silversurfer
Moderator
- Μηνύματα
- 2.425
- Likes
- 3.964
- Επόμενο Ταξίδι
- Δυτικά Βαλκάνια
- Ταξίδι-Όνειρο
- Γύρος Του Κόσμου
Rabati & Vardzia
Τελευταία μέρα του ταξιδιού μας και θα την περνούσαμε πάλι με ημερήσιο tour της Georgia Budget Tours. Θα επισκεπτόμασταν τον αρχαιολογικό χώρο στη Vardzia , ένα μοναστήρι χτισμένο σε ένα σύμπλεγμα σπηλιών οι οποίες διαμορφώθηκαν σε περίπου 6000 δωμάτια !!! Στο ενδιάμεσο θα περνούσαμε απ’το δημοφιλές στους ντόπιους (άλλα κ στους Ρώσους) θέρετρο θερμών φυσικών πηγών Borjomi άλλα κ το κάστρο Rabati.
Το tour όπως ήταν αναμενόμενο είχε λιγότερα άτομα άλλα ήμασταν «τυχεροί» καθώς για ξεναγό είχαμε την ίδια κοπελίτσα που μας συνόδευσε κ την προηγούμενη ημέρα στα φαράγγια κ την οποία είχαμε κατασυμπαθήσει. Ο δρόμος μας περνούσε μάλιστα απ’την κωμόπολη απ’τη οποία κατάγεται κ στην οποία είχαν εγκατασταθεί σε ξενώνες κ κοινόβια πολλοί απο τους πρόσφυγες των πολέμων σε Αμπχαζία κ Νότια Οσσετία.
Σε προηγούμενο κεφάλαιο είχα αναφέρει την έμμεση εμπλοκή των Ρώσων στο θέμα του Ναγκόρνο-Καραμπάχ, εδώ όμως τα πράγματα ήταν πιο «άμεσα». Κάτοικοι των περιοχών αυτών διεκδίκησαν την ανεξαρτησία τους απ’τη Γεωργία κ με την άμεση υποστήριξη των Ρώσων (επι Πούτιν) πέτυχαν μια εθνοκάθαρση διώχνοντας/σκοτώνοντας τους Γεωργιανούς που κατοικούσαν στις περιοχές αυτές. Σχεδον 200000 κόσμος αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τα σπίτια του κ οι περιοχές βρίσκονται σήμερα σε ειδικό καθεστώς. Θεωρητικά ο πόλεμος έχει τελειώσει όμως οπως μας είπε κ η κοπελίτσα, καθημερινά τα Ρωσικά στρατεύματα δημιουργούν προβλήματα κ σημειώνονται διάφορα περιστατικά.
Η φάση με τις 2 περιοχές θυμίζει κάτι απ’την Τουρκική κατοχή της Κύπρου. Δημιουργήθηκαν ψευδοκράτη που αναγνωρίζονται μόνον απ’τη «μαμα» Ρωσία (κ κανα 2-3 δορυφόρους ακόμη) η οποία έχει τον απόλυτο έλεγχο της περιοχής --- τι σόι ανεξαρτησία ήταν αυτή ρε Αμπχάζιοι δλδ
Οι Γεωργιανοί φυσικά δε χωνεύουν τους Ρώσους οι οποίοι (σύμφωνα με αυτούς) έχουν μια αλαζονική στάση απέναντι τους. Οι διαμάχες είχαν φυσικά κ οικονομικές επιπτώσεις για τη Γεωργία (λογικό όταν συνορεύεις με έναν οικονομικό γίγαντα ο οποίος δε σε γουστάρει) οι οποίες άγγιξαν κ τον τουρισμό περιοχών όπως το Borjomi που επισκεφθήκαμε.
Εξαιρετικά δημοφιλές θέρετρο την εποχή της Σοβιετικής Ένωσης, προσέλκυε κυρίως Ρώσους μεγαλύτερης ηλικίας. Μετά τον πόλεμο κ τη διακοπή των πτήσεων προς/απο Ρωσία άλλα κ το κλείσιμο των επίγειων συνόρων (εκτός αυτού στη Στεπαντσμίντα, όπου χτίστηκε κ το μνημείο της κ καλά φιλίας των δυο λαών
), η περιοχή άρχισε να υποβαθμίζεται τουριστικά. Εμείς κάναμε μια ωριαία στάση εκεί, περπατήσαμε στο κεντρικό πάρκο κ ήπιαμε απ’το θαυματουργό νερό των πηγών (χλιαρό κ άνοστο).
Η περιοχή ήταν συμπαθητική, μου φάνηκε πως ο χρόνος είχε σταματήσει στα 90s (ως προς τις υποδομές κ τα καταστήματα κ το γενικότερο feeling) κ παρατηρήσαμε οτι οι περισσότεροι επισκέπτες ήταν μιας κάποιας ηλικίας. Γενικά η Γεωργία έχει πολλά θέρετρα ιδανικά για άτομα με άσθμα κ λοιπές όμορες παθήσεις.
Μετά απο καμιά ώρα δρόμο φτάσαμε στην πόλη Akhaltsikhe στην οποία βρίσκεται το οχυρό Rabati. Το ιδιαίτερο με αυτο το οχυρό είναι οτι έχει καταστραφεί κ ξαναχτιστεί αρκετές φορές μετα απο επιδρομές του Ταμερλάνου, Μογγόλων, Οθωμανών κ Ρώσων, άλλα παρόλα αυτα κατάφερε να συγκρατήσει πολιτιστικά κ θρησκευτικά στοιχεία όλων αυτών σε ένα περίεργο ιστορικό κ αρχιτεκτονικό τουρλού. Έτσι βλεπεις θρησκευτικούς χώρους οι οποίοι χρησιμοποιήθηκαν είτε ως χριστιανικές εκκλησίες είτε ως τζαμιά με τις απαραίτητες προσθήκες για να υποστηρίξουν τη μια ή την άλλη περίπτωση.
Η εντύπωση που μας άφησε ήταν μέτρια καθώς ένα μεγάλο κομμάτι του είναι πρόσφατα σχετικά ανασκευασμένο (2012) κ λίγο το μπετόν σε πολλά σημεία μας χάλασε. Οι αρχαιολάτρεις αξίζει να ρίξουν μια ματιά, οι υπόλοιποι κ να προσπεράσουν δε χάνουν τίποτα.
Άλλη μιαμιση ώρα κ φτάναμε επιτέλους στη Vardzia. Κάναμε προπαραγγελία στο κλασικό τουριστικό εστιατόριο για να μας περιμένουν έτοιμα όταν θα τελειώναμε την επίσκεψη κ φύγαμε. Η μέρα ήταν αρκετά ζεστή κ ο δυνατός ήλιος λίγο δυσάρεστος. Έτσι πήραμε ολοι το πουλμανάκι που σε πάει στην είσοδο του αρχαιολογικού χώρου (αλλιώς απο εκεί που πληρώνεις εισητήριο πρέπει να περπατήσεις αρκετά σε ανηφορικό δρόμο). Η ιδέα για την κατασκευή αυτου του συστήματος δωματίων κ εκκλησιών μέσα στο βουνό ανήκει στη βασίλισσα Ταμάρ, της πρώτης γυναίκας που κάθισε στο θρόνο, η οποία ήταν πολύ αγαπητή. Το σκεπτικό ήταν να «κρύψει» τον πληθυσμό καθώς η περιοχή δέχοταν συχνές επιθέσεις απο τους Μογγόλους.
Ανακαλύφθηκε μετά απο σεισμό κ ακόμα μέχρι σήμερα βρίσκουν χώρους κ κελιά. Έχουν βρεθεί 13 εκκλησίες κ 25 κελάρια κ εμείς επισκεφθήκαμε κάποια απο αυτά. Κάποιες μικρές εκκλησίες ήταν πολυ ατμοσφαιρικές κ δυστυχώς μια απο αυτες αντιμετώπισε πυρκαγιά που προήλθε απο ξεχασμένο κερί οπότε σήμερα οι υπεύθυνοι είναι αρκετά αυστηροί κ δεν αφήνουν να φωτογραφίσεις λόγω φλάς.
Οι ψηλοί θα έχουν πρόβλημα καθώς οι εσωτερικοί διάδρομοι είναι αρκετά στενοί κ χαμηλοί. Ο αρχαιολογικός χώρος αξίζει την επίσκεψη, εμείς είχαμε μια ωραία εμπειρία, όμως το ζήτημα είναι οτι βρίσκεται αρκετά μακριά κ απο την Τυφλίδα κ απο το Kutaisi.
Ο γυρισμός ειδικά μας κούρασε πολύ – φτάσαμε γύρω στις 11 το βράδυ στο ξενοδοχείο μας μπουχτισμένοι απο τις ώρες στο βανάκι
Δεν ξέρω δηλαδή αν θα πρότεινα το τουρ σε κάποιον άλλο ταξιδιώτη καθώς το bus time σε σύγκριση με τις ώρες επίσκεψης σε σημεία ενδιαφέροντος είναι αρκετά δυσανάλογο. Ίσως βέβαια να φταίει οτι κάναμε 2 τουρ κολλητά σε 2 μέρες.
Στον απολογισμό που κάναμε στο ξενοδοχείο αποφανθήκαμε πως η μόνη αστοχία σχετικά με το πρόγραμμά μας ήταν η μόλις μια μέρα που αφιερώσαμε στην περιοχή του Kazbegi. Αν το ξανακάναμε θα αφαιρούσαμε την μια μέρα απ’το Kutaisi κ την εκδρομή στη Vardzia για να περάσουμε άλλη μια μέρα με δραστηριότητες στα βουνά κ ίσως αλλάζαμε κ την απόφαση μας ως προς τη διαμονή στο Ushguli
Στις 4:30 το πρωί φτάσαμε με ταξι στο αεροδρόμιο του Kutaisi το οποίο απέχει κανα μισάωρο απ’την πόλη. Ανακαινίστηκε σχετικά πρόσφατα, παρόλ’αυτά για μόλις 3 πρωινές πτήσεις γινόταν μέσα ο χαμός κ δε θα έλεγα οτι τα πράγματα ήταν κ full οργανωμένα. Είτε γιατί ακόμα δεν δέχονται mobile boarding pass είτε επειδή ο κόσμος εκεί δεν είναι ακόμα familiar with the process που λένε κ στο χωριό μου, έβλεπες τεράστιες ουρές στα τσεκινάδικα κ πολύ κόσμο που δεν είχε ιδέα τι εισιτήριο είχε κλείσει κ αν αυτο συμπεριλαμβάνει ή οχι βαλίτσα κ χειραποσκευή. Υπομονή κ θα μάθουν κ αυτοί, οσονούπω μπαίνει κ η Ryanair στη χώρα
Ακολουθούν 2 χάρτες για να αντιληφθούν οι μη μυημένοι με την περιοχή τις διαδρομές που ακολουθήσαμε κ τα μέρη που επισκεφθήκαμε στη Γεωργία. Όπως μπορείτε να δείτε μοιράσαμε τις μέρες μας κ στη δυτική κ στην ανατολική πλευρά.
Η εκδρομή μας στις 2 καυκάσιες χώρες μας άρεσε
Καλό είναι οι ταξιδιώτες που θέλουν να τις επισκεφθούν να κάνουν ενα μικρό homework σχετικά με το παρελθόν τους κ τις σχέσεις μεταξύ τους. Ήταν ενα αρκετά οικονομικό ταξίδι κ οι τουριστικές υποδομές βελτιώνονται συνεχώς – οι φυσιολάτρεις κ trekkers πρέπει ήδη να ψάχνουν για εισητήρια. Θα επιστρέψουμε κάποια μέρα να επισκεφθούμε κ την Αρμενία
Τέλος
Τελευταία μέρα του ταξιδιού μας και θα την περνούσαμε πάλι με ημερήσιο tour της Georgia Budget Tours. Θα επισκεπτόμασταν τον αρχαιολογικό χώρο στη Vardzia , ένα μοναστήρι χτισμένο σε ένα σύμπλεγμα σπηλιών οι οποίες διαμορφώθηκαν σε περίπου 6000 δωμάτια !!! Στο ενδιάμεσο θα περνούσαμε απ’το δημοφιλές στους ντόπιους (άλλα κ στους Ρώσους) θέρετρο θερμών φυσικών πηγών Borjomi άλλα κ το κάστρο Rabati.
Το tour όπως ήταν αναμενόμενο είχε λιγότερα άτομα άλλα ήμασταν «τυχεροί» καθώς για ξεναγό είχαμε την ίδια κοπελίτσα που μας συνόδευσε κ την προηγούμενη ημέρα στα φαράγγια κ την οποία είχαμε κατασυμπαθήσει. Ο δρόμος μας περνούσε μάλιστα απ’την κωμόπολη απ’τη οποία κατάγεται κ στην οποία είχαν εγκατασταθεί σε ξενώνες κ κοινόβια πολλοί απο τους πρόσφυγες των πολέμων σε Αμπχαζία κ Νότια Οσσετία.
Σε προηγούμενο κεφάλαιο είχα αναφέρει την έμμεση εμπλοκή των Ρώσων στο θέμα του Ναγκόρνο-Καραμπάχ, εδώ όμως τα πράγματα ήταν πιο «άμεσα». Κάτοικοι των περιοχών αυτών διεκδίκησαν την ανεξαρτησία τους απ’τη Γεωργία κ με την άμεση υποστήριξη των Ρώσων (επι Πούτιν) πέτυχαν μια εθνοκάθαρση διώχνοντας/σκοτώνοντας τους Γεωργιανούς που κατοικούσαν στις περιοχές αυτές. Σχεδον 200000 κόσμος αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τα σπίτια του κ οι περιοχές βρίσκονται σήμερα σε ειδικό καθεστώς. Θεωρητικά ο πόλεμος έχει τελειώσει όμως οπως μας είπε κ η κοπελίτσα, καθημερινά τα Ρωσικά στρατεύματα δημιουργούν προβλήματα κ σημειώνονται διάφορα περιστατικά.
Η φάση με τις 2 περιοχές θυμίζει κάτι απ’την Τουρκική κατοχή της Κύπρου. Δημιουργήθηκαν ψευδοκράτη που αναγνωρίζονται μόνον απ’τη «μαμα» Ρωσία (κ κανα 2-3 δορυφόρους ακόμη) η οποία έχει τον απόλυτο έλεγχο της περιοχής --- τι σόι ανεξαρτησία ήταν αυτή ρε Αμπχάζιοι δλδ
Εξαιρετικά δημοφιλές θέρετρο την εποχή της Σοβιετικής Ένωσης, προσέλκυε κυρίως Ρώσους μεγαλύτερης ηλικίας. Μετά τον πόλεμο κ τη διακοπή των πτήσεων προς/απο Ρωσία άλλα κ το κλείσιμο των επίγειων συνόρων (εκτός αυτού στη Στεπαντσμίντα, όπου χτίστηκε κ το μνημείο της κ καλά φιλίας των δυο λαών


Η περιοχή ήταν συμπαθητική, μου φάνηκε πως ο χρόνος είχε σταματήσει στα 90s (ως προς τις υποδομές κ τα καταστήματα κ το γενικότερο feeling) κ παρατηρήσαμε οτι οι περισσότεροι επισκέπτες ήταν μιας κάποιας ηλικίας. Γενικά η Γεωργία έχει πολλά θέρετρα ιδανικά για άτομα με άσθμα κ λοιπές όμορες παθήσεις.
Μετά απο καμιά ώρα δρόμο φτάσαμε στην πόλη Akhaltsikhe στην οποία βρίσκεται το οχυρό Rabati. Το ιδιαίτερο με αυτο το οχυρό είναι οτι έχει καταστραφεί κ ξαναχτιστεί αρκετές φορές μετα απο επιδρομές του Ταμερλάνου, Μογγόλων, Οθωμανών κ Ρώσων, άλλα παρόλα αυτα κατάφερε να συγκρατήσει πολιτιστικά κ θρησκευτικά στοιχεία όλων αυτών σε ένα περίεργο ιστορικό κ αρχιτεκτονικό τουρλού. Έτσι βλεπεις θρησκευτικούς χώρους οι οποίοι χρησιμοποιήθηκαν είτε ως χριστιανικές εκκλησίες είτε ως τζαμιά με τις απαραίτητες προσθήκες για να υποστηρίξουν τη μια ή την άλλη περίπτωση.

Η εντύπωση που μας άφησε ήταν μέτρια καθώς ένα μεγάλο κομμάτι του είναι πρόσφατα σχετικά ανασκευασμένο (2012) κ λίγο το μπετόν σε πολλά σημεία μας χάλασε. Οι αρχαιολάτρεις αξίζει να ρίξουν μια ματιά, οι υπόλοιποι κ να προσπεράσουν δε χάνουν τίποτα.

Άλλη μιαμιση ώρα κ φτάναμε επιτέλους στη Vardzia. Κάναμε προπαραγγελία στο κλασικό τουριστικό εστιατόριο για να μας περιμένουν έτοιμα όταν θα τελειώναμε την επίσκεψη κ φύγαμε. Η μέρα ήταν αρκετά ζεστή κ ο δυνατός ήλιος λίγο δυσάρεστος. Έτσι πήραμε ολοι το πουλμανάκι που σε πάει στην είσοδο του αρχαιολογικού χώρου (αλλιώς απο εκεί που πληρώνεις εισητήριο πρέπει να περπατήσεις αρκετά σε ανηφορικό δρόμο). Η ιδέα για την κατασκευή αυτου του συστήματος δωματίων κ εκκλησιών μέσα στο βουνό ανήκει στη βασίλισσα Ταμάρ, της πρώτης γυναίκας που κάθισε στο θρόνο, η οποία ήταν πολύ αγαπητή. Το σκεπτικό ήταν να «κρύψει» τον πληθυσμό καθώς η περιοχή δέχοταν συχνές επιθέσεις απο τους Μογγόλους.

Ανακαλύφθηκε μετά απο σεισμό κ ακόμα μέχρι σήμερα βρίσκουν χώρους κ κελιά. Έχουν βρεθεί 13 εκκλησίες κ 25 κελάρια κ εμείς επισκεφθήκαμε κάποια απο αυτά. Κάποιες μικρές εκκλησίες ήταν πολυ ατμοσφαιρικές κ δυστυχώς μια απο αυτες αντιμετώπισε πυρκαγιά που προήλθε απο ξεχασμένο κερί οπότε σήμερα οι υπεύθυνοι είναι αρκετά αυστηροί κ δεν αφήνουν να φωτογραφίσεις λόγω φλάς.

Οι ψηλοί θα έχουν πρόβλημα καθώς οι εσωτερικοί διάδρομοι είναι αρκετά στενοί κ χαμηλοί. Ο αρχαιολογικός χώρος αξίζει την επίσκεψη, εμείς είχαμε μια ωραία εμπειρία, όμως το ζήτημα είναι οτι βρίσκεται αρκετά μακριά κ απο την Τυφλίδα κ απο το Kutaisi.

Ο γυρισμός ειδικά μας κούρασε πολύ – φτάσαμε γύρω στις 11 το βράδυ στο ξενοδοχείο μας μπουχτισμένοι απο τις ώρες στο βανάκι
Στον απολογισμό που κάναμε στο ξενοδοχείο αποφανθήκαμε πως η μόνη αστοχία σχετικά με το πρόγραμμά μας ήταν η μόλις μια μέρα που αφιερώσαμε στην περιοχή του Kazbegi. Αν το ξανακάναμε θα αφαιρούσαμε την μια μέρα απ’το Kutaisi κ την εκδρομή στη Vardzia για να περάσουμε άλλη μια μέρα με δραστηριότητες στα βουνά κ ίσως αλλάζαμε κ την απόφαση μας ως προς τη διαμονή στο Ushguli

Στις 4:30 το πρωί φτάσαμε με ταξι στο αεροδρόμιο του Kutaisi το οποίο απέχει κανα μισάωρο απ’την πόλη. Ανακαινίστηκε σχετικά πρόσφατα, παρόλ’αυτά για μόλις 3 πρωινές πτήσεις γινόταν μέσα ο χαμός κ δε θα έλεγα οτι τα πράγματα ήταν κ full οργανωμένα. Είτε γιατί ακόμα δεν δέχονται mobile boarding pass είτε επειδή ο κόσμος εκεί δεν είναι ακόμα familiar with the process που λένε κ στο χωριό μου, έβλεπες τεράστιες ουρές στα τσεκινάδικα κ πολύ κόσμο που δεν είχε ιδέα τι εισιτήριο είχε κλείσει κ αν αυτο συμπεριλαμβάνει ή οχι βαλίτσα κ χειραποσκευή. Υπομονή κ θα μάθουν κ αυτοί, οσονούπω μπαίνει κ η Ryanair στη χώρα
Ακολουθούν 2 χάρτες για να αντιληφθούν οι μη μυημένοι με την περιοχή τις διαδρομές που ακολουθήσαμε κ τα μέρη που επισκεφθήκαμε στη Γεωργία. Όπως μπορείτε να δείτε μοιράσαμε τις μέρες μας κ στη δυτική κ στην ανατολική πλευρά.


Η εκδρομή μας στις 2 καυκάσιες χώρες μας άρεσε
Τέλος
Last edited: