gelf
Member
- Μηνύματα
- 659
- Likes
- 12.801
Κεφάλαιο 5
Sarajevo, οι πρώτες εντυπώσεις.
Το αεροπλάνο της Air Serbia προσγειώθηκε στο χιονισμένο Sarajevo,
και προχωρώντας προς την έξοδο μου έκανε, για μια ακόμα φορά, εντύπωση η αποπαγοποίηση αεροπλάνου (αν θυμάμαι καλά της etihad ή της dubai), προκειμένου να απογειωθεί.
Το αεροδρόμιο του Sarajevo, είναι πολύ μικρό, οι διαδικασίες ολοκληρώθηκαν άμεσα με κάτι σφραγίδες στο διαβατήριο. Έκανα λίγο συνάλλαγμα (περίπου 50 ευρώ) στο αεροδρόμιο, βγήκα έξω, πήρα ταξί και κατευθύνθηκα στο ξενοδοχείο μου. Το ξενοδοχείο το οποίο είχα επιλέξει ήταν το Hotel VIP. Ήταν το πρώτο στη λίστα του Trip Advisor. Η επιλογή ήταν επιτυχής λόγω της θέσης του και του εξυπηρετικότατου προσωπικού. Γενικά προτιμώ κεντρικά ξενοδοχεία για να εξοικονομώ χρόνο και πράγματι το ξενοδοχείο αυτό είναι σε κεντρικό σημείο της πόλης.
Το Sarajevo βρίσκεται περίπου στο γεωγραφικό κέντρο της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης στην ήσυχη κοιλάδα του ποταμού Miljacka, σε υψόμετρο 518 μέτρων και περιβάλλεται από βουνά.
Η πόλη πήρε τ' όνομά της από την τούρκικη λέξη saraj, η οποία σημαίνει παλάτι, αφού από τα μέσα του 15ου αιώνα έως το έτος 1878, όπου το Sarajevo ήταν υπό οθωμανική κατοχή, η πόλη ήταν ή έδρα των κυβερνητών της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Μετά την οθωμανική κατοχή, το Sarajevo και η ευρύτερη περιοχή πέρασε στην αυστροουγγρική κατοχή, η οποία τελείωσε με την έναρξη του Α παγκοσμίου πολέμου, αφορμή του οποίου ήταν η δολοφονία στο Sarajevo του αρχιδούκα Φραγκίσκου Φερδινάνδου και της συζύγου του Σοφίας, από τον Σέρβο εθνικιστή Γκαβρίλο Πρίντσιπ, το έτος 1914.
Πριν από τον Β παγκόσμιο πόλεμο στο Sarajevo, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Βοσνίας, συνυπήρχαν αρμονικά Σέρβοι, Κροάτες, Τούρκοι και Εβραίοι για εκατοντάδες χρόνια. Μετά τον Β παγκόσμιο πόλεμο, η ιστορία είναι πρόσφατη και γνωστή. Στις 6 Απριλίου 1945, οι παρτιζάνοι υπό τον στρατάρχη Τίτο, απελευθέρωσαν το Sarajevo. Από το έτος 1945 έως το έτος 1991 η Βοσνία-Ερζεγοβίνη ήταν ομόσπονδο κρατίδιο της ενιαίας Γιουγκοσλαβίας, υπό τη στιβαρή καθοδήγηση του στρατάρχη Τίτο (πέθανε το 1980). Το έτος 1991 η Βοσνία-Ερζεγοβίνη ανεξαρτητοποιήθηκε από τη Γιουγκοσλαβία και μεταξύ των ετών 1992 και 1995 ξέσπασε εμφύλιος, όπου όλοι πολεμούσαν εναντίον όλων, σέρβοι κατά μουσουλμάνων και κροατών, κροάτες κατά μουσουλμάνων και σέρβων, μουσουλμάνοι κατά σέρβων και κροατών, υπήρξε παρέμβαση του ΝΑΤΟ και τελικά όταν επιτεύχθηκε η εκεχειρία, η χώρα είχε καταστραφεί.
Σύμφωνα με την απογραφή του έτους 1991, ο πληθυσμός του Sarajevo ανερχόταν σε 529.021 κατοίκους. Τα αποτελέσματα του πολέμου ήταν ότι το έτος 2005, δέκα χρόνια μετά το τέλος του πολέμου ο πληθυσμός να υπολογίζεται σε 308.000 περίπου κατοίκους, ενώ είχε μεταβληθεί και το εθνολογικό και θρησκευτικό προφίλ της πόλης. Το 1991 οι Βόσνιοι μουσουλμάνοι αποτελούσαν το 50% του πληθυσμού, οι Σέρβοι το 33% και οι Κροάτες το 7%, ενώ οι λοιποί αποτελούσαν το 10%.Το 1997 μετά το τέλος του πολέμου οι Βόσνιοι μουσουλμάνοι αποτελούσαν το 87% του πληθυσμού, ενώ οι Σέρβοι και οι Κροάτες το 7% περίπου του πληθυσμού. Αυτά ήταν το αποτελέσματα του πολέμου. Σύμφωνα με τις στατιστικές, στις αρχές του 21ου αιώνα, οι Βόσνιοι μουσουλμάνοι αποτελούν, περίπου, το 79% του πληθυσμού της πόλης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας απογραφής του έτους 2013, ο πληθυσμός της πόλης του Sarajevo ανέρχεται σε 395.133 κατοίκους.
Αφού τακτοποιήθηκα στο δωμάτιό μου βγήκα από το ξενοδοχείο, κατηφόρισα με προσοχή, για να αποφύγω πιθανό γλίστρημα, τον στενό κατηφορικό δρόμο και σε λίγα μέτρα έφτασα στην κεντρική οδό Mula Mustafe Bašeskije, όπου προχώρησα για λίγο κατά μήκος αυτής, μέχρι που έστριψα δεξιά στον πεζόδρομο Gazi Husrev-begova,
ώστε να φτάσω στον κεντρικό πεζόδρομο. Στο σημείο που έφτασα στον κεντρικό πεζόδρομο, δηλαδή στη διασταύρωση αυτού, με τον πεζόδρομο Gazi Husrev-begova, ανατολικά (αριστερά όπως κατέβαινα προς νότο) ο κεντρικός πεζόδρομος είναι στενός και ονομάζεται Sarači,
ενώ δυτικά ο κεντρικός πεζόδρομος έχει αρκετά πλατύτερη διατομή και ονομάζεται Ferhadija.
Λίγο πιο δυτικά από την ως άνω συμβολή των πεζοδρόμων, υπάρχει η σχετική ένδειξη, όπου θεωρητικά είναι τα όρια μεταξύ Δύσης και Ανατολής. Το σημείο αυτό ονομάζεται Sarajevo Meeting of Cultures και συμβολίζει ότι το Sarajevo ενώνει τους πολιτισμούς (και όχι μόνο) Ανατολής - Δύσης.
Θυμήθηκα ότι και στην Ιερουσαλήμ τη διαφορά, όπου με ένα βήμα βρισκόσουν σε διαφορετικό κόσμο, αλλά εκεί δεν χρειαζόταν η σχετική σήμανση. Εκεί ήταν ολοφάνερη η διαφορετικότητα. Συνέχισα να περπατώ στο κέντρο της πόλης, υπό συνεχή χιονόπτωση.
Ύστερα από τα πρώτα βήματα, η πόλη είχε αρχίσει να μου αρέσει πολύ. Όμως, όπως περπατούσα και προσπαθώντας να ρουφήξω, όσο μπορώ, τον ρυθμό της πόλης, άρχισε η γκρίνια από τον συνταξιδιώτη μου περί πείνας.
Τον καταλάβαινα εν μέρει, αφού κι εγώ πεινούσα, αλλά όμως προτιμούσα να περπατήσω, να κάνω μια πρώτη αναγνώριση της πόλης και να βγάλω και τις πρώτες μου φωτογραφίες. Του εξήγησα ότι στο Sarajevo, έρχομαι για πρώτη φορά και ότι κάθε πρώτη φορά σε ένα νέο περιβάλλον με εξιτάρει, θέλω να το περπατήσω και βάζω το φαγητό σε τελευταίο ρόλο.
Τελικά συμβιβαστήκαμε στο να περπατήσουμε πρώτα για καμιά ώρα και στη συνέχεια να πάμε για φαγητό.
Έτσι συνεχίσαμε το περπάτημα στο παγωμένο Sarajevo, κυρίως στην ανατολίτικη περιοχή.
Όταν πέρασε η ώρα και ρωτήθηκα για το που θα πάμε για φαγητό, η απάντηση ήταν έτοιμη. Σ' αυτό με βοήθησε και ο φίλος @giannismits με την ιστορία του. Πρότεινα την επιλογή Galatasaray, το οποίο ήταν δίπλα, το είχα δει κατεβαίνοντας τον πεζόδρομο Gazi Husrev-begova, λίγο πριν με τη διασταύρωσή του με τον πεζόδρομο Ferhadija (ή μάλλον με τη συμβολή των πεζόδρομων Ferhadija και Sarači. Η πρότασή μου έγινε αποδεκτή με ανακούφιση. Η πείνα έπαιξε τον καθοριστικό ρόλο της.
Μπήκαμε μέσα στο μαγαζί.
Πρέπει να ομολογήσω ότι έχω μια απέχθεια για τα τούρκικα μαγαζιά. Δεν νομίζω ότι οφείλεται μόνο στην κουλτούρα μου. Νομίζω ότι οφείλεται και στην έλλειψη αλκοόλ. Τέλος πάντων μπήκαμε στο Galatasaray.
Ο κόσμος ήταν λίγος, ο τουρισμός ανύπαρκτος στο Sarajevo, το χιόνι στα ύψη, οπότε μας εξυπηρετούσε το ζευγάρι των ιδιοκτητών. Κατ' αρχήν παραγγείλαμε το φαγητό (κρεατικά). Στο κατάστημα υπήρχε ένας πολύ συμπαθής άνθρωπος ο οποίος έπινε τη μπύρα του και μια παρέα Τούρκων οι οποίοι έπιναν αριάν. Η κατάσταση δεν μου άρεσε. Σκέφτηκα με φρίκη, ότι θα αναγκαστώ να φάω κρεατικά με αριάν. Αδύνατο. Εγώ θέλω ψαράκι με κρασάκι. Ζήτησα από τον ιδιοκτήτη του καταστήματος αν μπορούσαμε να πιούμε αλκοολούχα ποτά, εξηγώντας του ότι είχα μια τραυματική εμπειρία από την Ιστανμπούλ, όπου πολλά καταστήματα δεν είχαν αλκοολούχα ποτά κι εκεί που είχαν τα πλήρωσα πανάκριβα. Τότε του εξήγησα ότι πλήρωσα για ένα Cragganmore 17 ευρώ και την άλλη ημέρα έφυγα τρέχοντας (για την ακρίβεια με αεροπλάνο) από την Πόλη. Αυτός γέλασε και μου εξήγησε ότι αυτά δεν συμβαίνουν στη Βοσνία. Μου είπε ότι στη Βοσνία και οι Μουσουλμάνοι πίνουν. Με καθησύχασε και μου είπε ότι έχει πολύ καλό κρασί. Μου είπε και την περιοχή παραγωγής, αλλά εγώ δεν την συγκράτησα,
Έφερε το κρασί και του είπα αν θέλει να φέρει ένα ποτήρι, να πιούμε λίγο κρασί και να συζητήσουμε. Έτσι κι αλλιώς δουλειά ιδιαίτερη δεν είχε. Μας ρώτησε από που είμαστε, του απαντήσαμε από Ελλάδα, χάρηκε, έφερε το ποτήρι, πίναμε το κρασάκι, συζητούσαμε για τη Βοσνία, συζητήσαμε για τον αναίτιο πόλεμο και κάποια στιγμή όταν τον ρώτησα για το όνομα του καταστήματος, μπήκαμε σε πιο προσωπικά ζητήματα, όταν άρχισε να μας διηγείται την ιστορία του. Μας είπε ότι ήταν διεθνής ποδοσφαιριστής με την εθνική Γιουγκοσλαβίας. Πράγματι ο άνθρωπος ήταν ιδιαίτερα γυμνασμένος. Μας είπε ότι, τότε στη Γιουγκοσλαβία, οι μεταγραφές απαγορεύονταν πριν ο αθλητής γίνει 26 ετών. Του είπα ότι αυτό το θυμόμουν. Που να φανταστούμε τις ανατροπές που έγιναν μετά, με το νόμο Μπόσμαν. Του το είπα και μελαγχόλησε. Όμως συνέχισε την ιστορία της ζωής του και μας είπε ότι κατάφερε να πάρει μεταγραφή για την ομάδα της Galatasaray, όπου έβγαλε κάποια χρήματα τα οποία τον βοήθησαν στο στήσιμο του καταστήματός του. Κατόπιν αυτών είναι προφανές, ότι ο φίλος μας, ο οποίος προσφέρει πολύ καλή ποιότητα φαγητού αξιοποιεί το όνομα της ιστορικής Galatasaray, κυρίως για τους Τούρκους τουρίστες. Γι αυτό κι έξω από το μαγαζί, στο κεντρικότερο, ίσως σημείο του Sarajevo κυμάτιζε η σημαία της Galatasaray.
Αφού φάγαμε και ήπιαμε το κρασί μας,
βγήκαμε πάλι έξω. Στο παγωμένο Sarajevo. Στα αυτιά μου έφτανε μια αχνή δυσαρέσκεια, από τον συνταξιδιώτη μου. Δεν έδωσα σημασία. Όποιος αποφασίζει να πάει Sarajevo μέσα Γενάρη, πρέπει να γνωρίζει και τις συνθήκες που θα αντιμετωπίσει. Για μένα οι συνθήκες αυτές βαθμολογούνταν με άριστα.
Αρχίσαμε να περπατάμε στο χιονισμένο Sarajevo,
μέχρι που κατεβήκαμε προς τον ποταμό ο οποίος διέρχεται από το κέντρο της πόλης, τον ποταμό Miljacka. Περπατήσαμε μέχρι τη γνωστή γέφυρα. Την πιο γνωστή γέφυρα της Ευρώπης, αφού τα γεγονότα στη γέφυρα αυτή, ήταν η αφορμή του Α παγκοσμίου πολέμου. Όταν ήμουν μικρό παιδί, διαβάζοντας ιστορία, από τα γεγονότα αυτά είχα μάθει ότι υπάρχει μια πόλη που ονομάζεται Sarajevo. Και τα γεγονότα είχαν συμβεί σε μια γέφυρα. Τη γέφυρα Latin Bridge.
Στη γέφυρα αυτή, στο βορειοανατολικό τμήμα της, ο Σέρβος εθνικιστής Γκαβρίλο Πρίντσιπ, δολοφόνησε τον αρχιδούκα Φραγκίσκο Φερδινάνδο, διάδοχο του αυστροουγγρικού, στις 28 Ιουνίου 1914. Η συνέχεια γνωστή. Α παγκόσμιος πόλεμος. Η λατινική γέφυρα ονομαζόταν γέφυρα Πρίντσιπ κατά τη Γιουγκοσλαβική περίοδο. Για ευνόητους λόγους. Η δολοφονία του διαδόχου σήμανε την έναρξη του Α παγκοσμίου πολέμου, ο οποίος σφράγισε την κατάρρευση όλων των αυτοκρατοριών που διοίκησαν τον κόσμο για πολλούς αιώνες, δημιούργησε νέες συνθήκες, όπως την ίδρυση των Κρατών - Εθνών καθώς και την οχτωβριανή επανάσταση στην Τσαρική Ρωσία που τελικά οδήγησε στην ΕΣΣΔ.
Για τους παραπάνω λόγους το γεγονός αυτό είναι από τα σπουδαιότερα του 20ου αιώνα. Κατά την άποψή μου πιθανώς το σπουδαιότερο.
Αφού είδα τη γέφυρα Latin Bridge. η οποία ήταν η πρώτη προτεραιότητά μου στο Sarajevo, διέσχισα πάλι το ποτάμι από τη Latin Bridge, με κατεύθυνση βόρεια προς το κέντρο της πόλης όπου συνάντησα το Gazi Husrev-begova džamija (τζαμί Γκαζί Χούσρεφ Μπεγκ)
τον καθολικό καθεδρικό
και τον ορθόδοξο ναό.
Το χιόνι πύκνωνε, εγώ είχα αρχίσει να διψάω αφόρητα, σαν να ήμουν στην έρημο και η μόνη λύση ήταν ένα bar. Να πιω τα ποτά μου σ' ένα bar. Ευτυχώς από το Sarajevo. είχε περάσει πρόσφατα ο γνωστός συγγραφέας ταξιδιωτικών οδηγών, φίλος giannismits. Οι πληροφορίες του σε συνδυασμό με τα δεδομένα από το Trip Advisor, με οδήγησαν προς το bar Zlatna ribica. Δεν έκανα αναφορά στους άλλους για το bar. Απλώς προχωρούσα κατά μήκος του πεζόδρομου Ferhadija. Στη συμβολή του πεζόδρομου Ferhadija με την οδό Mula Mustafe Bašeskije, υπάρχει το μνημείο των πεσόντων Vječna vatra (αιώνια φλόγα), στη μνήμη των θυμάτων του Β παγκοσμίου πολέμου.
Το μνημείο της αιώνιας φλόγας ολοκληρώθηκε στις 6 Απριλίου 1946, ακριβώς ένα χρόνο μετά την απελευθέρωση του Sarajevo από τους παρτιζάνους του στρατάρχη Τίτο, στις 6 Απριλίου 1945, προς τιμή των αγωνιστών του Β παγκοσμίου πολέμου. Προς τιμή του στρατάρχη Τίτο η λεωφόρος δυτικά της συμβολής των οδών, Ferhadija (πεζόδρομου) και Mula Mustafe Bašeskije, ονομάζεται Maršala Tita. Φτάσαμε στο μνημείο Vječna vatra και στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε στο εξαιρετικό bar Zlatna ribica.
Από το bar αυτό δεν ξεκόλλησα το τριήμερο που έμεινα στο Sarajevo.
Sarajevo, οι πρώτες εντυπώσεις.
Το αεροπλάνο της Air Serbia προσγειώθηκε στο χιονισμένο Sarajevo,



και προχωρώντας προς την έξοδο μου έκανε, για μια ακόμα φορά, εντύπωση η αποπαγοποίηση αεροπλάνου (αν θυμάμαι καλά της etihad ή της dubai), προκειμένου να απογειωθεί.

Το αεροδρόμιο του Sarajevo, είναι πολύ μικρό, οι διαδικασίες ολοκληρώθηκαν άμεσα με κάτι σφραγίδες στο διαβατήριο. Έκανα λίγο συνάλλαγμα (περίπου 50 ευρώ) στο αεροδρόμιο, βγήκα έξω, πήρα ταξί και κατευθύνθηκα στο ξενοδοχείο μου. Το ξενοδοχείο το οποίο είχα επιλέξει ήταν το Hotel VIP. Ήταν το πρώτο στη λίστα του Trip Advisor. Η επιλογή ήταν επιτυχής λόγω της θέσης του και του εξυπηρετικότατου προσωπικού. Γενικά προτιμώ κεντρικά ξενοδοχεία για να εξοικονομώ χρόνο και πράγματι το ξενοδοχείο αυτό είναι σε κεντρικό σημείο της πόλης.
Το Sarajevo βρίσκεται περίπου στο γεωγραφικό κέντρο της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης στην ήσυχη κοιλάδα του ποταμού Miljacka, σε υψόμετρο 518 μέτρων και περιβάλλεται από βουνά.
Η πόλη πήρε τ' όνομά της από την τούρκικη λέξη saraj, η οποία σημαίνει παλάτι, αφού από τα μέσα του 15ου αιώνα έως το έτος 1878, όπου το Sarajevo ήταν υπό οθωμανική κατοχή, η πόλη ήταν ή έδρα των κυβερνητών της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Μετά την οθωμανική κατοχή, το Sarajevo και η ευρύτερη περιοχή πέρασε στην αυστροουγγρική κατοχή, η οποία τελείωσε με την έναρξη του Α παγκοσμίου πολέμου, αφορμή του οποίου ήταν η δολοφονία στο Sarajevo του αρχιδούκα Φραγκίσκου Φερδινάνδου και της συζύγου του Σοφίας, από τον Σέρβο εθνικιστή Γκαβρίλο Πρίντσιπ, το έτος 1914.
Πριν από τον Β παγκόσμιο πόλεμο στο Sarajevo, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Βοσνίας, συνυπήρχαν αρμονικά Σέρβοι, Κροάτες, Τούρκοι και Εβραίοι για εκατοντάδες χρόνια. Μετά τον Β παγκόσμιο πόλεμο, η ιστορία είναι πρόσφατη και γνωστή. Στις 6 Απριλίου 1945, οι παρτιζάνοι υπό τον στρατάρχη Τίτο, απελευθέρωσαν το Sarajevo. Από το έτος 1945 έως το έτος 1991 η Βοσνία-Ερζεγοβίνη ήταν ομόσπονδο κρατίδιο της ενιαίας Γιουγκοσλαβίας, υπό τη στιβαρή καθοδήγηση του στρατάρχη Τίτο (πέθανε το 1980). Το έτος 1991 η Βοσνία-Ερζεγοβίνη ανεξαρτητοποιήθηκε από τη Γιουγκοσλαβία και μεταξύ των ετών 1992 και 1995 ξέσπασε εμφύλιος, όπου όλοι πολεμούσαν εναντίον όλων, σέρβοι κατά μουσουλμάνων και κροατών, κροάτες κατά μουσουλμάνων και σέρβων, μουσουλμάνοι κατά σέρβων και κροατών, υπήρξε παρέμβαση του ΝΑΤΟ και τελικά όταν επιτεύχθηκε η εκεχειρία, η χώρα είχε καταστραφεί.
Σύμφωνα με την απογραφή του έτους 1991, ο πληθυσμός του Sarajevo ανερχόταν σε 529.021 κατοίκους. Τα αποτελέσματα του πολέμου ήταν ότι το έτος 2005, δέκα χρόνια μετά το τέλος του πολέμου ο πληθυσμός να υπολογίζεται σε 308.000 περίπου κατοίκους, ενώ είχε μεταβληθεί και το εθνολογικό και θρησκευτικό προφίλ της πόλης. Το 1991 οι Βόσνιοι μουσουλμάνοι αποτελούσαν το 50% του πληθυσμού, οι Σέρβοι το 33% και οι Κροάτες το 7%, ενώ οι λοιποί αποτελούσαν το 10%.Το 1997 μετά το τέλος του πολέμου οι Βόσνιοι μουσουλμάνοι αποτελούσαν το 87% του πληθυσμού, ενώ οι Σέρβοι και οι Κροάτες το 7% περίπου του πληθυσμού. Αυτά ήταν το αποτελέσματα του πολέμου. Σύμφωνα με τις στατιστικές, στις αρχές του 21ου αιώνα, οι Βόσνιοι μουσουλμάνοι αποτελούν, περίπου, το 79% του πληθυσμού της πόλης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας απογραφής του έτους 2013, ο πληθυσμός της πόλης του Sarajevo ανέρχεται σε 395.133 κατοίκους.
Αφού τακτοποιήθηκα στο δωμάτιό μου βγήκα από το ξενοδοχείο, κατηφόρισα με προσοχή, για να αποφύγω πιθανό γλίστρημα, τον στενό κατηφορικό δρόμο και σε λίγα μέτρα έφτασα στην κεντρική οδό Mula Mustafe Bašeskije, όπου προχώρησα για λίγο κατά μήκος αυτής, μέχρι που έστριψα δεξιά στον πεζόδρομο Gazi Husrev-begova,
ώστε να φτάσω στον κεντρικό πεζόδρομο. Στο σημείο που έφτασα στον κεντρικό πεζόδρομο, δηλαδή στη διασταύρωση αυτού, με τον πεζόδρομο Gazi Husrev-begova, ανατολικά (αριστερά όπως κατέβαινα προς νότο) ο κεντρικός πεζόδρομος είναι στενός και ονομάζεται Sarači,
ενώ δυτικά ο κεντρικός πεζόδρομος έχει αρκετά πλατύτερη διατομή και ονομάζεται Ferhadija.
Λίγο πιο δυτικά από την ως άνω συμβολή των πεζοδρόμων, υπάρχει η σχετική ένδειξη, όπου θεωρητικά είναι τα όρια μεταξύ Δύσης και Ανατολής. Το σημείο αυτό ονομάζεται Sarajevo Meeting of Cultures και συμβολίζει ότι το Sarajevo ενώνει τους πολιτισμούς (και όχι μόνο) Ανατολής - Δύσης.

Θυμήθηκα ότι και στην Ιερουσαλήμ τη διαφορά, όπου με ένα βήμα βρισκόσουν σε διαφορετικό κόσμο, αλλά εκεί δεν χρειαζόταν η σχετική σήμανση. Εκεί ήταν ολοφάνερη η διαφορετικότητα. Συνέχισα να περπατώ στο κέντρο της πόλης, υπό συνεχή χιονόπτωση.
Ύστερα από τα πρώτα βήματα, η πόλη είχε αρχίσει να μου αρέσει πολύ. Όμως, όπως περπατούσα και προσπαθώντας να ρουφήξω, όσο μπορώ, τον ρυθμό της πόλης, άρχισε η γκρίνια από τον συνταξιδιώτη μου περί πείνας.
Τον καταλάβαινα εν μέρει, αφού κι εγώ πεινούσα, αλλά όμως προτιμούσα να περπατήσω, να κάνω μια πρώτη αναγνώριση της πόλης και να βγάλω και τις πρώτες μου φωτογραφίες. Του εξήγησα ότι στο Sarajevo, έρχομαι για πρώτη φορά και ότι κάθε πρώτη φορά σε ένα νέο περιβάλλον με εξιτάρει, θέλω να το περπατήσω και βάζω το φαγητό σε τελευταίο ρόλο.
Τελικά συμβιβαστήκαμε στο να περπατήσουμε πρώτα για καμιά ώρα και στη συνέχεια να πάμε για φαγητό.
Έτσι συνεχίσαμε το περπάτημα στο παγωμένο Sarajevo, κυρίως στην ανατολίτικη περιοχή.
Όταν πέρασε η ώρα και ρωτήθηκα για το που θα πάμε για φαγητό, η απάντηση ήταν έτοιμη. Σ' αυτό με βοήθησε και ο φίλος @giannismits με την ιστορία του. Πρότεινα την επιλογή Galatasaray, το οποίο ήταν δίπλα, το είχα δει κατεβαίνοντας τον πεζόδρομο Gazi Husrev-begova, λίγο πριν με τη διασταύρωσή του με τον πεζόδρομο Ferhadija (ή μάλλον με τη συμβολή των πεζόδρομων Ferhadija και Sarači. Η πρότασή μου έγινε αποδεκτή με ανακούφιση. Η πείνα έπαιξε τον καθοριστικό ρόλο της.
Μπήκαμε μέσα στο μαγαζί.
Πρέπει να ομολογήσω ότι έχω μια απέχθεια για τα τούρκικα μαγαζιά. Δεν νομίζω ότι οφείλεται μόνο στην κουλτούρα μου. Νομίζω ότι οφείλεται και στην έλλειψη αλκοόλ. Τέλος πάντων μπήκαμε στο Galatasaray.
Ο κόσμος ήταν λίγος, ο τουρισμός ανύπαρκτος στο Sarajevo, το χιόνι στα ύψη, οπότε μας εξυπηρετούσε το ζευγάρι των ιδιοκτητών. Κατ' αρχήν παραγγείλαμε το φαγητό (κρεατικά). Στο κατάστημα υπήρχε ένας πολύ συμπαθής άνθρωπος ο οποίος έπινε τη μπύρα του και μια παρέα Τούρκων οι οποίοι έπιναν αριάν. Η κατάσταση δεν μου άρεσε. Σκέφτηκα με φρίκη, ότι θα αναγκαστώ να φάω κρεατικά με αριάν. Αδύνατο. Εγώ θέλω ψαράκι με κρασάκι. Ζήτησα από τον ιδιοκτήτη του καταστήματος αν μπορούσαμε να πιούμε αλκοολούχα ποτά, εξηγώντας του ότι είχα μια τραυματική εμπειρία από την Ιστανμπούλ, όπου πολλά καταστήματα δεν είχαν αλκοολούχα ποτά κι εκεί που είχαν τα πλήρωσα πανάκριβα. Τότε του εξήγησα ότι πλήρωσα για ένα Cragganmore 17 ευρώ και την άλλη ημέρα έφυγα τρέχοντας (για την ακρίβεια με αεροπλάνο) από την Πόλη. Αυτός γέλασε και μου εξήγησε ότι αυτά δεν συμβαίνουν στη Βοσνία. Μου είπε ότι στη Βοσνία και οι Μουσουλμάνοι πίνουν. Με καθησύχασε και μου είπε ότι έχει πολύ καλό κρασί. Μου είπε και την περιοχή παραγωγής, αλλά εγώ δεν την συγκράτησα,
Έφερε το κρασί και του είπα αν θέλει να φέρει ένα ποτήρι, να πιούμε λίγο κρασί και να συζητήσουμε. Έτσι κι αλλιώς δουλειά ιδιαίτερη δεν είχε. Μας ρώτησε από που είμαστε, του απαντήσαμε από Ελλάδα, χάρηκε, έφερε το ποτήρι, πίναμε το κρασάκι, συζητούσαμε για τη Βοσνία, συζητήσαμε για τον αναίτιο πόλεμο και κάποια στιγμή όταν τον ρώτησα για το όνομα του καταστήματος, μπήκαμε σε πιο προσωπικά ζητήματα, όταν άρχισε να μας διηγείται την ιστορία του. Μας είπε ότι ήταν διεθνής ποδοσφαιριστής με την εθνική Γιουγκοσλαβίας. Πράγματι ο άνθρωπος ήταν ιδιαίτερα γυμνασμένος. Μας είπε ότι, τότε στη Γιουγκοσλαβία, οι μεταγραφές απαγορεύονταν πριν ο αθλητής γίνει 26 ετών. Του είπα ότι αυτό το θυμόμουν. Που να φανταστούμε τις ανατροπές που έγιναν μετά, με το νόμο Μπόσμαν. Του το είπα και μελαγχόλησε. Όμως συνέχισε την ιστορία της ζωής του και μας είπε ότι κατάφερε να πάρει μεταγραφή για την ομάδα της Galatasaray, όπου έβγαλε κάποια χρήματα τα οποία τον βοήθησαν στο στήσιμο του καταστήματός του. Κατόπιν αυτών είναι προφανές, ότι ο φίλος μας, ο οποίος προσφέρει πολύ καλή ποιότητα φαγητού αξιοποιεί το όνομα της ιστορικής Galatasaray, κυρίως για τους Τούρκους τουρίστες. Γι αυτό κι έξω από το μαγαζί, στο κεντρικότερο, ίσως σημείο του Sarajevo κυμάτιζε η σημαία της Galatasaray.
Αφού φάγαμε και ήπιαμε το κρασί μας,

βγήκαμε πάλι έξω. Στο παγωμένο Sarajevo. Στα αυτιά μου έφτανε μια αχνή δυσαρέσκεια, από τον συνταξιδιώτη μου. Δεν έδωσα σημασία. Όποιος αποφασίζει να πάει Sarajevo μέσα Γενάρη, πρέπει να γνωρίζει και τις συνθήκες που θα αντιμετωπίσει. Για μένα οι συνθήκες αυτές βαθμολογούνταν με άριστα.
Αρχίσαμε να περπατάμε στο χιονισμένο Sarajevo,
μέχρι που κατεβήκαμε προς τον ποταμό ο οποίος διέρχεται από το κέντρο της πόλης, τον ποταμό Miljacka. Περπατήσαμε μέχρι τη γνωστή γέφυρα. Την πιο γνωστή γέφυρα της Ευρώπης, αφού τα γεγονότα στη γέφυρα αυτή, ήταν η αφορμή του Α παγκοσμίου πολέμου. Όταν ήμουν μικρό παιδί, διαβάζοντας ιστορία, από τα γεγονότα αυτά είχα μάθει ότι υπάρχει μια πόλη που ονομάζεται Sarajevo. Και τα γεγονότα είχαν συμβεί σε μια γέφυρα. Τη γέφυρα Latin Bridge.
Στη γέφυρα αυτή, στο βορειοανατολικό τμήμα της, ο Σέρβος εθνικιστής Γκαβρίλο Πρίντσιπ, δολοφόνησε τον αρχιδούκα Φραγκίσκο Φερδινάνδο, διάδοχο του αυστροουγγρικού, στις 28 Ιουνίου 1914. Η συνέχεια γνωστή. Α παγκόσμιος πόλεμος. Η λατινική γέφυρα ονομαζόταν γέφυρα Πρίντσιπ κατά τη Γιουγκοσλαβική περίοδο. Για ευνόητους λόγους. Η δολοφονία του διαδόχου σήμανε την έναρξη του Α παγκοσμίου πολέμου, ο οποίος σφράγισε την κατάρρευση όλων των αυτοκρατοριών που διοίκησαν τον κόσμο για πολλούς αιώνες, δημιούργησε νέες συνθήκες, όπως την ίδρυση των Κρατών - Εθνών καθώς και την οχτωβριανή επανάσταση στην Τσαρική Ρωσία που τελικά οδήγησε στην ΕΣΣΔ.
Για τους παραπάνω λόγους το γεγονός αυτό είναι από τα σπουδαιότερα του 20ου αιώνα. Κατά την άποψή μου πιθανώς το σπουδαιότερο.
Αφού είδα τη γέφυρα Latin Bridge. η οποία ήταν η πρώτη προτεραιότητά μου στο Sarajevo, διέσχισα πάλι το ποτάμι από τη Latin Bridge, με κατεύθυνση βόρεια προς το κέντρο της πόλης όπου συνάντησα το Gazi Husrev-begova džamija (τζαμί Γκαζί Χούσρεφ Μπεγκ)
τον καθολικό καθεδρικό
και τον ορθόδοξο ναό.
Το χιόνι πύκνωνε, εγώ είχα αρχίσει να διψάω αφόρητα, σαν να ήμουν στην έρημο και η μόνη λύση ήταν ένα bar. Να πιω τα ποτά μου σ' ένα bar. Ευτυχώς από το Sarajevo. είχε περάσει πρόσφατα ο γνωστός συγγραφέας ταξιδιωτικών οδηγών, φίλος giannismits. Οι πληροφορίες του σε συνδυασμό με τα δεδομένα από το Trip Advisor, με οδήγησαν προς το bar Zlatna ribica. Δεν έκανα αναφορά στους άλλους για το bar. Απλώς προχωρούσα κατά μήκος του πεζόδρομου Ferhadija. Στη συμβολή του πεζόδρομου Ferhadija με την οδό Mula Mustafe Bašeskije, υπάρχει το μνημείο των πεσόντων Vječna vatra (αιώνια φλόγα), στη μνήμη των θυμάτων του Β παγκοσμίου πολέμου.
Το μνημείο της αιώνιας φλόγας ολοκληρώθηκε στις 6 Απριλίου 1946, ακριβώς ένα χρόνο μετά την απελευθέρωση του Sarajevo από τους παρτιζάνους του στρατάρχη Τίτο, στις 6 Απριλίου 1945, προς τιμή των αγωνιστών του Β παγκοσμίου πολέμου. Προς τιμή του στρατάρχη Τίτο η λεωφόρος δυτικά της συμβολής των οδών, Ferhadija (πεζόδρομου) και Mula Mustafe Bašeskije, ονομάζεται Maršala Tita. Φτάσαμε στο μνημείο Vječna vatra και στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε στο εξαιρετικό bar Zlatna ribica.
Από το bar αυτό δεν ξεκόλλησα το τριήμερο που έμεινα στο Sarajevo.
Last edited: