• Η αναδρομή στο παρελθόν συνεχίζεται! Ψηφίστε την Ταξιδιωτική Ιστορία του μήνα για τους μήνες Ιούλιο - Αύγουστο 2016! Κάντε κλικ εδώ!

galat

Member

Γυρίζοντας από τον «Ελλήσποντο» (το εστιατόριο της τελευταίας τραβελστορίτικης συνάντησης και όχι το γνωστό θαλάσσιο πέρασμα της ανατολής) ήξερα πλέον ότι έπρεπε να αρχίσω να γράφω. Μόνο έτσι θα μπορούσα να βάλω την γλώσσα μέσα μου και να σταματήσω τις συνεχείς επαναλήψεις σε φίλους και γνωστούς εικόνων και περιγραφών για όσα είδα και όσα μου έκαναν εντύπωση από το τελευταίο μου ταξίδι. Ένα ταξίδι κοντινό και συνηθισμένο και όμως ένα ταξίδι που προσωπικά το χαρακτήρισα σαν ένα από τα πιο ωραία και ενδιαφέροντα όσων έχω κάνει μέχρι σήμερα. Ένα ταξίδι από το οποίο γύρισα πραγματικά πιο πλούσιος.

Πέρυσι είχα επισκεφτεί τη Σερβία και την Guca, φέτος - ίσως ασυναίσθητα - τα βήματά μου με οδήγησαν και πάλι στον τόπο του εγκλήματος. Ενός εγκλήματος, που συντάραξε το τέλος της χιλιετίας που πέρασε και έκανε την Ευρώπη να αναρωτιέται πως είναι δυνατόν ο όλεθρος του πολέμου να είναι και πάλι παρών στο έδαφος της καταταλαιπωρημένης από πολέμους γηραιάς ηπείρου. Μόνο που αυτή την φορά βρέθηκα στην άλλη πλευρά αυτού του πολέμου, στην πλευρά των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων, που με μεγάλο τίμημα δακρύων και αίματος απέκτησαν πριν μια δεκαετία περίπου την ανεξαρτησία τους.

Αφετηρία του ταξιδιού αυτού ήταν τα Τίρανα, στα οποία φτάσαμε αεροπορικά από την Αθήνα με την πτήση της Ολυμπιακής αεροπορίας. Από εκεί με νοικιασμένο αμάξι σκοπός ήταν ένα πασχαλιάτικο ταξίδι 13 ημερών, που περιελάμβανε ένα γύρο στην Βορειοανατολική Αλβανία, το Δυτικό Κόσοβο, το Μαυροβούνιο, την Βοσνία-Ερζεγοβίνη και στο τέλος την Δυτικά Κροατία και τις Δαλματικές ακτές με επιστροφή και πάλι στα Τίρανα. Έναν γύρο 5 χωρών και 2.200 χλμ, που ήταν πλούσιος σε μεγάλες και έντονες εναλλαγές τοπίων και εικόνων, αρχιτεκτονικής και κουλτούρας, θρησκειών και γεύσεων, σκέψεων και προβληματισμών. Ένα ταξίδι στην ιστορία και στο σήμερα, στην Δύση και στην Ανατολή, στα έντονα ίχνη δύο πολιτισμικών τσουνάμι που έφτασαν μέχρι εδώ πριν αποτραβηχτούν και πάλι στις κοιτίδες τους. Τα ίχνη των Οθωμανών και των Κεντροευρωπαίων. Ίχνη της αρχιτεκτονικής, του πολιτισμού ακόμα και των γευστικών προτιμήσεων. Στις Δαλματικές ακτές εμφανής η αποκλειστική στο παρελθόν παρουσία των Ενετών και η απουσία των Οθωμανών. Στο Σεράγιεβο ίχνη από τη μια από την παρουσία των Αυστροούγγρων και των Οθωμανών από την άλλη. Πιο νότια αποκλειστική η κατά το παρελθόν παρουσία των Οθωμανών.

Και βέβαια ένα ταξίδι σε εντυπωσιακά φυσικά τοπία με φοβερές και έντονες αντιθέσεις. Στα βουνά, όπου κυριαρχούσε ακόμα ο χειμώνας με τα χιόνια και τις καφε-γκρί αποχρώσεις των φυλλοβόλων δασών, και στα οροπέδια και στις ακτές με τα καταπράσινα δάση και την πολύχρωμη άνοιξη να θριαμβεύει. Τη μία μέρα παίζαμε με τα χιόνια και τρεις μέρες μετά κάναμε μπάνιο στις ακτές της Δαλματίας. Διασχίσαμε εντυπωσιακά φαράγγια, εθνικά πάρκα φημισμένα για την ομορφιά τους, είδαμε λίμνες με φοβερούς βιότοπους, αλπικές λίμνες με έλατα και χιόνια, τεχνητές λίμνες και φράγματα, καταρράκτες, θάλασσες περιτριγυρισμένες από ψηλά βουνά, που να δείχνουν σαν λίμνες και λίμνες μεγάλες σαν θάλασσες. Είδαμε τις Δαλματικές ακτές από τα ψηλά βουνά που κρέμονται από πάνω τους, σαν να τις βλέπουμε από το αεροπλάνο και βραχώδεις σχηματισμούς να κατακρημνίζονται για πολλές εκατοντάδες μέτρα και στενούς φιδωτούς δρόμους να προσπαθούν να τους ανέβουν. Επισκεφτήκαμε ακόμα και την σύμφωνα με ορισμένους ισχυρισμούς μοναδική πυραμίδα της Ευρώπης.

Διασχίσαμε 5 χώρες και περάσαμε πάνω από 9 φορές τα σύνορα, που τις χωρίζουν. Βλέπαμε τις θρησκευτικές και εθνικές διαφορές από χωριό σε χωριό, από πόλη σε πόλη και από γειτονιά σε γειτονιά. Τζαμιά μουσουλμανικά, εκκλησίες ορθόδοξες και καθολικές. Οι περισσότερες επισκευασμένες από λεφτά της UNESCO, των ΗΠΑ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ύστερα από τις φοβερές καταστροφές που τους προκάλεσε ο πιο ανελέητος, παράλογος και φρικτός πόλεμος. Είδαμε εκκλησίες και τζαμιά άδεια από τους πιστούς τους, αφού αυτοί αναγκάστηκαν από τον πόλεμο και τις διαιρέσεις να εγκαταλείψουν τις πατρογονικές τους εστίες. Είδαμε εκκλησιές, που μπορούσες να επισκεφτείς μόνο κάτω από την προστασία, τον έλεγχο και την παρουσία της Διεθνούς Ειρηνευτικής Δύναμης. Είδαμε τα σπέρματα ενός μελλοντικού πολέμου να περιμένουν την σπίθα που θα τους ξαναδώσει ζωή, όσο ο χωρισμός του διαφορετικού βασιλεύει αντί για την συνύπαρξη, την συνεννόηση και την συνεργασία. Είδαμε όλα τα μέρη αυτού του Βαλκανικού τουρλού, που σιγοβράζει για αιώνες στην γειτονιά μας.

Αναγνωρίσαμε πολλές φορές στοιχεία της δικής μας εθνικής κληρονομιάς να αποτελούν κληρονομιά και άλλων λαών. Δείγματα μιας κοινής ή παράλληλης πορείας στον χρόνο. Μελανόμορφα αγγεία που ταξίδεψαν μέχρι εκεί, ερείπια κτιρίων των ιδίων ρωμαίων αυτοκρατόρων, βυζαντινές εκκλησιές και μοναστήρια με αγιογραφίες αφάνταστου κάλους και καλλιτεχνικής αξίας, σαχνισιά, χαγιάτια και καφασωτά, πέτρινες τοξωτές γέφυρες, την ίδια παράδοση για την μπέσα ή τις βεντέτες, φουστανέλες, ίδια με μας μουσικά ακούσματα και βέβαια ήπιαμε τον ίδιο με μας καφέ, μόνο που εκεί τον αποκαλούν απλά καφέ, χωρίς τον εθνικό προσδιορισμό «ελληνικό» ή «τούρκικο».

Γυρίσαμε με 2000 φωτογραφίες στις αποσκευές μας από τα 48 διαφορετικά μέρη που επισκεφτήκαμε σε αυτές τις 13 μέρες, ανάμεσα στα οποία και 7 Μνημεία της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Από τις 12 διανυκτερεύσεις του ταξιδιού οι 11 έγιναν σε διαφορετικές πόλεις. Ταξίδι σίγουρα κουραστικό, αλλά όσα είδαμε ήταν μία τεράστια ανταμοιβή.

Πριν ξεκινήσουμε την περιγραφή του ταξιδιού, ας δούμε το δρομολόγιο - διανυκτερεύσεις, που είχαμε προετοιμάσει : Σκόδρα (Αλβανία) – Πρίζρεν – Πετς (Κόσοβο) – Ζάμπλιακ (Μαυροβούνιο) – Σεράγιεβο (2) – Μόσταρ (Βοσνία – Ερζεγοβίνη) – Σπλιτ – Ντουμπρόβνικ (Κροατία) – Κότορ – Μπούτβα (Μαυροβούνιο) – Τίρανα (Αλβανία).

ai975.photobucket.com_albums_ae236_galat2000_WEST_20BALKANS_ma3f122642283b32d20e03b4eadc634ca1.jpg

Σχηματική αποτύπωση της διαδρομής που ακολουθήσαμε

Όλες οι κρατήσεις στα ξενοδοχεία και η ενοικίαση του αυτοκινήτου είχαν γίνει μέσω του internet, κύρια μέσω του Booking, εκτός του Κοσόβου, που χρειάστηκαν email και τηλέφωνα. Όλο το ταξίδι είχε προετοιμαστεί κατά κύριο λόγο από την Κ. με μεγάλη επιμέλεια και επιτυχία, ύστερα από πολλά ξενύχτια και μεγάλη έρευνα στο internet και σε βιβλία.

21_ΒΟΣΝΙΑ ΣΑΡΑΓΙΕΒΟ (121)a.jpg

Υ.Γ. Την ταξιδιωτική αυτή ιστορία την συνοδεύω με μία συμβολική φωτογραφία : "To be or not to be? No question!". Θα αναφερθώ σε αυτήν στην συνέχεια της ιστορίας.
 
Last edited by a moderator:

ΕΡΣΗ

Member
Ωραια! Ξεκινησες επιτελους την ιστορια σου!
Θα καταγραψω τα παντα γιατι ειναι μεσα στα σχεδια!
 

pattyyy

Member
Το ταξίδι σας είναι ένα από αυτά που έχω ονειρευτεί και σχεδιάσει...Ανυπομονώ για τη συνέχεια!
 

hydronetta

Member
Πολύ ωραία. Αν και έλαβα προγευση δια ζώσης στον Ελλήσποντο, καιρός να εντρυφήσω και στις λεπτομέρειες ειδικά για το κομμάτι Αλβανίας, Μαυροβουνίου, Κοσόβου. Πήραμε θέση και αναμένουμε
 

fenia42

Member
Ωραία ξεκινάς ! Περιμένουμε τη συνέχεια. Δώσε έμφαση στην κατάσταση των δρόμων αν θες !
Καλή έμπνευση !!
 

coccobill

Member
Ωραια, περιμενουμε περιγραφες των δρομων, των τουνελ, των ανθρωπων που συναντησατε στις διαδρομες και φωτογραφικα ντοκουμεντα βεβαια. Την πατησες! τα θελουμε ολα!
(Ουτε να το σκεφτεις να βαλεις τη γλωσσα σου μεσα στα δια ζωσης.. )
 

Twinkie

Member
Αυτά τα τοπία της Κροατίας περιμένω πως και πως και φυσικά Σεράγιεβο. Με μεγάλη αγωνία!! Καλή αρχή :)
 

kalspiros

Member
Καλώς τον! Για πες; Πλεύσατε στα "φιόρδ" της Koman; (αν κι απ' τον χάρτη σου, καταλαβαίνω ότι το κόψατε οδικώς το οποίο κι αυτό είναι μια εμπειρία (για γερά νεύρα) ειδικότερα εάν δεν προτιμήσατε την καινούρια οδό για Κόσοβο)
 

galat

Member
...Δώσε έμφαση στην κατάσταση των δρόμων αν θες !...
Από τα 2200 χλμ. ούτε 100 δεν ήταν σε αυτοκινητόδρομους. Με εξαίρεση κάποια μικρά τμήματα, που οι δρόμοι είχαν λακούβες ή ήταν στενοί και στους οποίους θα αναφερθώ συγκεκριμένα, οι υπόλοιποι ήταν μεσαίας κατάστασης. Βέβαια επειδή είχαν αρκετές στροφές ο μέσος όρος ταχύτητας πολλές φορές δεν ξεπέρναγε τα 40-50 χλμ. Πάντως το οδικό δίκτυο γενικά δεν μας προβλημάτισε.

...Για πες; Πλεύσατε στα "φιόρδ" της Koman; (αν κι απ' τον χάρτη σου, καταλαβαίνω ότι το κόψατε οδικώς το οποίο κι αυτό είναι μια εμπειρία (για γερά νεύρα) ειδικότερα εάν δεν προτιμήσατε την καινούρια οδό για Κόσοβο)
Και βέβαια πλεύσαμε. Ήταν άλλωστε βασικός στόχος. Μόνο που η διαδρομή στην φωτογραφία είναι "ενδεικτική", γιατί η michelin αφ'ενός δεν αναγνώριζε το Koman και αφ'ετέρου δεν δεχόταν τόσους ενδιάμεσους σταθμούς. Όμως μην ανησυχείς, θα έχω επι μέρους αναλυτικούς χάρτες στις ημερήσιες διαδρομές. Εκεί θα διευκρινηστούν όλα.
 

Τελευταίες δημοσιεύσεις

Booking.com

Στατιστικά φόρουμ

Θέματα
30.258
Μηνύματα
707.578
Μέλη
35.058
Νεότερο μέλος
Dimitracc

Κοινοποιήστε αυτή τη σελίδα

Top Bottom