Ιράν ΙΡΑΝ : στη Γη των Αρίων

fenia42

Member
Μηνύματα
3.883
Likes
14.444
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ

Αν κάποιος μπορεί να παρακάμψει την Τεχεράνη θα του έλεγα να το κάνει. Είναι μια τεράστια χαοτική άχρωμη τσιμεντούπολη. Δίπλα της το Κάιρο φαντάζει μητρόπολη. Τα μόνα αξιοθέατα που αξίζουν είναι το Παλάτι και το Μουσείο Διαμαντιών, τα οποία όμως έχουν περίεργα ωράρια και δεν είναι ανοιχτά κάθε μέρα. Κυκλοφοριακό χάος, καυσαέριο, τσιμεντένια άχρωμα – άοσμα κτήρια και τσαντόρ ξεχυμένα στους δρόμους. Που και που ένα τζαμί ξεπρόβαλε δειλά, αλλά κι αυτό αδιάφορο. Και σε κάθε μα κάθε γωνία, ολόιδια μικρά μαγαζάκια που πουλούν από χυμούς και παγωτά μέχρι βίδες, χτένες, ανταλλακτικά, σημαίες . Η ραχοκοκαλιά της οικονομίας του Ιράν φαίνεται πως είναι αυτά τα μαγαζάκια, θυμίζει ίσως Ελλάδα του ’60 . Μεσ’ από τα ξέφρενα κορναρίσματα και τα παράξενα αυτοκίνητα που δε γνωρίζω ένα πράγμα μου τραβάει την προσοχή : οι άνθρωποι. Οι άνθρωποι είναι γλυκομίλητοι, ήρεμοι, χαρούμενοι, χαμογελαστοί. Αυτή η ηρεμία τους με μαγεύει αμέσως, είναι μια ηρεμία που μόνο στη νοτιοανατολική Ασία μπορεί να βρει κανείς. Κι όμως, να τη, μπροστά μου, στο ισλαμικό Ιράν. Δεύτερη παρατήρηση : από πουθενά δεν ακούς μουεζίνηδες. Κι εδώ έγκειται η βασική διαφορά με τους Σουνίτες. Οι Σιίτες προσεύχονται μόλις 3 φορές την ημέρα, κι όχι πέντε. Αυτό στον πρακτικό τομέα. Στο θεωρητικό τομέα, το πρόβλημα εντοπίζεται στη διαδοχή του Μωάμεθ. Κατά τους Σιίτες, ο διάδοχος είναι ο γαμπρός του Μωάμεθ , Αλή καθώς οφείλει ο χαλίφης να’ ναι κάποιος από την οικογένεια του Μωάμεθ. Επίσης, ο σιιτικός κλάδος του Μουσουλμανισμού είναι και λιγότερο αυστηρός και συντηρητικός. Εγώ βέβαια ως γυναίκα εντόπισα και μια άλλη , ειδοποιό διαφορά : οι Ιρανοί εν αντιθέσει με όλους τους άλλους ( σουνίτες) Μουσουλμάνους που έχω επισκεφτεί σε Αίγυπτο Τουρκία και Μπαχρέιν διαφέρουν σε κάτι πολύ βασικό, δε κοιτάν τις γυναίκες σα λιγούρια! Και δεν υπάρχει περίπτωση να τις αγγίξουν, για κανένα λόγο!

Εκείνο που μου έλειπε απεγνωσμένα όμως είναι να πιω έναν καφέ, ή έστω ένα τσάι τέλος πάντων, ή κάπου να ξαποστάσω. Ο καφές όπως γρήγορα διαπίστωσα είναι ένα θέμα που πονάει στο Ιράν.. Με την πρώτη ματιά καταρχάς δεν έβλεπες ούτε καφετέριες ούτε εστιατόρια. Κι αυτό γιατί ήταν όλα κρυμμένα σε υπόγεια ή σε στοές, και οι επιγραφές φυσικά στα φαρσί. Κάποια στιγμή υπέπεσε στην αντίληψή μου σε μια στοά ένα μαγαζί το οποίο ήταν καφέ-εστιατόριο. Ήμουν έτοιμη να παραδοθώ στην πρώτη μου ιρανική γαστριμαργική κραιπάλη. Μέχρι εκείνη την ώρα η μόνη μου επαφή με την ιρανική κουζίνα ήταν μια επίσκεψη στο εστιατόριο Αναχίτα, στο Χαλάνδρι. Φυσικά, όπως οπουδήποτε στον κόσμο η ντόπια κουζίνα είναι σαφώς ανώτερη.

Το ντεκόρ του μαγαζιού το έλεγες και καλτ. Στη μέση δέσποζε ένα μικρό σιντριβάνι και γύρω γύρω υπήρχαν δωμάτια –οντάδες με ξύλινα καθίσματα σαν τελάρα , καλυμμένα από χαλιά, ενιαία και υπερυψωμένα. Βγάζεις τα παπούτσια , κάθεσαι οκλαδόν ή όπως βολεύεσαι τέλος πάντων και τρως έτσι, καθιστός. Το μενού, διόλου ευφάνταστο, κεμπάπ από αρνί ή κοτόπουλο και σαλάτα. Η αλήθεια είναι ότι απόλαυσα σαλάτες στο ταξίδι αυτό, κάτι που πολλές φορές στερούμαστε στο εξωτερικό, σε οποιαδήποτε ήπειρο κι αν βρισκόμαστε. Το πιάτο μου είναι τεράστιο, η σαλάτα πλούσια και μαζί καταφτάνουν αραβικές λεπτές πίτες και ένα τυρί μα ένα τυρί … μαλακό και λευκό σα φέτα, αλλά απείρως γευστικότερο. Για αλκοόλ ούτε λόγος αλλά δοκιμάζω το γιαουρτοποτό τους και αμέσως εθίζομαι. Κεφίρ με δυόσμο και αλάτι, κάνει το κεμπάπ εύπεπτο και στρώνει το στομάχι. Για το τέλος του γεύματος, δε προβλέπεται τσιγάρο, γυναίκα γαρ, αλλά δε θα διαμαρτυρόταν κανείς αν ενέδιδα σε ένα τσάι συνοδεία ναργιλέ, όπερ και εγένετο. Μετά το λουκούλλειο αυτό γεύμα η περιήγηση στην ιρανική πρωτεύουσα συνεχίστηκε . Για ακόμα μια φορά αδιάφορες αγορές, αδιάφορα μαγαζιά, αδιάφοροι δρόμοι και κτήρια. Το περπάτημα όμως αυτό δεν ήταν άσκοπο, μιας και επεξεργαζόμουν διαρκώς τα νέα δεδομένα , τις νέες φυσιογνωμίες, τη νέα αυτή χώρα που ανακάλυπτα με περισσή λαχτάρα. Και η πρώτη ανακάλυψη έρχεται : οι Ιρανές είναι κούκλες και το ξέρουν. Φυσικά όχι αυτές με τα τσαντόρ αλλά αυτές με τη μαντίλα. Καλοντυμένες, καλοβαμμένες, ξέρουν να τονίζουν τα ήδη έντονα τεράστια αμυγδαλωτά τους μάτια . Σε πολλές περιπτώσεις η μαντίλα δε καλύπτει παρά τα απολύτως απαραίτητα και κάτω από αυτή διακρίνονται πότε μια κόκκινη πότε μια ξανθή πλούσια κώμη, περιποιημένη από χέρι επαγγελματία. Το Ιράν είναι ένα νόμισμα με δυο όψεις και αυτό μου είναι ολοφάνερο από την πρώτη κι όλας μου ημέρα εκεί.

Δυστυχώς όμως δε μπορούμε να πούμε το ίδιο περί ομορφιάς για τους άντρες : κοκαλιάρηδες, κακοντυμένοι, μυτόγκες, κοντοί , με ένα απροσδιόριστο χρώμα, ούτε λευκό, ούτε μαύρο, ούτε σκούρο, ούτε μπεζ, κάτι σα μόκα τέλος πάντων. Επίσης είναι μαλωμένοι με τα παπούτσια, μιας και αρέσκονται να φορούν κάλτσα με πλαστική παντόφλα ….

Το βράδυ δούλεψε το Tripadvisor: γεύμα σε «κυριλέ» εστιατόριο, πάντα με το απαραίτητο σιντριβάνι, πάντα με ναργιλέδες. Ο ιδιοκτήτης – όπως και πολλοί όπως διαπίστωσα μετά- έχει σπουδάσει στον Καναδά και φροντίζει να αδράξει την ευκαιρία να ακονίσει τα ήδη άπταιστα αγγλικά του. Ευγενέστατος και εγκάρδιος με αποχαιρετά στο τέλος με μια ζεστή χειραψία και είναι επισήμως ο πρώτος άντρας στο Ιράν που με ακούμπησε. Επιστροφή στο ξενοδοχείο- κολαστήριο με μετρό, τα βαγόνια χύμα κι όχι άντρες- γυναίκες όπως περίμενα, παρόλο που υπήρχαν οι σχετικές ενδείξεις (onlywomen) .



 

fenia42

Member
Μηνύματα
3.883
Likes
14.444
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Η low cost Pegasus είναι μια πολύ καλή περίπτωση για να ταξιδέψει κανείς στο Ιράν. Η ανταπόκριση από Κωνσταντινούπολη, δίνει την ευκαιρία να κάνεις μια 8ωρη βολτίτσα στην Ασιατική πλευρά της πόλης, να πιεις ένα τσάι και να απολαύσεις τη μοναδική πολίτικη κουζίνα. Η πτήση για Τεχεράνη είναι αργά το βράδυ, πράγμα που σημαίνει ότι φτάνεις ράκος , άυπνος και έχεις να αντιμετωπίσεις την διαδικασία της ιρανικής visa…. « Έχετε επαφές εδώ στο Ιράν ; » βεβαίως κι έχω, απαντώ όλο καμάρι και σκέφτομαι όλο χαρά ότι θα ξεμπερδέψω νωρίς. 4 το πρωί, με τη μαντίλα στο κεφάλι φορεμένη όπως όπως , το μπουφάν στα χέρια, τα τσιμπράγκαλα κι αυτά στα χέρια, 2 ζιβάγκο μες από τα ρούχα , μια ζακέτα που έφτανε τον αστράγαλο –γιατί είμαστε και καθώς πρέπει- και το διαβατήριο παραμάσχαλα , στήνομαι στην ουρά, μια ουρά αρκετά μεγάλη, μια ουρά που έμενε ακίνητη, όπου κανείς δεν ήξερε τι συμβαίνει, όπου κανείς δεν ερχόταν να μας ενημερώσει, όπου η ζέστη ήταν αφόρητη, καθίσματα δεν υπήρχαν κι είμασταν όλοι ξάγρυπνοι. Αφού πέρασε μία ώρα χωρίς καμιά απολύτως δράση μου ζήτησαν να πληρώσω το παράβολο των 50 ευρώ σε κάποιο διπλανό γκισέ και να γράψω τηλέφωνο και όνομα της επαφής μου στο Ιράν. Δυο ώρες μετά είχαν αρχίσει να με ζώνουν τα φίδια. Η ουρά μίκραινε, όλοι φεύγαν με τη βίζα στο διαβατήριο , κι εγώ ψόφια σαν κρεμάστρα να με λούζει κρύος ιδρώτας κάτω από την ανυπόφορη μαντίλα. Κάποια στιγμή ώ του θαύματος βγαίνει χαμογελαστός ένας υπάλληλος. Είχε γίνει αυτό που φοβόμουν, τηλεφώνησαν στην «επαφή μου» ξημερώματα και τους ρώτησαν αν περιμένουν επισκέψεις από Ελλάδα….

Πάντα όταν παίρνεις μια βίζα, όσο να’ναι νιώθεις κάποια ανακούφιση. Για μένα όμως τα καψώνια δε τελείωναν εκεί… Έπρεπε να περάσω από άλλα 3 γκισέ, όπου ο ένας υπάλληλος φώναζε τον άλλο να δουν στην περίπτωση μου αν θα μου δώσουν σφραγίδα γιατί δεν έμοιαζα με τη φωτογραφία του διαβατηρίου. Από τα χάχανα και τα ψουψουψου πάντως κατάλαβα πως άλλα πράγματα σχολίαζαν και για άλλο λόγο με καθυστερούσαν. Στο τέλος με βάλαν να βγάλω τα γυαλιά μου να βεβαιωθούν ότι είμαι εγώ. Καλώς ήρθα στη φαλλοκρατική δημοκρατία του Ιράν.

Ταξί για το κέντρο της Τεχεράνης, τιμές Ευρώπης. Η Τεχεράνη ξυπνάει και πίσω στο βάθος της διακρίνεται μια τεράστια χιονισμένη οροσειρά . Θερμοκρασίες χαμηλές, μήνας Νοέμβρης. Το πρώτο πράγμα που μου κανε εντύπωση είναι ότι οι άνθρωποι, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων είναι ντυμένοι με δυτικού τύπου ρούχα. Όχι όπως στην Αίγυπτο ή το Μαρόκο λ.χ.. Στις γυναίκες βέβαια κυριαρχούν δυο τάσεις : η μαντίλα με καμπαρντίνα (εξώλης και προώλης) και το τσαντόρ (καθώς πρέπει) , μαύρο ένδυμα που αφήνει καλυμμένο μόνο το πρόσωπο και προσδίδει στη γυναίκα βάδισμα πιγκουΐνου και όψη φαντάσματος στο pacman. Πουθενά μα πουθενά όμως δε βλέπεις γυναίκα με ακάλυπτο κεφάλι. Η θρησκευτική αστυνομία καραδοκεί. Το τσαντόρ είναι η σημαία του Ισλάμ έχει πει ο Αγιατολάχ και πολλές γυναίκες δε θέλουν να του χαλάσουν το χατήρι.

Μετά μια ώρα , άφιξη επιτέλους στο ξενοδοχείο. Η ρεσέψιονιστ δεν είναι ιδιαίτερα φιλική. Είναι όμως πολύ έντονα βαμμένη . Κοιτάζω τα κατακόκκινα μεγάλα νύχια της και νιώθω προδομένη που έπρεπε να ζήσω 8 μέρες χωρίς ίχνος καλλυντικού! Η ώρα κόντευε πια 8 κι έπρεπε οπωσδήποτε να κοιμηθώ ένα δίωρο, για να ανακτήσω δυνάμεις και να βγω βόλτα αργότερα στην Τεχεράνη. Μπαίνοντας στο δωμάτιο ήρθε το πρώτο σοκ. Παγωμένο, χωρίς θέρμανση, χωρίς ζεστό νερό, βρώμικο, με ένα ελαφρύ άθλιο πάπλωμα, χωρίς παντζούρια και με τουαλέτα που έζεχνε (εννοείται τούρκικη) . Φυσικά για πετσέτες και σαμπουάν ούτε λόγος. Ξαπλώνω όλο νεύρα και χώνω το κεφάλι μου κάτω από τα μαξιλάρια μπας και σκοτεινιάσει, και τυλίγομαι με ότι βρω. Θα καλοπεράσω στο Ιράν, σκέφτομαι.. Ξυπνάω δυο ώρες μετά, πρέπει να γυάλιζε το μάτι μου γιατί η αγενής ρεσέψιονιστ δέχτηκε αμέσως να με μεταφέρει σε πιο ζεστό δωμάτιο, το οποίο όμως βεβαίως δεν είχε ζεστό νερό. Αφού κάνω ένα πιο-παγωμένο-πεθαίνεις- μπάνιο βγαίνω να δω τι επιτέλους εστί Τεχεράνη.
 

jimp

Member
Μηνύματα
5.020
Likes
6.401
Καλά μπορείς να πας μόνη σου, γυναίκα πράμα που λένε και στο χωριό μου, στο Ιράν;
 

fenia42

Member
Μηνύματα
3.883
Likes
14.444
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Δε πήγα μόνη μου.
 

Kanel28

Moderator
Μηνύματα
1.431
Likes
2.429
Επόμενο Ταξίδι
Εδιμβούργο
Ταξίδι-Όνειρο
Αλάσκα
Εξαιρετική αρχή αγαπητή μου! :D
 

karfitsa

Member
Μηνύματα
4.546
Likes
8.036
Παντα απολαμβανω τις ιστοριες σου :)....και μεσα απο την τοσο αμεση αφηγηση,ταξιδευω και γω μαζι σου και ανυπομονω για τη συνεχεια.

Υγ.(θα εχει συζητηθει)...αλλα μπορει να ταξιδεψει μια γυναικα μονη της στο Ιραν;
 

fenia42

Member
Μηνύματα
3.883
Likes
14.444
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ
Βεβαίως και μπορεί, πολύ άνετα αρκει να φοράει φυσικά μαντίλα. Στο επόμενο κεφάλαιο θα αναφερθώ για τη συμπεριφορά των ανδρών απέναντι στις γυναίκες.
Έχω γνωρίσει γυναίκες που πήγαν μόνες τους.
 

underwater

Member
Μηνύματα
2.715
Likes
11.289
Επόμενο Ταξίδι
?
Ταξίδι-Όνειρο
Ανταρκτική
Μου είχαν λείψει οι ιστορίες σου! :)

Περιμένω τη συνέχεια, πρόκειται άλλωστε για προορισμό που με ψήνει ιδιαιτέρως! :)
 

fenia42

Member
Μηνύματα
3.883
Likes
14.444
Επόμενο Ταξίδι
Азербайджан
Ταξίδι-Όνειρο
Γροιλανδία,Σβάλμπαρντ

vasnorth

Member
Μηνύματα
594
Likes
1.814
Σίγουρα από το ξεκίνημα της αφήγησης φαίνεται εξαιρετικά συναρπαστική η ιστορία σου για έναν τέτοιο τόπο γεμάτο μυστήριο και θρύλους.
Επειδή αναφέρεις ότι πήγατε μόνοι, αν θέλεις πες μας πως κλείσατε ξενοδοχείο, μετακινήσεις, ξεναγήσεις και γενικά αν ήταν εύκολες οι διαδικασίες για ένα τέτοιο ταξείδι.
 

giannoula

Member
Μηνύματα
1.299
Likes
2.429
Επόμενο Ταξίδι
who knows???
Αν σου πω ότι χθες διάβαζα πληροφορίες για το Ιράν και αναρωτιόμουν πώς δεν έγραψες ακόμα ιστορία;;;;; Δεν έπαιζα τζοκερ καλύτερα;; Go on!!!!
 

hydronetta

Member
Μηνύματα
4.152
Likes
14.443
Επόμενο Ταξίδι
???
Ταξίδι-Όνειρο
όπου δεν έχω πάει
:clap::clap::clap:
To καλύτερο πασχαλινό δώρο.
Το περίμενα πώς και πώς και χαίρομαι που το έπραξες.
Με ενδιαφέρει η γυναικεία οπτική και τα συναισθήματά σου για την υπέροχη αυτή χώρα, και η γραφή σου με αποζημιώνει.

Συμφορουμίτες μη το διυλίζετε, πηγαίνετε. Το Ιράν είναι απλά μοναδικό!
 

Εκπομπές Travelstories

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
33.219
Μηνύματα
884.019
Μέλη
38.909
Νεότερο μέλος
LEANDROS GOUMENOS

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom