gelf
Member
- Μηνύματα
- 659
- Likes
- 12.801
Κεφάλαιο 9
Μια βόλτα από το νέο Sarajevo έως το ιστορικό κέντρο.
Το πρωί, όταν ξύπνησα το Sarajevo ήταν χιονισμένο, πολύ χιονισμένο.
Έφαγα το πρωινό μου και βγήκα βόλτα. Πέρασα από τον καθολικό καθεδρικό ναό
και προχώρησα ανάντη, προς την περιοχή του εστιατορίου που είχα φάει την προηγούμενη νύχτα,
στην περιοχή που υπάρχει και η εκκλησία των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου και η καθολική θεολογική σχολή του Sarajevo.
Επιστρέφοντας προς το κέντρο και επί της κεντρικής οδού εξόδου Mula Mustafe Bašeskije, απέναντι από τον καθολικό καθεδρικό ναό, υπάρχει μια στάση του τραμ. Όπως κατέβαινα είδα το τραμ 3, να έχει σταματήσει στη στάση.
Έκανα νόημα στον οδηγό να περιμένει και έτρεξα προς το τραμ με όση ταχύτητα μου επέτρεπε η ολισθηρότητα του εδάφους. Ανέβηκα στο τραμ παλιάς εποχής το οποίο ακολούθησε τους δρόμους-κεντρικές οδικές αρτηρίες της πόλης, Mula Mustafe Bašeskije, Maršala Tita και Zmaja od Bosne. Όταν το τραμ έφτασε στη λεωφόρο Zmaja od Bosne κατέβηκα στη στάση αμέσως μετά το ιστορικό - λόγω του τελευταίου πολέμου - Hotel Holiday.
Βγαίνοντας έξω από το τραμ, στη στάση Tehnička škola, μπροστά μου αντίκρισα το μουσείο Historical Museum of Bosnia and Herzegovina.
Το Historijski muzej Bosne i Hercegovine (μουσείο ιστορίας Βοσνίας-Ερζεγοβίνης) βρίσκεται επί της οδού Zmaja od Bosne, όπως αναφέρθηκε. Το μουσείο ιδρύθηκε το έτος 1945, άλλαξε πολλές φορές ονόματα, είναι ένα από τα ελάχιστα μουσεία στο οποίο διατηρήθηκαν σώα τα εκθέματά του κατά τη διάρκεια του πολέμου 1992-1995 και διαθέτει πάνω από 400.000 ιστορικά αντικείμενα.
Το Historijski muzej Bosne i Hercegovine βρίσκεται απέναντι την αμερικάνικη πρεσβεία, προς την οποία απαγορεύεται αυστηρά η φωτογράφιση (μάλλον νομίζουν ότι δεν είμαστε στον 21ο αιώνα).
Προχώρησα λίγο από τη στάση,
το πάντα ήταν παγωμένα και αφού παρατήρησα προς το Avaz Twist Tower,
το υψηλότερο κτίριο του Sarajevo, ύψους 176 μέτρων, η κατασκευή του ξεκίνησε το έτος 2006 και εγκαινιάστηκε το έτος 2008, έφτασα στο Εθνικό μουσείο Βοσνίας - Ερζεγοβίνης, επίσης επί της οδού Zmaja od Bosne, το παλαιότερο μουσείο της χώρας αφού ιδρύθηκε το έτος 1888. Το μουσείο έχει περιεχόμενο αρχαιολογικό, εθνολογικό, φυσικών επιστημών. Το κτίριο υπέστη πολλές ζημιές κατά τον πόλεμο 1992-1995.
Μπήκα μέσα στο μουσείο, έκανα μια μικρή περιήγηση, βγήκα έξω, παντού έβλεπες αναμνηστικές πλάκες προς μνήμη των πεσόντων του πρόσφατου πολέμου,
πέρασα από διάφορα δημόσια κτίρια της περιοχής,
όπως από το Κοινοβούλιο της Βοσνίας - Ερζεγοβίνης, το Κτίριο φιλίας Ελλάδας και Βοσνίας - Ερζεγοβίνης, κτίριο του οποίου η ανακατασκευή του χρηματοδοτήθηκε κατά 80% περίπου από την Ελλάδα και στεγάζει το συμβούλιο υπουργών της Βοσνίας - Ερζεγοβίνης και στη συνέχεια κατηφόρισα προς τον ποταμό,
με στόχο να επιστρέψω παραποτάμια στο ιστορικό κέντρο της πόλης.
Προχώρησα αρκετά και είχα φτάσει στον παραποτάμιο δρόμο, Obala Kulina bana, βόρεια του ποταμού και κοντά την Ελληνική πρεσβεία,
όταν άρχισε μια ισχυρή χιονόπτωση. Προχώρησα λίγο, έριξα μια ματιά πίσω προς την πρεσβεία μας και η χιονόπτωση συνεχιζόταν πιο ισχυρή.
Συνέχισα να προχωρώ παραποτάμια προς το ευρισκόμενο επί της νότιας παραποτάμιας οδού Obala Maka Dizdara, επιβλητικό κτίριο της Akademija likovnih umjetnosti Sarajevo (ακαδημία καλών τεχνών).
Η ακαδημία καλών τεχνών, ιδρύθηκε το έτος 1972, επί της μοναδικής ευαγγελικής εκκλησίας της αυστροουγγρικής περιόδου, κατασκευασμένης το έτος 1899.
Το χιόνι έπεφτε πυκνό. Για ανασύνταξη σταμάτησα για λίγο κάτω από το σκεπαστό τμήμα της μοντέρνας πεζογέφυρας.
Ύστερα από λίγα λεπτά ανασυγκρότησης και καθαρισμού του φακού της μηχανής, συνέχισα να περπατώ στη χιονοθύελλα, ρίχνοντας ματιές και προς τα πίσω, προς το κτίριο της ακαδημίας.
Προχώρησα έως την επόμενη γέφυρα και συγκεκριμένα έως τη διασταύρωση της παραποτάμιας οδού Obala Kulina bana και της οδού Kulovića, έστριψα ανάντη (αριστερά) και προχώρησα κατά μήκος της δεύτερης οδού, όπου και το Sarajevo National Theatre.
Αλλά ο κύριος λόγος που άφησα την παραποτάμια οδό, ήταν ότι στην πρώτη παράλληλο αυτής, οδό Branilaca Sarajeva, με θέα προς το Sarajevo National Theatre, υπάρχει ένα εξαιρετικό μπαρ το Barometar. Η ξεκούραση και η απόλαυση των ποτών στο μπαρ Barometar, ήταν απαραίτητη ύστερα από τη χιονοθύελλα. Όταν βγήκα ανανεωμένος από το μπαρ Barometar, συνέχισα να περπατώ στους χιονισμένους δρόμους της πόλης.
Αφού έκανα μια μεγάλη βόλτα στο κέντρο της πόλης, περνώντας από σημεία από τα οποία είχα περάσει και τις προηγούμενες ημέρες, όπως από την πλατεία Trg Fra Grge Martića, υπάρχει ο Katedrala Srca Isusova (καθεδρικός ναός της Ιερής Καρδιάς του Ιησού) κατασκευασμένος το έτος 1889.
Επίσης στην πλατεία Trg Fra Grge Martića, είναι το μουσείο Gallery 11/07/95, το οποίο αφορά στη σφαγή στη Σρεμπρένιτσα το 1995.
Όπως έχω διαβάσει το μουσείο καλύπτει έκταση 300 τετραγωνικών μέτρων και άνοιξε - συμβολικά - τις 12-07-2012, μία ημέρα μετά την 17η επέτειο της μεγάλης σφαγής. Το μουσείο περιλαμβάνει τοίχο με τα ονόματα των 8.372 ταυτοποιημένων θυμάτων, φωτογραφίες των θυμάτων, φωτογραφίες από το στρατόπεδο των επιζώντων, ένα ντοκιμαντέρ κλπ. Δεν μπήκα μέσα στο μουσείο, για τον ίδιο λόγο που δεν έχω πάει στο Άουσβιτς - παρά τα πολλά ταξίδια μου στην Κρακοβία - και όπως δεν έχω πάει στο Νταχάου, αν και στο Μόναχο βρίσκομαι πάρα πολύ συχνά. Δεν θα άντεχα, να βλέπω τις φρικαλεότητες.
Νότια - νοτιοδυτικά της πλατείας Trg Fra Grge Martića, στο απέναντι τετράγωνο, βρίσκεται ο Cathedral Church of the Nativity of the Theotokos (Saborna Crkva Rođenja Presvete Bogorodice, Zelenih beretki), ο μεγαλύτερος σέρβικος ορθόδοξος ναός στο Sarajevo και ένας από τους μεγαλύτερους των Βαλκανίων.
Ο ορθόδοξος καθεδρικός ναός Γέννησης της Θεοτόκου κατασκευάστηκε μεταξύ των ετών 1863 και 1868. Στη πλατεία μπροστά ήταν στημένη η χριστουγεννιάτικη αγορά, η οποία λόγω καιρού υπολειτουργούσε.
Ύστερα από τον περίπατο στους χιονισμένους δρόμους και πλατείες ανηφόρισα προς τη λεωφόρο Maršala Tita. Όπως έχει προαναφερθεί προχωρώντας ανατολικά, στο τέλος της Maršala Tita, ξεκινούν υπό οξεία γωνία δύο δρόμοι. Αριστερά με κατεύθυνση βορειοανατολική η οδός Mula Mustafe Bašeskije και δεξιά με κατεύθυνση νοτιοανατολική η οδός Ferhadija. Ύστερα από μικρή απόσταση, οι δύο δρόμοι γίνονται παράλληλοι με ανατολική κατεύθυνση. Στο σημείο διακλάδωσης της οδού Maršala Tita με τις οδούς Mula Mustafe Bašeskije και Ferhadija, υπάρχει το μνημείο των πεσόντων Vječna vatra (αιώνια φλόγα - στη μνήμη των θυμάτων του Β παγκοσμίου πολέμου), μνημείο το οποίο είχα συναντήσει κατά την περιήγηση της πρώτης μου νύχτας στο Sarajevo.
Αποφάσισα να προχωρήσω κατά μήκος της οδού Ferhadija, Όμως απέναντι από το μνημείο της αιώνιας φλόγας, υπάρχει το Hotel Hecco Deluxe (στον ουρανοξύστη vakuf, τον αρχαιότερο - από το 1947 στο Σαράγεβο) στον 10ο όροφο του οποίου υπάρχει καφέ.
Ανέβηκα εκεί (συμβουλή του giannismits κι αυτή) και παρήγγειλα το ποτό μου.
Η θέα προς την πόλη ήταν πανοραμική και μάλιστα σε κατάλληλο ύψος.
Μια βόλτα από το νέο Sarajevo έως το ιστορικό κέντρο.
Το πρωί, όταν ξύπνησα το Sarajevo ήταν χιονισμένο, πολύ χιονισμένο.
Έφαγα το πρωινό μου και βγήκα βόλτα. Πέρασα από τον καθολικό καθεδρικό ναό
και προχώρησα ανάντη, προς την περιοχή του εστιατορίου που είχα φάει την προηγούμενη νύχτα,
στην περιοχή που υπάρχει και η εκκλησία των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου και η καθολική θεολογική σχολή του Sarajevo.
Επιστρέφοντας προς το κέντρο και επί της κεντρικής οδού εξόδου Mula Mustafe Bašeskije, απέναντι από τον καθολικό καθεδρικό ναό, υπάρχει μια στάση του τραμ. Όπως κατέβαινα είδα το τραμ 3, να έχει σταματήσει στη στάση.
Έκανα νόημα στον οδηγό να περιμένει και έτρεξα προς το τραμ με όση ταχύτητα μου επέτρεπε η ολισθηρότητα του εδάφους. Ανέβηκα στο τραμ παλιάς εποχής το οποίο ακολούθησε τους δρόμους-κεντρικές οδικές αρτηρίες της πόλης, Mula Mustafe Bašeskije, Maršala Tita και Zmaja od Bosne. Όταν το τραμ έφτασε στη λεωφόρο Zmaja od Bosne κατέβηκα στη στάση αμέσως μετά το ιστορικό - λόγω του τελευταίου πολέμου - Hotel Holiday.
Βγαίνοντας έξω από το τραμ, στη στάση Tehnička škola, μπροστά μου αντίκρισα το μουσείο Historical Museum of Bosnia and Herzegovina.
Το Historijski muzej Bosne i Hercegovine (μουσείο ιστορίας Βοσνίας-Ερζεγοβίνης) βρίσκεται επί της οδού Zmaja od Bosne, όπως αναφέρθηκε. Το μουσείο ιδρύθηκε το έτος 1945, άλλαξε πολλές φορές ονόματα, είναι ένα από τα ελάχιστα μουσεία στο οποίο διατηρήθηκαν σώα τα εκθέματά του κατά τη διάρκεια του πολέμου 1992-1995 και διαθέτει πάνω από 400.000 ιστορικά αντικείμενα.
Το Historijski muzej Bosne i Hercegovine βρίσκεται απέναντι την αμερικάνικη πρεσβεία, προς την οποία απαγορεύεται αυστηρά η φωτογράφιση (μάλλον νομίζουν ότι δεν είμαστε στον 21ο αιώνα).
Προχώρησα λίγο από τη στάση,
το πάντα ήταν παγωμένα και αφού παρατήρησα προς το Avaz Twist Tower,
το υψηλότερο κτίριο του Sarajevo, ύψους 176 μέτρων, η κατασκευή του ξεκίνησε το έτος 2006 και εγκαινιάστηκε το έτος 2008, έφτασα στο Εθνικό μουσείο Βοσνίας - Ερζεγοβίνης, επίσης επί της οδού Zmaja od Bosne, το παλαιότερο μουσείο της χώρας αφού ιδρύθηκε το έτος 1888. Το μουσείο έχει περιεχόμενο αρχαιολογικό, εθνολογικό, φυσικών επιστημών. Το κτίριο υπέστη πολλές ζημιές κατά τον πόλεμο 1992-1995.
Μπήκα μέσα στο μουσείο, έκανα μια μικρή περιήγηση, βγήκα έξω, παντού έβλεπες αναμνηστικές πλάκες προς μνήμη των πεσόντων του πρόσφατου πολέμου,

πέρασα από διάφορα δημόσια κτίρια της περιοχής,
όπως από το Κοινοβούλιο της Βοσνίας - Ερζεγοβίνης, το Κτίριο φιλίας Ελλάδας και Βοσνίας - Ερζεγοβίνης, κτίριο του οποίου η ανακατασκευή του χρηματοδοτήθηκε κατά 80% περίπου από την Ελλάδα και στεγάζει το συμβούλιο υπουργών της Βοσνίας - Ερζεγοβίνης και στη συνέχεια κατηφόρισα προς τον ποταμό,
με στόχο να επιστρέψω παραποτάμια στο ιστορικό κέντρο της πόλης.
Προχώρησα αρκετά και είχα φτάσει στον παραποτάμιο δρόμο, Obala Kulina bana, βόρεια του ποταμού και κοντά την Ελληνική πρεσβεία,
όταν άρχισε μια ισχυρή χιονόπτωση. Προχώρησα λίγο, έριξα μια ματιά πίσω προς την πρεσβεία μας και η χιονόπτωση συνεχιζόταν πιο ισχυρή.

Συνέχισα να προχωρώ παραποτάμια προς το ευρισκόμενο επί της νότιας παραποτάμιας οδού Obala Maka Dizdara, επιβλητικό κτίριο της Akademija likovnih umjetnosti Sarajevo (ακαδημία καλών τεχνών).

Η ακαδημία καλών τεχνών, ιδρύθηκε το έτος 1972, επί της μοναδικής ευαγγελικής εκκλησίας της αυστροουγγρικής περιόδου, κατασκευασμένης το έτος 1899.
Το χιόνι έπεφτε πυκνό. Για ανασύνταξη σταμάτησα για λίγο κάτω από το σκεπαστό τμήμα της μοντέρνας πεζογέφυρας.
Ύστερα από λίγα λεπτά ανασυγκρότησης και καθαρισμού του φακού της μηχανής, συνέχισα να περπατώ στη χιονοθύελλα, ρίχνοντας ματιές και προς τα πίσω, προς το κτίριο της ακαδημίας.

Προχώρησα έως την επόμενη γέφυρα και συγκεκριμένα έως τη διασταύρωση της παραποτάμιας οδού Obala Kulina bana και της οδού Kulovića, έστριψα ανάντη (αριστερά) και προχώρησα κατά μήκος της δεύτερης οδού, όπου και το Sarajevo National Theatre.
Αλλά ο κύριος λόγος που άφησα την παραποτάμια οδό, ήταν ότι στην πρώτη παράλληλο αυτής, οδό Branilaca Sarajeva, με θέα προς το Sarajevo National Theatre, υπάρχει ένα εξαιρετικό μπαρ το Barometar. Η ξεκούραση και η απόλαυση των ποτών στο μπαρ Barometar, ήταν απαραίτητη ύστερα από τη χιονοθύελλα. Όταν βγήκα ανανεωμένος από το μπαρ Barometar, συνέχισα να περπατώ στους χιονισμένους δρόμους της πόλης.
Αφού έκανα μια μεγάλη βόλτα στο κέντρο της πόλης, περνώντας από σημεία από τα οποία είχα περάσει και τις προηγούμενες ημέρες, όπως από την πλατεία Trg Fra Grge Martića, υπάρχει ο Katedrala Srca Isusova (καθεδρικός ναός της Ιερής Καρδιάς του Ιησού) κατασκευασμένος το έτος 1889.
Επίσης στην πλατεία Trg Fra Grge Martića, είναι το μουσείο Gallery 11/07/95, το οποίο αφορά στη σφαγή στη Σρεμπρένιτσα το 1995.
Όπως έχω διαβάσει το μουσείο καλύπτει έκταση 300 τετραγωνικών μέτρων και άνοιξε - συμβολικά - τις 12-07-2012, μία ημέρα μετά την 17η επέτειο της μεγάλης σφαγής. Το μουσείο περιλαμβάνει τοίχο με τα ονόματα των 8.372 ταυτοποιημένων θυμάτων, φωτογραφίες των θυμάτων, φωτογραφίες από το στρατόπεδο των επιζώντων, ένα ντοκιμαντέρ κλπ. Δεν μπήκα μέσα στο μουσείο, για τον ίδιο λόγο που δεν έχω πάει στο Άουσβιτς - παρά τα πολλά ταξίδια μου στην Κρακοβία - και όπως δεν έχω πάει στο Νταχάου, αν και στο Μόναχο βρίσκομαι πάρα πολύ συχνά. Δεν θα άντεχα, να βλέπω τις φρικαλεότητες.
Νότια - νοτιοδυτικά της πλατείας Trg Fra Grge Martića, στο απέναντι τετράγωνο, βρίσκεται ο Cathedral Church of the Nativity of the Theotokos (Saborna Crkva Rođenja Presvete Bogorodice, Zelenih beretki), ο μεγαλύτερος σέρβικος ορθόδοξος ναός στο Sarajevo και ένας από τους μεγαλύτερους των Βαλκανίων.
Ο ορθόδοξος καθεδρικός ναός Γέννησης της Θεοτόκου κατασκευάστηκε μεταξύ των ετών 1863 και 1868. Στη πλατεία μπροστά ήταν στημένη η χριστουγεννιάτικη αγορά, η οποία λόγω καιρού υπολειτουργούσε.
Ύστερα από τον περίπατο στους χιονισμένους δρόμους και πλατείες ανηφόρισα προς τη λεωφόρο Maršala Tita. Όπως έχει προαναφερθεί προχωρώντας ανατολικά, στο τέλος της Maršala Tita, ξεκινούν υπό οξεία γωνία δύο δρόμοι. Αριστερά με κατεύθυνση βορειοανατολική η οδός Mula Mustafe Bašeskije και δεξιά με κατεύθυνση νοτιοανατολική η οδός Ferhadija. Ύστερα από μικρή απόσταση, οι δύο δρόμοι γίνονται παράλληλοι με ανατολική κατεύθυνση. Στο σημείο διακλάδωσης της οδού Maršala Tita με τις οδούς Mula Mustafe Bašeskije και Ferhadija, υπάρχει το μνημείο των πεσόντων Vječna vatra (αιώνια φλόγα - στη μνήμη των θυμάτων του Β παγκοσμίου πολέμου), μνημείο το οποίο είχα συναντήσει κατά την περιήγηση της πρώτης μου νύχτας στο Sarajevo.
Αποφάσισα να προχωρήσω κατά μήκος της οδού Ferhadija, Όμως απέναντι από το μνημείο της αιώνιας φλόγας, υπάρχει το Hotel Hecco Deluxe (στον ουρανοξύστη vakuf, τον αρχαιότερο - από το 1947 στο Σαράγεβο) στον 10ο όροφο του οποίου υπάρχει καφέ.
Ανέβηκα εκεί (συμβουλή του giannismits κι αυτή) και παρήγγειλα το ποτό μου.
Η θέα προς την πόλη ήταν πανοραμική και μάλιστα σε κατάλληλο ύψος.

Last edited: