Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
ΜΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ (ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ) ΑΛΛΙΩΤΙΚΗ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΛΛΕΣ
Ξημέρωσε η Κυριακή των Βαϊων. Σήμερα είχε λειτουργία στον Πατριαρχικό ναό του Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι. Βάλαμε τα “Κυριακάτικά μας”, δηλ. τις φουστίτσες μας (εμείς τα κορίτσια) και καλέσαμε ταξί. Κατά τις 9 παρά το πρωί και φτάσαμε στη συνοικία του Φαναριού.
ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ
Στη λειτουργία θα χοροστατούσε ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος.
Είχα μια αδημονία (έως και απωθημένο θα έλεγα) να παραβρεθώ σε μια λειτουργία στο Φανάρι, παρουσία του Πατριάρχη.
Ο “Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως, Νέας Ρώμης και Οικουμενικός Πατριάρχης της Ορθόδοξης εκκλησίας” ήταν όντως εκεί. Θα αναρωτιέστε ποιος είναι αυτός; Μα ο επίσημος τίτλος του προκαθήμενου του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως!!! Γιατί η Κωνσταντινούπολη είναι η Νέα Ρώμη από το 330, όταν ο Μ. Κωνσταντίνος έκανε τα εγκαίνια της νέας πρωτεύουσας της αυτοκρατορίας…
Ο Πατριαρχικός ναός του Αγίου Γεωργίου είναι ο κύριος Ελληνορθόδοξος ναός στην Κωνσταντινούπολη, έδρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης, πνευματική κεφαλή όλης της Ανατολικής Ορθόδοξης εκκλησίας, προσκυνηματικό κέντρο όλων των Ορθοδόξων Χριστιανών και σήμερα Κυριακή των Βαϊων είχε πολύ κόσμο.
Εκτός από διάφορους επίσημους που είχαν έρθει από την Ελλάδα λόγω της εορτής των Βαϊων, υπήρχε και ένα σχολείο από τη Θεσσαλονίκη και βέβαια αρκετοί άλλοι σαν και μας και φαντάζομαι και μόνιμοι κάτοικοι της Πόλης.
Εγώ έπλεα σε πελάγη … ενθουσιασμού που βρισκόμουν εδώ μαζί με τόσους Έλληνες μια τέτοια γιορτινή ημέρα.
Το θέμα είναι ότι εγώ ήθελα να αποθανατίσω … τα πάντα και η μανία μου αυτή … νομίζω ότι χαλούσε αρκετά ως πολύ την κατάνυξη που πλανιόνταν στο χώρο. Νομίζω ότι και οι υπόλοιποι της παρέας μου έπαθαν το ίδιο, γιατί δεν δικαιολογείται αλλιώς πως σε κάποια φάση είχαμε ακροβολιστεί σε τέσσερα διαφορετικά σημεία της εκκλησίας (οι δύο κάτω και οι άλλοι δύο στον γυναικωνίτη) προσπαθώντας να φωτογραφίσουμε ότι μπορούσαμε από όλες τις δυνατές γωνίες.
Αφού στις φωτογραφίες που τραβούσα εγώ φαίνονταν κάπου στο βάθος τα κεφάλια της παρέας μου να προεξέχουν ανάμεσα από τον στον κόσμο, καθώς και τα υπερυψωμένα χέρια τους που τραβούσαν φωτογραφίες και αντίστοιχα στις δικές τους φωτογραφίες φαινόμουν εγώ να κάνω το ίδιο!

Η «συγκομιδή» ήταν διάφορα εσταντανέ του Οικουμενικού Πατριάρχη…
Ανάμεσα στις … αναρίθμητες φωτογραφίες θέλοντας και μη απαθανάτισα και την εκπρόσωπό μας στη Eurovision εκείνη τη χρονιά που δεν ήταν άλλη από την Κυπρία Ελευθερία Ελευθερίου. Βλέπετε εκείνη την εποχή “των παχιών αγελάδων”, η ευχή του Πατριάρχη για καλή επιτυχία στη Eurovision ήταν must.

Στην παρακάτω φαίνεται και ο εκπρόσωπος της Ελληνικής Κυβέρνησης εκείνης της εποχής.
Η φωτογραφική υστερία δεν είχε τέλος ….
Το αποκορύφωμα ήταν στο τέλος της λειτουργίας καθώς πήγαμε να ευλογηθούμε από τον ίδιο τον Πατριάρχη παίρνοντας από τα χέρια του το βάι. Τη στιγμή που ο Πατριάρχης μου έδινε το βάι, λόγω χρονοκαθυστέρησης στο φλας της φωτογραφικής, ο άντρας μου-φωτογράφος δεν αποθανάτισε εμένα, αλλά την επόμενη... στην ουρά.
Δεν θα πω γκρίνια, αλλά το παράπονο ήταν αναπόφευκτο, οπότε θα έπρεπε και δεύτερη φορά να πάω στην ουρά για να πάρω την ευχή και το βάι από τον Πατριάρχη. Ύστερα λοιπόν από τις κατάλληλες συμβουλές που δόθηκαν στο φωτογράφο μου για την χρονική στιγμή που έπρεπε να γίνει το “κλικ” επιχείρησα να πάω για το δεύτερο μου … βάι.
Κι όμως… και τη δεύτερη φορά έγινε το ίδιο. Ο επόμενος από εμένα πήρε τη “λάμψη” του φλας.. Μόνο που τώρα έγινα και ρεζίλι, αφού ο σωματοφύλακας του Πατριάρχη με πρόσεξε και είπε; «Καλά εσύ δεν ξαναπέρασες; Α! Κατάλαβα, … για τη φωτογραφία ε;»

Όχι. Δεν είμαι εγώ … Εγώ βρίσκομαι δυο θέσεις πιο μπροστά (κλαψ).

Και “νούμερο” έγινα και φωτογραφία δεν έβγαλα.
Οπότε οι προσπάθειες συνεχίστηκαν στο προαύλιο, με εμένα να έχω χωθεί ανάμεσα στις καθηγήτριες και να παριστάνω την καθηγήτρια του σχολείου από τη Θεσσαλονίκη την ώρα της ομαδικής φωτογραφίας με τον Πατριάρχη. 
Μπορεί να μη χρειάζεται να γίνεις παπαράτσι για να βγάλεις μια φωτογραφία μαζί με τον Πατριάρχη, αλλά μια στοιχειώδη προσπάθεια θα πρέπει να την κάνεις. Τότε δεν είχαμε ακόμα τα σελφοκόνταρα.
Στο προαύλιο της εκκλησίας υπήρχε μια πολύ ωραία ατμόσφαιρα. Σαν να είμαστε όλοι γνωστοί από τα παλιά. Σαν να είμαστε όλοι συγχωριανοί και μόλις βγήκαμε από την Κυριακάτικη λειτουργία και συναντηθήκαμε στο προαύλιο και λέμε τα νέα μας σε πηγαδάκια – πηγαδάκια.
Κάποια στιγμή έφυγε ο Πατριάρχης, αραίωσε και ο κόσμος, τελείωσαν όλες οι εκδηλώσεις και αποφασίσαμε και εμείς να φύγουμε.
Χαζέψαμε όμως λίγο στα υπόλοιπα κτίρια του συγκροτήματος του Πατριαρχείου, τα οποία στεγάζουν την Αίθουσα του Θρόνου, το Πατριαρχικό γραφείο, τα γραφεία της Ιεράς Συνόδου, την τράπεζα των κληρικών και λαϊκών υπαλλήλων του Πατριαρχείου, την Βιβλιοθήκη, τα γραφεία Πρωτοσυγκελίας, τα κελιά των κληρικών, ξενώνες κ.α.
Ανάμεσα σε αυτά είναι και η Πατριαρχική κατοικία.
Η Πατριαρχική κατοικία φαίνεται ότι είναι νεότατο κτίριο γιατί … είναι.
Μόλις το 1989 κατασκευάστηκε.
Εδώ θα αναφέρω ένα μικρό tip που μου έκανε εντύπωση όταν το διάβασα: Η Πατριαρχική κατοικία είχε καεί το 1941 και επί 50 σχεδόν χρόνια δεν εγκρινόταν άδεια ανακατασκευής από την Τούρκικη Κυβέρνηση, μέχρι που αυτό συνέβη επί πρωθυπουργίας … Τουργκούτ Οζάλ.
Όταν ο Πατριάρχης ευχαρίστησε τον Οζάλ εκείνος απάντησε: «Δεν χρειάζεται να με ευχαριστήσετε» «Ήταν το σπίτι σας που κάηκε.»
Φύγαμε λοιπόν και εμείς από την εκκλησία του Αγίου Γεωργίου, όχι όμως από το Φανάρι. Αφού φτάσαμε μέχρι εδώ θα πηγαίναμε να δούμε από κοντά και τη Μεγάλη του Γένους Σχολή, ένα άλλο αποτύπωμα της ελληνικής παρουσίας στη συνοικία αυτή.
Το Φανάρι ήταν μια ελληνική περιοχή στην Κωνσταντινούπολη, η οποία έγινε τόπος διαμονής για πολλούς Έλληνες μετά την άλωση του 1453. Επί οθωμανικής αυτοκρατορίας η περιοχή του Φαναρίου εξελίχθηκε σε μια συνοικία ανώτερης αστικής τάξης, καθώς οι κάτοικοί της έχτισαν πολυτελείς κατοικίες. Οι Φαναριώτες μορφώνονταν είτε από ιδιωτικούς δασκάλους είτε από την πατριαρχική σχολή του Φαναριού και πολλοί συμπλήρωναν τις σπουδές τους στην Ευρώπη και κυρίως στην Ιταλία. Σπούδαζαν ιατρική, φιλοσοφία και άλλα μαθήματα. Ήταν και πολύγλωσσοι. Έτσι πολλοί από αυτούς έγιναν σημαντικοί σύμβουλοι των Σουλτάνων, αποκτώντας και κοινωνική καταξίωση. Όλα αυτά έλαβαν τέλος όταν αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την περιοχή το 1955, με τους διωγμούς που έγιναν κατά των Ελλήνων.
Τα σημάδια, όμως, των Ελλήνων Φαναριωτών είναι έντονα και διαχρονικά αφού στο Φανάρι εδρεύει το Οικουμενικό Πατριαρχείο και η Μεγάλη του Γένους Σχολή.
Η Μεγάλη του Γένους Σχολή, ένα από τα πιο ξακουστά εκπαιδευτήρια της Κωνσταντινούπολης βρίσκεται λίγο πιο ψηλά από το Πατριαρχείο και παρόλο που σήμερα Κυριακή θα ήταν κλειστή ήταν μια ευκαιρία να τη δούμε έστω απ' έξω αλλά και να περπατήσουμε λίγο στην ιστορική συνοικία του Φαναριού.
Η Σχολή είναι χτισμένη στην κορυφή ενός λόφου. Βγαίνοντας από το Πατριαρχείο και προχωρώντας προς τα δεξιά πήραμε την ανηφοριά προς το λόφο, βγάζοντας φωτογραφίες. Στο δρόμο για τη Σχολή συναντήσαμε ερειπωμένα σπίτια, αλλά και κάποια κατοικήσιμα και πολύ φτωχικά.
Η υποβαθμισμένη σήμερα περιοχή του Φαναριού κατοικείται από μετανάστες της Ανατολίας, Κούρδους και Ελληνορθόδοξους άραβες. Το ένδοξο παρελθόν της όμως αντικατοπτρίζεται ολοφάνερα στα πρώην αρχοντικά της. Είδαμε κάποια παλιά αρχοντικά άλλα εγκαταλειμμένα και άλλα όχι. Μια στεναχώρια βλέποντάς … μου “βγήκε”.
Ώσπου ξαφνικά είδαμε μπροστά μας τον κόκκινο τοίχο της Μεγάλης του Γένους Σχολή. Είναι ένα κτίριο ψηλό, μεγαλοπρεπές, σε σχήμα αετού, Βυζαντινού ρυθμού, χτισμένο στην κορυφή ενός απότομου λόφου, που κοιτώντας το από χαμηλά φάνταζε σαν κάστρο. Και έδειχνε τόσο μεγάλο, που η φωτογραφική μου μηχανή δεν μπορούσε να έχει πλάνο με ολόκληρο το κτίριο μέσα.
Η Μεγάλη του Γένους Σχολή ιδρύθηκε αμέσως μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης, το 1454. Κατέχει τον τίτλο του αρχαιότερου σε λειτουργία εκπαιδευτικού ιδρύματος του Ελληνισμού.
Η λειτουργία της υπό την αιγίδα του Πατριαρχείου αποτέλεσε τμήμα των προνομίων, που ο Μωάμεθ ο Πορθητής παραχώρησε στον Γεννάδιο Σχολάριο, πρώτο Οικουμενικό Πατριάρχη στην μετά Άλωση εποχή.
Από τότε λειτουργεί αδιαλείπτως, παρέχοντας υψηλού επιπέδου μόρφωση στους Έλληνες και όχι μόνο μαθητές της. Μεταξύ των αποφοίτων περιλαμβάνονται οι γόνοι διαπρεπών Φαναριωτών οικογενειών, πλήθος Πατριαρχών και Ορθόδοξων ιεραρχών, υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι της Υψηλής Πύλης, μέχρι και πολιτικοί του Νέου Ελληνικού κράτους.
Σήμερα λειτουργεί ως σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχοντας 53 μαθητές, πολλοί από αυτούς είναι αραβικής καταγωγής με ελληνορθόδοξο θρήσκευμα!
Στα 500 χρόνια λειτουργίας τους άλλαξε πολλές φορές έδρα. Η εγκατάσταση της Σχολής στο θαυμάσιο κτίριο έγινε το 1882. Τραπεζίτες και ευεργέτες συγκέντρωσαν το απαραίτητο ποσό για να ανεγερθεί το Βυζαντινού ρυθμού κτίριο που έβλεπα μπροστά μου.
Κρίμα που ήταν κλειστό. Λέγεται ότι οι αίθουσες και ο εξοπλισμός που διαθέτει είναι εφάμιλλες σε πολυτέλεια με τα αντίστοιχα της Οξφόρδης. Εμείς αρκεστήκαμε μόνο σε κάποιες φωτογραφίες με φόντο τα χαμηλά του κτιρίου.
Είναι πάντως πολύ συγκινητικό να βλέπεις ελληνικές επιγραφές μέσα στην Κωνσταντινούπολη.
Σειρά είχε η Εκκλησία Μουχλιώτισσα. Είναι ένα εκκλησάκι, που βρίσκεται στο Φανάρι στη γειτονιά του Μουχλίου και αφού φτάσαμε μέχρι εδώ θα ήθελα να το δούμε. Αρχίσαμε λοιπόν το περπάτημα και το ψάξιμο. Δεν είχα σαφείς ενδείξεις για το που βρίσκεται ακριβώς. Απλά ήξερα ότι είναι εκεί κοντά. Όση ώρα ψάχναμε μας είχε πάρει στο κατόπι ένα παιδάκι, ένα Τουρκάκι. Δεν μας μιλούσε, απλά μας ακολουθούσε και κοντοστεκόταν όπου στεκόμασταν. Όταν εξάντλησα όλα τα περιθώρια να βρω την εκκλησία ζήτησα από το παιδάκι αν γνωρίζει που είναι η kilisesi. Τι χαρά έκανε όταν κατάλαβε ότι μπορούσε να μας βοηθήσει.
Έτσι και έγινε. Προχώρησε μπροστά μας κοιτώντας πίσω του κατά διαστήματα και κάνοντάς μας νεύματα για να τον ακολουθήσουμε, ώσπου φτάσαμε στη Μουχλιώτισσα.
Βρήκαμε όμως κλειστή την πόρτα. Το πιτσιρίκι όμως μας έκανε νόημα να χτυπήσουμε το κουδούνι, το οποίο και κάναμε και σε πολύ λίγο την πόρτα μας άνοιξε ο φύλακας-νεωκόρος.
Με τους τίτλους που της παραχώρησε ο Μωάμεθ ο Πορθητής η εκκλησία διέφυγε από τη μετατροπή της σε τζαμί και το 1453 αλλά και κατά τη διάρκεια των επόμενων ετών. Έτσι, η Παναγία η Μουχλιώτισσα εξακολουθεί να λειτουργεί ως τις μέρες μας ως Χριστιανική εκκλησία.
Στην είσοδο της εκκλησίας είναι κρεμασμένο σε περίοπτη θέση το φιρμάνι του ίδιου του Σουλτάνου Μωάμεθ Β’ του Πορθητή, που λέει ότι απαγορεύει να γίνει τζαμί. Το εντυπωσιακό είναι ότι την απόφαση αυτή την πήρε για χάρη της μητέρας του, η οποία ήταν Ελληνοσέρβα Χριστιανή. Αυτό το πληροφορήθηκα από το στόμα του ίδιου του νεωκόρου και όχι από κάπου στο διαδίκτυο.
Δίπλα στο φιρμάνι φιγουράρουν οι φωτογραφίες του Κεμάλ Αττατούρκ και του Οικουμενικού Πατριάρχη.
Ο νεωκόρος μας άνοιξε τα φώτα και μας άφησε μόνους μέσα στην εκκλησία.
Στο τέλος μιας σκάλας είδαμε και την αρχή ενός σφραγισμένου τούνελ, που ο νεωκόρος μας είπε ότι λέγεται ότι κάποτε οδηγούσε στην Αγιά Σοφιά.
Φύγαμε από το Φανάρι με εμένα να έχω ανάμεικτα συναισθήματα. Από τη μια η λειτουργία στον Άγιο Γεώργιο και ο προαυλισμός των εκκλησιαζομένων με είχε γεμίσει μια χαρά σαν ... να μην πέρασε μια μέρα και από την άλλη η έρημη εκκλησία της Παναγίας στην υποβαθμισμένη γειτονιά που χτυπάς το κουδούνι για να μπεις μέσα μου έφερε μια στενοχώρια....
Η θέα καθώς κατεβαίναμε από το λόφο του Μουχλίου.
Με χαρά μαθαίνω ότι η γραφική και αρκετά υποβαθμισμένη αυτή γειτονιά που είχα γνωρίσει τότε το 2012 έχει αλλάξει. Έχουν εμφανιστεί μοντέρνα καφέ, μαγαζιά και πεζόδρομοι, τα οποία αποτελούν πόλο έλξης για πολλούς επισκέπτες. Η Unesco βοήθησε πολύ σε αυτήν την ανάπλαση.
Για να δούμε αν θα καταφέρει να βοηθήσει και στις περιπτώσεις της Αγιά Σοφιάς και της Μονής Χώρας (που μετατράπηκαν σε τζαμιά).
ΜΟΝΗ ΧΩΡΑΣ
Η συνέχεια είχε τη Μονή Χώρας. Η εκκλησία αυτή είναι, μετά την Αγία Σοφία, το σημαντικότερο βυζαντινό μνημείο στην Κωνσταντινούπολη. Αυτό το αξιοθέατο ήταν το πιο απομακρυσμένο και θα χρειαζόμασταν διάφορα μέσα για να πάμε, τα οποία δεν τα είχα ψάξει κιόλας. Τέσσερις είμαστε και μπορούσαμε άνετα να πάρουμε ταξί. Και πήραμε. Μόνο που μετά από κανένα χιλιόμετρο καταλάβαμε ότι το ταξί που πήραμε δεν είχε ταξίμετρο.
Μου ήρθαν στο νου όλες οι συμβουλές που είχα διαβάσει «Μην πάρετε ταξί χωρίς ταξίμετρο» και αμέσως αφού «μπρίζωσα» και τους συνεπιβάτες μου καταφέραμε με τη νοηματική να πούμε στον οδηγό ότι θέλουμε να κατέβουμε τώρα!
Και κατεβήκαμε, σε μια … ερημιά. Δεν ήξερα που βρισκόμαστε και ταξί δεν περνούσαν.
Εμείς τα κορίτσια δεν είμαστε και πολύ μάχιμες. Με φουστίτσες και τακουνάκια (ένεκα του Πατριαρχείου της ημέρας) δεν θα έλεγα ότι θα μπορούσαμε να το πάρουμε με το πόδι.
Τελικά, ύστερα από καναδυό α-ταξίμετρα ταξί πέρασε και ένα με ταξίμετρο. Με το ζόρι συνεννοηθήκαμε με αυτόν για το που θέλαμε να πάμε. Τι “Μονή Χώρας” του λέγαμε, τι “Κεχριέ τζαμί” του λέγαμε, τι “Kariye Musezi” του λέγαμε δεν καταλάβαινε που θέλουμε να πάμε. Τελικά, του δείξαμε στο χάρτη την περιοχή του είπαμε κάτι για “kilisise” (εκκλησία) και κατάλαβε επιτέλους.
Ο ταξιτζής μας άφησε έξω από τη Μονή χώρας, μια υπέροχη Βυζαντινή εκκλησία με …μιναρέ.
Φτάσαμε στην είσοδο, πληρώσαμε το εισιτήριο εισόδου και λίγο πριν μπούμε μέσα μας έγινε υπόδειξη ... για τη μη χρήση φλας από τις φωτογραφικές μηχανές μας. Το πόσο μου κακοφάνηκε αυτό δε λέγεται. Μα είναι δυνατόν να μου κάνει υπόδειξη σε … μένα ο Τούρκος να προσέχω τα ψηφιδωτά της … Ελληνικής εκκλησίας;
Μάλλον ούτε και αυτός φαντάζονταν ότι 8 χρόνια μετά …. αυτά που με τόσο καμάρι έδειχναν στους τουρίστες τότε και που τόσο προσεκτικά φύλαγαν από τα φλας τους θα … «κρυβόντουσαν» ξανά.
Η Μονή της Χώρας είναι μια μεσαιωνική βυζαντινή Ελληνική ορθόδοξη εκκλησία που βρίσκεται στην γειτονιά Edirnekapı της Κωνσταντινούπολης. Η εκκλησία μετατράπηκε σε τζαμί το 1511 με προσθήκη μιναρέ και έγινε μουσείο το 1948. Το εσωτερικό του κτιρίου καλύπτεται με μερικά από τα παλαιότερα και ωραιότερα βυζαντινά ψηφιδωτά και τοιχογραφίες, τα οποία αποκαλύφθηκαν και αποκαταστάθηκαν όταν η εκκλησία μετατράπηκε σε μουσείο.
Τα ψηφιδωτά της Μονής Χώρας απεικονίζουν σκηνές από το ορθόδοξο εορτολόγιο και τη ζωή της Παναγίας, αρκετές από τις οποίες δεν αναφέρονται στα ευαγγέλια αλλά υπάρχουν στην ορθόδοξη παράδοση. Τα χρώματα είναι ζωηρά, οι αναλογίες των μελών αρμονικές και η έκφραση των προσώπων φυσική και αποτυπωμένη με απίστευτη λεπτομέρεια. Οι παραστάσεις στα ψηφιδωτά και τις τοιχογραφίες είναι από τις ωραιότερες Βυζαντινές παραστάσεις που υπάρχουν.
Τα ψηφιδωτά της Μονής της Χώρας είναι τόσο σημαντικά που λέγεται πως ακόμη κι αν χάνονταν τα Ευαγγέλια, μέσα από την τόσο ολοκληρωμένη σειρά των ψηφιδωτών αυτών θα μπορούσαμε να ξαναγράψουμε τα σημαντικότερα σημεία της Καινής Διαθήκης.
Δεν είχα εντυπωσιαστεί περισσότερο από εκκλησία μέχρι τότε (αργότερα μου ξανασυνέβη στη Ραβένα) και υποτίθεται ότι έχω δει και …έχω δει Βυζαντινά. Φαντάζομαι τι θα παθαίνουν οι επισκέπτες του … πιο Δυτικού Κόσμου όταν θα έρχονται εδώ για να τα δουν.
Τα ψηφιδωτά εκτείνονται κυρίως στο πάνω τμήμα του Ναού και στους θόλους, ενώ το κάτω μέρος των τοίχων καλύπτεται από ορθομαρμαρώσεις. Αυτό ήταν και ένα από τα στοιχεία που τα προφύλαξε μέσα στα χρόνια.
Ας ελπίσουμε τουλάχιστον ότι το ίδιο θα γίνει και τώρα. Ότι δηλαδή θα προφυλαχθούν τα ψηφιδωτά αφού έμαθα ότι κατασκευάστηκαν κάποιες ψευδοροφές ψηλά εκεί που τελειώνουν οι ορθομαρμαρώσεις και αρχίζουν τα ψηφιδωτά κρύβοντάς τα απλά από το μάτι του πιστού μουσουλμάνου. Ίσως έτσι κάποια στιγμή στο μέλλον να … φανερωθούν πάλι.
Πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω πως αυτός ο χώρος με αυτά τα ψηφιδωτά έργα τέχνης που έχει μέσα έγινε πάλι τζαμί. Μόνο από καλλιτεχνικής απόψεως να το δει κάποιος … Θα μου πείτε ξαναέγινε τζαμί στο παρελθόν. Ναι, αλλά τότε ήταν … μεσαίωνας.
Βγήκαμε έξω ψάχνοντας να καθίσουμε κάπου για ένα καφεδάκι.
Η Μονή Χώρας βρίσκεται σε μια πανέμορφη πλατεία, γεμάτο πράσινο και όμορφα παραδοσιακά καφέ γύρω της. Δεν δυσκολευτήκαμε να διαλέξουμε ένα από αυτά (το Kariye Pembe Köşk), για να αράξουμε για λίγο, για καφεδάκι οι μισοί και τσαγάκι οι άλλοι … μισοί.
Με ταξί ήρθαμε και πάλι με ταξί … με ταξίμετρο φύγαμε με επόμενο προορισμό το λιμάνι της Εμινονού.
Πολύ “δυνατό” ήταν το πρωινό μας αλλά και το απόγευμά μας στη συνέχεια δεν θα πήγαινε πίσω.
Ξημέρωσε η Κυριακή των Βαϊων. Σήμερα είχε λειτουργία στον Πατριαρχικό ναό του Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι. Βάλαμε τα “Κυριακάτικά μας”, δηλ. τις φουστίτσες μας (εμείς τα κορίτσια) και καλέσαμε ταξί. Κατά τις 9 παρά το πρωί και φτάσαμε στη συνοικία του Φαναριού.
ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ
Στη λειτουργία θα χοροστατούσε ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος.
Είχα μια αδημονία (έως και απωθημένο θα έλεγα) να παραβρεθώ σε μια λειτουργία στο Φανάρι, παρουσία του Πατριάρχη.
Ο “Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως, Νέας Ρώμης και Οικουμενικός Πατριάρχης της Ορθόδοξης εκκλησίας” ήταν όντως εκεί. Θα αναρωτιέστε ποιος είναι αυτός; Μα ο επίσημος τίτλος του προκαθήμενου του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως!!! Γιατί η Κωνσταντινούπολη είναι η Νέα Ρώμη από το 330, όταν ο Μ. Κωνσταντίνος έκανε τα εγκαίνια της νέας πρωτεύουσας της αυτοκρατορίας…
Ο Πατριαρχικός ναός του Αγίου Γεωργίου είναι ο κύριος Ελληνορθόδοξος ναός στην Κωνσταντινούπολη, έδρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης, πνευματική κεφαλή όλης της Ανατολικής Ορθόδοξης εκκλησίας, προσκυνηματικό κέντρο όλων των Ορθοδόξων Χριστιανών και σήμερα Κυριακή των Βαϊων είχε πολύ κόσμο.

Εκτός από διάφορους επίσημους που είχαν έρθει από την Ελλάδα λόγω της εορτής των Βαϊων, υπήρχε και ένα σχολείο από τη Θεσσαλονίκη και βέβαια αρκετοί άλλοι σαν και μας και φαντάζομαι και μόνιμοι κάτοικοι της Πόλης.

Εγώ έπλεα σε πελάγη … ενθουσιασμού που βρισκόμουν εδώ μαζί με τόσους Έλληνες μια τέτοια γιορτινή ημέρα.
Το θέμα είναι ότι εγώ ήθελα να αποθανατίσω … τα πάντα και η μανία μου αυτή … νομίζω ότι χαλούσε αρκετά ως πολύ την κατάνυξη που πλανιόνταν στο χώρο. Νομίζω ότι και οι υπόλοιποι της παρέας μου έπαθαν το ίδιο, γιατί δεν δικαιολογείται αλλιώς πως σε κάποια φάση είχαμε ακροβολιστεί σε τέσσερα διαφορετικά σημεία της εκκλησίας (οι δύο κάτω και οι άλλοι δύο στον γυναικωνίτη) προσπαθώντας να φωτογραφίσουμε ότι μπορούσαμε από όλες τις δυνατές γωνίες.




Αφού στις φωτογραφίες που τραβούσα εγώ φαίνονταν κάπου στο βάθος τα κεφάλια της παρέας μου να προεξέχουν ανάμεσα από τον στον κόσμο, καθώς και τα υπερυψωμένα χέρια τους που τραβούσαν φωτογραφίες και αντίστοιχα στις δικές τους φωτογραφίες φαινόμουν εγώ να κάνω το ίδιο!


Η «συγκομιδή» ήταν διάφορα εσταντανέ του Οικουμενικού Πατριάρχη…

Ανάμεσα στις … αναρίθμητες φωτογραφίες θέλοντας και μη απαθανάτισα και την εκπρόσωπό μας στη Eurovision εκείνη τη χρονιά που δεν ήταν άλλη από την Κυπρία Ελευθερία Ελευθερίου. Βλέπετε εκείνη την εποχή “των παχιών αγελάδων”, η ευχή του Πατριάρχη για καλή επιτυχία στη Eurovision ήταν must.


Στην παρακάτω φαίνεται και ο εκπρόσωπος της Ελληνικής Κυβέρνησης εκείνης της εποχής.

Η φωτογραφική υστερία δεν είχε τέλος ….
Το αποκορύφωμα ήταν στο τέλος της λειτουργίας καθώς πήγαμε να ευλογηθούμε από τον ίδιο τον Πατριάρχη παίρνοντας από τα χέρια του το βάι. Τη στιγμή που ο Πατριάρχης μου έδινε το βάι, λόγω χρονοκαθυστέρησης στο φλας της φωτογραφικής, ο άντρας μου-φωτογράφος δεν αποθανάτισε εμένα, αλλά την επόμενη... στην ουρά.
Δεν θα πω γκρίνια, αλλά το παράπονο ήταν αναπόφευκτο, οπότε θα έπρεπε και δεύτερη φορά να πάω στην ουρά για να πάρω την ευχή και το βάι από τον Πατριάρχη. Ύστερα λοιπόν από τις κατάλληλες συμβουλές που δόθηκαν στο φωτογράφο μου για την χρονική στιγμή που έπρεπε να γίνει το “κλικ” επιχείρησα να πάω για το δεύτερο μου … βάι.
Κι όμως… και τη δεύτερη φορά έγινε το ίδιο. Ο επόμενος από εμένα πήρε τη “λάμψη” του φλας.. Μόνο που τώρα έγινα και ρεζίλι, αφού ο σωματοφύλακας του Πατριάρχη με πρόσεξε και είπε; «Καλά εσύ δεν ξαναπέρασες; Α! Κατάλαβα, … για τη φωτογραφία ε;»



Όχι. Δεν είμαι εγώ … Εγώ βρίσκομαι δυο θέσεις πιο μπροστά (κλαψ).


Και “νούμερο” έγινα και φωτογραφία δεν έβγαλα.


Μπορεί να μη χρειάζεται να γίνεις παπαράτσι για να βγάλεις μια φωτογραφία μαζί με τον Πατριάρχη, αλλά μια στοιχειώδη προσπάθεια θα πρέπει να την κάνεις. Τότε δεν είχαμε ακόμα τα σελφοκόνταρα.

Στο προαύλιο της εκκλησίας υπήρχε μια πολύ ωραία ατμόσφαιρα. Σαν να είμαστε όλοι γνωστοί από τα παλιά. Σαν να είμαστε όλοι συγχωριανοί και μόλις βγήκαμε από την Κυριακάτικη λειτουργία και συναντηθήκαμε στο προαύλιο και λέμε τα νέα μας σε πηγαδάκια – πηγαδάκια.



Κάποια στιγμή έφυγε ο Πατριάρχης, αραίωσε και ο κόσμος, τελείωσαν όλες οι εκδηλώσεις και αποφασίσαμε και εμείς να φύγουμε.
Χαζέψαμε όμως λίγο στα υπόλοιπα κτίρια του συγκροτήματος του Πατριαρχείου, τα οποία στεγάζουν την Αίθουσα του Θρόνου, το Πατριαρχικό γραφείο, τα γραφεία της Ιεράς Συνόδου, την τράπεζα των κληρικών και λαϊκών υπαλλήλων του Πατριαρχείου, την Βιβλιοθήκη, τα γραφεία Πρωτοσυγκελίας, τα κελιά των κληρικών, ξενώνες κ.α.



Ανάμεσα σε αυτά είναι και η Πατριαρχική κατοικία.
Η Πατριαρχική κατοικία φαίνεται ότι είναι νεότατο κτίριο γιατί … είναι.
Μόλις το 1989 κατασκευάστηκε.

Εδώ θα αναφέρω ένα μικρό tip που μου έκανε εντύπωση όταν το διάβασα: Η Πατριαρχική κατοικία είχε καεί το 1941 και επί 50 σχεδόν χρόνια δεν εγκρινόταν άδεια ανακατασκευής από την Τούρκικη Κυβέρνηση, μέχρι που αυτό συνέβη επί πρωθυπουργίας … Τουργκούτ Οζάλ.
Όταν ο Πατριάρχης ευχαρίστησε τον Οζάλ εκείνος απάντησε: «Δεν χρειάζεται να με ευχαριστήσετε» «Ήταν το σπίτι σας που κάηκε.»
Φύγαμε λοιπόν και εμείς από την εκκλησία του Αγίου Γεωργίου, όχι όμως από το Φανάρι. Αφού φτάσαμε μέχρι εδώ θα πηγαίναμε να δούμε από κοντά και τη Μεγάλη του Γένους Σχολή, ένα άλλο αποτύπωμα της ελληνικής παρουσίας στη συνοικία αυτή.
Το Φανάρι ήταν μια ελληνική περιοχή στην Κωνσταντινούπολη, η οποία έγινε τόπος διαμονής για πολλούς Έλληνες μετά την άλωση του 1453. Επί οθωμανικής αυτοκρατορίας η περιοχή του Φαναρίου εξελίχθηκε σε μια συνοικία ανώτερης αστικής τάξης, καθώς οι κάτοικοί της έχτισαν πολυτελείς κατοικίες. Οι Φαναριώτες μορφώνονταν είτε από ιδιωτικούς δασκάλους είτε από την πατριαρχική σχολή του Φαναριού και πολλοί συμπλήρωναν τις σπουδές τους στην Ευρώπη και κυρίως στην Ιταλία. Σπούδαζαν ιατρική, φιλοσοφία και άλλα μαθήματα. Ήταν και πολύγλωσσοι. Έτσι πολλοί από αυτούς έγιναν σημαντικοί σύμβουλοι των Σουλτάνων, αποκτώντας και κοινωνική καταξίωση. Όλα αυτά έλαβαν τέλος όταν αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την περιοχή το 1955, με τους διωγμούς που έγιναν κατά των Ελλήνων.
Τα σημάδια, όμως, των Ελλήνων Φαναριωτών είναι έντονα και διαχρονικά αφού στο Φανάρι εδρεύει το Οικουμενικό Πατριαρχείο και η Μεγάλη του Γένους Σχολή.
Η Μεγάλη του Γένους Σχολή, ένα από τα πιο ξακουστά εκπαιδευτήρια της Κωνσταντινούπολης βρίσκεται λίγο πιο ψηλά από το Πατριαρχείο και παρόλο που σήμερα Κυριακή θα ήταν κλειστή ήταν μια ευκαιρία να τη δούμε έστω απ' έξω αλλά και να περπατήσουμε λίγο στην ιστορική συνοικία του Φαναριού.
Η Σχολή είναι χτισμένη στην κορυφή ενός λόφου. Βγαίνοντας από το Πατριαρχείο και προχωρώντας προς τα δεξιά πήραμε την ανηφοριά προς το λόφο, βγάζοντας φωτογραφίες. Στο δρόμο για τη Σχολή συναντήσαμε ερειπωμένα σπίτια, αλλά και κάποια κατοικήσιμα και πολύ φτωχικά.



Η υποβαθμισμένη σήμερα περιοχή του Φαναριού κατοικείται από μετανάστες της Ανατολίας, Κούρδους και Ελληνορθόδοξους άραβες. Το ένδοξο παρελθόν της όμως αντικατοπτρίζεται ολοφάνερα στα πρώην αρχοντικά της. Είδαμε κάποια παλιά αρχοντικά άλλα εγκαταλειμμένα και άλλα όχι. Μια στεναχώρια βλέποντάς … μου “βγήκε”.

Ώσπου ξαφνικά είδαμε μπροστά μας τον κόκκινο τοίχο της Μεγάλης του Γένους Σχολή. Είναι ένα κτίριο ψηλό, μεγαλοπρεπές, σε σχήμα αετού, Βυζαντινού ρυθμού, χτισμένο στην κορυφή ενός απότομου λόφου, που κοιτώντας το από χαμηλά φάνταζε σαν κάστρο. Και έδειχνε τόσο μεγάλο, που η φωτογραφική μου μηχανή δεν μπορούσε να έχει πλάνο με ολόκληρο το κτίριο μέσα.

Η Μεγάλη του Γένους Σχολή ιδρύθηκε αμέσως μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης, το 1454. Κατέχει τον τίτλο του αρχαιότερου σε λειτουργία εκπαιδευτικού ιδρύματος του Ελληνισμού.
Η λειτουργία της υπό την αιγίδα του Πατριαρχείου αποτέλεσε τμήμα των προνομίων, που ο Μωάμεθ ο Πορθητής παραχώρησε στον Γεννάδιο Σχολάριο, πρώτο Οικουμενικό Πατριάρχη στην μετά Άλωση εποχή.
Από τότε λειτουργεί αδιαλείπτως, παρέχοντας υψηλού επιπέδου μόρφωση στους Έλληνες και όχι μόνο μαθητές της. Μεταξύ των αποφοίτων περιλαμβάνονται οι γόνοι διαπρεπών Φαναριωτών οικογενειών, πλήθος Πατριαρχών και Ορθόδοξων ιεραρχών, υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι της Υψηλής Πύλης, μέχρι και πολιτικοί του Νέου Ελληνικού κράτους.
Σήμερα λειτουργεί ως σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχοντας 53 μαθητές, πολλοί από αυτούς είναι αραβικής καταγωγής με ελληνορθόδοξο θρήσκευμα!
Στα 500 χρόνια λειτουργίας τους άλλαξε πολλές φορές έδρα. Η εγκατάσταση της Σχολής στο θαυμάσιο κτίριο έγινε το 1882. Τραπεζίτες και ευεργέτες συγκέντρωσαν το απαραίτητο ποσό για να ανεγερθεί το Βυζαντινού ρυθμού κτίριο που έβλεπα μπροστά μου.

Κρίμα που ήταν κλειστό. Λέγεται ότι οι αίθουσες και ο εξοπλισμός που διαθέτει είναι εφάμιλλες σε πολυτέλεια με τα αντίστοιχα της Οξφόρδης. Εμείς αρκεστήκαμε μόνο σε κάποιες φωτογραφίες με φόντο τα χαμηλά του κτιρίου.

Είναι πάντως πολύ συγκινητικό να βλέπεις ελληνικές επιγραφές μέσα στην Κωνσταντινούπολη.
Σειρά είχε η Εκκλησία Μουχλιώτισσα. Είναι ένα εκκλησάκι, που βρίσκεται στο Φανάρι στη γειτονιά του Μουχλίου και αφού φτάσαμε μέχρι εδώ θα ήθελα να το δούμε. Αρχίσαμε λοιπόν το περπάτημα και το ψάξιμο. Δεν είχα σαφείς ενδείξεις για το που βρίσκεται ακριβώς. Απλά ήξερα ότι είναι εκεί κοντά. Όση ώρα ψάχναμε μας είχε πάρει στο κατόπι ένα παιδάκι, ένα Τουρκάκι. Δεν μας μιλούσε, απλά μας ακολουθούσε και κοντοστεκόταν όπου στεκόμασταν. Όταν εξάντλησα όλα τα περιθώρια να βρω την εκκλησία ζήτησα από το παιδάκι αν γνωρίζει που είναι η kilisesi. Τι χαρά έκανε όταν κατάλαβε ότι μπορούσε να μας βοηθήσει.
Έτσι και έγινε. Προχώρησε μπροστά μας κοιτώντας πίσω του κατά διαστήματα και κάνοντάς μας νεύματα για να τον ακολουθήσουμε, ώσπου φτάσαμε στη Μουχλιώτισσα.
Βρήκαμε όμως κλειστή την πόρτα. Το πιτσιρίκι όμως μας έκανε νόημα να χτυπήσουμε το κουδούνι, το οποίο και κάναμε και σε πολύ λίγο την πόρτα μας άνοιξε ο φύλακας-νεωκόρος.

Με τους τίτλους που της παραχώρησε ο Μωάμεθ ο Πορθητής η εκκλησία διέφυγε από τη μετατροπή της σε τζαμί και το 1453 αλλά και κατά τη διάρκεια των επόμενων ετών. Έτσι, η Παναγία η Μουχλιώτισσα εξακολουθεί να λειτουργεί ως τις μέρες μας ως Χριστιανική εκκλησία.

Στην είσοδο της εκκλησίας είναι κρεμασμένο σε περίοπτη θέση το φιρμάνι του ίδιου του Σουλτάνου Μωάμεθ Β’ του Πορθητή, που λέει ότι απαγορεύει να γίνει τζαμί. Το εντυπωσιακό είναι ότι την απόφαση αυτή την πήρε για χάρη της μητέρας του, η οποία ήταν Ελληνοσέρβα Χριστιανή. Αυτό το πληροφορήθηκα από το στόμα του ίδιου του νεωκόρου και όχι από κάπου στο διαδίκτυο.

Δίπλα στο φιρμάνι φιγουράρουν οι φωτογραφίες του Κεμάλ Αττατούρκ και του Οικουμενικού Πατριάρχη.

Ο νεωκόρος μας άνοιξε τα φώτα και μας άφησε μόνους μέσα στην εκκλησία.




Στο τέλος μιας σκάλας είδαμε και την αρχή ενός σφραγισμένου τούνελ, που ο νεωκόρος μας είπε ότι λέγεται ότι κάποτε οδηγούσε στην Αγιά Σοφιά.

Φύγαμε από το Φανάρι με εμένα να έχω ανάμεικτα συναισθήματα. Από τη μια η λειτουργία στον Άγιο Γεώργιο και ο προαυλισμός των εκκλησιαζομένων με είχε γεμίσει μια χαρά σαν ... να μην πέρασε μια μέρα και από την άλλη η έρημη εκκλησία της Παναγίας στην υποβαθμισμένη γειτονιά που χτυπάς το κουδούνι για να μπεις μέσα μου έφερε μια στενοχώρια....
Η θέα καθώς κατεβαίναμε από το λόφο του Μουχλίου.

Με χαρά μαθαίνω ότι η γραφική και αρκετά υποβαθμισμένη αυτή γειτονιά που είχα γνωρίσει τότε το 2012 έχει αλλάξει. Έχουν εμφανιστεί μοντέρνα καφέ, μαγαζιά και πεζόδρομοι, τα οποία αποτελούν πόλο έλξης για πολλούς επισκέπτες. Η Unesco βοήθησε πολύ σε αυτήν την ανάπλαση.
Για να δούμε αν θα καταφέρει να βοηθήσει και στις περιπτώσεις της Αγιά Σοφιάς και της Μονής Χώρας (που μετατράπηκαν σε τζαμιά).
ΜΟΝΗ ΧΩΡΑΣ
Η συνέχεια είχε τη Μονή Χώρας. Η εκκλησία αυτή είναι, μετά την Αγία Σοφία, το σημαντικότερο βυζαντινό μνημείο στην Κωνσταντινούπολη. Αυτό το αξιοθέατο ήταν το πιο απομακρυσμένο και θα χρειαζόμασταν διάφορα μέσα για να πάμε, τα οποία δεν τα είχα ψάξει κιόλας. Τέσσερις είμαστε και μπορούσαμε άνετα να πάρουμε ταξί. Και πήραμε. Μόνο που μετά από κανένα χιλιόμετρο καταλάβαμε ότι το ταξί που πήραμε δεν είχε ταξίμετρο.

Μου ήρθαν στο νου όλες οι συμβουλές που είχα διαβάσει «Μην πάρετε ταξί χωρίς ταξίμετρο» και αμέσως αφού «μπρίζωσα» και τους συνεπιβάτες μου καταφέραμε με τη νοηματική να πούμε στον οδηγό ότι θέλουμε να κατέβουμε τώρα!
Και κατεβήκαμε, σε μια … ερημιά. Δεν ήξερα που βρισκόμαστε και ταξί δεν περνούσαν.

Εμείς τα κορίτσια δεν είμαστε και πολύ μάχιμες. Με φουστίτσες και τακουνάκια (ένεκα του Πατριαρχείου της ημέρας) δεν θα έλεγα ότι θα μπορούσαμε να το πάρουμε με το πόδι.
Τελικά, ύστερα από καναδυό α-ταξίμετρα ταξί πέρασε και ένα με ταξίμετρο. Με το ζόρι συνεννοηθήκαμε με αυτόν για το που θέλαμε να πάμε. Τι “Μονή Χώρας” του λέγαμε, τι “Κεχριέ τζαμί” του λέγαμε, τι “Kariye Musezi” του λέγαμε δεν καταλάβαινε που θέλουμε να πάμε. Τελικά, του δείξαμε στο χάρτη την περιοχή του είπαμε κάτι για “kilisise” (εκκλησία) και κατάλαβε επιτέλους.
Ο ταξιτζής μας άφησε έξω από τη Μονή χώρας, μια υπέροχη Βυζαντινή εκκλησία με …μιναρέ.

Φτάσαμε στην είσοδο, πληρώσαμε το εισιτήριο εισόδου και λίγο πριν μπούμε μέσα μας έγινε υπόδειξη ... για τη μη χρήση φλας από τις φωτογραφικές μηχανές μας. Το πόσο μου κακοφάνηκε αυτό δε λέγεται. Μα είναι δυνατόν να μου κάνει υπόδειξη σε … μένα ο Τούρκος να προσέχω τα ψηφιδωτά της … Ελληνικής εκκλησίας;

Μάλλον ούτε και αυτός φαντάζονταν ότι 8 χρόνια μετά …. αυτά που με τόσο καμάρι έδειχναν στους τουρίστες τότε και που τόσο προσεκτικά φύλαγαν από τα φλας τους θα … «κρυβόντουσαν» ξανά.
Η Μονή της Χώρας είναι μια μεσαιωνική βυζαντινή Ελληνική ορθόδοξη εκκλησία που βρίσκεται στην γειτονιά Edirnekapı της Κωνσταντινούπολης. Η εκκλησία μετατράπηκε σε τζαμί το 1511 με προσθήκη μιναρέ και έγινε μουσείο το 1948. Το εσωτερικό του κτιρίου καλύπτεται με μερικά από τα παλαιότερα και ωραιότερα βυζαντινά ψηφιδωτά και τοιχογραφίες, τα οποία αποκαλύφθηκαν και αποκαταστάθηκαν όταν η εκκλησία μετατράπηκε σε μουσείο.
Τα ψηφιδωτά της Μονής Χώρας απεικονίζουν σκηνές από το ορθόδοξο εορτολόγιο και τη ζωή της Παναγίας, αρκετές από τις οποίες δεν αναφέρονται στα ευαγγέλια αλλά υπάρχουν στην ορθόδοξη παράδοση. Τα χρώματα είναι ζωηρά, οι αναλογίες των μελών αρμονικές και η έκφραση των προσώπων φυσική και αποτυπωμένη με απίστευτη λεπτομέρεια. Οι παραστάσεις στα ψηφιδωτά και τις τοιχογραφίες είναι από τις ωραιότερες Βυζαντινές παραστάσεις που υπάρχουν.


Τα ψηφιδωτά της Μονής της Χώρας είναι τόσο σημαντικά που λέγεται πως ακόμη κι αν χάνονταν τα Ευαγγέλια, μέσα από την τόσο ολοκληρωμένη σειρά των ψηφιδωτών αυτών θα μπορούσαμε να ξαναγράψουμε τα σημαντικότερα σημεία της Καινής Διαθήκης.
Δεν είχα εντυπωσιαστεί περισσότερο από εκκλησία μέχρι τότε (αργότερα μου ξανασυνέβη στη Ραβένα) και υποτίθεται ότι έχω δει και …έχω δει Βυζαντινά. Φαντάζομαι τι θα παθαίνουν οι επισκέπτες του … πιο Δυτικού Κόσμου όταν θα έρχονται εδώ για να τα δουν.

Τα ψηφιδωτά εκτείνονται κυρίως στο πάνω τμήμα του Ναού και στους θόλους, ενώ το κάτω μέρος των τοίχων καλύπτεται από ορθομαρμαρώσεις. Αυτό ήταν και ένα από τα στοιχεία που τα προφύλαξε μέσα στα χρόνια.
Ας ελπίσουμε τουλάχιστον ότι το ίδιο θα γίνει και τώρα. Ότι δηλαδή θα προφυλαχθούν τα ψηφιδωτά αφού έμαθα ότι κατασκευάστηκαν κάποιες ψευδοροφές ψηλά εκεί που τελειώνουν οι ορθομαρμαρώσεις και αρχίζουν τα ψηφιδωτά κρύβοντάς τα απλά από το μάτι του πιστού μουσουλμάνου. Ίσως έτσι κάποια στιγμή στο μέλλον να … φανερωθούν πάλι.

Πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω πως αυτός ο χώρος με αυτά τα ψηφιδωτά έργα τέχνης που έχει μέσα έγινε πάλι τζαμί. Μόνο από καλλιτεχνικής απόψεως να το δει κάποιος … Θα μου πείτε ξαναέγινε τζαμί στο παρελθόν. Ναι, αλλά τότε ήταν … μεσαίωνας.
Βγήκαμε έξω ψάχνοντας να καθίσουμε κάπου για ένα καφεδάκι.
Η Μονή Χώρας βρίσκεται σε μια πανέμορφη πλατεία, γεμάτο πράσινο και όμορφα παραδοσιακά καφέ γύρω της. Δεν δυσκολευτήκαμε να διαλέξουμε ένα από αυτά (το Kariye Pembe Köşk), για να αράξουμε για λίγο, για καφεδάκι οι μισοί και τσαγάκι οι άλλοι … μισοί.

Με ταξί ήρθαμε και πάλι με ταξί … με ταξίμετρο φύγαμε με επόμενο προορισμό το λιμάνι της Εμινονού.
Πολύ “δυνατό” ήταν το πρωινό μας αλλά και το απόγευμά μας στη συνέχεια δεν θα πήγαινε πίσω.
Last edited: