις: άστο γι αύριο, έχει ο Αλλάχ και δεν πειράζει. Όμως όταν οδηγούν είναι πολύ βιαστικοί. Κορνάρουν λες και θα καεί το φαγητό στη φωτιά. Έτσι και στην κάβα που πήγα, όλοι εκεί μέσα κατά ένα περίεργο λόγο σπρωχνόντουσαν. Είχε πολύ πλάκα και εμένα μόλις πλήρωσε αυτός που ήταν μπροστά μου, αν και δεν μπορούσα να προχωρήσω, αυτός που ήταν πίσω μου με έσπρωχνε και μου έδειχνε το ταμείο ότι έχει αδειάσει να προχωρήσω. Δεν πρόλαβα να πάρω τα ρέστα και με έσπρωχνε ο ίδιος να προχωρήσω μισό μέτρο για να πληρώσει κι αυτός. Τόση βιασύνη να τελειώσουμε όσο γίνεται πιο γρήγορα, λες και θα τους έπιανε η αστυνομία αν καθυστερούσαν. Μία καλή δουλειά θα ήταν να πουλάει κάποιος αλκοόλ σε μουσουλμανικές χώρες όπως η Τυνησία. Πήγαμε στο δωμάτιο και εννοείται ήπιαμε όλες τις μπύρες μέσα σε μισή ωρίτσα, μαζί με διάφορα άλλα φαγώσιμα που είχαμε πάρει.
Η σημερινή διαδρομή:
