Ολλανδία Στο Αμστελόδαμο όταν ανθίζουν οι τουλίπες!

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?

Παλιά Ολλανδία. Waterland - Ψαροχώρια Marken, Monnickendam και Volendam!

Το λεωφορείο σε 20 λεπτά είχε ήδη φτάσει στο Monnickendam και έκανε λίγες στάσεις μέσα στο χωριό. Ένα κλασικό όμορφο ψαροχώρι στις όχθες της λίμνης Markermeer, όσο το είδαμε μέσα από το λεωφορείο.






Η διαδρομή είναι παραλίμνια ενώ λίγο μετά περάσαμε τον μακρύ υπερυψωμένο δρόμο Zeedijk πάνω στη λίμνη, που ενώνει το Μάρκεν με την ενδοχώρα.




Το Marken ήταν ένα νησί στον ρηχό κόλπο Zuiderzee της βόρειας θάλασσας μέχρι που χωρίστηκε από την ηπειρωτική χώρα από μια θύελλα το δέκατο τρίτο αιώνα. Ακολούθησαν αιώνες απομόνωσης για τον πληθυσμό του, που για τη διαβίωση τους ασχολήθηκαν με την αλιεία. Μέχρι το 1957 που το Marken επανασυνδέθηκε με την ηπειρωτική χώρα και έγινε μια χερσόνησος στη λίμνη Markermeer, όταν χτίστηκε ένα υπερυψωμένο μονοπάτι πάνω στο ανάχωμα.

Κατεβήκαμε στη στάση Marken, Kerkbuurt / Centrum, και οι μοναδικοί επισκέπτες ήμασταν εμείς! Παράξενο γιατί το Μάρκεν είναι από τα πιο δημοφιλή τουριστικά χωριά της Ολλανδίας. Το πρώτο πράγμα που είδαμε ήταν ένα επίπεδο καταπράσινο τοπίο, πρόβατα να βοσκούν, και ξύλινα σπιτάκια σαν ψεύτικα.
Τυπική εικόνα Ολλανδίας με λίγα λόγια!






Η πρώτη αίσθηση ήταν ότι δεν πρόκειται για πραγματικό χωριό. Ότι αυτά που βλέπουμε είναι φτιαχτά για τους τουρίστες σαν υπαίθριο μουσείο, και ότι δεν κατοικούν άνθρωποι! Ήταν πολύ τέλειο και καλοφτιαγμένο το σκηνικό για να είναι αληθινό. Στο Μάρκεν κατοικούν 1.800 άνθρωποι και ζήτημα είναι να είδαμε 5 ανθρώπους. Άντε και άλλους 5 επισκέπτες!









Έξω από ένα σπίτι έπαιζαν 2 παιδάκια, έξω από ένα άλλο σπίτι μια κοπέλα διάβαζε ένα βιβλίο στη μικρή αυλή της και είδαμε και απλωμένη μπουγάδα παρακαλώ! Ουάου, είδαμε κατοίκους, υπάρχει ανθρώπινη παρουσία!








Το ''νησί'' έχει μια μοναδικότητα καθώς έχει διατηρήσει μεγάλο μέρος από την ατμόσφαιρα του παρελθόντος και μάλιστα ορισμένοι κάτοικοι έμειναν σταθεροί στις παραδόσεις αφού εξακολουθούν να είναι ντυμένοι με την παραδοσιακή ενδυμασία των ψαράδων του 19ου αιώνα. Δεν θα το επιβεβαιώσω εγώ γιατί όχι μόνο δεν είδαμε κάτοικο ντυμένο με παραδοσιακή φορεσιά, αλλά δεν είδαμε γενικά κάποιον κάτοικο! Έμαθαν ότι θα φτάσουμε εμείς στο χωριό τους και εξαφανίστηκαν? Δεν ξέρω! Το ότι ένα χωριό ήταν εκεί μόνο για μας, μέσα στην ηρεμία δεν το λες και αρνητικό πάντως. Κάθε άλλο.








Σημαντικό στοιχείο για το Μάρκεν, είναι πως για κάποιο χρονικό διάστημα κατά τη διάρκεια του 19ου και αρχές του 20ου αιώνα, οι κάτοικοί της ήταν το επίκεντρο σημαντικής προσοχής από λαογράφους, εθνογράφους και ανθρωπολόγους που συνέρρεαν στο χωριό και οι οποίοι συμπέραναν πως το ψαροχώρι Marken και οι κάτοικοι του, είναι κατάλοιπο του παραδοσιακού πολιτισμού της χώρας που έμελλε να εξαφανιστεί εξαιτίας του εκσυγχρονισμού της Ολλανδίας.

Τα πράσινα ξύλινα σπίτια κατά μήκος του λιμανιού είναι από τα ομορφότερα σημεία του χωριού. Αιώνες πριν, οι κάτοικοι έφτιαξαν τα ξύλινα σπίτια τους σε τεχνητούς λόφους και αναχώματα χτισμένα σε ξύλινους πασσάλους για την προστασία τους κατά τη διάρκεια της παλίρροιας, μέχρι τον δέκατο έβδομο αιώνα. Σήμερα τα περισσότερα από αυτά τα σπίτια έχουν προσαρμοστεί, αφού το ισόγειο έχει κλείσει και χρησιμοποιείται ως πρόσθετο εμβαδόν.








Η κατασκευή του μεγάλου φράγματος Άφσλαουτνταϊκ το 1932, όταν η νότια θάλασσα (Zuiderzee) απομονώθηκε από τη βόρεια θάλασσα, σήμαινε το τέλος για το λιμάνι του Marken και της αλιείας ως πηγής εισοδήματος. Στις αρχές του 20ου αιώνα, η περιοχή του λιμανιού χτυπήθηκε από μια πλημμύρα. Ειδικότερα, τα σπίτια που βρίσκονταν στο λιμάνι επηρεάστηκαν σημαντικά. Στη συνέχεια, το λιμάνι του Marken ολοένα και περισσότερο επικεντρώνονταν στον τομέα του τουρισμού. Μετά τον κατακλυσμό τα περισσότερα από τα σπίτια των ψαράδων που βρίσκονται στο λιμάνι μετατράπηκαν σε καταστήματα και εστιατόρια. Περίμενα περισσότερη κίνηση στο λιμανάκι αλλά και εδώ επικρατούσε ηρεμία Στα σουβενιράδικα και στα καφέ του λιμανιού είδαμε ελάχιστα άτομα.










Από το λιμάνι του Marken ξεκινάει το πλοίο Volendam-Marken Express που κάνει τη διαδρομή μεταξύ των δύο πορθμείων όλο το χρόνο, εκτός από όταν η λίμνη είναι παγωμένη. http://en.markenexpress.nl/tickets Αυτό είναι μια καλή λύση για όποιον θέλει να επισκεφτεί τα δύο τουριστικά χωριά και να κερδίσει και χρόνο. Αν και η επόμενη στάση μας ήταν στο Volendam, δεν σκεφτήκαμε να πάρουμε το πλοίο γιατί είχαμε την ημερήσια κάρτα και δεν θέλαμε τζάμπα να δώσουμε 16 ευρώ οι δύο.

Από το λιμάνι, η οδός Westerstraat με μια σειρά από εξαιρετικές σύγχρονες κατοικίες!


Στο Marken δεν κάναμε κάποια δραστηριότητα, ούτε το τοπικό μουσείο επισκεφτήκαμε ούτε το εργαστήριο που κατασκευάζει τα klompen, τα ξύλινα τσόκαρα. Περίπου 3 εκατομμύρια ζεύγη klompen γίνονται κάθε χρόνο και πωλούνται σε όλη την Ολλανδία. Ένα μεγάλο μέρος της αγοράς είναι για τουριστικά σουβενίρ, ωστόσο κάποιοι Ολλανδοί, κυρίως αγρότες και κηπουροί εξακολουθούν να τα φορούν για καθημερινή χρήση.


Δεν θα πω ότι εξτασιάστηκα από την επίσκεψη αυτή, αλλά το Μάρκεν είναι όμορφο γραφικό και δεν μετάνιωσα που το επισκεφτήκαμε. Όμως καλή η ηρεμία του και τέλεια που δεν ήταν γεμάτο τουριστικά γκρουπ αλλά το ήθελα πιο κανονικό χωριό με περισσότερη ζωντάνια. Αλλά δεν θέλω να είμαι υπερβολικός γιατί φυσικά και δεν γυρίσαμε όλο το χωριό και ίσως αν απομακρυνόμασταν σε πιο απόμερα σημεία μακριά από το τουριστικό κέντρο, να βλέπαμε κάποιους από τους 1.800 κατοίκους και περισσότερη ανθρώπινη δραστηριότητα! Αυτό όμως που ήθελα να δω και δεν το είδαμε επειδή δυστυχώς πίεζε ο χρόνος, ήταν ο Paard van Marken, ο φάρος από το 1839 που εξακολουθεί να χρησιμοποιείται και σήμερα, σε ένα γαλήνιο απομονωμένο σημείο του νησιού. Από το λιμάνι όμως μέχρι το φάρο είναι 30 λεπτά με τα πόδια, και άλλα 30 να επιστρέψουμε 1 ώρα, και ο χρόνος πίεζε πολύ. Μεταγενέστερα όμως σκέφτηκα πως αν ήξερα ποια θα ήταν η συνέχεια της ημερήσιας μας, θα αφιέρωνα πολύ περισσότερο χρόνο στο να εξερευνήσω καλύτερα το Marken που μου άρεσε, αφού όλη η περίμετρός του είναι μόνο 9 χλμ. και θα άφηνα το Volendam!

Αφού φάγαμε τα Poffertjes μας, επιστρέψαμε στη στάση και πήραμε το λεωφορείο 315 με επόμενο προορισμό το Volendam, αφού πρώτα σταματήσαμε στο Monnickendam για να αλλάξουμε λεωφορείο. Κατεβήκαμε στην στάση Monnickendam, Grote Kerk απέναντι από την ομώνυμη εκκλησία και πήγαμε στον κεντρικό δρόμο Ν247 στη στάση Monnickendam, Bernhardbrug για να πάρουμε το λεωφορείο 110 ή 316 για Volendam.










Ο Rose παίρνει έναν υπνάκο στη στάση! Ένιωθε ματιασμένος μου είπε! Εμένα πάλι τα πόδια μου ήταν ασήκωτα.
Δεν μας βλέπω καλά στο Φόλενταμ!


Ανεβήκαμε στο λεωφορείο 316 το οποίο μετά το Volendam τερματίζει στο Edam. Θέλαμε να δούμε και το Edam αλλά σε καμία περίπτωση δεν προλαβαίναμε γιατί το ημερήσιο Tour θα κατέληγε στο Zaanse Schans. Έτσι θέλαμε τουλάχιστον. Πάντως τα χωριά είναι τόσο κοντά μεταξύ τους που αν έχεις αυτοκίνητο μπορείς να τα δεις όλα και με άνεση χρόνου. Στο Edam λοιπόν δεν πήγαμε και κατεβήκαμε στο κέντρο του Volendam.








Από την πρώτη στιγμή στο Volendam δυσκολεύτηκα με τον προσανατολισμό σε σημείο να πηγαίνουμε προς τα πίσω και όχι προς το λιμάνι. Γενικότερα υπήρχε ένας αρνητισμός και από μένα και από τον Rose όσον αφορά το μέρος και κατάλαβα πως δεν έχω και μεγάλη κάψα να το ανακαλύψω και να το περπατήσω τρελά. Και πώς να γινόταν αυτό από τη στιγμή που σερνόμουν! Έτσι μην περιμένετε καμιά τρελή ανάλυση γιατί είδαμε πολύ λίγα πράγματα και αυτά επιφανειακά.

Όταν φτάσαμε προς το λιμάνι, το Volendam μου έβγαλε κάτι πολύ καινούριο. Σαν να μην υπήρχε πολλά χρόνια πριν, σαν να είναι ένα νέο κατασκευασμένο χωριό. Φυσικά κατάλαβα πως δεν επρόκειτο για το αυθεντικό Volendam με τα παλιά σπίτια αλλά ήταν η Marinapark. Ένα νέο πάρκο αναψυχής που αποτελείται από αμέτρητες πολύχρωμες παραθεριστικές κατοικίες στο κλασικό στιλ του Volendam. Περιλαμβάνει επίσης ένα ευρύ φάσμα εγκαταστάσεων, συμπεριλαμβανομένων μια μαρίνα, μια μικρή παραλία, εστιατόρια, εσωτερική πισίνα, παιδικές χαρές, και βάρκες και ποδήλατα προς ενοικίαση.






Το παλιό ψαροχώρι, είναι πλέον μια πόλη με 22.000 κατοίκους και είμαι σίγουρος πως είδαμε απειροελάχιστα σε σχέση με την έκταση της και αυτά που έχει να δείξει τέλος πάντων στους επισκέπτες της. Γι’ αυτό δεν θα την καταδικάσω στο αν αξίζει ή όχι από τη στιγμή που είδαμε ένα πολύ μικρό κομμάτι της. Φημίζεται για το λιμάνι, τις παλιές ψαρόβαρκες, τα παραδοσιακά σπίτια, τον αυθεντικό ολλανδικό χαρακτήρα και τις παραδοσιακές ενδυμασίες. Αν και θεωρείται το πιο τουριστικό χωριό της βόρειας Ολλανδίας, είδαμε πολύ λίγους επισκέπτες κι επικρατούσε ηρεμία. Καμία σχέση μ’ αυτό που περίμενα.

Ούτε στην De Dijk και την Het Doolhof με τα παραδοσιακά σπίτια και τα δαιδαλώδη στενά περπατήσαμε, ούτε σε κάποιο λαογραφικό μουσείο πήγαμε κι ούτε βγήκαμε την κλασική τουριστική φωτογραφία φορώντας την παραδοσιακή ενδυμασία της περιοχής στο Foto de Boer στην Haven 82! Αυτό που θυμάμαι είναι ότι εκτός από τη μαρίνα, περπατήσαμε στην Zuideinde, στην Kathammerstraat και πέριξ!




Όπου κι αν κοιτούσαμε, βλέπαμε πανέμορφα σπίτια. Παλιές ή καινούργιες οι κατοικίες αυτές δεν ξέρω, όμως σίγουρα μας εντυπωσίασαν με την λιτή και ταυτόχρονα πολυτελή τους σχεδίαση.






Κι ενώ η ώρα είχε περάσει, πριν πάμε στη στάση του λεωφορείου πήγαμε στο DEEN Supermarkten για να πάρουμε μερικά σνακ για το δρόμο.




Και μετά από αυτήν ας την πούμε ανούσια επίσκεψή μας στο Volendam, είχαμε ως τελικό προορισμό τους ανεμόμυλους του Zaanse Schans. Δεν υπάρχει όμως απευθείας λεωφορείο για εκεί οπότε το πλάνο ήταν λίγο πιο χρονοβόρο με αλλαγή μέσου μεταφοράς. Πήραμε το λεωφορείο 110 και κατεβήκαμε στον κεντρικό σταθμό τρένων της πόλης Purmerend. Θέλαμε να πάρουμε το τρένο να πάμε στο Zaandam. Όμως όπως διαπιστώσαμε χάσαμε το τρένο για ελάχιστα λεπτα. Το επόμενο θα περνούσε σε 1 ώρα! Απογοήτευση. Δεν προλαβαίναμε να πάμε στο Zaanse Schans γιατί ήταν ήδη αργά το απόγευμα και μέχρι να περνούσε το επόμενο τρένο να πάμε στο Zaandam κι από κει στο Zaanse Schans θα ειχε σκοτεινιάσει και φέξε μου και γλίστρησα. Έτσι αποφασίσαμε να επισκεφτούμε τους ανεμόμυλους την επόμενη ημέρα με άλλο εισιτήριο φυσικά. Έτσι ήταν η ώρα να επιστρέψουμε στο Άμστερνταμ.

Πήραμε ξανά το 110, και κατεβήκαμε λίγες στάσεις μετά, μέσα στο Purmerend για να πάρουμε το 307 και να επιστρέψουμε στον Amsterdam Centraal.




Η ημερήσια εκδρομή μπορεί να μην ήταν η ιδανική, ήταν όμως γεμάτη. Είδαμε πάρα πολλά όμως ήταν λάθος που ήθελα σε μια μέρα να δούμε 5 διαφορετικά μέρη χωρίς τον απαιτούμενο χρόνο. Δηλαδή με λίγη τύχη στα δρομολόγια και στις ανταποκρίσεις μπορείς σε μια μέρα να τα δεις αλλά μάλλον επιφανειακά. Αν άλλαζα κάτι αυτό θα ήταν να αφήσω έξω τους κήπους Keukenhof που μας έφαγαν χρόνο και θα αφιέρωνα περισσότερες ώρες στο Volendam.

Μετά από ώρες ξανά στα κανάλια του Άμστερνταμ. Στο σούρουπο φαίνονται ακόμα πιο ειδυλλιακά και κάνουν την πόλη να μοιάζει μαγική. Στο κανάλι Keizersgracht στην Leidsestraat στη στάση του τραμ.






Η ώρα της χαλάρωσης έγινε στο Hipster , Cafe Brecht στον κυκλικό κόμβο/πλατεία Weteringschans. Ατμοσφαιρικό με ωραία ρετρό διακόσμηση σαν ένα σαλόνι σπιτιου, κάτι τέτοια ζεστά και vintage μαγαζιά με τρελαίνουν. Χαλαρωτικό μέρος και καθόλου τουριστικό με νέο κόσμο, φτηνές μπύρες και κοτέιλ, ήταν ότι έπρεπε για μας μετά από μια κουραστική και γεμάτη ημέρα.




Η μαραθώνια μέρα τελείωσε με φαγητό στην Leidseplein στο Wok To Walk της Leidsestraat.




Αγαπημένη συνήθεια το ασιατικό στο Άμστερνταμ αν και τα 11 ευρώ του κάθε πιάτου δεν το λες και τόσο οικονομικό. Στο μαγαζί δούλευε και ένας έλληνας που μας περιποιήθηκε ιδιαίτερα.


Κάπως έτσι τελείωσε η 3η μας ημέρα στο Άμστερνταμ!
 
Last edited:

vickokka

Member
Μηνύματα
1.235
Likes
1.931
Ταξίδι-Όνειρο
παντου
Γιούπι, νέα ιστορία, με ζουμι φαντάζομαι. Αμστερντάμ πηγα σε ηλικια 10 ετών, ήταν το 1ο μου ταξίδι με αεροπλάνο και στο εξωτερικο. Αν κι έχουν περάσει παρα πολλά χρόνια(35), θυμαμαι σχεδον τα παντα, το ξενοδοχειο, το Ρικμιουσεουμ, τις τουλιπες, τα ξυλοπάπουτσα, τη βιοτεχνία τυριών που μας πήγαν, το Μαντούρονταμ, τα σπίτια με τα κόκκινα φωτάκια, τα κανάλια, εεεεε μάλλον έχω καλή μνήμη.
Περιμένω τη συνέχεια.
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.442
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
Γιούπι, νέα ιστορία, με ζουμι φαντάζομαι. Αμστερντάμ πηγα σε ηλικια 10 ετών, ήταν το 1ο μου ταξίδι με αεροπλάνο και στο εξωτερικο. Αν κι έχουν περάσει παρα πολλά χρόνια(35), θυμαμαι σχεδον τα παντα, το ξενοδοχειο, το Ρικμιουσεουμ, τις τουλιπες, τα ξυλοπάπουτσα, τη βιοτεχνία τυριών που μας πήγαν, το Μαντούρονταμ, τα σπίτια με τα κόκκινα φωτάκια, τα κανάλια, εεεεε μάλλον έχω καλή μνήμη.
Περιμένω τη συνέχεια.
Aαααχχχχ γιατί εγώ που πήγα πριν από 19 χρόνια θυμάμαι ελάχιστα;;;;; φτου καταραμένα γεράματα
Επανάληψη μήτηρ μαθήσεως μεν αλλά τώρα έχω ξεμυαλιστεί μ'αλλα για να κινήσω προς Αμστελόδαμον. Ας το ζήσω μεσα από το φακό του Γιάννη
 

vickokka

Member
Μηνύματα
1.235
Likes
1.931
Ταξίδι-Όνειρο
παντου
Aαααχχχχ γιατί εγώ που πήγα πριν από 19 χρόνια θυμάμαι ελάχιστα;;;;; φτου καταραμένα γεράματα
Επανάληψη μήτηρ μαθήσεως μεν αλλά τώρα έχω ξεμυαλιστεί μ'αλλα για να κινήσω προς Αμστελόδαμον. Ας το ζήσω μεσα από το φακό του Γιάννη
Σιγά τα γεράματα,έτσι ειναι οι γέροι;Άσε που οι γέροι δεν τρέχουν στα μέρη που πας εςυ κι εγγ τα διαβάζω και κλαίω!Περιμενω νέα ιστορία!
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Γιούπι, νέα ιστορία, με ζουμι φαντάζομαι. Αμστερντάμ πηγα σε ηλικια 10 ετών, ήταν το 1ο μου ταξίδι με αεροπλάνο και στο εξωτερικο. Αν κι έχουν περάσει παρα πολλά χρόνια(35), θυμαμαι σχεδον τα παντα, το ξενοδοχειο, το Ρικμιουσεουμ, τις τουλιπες, τα ξυλοπάπουτσα, τη βιοτεχνία τυριών που μας πήγαν, το Μαντούρονταμ, τα σπίτια με τα κόκκινα φωτάκια, τα κανάλια, εεεεε μάλλον έχω καλή μνήμη.
Περιμένω τη συνέχεια.
Ε ναι θα έχει πολύ ζουμί όπως πάντα. Είμαι της ανάλυσης τι να κάνω:p
Σοβαρά, πρώτο ταξίδι? Βρε μην αποκαλύπτεις ηλικίες. σε είχα για πολύ πιο μικρή:)
Εξαιρετικός για άλλη μια φορά!!
Ευχαριστώ πολύ:)
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Aαααχχχχ γιατί εγώ που πήγα πριν από 19 χρόνια θυμάμαι ελάχιστα;;;;; φτου καταραμένα γεράματα
Επανάληψη μήτηρ μαθήσεως μεν αλλά τώρα έχω ξεμυαλιστεί μ'αλλα για να κινήσω προς Αμστελόδαμον. Ας το ζήσω μεσα από το φακό του Γιάννη
Ποια γεράματα βρε! Εγώ τι να πω που υποτίθεται είμαι νέος και διαλύθηκαν τα πόδια μου με μερικά χιλιόμετρα στο Άμστερνταμ. Εσύ είσαι αιώνιος έφηβος που μας βάζεις τα γυαλιά :p Φυσικά και εσύ είσαι για άλλα, όμως παρακολούθησε την νέα ιστορία μου. Ξέρεις πως σε θέλω πάντα θεατή!
 

marianna k.

Member
Μηνύματα
186
Likes
534
Επόμενο Ταξίδι
Βέλγιο
Ταξίδι-Όνειρο
Κoύβα
Υπέροχη αρχή όπως πάντα!! :D Περιμένουμε με ανυπομονησία για τη συνέχεια!!
 
Μηνύματα
95
Likes
65
Ε ναι θα έχει πολύ ζουμί όπως πάντα. Είμαι της ανάλυσης τι να κάνω:p
Σοβαρά, πρώτο ταξίδι? Βρε μην αποκαλύπτεις ηλικίες. σε είχα για πολύ πιο μικρή:)

Ευχαριστώ πολύ:)
Και οπως παντα η ακολουθος ξενυχταει και περιμενει να δει που θα παει και τι θα δει στο αμστερνταμ προσεχως ..Ευχαριστουμε
 
Μηνύματα
95
Likes
65
Η νύχτα έπεσε, η βροχή δυνάμωσε,
και οι λιγοστοί περαστικοί, περπατάνε βιαστικά
κάτω από το θαμπό κίτρινο φως των φαναριών.
Η θάλασσα αγριεύει και φουσκώνει απειλητικά
Τα καράβια δένουν στο λιμάνι κι ακούγονται παντού,
οι φωνές των ναυτικών, που τραγουδούν για τα όνειρα
που τους στοιχειώνουν και τις ελπίδες που κουβαλάνε.

Κάποιοι ξεχύνονται στους δρόμους… Χοντροί, βρώμικοι, πίνουν μεθούν,
άλλοι βρίζουν φωνάζουν, τρώνε με τα χέρια τους δείχνοντας τα σαπισμένα δόντια τους,
φτύνουν και κατουράνε στη μέση του δρόμου… χορεύουν στους ήχους του ακορντεόν
τρίβοντας τις κοιλιές τους πάνω στις κοιλιές των γυναικών,
που ξεπουλάνε το κορμί και την τιμή τους για λίγα βρώμικα νομίσματα!
Κι όλα αυτά στο λιμάνι του Άμστερνταμ!

View attachment 211814

Εισαγωγή: Σκόρπιες σκέψεις!
Να που βρεθήκαμε κι εμείς στην βασίλισσας της κραιπάλης, την αδιαφιλονίκητη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα της ελευθερίας! Μια ελευθερία που έχει ξεκινήσει αιώνες πριν γύρω στο 1585 όταν απέκτησε τη φήμη της πιο ανεκτικής -θρησκευτικά και όχι μόνον- πόλης στον κόσμο. Το Άμστερνταμ υπερηφανεύεται, και δικαίως, σχετικά με τη στάση του που είναι εξ ολοκλήρου φιλελεύθερη και ανεκτική, αγκαλιάζοντας το γεγονός ότι οι άνθρωποι μπορούν να απολαμβάνουν τα μαλακά ναρκωτικά, την πορνεία και την πορνογραφία. Έτσι αντί να ποινικοποίησει τα πάντα, ο κόσμος μπορεί να απολαμβάνει με ειλικρίνεια από όλα! Διακρίνεται για την κοινωνική της ανοχή, έχοντας ταυτόχρονα νομιμοποιήσει την πορνεία, την άμβλωση, την ευθανασία, ενώ το πρώτο χρόνο του 21ου αιώνα, ήταν η πρώτη χώρα στον κόσμο που νομιμοποίησε το γάμο ανάμεσα σε άτομα του ίδιου φύλου. Άρα μιλάμε για πόλη που αν μη τι άλλο ξεχωρίζει, είτε θετικά είτε αρνητικά!
View attachment 211815

View attachment 211816

Η νομιμοποίηση όμως της πορνείας και της πώλησης ''μαλακών'' ναρκωτικών έφερε την υπερβολή και άνθισαν επιχειρήσεις και εγκληματικές συμμορίες που εμπλέκονται στην εμπορία γυναικών, ναρκωτικών, σε δολοφονίες και άλλες εγκληματικές δραστηριότητες. Τα τελευταία χρόνια όμως το Άμστερνταμ, θέλοντας να απαλλαγεί από την κοινή αντίληψη πως όλοι επισκέπτονται την πόλη για την ελαστικότητα του νομοθετικού πλαισίου της, η κυβέρνηση και η δημαρχεία έχουν κλείσει σχεδόν τους μισούς οίκους ανοχής.

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι η Ολλανδία θέλει να αποβάλει από πάνω της το ελεύθερο πνεύμα της, την ανεκτικότητα και τον σεβασμό στον κάθε άνθρωπο. Το αντίθετο μάλιστα. Ταυτιζόμενη με τη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα, της χώρας και όχι μόνο, η ολλανδική πρωτεύουσα σπεύδει να υιοθετήσει στον δημόσιο λόγο μια γλώσσα που δεν θα αναφέρεται ρητά στα δύο φύλα. Η πόλη του Άμστερνταμ δεν θα απευθύνεται πια (ή πάντως καλό θα είναι να μην το κάνει) σε ομιλίες σε «κυρίες και κύριους», αλλά σε «αγαπητούς πολίτες, αγαπητούς κατοίκους, αγαπημένα πρόσωπα που είστε παρόντα». Το «Αγαπητέ Κύριε/Κυρία» στις επιστολές θα καταργηθεί και τη θέση του θα πάρουν ουδέτερες περιγραφές όπως το «Αγαπητέ κάτοικε της [συνοικίας]» ή το «Αγαπητοί κάτοικοι του Άμστερνταμ». Ακόμη, δεν θα αναφέρει πια στα έγγραφά της τις λέξεις «αγόρι» και «κορίτσι» αλλά «αγόρι κατά τη γέννηση» και «κορίτσι κατά τη γέννηση». Διαβάστε τη συνέχεια του ενδιαφέροντος άρθρου εδώ: http://www.protagon.gr/epikairotita/44341456107-44341456107

Εμείς πάντως δεν βρεθήκαμε στο Άμστερνταμ για ναρκοτουρισμό ή σεξοτουρισμό. Ακόμα και πριν την επισκεφτώ πίστευα πως η πόλη αδικεί τον εαυτό της και πως έχει να προσφέρει πολλά περισσότερα από την εκτόνωση των νεανικών απωθημένων και την αίσθηση της ελευθερίας που διέπει σχεδόν τα πάντα! Είναι η πόλη που αποτελεί μοντέλο για τις πόλεις του μέλλοντος. Μαζί με την Κοπεγχάγη βέβαια. Από την πρώτη στιγμή σύγκρινα τις δύο πόλεις που έχουν πάρα πολλά κοινά. Η αρχιτεκτονική του παρελθόντος με τα παραδοσιακά κτίρια από τούβλο, η εξέλιξη της σύγχρονης αρχιτεκτονικής, το υγρό στοιχείο με τα κανάλια, ο σεβασμός στο περιβάλλον, το ελεύθερο πνεύμα και ο σεβασμός στις επιλογές του κάθε ανθρώπου να είναι αυτό που θέλει να είναι, το υψηλό βιοτικό επίπεδο, και τα χιλιάδες ποδήλατα που κατακλύζουν κάθε γωνιά και στις δύο πόλεις και τις καθιστούν παγκόσμιες ποδηλατικές πρωτεύουσες!








Η κυρίως πόλη στέκεται πάνω σε 90 νησίδες δημιουργημένες τεχνητά από τα χράχτεν, και μετράει 1539 γέφυρες από τις οποίες οι 252 στο κέντρο της. Το υψόμετρο του Άμστερνταμ είναι μόλις 2 μέτρα πάνω από τη θάλασσα. Η πόλη είναι κτισμένη σε μία απόλυτα επίπεδη περιοχή, μερικά τμήματα της οποίας έχουν δημιουργηθεί εξ ολοκλήρου μέσω κατασκευής πόλντερς. Είναι ουσιαστικά ο τρόπος που η Ολλανδία δημιουργεί γη και αυξάνει το ποσοστό ξηράς της σε σχέση με το υδάτινο στοιχείο. Η ρήση ''Ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο και οι Ολλανδοί την Ολλανδία'', οφείλεται ακριβώς σε αυτή τη συνεχή δραστηριότητα.

Το Άμστερνταμ έχει ένα από τα μεγαλύτερα ιστορικά κέντρα στην Ευρώπη, κυρίως από τον 17ο αιώνα, την Χρυσή Εποχή της Ολλανδίας. Την περίοδο εκείνη, μια σειρά από ομόκεντρα ημικυκλικά κανάλια, τα περίφημα χράχτεν (grachten) χτίστηκαν γύρω από το κέντρο της παλαιότερης πόλης και απλώνονται ακτινωτά σε σχήμα μισοφέγγαρου. Είναι το ημικύκλιο που οριοθετείται από τα πέντε ομόκεντρα κανάλια, Singel, Herengracht, Keizersgracht, Prinsengracht και Singelgracht. Κατά μήκος των καναλιών βρίσκονται πολλά όμορφα σπίτια και αρχοντικά σπουδαία δείγματα αρχιτεκτονικής, κυρίως του 17ου και 18ου αιώνα με κύριο χαρακτηριστικό, τα στενά κτίρια στις όχθες των καναλιών που γέρνουν προς τα εμπρός με περίτεχνα αετώματα στις προσόψεις και έναν γάντζο. Αυτό ήταν μια αρχιτεκτονική καινοτομία για πρακτικούς λόγους καθώς οι κατοικίες αυτές έχουν πολύ στενές, απότομες σκάλες και στα παλιά χρόνια, σε μια πόλη που είναι επιρρεπείς στις πλημμύρες, θα ήταν αδύνατο να μετατοπιστούν γρήγορα αγαθά και περιουσιακά στοιχεία οποιασδήποτε αξίας στους υψηλότερους ορόφους καθώς και η ασφαλής μεταφορά των επίπλων.







Η ζώνη των Χράχτεν (de grachtengordel) περιελήφθη στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.
View attachment 211817

Ένα άλλο εντυπωσιακό γνώρισμα της Ολλανδικής πρωτεύουσας είναι η πολυπολιτισμικότητα της. Γνώριζα για την πολυπολιτισμική κουλτούρα του Άμστερνταμ αλλά δεν ήξερα την έκτασή της. Τελικά το Άμστερνταμ κατέχει τον τίτλο της πόλης με τις περισσότερες εθνικότητες στον κόσμο! Εντυπωσιακό το ποσοστό των Ολλανδών κατοίκων της πόλης που αποτελούν το 49,5% (79,42% σε όλη την Ολλανδία), έναντι 50,5% των ξένων (20,58% σε όλη την Ολλανδία). Στην πόλη ζουν πάνω από 177 εθνικότητες, τις περισσότερες στον κόσμο με τις τρείς πρώτες εθνικότητες να είναι Μαροκινοί, Τούρκοι και Βρετανοί.

Πέρα απ’ αυτά τα ωραία και ενδιαφέροντα η πόλη δεν με συγκίνησε όσο περίμενα. Το ταξίδι αυτό δεν είναι από τα αγαπημένα μου χωρίς να έγινε κάτι που μου χάλασε τα σχέδια ή πήγε στραβά. Το βασικό πρόβλημα όμως ήταν ένα. Γύρισα σχεδόν παράλυτος από τον ποδαρόδρομο! Από την πρώτη κιόλας μέρα άρχισαν να διαλύονται τα πόδια μου. Βέβαια για να είμαι ειλικρινής λίγες μέρες πριν το ταξίδι είχα αρχίσει το τρέξιμο και τα πόδια ήταν ήδη καταπονημένα. Αλλά ας μη το ρίξω μόνο εκεί. Ενώ η πόλη έχει πολύ καλό δίκτυο τραμ , όπως είναι λογικό αυτά περνάνε μόνο από τις μεγάλες κεντρικές οδικές αρτηρίες. Όλα αυτά τα αμέτρητα κανάλια, από το ένα στο άλλο τα περπατήσαμε θέλοντας και μη και αυτό μου έλιωσε τα πόδια σε σημείο να σέρνομαι! Αν και θεωρείται δεδομένο ότι πολύ εύκολα μπορείς να χαθείς, εγώ συνήθισα τη διάταξη των καναλιών και τη λογική με την οποία τέμνουν τους δρόμους. Προσπάθησα να ταξινομήσω τις διαδρομές μας ανάλογα την περιοχή όπως κάνω σε κάθε πόλη αλλά δεν ήταν εύκολο. Το ιστορικό κέντρο με τα grachten είναι μεγάλο και ο τρελός ποδαρόδρομος αναπόφευκτος.




Ένα άλλο που δεν με ενθουσίασε είναι ότι δεν έχει μια πλατεία της προκοπής, σε σύγκριση πάντα με αντίστοιχες πόλεις στην Ευρώπη. Η Dam έχει ωραία ιστορικά κτίρια αλλά περισσότερο μοιάζει για συγκοινωνιακός κόμβος. Η Leidseplein με αρκετά χασισοκαφέ μου φάνηκε αδιάφορη αλλά έπαιξε ρόλο ότι στο σημείο γίνονται έργα μετρό. Η Rembrandtplein συμπαθητική. Ομοίως δεν έχει να επιδείξει εξαιρετικά πάρκα όπως έχουν άλλες μεγαλουπόλεις. Το Vondelpark δεν με ενθουσίασε. Το ότι είναι flat kai δεν έχει έναν λόφο να δεις μια πανοραμική θέα είναι μεγάλο μείον για μένα και δεν βρήκα ένα κτίριο να μου προσφέρει μια καλή πανοραμική άποψη της πόλης. Η πόλη είναι γνωστή για πολλά εξαιρετικά μουσεία, όπως το Κρατικό Μουσείο Ρέικσμουζεουμ (Het Rijksmuseum), τo Μουσείο Βαν Γκογκ, το Μουσείο της Πόλης (Het Stedelijk Μuseum), το Σπίτι της Άννας Φρανκ αλλά δεν μπορώ να το βάλω στα θετικά γιατί τα μουσεία και η τέχνη για μένα δεν είναι το πρωτεύον σε ένα ταξίδι. Αγαπημένοι οι Βαν Γκογκ και Ρέμπραντ αλλά πόσο πια να εξτασιαστώ!

Όμως δεν θέλω να το αδικήσω περισσότερο γιατί μου χάρισε δυνατό φωτογραφικό υλικό με καρποσταλικές εικόνες γύρω από τα κανάλια. Απλά από ένα σημείο και μετά επαναλαμβανόμενα όλα. Βλέπεις ακριβώς το ίδιο θέμα. Καμία έκπληξη καμία ποικιλία. Με λίγα λόγια όλες οι γειτονιές σχεδόν ίδιες. Αλλά πανέμορφες!
Σ’ αυτό δεν με απογοήτευσε.








View attachment 211818

View attachment 211819





Αν με ρωτήσει κάποιος ποια γειτονιά ή ποια διαδρομή μου άρεσε περισσότερο θα έλεγα ότι ξεχωρίζω την Reguliersgracht από την αρχή μέχρι την πλατεία Rembrandtplein, την διαδρομή με αφετηρία την Munttoren συνεχίζοντας από την Doelensluis- Nieuwe Doelenstraat- Aluminiumbrug- Staalstraat-Ir. B. Bijvoetburg-Amstel μέχρι την γέφυρα Magere Brug. Και βέβαια η περιοχή του Jordaan. Αλλά αυτά στην ώρα τους!

Tο Άμστερνταμ επίσης δεν είναι για γαστριμαργικό τουρισμό! Οι ίδιοι οι Ολλανδοί θεωρούν πως η κουζίνα τους δεν είναι αξιοπρόσεκτη και δεν επενδύουν για την προβολή της. Εκτός αν ρωτήσεις τη νεολαία που θα πει πως εθνικό τους πιάτο είναι οι τηγανιτές πατάτες που σερβίρονται με μαγιονέζα σε χάρτινες συσκευασίες! Σε πολλά σημεία της πόλης υπάρχουν καντίνες με τοπικές και όχι μόνο λιχουδιές. Εμείς κάποια ολλανδικά σνακ και γλυκάκια τα δοκιμάσαμε εκτός από τις τηγανητές πατάτες (patatje oorlog ή patat speciaal), όπως τα ξακουστά Poffertjes μικρά pancakes αχνιστά με βούτυρο και άχνη ζάχαρη, kroketten δηλαδή κροκέτες με τυρί, Stroopwafel που είναι λεπτές βάφλες κολλημένες μαζί με ένα στρώμα από γλυκό σιρόπι και broodje haring παστή ρέγγα σε ένα μικρό σάντουιτς με πίκλες και κρεμμύδια. Όλα από πλανόδιους και καντίνες που υπάρχουν σε πολλά σημεία της πόλης. Αυτά θεωρητικά είναι η οικονομική επιλογή για φαγητό στο Άμστερνταμ. Και λέω θεωρητικά γιατί εκτός ότι είναι σνακ είναι μικρή η ποσότητα τους. Ας πούμε ένα χωνάκι πατάτες με τυρί τσένταρ ή μαγιονέζα έχει 4€, το ψαροσάντουιτς μπορεί να έχει 2,50€ είναι όμως μια μπουκιά, τα Poffertjes 2,50€ τα δέκα ή 4,50€ τα 20, μια Stroopwafel ζεστή της ώρας κάνει 2,50€ αλλά υπάρχουν και σε συσκευασίες με πολλές και μπορεί να τις αγοράσει κάποιος και από σούπερ μάρκετ και από τουριστικά μαγαζιά. Επίσης διαδεδομένα στην πόλη είναι μηχανήματα αυτόματης πώλησης FEBO (automatiek) που λειτουργούν με κερματοδέκτη και με το πάτημα ενός κουμπιού επιλέγουμε κροκέτες, burger, τυριά, κεφτεδάκια και άλλες λιχουδιές από 1€ έως 2€ το κομμάτι. Μια άλλη οικονομική (για Άμστερνταμ) επιλογή είναι η αλυσίδα "Wok to walk", εξαιρετικό κινέζικο που παρασκευάζεται μπροστά στα μάτια σου. Φάγαμε σε χάρτινη συσκευασία με 7,50€ αλλά και μερίδα σε πιάτο με 11€ άρα όχι και τόσο φτηνό. Επίσης φάγαμε κάτι απίστευτες κοτονοστιμιές στην αγορά Albert Cuyp Market με 8€ και διάφορα άλλα. Πάντως νηστικοί δεν μείναμε! Οπότε το τι φάγαμε δεν θα αναλυθεί ιδιαίτερα στα κεφάλαια.


View attachment 211841



View attachment 211827

View attachment 211826

View attachment 211828



View attachment 211829

Εκτός όμως από το Άμστερνταμ η επαρχία της Ολλανδίας μας χάρισε όμορφες εικόνες. Οι επιλογές είναι πάρα πολλές αλλά για τέσσερις μέρες έπρεπε να σκεφτώ ποιο θα ήταν το καλύτερο και πιο ενδιαφέρον trip. Δεν ήταν η καλύτερη εκδρομή που έχουμε κάνει ούτε αλησμόνητη ούτε στέφτηκε με 100% επιτυχία. Θα τα αναλύσω στα αντίστοιχα κεφάλαια όμως. Δεν πρωτοτύπησα και επέλεξα να κάνουμε εκδρομή στο Haarlem, στα χωριά Marken και Volendam, στους ανεμόμυλους του Zaanse Schans και στους κήπους Κεουκενχόφ (Keukenhof) στο Lisse.






View attachment 211830

Marken




Volendam


Zaanse Schans




Το Χάαρλεμ απρόσμενα μου άρεσε πολύ μπορώ να πω!





Πρακτικές πληροφορίες
Δεν υπάρχουν και τόσες πρακτικές πληροφορίες! Στο Άμστερνταμ πήγαμε όχι στο Πακιστάν! Όμως θα γράψω δύο-τρία-δέκα πράγματα! Τα αεροπορικά τα είχα κλείσει 3 μήνες πριν από την Transavia με 90€ το άτομο απευθείας πτήση από Θεσσαλονίκη, και μου φάνηκε μια χαρά Low cost εταιρεία. Και επειδή ο giannismits δεν αρκεί, το επίσημο site τουρισμού του Άμστερνταμ όπου μπορείτε να αντλήσετε ότι πληροφορία θέλετε. http://www.iamsterdam.com/en/see-and-do

Το πρώτο πράγμα που κάναμε όπως πάντα είναι να αγοράσουμε τις κάρτες μεταφορών για τις μετακινήσεις μας εντός και εκτός Άμστερνταμ. Ξέρω ξέρω. Περιμένετε να σας κάνω πλήρη ανάλυση των εισιτηρίων σαν ειδήμονας στο θέμα ΜΜΜ! Το πιο χρήσιμο site για όλα τα μέσα μεταφοράς, τις στάσεις, τις τιμές εισιτηρίων, το ταξιδιωτικό πλάνο για όλη την Ολλανδία, που έχει και εφαρμογή για το κινητό είναι αυτό
https://9292.nl/en#
https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.negentwee

Η κύρια εταιρεία δημόσιων μεταφορών στο Άμστερνταμ είναι η GVB. Η κάρτα που χρησιμοποιούν οι κάτοικοι είναι η προσωπική OV-chipkaart με το γνωστό σύστημα του να φορτώνεις μονάδες. Δεν μας ενδιαφέρει και πάμε παρακάτω. Το εισιτήριο μιας ώρας κοστίζει 2,90€ ενώ το 24 ωρών 7,50€. Τα υπόλοιπα αναλύονται στο παρακάτω Link. Σημείωση: τα εισιτήρια αυτά ισχύουν μόνο για μετρό, τραμ και τα λεωφορεία της GVB. https://en.gvb.nl/reizen/producten-en-tarieven/ov-tarieven-2017

Υπάρχει όμως και η εταιρεία connexxion και οι εταιρείες ebs και arriva για τα περίχωρα καθώς τα τρένα της NS . Οπότε οι κάρτες της GVB δεν επαρκούν πάντα. Έτσι υπάρχει και το Amsterdam & Region Travel Ticket η πιο απαραίτητη κάρτα για όποιον θέλει να χρησιμοποιήσει τις μεταφορές εντός του Άμστερνταμ αλλά θέλει να κάνει και εκδρομές σε πολλές περιοχές έξω από το Άμστερνταμ. Τα εισιτήρια ισχύουν σε όλες τις γραμμές του μετρό, των τραμ και λεωφορείων που λειτουργούν από την GVB, καθώς και της Connexxion και EBS. Κατεβάστε το pdf να δείτε τι περιλαμβάνει αυτή η κάρτα. https://en.gvb.nl/amsterdam-region-travel-ticket

Υπάρχει και το Amsterdam Travel Ticket / 1-day (€ 16), 2-day (€ 21) και 3-day ticket (€ 26. Είναι για απεριόριστα σιδηροδρομικά ταξίδια μεταξύ του αεροδρόμιου Schiphol και οποιουδήποτε σταθμού του Άμστερνταμ. Επίσης απεριόριστων διαδρομών για όλα τα λεωφορεία, τραμ, μετρό και πλοία που διαχειρίζεται η GVB. Συμπεριλαμβάνεται και το Amsterdam Airport Express (λεωφορείο 197) και το βραδινό Niteliner (λεωφορείο N97), της εταιρείας Connexxion. https://en.gvb.nl/amsterdam-travel-ticket

Αν δεν πάρει κάποιος καμιά από τις κάρτες που εξυπηρετεί το αεροδρόμιο, το Amsterdam Airport Express εισιτήριο κοστίζει 5€ η μονή διαδρομή ή 10€ με επιστροφή. Το τρένο από το αεροδρόμιο κοστίζει 4,20€ και σε 16 περίπου λεπτά φτάνει στον Amsterdam Centraal.

Και βέβαια υπάρχει και η πιο ακριβή I amsterdam City Card που όμως εκτός από απεριόριστες διαδρομές με τα μέσα μεταφοράς της GVB περιλαμβάνει και τα πιο σημαντικά μουσεία της πόλης και άλλες παροχές όπως κρουαζιέρα στα κανάλια. https://www.iamsterdam.com/en/i-am/i-amsterdam-city-card/order-your-card

Τι κάναμε εμείς τώρα. Επειδή είχαμε 4 μέρες, με σκοπό να κινηθούμε και εντός και σε αρκετές περιοχές εκτός του Άμστερνταμ και επειδή είχα καταμπερδευτεί για το ποια κάρτα μας συμφέρει πήραμε δύο κάρτες GVB 2 days / 48 hours προς 12,50€ η μία, δύο Amsterdam & Region Travel Ticket προς 18,50€ η μία, και δύο κάρτες ημερήσιες GVB 1 day / 24 hours προς 7,50€ η μια. Ίσως ρωτήσετε γιατί δεν πήρα μια 3ημερη κάρτα GVB 3 days που κοστίζει 17€. Αυτό το κάναμε γιατί τις εκδρομές εκτός τις προγραμμάτισα για την 3η ημέρα επειδή είχα ελέγξει πως θα έχει πιο καλές καιρικές συνθήκες από τις υπόλοιπες μέρες. Επίσης χρειάστηκε την τελευταία μέρα ένα εισιτήριο 1 ώρας που κοστίζει 2,90€. Τα εισιτήρια από / προς το αεροδρόμιο κόστισαν από 5€ και τα κόψαμε απευθείας από τον οδηγό. Συνολικά για 4 ημέρες στα μέσα μαζικής μεταφοράς μέσα και έξω από το Άμστερνταμ ξοδέψαμε 51,40€ το άτομο + 10€ μια έκτακτη διαδρομή που θα την πω όταν έρθει η ώρα, άρα 64€.

Ένα πράγμα όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε για τα εισιτήρια για όλα τα μέσα μεταφοράς στο Άμστερνταμ. Χτυπάμε την κάρτα μας στο μηχάνημα όταν μπαίνουμε, αλλά και λίγο πριν κατέβουμε. ΠΑΝΤΑ. Διαφορετικά η κάρτα θα πάψει να ισχύει. Δεν είναι δύσκολο να το συνηθίσεις. Εμείς γρήγορα μπήκαμε σ’ αυτή τη λογική. Αυτά τα λίγα!

Τελικά, I-am-sterdam ή I am not Amsterdam?
Που εμεινες πες μας αν αξιζε ξενοδοχειο εννοω .Στο βελιγραδι που μειναμε στο ιδιο με απογοητευσε .Ετυχως που τοειχαμε παρει ολο αλλιως καμμια ιδιωτικοτητα
 

giannismits

Member
Μηνύματα
3.494
Likes
11.728
Επόμενο Ταξίδι
?
Που εμεινες πες μας αν αξιζε ξενοδοχειο εννοω .Στο βελιγραδι που μειναμε στο ιδιο με απογοητευσε .Ετυχως που τοειχαμε παρει ολο αλλιως καμμια ιδιωτικοτητα
Μείνε συντονισμένη. Στο επόμενο κεφάλαιο θα αναφέρω το ξενοδοχείο, την τιμή του και τις εντυπώσεις μου.

Α δεν θέλω τέτοια. Όποιος έμεινε στου Ιβαν και της Ντεσα έμεινε καταευχαριστημένος. Τι συνέβη? Μήπως πήρατε το δωμάτιο χωρίς μπάνιο? Δεν είναι επί του θέματος, γι'αυτό αν θες στην ιστορία για το Βελιγράδι γράψε για την εμπειρία σου. Μπορεί να φανεί χρήσιμο στους επόμενους.
 

Εκπομπές Travelstories

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.190
Μηνύματα
883.418
Μέλη
38.895
Νεότερο μέλος
tsala

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom