Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
ΜΙΑ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΩΡΑΙΑ
Δεν νοείται βόλτα στην Πόλη χωρίς μια βαρκάδα στο Βόσπορο. Και μάλιστα σήμερα είχε τον τέλειο καιρό, τον οποίο οφείλαμε να εκμεταλλευτούμε.
Οι διάφοροι ταξιδιωτικοί οδηγοί που διάβαζα τότε με είχαν συμβουλέψει να μην πάρουμε τα καραβάκια που κάνουν κρουαζιέρες αλλά να πάρουμε τα καραβάκια της γραμμής, που εκτελούν δρομολόγια «λεωφορείου» και τα οποία κάνουν και στάσεις και συνεπώς φτάνουν και πολύ κοντά στην ακτή και φυσικά είναι και πιο οικονομικά.
Με το που φτάσαμε στην προβλήτα και είδαμε τον χαμό από τον κόσμο, μου έφυγε κάθε διάθεση να ψάξω να βρω το οικονομικό καραβάκι-λεωφορείο. Επιλέξαμε την εύκολη λύση, που ήταν … το πρώτο εκδρομικό καραβάκι που βρήκαμε μπροστά μας. Σε αυτό μπήκαμε, το οποίο ήταν φυσικά και γεμάτο.
Ο ΒΟΣΠΟΡΟΣ
Ο καλύτερος τρόπος για να δούμε το Βόσπορο είναι δια θαλάσσης. Δεν ξέρω τι ακριβώς περίμενα να δω με τη μίνι αυτή κρουαζιέρα στο Βόσπορο, αλλά ήταν από τις ωραιότερες βαρκάδες που έχω κάνει.
Στις όχθες το Βοσπόρου βλέπεις και τη μεγαλοπρέπεια και την απλή ομορφιά, βλέπεις και παλιά αρχοντικά και μικρά ψαροχώρια, βλέπεις και παλάτια αλλά και φρούρια. Με λίγα λόγια βλέπεις και το παρελθόν και το παρόν της Πόλης, που είναι τόσο αρμονικά δεμένα μεταξύ τους.
Αρχικά καθίσαμε μέσα πίνοντας το τσάι μας μισοξαπλωμένοι στους καναπέδες.
Μετά όμως βγήκαμε στην κουπαστή από την πλευρά που έβλεπε την Ευρωπαϊκή ακτή και χαζεύαμε τα αξιοθέατα, τις βίλλες, τα πάρκα που “περνούσαν” από μπροστά μας καθώς και ότι γειτνίαζε με τις όχθες της Πόλης πάνω στο Βόσπορο.
Είδαμε και το Dolmabahçe Camii...
Πολύ κοντά στο παραπάνω τζαμί είδαμε και το υπέροχο Dolmabahçe Sarayi. Πρόκειται για το νεότερο παλάτι των Σουλτάνων. Υπήρξε κατοικία τους από το 1856 έως το 1922.
Είδαμε και το Cigaran Palace. Χτίστηκε το 1863 κατά τη διάρκεια μιας περιόδου, που οι σουλτάνοι έχτιζαν τα δικά τους παλάτια και δεν χρησιμοποιούσαν αυτά των προγόνων τους. Σήμερα είναι ένα πολυτελές ξενοδοχείο, με το δωμάτιο του σουλτάνου … στα ύψη.
Στην πραγματικότητα το παλάτι αυτό είναι χτισμένο στην προκυμαία του τεράστιου πάρκου Tildiz. Αποτέλεσε το αυτοκρατορικό περίπτερο του πάρκου. Η πανέμορφη περίτεχνη μαρμάρινη πρόσοψή του «τρέχει» για 300μ. παράλληλα με την όχθη του Βοσπόρου και νομίζω ότι η καλύτερη οπτική για να τη δεις είναι από θαλάσσης.
Είδαμε και το υπό ανακαίνιση Ortaköy Camii, με φόντο τη γέφυρα “των Μαρτύρων της 15ης Ιουλίου”.
Έτσι ονομάστηκε από τον Ερντογάν μετά το πραξικόπημα του 2016. Όταν πήγαμε εμείς λεγόταν «Γέφυρα του Βοσπόρου», όνομα που είχε από το 1973, έτος της κατασκευής της.
Στο Ορτακιόι κάθε Κυριακή συγκεντρώνονται διάφοροι καλλιτέχνες για να παρουσιάσουν τα έργα τους, σε μια υπαίθρια γκαλερί δίπλα στην όχθη, δημιουργώντας έτσι μια ζωντανή σκηνή τέχνης.
Κυριακή είναι σήμερα… γι’ αυτό τους «συνέλαβε» και η φωτογραφική μου!
Είδαμε και μοντέρνες γειτονιές και κομψά restaurant πάνω στο νερό …
Με αυτά και με αυτά κάποια στιγμή φτάσαμε μέχρι τη γέφυρα Fatih Sultan Mehmet, τη δεύτερη γέφυρα που διασχίζει τον Βόσπορο και ενώνει την Ευρωπαϊκή με την Ασιατική πλευρά.
Δίπλα στη γέφυρα βρίσκεται το “Rumeli Hisarı”, δηλ. το κάστρο της Ρούμελης. Χτίστηκε το 1452 από τον Μωάμεθ Β’ τον Πορθητή και διαδραμάτισε ιστορικό ρόλο στην κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης, που ακολούθησε την επόμενη χρονιά. Ρούμελη Χισάρ σημαίνει: απέναντι από τη Ρωμανία. Ρωμανία εκείνη την εποχή ονομαζόταν η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία δηλ. η Βυζαντινή Αυτοκρατορία. Την ονομασία «Βυζάντιο» που γνωρίζουμε εμείς, οι ιστορικοί τη χρησιμοποίησαν πολλά χρόνια αργότερα.
Εδώ το καραβάκι μας έκανε επί τόπου στροφή και πήρε το δρόμο της επιστροφής πλέοντας όμως πια πιο κοντά στην Ασιατική πλευρά.
Το κάστρο της Ασιατικής πλευράς είναι το Anadoluhisar, το κάστρο της Ανατολίας. Προηγήθηκε της κατασκευής του Rumelihisar και χτίστηκε και αυτό με σκοπό (τι άλλο?) μια από τις πολιορκίες της Κωνσταντινούπολης.
Μετά το κάστρο απλώνεται το πιο κομψό παράκτιο κομμάτι της Πόλης. Όμορφες γειτονιές, πάρκα, πολύ πράσινο, ξύλινα κιόσκια του περασμένου αιώνα, αρχοντικά και βίλλες.
Έχει βέβαια και η Ασιατική πλευρά τα παλάτια της, όπως...
το Beylerbeyi Sarayi…
...το οποίο σχεδιάστηκε ως καλοκαιρινή κατοικία των Οθωμανών σουλτάνων και ως κρατικός ξενώνας, που φιλοξενούσε ξένους πρόεδρους και κυβερνήτες.
Πιο πολύ με εντυπωσίασαν οι σύγχρονες αλλά και οι λίγο πιο παλιές παραθαλάσσιες βίλλες της Ασιατικής πλευράς.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Γενικά όλο το παραθαλάσσιο ασιατικό κομμάτι είναι πάρα πολύ όμορφο. Εκτός από το πράσινο και τα όμορφα σπίτια είχε και πολλά εξοχικά ταβερνάκια και μικρά γραφικά λιμανάκια. Ζήλεψα. Ήθελα να βρίσκομαι εκεί κάπου σε μια ταβερνούλα δίπλα στο κύμα και ανάμεσα στους ντόπιους.
Όπως σε αυτή …
Απαράμιλλη η ομορφιά των αρχοντικών yali. Πρόκειται για τις ξύλινες επαύλεις, που είναι χτισμένες πάνω σχεδόν στη θάλασσα του Βοσπόρου, στις οποίες δεν μεσολαβεί τίποτα ανάμεσα σε αυτές και στην προκυμαία. Ο όρος “yali” προέκυψε από το ελληνικό «γυαλός». Άρχισαν να χτίζονται τέλη του 17ου αι. σαν θερινές κατοικίες των ανώτερων τάξεων και η κατοχή ενός γιαλιού ήταν και είναι ένδειξη υψηλής κοινωνικής θέσης.
Αρκετά “γιαλιά” βρίσκονται στη λίστα με τις ακριβότερες κατοικίες στον κόσμο.
Είδαμε και εμείς ένα… της λίστας. Το γιαλί του Κόμη Leon Ostrorog (συμβούλου των τελευταίων σουλτάνων), το οποίο yali ανήκει σήμερα στον πλουσιότερο Τούρκο, τον Rahmi Koc.
Είδαμε και μια σχολή, την Kuleli Askeri Universitesi, δηλ. τη στρατιωτική σχολή Kuleli.
Φαντάζομαι ότι ακόμη και αν δεν το μετέφραζα, από τη λέξη Askeri καταλαβαίνουμε ότι πρόκειται για στρατιωτική σχολή. Αχ! Ήταν πολλά τα χρόνια που ζήσαμε … μαζί με τους γείτονες!
Όλη η διαδρομή από το τέμενος Hamid-i Evvel έως το λιμάνι του Beylerbey μας φάνηκε πολύ ειδυλλιακή και ο παραλιακός περίπατος αυτή την ώρα της ημέρας και μάλιστα Κυριακής ήταν γεμάτος από κόσμο που βολτάριζε και ψάρευε.
Και αυτό το ζήλεψα.
Είδαμε και άλλο παλάτι, το Kukuksu Palace.
Είναι ένα καλοκαιρινό περίπτερο, που χρησιμοποιήθηκε από Οθωμανούς σουλτάνους για σύντομες διαμονές κατά τη διάρκεια εκδρομών και κυνηγιού. Το συγκεκριμένο παλάτι κινδύνεψε όταν κατασκευάστηκε η γέφυρα, τα θεμέλια της οποίας “έπεσαν” πολύ κοντά με το παλάτι.
Εκπληκτικές οι περίτεχνες μαρμάρινες λεπτομέρειες, στην πρόσοψη, στην πόρτα και σε ολόκληρο το κτίριο…
Κάναμε μια πάρα πολύ όμορφη (περίπου δύωρη) βόλτα, πλέοντας πολύ κοντά στις ακτές του Βοσπόρου και βλέποντας ίσως πράγματα που οδικώς μπορεί και να μη τα βλέπαμε. Το σίγουρο είναι ότι μετά από αυτήν την κρουαζιέρα ήμουν κατασταλαγμένη για το που θα αφιέρωνα πολυυυύ χρόνο κατά την επόμενή μου επίσκεψη στην Πόλη. Μα, στις ακτές της ασιατικής πλευράς.
Αυτά σκεφτόμουν τότε, κατά το έτος 2012, γιατί τώρα …

Περάσαμε πάλι κάτω από τη γέφυρα “των Μαρτύρων της 15ης Ιουλίου” ... ένδειξη ότι όπου να 'ναι τελειώνει η βόλτα μας.
Κατά την αποβίβασή μας σε κάποιο σημείο της προκυμαίας της Εμινονού…
... είχαμε μια μικρή και … απολαυστική έκπληξη!
Με το που κατεβήκαμε από το καραβάκι “πέσαμε” πάνω σε ένα αυτοσχέδιο φαγάδικο. Χαμηλά τραπεζάκια και καρεκλάκια βρίσκονταν πάνω στην προβλήτα με κόσμο (και δεν έβλεπα τουρίστες), που έτρωγαν και έπιναν.
Τι έτρωγαν; Σάντουιτς με ψάρι!
Και που ήταν η κουζίνα;
Μα στη διπλανή βάρκα, η οποία μόλις είχε ψαρέψει και επί τόπου είχε στήσει ψησταριά με κάρβουνα μέσα στη βάρκα!
Ψωμάκι γεμιστό με φιλεταρισμένο ψαράκι, ντομάτα, πράσινη σαλάτα και κρεμμύδι. Αριστούργημα!
Καθίσαμε και εμείς εκεί δίπλα στη θάλασσα και ανάμεσα στους ντόπιους και πραγματικά απολαύσαμε το φαγητό, το περιβάλλον, τον ήλιο… στην Πόλη.


Τώρα το ψαράκι που φάγαμε σαρδέλα ήταν, σκουμπρί ήταν ... δεν ξέρω. Το μόνο που ξέρω είναι ότι αυτό που φάγαμε είναι ένα παραδοσιακό street food της Πόλης που λέγεται “ekmek balik”.
Ο άντρας της παρέας έφαγε και δεύτερο σάντουιτς. Νομίζω ότι αυτό το γεύμα ήταν ένα από highlight του τετραημέρου.
Στη συνέχεια, στο δρόμο μας για το ξενοδοχείο συναντήσαμε … και τα 16 εκατ. κατοίκους της Πόλης. Μα τι κόσμος είναι αυτός; Όλοι ήρθαν για βόλτα στην παραλία της Εμινονού;
Πετύχαμε και άλλες βάρκες που σερβίριζαν ekmek balik, μόνο που αυτές ήταν λίγο πιο … τουριστικές και πολύ χάρηκα που εμείς φάγαμε νωρίτερα με τους ντόπιους και όχι με τους τουρίστες.
Επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο με τα πόδια. Το λιμάνι που είμαστε από το “Hurriet” απείχε περίπου κανένα χιλιόμετρο. Δεν ήταν και μακριά. Την ίδια διαδρομή είχαμε κάνει και χθες. Μόνο που σήμερα είχαμε ένα θεματάκι με την κυκλοφορία

…
… σε μια υπόγεια στοά … φιλικότατη σε … ιούς, τη σήμερον ημέρα. Το 2012 όμως τη διασχίσαμε χωρίς απώλειες.
Φρεσκαριστήκαμε, φορέσαμε κάτι πιο άνετο (φορούσαμε από το πρωί τα ρούχα της εκκλησίας!)
και πήραμε το δρόμο για τη γειτονιά του Πέραν.
ΤΑ ΩΡΑΙΑ ΤΟΥ … ΠΕΡΑΝ
Ο καλός μας ξενοδόχος μας έδωσε οδηγίες για το πως θα πάμε με τα ΜΜΜ. Θα πηγαίναμε με τραμ έως την αφετηρία του τελεφερίκ και από εκεί θα παίρναμε το τελεφερίκ, το οποίο μάλλον πιο πολύ με υπόγειο οδοντωτό έμοιαζε παρά με τελεφερίκ, για να φτάσουμε στην πλατεία Taksim. Από εκεί θα κατηφορίζαμε την περίφημη οδό Istiklal, η οποία δεν ήταν άλλη από την πάλαι ποτέ οδό του Πέραν.
Τις οδηγίες τις ακολουθήσαμε κατά γράμμα ...
Μέχρι να πάμε στην Taksim είχε πάει 7:30 η ώρα και είχε πέσει και η νύχτα.
Από την πλατεία Taksim ξεκινά η Μεγάλη οδός του Πέραν ή κατά το τούρκικο İstiklâl Caddesi. Η ευρύτερη περιοχή από την εποχή της Οθωμανικής αυτοκρατορίας κατοικήθηκε από Χριστιανούς και γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη. Η οδός του Πέραν, στην οποία είχαν τα καταστήματά τους πολλοί Έλληνες, πήρε τη σημερινή της μορφή στα τέλη του 19ου αι. όπου οικοδομήθηκαν πολλά ιστορικά κτίρια σε νεοκλασικό ρυθμό. Σήμερα είναι ένας δρόμος γεμάτος με εμπορικά καταστήματα, κόσμο και αποτελεί και πηγή νυχτερινής ζωής.
Η συνέχεια είχε βόλτα και χάζι στην ξακουστή οδό του Πέραν.
Κυρίαρχη εικόνα αποτελεί βεβαίως το κόκκινο τραμ που τη διασχίζει. Είναι κυρίαρχο όχι μόνο επειδή είναι γραφικό, λίγο ρετρό και ασυνήθιστο, αλλά και επειδή πρέπει να έχεις και λίγο στο νου σου να μη βρεθείς στο δρόμο του και έτσι … δεν περπατάς και τόσο ανέμελα.
Κυρίαρχος όμως ήταν και ο κόσμος, ο οποίος ήταν πολύς.
Πολύ πριν χορτάσουμε το περπάτημα, ένα μπαλκόνι μας τράβηξε την προσοχή. Ήταν το μπαλκόνι ενός Εμπορικού κέντρου, του “Demiroren Istiklal”, το οποίο είχε και θέα και καφέ.
Μέσα στο εμπορικό κέντρο είχαμε «συναπαντήματα» με συμπατριώτες. Ήταν οι πρώτες μας συναντήσεις, γι’ αυτό μας έκαναν και εντύπωση. Πιάσαμε την κουβέντα σε έναν Έλληνα celebrity, που πετύχαμε στην είσοδο (είχε έρθει για ψώνια) και πιάσαμε και πολύ κουβέντα με κάτι στρατιωτάκια από τα Βριλήσσια της Αθήνας (που κάθονταν στο διπλανό τραπέζι).
Εγώ και οι φαντάροι ήπιαμε καφέ, ενώ η παρέα μου πήρε τσάι με λεμόνι (…στο μπαλκόνι
).
Από το μπαλκόνι είχαμε πολύ καλή ορατότητα και θα μπορούσαμε να χαλαρώσουμε με τις ώρες. Πολύ κοντά μας βρισκόταν και το Ελληνικό Προξενείο. Δεν είχα καταλάβει πόσο κοντά έως ότου είδα τη σημαία μας. Ήταν λίγα μέτρα νοτιότερα.
Φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία…
Μετά από καμιά ωρίτσα αφήσαμε το μπαλκόνι και συνεχίσαμε τον περίπατό μας.
Περάσαμε μπροστά από το Προξενείο μας, το οποίο στεγάζεται σε ένα μεγαλοπρεπές κτίριο μπαρόκ αρχιτεκτονικής, το Σισμανόγλειο Μέγαρο. Ονομάζεται έτσι, γιατί αποτελεί δωρεά της οικ. Σισμάνογλου, όπως και το νοσοκομείο της Αθήνας.
Στη συνέχεια συναντήσαμε τη λεγόμενη «Στοά των λουλουδιών» ή “Çiçek Pasajı”. Η περίτεχνη πινακίδα στα τούρκικα λέει "CITE DE PERA". Είναι μια πολύ όμορφη σκεπαστή στοά, με γυάλινο θόλο και νεοκλασική αρχιτεκτονική με πολλά μαγαζιά μέσα.
Ένας Έλληνας τραπεζίτης, ο Χρηστάκης Ζωγράφος δημιούργησε αυτό το εμπορικό κέντρο με καταστήματα και πολυτελή διαμερίσματα, δίνοντας έτσι και το όνομά του στη στοά “Hristaki Pasajı”, ενώ ολόκληρο το κτίριο ονομάστηκε “Cité de Pera”. Μετά το 1917, πολλές ευγενείς Ρωσίδες πουλούσαν λουλούδια εδώ δίνοντας έτσι στη στοά το όνομα “Çiçek Pasajı”, δηλ. στοά των λουλουδιών, όνομα το οποίο επικράτησε ως σήμερα.
Μια βόλτα μόνο κάναμε διασχίζοντάς τη, αφού τα όρθια γραβατομένα γκαρσόνια αποτέλεσαν για μας ένδειξη ότι ίσως τα συγκεκριμένα μαγαζιά να είχαν λίγο … γκουρμέ διάθεση! Άσε που είχε και αρκετά λιγότερο κόσμο σε σχέση με αυτόν που κυκλοφορούσε έξω από τη στοά. Ήταν όμως πολύ όμορφη.
Προχωρήσαμε κι άλλο στην Istiklal. Καθ’ όλη τη διάρκεια του χαζέματος-βόλτας ακούγαμε συνεχώς γύρω μας ελληνικά. Στην αρχή μας έκανε εντύπωση. Κοιταζόμασταν μεταξύ μας ξαφνιασμένοι και μονολογούσαμε: «Άκου, Έλληνες» ή «Πάλι Έλληνες;». Μετά από λίγο, που μας έφυγε το πρώτο ξάφνιασμα, αρχίσαμε και χαιρετούσαμε. Στο τέλος το συνηθίσαμε τόσο πολύ που προσπερνάγαμε και δεν δίναμε και πολύ σημασία. Το πήραμε απόφαση ότι στην περιοχή σύχναζαν, συχνάζουν και θα συχνάζουν Έλληνες.
Συνεχίζαμε να βλέπουμε εντυπωσιακά κτίσματα πάνω στην οδό του Πέραν.
Περάσαμε μπροστά από το Galatasaray, που θα πει το «παλάτι του Γαλατά» και είναι το αρχαιότερο σχολείο μέσης εκπαίδευσης στην Κωνσταντινούπολη. Το Λύκειο του Γαλατά ιδρύθηκε το 1481!
Με τέτοια εντυπωσιακή είσοδο ... φαντάζομαι πως θα είναι στο εσωτερικό του!
Από το σχολείο αυτό ξεκίνησε και η ομώνυμη ποδοσφαιρική ομάδα της Galatasaray.
Περάσαμε μπροστά από τη ρωμαιοκαθολική εκκλησία της Santa Maria Draperis…
Περάσαμε και μπροστά και από την Καθολική Εκκλησία του Αγίου Αντωνίου της Πάντοβα…
Ο οδός του Πέραν ξεκινάει από την πλατεία Taksim και καταλήγει μετά από 1,5 χλμ. στην πλατεία Tünel. Μέχρι εκεί φτάσαμε και μετά αποφασίσαμε να επιστρέψουμε στο ξενοδοχείο μας με την ... εύκολη λύση, το ταξί.
Κατάκοποι μπήκαμε στο ξενοδοχείο, αλλά ένα τσαγάκι το θέλαμε πριν πάμε για ύπνο.
Η αναπόληση του πρωινού στο Φανάρι καθώς σκαλίζαμε τις φωτογραφίες μας έκανε να ζωντανέψουμε, αφού θυμηθήκαμε τον “αγώνα” που κάναμε για να βγάλουμε φωτογραφίες μαζί με τον Πατριάρχη. Τα πολλά τσάι και μάλιστα βραδιάτικα μάλλον ήταν υπερβολικά για τους παρθένους οργανισμούς μας, αφού “παραζωντανέψαμε”. Μας έπιασε ένα νευρικό γέλιο που ξεσηκώσαμε όλο το ξενοδοχείο.
Η τεϊνη (αν δεν την έχεις συνηθίσει) μπορεί να σε πειράξει. Μόλις συνειδητοποίησα πόσα τσάι είχα πιεί σήμερα. Ένα στο πρωινό, ένα στη Μονή Χώρας, ένα μέσα στο καραβάκι, ένα στο μπαλκόνι της Istiklal και τώρα έπινα το 5ο! Είναι να μην μας πιάσει νευρικό γέλιο;
Τι να το κάνεις το αλκοόλ άμα πίνεις τσάι; 
Ήταν μια καταπληκτική μέρα στην Πόλη και κοιμηθήκαμε αργούτσικα αλλά πέρα για πέρα … ευχαριστημένοι.
Δεν νοείται βόλτα στην Πόλη χωρίς μια βαρκάδα στο Βόσπορο. Και μάλιστα σήμερα είχε τον τέλειο καιρό, τον οποίο οφείλαμε να εκμεταλλευτούμε.
Οι διάφοροι ταξιδιωτικοί οδηγοί που διάβαζα τότε με είχαν συμβουλέψει να μην πάρουμε τα καραβάκια που κάνουν κρουαζιέρες αλλά να πάρουμε τα καραβάκια της γραμμής, που εκτελούν δρομολόγια «λεωφορείου» και τα οποία κάνουν και στάσεις και συνεπώς φτάνουν και πολύ κοντά στην ακτή και φυσικά είναι και πιο οικονομικά.
Με το που φτάσαμε στην προβλήτα και είδαμε τον χαμό από τον κόσμο, μου έφυγε κάθε διάθεση να ψάξω να βρω το οικονομικό καραβάκι-λεωφορείο. Επιλέξαμε την εύκολη λύση, που ήταν … το πρώτο εκδρομικό καραβάκι που βρήκαμε μπροστά μας. Σε αυτό μπήκαμε, το οποίο ήταν φυσικά και γεμάτο.


Ο ΒΟΣΠΟΡΟΣ
Ο καλύτερος τρόπος για να δούμε το Βόσπορο είναι δια θαλάσσης. Δεν ξέρω τι ακριβώς περίμενα να δω με τη μίνι αυτή κρουαζιέρα στο Βόσπορο, αλλά ήταν από τις ωραιότερες βαρκάδες που έχω κάνει.
Στις όχθες το Βοσπόρου βλέπεις και τη μεγαλοπρέπεια και την απλή ομορφιά, βλέπεις και παλιά αρχοντικά και μικρά ψαροχώρια, βλέπεις και παλάτια αλλά και φρούρια. Με λίγα λόγια βλέπεις και το παρελθόν και το παρόν της Πόλης, που είναι τόσο αρμονικά δεμένα μεταξύ τους.
Αρχικά καθίσαμε μέσα πίνοντας το τσάι μας μισοξαπλωμένοι στους καναπέδες.

Μετά όμως βγήκαμε στην κουπαστή από την πλευρά που έβλεπε την Ευρωπαϊκή ακτή και χαζεύαμε τα αξιοθέατα, τις βίλλες, τα πάρκα που “περνούσαν” από μπροστά μας καθώς και ότι γειτνίαζε με τις όχθες της Πόλης πάνω στο Βόσπορο.
Είδαμε και το Dolmabahçe Camii...

Πολύ κοντά στο παραπάνω τζαμί είδαμε και το υπέροχο Dolmabahçe Sarayi. Πρόκειται για το νεότερο παλάτι των Σουλτάνων. Υπήρξε κατοικία τους από το 1856 έως το 1922.

Είδαμε και το Cigaran Palace. Χτίστηκε το 1863 κατά τη διάρκεια μιας περιόδου, που οι σουλτάνοι έχτιζαν τα δικά τους παλάτια και δεν χρησιμοποιούσαν αυτά των προγόνων τους. Σήμερα είναι ένα πολυτελές ξενοδοχείο, με το δωμάτιο του σουλτάνου … στα ύψη.
Στην πραγματικότητα το παλάτι αυτό είναι χτισμένο στην προκυμαία του τεράστιου πάρκου Tildiz. Αποτέλεσε το αυτοκρατορικό περίπτερο του πάρκου. Η πανέμορφη περίτεχνη μαρμάρινη πρόσοψή του «τρέχει» για 300μ. παράλληλα με την όχθη του Βοσπόρου και νομίζω ότι η καλύτερη οπτική για να τη δεις είναι από θαλάσσης.


Είδαμε και το υπό ανακαίνιση Ortaköy Camii, με φόντο τη γέφυρα “των Μαρτύρων της 15ης Ιουλίου”.

Έτσι ονομάστηκε από τον Ερντογάν μετά το πραξικόπημα του 2016. Όταν πήγαμε εμείς λεγόταν «Γέφυρα του Βοσπόρου», όνομα που είχε από το 1973, έτος της κατασκευής της.
Στο Ορτακιόι κάθε Κυριακή συγκεντρώνονται διάφοροι καλλιτέχνες για να παρουσιάσουν τα έργα τους, σε μια υπαίθρια γκαλερί δίπλα στην όχθη, δημιουργώντας έτσι μια ζωντανή σκηνή τέχνης.

Κυριακή είναι σήμερα… γι’ αυτό τους «συνέλαβε» και η φωτογραφική μου!
Είδαμε και μοντέρνες γειτονιές και κομψά restaurant πάνω στο νερό …

Με αυτά και με αυτά κάποια στιγμή φτάσαμε μέχρι τη γέφυρα Fatih Sultan Mehmet, τη δεύτερη γέφυρα που διασχίζει τον Βόσπορο και ενώνει την Ευρωπαϊκή με την Ασιατική πλευρά.

Δίπλα στη γέφυρα βρίσκεται το “Rumeli Hisarı”, δηλ. το κάστρο της Ρούμελης. Χτίστηκε το 1452 από τον Μωάμεθ Β’ τον Πορθητή και διαδραμάτισε ιστορικό ρόλο στην κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης, που ακολούθησε την επόμενη χρονιά. Ρούμελη Χισάρ σημαίνει: απέναντι από τη Ρωμανία. Ρωμανία εκείνη την εποχή ονομαζόταν η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία δηλ. η Βυζαντινή Αυτοκρατορία. Την ονομασία «Βυζάντιο» που γνωρίζουμε εμείς, οι ιστορικοί τη χρησιμοποίησαν πολλά χρόνια αργότερα.

Εδώ το καραβάκι μας έκανε επί τόπου στροφή και πήρε το δρόμο της επιστροφής πλέοντας όμως πια πιο κοντά στην Ασιατική πλευρά.
Το κάστρο της Ασιατικής πλευράς είναι το Anadoluhisar, το κάστρο της Ανατολίας. Προηγήθηκε της κατασκευής του Rumelihisar και χτίστηκε και αυτό με σκοπό (τι άλλο?) μια από τις πολιορκίες της Κωνσταντινούπολης.

Μετά το κάστρο απλώνεται το πιο κομψό παράκτιο κομμάτι της Πόλης. Όμορφες γειτονιές, πάρκα, πολύ πράσινο, ξύλινα κιόσκια του περασμένου αιώνα, αρχοντικά και βίλλες.




Έχει βέβαια και η Ασιατική πλευρά τα παλάτια της, όπως...
το Beylerbeyi Sarayi…

...το οποίο σχεδιάστηκε ως καλοκαιρινή κατοικία των Οθωμανών σουλτάνων και ως κρατικός ξενώνας, που φιλοξενούσε ξένους πρόεδρους και κυβερνήτες.
Πιο πολύ με εντυπωσίασαν οι σύγχρονες αλλά και οι λίγο πιο παλιές παραθαλάσσιες βίλλες της Ασιατικής πλευράς.




!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Γενικά όλο το παραθαλάσσιο ασιατικό κομμάτι είναι πάρα πολύ όμορφο. Εκτός από το πράσινο και τα όμορφα σπίτια είχε και πολλά εξοχικά ταβερνάκια και μικρά γραφικά λιμανάκια. Ζήλεψα. Ήθελα να βρίσκομαι εκεί κάπου σε μια ταβερνούλα δίπλα στο κύμα και ανάμεσα στους ντόπιους.
Όπως σε αυτή …

Απαράμιλλη η ομορφιά των αρχοντικών yali. Πρόκειται για τις ξύλινες επαύλεις, που είναι χτισμένες πάνω σχεδόν στη θάλασσα του Βοσπόρου, στις οποίες δεν μεσολαβεί τίποτα ανάμεσα σε αυτές και στην προκυμαία. Ο όρος “yali” προέκυψε από το ελληνικό «γυαλός». Άρχισαν να χτίζονται τέλη του 17ου αι. σαν θερινές κατοικίες των ανώτερων τάξεων και η κατοχή ενός γιαλιού ήταν και είναι ένδειξη υψηλής κοινωνικής θέσης.


Αρκετά “γιαλιά” βρίσκονται στη λίστα με τις ακριβότερες κατοικίες στον κόσμο.
Είδαμε και εμείς ένα… της λίστας. Το γιαλί του Κόμη Leon Ostrorog (συμβούλου των τελευταίων σουλτάνων), το οποίο yali ανήκει σήμερα στον πλουσιότερο Τούρκο, τον Rahmi Koc.

Είδαμε και μια σχολή, την Kuleli Askeri Universitesi, δηλ. τη στρατιωτική σχολή Kuleli.
Φαντάζομαι ότι ακόμη και αν δεν το μετέφραζα, από τη λέξη Askeri καταλαβαίνουμε ότι πρόκειται για στρατιωτική σχολή. Αχ! Ήταν πολλά τα χρόνια που ζήσαμε … μαζί με τους γείτονες!

Όλη η διαδρομή από το τέμενος Hamid-i Evvel έως το λιμάνι του Beylerbey μας φάνηκε πολύ ειδυλλιακή και ο παραλιακός περίπατος αυτή την ώρα της ημέρας και μάλιστα Κυριακής ήταν γεμάτος από κόσμο που βολτάριζε και ψάρευε.
Και αυτό το ζήλεψα.


Είδαμε και άλλο παλάτι, το Kukuksu Palace.
Είναι ένα καλοκαιρινό περίπτερο, που χρησιμοποιήθηκε από Οθωμανούς σουλτάνους για σύντομες διαμονές κατά τη διάρκεια εκδρομών και κυνηγιού. Το συγκεκριμένο παλάτι κινδύνεψε όταν κατασκευάστηκε η γέφυρα, τα θεμέλια της οποίας “έπεσαν” πολύ κοντά με το παλάτι.

Εκπληκτικές οι περίτεχνες μαρμάρινες λεπτομέρειες, στην πρόσοψη, στην πόρτα και σε ολόκληρο το κτίριο…

Κάναμε μια πάρα πολύ όμορφη (περίπου δύωρη) βόλτα, πλέοντας πολύ κοντά στις ακτές του Βοσπόρου και βλέποντας ίσως πράγματα που οδικώς μπορεί και να μη τα βλέπαμε. Το σίγουρο είναι ότι μετά από αυτήν την κρουαζιέρα ήμουν κατασταλαγμένη για το που θα αφιέρωνα πολυυυύ χρόνο κατά την επόμενή μου επίσκεψη στην Πόλη. Μα, στις ακτές της ασιατικής πλευράς.
Αυτά σκεφτόμουν τότε, κατά το έτος 2012, γιατί τώρα …
Περάσαμε πάλι κάτω από τη γέφυρα “των Μαρτύρων της 15ης Ιουλίου” ... ένδειξη ότι όπου να 'ναι τελειώνει η βόλτα μας.

Κατά την αποβίβασή μας σε κάποιο σημείο της προκυμαίας της Εμινονού…

... είχαμε μια μικρή και … απολαυστική έκπληξη!
Με το που κατεβήκαμε από το καραβάκι “πέσαμε” πάνω σε ένα αυτοσχέδιο φαγάδικο. Χαμηλά τραπεζάκια και καρεκλάκια βρίσκονταν πάνω στην προβλήτα με κόσμο (και δεν έβλεπα τουρίστες), που έτρωγαν και έπιναν.
Τι έτρωγαν; Σάντουιτς με ψάρι!
Και που ήταν η κουζίνα;
Μα στη διπλανή βάρκα, η οποία μόλις είχε ψαρέψει και επί τόπου είχε στήσει ψησταριά με κάρβουνα μέσα στη βάρκα!

Ψωμάκι γεμιστό με φιλεταρισμένο ψαράκι, ντομάτα, πράσινη σαλάτα και κρεμμύδι. Αριστούργημα!
Καθίσαμε και εμείς εκεί δίπλα στη θάλασσα και ανάμεσα στους ντόπιους και πραγματικά απολαύσαμε το φαγητό, το περιβάλλον, τον ήλιο… στην Πόλη.

Τώρα το ψαράκι που φάγαμε σαρδέλα ήταν, σκουμπρί ήταν ... δεν ξέρω. Το μόνο που ξέρω είναι ότι αυτό που φάγαμε είναι ένα παραδοσιακό street food της Πόλης που λέγεται “ekmek balik”.
Ο άντρας της παρέας έφαγε και δεύτερο σάντουιτς. Νομίζω ότι αυτό το γεύμα ήταν ένα από highlight του τετραημέρου.
Στη συνέχεια, στο δρόμο μας για το ξενοδοχείο συναντήσαμε … και τα 16 εκατ. κατοίκους της Πόλης. Μα τι κόσμος είναι αυτός; Όλοι ήρθαν για βόλτα στην παραλία της Εμινονού;


Πετύχαμε και άλλες βάρκες που σερβίριζαν ekmek balik, μόνο που αυτές ήταν λίγο πιο … τουριστικές και πολύ χάρηκα που εμείς φάγαμε νωρίτερα με τους ντόπιους και όχι με τους τουρίστες.
Επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο με τα πόδια. Το λιμάνι που είμαστε από το “Hurriet” απείχε περίπου κανένα χιλιόμετρο. Δεν ήταν και μακριά. Την ίδια διαδρομή είχαμε κάνει και χθες. Μόνο που σήμερα είχαμε ένα θεματάκι με την κυκλοφορία



… σε μια υπόγεια στοά … φιλικότατη σε … ιούς, τη σήμερον ημέρα. Το 2012 όμως τη διασχίσαμε χωρίς απώλειες.
Φρεσκαριστήκαμε, φορέσαμε κάτι πιο άνετο (φορούσαμε από το πρωί τα ρούχα της εκκλησίας!)
ΤΑ ΩΡΑΙΑ ΤΟΥ … ΠΕΡΑΝ
Ο καλός μας ξενοδόχος μας έδωσε οδηγίες για το πως θα πάμε με τα ΜΜΜ. Θα πηγαίναμε με τραμ έως την αφετηρία του τελεφερίκ και από εκεί θα παίρναμε το τελεφερίκ, το οποίο μάλλον πιο πολύ με υπόγειο οδοντωτό έμοιαζε παρά με τελεφερίκ, για να φτάσουμε στην πλατεία Taksim. Από εκεί θα κατηφορίζαμε την περίφημη οδό Istiklal, η οποία δεν ήταν άλλη από την πάλαι ποτέ οδό του Πέραν.
Τις οδηγίες τις ακολουθήσαμε κατά γράμμα ...

Μέχρι να πάμε στην Taksim είχε πάει 7:30 η ώρα και είχε πέσει και η νύχτα.
Από την πλατεία Taksim ξεκινά η Μεγάλη οδός του Πέραν ή κατά το τούρκικο İstiklâl Caddesi. Η ευρύτερη περιοχή από την εποχή της Οθωμανικής αυτοκρατορίας κατοικήθηκε από Χριστιανούς και γνώρισε μεγάλη ανάπτυξη. Η οδός του Πέραν, στην οποία είχαν τα καταστήματά τους πολλοί Έλληνες, πήρε τη σημερινή της μορφή στα τέλη του 19ου αι. όπου οικοδομήθηκαν πολλά ιστορικά κτίρια σε νεοκλασικό ρυθμό. Σήμερα είναι ένας δρόμος γεμάτος με εμπορικά καταστήματα, κόσμο και αποτελεί και πηγή νυχτερινής ζωής.
Η συνέχεια είχε βόλτα και χάζι στην ξακουστή οδό του Πέραν.
Κυρίαρχη εικόνα αποτελεί βεβαίως το κόκκινο τραμ που τη διασχίζει. Είναι κυρίαρχο όχι μόνο επειδή είναι γραφικό, λίγο ρετρό και ασυνήθιστο, αλλά και επειδή πρέπει να έχεις και λίγο στο νου σου να μη βρεθείς στο δρόμο του και έτσι … δεν περπατάς και τόσο ανέμελα.


Κυρίαρχος όμως ήταν και ο κόσμος, ο οποίος ήταν πολύς.


Πολύ πριν χορτάσουμε το περπάτημα, ένα μπαλκόνι μας τράβηξε την προσοχή. Ήταν το μπαλκόνι ενός Εμπορικού κέντρου, του “Demiroren Istiklal”, το οποίο είχε και θέα και καφέ.

Μέσα στο εμπορικό κέντρο είχαμε «συναπαντήματα» με συμπατριώτες. Ήταν οι πρώτες μας συναντήσεις, γι’ αυτό μας έκαναν και εντύπωση. Πιάσαμε την κουβέντα σε έναν Έλληνα celebrity, που πετύχαμε στην είσοδο (είχε έρθει για ψώνια) και πιάσαμε και πολύ κουβέντα με κάτι στρατιωτάκια από τα Βριλήσσια της Αθήνας (που κάθονταν στο διπλανό τραπέζι).
Εγώ και οι φαντάροι ήπιαμε καφέ, ενώ η παρέα μου πήρε τσάι με λεμόνι (…στο μπαλκόνι

Από το μπαλκόνι είχαμε πολύ καλή ορατότητα και θα μπορούσαμε να χαλαρώσουμε με τις ώρες. Πολύ κοντά μας βρισκόταν και το Ελληνικό Προξενείο. Δεν είχα καταλάβει πόσο κοντά έως ότου είδα τη σημαία μας. Ήταν λίγα μέτρα νοτιότερα.
Φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία…

Μετά από καμιά ωρίτσα αφήσαμε το μπαλκόνι και συνεχίσαμε τον περίπατό μας.
Περάσαμε μπροστά από το Προξενείο μας, το οποίο στεγάζεται σε ένα μεγαλοπρεπές κτίριο μπαρόκ αρχιτεκτονικής, το Σισμανόγλειο Μέγαρο. Ονομάζεται έτσι, γιατί αποτελεί δωρεά της οικ. Σισμάνογλου, όπως και το νοσοκομείο της Αθήνας.

Στη συνέχεια συναντήσαμε τη λεγόμενη «Στοά των λουλουδιών» ή “Çiçek Pasajı”. Η περίτεχνη πινακίδα στα τούρκικα λέει "CITE DE PERA". Είναι μια πολύ όμορφη σκεπαστή στοά, με γυάλινο θόλο και νεοκλασική αρχιτεκτονική με πολλά μαγαζιά μέσα.

Ένας Έλληνας τραπεζίτης, ο Χρηστάκης Ζωγράφος δημιούργησε αυτό το εμπορικό κέντρο με καταστήματα και πολυτελή διαμερίσματα, δίνοντας έτσι και το όνομά του στη στοά “Hristaki Pasajı”, ενώ ολόκληρο το κτίριο ονομάστηκε “Cité de Pera”. Μετά το 1917, πολλές ευγενείς Ρωσίδες πουλούσαν λουλούδια εδώ δίνοντας έτσι στη στοά το όνομα “Çiçek Pasajı”, δηλ. στοά των λουλουδιών, όνομα το οποίο επικράτησε ως σήμερα.
Μια βόλτα μόνο κάναμε διασχίζοντάς τη, αφού τα όρθια γραβατομένα γκαρσόνια αποτέλεσαν για μας ένδειξη ότι ίσως τα συγκεκριμένα μαγαζιά να είχαν λίγο … γκουρμέ διάθεση! Άσε που είχε και αρκετά λιγότερο κόσμο σε σχέση με αυτόν που κυκλοφορούσε έξω από τη στοά. Ήταν όμως πολύ όμορφη.

Προχωρήσαμε κι άλλο στην Istiklal. Καθ’ όλη τη διάρκεια του χαζέματος-βόλτας ακούγαμε συνεχώς γύρω μας ελληνικά. Στην αρχή μας έκανε εντύπωση. Κοιταζόμασταν μεταξύ μας ξαφνιασμένοι και μονολογούσαμε: «Άκου, Έλληνες» ή «Πάλι Έλληνες;». Μετά από λίγο, που μας έφυγε το πρώτο ξάφνιασμα, αρχίσαμε και χαιρετούσαμε. Στο τέλος το συνηθίσαμε τόσο πολύ που προσπερνάγαμε και δεν δίναμε και πολύ σημασία. Το πήραμε απόφαση ότι στην περιοχή σύχναζαν, συχνάζουν και θα συχνάζουν Έλληνες.
Συνεχίζαμε να βλέπουμε εντυπωσιακά κτίσματα πάνω στην οδό του Πέραν.
Περάσαμε μπροστά από το Galatasaray, που θα πει το «παλάτι του Γαλατά» και είναι το αρχαιότερο σχολείο μέσης εκπαίδευσης στην Κωνσταντινούπολη. Το Λύκειο του Γαλατά ιδρύθηκε το 1481!
Με τέτοια εντυπωσιακή είσοδο ... φαντάζομαι πως θα είναι στο εσωτερικό του!

Από το σχολείο αυτό ξεκίνησε και η ομώνυμη ποδοσφαιρική ομάδα της Galatasaray.
Περάσαμε μπροστά από τη ρωμαιοκαθολική εκκλησία της Santa Maria Draperis…

Περάσαμε και μπροστά και από την Καθολική Εκκλησία του Αγίου Αντωνίου της Πάντοβα…

Ο οδός του Πέραν ξεκινάει από την πλατεία Taksim και καταλήγει μετά από 1,5 χλμ. στην πλατεία Tünel. Μέχρι εκεί φτάσαμε και μετά αποφασίσαμε να επιστρέψουμε στο ξενοδοχείο μας με την ... εύκολη λύση, το ταξί.
Κατάκοποι μπήκαμε στο ξενοδοχείο, αλλά ένα τσαγάκι το θέλαμε πριν πάμε για ύπνο.
Η αναπόληση του πρωινού στο Φανάρι καθώς σκαλίζαμε τις φωτογραφίες μας έκανε να ζωντανέψουμε, αφού θυμηθήκαμε τον “αγώνα” που κάναμε για να βγάλουμε φωτογραφίες μαζί με τον Πατριάρχη. Τα πολλά τσάι και μάλιστα βραδιάτικα μάλλον ήταν υπερβολικά για τους παρθένους οργανισμούς μας, αφού “παραζωντανέψαμε”. Μας έπιασε ένα νευρικό γέλιο που ξεσηκώσαμε όλο το ξενοδοχείο.
Η τεϊνη (αν δεν την έχεις συνηθίσει) μπορεί να σε πειράξει. Μόλις συνειδητοποίησα πόσα τσάι είχα πιεί σήμερα. Ένα στο πρωινό, ένα στη Μονή Χώρας, ένα μέσα στο καραβάκι, ένα στο μπαλκόνι της Istiklal και τώρα έπινα το 5ο! Είναι να μην μας πιάσει νευρικό γέλιο;


Ήταν μια καταπληκτική μέρα στην Πόλη και κοιμηθήκαμε αργούτσικα αλλά πέρα για πέρα … ευχαριστημένοι.
Last edited: