Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΓΕΜΑΤΗ ΜΕ ... ΒΥΖΑΝΤΙΟ
Ένα από τα πλεονεκτήματά του ξενοδοχείου ήταν το πρωινό του, που εκτός από πλούσιο που ήταν, μπορούσαμε να το πάρουμε στον τελευταίο όροφο, ο οποίος ήταν μια ταράτσα με θέα τον Βόσπορο.
Το πρώτο στη λίστα των αξιοθεάτων που θα βλέπαμε ήταν φυσικά η Αγιά Σοφιά..
Από το ξενοδοχείο μας ήταν δεν ήταν 800μ. απόσταση. Ανεβήκαμε την Alemdar Cd., που οδηγούσε προς στην Αγιά Σοφιά.
Πρώτη επαφή με την πόλη.
Μου φάνηκε … πολύχρωμη.
Είδα μικροεπαγγελματίες, από λούστρο και κουλουρτζή έως “καραμελά” και λιανοπωλητή (τύπου κοριτσάκι με τα σπίρτα).
Πολλές ήταν εικόνες του παρελθόντος ενώ παράλληλα είδα και εικόνες πολύ σύγχρονες, όπως…
Πολύ προχώ αστυνομία της Πόλης....
ΤΟ ΚΛΕΟΣ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ!
Φτάσαμε στην Αγιά Σοφιά …
Στην είσοδο της Αγιάς Σοφιάς είχε σχηματιστεί μια ουρά αρκετών μέτρων. Είμαστε ψυχολογικά προετοιμασμένοι για αυτό.
Οι μισοί κράτησαν θέση στην ουρά και οι άλλοι μισοί ξεμάκρυναν για φωτογραφίες και χάζι.
Πόσο ταιριάζει η λέξη “χάζι” στην περίσταση. Μήπως είναι τούρκικη;
Νοτιοδυτικά της Αγιά Σοφιάς είναι ορατό το τζαμί Sultanahmet, το μεγαλύτερο τζαμί της Κωνσταντινούπολης. Η απόστασή τους είναι πολύ κοντινή.
Ήταν μια ηλιόλουστη μέρα και η πλατεία ανάμεσα στα δυο θρησκευτικά σύμβολα ήταν γεμάτη από κόσμο. Σαν να είχε ένα πανηγύρι, στο οποίο συμμετείχαν όλες οι … θρησκείες.
Η ουρά προχώρησε σχετικά γρήγορα (για τον κόσμο που είχε) και έτσι ύστερα από μισή ώρα περίπου αναμονής σε αυτήν περνούσαμε και εμείς τη Δυτική Πύλη της Αγιά Σοφιάς.
Φαντάζομαι το σοκ του Ιουστινιανού όταν πρωτομπήκε μέσα και πρωτοείδε το ναό. Δέος!!!
Τότε το 537. Είχε έρθει η ώρα να δει το ναό που μόλις είχε αποπερατωθεί.
Συνοδεία των αυλικών του και της Θεοδώρας εισέρχεται στην Αγιά Σοφιά από την αυτοκρατορική πύλη.
Αντικρίζει τη μεγαλοπρέπεια στο έπακρο και μένει άφωνος.
Πλησίασε τον άμβωνα και αναφώνησε: «Δόξα των Θεώ το καταξιωσάντι με τελέσαι τοιούτον έργον. Νενίκηκά σε Σολομών»!» Και η φράση του αυτή έμεινε στην ιστορία.
Ο ναός της Αγίας του Θεού Σοφίας περιλάμβανε, εκτός από τον εντυπωσιακό θόλο που στηρίζονταν στην ορθογώνια βασιλική, πλήθος μωσαϊκών και αγιογραφιών που κάλυπταν σχεδόν κάθε επιφάνεια, κίονες και κολώνες από μάρμαρο, χάλκινες πόρτες, μια μαρμάρινη πύλη, έναν τεράστιο σταυρό στην κορυφή του τρούλου και το ομφάλιο, ένα τετράγωνο πλαίσιο στο κέντρο του ναού όπου γίνονταν η στέψη των αυτοκρατόρων. Και όσον αφορά το μέγεθος; Χωρούσε 23.000 ανθρώπους, 525 ψάλτες, διακόνους και ιερείς.
Από τότε η Αγιά Σοφιά στέκεται αγέρωχη για 1500 χρόνια. Για πάνω από 1000 χρόνια λειτουργούσε σαν χριστιανικός ναός, για 480 χρόνια σαν τζαμί και τα τελευταία 76 σαν μουσείο. Που να φανταζόμουν τότε ότι 8 χρόνια μετά θα γινόταν και πάλι τζαμί ... .
Επιστρέφω πάλι στο 2012, τότε που η χαρά και η συγκίνηση με είχαν κυριεύσει ούσα μέσα στην Αγιά Σοφιά. Το βλέμμα μου “το τραβούσε” η οροφή. Μπαίνοντας δεν μπορείς παρά να κοιτάξεις ψηλά, στον τρούλο. Τα πολλά παράθυρα και ο ήλιος που μπαίνει από αυτά δίνουν την αίσθηση πως ο τρούλος αιωρείται, λένε οι ... γραφές και οι πληροφορίες και πράγματι αυτό συμβαίνει!
Ήθελα να δω τα υπέροχα ψηφιδωτά του παρελθόντος, ή μάλλον αυτά που είχαν διασωθεί από αλώσεις, κατακτητές, εικονομάχους και από τη «θητεία» της Αγιά Σοφιάς σαν τζαμί.
Ελάχιστα είχαν παραμείνει, τα οποία και επιθυμούσα διακαώς να τα δω.
Το διασημότερο είναι αυτό που βρίσκεται πάνω από την νοτιοδυτική Πύλη…
Στο ψηφιδωτό της ΝΔ Πύλης παρουσιάζεται ένθρονη η Θεοτόκος με το θείο βρέφος στα γόνατά της.
Στα αριστερά της Παναγίας στέκεται ο «Κωνσταντίνος ο εν αγίοις Μέγας Βασιλεύς» Μέγας Κωνσταντίνος, που Της προσφέρει ένα μοντέλο της Κωνσταντινούπολης και στα αριστερά της «ο αοίδιμος Βασιλεύς» Ιουστινιανός Α’ που Της προσφέρει την Αγιά Σοφιά.
Στεκόμουν κάτω από το διάσημο ψηφιδωτό και το κοιτούσα συγκινημένη. Είχα μπροστά μου μια εικόνα, που μέχρι να την αντικρίσω δεν φανταζόμουν ότι μου ήταν τόσο οικεία. Κάτι που μου συνέβη και αργότερα με τα ψηφιδωτά του Ιουστινιανού και της Θεοδώρας στη Ραβέννα της Ιταλίας, αφού και οι δυο αυτές περιπτώσεις ψηφιδωτών απεικονίζονται πολλές φορές στα σχολικά μας βιβλία.
Τα υπόλοιπα σωζόμενα ψηφιδωτά βρίσκονται στον γυναικωνίτη.
Το ψηφιδωτό της Δέησης (του 13ου αι.) Απεικονίζει την Παναγία και τον Ιωάννη τον Βαπτιστή να παρακαλούν τον Ιησού να μεσολαβήσει για την ανθρωπότητα την ημέρα της Κρίσης. Θεωρείται το ομορφότερο στην Αγιά Σοφιά εξαιτίας της λεπτότητας των χαρακτηριστικών, της ρεαλιστικότητας των εκφράσεων και της ποικιλίας των χρωμάτων.
Το ψηφιδωτό του Κομνηνού, (του 1118). Εικονίζεται η Παναγία στη μέση, η οποία κρατάει το Χριστό στα γόνατά Της. Δεξιά της βρίσκεται ο «Ιωάννης εν Χριστώ τω θεώ πιστός Βασιλεύς Πορφυρογέννητος και Αυτοκράτωρ Ρωμαίων ο Κομνηνός», δηλ. ο Αυτοκράτορας Ιωάννης Β’ ο Κομνηνός, ο οποίος κρατάει ένα πουγκί που συμβολίζει τις δωρεές του προς το Ναό. Αριστερά της Παναγίας στέκεται η «Ειρήνη η Ευσεβεστάτη Αυγούστα», η οποία κρατάει μια περγαμηνή, που υποδεικνύει ποιος είναι ο κτήτορας της Αγιά Σοφιάς.
Δεξιότερα της Αυγούστας υπάρχει άλλη μια ψηφιδωτή φιγούρα, η οποία προστέθηκε αργότερα (το 1122) όταν και ενθρονίστηκε ο νεαρός «Αλέξιος εν Χριστώ τω Θεώ πιστός βασιλεύς πορφυρογέννητος ο Κομνηνός»
Το ψηφιδωτό της αυτοκράτειρας Ζωής (του 11ου αι.) Απεικονίζει (σε χρυσό φόντο) τον Χριστό να ευλογεί καθισμένο ανάμεσα στον Κωνσταντίνο τον Μονομάχο, «Κωνσταντίνος εν Χριστώ τω θεώ Αυτοκράτωρ πιστός Βασιλεύς των Ρωμαίων μονομάχος» και την αυτοκράτειρα Ζωή, «Ζωή η ευσεβεστάτη Αυγούστα». Οι αυτοκράτορες (όπως και του προηγούμενου ψηφιδωτού) κρατούν πουγκιά και έγγραφα σύμβολα των δωρεών τους προς την Εκκλησία.
Ένα μικρό tip: Η αυτοκράτειρα Ζωή είχε παντρευτεί τρεις φορές και κάθε φορά που άλλαζε σύζυγο ... άλλαζε και το κεφάλι του αυτοκράτορα στο ψηφιδωτό. Ο Κωνσταντίνος ο μονομάχος που βλέπουμε ήταν ο τελευταίος σύζυγος.
Το ψηφιδωτό του θόλου …
Ένα από τα ωραιότερα ψηφιδωτά της Αγιά Σοφιάς βρίσκεται στην κόχη της αψίδας και αναπαριστά την Παναγία (που κάθεται σε ένα θρόνο χωρίς πλάτη) κρατώντας το θείο Βρέφος στα γόνατά Της, ψηφιδωτό το οποίο κατασκευάστηκε αμέσως μετά την πρώτη εικονομαχία. Αυτό που κάνει τόσο εντυπωσιακό το ψηφιδωτό του τρούλου είναι το χρυσό φόντο, καθώς και τα χρυσά ενδύματα του Ιησού που έρχονται σε πλήρη αντίθεση με το βαθύ μπλε χιτώνα της Παναγίας.
Δεν βγήκε καλά η φωτογραφία, συγχωρέστε με. Βλέπετε δεν σκεπτόμουν τότε το travelstories και βέβαια ούτε μου περνούσε τότε από το μυαλό το ενδεχόμενο της μετατροπής σε τζαμί και ότι μπορεί να μην την ξαναδώ…
Τέτοια οπτική της εκκλησιάς είχε η αυτοκράτειρα …. Θεοδώρα, η Ζωή, η Ειρήνη, η Θεoφανώ, η Θεοδοσία και τόσες άλλες αυτοκράτειρες και παρακολουθούσαν τη λειτουργία … από αυτό το σημείο του γυναικωνίτη ...
Στο νότιο τμήμα του γυναικωνίτη υπάρχει μια μαρμάρινη πόρτα. Πρόκειται για την «Πύλη του Παράδεισου και της Κόλασης».
Η μεγαλοπρεπής αυτή πόρτα, χώριζε το νότιο γυναικωνίτη στα δύο, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου χρησιμοποιούνταν για συνόδους και επίσημες συναντήσεις των αξιωματούχων του Πατριαρχείου. Μέλη της συνόδου περνούσαν από αυτήν την πόρτα για να φτάσουν στην Αίθουσα του Συμβουλίου – η οποία είναι η περιοχή, όπου τοποθετήθηκαν όλα τα πιο σημαντικά ψηφιδωτά.
Πολλές από τις ανάγλυφες παραστάσεις της πόρτας έχουν αφαιρεθεί, επειδή θεωρήθηκε ότι προσβάλουν το ισλάμ, ενώ η προσπάθεια να αφαιρεθεί το οριζόντιο μέρος του σταυρού, στο πίσω μέρος της πόρτας είναι αποτυχημένη.
Ο έντυπος οδηγός (που χρησιμοποιούσα τότε) έλεγε για άλλο ένα ψηφιδωτό που δείχνει τον Αυτοκράτορα Αλέξανδρο. Που είναι; Όσο και αν έψαξα δεν το βρήκα. Δυο φορές έφερα βόλτα το γυναικωνίτη για να το δω και δεν το βρήκα. “Θα κάνω λάθος. Θα βρίσκεται κάτω”, σκέφτηκα.
Μάταια όμως όσο και αν έψαξα. Που είναι το ψηφιδωτό; «Δεν φεύγω αν δεν το βρω»
Αναζήτησα και βρήκα έναν υπάλληλο του μουσείου και τον ρώτησα. Του έδειξα τη φωτογραφία του ψηφιδωτού, έτσι όπως την είχε ο οδηγός που έσερνα μαζί μου.
“Είναι στο γυναικωνίτη. Ανεβαίνεις και πας αριστερά. Μόλις περάσεις το μέσο, ψηλά και πίσω από μια καμάρα σε μια κόγχη θα το δεις”, μου είπε.
Πήγα και το είδα. Πρόκειται για ένα “κρυφό” έργο τέχνης της Αγίας Σοφίας. Χωρίς οδηγίες δεν θα το έβρισκα ποτέ. Ίσως και γι’ αυτό να σώθηκε. Ήταν πίσω από μια κολώνα και μέσα σε μια σκοτεινή κόγχη ψηλά στην οροφή. Το είχαν καλύψει μήπως και γλυτώσει τη βεβήλωση. Και τη γλύτωσε.
Στην ψηφιδωτή αυτή εικόνα του αυτοκράτορα των 13 μηνών (όπως ονομάστηκε), ο Αλέξανδρος φορά την αυτοκρατορική στολή του και στο δεξί του χέρι κρατά μια σφαίρα που συμβολίζει τον κόσμο. Παρόλο τις ταλαιπωρίες που πέρασε το ψηφιδωτό, είναι ευκρινείς πολλές λεπτομέρειες, όπως το γεμάτο πετράδια φουλάρι του, το καλυμμαύχι της κεφαλής του και τα τέσσερα μενταγιόν στο λαιμό του.
Κάπου στον γυναικωνίτη είδαμε μια κεκλιμένη κολώνα, αποτέλεσμα ενός από τους πολλούς σεισμούς που συνέβησαν κατά τη διάρκεια των αιώνων.
Είδαμε και το “ομφάλιο”, το οριοθετημένο χώρο από κύκλους γρανίτη, στο χρώμα της κόκκινης και πράσινης πορφύρας, που ήταν ο τόπος που πραγματοποιούνταν οι αυτοκρατορικές στέψεις. Πάνω στην κεντρική και μεγαλύτερη πλάκα ήταν τοποθετημένος ο Χρυσός θρόνος του αυτοκράτορα.
Βγήκαμε από την εκκλησία μετά από κανένα δύωρο. Συναντηθήκαμε και οι τέσσερις στην πίσω είσοδο.
Εδώ στο προαύλιο του ναού, λέγεται πως υπήρχε μια κρήνη, στην οποία αναγραφόταν η “καρκινική” φράση «ΝΙΨΟΝΑΝΟΜΗΜΑΤΑΜΗΜΟΝΑΝΟΨΙΝ» “Καρκινική” γιατί όταν αυτή είναι γραμμένη με κεφαλαία και χωρίς κενά μπορεί να διαβαστεί και ανάποδα βγάζοντας το ίδιο νόημα. Έψαξα λοιπόν και εγώ να βρω το “Ξέπλυνε τις αμαρτίες σου και όχι μόνο το πρόσωπό σου”, αλλά που να το βρω, αφού δεν υπήρχε; Κάποτε υπήρχε, αλλά δεν είχα διαβάσει καλά το μάθημά μου.
Ύστερα από την επίσκεψή μου στην Αγιά Σοφιά με χαρά έχω να ομολογήσω ότι … δεν ένιωσα καμιά θλίψη.
Ένιωσα όμως μια … περηφάνια.
Όπως και να θελήσουν να την «βαφτίσουν» οι γείτονες (μνημείο - μουσείο – τζαμί), η Αγιά Σοφιά θα είναι το «Κλέος του Ιουστινιανού», η Εκκλησία που χτίστηκε το 537, το Αρχιτεκτονικό Βυζαντινό κόσμημα που έχτισε ο Ανθέμιος και Ησίοδος τον καιρό της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Είναι κάτι που γνωρίζει ο κόσμος όλος και δεν αλλάζει με τίποτα!
Βγαίνοντας από την εκκλησία (... ουπς! Ούτε καν μουσείο δεν μπορώ να την αποκαλέσω. Αυθόρμητα μου βγαίνει το ... εκκλησία) είδαμε τραπεζάκια έξω από τα λουτρά της Ρωξελάνης.
Η Ρωξελάνη ή κατά κόσμον Χιουρέμ, ήταν η ραδιούργα σύζυγος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρέπους, για χάρη της οποίας ο Σουλτάνος έχτισε αυτό το χαμάμ. Τα λουτρά χτίστηκαν για τις ανάγκες των προσκυνητών της Αγιά Σοφιάς την εποχή που αυτή ήταν τζαμί. Το αξιοσημείωτο όμως είναι ότι τα λουτρά χτίστηκαν από τον μεγάλο αρχιτέκτονα Μιμάρ Σινάν.
ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ ... ΣΥΝΕΧΕΙΑ
Ήταν αρκετά δυνατό το δέλεαρ για ένα καφεδάκι στο καφέ των λουτρών, αλλά είχαμε δει ότι η ουρά για τη δεξαμενή του Ιουστινιανού, που βρίσκεται ακριβώς απέναντι από την είσοδο της Αγιάς Σοφιάς δεν ήταν και πολύ μεγάλη και είπαμε να εκμεταλλευτούμε το γεγονός.
Η Κινστέρνα του Ιουστινιανού ήταν η μεγαλύτερη υπόγεια δεξαμενή της Κωνσταντινούπολης. Πρόκειται για ένα αριστούργημα της βυζαντινής μηχανικής με χωρητικότητα μεγαλύτερη από 80.000 κυβικά μέτρα νερού. Άλλο ένα έργο του Ιουστινιανού που χτίστηκε το 532, για την ύδρευση της Κωνσταντινούπολης και για να προμηθεύει νερό στο παρακείμενο Παλάτι, όπου είχε την έδρα του ο βυζαντινός αυτοκράτορας.
Η στέγη της στηρίζεται σε 336 κίονες, όπου ο καθένας έχει στην κορυφή του ένα περίτεχνο κιονόκρανο…
Δύο από αυτές στηρίζονται σε βάσεις που φέρουν την κεφαλή της Μέδουσας, οι οποίες και οι δύο -άγνωστο γιατί- έχουν τοποθετηθεί με λάθος τρόπο (η μία οριζόντια και η άλλη ανάποδα!)
Η δεξαμενή με το τεράστιο μέγεθός της, με το νερό που φαίνεται και δεν φαίνεται μέσα από το ημίφως, με το επιβλητικό ύψος των κιόνων και με την μουσική υπόκρουση, όλα συντελούν ώστε να νιώσεις τη Βυζαντινή μεγαλοπρέπεια.
Βέβαια, τη Βυζαντινή ατμόσφαιρα την αντιλαμβάνεσαι μόνο αν καταφέρεις να αγνοήσεις τους κιτς γιαλαντζί σουλτανοπασάδες που βρίσκονται στην είσοδο και προσπαθούν να σε πείσουν να βγάλεις φωτογραφίες με τις ανάλογες στολές. Τι σχέση έχει η Βυζαντινή δεξαμενή του Ιουστινιανού με τους Οθωμανούς;
Τελειώσαμε με τα Ιουστινιάνεια έργα για σήμερα. Τώρα είχαμε δύο επιλογές για τη συνέχεια. Το Topkapi και το μπλε τζαμί.
Ένα από τα πλεονεκτήματά του ξενοδοχείου ήταν το πρωινό του, που εκτός από πλούσιο που ήταν, μπορούσαμε να το πάρουμε στον τελευταίο όροφο, ο οποίος ήταν μια ταράτσα με θέα τον Βόσπορο.

Το πρώτο στη λίστα των αξιοθεάτων που θα βλέπαμε ήταν φυσικά η Αγιά Σοφιά..
Από το ξενοδοχείο μας ήταν δεν ήταν 800μ. απόσταση. Ανεβήκαμε την Alemdar Cd., που οδηγούσε προς στην Αγιά Σοφιά.


Πρώτη επαφή με την πόλη.
Μου φάνηκε … πολύχρωμη.
Είδα μικροεπαγγελματίες, από λούστρο και κουλουρτζή έως “καραμελά” και λιανοπωλητή (τύπου κοριτσάκι με τα σπίρτα).

Πολλές ήταν εικόνες του παρελθόντος ενώ παράλληλα είδα και εικόνες πολύ σύγχρονες, όπως…

Πολύ προχώ αστυνομία της Πόλης....
ΤΟ ΚΛΕΟΣ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ!
Φτάσαμε στην Αγιά Σοφιά …

Στην είσοδο της Αγιάς Σοφιάς είχε σχηματιστεί μια ουρά αρκετών μέτρων. Είμαστε ψυχολογικά προετοιμασμένοι για αυτό.


Οι μισοί κράτησαν θέση στην ουρά και οι άλλοι μισοί ξεμάκρυναν για φωτογραφίες και χάζι.
Πόσο ταιριάζει η λέξη “χάζι” στην περίσταση. Μήπως είναι τούρκικη;

Νοτιοδυτικά της Αγιά Σοφιάς είναι ορατό το τζαμί Sultanahmet, το μεγαλύτερο τζαμί της Κωνσταντινούπολης. Η απόστασή τους είναι πολύ κοντινή.

Ήταν μια ηλιόλουστη μέρα και η πλατεία ανάμεσα στα δυο θρησκευτικά σύμβολα ήταν γεμάτη από κόσμο. Σαν να είχε ένα πανηγύρι, στο οποίο συμμετείχαν όλες οι … θρησκείες.

Η ουρά προχώρησε σχετικά γρήγορα (για τον κόσμο που είχε) και έτσι ύστερα από μισή ώρα περίπου αναμονής σε αυτήν περνούσαμε και εμείς τη Δυτική Πύλη της Αγιά Σοφιάς.

Φαντάζομαι το σοκ του Ιουστινιανού όταν πρωτομπήκε μέσα και πρωτοείδε το ναό. Δέος!!!
Τότε το 537. Είχε έρθει η ώρα να δει το ναό που μόλις είχε αποπερατωθεί.
Συνοδεία των αυλικών του και της Θεοδώρας εισέρχεται στην Αγιά Σοφιά από την αυτοκρατορική πύλη.
Αντικρίζει τη μεγαλοπρέπεια στο έπακρο και μένει άφωνος.

Πλησίασε τον άμβωνα και αναφώνησε: «Δόξα των Θεώ το καταξιωσάντι με τελέσαι τοιούτον έργον. Νενίκηκά σε Σολομών»!» Και η φράση του αυτή έμεινε στην ιστορία.

Ο ναός της Αγίας του Θεού Σοφίας περιλάμβανε, εκτός από τον εντυπωσιακό θόλο που στηρίζονταν στην ορθογώνια βασιλική, πλήθος μωσαϊκών και αγιογραφιών που κάλυπταν σχεδόν κάθε επιφάνεια, κίονες και κολώνες από μάρμαρο, χάλκινες πόρτες, μια μαρμάρινη πύλη, έναν τεράστιο σταυρό στην κορυφή του τρούλου και το ομφάλιο, ένα τετράγωνο πλαίσιο στο κέντρο του ναού όπου γίνονταν η στέψη των αυτοκρατόρων. Και όσον αφορά το μέγεθος; Χωρούσε 23.000 ανθρώπους, 525 ψάλτες, διακόνους και ιερείς.

Από τότε η Αγιά Σοφιά στέκεται αγέρωχη για 1500 χρόνια. Για πάνω από 1000 χρόνια λειτουργούσε σαν χριστιανικός ναός, για 480 χρόνια σαν τζαμί και τα τελευταία 76 σαν μουσείο. Που να φανταζόμουν τότε ότι 8 χρόνια μετά θα γινόταν και πάλι τζαμί ... .
Επιστρέφω πάλι στο 2012, τότε που η χαρά και η συγκίνηση με είχαν κυριεύσει ούσα μέσα στην Αγιά Σοφιά. Το βλέμμα μου “το τραβούσε” η οροφή. Μπαίνοντας δεν μπορείς παρά να κοιτάξεις ψηλά, στον τρούλο. Τα πολλά παράθυρα και ο ήλιος που μπαίνει από αυτά δίνουν την αίσθηση πως ο τρούλος αιωρείται, λένε οι ... γραφές και οι πληροφορίες και πράγματι αυτό συμβαίνει!

Ήθελα να δω τα υπέροχα ψηφιδωτά του παρελθόντος, ή μάλλον αυτά που είχαν διασωθεί από αλώσεις, κατακτητές, εικονομάχους και από τη «θητεία» της Αγιά Σοφιάς σαν τζαμί.
Ελάχιστα είχαν παραμείνει, τα οποία και επιθυμούσα διακαώς να τα δω.
Το διασημότερο είναι αυτό που βρίσκεται πάνω από την νοτιοδυτική Πύλη…

Στο ψηφιδωτό της ΝΔ Πύλης παρουσιάζεται ένθρονη η Θεοτόκος με το θείο βρέφος στα γόνατά της.
Στα αριστερά της Παναγίας στέκεται ο «Κωνσταντίνος ο εν αγίοις Μέγας Βασιλεύς» Μέγας Κωνσταντίνος, που Της προσφέρει ένα μοντέλο της Κωνσταντινούπολης και στα αριστερά της «ο αοίδιμος Βασιλεύς» Ιουστινιανός Α’ που Της προσφέρει την Αγιά Σοφιά.
Στεκόμουν κάτω από το διάσημο ψηφιδωτό και το κοιτούσα συγκινημένη. Είχα μπροστά μου μια εικόνα, που μέχρι να την αντικρίσω δεν φανταζόμουν ότι μου ήταν τόσο οικεία. Κάτι που μου συνέβη και αργότερα με τα ψηφιδωτά του Ιουστινιανού και της Θεοδώρας στη Ραβέννα της Ιταλίας, αφού και οι δυο αυτές περιπτώσεις ψηφιδωτών απεικονίζονται πολλές φορές στα σχολικά μας βιβλία.

Τα υπόλοιπα σωζόμενα ψηφιδωτά βρίσκονται στον γυναικωνίτη.
Το ψηφιδωτό της Δέησης (του 13ου αι.) Απεικονίζει την Παναγία και τον Ιωάννη τον Βαπτιστή να παρακαλούν τον Ιησού να μεσολαβήσει για την ανθρωπότητα την ημέρα της Κρίσης. Θεωρείται το ομορφότερο στην Αγιά Σοφιά εξαιτίας της λεπτότητας των χαρακτηριστικών, της ρεαλιστικότητας των εκφράσεων και της ποικιλίας των χρωμάτων.

Το ψηφιδωτό του Κομνηνού, (του 1118). Εικονίζεται η Παναγία στη μέση, η οποία κρατάει το Χριστό στα γόνατά Της. Δεξιά της βρίσκεται ο «Ιωάννης εν Χριστώ τω θεώ πιστός Βασιλεύς Πορφυρογέννητος και Αυτοκράτωρ Ρωμαίων ο Κομνηνός», δηλ. ο Αυτοκράτορας Ιωάννης Β’ ο Κομνηνός, ο οποίος κρατάει ένα πουγκί που συμβολίζει τις δωρεές του προς το Ναό. Αριστερά της Παναγίας στέκεται η «Ειρήνη η Ευσεβεστάτη Αυγούστα», η οποία κρατάει μια περγαμηνή, που υποδεικνύει ποιος είναι ο κτήτορας της Αγιά Σοφιάς.

Δεξιότερα της Αυγούστας υπάρχει άλλη μια ψηφιδωτή φιγούρα, η οποία προστέθηκε αργότερα (το 1122) όταν και ενθρονίστηκε ο νεαρός «Αλέξιος εν Χριστώ τω Θεώ πιστός βασιλεύς πορφυρογέννητος ο Κομνηνός»
Το ψηφιδωτό της αυτοκράτειρας Ζωής (του 11ου αι.) Απεικονίζει (σε χρυσό φόντο) τον Χριστό να ευλογεί καθισμένο ανάμεσα στον Κωνσταντίνο τον Μονομάχο, «Κωνσταντίνος εν Χριστώ τω θεώ Αυτοκράτωρ πιστός Βασιλεύς των Ρωμαίων μονομάχος» και την αυτοκράτειρα Ζωή, «Ζωή η ευσεβεστάτη Αυγούστα». Οι αυτοκράτορες (όπως και του προηγούμενου ψηφιδωτού) κρατούν πουγκιά και έγγραφα σύμβολα των δωρεών τους προς την Εκκλησία.
Ένα μικρό tip: Η αυτοκράτειρα Ζωή είχε παντρευτεί τρεις φορές και κάθε φορά που άλλαζε σύζυγο ... άλλαζε και το κεφάλι του αυτοκράτορα στο ψηφιδωτό. Ο Κωνσταντίνος ο μονομάχος που βλέπουμε ήταν ο τελευταίος σύζυγος.

Το ψηφιδωτό του θόλου …
Ένα από τα ωραιότερα ψηφιδωτά της Αγιά Σοφιάς βρίσκεται στην κόχη της αψίδας και αναπαριστά την Παναγία (που κάθεται σε ένα θρόνο χωρίς πλάτη) κρατώντας το θείο Βρέφος στα γόνατά Της, ψηφιδωτό το οποίο κατασκευάστηκε αμέσως μετά την πρώτη εικονομαχία. Αυτό που κάνει τόσο εντυπωσιακό το ψηφιδωτό του τρούλου είναι το χρυσό φόντο, καθώς και τα χρυσά ενδύματα του Ιησού που έρχονται σε πλήρη αντίθεση με το βαθύ μπλε χιτώνα της Παναγίας.

Δεν βγήκε καλά η φωτογραφία, συγχωρέστε με. Βλέπετε δεν σκεπτόμουν τότε το travelstories και βέβαια ούτε μου περνούσε τότε από το μυαλό το ενδεχόμενο της μετατροπής σε τζαμί και ότι μπορεί να μην την ξαναδώ…

Τέτοια οπτική της εκκλησιάς είχε η αυτοκράτειρα …. Θεοδώρα, η Ζωή, η Ειρήνη, η Θεoφανώ, η Θεοδοσία και τόσες άλλες αυτοκράτειρες και παρακολουθούσαν τη λειτουργία … από αυτό το σημείο του γυναικωνίτη ...

Στο νότιο τμήμα του γυναικωνίτη υπάρχει μια μαρμάρινη πόρτα. Πρόκειται για την «Πύλη του Παράδεισου και της Κόλασης».

Η μεγαλοπρεπής αυτή πόρτα, χώριζε το νότιο γυναικωνίτη στα δύο, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου χρησιμοποιούνταν για συνόδους και επίσημες συναντήσεις των αξιωματούχων του Πατριαρχείου. Μέλη της συνόδου περνούσαν από αυτήν την πόρτα για να φτάσουν στην Αίθουσα του Συμβουλίου – η οποία είναι η περιοχή, όπου τοποθετήθηκαν όλα τα πιο σημαντικά ψηφιδωτά.
Πολλές από τις ανάγλυφες παραστάσεις της πόρτας έχουν αφαιρεθεί, επειδή θεωρήθηκε ότι προσβάλουν το ισλάμ, ενώ η προσπάθεια να αφαιρεθεί το οριζόντιο μέρος του σταυρού, στο πίσω μέρος της πόρτας είναι αποτυχημένη.

Ο έντυπος οδηγός (που χρησιμοποιούσα τότε) έλεγε για άλλο ένα ψηφιδωτό που δείχνει τον Αυτοκράτορα Αλέξανδρο. Που είναι; Όσο και αν έψαξα δεν το βρήκα. Δυο φορές έφερα βόλτα το γυναικωνίτη για να το δω και δεν το βρήκα. “Θα κάνω λάθος. Θα βρίσκεται κάτω”, σκέφτηκα.
Μάταια όμως όσο και αν έψαξα. Που είναι το ψηφιδωτό; «Δεν φεύγω αν δεν το βρω»
Αναζήτησα και βρήκα έναν υπάλληλο του μουσείου και τον ρώτησα. Του έδειξα τη φωτογραφία του ψηφιδωτού, έτσι όπως την είχε ο οδηγός που έσερνα μαζί μου.
“Είναι στο γυναικωνίτη. Ανεβαίνεις και πας αριστερά. Μόλις περάσεις το μέσο, ψηλά και πίσω από μια καμάρα σε μια κόγχη θα το δεις”, μου είπε.
Πήγα και το είδα. Πρόκειται για ένα “κρυφό” έργο τέχνης της Αγίας Σοφίας. Χωρίς οδηγίες δεν θα το έβρισκα ποτέ. Ίσως και γι’ αυτό να σώθηκε. Ήταν πίσω από μια κολώνα και μέσα σε μια σκοτεινή κόγχη ψηλά στην οροφή. Το είχαν καλύψει μήπως και γλυτώσει τη βεβήλωση. Και τη γλύτωσε.
Στην ψηφιδωτή αυτή εικόνα του αυτοκράτορα των 13 μηνών (όπως ονομάστηκε), ο Αλέξανδρος φορά την αυτοκρατορική στολή του και στο δεξί του χέρι κρατά μια σφαίρα που συμβολίζει τον κόσμο. Παρόλο τις ταλαιπωρίες που πέρασε το ψηφιδωτό, είναι ευκρινείς πολλές λεπτομέρειες, όπως το γεμάτο πετράδια φουλάρι του, το καλυμμαύχι της κεφαλής του και τα τέσσερα μενταγιόν στο λαιμό του.

Κάπου στον γυναικωνίτη είδαμε μια κεκλιμένη κολώνα, αποτέλεσμα ενός από τους πολλούς σεισμούς που συνέβησαν κατά τη διάρκεια των αιώνων.

Είδαμε και το “ομφάλιο”, το οριοθετημένο χώρο από κύκλους γρανίτη, στο χρώμα της κόκκινης και πράσινης πορφύρας, που ήταν ο τόπος που πραγματοποιούνταν οι αυτοκρατορικές στέψεις. Πάνω στην κεντρική και μεγαλύτερη πλάκα ήταν τοποθετημένος ο Χρυσός θρόνος του αυτοκράτορα.

Βγήκαμε από την εκκλησία μετά από κανένα δύωρο. Συναντηθήκαμε και οι τέσσερις στην πίσω είσοδο.
Εδώ στο προαύλιο του ναού, λέγεται πως υπήρχε μια κρήνη, στην οποία αναγραφόταν η “καρκινική” φράση «ΝΙΨΟΝΑΝΟΜΗΜΑΤΑΜΗΜΟΝΑΝΟΨΙΝ» “Καρκινική” γιατί όταν αυτή είναι γραμμένη με κεφαλαία και χωρίς κενά μπορεί να διαβαστεί και ανάποδα βγάζοντας το ίδιο νόημα. Έψαξα λοιπόν και εγώ να βρω το “Ξέπλυνε τις αμαρτίες σου και όχι μόνο το πρόσωπό σου”, αλλά που να το βρω, αφού δεν υπήρχε; Κάποτε υπήρχε, αλλά δεν είχα διαβάσει καλά το μάθημά μου.
Ύστερα από την επίσκεψή μου στην Αγιά Σοφιά με χαρά έχω να ομολογήσω ότι … δεν ένιωσα καμιά θλίψη.
Ένιωσα όμως μια … περηφάνια.
Όπως και να θελήσουν να την «βαφτίσουν» οι γείτονες (μνημείο - μουσείο – τζαμί), η Αγιά Σοφιά θα είναι το «Κλέος του Ιουστινιανού», η Εκκλησία που χτίστηκε το 537, το Αρχιτεκτονικό Βυζαντινό κόσμημα που έχτισε ο Ανθέμιος και Ησίοδος τον καιρό της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Είναι κάτι που γνωρίζει ο κόσμος όλος και δεν αλλάζει με τίποτα!
Βγαίνοντας από την εκκλησία (... ουπς! Ούτε καν μουσείο δεν μπορώ να την αποκαλέσω. Αυθόρμητα μου βγαίνει το ... εκκλησία) είδαμε τραπεζάκια έξω από τα λουτρά της Ρωξελάνης.

Η Ρωξελάνη ή κατά κόσμον Χιουρέμ, ήταν η ραδιούργα σύζυγος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρέπους, για χάρη της οποίας ο Σουλτάνος έχτισε αυτό το χαμάμ. Τα λουτρά χτίστηκαν για τις ανάγκες των προσκυνητών της Αγιά Σοφιάς την εποχή που αυτή ήταν τζαμί. Το αξιοσημείωτο όμως είναι ότι τα λουτρά χτίστηκαν από τον μεγάλο αρχιτέκτονα Μιμάρ Σινάν.
ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ ... ΣΥΝΕΧΕΙΑ
Ήταν αρκετά δυνατό το δέλεαρ για ένα καφεδάκι στο καφέ των λουτρών, αλλά είχαμε δει ότι η ουρά για τη δεξαμενή του Ιουστινιανού, που βρίσκεται ακριβώς απέναντι από την είσοδο της Αγιάς Σοφιάς δεν ήταν και πολύ μεγάλη και είπαμε να εκμεταλλευτούμε το γεγονός.
Η Κινστέρνα του Ιουστινιανού ήταν η μεγαλύτερη υπόγεια δεξαμενή της Κωνσταντινούπολης. Πρόκειται για ένα αριστούργημα της βυζαντινής μηχανικής με χωρητικότητα μεγαλύτερη από 80.000 κυβικά μέτρα νερού. Άλλο ένα έργο του Ιουστινιανού που χτίστηκε το 532, για την ύδρευση της Κωνσταντινούπολης και για να προμηθεύει νερό στο παρακείμενο Παλάτι, όπου είχε την έδρα του ο βυζαντινός αυτοκράτορας.
Η στέγη της στηρίζεται σε 336 κίονες, όπου ο καθένας έχει στην κορυφή του ένα περίτεχνο κιονόκρανο…


Δύο από αυτές στηρίζονται σε βάσεις που φέρουν την κεφαλή της Μέδουσας, οι οποίες και οι δύο -άγνωστο γιατί- έχουν τοποθετηθεί με λάθος τρόπο (η μία οριζόντια και η άλλη ανάποδα!)

Η δεξαμενή με το τεράστιο μέγεθός της, με το νερό που φαίνεται και δεν φαίνεται μέσα από το ημίφως, με το επιβλητικό ύψος των κιόνων και με την μουσική υπόκρουση, όλα συντελούν ώστε να νιώσεις τη Βυζαντινή μεγαλοπρέπεια.

Βέβαια, τη Βυζαντινή ατμόσφαιρα την αντιλαμβάνεσαι μόνο αν καταφέρεις να αγνοήσεις τους κιτς γιαλαντζί σουλτανοπασάδες που βρίσκονται στην είσοδο και προσπαθούν να σε πείσουν να βγάλεις φωτογραφίες με τις ανάλογες στολές. Τι σχέση έχει η Βυζαντινή δεξαμενή του Ιουστινιανού με τους Οθωμανούς;
Τελειώσαμε με τα Ιουστινιάνεια έργα για σήμερα. Τώρα είχαμε δύο επιλογές για τη συνέχεια. Το Topkapi και το μπλε τζαμί.
Last edited: