giannismits
Member
- Μηνύματα
- 3.497
- Likes
- 11.829
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- 1η ημέρα: Άφιξη Μπρατισλάβα by night
- 2η ημέρα: Μπρατισλάβα full – part 1
- 2η ημέρα: Μπρατισλάβα full – part 2
- 2η ημέρα: Μπρατισλάβα full – part 3
- 3η ημέρα – part 1: Άφιξη Βιέννη
- 3η ημέρα – part 2: Βιέννη – Λεωφόρος ring και πέριξ
- 4η ημέρα – part 1: Αυτοκρατορικά στέκια και ηλιοθεραπεία!
- 4η ημέρα – part 2: Μοντέρνα μονοπάτια & ένα μαγικό πανόραμα!
- 5η ημέρα – part 1: Innere Stadt / Παλιά πόλη, η καρδιά της Βιέννης
- 5η ημέρα – part 2: Innere Stadt / Παλιά πόλη, η καρδιά της Βιέννης
- 6η ημέρα – Ανοιξιάτικος επίλογος!
2η ημέρα: Μπρατισλάβα full – part 1
Από νωρίς το πρωί ήμασταν πανέτοιμοι για την μεγάλη μέρα που είχαμε μπροστά μας. Δεν θα είχαμε άλλη μέρα στην Μπρατισλάβα οπότε ότι είχα σκοπό να δούμε θα ‘πρεπε να χωρέσει σ’ αυτή τη μέρα. Όμως δεν αγχωνόμουν καθόλου γιατί ήξερα καλά πως θα δούμε ότι είχα στο πρόγραμμα με άνεση. Όμως νηστικό αρκούδι δεν περπατάει γι’ αυτό και έπρεπε να αρχίσει η μέρα μας με ένα καλό πρωινό.
Από ψάξιμο που είχα κάνει πριν το ταξίδι διαπίστωσα πως στην Μπρατισλάβα αγαπούν το σπέσιαλ πρωινό. Πάρα πολλά γνωστά καφέ και μη σερβίρουν πλουσιοπάροχα πρωινά με αυγά, μπέικον, σαλάτες, κρουασάν, κρέπες και γενικώς υπάρχει μεγάλη ποικιλία και κάτι τέτοιο επιζητούσαμε κι εμείς. Από αυτά που είχα σημειωμένα επιλέξαμε το Moods bakery & coffee στην Hviezdoslavovo 11, στην μεγάλη πλατεία της παλιάς πόλης.
Το Moods bakery & coffee εσωτερικά μου άρεσε πολύ και περισσότερο ο τοίχος δίπλα στην κύρια είσοδο που έχει πολλά ράφια με προϊόντα που μπορείς να αγοράσεις όπως μπουκάλια λάδι, ξύδι, κρασί κ.α. Οι βιτρίνες του είναι δελεαστικότατες με φρέσκα γλυκά, σπιτικά κέικ, κρουασάν και πολλά ακόμα αλλά εμείς ήμασταν εκεί για να φάμε ένα δυνατό πρωινό. Τέλεια αυγά μάτια, ομελέτα, μπέικον ήταν κάποια από τα αγγλικού τύπου πιάτα που πήραμε.
Ευχαριστηθήκαμε και πήραμε ενέργεια που θα μας κρατούσε πολλές ώρες. Μαζί με καφέ και χυμό που πήραμε πληρώσαμε συνολικά περίπου 20€. Θέλαμε να φάμε και American pancakes (τα λατρεύουν οι Σλοβάκοι) αλλά είχαμε σκάσει και θα ήταν αναισθησία! Υπόψιν πως υπάρχουν συνολικά 7 Moods bakery & coffee στην πόλη, αλλά το μεγαλύτερο και καλύτερο είναι αυτό που πήγαμε στην πλατεία Hviezdoslavovo.
Όταν έψαχνα στο ίντερνετ αλλά και όπως διαπίστωσα και από κοντά οι κάτοικοι της Μπρατισλάβας έχουν φαντασία και μεράκι και έχουν φτιάξει πολύ ψαγμένους και ιδιαίτερους χώρους. Δεν είναι μόνο η ποιότητα αλλά και η αισθητική και η πρωτοτυπία. Τα καταστήματα τους ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα και μου έκανε εντύπωση για μια πόλη σαν την Μπρατισλάβα. Από το Παρίσι, το Λονδίνο και άλλες σύγχρονες μητροπόλεις θα το περίμενα. Στην Μπρατισλάβα με εξέπληξε ευχάριστα.
Χορτάτοι και ορεξάτοι για να εξαντλήσουμε την Μπρατισλάβα βγήκαμε από την πύλη του Μιχαήλ και η αρχή έγινε από το μικρό δρόμο Postova. Αρχίσαμε από εδώ για να δούμε τα κορίτσια! Ποια είναι αυτά? Τα κορίτσια του ταχυδρομείου. Ένα χάλκινο άγαλμα 2 κοριτσιών από τα πολλά που υπάρχουν στην πόλη που την αράζουν πάνω σε μια ταχυδρομική θυρίδα που χρησιμοποιείται κανονικά. Τα είπαμε λίγο με τα κορίτσια και τις αφήσαμε στην ησυχία τους!
Η μέρα ήταν συννεφιασμένη χωρίς όμως πιθανότητες για βροχή οπότε δεν μας πείραξε ο σχετικά μουντός καιρός. Η συνέχεια στο Προεδρικό μέγαρο. Στην πλατεία Hodzovo namestie βρίσκεται το Grassalkovich Palace που είναι η επίσημη έδρα του προέδρου της Σλοβακίας, μόλις λίγα λεπτά με τα πόδια από την Πύλη του Μιχαήλ . Το παλάτι χτίστηκε το 1760 και όταν είχε ενοικιαστή την Μαρία Θηρεσία, χρησιμοποιήθηκε για διάφορες εκδηλώσεις από την βασιλική αυλή των Αψβούργων.
Ακριβώς μπροστά από το παλάτι υπάρχει ένα μεγάλο σιντριβάνι στο σχήμα της Γης και ενώ θεωρείται εξαιρετικό σημείο για καλές λήψεις το πετύχαμε στεγνό άνευ λειτουργίας (πως τσατίζομαι όταν πετυχαίνω τα σιντριβάνια χωρίς νερό) και σε συνδυασμό με τον μουντό καιρό δεν μπορώ να πω πως ενθουσιάστηκα από το κτίριο και την πλατεία εκεί.
Θα μου πεις, τι περίμενες? Ε πάντα περιμένω το κάτι παραπάνω!
Μία ημέρα του Σεπτεμβρίου το Μέγαρο είναι ανοιχτό για το κοινό με τον αρχηγό κράτους να δέχεται τους επισκέπτες του! Για όποιον ενδιαφέρεται τις εργάσιμες ημέρες στις 13:00 γίνεται μια μικρή αλλαγή φρουράς στην μπροστινή αυλή.
Στο πίσω μέρος του Μεγάρου είναι ο προεδρικός γαλλικός κήπος που λειτουργεί ως ένα δημόσιο πάρκο. Η άνοιξη δεν είχε κάνει ακόμα αισθητή την παρουσία της και το πάρκο δεν μας είπε κάτι! Τον κήπο τον προσεγγίσαμε από την οδό Stefanikova αλλά υπάρχει είσοδος και από την Banskobystricka.
Οδός Stefanikova
Το Προεδρικό μέγαρο και η πίσω πλευρά με τους κήπους
Χωρίς να απομακρυνθούμε, πολύ λίγα λεπτά από το Προεδρικό Μέγαρο πήγαμε μέχρι την πλατεία Ελευθερίας (Namestie Slobody) για να δούμε 2-3 σημαντικά κτίρια της Μπρατισλάβα. Η πλατεία ονομαζόταν Gottwaldovo προς τιμήν του πρώτου Τσεχοσλοβάκου κομμουνιστή πρόεδρου Klement Gottwald, πριν μετονομαστεί σε Slobody δηλαδή ελευθερίας μετά τη Βελούδινη Επανάσταση του 1989. Στο κέντρο της πλατείας είναι το μεγαλύτερο σιντριβάνι της χώρας Fontana Druzby (Κρήνη της Ένωσης) που χτίστηκε το 1980. Λόγω της έλλειψης συντήρησης μετά την πτώση του κομμουνισμού το 1989, υπέστη σοβαρές ζημιές και από το 2007 είναι εκτός λειτουργίας και απ’ ότι φαίνεται έτσι θα παραμείνει.
Μίζερη και ρημαγμένη η εικόνα της κρήνης, παραπέμπει σε άλλες εποχές!
Στην μια πλευρά της πλατείας η πρώην θερινή κατοικία του Αρχιεπισκόπου. Το μπαρόκ κτίριο του 17ου αιώνα που στεγάζει Κυβερνητικά Γραφεία της Σλοβακικής Δημοκρατίας.
Δίπλα από την πλατεία στην μεγάλη διασταύρωση, βρίσκεται ένας σιωπηλός μάρτυρας του προηγούμενου καθεστώτος! Είναι το κτίριο ραδιοφωνίας της Σλοβακίας κατασκευής του 1983. Η αρχιτεκτονική του είναι πολύ πρωτότυπη, καθώς είναι χτισμένο σε σχήμα αντεστραμμένης πυραμίδας. Είναι τόσο πρωτότυπο που έχει και μια σημαντική διάκριση. Έχει ψηφιστεί ως ένα από τα 30 πιο άσχημα κτίρια στον κόσμο. Υπερβολικό δεν νομίζετε?
Απέναντί είναι το κτίριο της Εθνικής Τράπεζας της Σλοβακίας, ένα από τα υψηλότερα κτίρια στην Μπρατισλάβα. Λειτουργεί από το 2002, έχει 111 μέτρα ύψος και 33 ορόφους.
Επιστρέψαμε στην πλατεία Hodzovo namestie και στη στάση μπροστά από το Προεδρικό Μέγαρο. Σειρά είχε το μνημείο Slavin που βρίσκεται σε έναν λόφο 30 λεπτά περπάτημα από το Προεδρικό Μέγαρο. Αλλά για ποιο λόγο να πάμε με τα πόδια? Αγοράσαμε ένα εισιτήριο των 90 λεπτών με 1,20€ ώστε να μη χρειαστεί άλλο για την επιστροφή μας αφού 90 λεπτά είναι αρκετά να πας να δεις το μνημείο και να επιστρέψεις. Για το μνημείο Slavin εξυπηρετούν τα λεωφορεία 203 και 207.
Το αστικό πέρασε από το κάστρο και έκανε στάση, ανηφόρισε και στην στάση Budkova κατεβήκαμε.
Από το σημείο αυτό μέχρι το μνημείο θέλει κάνα 10λεπτο περπάτημα αλλά η διαδρομή έχει αρκετό ενδιαφέρον. Πρώτα απ’ όλα από τον δρόμο είχαμε πολύ ωραία θέα προς το κάστρο και την πόλη. Η διαδρομή είναι μέσω της Stara vinarska και της Pazickeho λίγο πριν το μνημείο Slavin. Η βόλτα ήταν απολαυστική γιατί εκτός από την όμορφη θέα ο δρόμος είναι γεμάτος με επαύλεις και εντυπωσιακά σπίτια που στεγάζουν πρεσβείες. Δεν σταματούσαμε να θαυμάζουμε τις πολυτελείς κατοικίες και διαπιστώσαμε πως βρισκόμαστε ας πούμε στο Πανόραμα της Μπρατισλάβας ή αν θέλετε στην Εκάλη!
Μετά από περίπου 10 λεπτά περπάτημα, είδαμε το άγαλμα ανάμεσα στα καταπράσινα δέντρα. Το Slavin είναι ένα Εθνικό Πολιτιστικό Μνημείο και στρατιωτικό νεκροταφείο σχεδόν 7 000 σοβιετικών στρατιωτών που έπεσαν κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ απελευθέρωναν την πόλη, τον Απρίλιο του 1945. Το κύριο μνημείο στέκεται στη μέση του νεκροταφείου και τα αποκαλυπτήρια έγιναν το 1960 με την ευκαιρία της 15ης επετείου της απελευθέρωσης της πόλης. Το μνημείο έχει ύψος 39 μέτρα και στην κορυφή του υπάρχει ένα γλυπτό 11 μέτρων ενός σοβιετικού στρατιώτη που κρατάει μια σημαία.
Βρίσκεται σε ένα λόφο και να πω την αλήθεια περισσότερο το επισκεφτήκαμε για την ωραία θέα σε όλη την Μπρατισλάβα.
Η μεγάλη πράσινη περιοχή είναι το νεκροταφείο με τάφους των πεσόντων στρατιωτών και τα ονόματα τους είναι γραμμένα στα ρωσικά σε όλες τις πέτρες. Κατά τη διάρκεια της σοσιαλιστικής Τσεχοσλοβακίας, το μνημείο Slavin το επισκέπτονταν συχνά και το λάτρευαν πολλές ξένες αντιπροσωπείες, αλλά σήμερα το επισκέπτονται ανεπίσημα ξένοι πολιτικοί μόνο από τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.
Οι μόνοι που βρίσκονταν στον χώρο ήμασταν εμείς και ένα ζευγάρι κινέζων. Πλήρης ηρεμία κι έτσι μείναμε στην περιοχή αρκετή ώρα απολαμβάνοντας την πανοραμική θέα.
Μπορεί η θέα να μην ήταν η καλύτερη που έχουμε δει, όμως το παρελθόν της πρώην Τσεχοσλοβακίας ήταν ορατό και πάντα μου ασκούσαν γοητεία χώρες με κομμουνιστικό παρελθόν! Γιατί άραγε δεν έχω ιδέα!
Σκεφτήκαμε να κατηφορίσουμε από διαφορετικό δρόμο μέχρι το κέντρο ή το κάστρο αλλά επειδή έχουμε μια τάση να χανόμαστε και επειδή θα χάναμε χρόνο, ακολουθήσαμε την ίδια διαδρομή για να πάμε ξανά στην στάση Budkova.
Πήραμε το αστικό 207 και λίγα λεπτά μετά κατεβήκαμε Zamocka, για την επόμενη μεγάλη στάση μας στο πιο σημαντικό αξιοθέατο της πόλης το κάστρο.
Ακριβώς δίπλα στην πύλη του κάστρου είναι το Σλοβακικό κοινοβούλιο
Εκ πρώτης όψεως το κάστρο εντυπωσιάζει για την άριστη κατάσταση που βρίσκεται και για το ζωντανό του χρώμα. Μήπως όμως το παράκαναν?
Είναι λες και το έχτισαν λίγα χρόνια πριν. Καλή η συντήρηση της πολιτιστικής πληρονομιάς αλλά καλό θα είναι να θυμίζουν την αρχική τους εικόνα. Εδώ οι Σλοβάκοι το παράκαναν με το μπογιάντισμα νομίζω. Τόσο που δεν έμεινε καμία ατμόσφαιρα παρελθόντος. Βλέπεις ένα καινούριο κτίριο.
Μην είμαι άδικος όμως. Το κάστρο χτίστηκε τον 9ο αιώνα στα χρόνια της Μεγάλης Μοραβίας και μέχρι τον 18ο αιώνα έζησε εξεγέρσεις, πολέμους, καταστροφές, επεκτάσεις, αρχιτεκτονικές αλλαγές, ανακατασκευές, κατεδαφίσεις και τέλος πάντων άλλαξε ριζικά. Η πλήρη αποκατάσταση του κάστρου άρχισε το 1957 και ορισμένα τμήματα φτάχτηκαν το 1996 και το 2000! Το 2005 έγιναν κι άλλες προσαρμογές με την ευκαιρία της συνόδου κορυφής. Η τελευταία μαζική ανοικοδόμηση ξεκίνησε το 2008, η οποία διήρκησε 5 χρόνια και κόστισε γύρω στα 62 εκατομμύρια ευρώ! Η εργασίες συνεχίζονται και σήμερα περιμετρικά του κάστρου αφού φτιάχνονται οι κήποι. Έτσι θα ολοκληρωθεί η μαραθώνια ανακατασκευή! Κι επειδή είμαι ψαγμένος ορίστε!
Το κάστρο στέκεται στον λόφο πάνω από τον Δούναβη και η περιοχή μπροστά από το κάστρο λέγεται Αυλή της Τιμής. Το κεντρικό κτίριο του κάστρου περιλαμβάνει 4 πύργους. Ο ψηλότερος είναι στην νοτιοδυτική γωνία, που ονομάζεται "Crown Tower," και είναι ένα παρατηρητήριο με την καλύτερη θέα σε όλη την Μπρατισλάβα, του Δούναβη και της Αυστρίας. Εσωτερικά δεν μπήκαμε στο κάστρο παρά μόνο στην εσωτερική αυλή του.
Το εισιτήριο για το κάστρο που περιλαμβάνει και το Μουσείο Ιστορίας της Σλοβακίας, και τους πύργους είναι στα 6€. Μέσα στο κάστρο υπάρχει εννοείται και κατάστημα σουβενίρ και εστιατόριο. Εμείς όμως μείναμε έξω στην αυλή και μαζί με αρκετούς ακόμα επισκέπτες ατενίσαμε την θέα προς τον Δούναβη σε κάθε κατεύθυνση.
Κατεβαίνοντας από την αυλή του κάστρου
Η βόλτα στο πάρκο γύρω από το κάστρο ήταν τέλεια και η πανοραμική θέα πολύ καλύτερη γιατί εκτός από την γέφυρα και τον Δούναβη είχαμε εικόνα της παλιάς πόλης. Η ατμόσφαιρα θύμιζε περισσότερο φθινόπωρο και όχι άνοιξη αλλά δεν μας ενόχλησε καθόλου. Χαλαρώσαμε στα παγκάκια, είδαμε τη θέα και πήραμε δυνάμεις για την συνέχεια.
Η έξοδος μας έγινε από την πύλη Sigmund (Zigmundova brana) μια από τις τρείς που είναι προσβάσιμες για το κοινό, του 15ου αιώνα που είναι η καλύτερα διατηρημένη.
Την διαδρομή αυτή προτείνω να την κάνετε και αντίστροφα. Δηλαδή όταν είστε στην παλιά πόλη και θέλετε να πάτε στο κάστρο, κάντε το με τα πόδια. Από τον καθεδρικό sv. Martina, περάστε απέναντι από την λεωφόρο Staromestska, θα συνεχίσετε στην Beblaveho και μετά από τα σκαλιά στην οδό Zamocke schody και θα φτάσετε στην πύλη Zigmundova. Ήταν μια ωραία εμπειρία περπατώντας μέσα από τα στενά κρυμμένα δρομάκια της παλιάς πόλης ανάμεσα σε πολύχρωμα κτίρια, μικρά εστιατόρια και καφέ.
Όταν κατεβήκαμε αντικρίσαμε μπροστά μας τον καθεδρικό ναό sv. Martina και την κεντρική λεωφόρο Staromestska που καταλήγει στην γέφυρα Most SNP με το UFO.
Στην αρχή του δρόμου είναι και ένα παλιό ωραίο ροκοκό κτίριο το Dom U dobreho pastiera, το Σπίτι του καλού ποιμένα! Το σπίτι χτίστηκε κατά τα έτη 1760-1765 και είναι ένα από τα λίγα αρχικά διατηρητέα κτίρια στον παλιό οικισμό της Μπρατισλάβα. Το 1975 ανακαινίστηκε σε Μουσείο και παρουσιάζει μια μοναδική έκθεση ιστορικών ρολογιών των περασμένων αιώνων.
Επίσης στο σημείο απέναντι στο δρόμο και παράλληλα με τον καθεδρικό ναό sv. Martina είναι μερικά απομεινάρια από τα μεσαιωνικά τείχη, τα τελευταία εναπομείναντα κομμάτια από τις μεσαιωνικές οχυρώσεις της πόλης μήκους 200 μέτρων που έχουν διασωθεί.
Από τη μικρή πεζογέφυρα πάνω από την λεωφόρο Staromestska.
Μια ωραία άποψη!
Η οδός Kapucinska είναι ένας ιστορικός δρόμος της Μπρατισλάβα που πήρε το όνομά της από το κοντινό μοναστήρι των Καπουτσίνων. Από τον δρόμο περνούν τέσσερις γραμμές τραμ και ο συνδυασμός με το μοναστήρι με φόντο το κάστρο είναι από τα πιο φωτογενή και αγαπημένα μου σημεία στην πόλη.
Η οδός Klariska στην παλιά πόλη από την Kapucinska
Η kapucinska ulica μας οδήγησε στην γνώριμη πια Hurbanovo namestie. Αφού είχαμε δει το Προεδρικό Μέγαρο, το μνημείο Slavin και το κάστρο που είναι εκτός των τειχών της παλιάς πόλης, θα αφιερώναμε τον περισσότερο χρόνο μας στη μικρή μεσαιωνική πόλη. Την γνωρίσαμε το προηγούμενο βράδυ και θα την βλέπαμε καλύτερα τώρα.
Από νωρίς το πρωί ήμασταν πανέτοιμοι για την μεγάλη μέρα που είχαμε μπροστά μας. Δεν θα είχαμε άλλη μέρα στην Μπρατισλάβα οπότε ότι είχα σκοπό να δούμε θα ‘πρεπε να χωρέσει σ’ αυτή τη μέρα. Όμως δεν αγχωνόμουν καθόλου γιατί ήξερα καλά πως θα δούμε ότι είχα στο πρόγραμμα με άνεση. Όμως νηστικό αρκούδι δεν περπατάει γι’ αυτό και έπρεπε να αρχίσει η μέρα μας με ένα καλό πρωινό.
Από ψάξιμο που είχα κάνει πριν το ταξίδι διαπίστωσα πως στην Μπρατισλάβα αγαπούν το σπέσιαλ πρωινό. Πάρα πολλά γνωστά καφέ και μη σερβίρουν πλουσιοπάροχα πρωινά με αυγά, μπέικον, σαλάτες, κρουασάν, κρέπες και γενικώς υπάρχει μεγάλη ποικιλία και κάτι τέτοιο επιζητούσαμε κι εμείς. Από αυτά που είχα σημειωμένα επιλέξαμε το Moods bakery & coffee στην Hviezdoslavovo 11, στην μεγάλη πλατεία της παλιάς πόλης.
Το Moods bakery & coffee εσωτερικά μου άρεσε πολύ και περισσότερο ο τοίχος δίπλα στην κύρια είσοδο που έχει πολλά ράφια με προϊόντα που μπορείς να αγοράσεις όπως μπουκάλια λάδι, ξύδι, κρασί κ.α. Οι βιτρίνες του είναι δελεαστικότατες με φρέσκα γλυκά, σπιτικά κέικ, κρουασάν και πολλά ακόμα αλλά εμείς ήμασταν εκεί για να φάμε ένα δυνατό πρωινό. Τέλεια αυγά μάτια, ομελέτα, μπέικον ήταν κάποια από τα αγγλικού τύπου πιάτα που πήραμε.

Ευχαριστηθήκαμε και πήραμε ενέργεια που θα μας κρατούσε πολλές ώρες. Μαζί με καφέ και χυμό που πήραμε πληρώσαμε συνολικά περίπου 20€. Θέλαμε να φάμε και American pancakes (τα λατρεύουν οι Σλοβάκοι) αλλά είχαμε σκάσει και θα ήταν αναισθησία! Υπόψιν πως υπάρχουν συνολικά 7 Moods bakery & coffee στην πόλη, αλλά το μεγαλύτερο και καλύτερο είναι αυτό που πήγαμε στην πλατεία Hviezdoslavovo.
Όταν έψαχνα στο ίντερνετ αλλά και όπως διαπίστωσα και από κοντά οι κάτοικοι της Μπρατισλάβας έχουν φαντασία και μεράκι και έχουν φτιάξει πολύ ψαγμένους και ιδιαίτερους χώρους. Δεν είναι μόνο η ποιότητα αλλά και η αισθητική και η πρωτοτυπία. Τα καταστήματα τους ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα και μου έκανε εντύπωση για μια πόλη σαν την Μπρατισλάβα. Από το Παρίσι, το Λονδίνο και άλλες σύγχρονες μητροπόλεις θα το περίμενα. Στην Μπρατισλάβα με εξέπληξε ευχάριστα.
Χορτάτοι και ορεξάτοι για να εξαντλήσουμε την Μπρατισλάβα βγήκαμε από την πύλη του Μιχαήλ και η αρχή έγινε από το μικρό δρόμο Postova. Αρχίσαμε από εδώ για να δούμε τα κορίτσια! Ποια είναι αυτά? Τα κορίτσια του ταχυδρομείου. Ένα χάλκινο άγαλμα 2 κοριτσιών από τα πολλά που υπάρχουν στην πόλη που την αράζουν πάνω σε μια ταχυδρομική θυρίδα που χρησιμοποιείται κανονικά. Τα είπαμε λίγο με τα κορίτσια και τις αφήσαμε στην ησυχία τους!


Η μέρα ήταν συννεφιασμένη χωρίς όμως πιθανότητες για βροχή οπότε δεν μας πείραξε ο σχετικά μουντός καιρός. Η συνέχεια στο Προεδρικό μέγαρο. Στην πλατεία Hodzovo namestie βρίσκεται το Grassalkovich Palace που είναι η επίσημη έδρα του προέδρου της Σλοβακίας, μόλις λίγα λεπτά με τα πόδια από την Πύλη του Μιχαήλ . Το παλάτι χτίστηκε το 1760 και όταν είχε ενοικιαστή την Μαρία Θηρεσία, χρησιμοποιήθηκε για διάφορες εκδηλώσεις από την βασιλική αυλή των Αψβούργων.

Ακριβώς μπροστά από το παλάτι υπάρχει ένα μεγάλο σιντριβάνι στο σχήμα της Γης και ενώ θεωρείται εξαιρετικό σημείο για καλές λήψεις το πετύχαμε στεγνό άνευ λειτουργίας (πως τσατίζομαι όταν πετυχαίνω τα σιντριβάνια χωρίς νερό) και σε συνδυασμό με τον μουντό καιρό δεν μπορώ να πω πως ενθουσιάστηκα από το κτίριο και την πλατεία εκεί.
Θα μου πεις, τι περίμενες? Ε πάντα περιμένω το κάτι παραπάνω!


Μία ημέρα του Σεπτεμβρίου το Μέγαρο είναι ανοιχτό για το κοινό με τον αρχηγό κράτους να δέχεται τους επισκέπτες του! Για όποιον ενδιαφέρεται τις εργάσιμες ημέρες στις 13:00 γίνεται μια μικρή αλλαγή φρουράς στην μπροστινή αυλή.

Στο πίσω μέρος του Μεγάρου είναι ο προεδρικός γαλλικός κήπος που λειτουργεί ως ένα δημόσιο πάρκο. Η άνοιξη δεν είχε κάνει ακόμα αισθητή την παρουσία της και το πάρκο δεν μας είπε κάτι! Τον κήπο τον προσεγγίσαμε από την οδό Stefanikova αλλά υπάρχει είσοδος και από την Banskobystricka.
Οδός Stefanikova

Το Προεδρικό μέγαρο και η πίσω πλευρά με τους κήπους

Χωρίς να απομακρυνθούμε, πολύ λίγα λεπτά από το Προεδρικό Μέγαρο πήγαμε μέχρι την πλατεία Ελευθερίας (Namestie Slobody) για να δούμε 2-3 σημαντικά κτίρια της Μπρατισλάβα. Η πλατεία ονομαζόταν Gottwaldovo προς τιμήν του πρώτου Τσεχοσλοβάκου κομμουνιστή πρόεδρου Klement Gottwald, πριν μετονομαστεί σε Slobody δηλαδή ελευθερίας μετά τη Βελούδινη Επανάσταση του 1989. Στο κέντρο της πλατείας είναι το μεγαλύτερο σιντριβάνι της χώρας Fontana Druzby (Κρήνη της Ένωσης) που χτίστηκε το 1980. Λόγω της έλλειψης συντήρησης μετά την πτώση του κομμουνισμού το 1989, υπέστη σοβαρές ζημιές και από το 2007 είναι εκτός λειτουργίας και απ’ ότι φαίνεται έτσι θα παραμείνει.
Μίζερη και ρημαγμένη η εικόνα της κρήνης, παραπέμπει σε άλλες εποχές!

Στην μια πλευρά της πλατείας η πρώην θερινή κατοικία του Αρχιεπισκόπου. Το μπαρόκ κτίριο του 17ου αιώνα που στεγάζει Κυβερνητικά Γραφεία της Σλοβακικής Δημοκρατίας.

Δίπλα από την πλατεία στην μεγάλη διασταύρωση, βρίσκεται ένας σιωπηλός μάρτυρας του προηγούμενου καθεστώτος! Είναι το κτίριο ραδιοφωνίας της Σλοβακίας κατασκευής του 1983. Η αρχιτεκτονική του είναι πολύ πρωτότυπη, καθώς είναι χτισμένο σε σχήμα αντεστραμμένης πυραμίδας. Είναι τόσο πρωτότυπο που έχει και μια σημαντική διάκριση. Έχει ψηφιστεί ως ένα από τα 30 πιο άσχημα κτίρια στον κόσμο. Υπερβολικό δεν νομίζετε?

Απέναντί είναι το κτίριο της Εθνικής Τράπεζας της Σλοβακίας, ένα από τα υψηλότερα κτίρια στην Μπρατισλάβα. Λειτουργεί από το 2002, έχει 111 μέτρα ύψος και 33 ορόφους.

Επιστρέψαμε στην πλατεία Hodzovo namestie και στη στάση μπροστά από το Προεδρικό Μέγαρο. Σειρά είχε το μνημείο Slavin που βρίσκεται σε έναν λόφο 30 λεπτά περπάτημα από το Προεδρικό Μέγαρο. Αλλά για ποιο λόγο να πάμε με τα πόδια? Αγοράσαμε ένα εισιτήριο των 90 λεπτών με 1,20€ ώστε να μη χρειαστεί άλλο για την επιστροφή μας αφού 90 λεπτά είναι αρκετά να πας να δεις το μνημείο και να επιστρέψεις. Για το μνημείο Slavin εξυπηρετούν τα λεωφορεία 203 και 207.
Το αστικό πέρασε από το κάστρο και έκανε στάση, ανηφόρισε και στην στάση Budkova κατεβήκαμε.

Από το σημείο αυτό μέχρι το μνημείο θέλει κάνα 10λεπτο περπάτημα αλλά η διαδρομή έχει αρκετό ενδιαφέρον. Πρώτα απ’ όλα από τον δρόμο είχαμε πολύ ωραία θέα προς το κάστρο και την πόλη. Η διαδρομή είναι μέσω της Stara vinarska και της Pazickeho λίγο πριν το μνημείο Slavin. Η βόλτα ήταν απολαυστική γιατί εκτός από την όμορφη θέα ο δρόμος είναι γεμάτος με επαύλεις και εντυπωσιακά σπίτια που στεγάζουν πρεσβείες. Δεν σταματούσαμε να θαυμάζουμε τις πολυτελείς κατοικίες και διαπιστώσαμε πως βρισκόμαστε ας πούμε στο Πανόραμα της Μπρατισλάβας ή αν θέλετε στην Εκάλη!







Μετά από περίπου 10 λεπτά περπάτημα, είδαμε το άγαλμα ανάμεσα στα καταπράσινα δέντρα. Το Slavin είναι ένα Εθνικό Πολιτιστικό Μνημείο και στρατιωτικό νεκροταφείο σχεδόν 7 000 σοβιετικών στρατιωτών που έπεσαν κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ απελευθέρωναν την πόλη, τον Απρίλιο του 1945. Το κύριο μνημείο στέκεται στη μέση του νεκροταφείου και τα αποκαλυπτήρια έγιναν το 1960 με την ευκαιρία της 15ης επετείου της απελευθέρωσης της πόλης. Το μνημείο έχει ύψος 39 μέτρα και στην κορυφή του υπάρχει ένα γλυπτό 11 μέτρων ενός σοβιετικού στρατιώτη που κρατάει μια σημαία.
Βρίσκεται σε ένα λόφο και να πω την αλήθεια περισσότερο το επισκεφτήκαμε για την ωραία θέα σε όλη την Μπρατισλάβα.



Η μεγάλη πράσινη περιοχή είναι το νεκροταφείο με τάφους των πεσόντων στρατιωτών και τα ονόματα τους είναι γραμμένα στα ρωσικά σε όλες τις πέτρες. Κατά τη διάρκεια της σοσιαλιστικής Τσεχοσλοβακίας, το μνημείο Slavin το επισκέπτονταν συχνά και το λάτρευαν πολλές ξένες αντιπροσωπείες, αλλά σήμερα το επισκέπτονται ανεπίσημα ξένοι πολιτικοί μόνο από τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.



Οι μόνοι που βρίσκονταν στον χώρο ήμασταν εμείς και ένα ζευγάρι κινέζων. Πλήρης ηρεμία κι έτσι μείναμε στην περιοχή αρκετή ώρα απολαμβάνοντας την πανοραμική θέα.



Μπορεί η θέα να μην ήταν η καλύτερη που έχουμε δει, όμως το παρελθόν της πρώην Τσεχοσλοβακίας ήταν ορατό και πάντα μου ασκούσαν γοητεία χώρες με κομμουνιστικό παρελθόν! Γιατί άραγε δεν έχω ιδέα!

Σκεφτήκαμε να κατηφορίσουμε από διαφορετικό δρόμο μέχρι το κέντρο ή το κάστρο αλλά επειδή έχουμε μια τάση να χανόμαστε και επειδή θα χάναμε χρόνο, ακολουθήσαμε την ίδια διαδρομή για να πάμε ξανά στην στάση Budkova.
Πήραμε το αστικό 207 και λίγα λεπτά μετά κατεβήκαμε Zamocka, για την επόμενη μεγάλη στάση μας στο πιο σημαντικό αξιοθέατο της πόλης το κάστρο.

Ακριβώς δίπλα στην πύλη του κάστρου είναι το Σλοβακικό κοινοβούλιο

Εκ πρώτης όψεως το κάστρο εντυπωσιάζει για την άριστη κατάσταση που βρίσκεται και για το ζωντανό του χρώμα. Μήπως όμως το παράκαναν?

Είναι λες και το έχτισαν λίγα χρόνια πριν. Καλή η συντήρηση της πολιτιστικής πληρονομιάς αλλά καλό θα είναι να θυμίζουν την αρχική τους εικόνα. Εδώ οι Σλοβάκοι το παράκαναν με το μπογιάντισμα νομίζω. Τόσο που δεν έμεινε καμία ατμόσφαιρα παρελθόντος. Βλέπεις ένα καινούριο κτίριο.


Μην είμαι άδικος όμως. Το κάστρο χτίστηκε τον 9ο αιώνα στα χρόνια της Μεγάλης Μοραβίας και μέχρι τον 18ο αιώνα έζησε εξεγέρσεις, πολέμους, καταστροφές, επεκτάσεις, αρχιτεκτονικές αλλαγές, ανακατασκευές, κατεδαφίσεις και τέλος πάντων άλλαξε ριζικά. Η πλήρη αποκατάσταση του κάστρου άρχισε το 1957 και ορισμένα τμήματα φτάχτηκαν το 1996 και το 2000! Το 2005 έγιναν κι άλλες προσαρμογές με την ευκαιρία της συνόδου κορυφής. Η τελευταία μαζική ανοικοδόμηση ξεκίνησε το 2008, η οποία διήρκησε 5 χρόνια και κόστισε γύρω στα 62 εκατομμύρια ευρώ! Η εργασίες συνεχίζονται και σήμερα περιμετρικά του κάστρου αφού φτιάχνονται οι κήποι. Έτσι θα ολοκληρωθεί η μαραθώνια ανακατασκευή! Κι επειδή είμαι ψαγμένος ορίστε!

Το κάστρο στέκεται στον λόφο πάνω από τον Δούναβη και η περιοχή μπροστά από το κάστρο λέγεται Αυλή της Τιμής. Το κεντρικό κτίριο του κάστρου περιλαμβάνει 4 πύργους. Ο ψηλότερος είναι στην νοτιοδυτική γωνία, που ονομάζεται "Crown Tower," και είναι ένα παρατηρητήριο με την καλύτερη θέα σε όλη την Μπρατισλάβα, του Δούναβη και της Αυστρίας. Εσωτερικά δεν μπήκαμε στο κάστρο παρά μόνο στην εσωτερική αυλή του.

Το εισιτήριο για το κάστρο που περιλαμβάνει και το Μουσείο Ιστορίας της Σλοβακίας, και τους πύργους είναι στα 6€. Μέσα στο κάστρο υπάρχει εννοείται και κατάστημα σουβενίρ και εστιατόριο. Εμείς όμως μείναμε έξω στην αυλή και μαζί με αρκετούς ακόμα επισκέπτες ατενίσαμε την θέα προς τον Δούναβη σε κάθε κατεύθυνση.



Κατεβαίνοντας από την αυλή του κάστρου


Η βόλτα στο πάρκο γύρω από το κάστρο ήταν τέλεια και η πανοραμική θέα πολύ καλύτερη γιατί εκτός από την γέφυρα και τον Δούναβη είχαμε εικόνα της παλιάς πόλης. Η ατμόσφαιρα θύμιζε περισσότερο φθινόπωρο και όχι άνοιξη αλλά δεν μας ενόχλησε καθόλου. Χαλαρώσαμε στα παγκάκια, είδαμε τη θέα και πήραμε δυνάμεις για την συνέχεια.





Η έξοδος μας έγινε από την πύλη Sigmund (Zigmundova brana) μια από τις τρείς που είναι προσβάσιμες για το κοινό, του 15ου αιώνα που είναι η καλύτερα διατηρημένη.


Την διαδρομή αυτή προτείνω να την κάνετε και αντίστροφα. Δηλαδή όταν είστε στην παλιά πόλη και θέλετε να πάτε στο κάστρο, κάντε το με τα πόδια. Από τον καθεδρικό sv. Martina, περάστε απέναντι από την λεωφόρο Staromestska, θα συνεχίσετε στην Beblaveho και μετά από τα σκαλιά στην οδό Zamocke schody και θα φτάσετε στην πύλη Zigmundova. Ήταν μια ωραία εμπειρία περπατώντας μέσα από τα στενά κρυμμένα δρομάκια της παλιάς πόλης ανάμεσα σε πολύχρωμα κτίρια, μικρά εστιατόρια και καφέ.

Όταν κατεβήκαμε αντικρίσαμε μπροστά μας τον καθεδρικό ναό sv. Martina και την κεντρική λεωφόρο Staromestska που καταλήγει στην γέφυρα Most SNP με το UFO.



Στην αρχή του δρόμου είναι και ένα παλιό ωραίο ροκοκό κτίριο το Dom U dobreho pastiera, το Σπίτι του καλού ποιμένα! Το σπίτι χτίστηκε κατά τα έτη 1760-1765 και είναι ένα από τα λίγα αρχικά διατηρητέα κτίρια στον παλιό οικισμό της Μπρατισλάβα. Το 1975 ανακαινίστηκε σε Μουσείο και παρουσιάζει μια μοναδική έκθεση ιστορικών ρολογιών των περασμένων αιώνων.


Επίσης στο σημείο απέναντι στο δρόμο και παράλληλα με τον καθεδρικό ναό sv. Martina είναι μερικά απομεινάρια από τα μεσαιωνικά τείχη, τα τελευταία εναπομείναντα κομμάτια από τις μεσαιωνικές οχυρώσεις της πόλης μήκους 200 μέτρων που έχουν διασωθεί.

Από τη μικρή πεζογέφυρα πάνω από την λεωφόρο Staromestska.
Μια ωραία άποψη!


Η οδός Kapucinska είναι ένας ιστορικός δρόμος της Μπρατισλάβα που πήρε το όνομά της από το κοντινό μοναστήρι των Καπουτσίνων. Από τον δρόμο περνούν τέσσερις γραμμές τραμ και ο συνδυασμός με το μοναστήρι με φόντο το κάστρο είναι από τα πιο φωτογενή και αγαπημένα μου σημεία στην πόλη.


Η οδός Klariska στην παλιά πόλη από την Kapucinska

Η kapucinska ulica μας οδήγησε στην γνώριμη πια Hurbanovo namestie. Αφού είχαμε δει το Προεδρικό Μέγαρο, το μνημείο Slavin και το κάστρο που είναι εκτός των τειχών της παλιάς πόλης, θα αφιερώναμε τον περισσότερο χρόνο μας στη μικρή μεσαιωνική πόλη. Την γνωρίσαμε το προηγούμενο βράδυ και θα την βλέπαμε καλύτερα τώρα.
Last edited: