Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.326
- Likes
- 17.494
- Επόμενο Ταξίδι
- Βαλτικές
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Άφιξη στο Göteborg και κρουαζιέρα στα νησιά!
Συνήθως κοιμάμαι στα λεωφορεία και τα τρένα. Η διαδρομή Malmö - Göteborg είναι τρεισήμισι ώρες που σημαίνει ότι κοιμήθηκα πολύ! Λίγα λεπτά πριν φτάσουμε με ξύπνησαν οι φίλες μου. Καλά καλά δεν είχαν ανοίξει τα μάτια μου όταν βρέθηκα στο δρόμο να περπατώ κοιτώντας πάλι gps και χάρτες.
Η ανιψιά (και ο άντρας της) θα μας φιλοξενούσαν για τα επόμενα δύο βράδια. Το σπίτι τους απείχε με τα πόδια περί τα 25 λεπτά από το σταθμό. Η αρχική σκέψη ήταν να πάμε ως το σπίτι τους ακολουθώντας μια ας πούμε τουριστική διαδρομή περνώντας δίπλα από το Δημαρχείο ή τη γέφυρα των λιονταριών ή τον Καθεδρικό, αλλά τώρα μέσα στο κρύο και με την κούραση να εκδηλώνεται, το μόνο που με ένοιαζε ήταν να φτάσουμε μια ώρα αρχύτερα σπίτι και να χουχουλιάσουμε.
Η ώρα ήταν 9:30 το βράδυ και η “Ερμού” ήταν άδεια από κόσμο. Χα, χα. Ερμού λέγαμε μεταξύ μας χαϊδευτικά τον κεντρικό εμπορικό δρόμο του Göteborg, αφού η ανιψιά εξηγώντας μας που μένει, μας έλεγε ότι μένει κέντρο-κέντρο, σε δρόμο που είναι όπως μια κάθετη στην Ερμού της Αθήνας.
Το σπίτι της πράγματι ήταν πολύ κοντά στην “Kungsgatan”.
Εγώ θα την εξελίξω την παρομοίωση και θα πω ότι τρεις είναι οι πολύ εμπορικοί δρόμοι της πόλης, η “Sodra Larmgatan”, η “Vallgatan” και η “Kungsgatan” (δίπλα στον Καθεδρικό), δηλαδή η “Καραγιώργη Σερβίας”, η “Ερμού” και η “Μητροπόλεως” (δίπλα στη Μητρόπολη) και με αυτή τη σειρά.
Πάντως με αυτά τα νυχτοπερπατήματα ψιλοκαλύψαμε μεγάλο κομμάτι του κέντρου της πόλης, αφού την επόμενη ημέρα εγώ τουλάχιστον δεν είχα τόσο χρόνο για να το περπατήσω με άνεση.
Η ανιψιά μένει σε μια ωραία πολυκατοικία στον τρίτο όροφο. Η πολυκατοικία αυτή διαθέτει και ένα διαμέρισμα, που προορίζεται για φιλοξενία, για όποιον από τους κατοίκους της έχει καλεσμένους και χρειάζεται ξενώνα. Αρκεί να κάνει κράτηση τον ξενώνα εγκαίρως.
Το διαμέρισμα ήταν στο ισόγειο αυτής της πολυκατοικίας και ήταν μια μικρή και πολύ περιποιημένη μεζονετούλα. Μπάνιο, τραπεζαρία, ψυγείο και μια μικρή κουζινίτσα ήταν στο κάτω επίπεδο και κρεβάτια με τηλεόραση στο πάνω. Και φιλοξενία και ανεξαρτησία. Ότι καλύτερο!
Μπήκαμε, ξεπεζέψαμε, χαλαρώσαμε και ανεβήκαμε στον τρίτο για επίσκεψη. Τι ωραία!
Το σπίτι τους είναι εξαιρετικό. Ψηλοτάβανο, με μεγάλα παράθυρα με θέα, με ξύλινα πατώματα με μοντέρνα και minimal διακόσμηση.
Καθίσαμε στο σαλόνι τους συζητώντας διάφορα. Μιλήσαμε για το ταξίδι μας μέχρι στιγμής, περί Σουηδών και Σουηδίας, τις συνήθειες τους, τη ζωής τους εκεί (και το πόσο ευχαριστημένοι ήταν από αυτή), το πως βρέθηκαν στη χώρα. Μάθαμε για τα διάφορα που θα μπορούσαμε να κάνουμε στο Göteborg, μας πρότειναν και μαγαζιά για καφέ ή φαγητό, μας συμβούλεψαν ακόμα και για το Όσλο τονίζοντας ιδιαίτερα το πόσο ακριβό είναι. «Να πάρετε φαγητό μαζί σας από τη Σουηδία» μας είπαν χαρακτηριστικά. Οκ. Το ακούσαμε!
Ήταν μια πολύ όμορφη, ευχάριστη βραδιά που «ανέβασε» κατά πολύ την ωραία αίσθηση που μου άφησε αυτή η εκδρομή. Άλλωστε να μην ξεχνάμε ότι για την ανιψιά φτάσαμε μέχρι εδώ!
Το Νότιο Αρχιπέλαγος
«Δεν χρειάζεται να ταξιδέψετε μακριά από την πόλη για να βρείτε γοητευτικά χωριά, εκπληκτικά τοπία και παρθένες παραλίες», έλεγαν οι οδηγοί. Και όσο τα διάβαζα αυτά, τόσο «φούντωνα». Μπήκε λοιπόν και μια Mini cruise στο πρόγραμμα. Θα αφιερώναμε το πρωινό στο Αρχιπέλαγος του Göteborg και από το μεσημέρι και μετά θα κάναμε βόλτες στην ίδια την πόλη. Είχα πειστεί ότι το Νο 1 "must see" του Göteborg είναι το Αρχιπέλαγος, αλλά για το … καλοκαίρι.
Τώρα δεν ήταν καλοκαίρι. Τα κορίτσια δεν “ψήνονταν”. Που να τρέχουν τώρα; Η Emily ήθελε να ξεκουραστεί και λίγο, ήθελε να δει και την ανιψιά της, ήθελε να πάει και για ψώνια. Η Joy από την άλλη άκουσε ψώνια και … υπέκυψε.
Εγώ;
Τι κι αν έχει βαρυχειμωνιά; Έφτασα μέχρι εδώ και δεν θα πάω βόλτα στα νησιά επειδή έχει 2 βαθμούς, κρύο και αέρα; Τα είχα βάλει στο μάτι από καιρό, είχαν «κουμπώσει» στο πρόγραμμα και επίσης αν δεν πήγαινα τώρα πότε θα πήγαινα;
Τα νησιά του Νότιου Αρχιπελάγους είναι νησιά χωρίς αυτοκίνητα, καθιστώντας τα ιδανικό προορισμό για διακοπές, ψάρεμα και κολύμπι το Καλοκαίρι και για πεζοπορία το Χειμώνα. Θα πήγαινα λοιπόν για πεζοπορία. Επικοινωνούν με την ενδοχώρα με τακτικές συνδέσεις. Με βάση τα δρομολόγια (τα οποία είχα «λιώσει» στο διάβασμα) θα μπορούσα να πάω και σε ... τρία νησιά. Λόγω άσχημου καιρού όμως είπα τελικά να αρκεστώ στα δύο πιο κεντρικά που συνδέονται μεταξύ τους με μια γέφυρα.
«Στο Brännö θα μπορούσες να πας» με συμβούλεψε η ανιψιά. «Είναι το μεγαλύτερο νησί και έχεις ελπίδες να βρεις και κάτι ανοιχτό τέτοια εποχή»
«Στα Styrsö και Donsö λέω να πάω», μην πάει τσάμπα και η τόση μελέτη που είχα ρίξει στα δρομολόγια. Η αλήθεια είναι ότι μου φάνηκαν πιο προσιτά και πιο κοντινά. Θα προλάβαινα να δω δύο νησιά και να είμαι πίσω έως το μεσημέρι για να βρω τα κορίτσια και να προλάβω να δω και λίγο το Göteborg.
Η προσέγγισή των νησιών γίνεται από το λιμάνι Saltholmen. Έως εκεί μπορούσα να φτάσω εύκολα με το τραμ Νο 11. Ας είναι καλά η ανιψιά που το προηγούμενο βράδυ μου κατέβασε εφαρμογή των εισιτηρίων “to go” και έτσι έβγαλα εισιτήριο εύκολα από το κινητό μου, αφού στη Σουηδία δεν βρίσκεις εύκολα έντυπα tickets, ούτε γκισέ, ούτε σταθμούς. Το απλό εισιτήριο ήταν των 3€ και είχε διάρκεια 90 λεπτά, που σημαίνει ότι ίσχυε και για τη θαλάσσια διαδρομή μου εκτός του τραμ.
Σηκώθηκα κατά τις 7:30. Στα νύχια πατούσα να μην ξυπνήσω τα κορίτσια. Είχα ετοιμάσει το σακίδιό μου αποβραδίς με snacks, ομπρέλα, power bank δηλ. το γνωστό εξοπλισμό μου και κατά τις 8 και βγήκα στο δρόμο.
Ήταν αρκετά νωρίς για το Göteborg. Δεν έχει ακόμα ξυπνήσει ο κόσμος. Οι δρόμοι ήταν ψιλοάδειοι.
Φτάνω στη στάση του τραμ και μόλις το είδα να πλησιάζει έκανα κλικ στην αγορά του εισιτηρίου ώστε να αρχίσει να μετράει το 90λεπτο την τελευταία στιγμή.
Στις 8:24 πήρα το τραμ και στις 8:55 έφτασα στο πορθμείο του Saltholmen.
Σύμφωνα με το πρόγραμμα στις 9:25 είχε καραβάκι για το νησί Styrsö. Το εισιτήριό μου θα ήταν ακόμα σε ισχύ.
Σήμερα μου φαινόταν ότι έκανε πιο πολύ κρύο σε σχέση με χθες. Είχα φορέσει τα πιο χοντρά που είχα μαζί μου στην εκδρομή δηλαδή … όλα όσα κουβαλούσα. Σκουφί, γάντια και κασκόλ εννοείται. Μόνο τα μάτια μου ήταν γυμνά και … κρύωναν και αυτά.
Ένιωθα ήδη ότι ήμουν σε νησί, αφού το λιμάνι του Saltholmen είναι γραφικότατο...
Στην αρχή έκανα το παλικάρι κόβοντας βόλτες στο λιμάνι περιμένoντας το καράβι αλλά σύντομα δεν άντεξα και χώθηκα στην αίθουσα αναμονής και περίμενα.
Στην ώρα του ήρθε το καραβάκι 281, μπήκα μέσα και η mini cruise ξεκίνησε...
Σε πολύ λίγο το καραβάκι έκανε στάση στο νησί Köpstadsö. Είναι το νησί που αφαίρεσα από το πρόγραμμα για να “μαζέψω” λίγο την ημέρα λόγω κακού καιρού.
Δέκα λεπτά αργότερα φτάσαμε στο νησί Styrsö.
Τέσσερα άτομα αποβιβαστήκαμε. Ένα ζευγάρι, μια κοπέλα και εγώ. Ήταν φανερό ότι και οι τέσσερις είχαμε έρθει για βόλτα. Αμέσως σκορπιστήκαμε προς διαφορετικές κατευθύνσεις.
Εγώ με το που κατέβηκα αποφάσισα να προχωρήσω προς τα βορειοδυτικά. Είχα δει στο google map ένα όμορφο χωριό προς τα εκεί.
Είδα όμορφες ξύλινες μονοκατοικίες, με ωραίους κήπους και περιποιημένες αυλές. Ανάμεσά τους ενίοτε ξεπρόβαλαν και οι γρανιτένιοι βράχοι πάνω στους οποίους έμοιαζαν να είναι χτισμένα. Είδα ένα χωριό, που μόνο με ψαροχώρι δεν έμοιαζε.
Και πράγματι, διάβασα ότι εδώ από τα πρώτα σπίτια που χτίστηκαν στο νησί περί το 1800 ήταν της οικογένειας Öberg, η οποία είχε το εργοστάσιο αλατίσματος ρέγγας, που βρισκόταν κάπου εδώ κοντά. Ακολούθησαν κι άλλοι πλούσιοι, που έχτισαν φανταχτερά εξοχικά σπίτια κοντά σε αυτό και έτσι δημιουργήθηκε ο οικισμός αυτός με τα εντυπωσιακά σπίτια.
Το νησί έχει άλλους 3 οικισμούς με 1400 κατοίκους συνολικά. Το παλαιότερο χωριό είναι το Byn (που κυριολεκτικά σημαίνει χωριό) λέγεται ότι υπάρχει εδώ από το 1752.
Οι μετακινήσεις στο νησί γίνονται με ποδήλατα και με κάτι αστεία μίνι αυτοκινητάκια τύπου golf, που λέγονται “flakmoped”.
Άφησα το χωριό προκειμένου να βγω προς τη θάλασσα.
Ακολούθησα ένα μονοπάτι, το οποίο εξελίχθηκε σε ξύλινη εξέδρα κατά μήκος μιας άγριας ακτογραμμής απολαμβάνοντας εικόνες με γρανιτένιους νησιωτικούς διάσπαρτους σχηματισμούς μέσα στο νερό, ξύλινα σπιτάκια και θέα στο αρχιπέλαγος.
Τα τοπία που έβλεπα ήταν πραγματικά ... χάρμα οφθαλμών.
Ξύλινα έγχρωμα χρωματιστά σπιτάκια, μικρά λιμάνια, νησάκια και φάροι.
Έφτασα στο λιμάνι που ήμουν νωρίτερα...
Το Styrsö έχει μουσείο, ταχυδρομείο, εκκλησία, τα οποία ήταν όλα κλειστά. Λόγω εποχής; Λόγω καιρού; Δεν γνωρίζω.
Βρήκα ένα χαριτωμένο καφέ, ... αλλά ήταν κλειστό.
Πάντως και ανοιχτό να ήταν ... πάλι η πεζοπορία θα με κέρδιζε. Ειδικά τώρα που βγήκε και ήλιος και όσο περπατούσα ζεσταινόμουν!
Πήρα τον παραλιακό δρόμο προς τη γέφυρα, που θα με οδηγούσε στο 2ο νησί, το Donsö. Δεν συνάντησα και πολύ κόσμο. Μόνο κάτι αυτοκινητάκια πηγαινοέρχονταν, που φαίνονταν να εκτελούσαν χρέη μεταφορών, συνεργείων, αγροτικών, με λίγα λόγια επαγγελματικά.
Φτάνοντας στη γέφυρα αποφάσισα να περπατήσω λίγο παραπάνω στο Styrsö πηγαίνοντας μέχρι το 2ο λιμάνι του, έτσι για να δω μερικές εικόνες παραπάνω του νησιού αυτού.
Δεν είμαι σίγουρη αν έκανα καλά, γιατί όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων το Donsö έδινε ωραιότερες εικόνες σε σχέση με την ανατολική πλευρά του Styrsö. Ένα παιδικό σταθμό είδα και τη στάση του καραβιού.
Το Styrsö είχε τρία λιμάνια και το Donsö ένα. Είχα σκοπό να «μπαρκάρω» από το λιμάνι του Donsö. Υπήρχαν συχνά δρομολόγια αλλά είχα αποφασίσει να επιστρέψω με των 11:40 από Donsö. Είχε περάσει η ώρα και είπα να κάνω autostop, για να φτάσω μια ώρα αρχύτερα στο λιμάνι! Το πρώτο αυτοκινητάκι του γκολφ που πέρασε, σταμάτησε στο σήμα μου.
“I’m going to Donsö”, του είπα.
“Sorry, I’m going to the other side”
Έπρεπε να διαλέξω ή βόλτα με το “Golf” προς τα πίσω και το λιμάνι που ήμουν ή βόλτα στο Donsö, με τα πόδια. Διάλεξα το δεύτερο.
Πέρασα τη γέφυρα τραβώντας μερικά πανοραμικά πλάνα …
Μπήκα και μέσα σε ένα χωριό …
Πλησιάζοντας όμως στο λιμάνι είδα τις πλέον όμορφες εικόνες της ημέρας αλλά και πολύ χαρακτηριστικές του Αρχιπελάγους …
Την ώρα που έφτασα στο λιμάνι έφτασε συγχρόνως και ένα καραβάκι. Αγχώθηκα μήπως είναι αυτό που ήθελα να πάρω. Αν και ήταν νωρίς (μόλις 11:28) και δεν έπρεπε να είναι αυτό, είπα να ρωτήσω τον «βαρκάρη»: “Are you going to Statholmen;”
“Yes”, μου λέει.
Και έτσι μπήκα μέσα. Έβγαλα επί τόπου το εισιτήριό μου και σε δευτερόλεπτα το πλοίο σάλπαρε...
Δεν κρατήθηκα όμως και είπα στον ‘βαρκάρη’: «Νωρίς ήρθατε»
Και τι μου είπε; «Θα πάμε πρώτα ως το Vrango και μετά θα ξαναπιάσουμε Donsö»
Συγχίστηκα. Δεν μπορούσε να μου το πει πριν ανέβω; Θα έβλεπα λίγο παραπάνω το Donsö. Αντ’ αυτού θα πήγαινα ως το Vrango, το νοτιότερο νησί του Αρχιπελάγους για να ξαναγυρίσω πάλι πίσω στο Donsö. Τελικά όταν το ξανασκέφτηκα … δεν τη βρήκα και τόσο κακή ιδέα. Θα έκανα μια επιπλέον βαρκάδα και μάλιστα στα ζεστά.
Ανοιχτήκαμε λίγο και «κούνησε» και λίγο αλλά … μια χαρά.
Το πλοίο από την ώρα που μπήκα μέσα «έπιασε» Vrango - Donsö - Styrso Skaret - Styrso Bratten - Kopstadso - Aspero - Saltholmen.
Έκανα πραγματικά ένα Mini boat trip συνολικής διάρκειας μιας ώρας.
Ο κόσμος που μπαινόβγαινε δεν έμοιαζε ούτε με τουρίστες, ούτε με ... ψαράδες. Μοιάζανε με μόνιμους κατοίκους που πηγαινοέρχονταν στο ηπειρωτικό Göteborg για δουλειές. Πολλοί ήταν καλοντυμένοι, πολλοί ήταν με τα ποδήλατά τους, κάποιους είδα και με χαρτοφύλακες στα χέρια και όλοι αυτοί φαίνεται ότι έμεναν μόνιμα στα νησιά και αντί να παίρνουν το λεωφορείο παίρνουν το καράβι για να πάνε στη δουλειά τους.
Πραγματικά απόλαυσα αυτές τις δυόμισι περίπου ώρες περπάτημα στα νησάκια και την «βαρκάδα» κι ας ήταν κρύα η ημέρα.
Φαντάζομαι όμως πως το καλοκαίρι, που υπάρχει η δυνατότητα να πας με μεγαλύτερη ευκολία από το ένα νησί στο άλλο ή να κάνεις ακόμα και μπάνιο στις παραλίες ή και να απολαύσεις έναν καφέ με θέα το αρχιπέλαγος θα είναι τέλεια. Τα γραφικά ξύλινα πολύχρωμα σπιτάκια σε συνδυασμό με το εκπληκτικό περιβάλλον ηρεμίας, ησυχίας, καθαριότητας, χαλάρωσης και απόλυτης αρμονίας της φύσης με τους ανθρώπους καθιστά τα νησιά έναν ειδυλλιακό προορισμό.
Στις 12:25 κατέβηκα στο λιμανάκι του Saltholmen. Μαζί με μένα και όλοι οι επιβάτες και σύσσωμοι μπήκαμε στο τραμ Νο 11, με το οποίο και ήρθαμε, με κατεύθυνση την πόλη.
Κρίμα είναι σκέφτηκα να πάω κατ’ ευθείαν στην πόλη προσπερνώντας το πάρκο Slottsskogen, χωρίς να το δω. “Θα κατέβω νωρίτερα” σκέφτηκα “και θα πάω με τα πόδια στο κέντρο «κόβοντας» μέσα από το πάρκο”.
Συνήθως κοιμάμαι στα λεωφορεία και τα τρένα. Η διαδρομή Malmö - Göteborg είναι τρεισήμισι ώρες που σημαίνει ότι κοιμήθηκα πολύ! Λίγα λεπτά πριν φτάσουμε με ξύπνησαν οι φίλες μου. Καλά καλά δεν είχαν ανοίξει τα μάτια μου όταν βρέθηκα στο δρόμο να περπατώ κοιτώντας πάλι gps και χάρτες.
Η ανιψιά (και ο άντρας της) θα μας φιλοξενούσαν για τα επόμενα δύο βράδια. Το σπίτι τους απείχε με τα πόδια περί τα 25 λεπτά από το σταθμό. Η αρχική σκέψη ήταν να πάμε ως το σπίτι τους ακολουθώντας μια ας πούμε τουριστική διαδρομή περνώντας δίπλα από το Δημαρχείο ή τη γέφυρα των λιονταριών ή τον Καθεδρικό, αλλά τώρα μέσα στο κρύο και με την κούραση να εκδηλώνεται, το μόνο που με ένοιαζε ήταν να φτάσουμε μια ώρα αρχύτερα σπίτι και να χουχουλιάσουμε.
Η ώρα ήταν 9:30 το βράδυ και η “Ερμού” ήταν άδεια από κόσμο. Χα, χα. Ερμού λέγαμε μεταξύ μας χαϊδευτικά τον κεντρικό εμπορικό δρόμο του Göteborg, αφού η ανιψιά εξηγώντας μας που μένει, μας έλεγε ότι μένει κέντρο-κέντρο, σε δρόμο που είναι όπως μια κάθετη στην Ερμού της Αθήνας.
Το σπίτι της πράγματι ήταν πολύ κοντά στην “Kungsgatan”.
Εγώ θα την εξελίξω την παρομοίωση και θα πω ότι τρεις είναι οι πολύ εμπορικοί δρόμοι της πόλης, η “Sodra Larmgatan”, η “Vallgatan” και η “Kungsgatan” (δίπλα στον Καθεδρικό), δηλαδή η “Καραγιώργη Σερβίας”, η “Ερμού” και η “Μητροπόλεως” (δίπλα στη Μητρόπολη) και με αυτή τη σειρά.
Πάντως με αυτά τα νυχτοπερπατήματα ψιλοκαλύψαμε μεγάλο κομμάτι του κέντρου της πόλης, αφού την επόμενη ημέρα εγώ τουλάχιστον δεν είχα τόσο χρόνο για να το περπατήσω με άνεση.
Η ανιψιά μένει σε μια ωραία πολυκατοικία στον τρίτο όροφο. Η πολυκατοικία αυτή διαθέτει και ένα διαμέρισμα, που προορίζεται για φιλοξενία, για όποιον από τους κατοίκους της έχει καλεσμένους και χρειάζεται ξενώνα. Αρκεί να κάνει κράτηση τον ξενώνα εγκαίρως.
Το διαμέρισμα ήταν στο ισόγειο αυτής της πολυκατοικίας και ήταν μια μικρή και πολύ περιποιημένη μεζονετούλα. Μπάνιο, τραπεζαρία, ψυγείο και μια μικρή κουζινίτσα ήταν στο κάτω επίπεδο και κρεβάτια με τηλεόραση στο πάνω. Και φιλοξενία και ανεξαρτησία. Ότι καλύτερο!
Μπήκαμε, ξεπεζέψαμε, χαλαρώσαμε και ανεβήκαμε στον τρίτο για επίσκεψη. Τι ωραία!
Το σπίτι τους είναι εξαιρετικό. Ψηλοτάβανο, με μεγάλα παράθυρα με θέα, με ξύλινα πατώματα με μοντέρνα και minimal διακόσμηση.
Καθίσαμε στο σαλόνι τους συζητώντας διάφορα. Μιλήσαμε για το ταξίδι μας μέχρι στιγμής, περί Σουηδών και Σουηδίας, τις συνήθειες τους, τη ζωής τους εκεί (και το πόσο ευχαριστημένοι ήταν από αυτή), το πως βρέθηκαν στη χώρα. Μάθαμε για τα διάφορα που θα μπορούσαμε να κάνουμε στο Göteborg, μας πρότειναν και μαγαζιά για καφέ ή φαγητό, μας συμβούλεψαν ακόμα και για το Όσλο τονίζοντας ιδιαίτερα το πόσο ακριβό είναι. «Να πάρετε φαγητό μαζί σας από τη Σουηδία» μας είπαν χαρακτηριστικά. Οκ. Το ακούσαμε!
Ήταν μια πολύ όμορφη, ευχάριστη βραδιά που «ανέβασε» κατά πολύ την ωραία αίσθηση που μου άφησε αυτή η εκδρομή. Άλλωστε να μην ξεχνάμε ότι για την ανιψιά φτάσαμε μέχρι εδώ!
Το Νότιο Αρχιπέλαγος
«Δεν χρειάζεται να ταξιδέψετε μακριά από την πόλη για να βρείτε γοητευτικά χωριά, εκπληκτικά τοπία και παρθένες παραλίες», έλεγαν οι οδηγοί. Και όσο τα διάβαζα αυτά, τόσο «φούντωνα». Μπήκε λοιπόν και μια Mini cruise στο πρόγραμμα. Θα αφιερώναμε το πρωινό στο Αρχιπέλαγος του Göteborg και από το μεσημέρι και μετά θα κάναμε βόλτες στην ίδια την πόλη. Είχα πειστεί ότι το Νο 1 "must see" του Göteborg είναι το Αρχιπέλαγος, αλλά για το … καλοκαίρι.
Τώρα δεν ήταν καλοκαίρι. Τα κορίτσια δεν “ψήνονταν”. Που να τρέχουν τώρα; Η Emily ήθελε να ξεκουραστεί και λίγο, ήθελε να δει και την ανιψιά της, ήθελε να πάει και για ψώνια. Η Joy από την άλλη άκουσε ψώνια και … υπέκυψε.
Εγώ;
Τι κι αν έχει βαρυχειμωνιά; Έφτασα μέχρι εδώ και δεν θα πάω βόλτα στα νησιά επειδή έχει 2 βαθμούς, κρύο και αέρα; Τα είχα βάλει στο μάτι από καιρό, είχαν «κουμπώσει» στο πρόγραμμα και επίσης αν δεν πήγαινα τώρα πότε θα πήγαινα;
Τα νησιά του Νότιου Αρχιπελάγους είναι νησιά χωρίς αυτοκίνητα, καθιστώντας τα ιδανικό προορισμό για διακοπές, ψάρεμα και κολύμπι το Καλοκαίρι και για πεζοπορία το Χειμώνα. Θα πήγαινα λοιπόν για πεζοπορία. Επικοινωνούν με την ενδοχώρα με τακτικές συνδέσεις. Με βάση τα δρομολόγια (τα οποία είχα «λιώσει» στο διάβασμα) θα μπορούσα να πάω και σε ... τρία νησιά. Λόγω άσχημου καιρού όμως είπα τελικά να αρκεστώ στα δύο πιο κεντρικά που συνδέονται μεταξύ τους με μια γέφυρα.
«Στο Brännö θα μπορούσες να πας» με συμβούλεψε η ανιψιά. «Είναι το μεγαλύτερο νησί και έχεις ελπίδες να βρεις και κάτι ανοιχτό τέτοια εποχή»
«Στα Styrsö και Donsö λέω να πάω», μην πάει τσάμπα και η τόση μελέτη που είχα ρίξει στα δρομολόγια. Η αλήθεια είναι ότι μου φάνηκαν πιο προσιτά και πιο κοντινά. Θα προλάβαινα να δω δύο νησιά και να είμαι πίσω έως το μεσημέρι για να βρω τα κορίτσια και να προλάβω να δω και λίγο το Göteborg.
Η προσέγγισή των νησιών γίνεται από το λιμάνι Saltholmen. Έως εκεί μπορούσα να φτάσω εύκολα με το τραμ Νο 11. Ας είναι καλά η ανιψιά που το προηγούμενο βράδυ μου κατέβασε εφαρμογή των εισιτηρίων “to go” και έτσι έβγαλα εισιτήριο εύκολα από το κινητό μου, αφού στη Σουηδία δεν βρίσκεις εύκολα έντυπα tickets, ούτε γκισέ, ούτε σταθμούς. Το απλό εισιτήριο ήταν των 3€ και είχε διάρκεια 90 λεπτά, που σημαίνει ότι ίσχυε και για τη θαλάσσια διαδρομή μου εκτός του τραμ.
Σηκώθηκα κατά τις 7:30. Στα νύχια πατούσα να μην ξυπνήσω τα κορίτσια. Είχα ετοιμάσει το σακίδιό μου αποβραδίς με snacks, ομπρέλα, power bank δηλ. το γνωστό εξοπλισμό μου και κατά τις 8 και βγήκα στο δρόμο.
Ήταν αρκετά νωρίς για το Göteborg. Δεν έχει ακόμα ξυπνήσει ο κόσμος. Οι δρόμοι ήταν ψιλοάδειοι.
Φτάνω στη στάση του τραμ και μόλις το είδα να πλησιάζει έκανα κλικ στην αγορά του εισιτηρίου ώστε να αρχίσει να μετράει το 90λεπτο την τελευταία στιγμή.
Στις 8:24 πήρα το τραμ και στις 8:55 έφτασα στο πορθμείο του Saltholmen.
Σύμφωνα με το πρόγραμμα στις 9:25 είχε καραβάκι για το νησί Styrsö. Το εισιτήριό μου θα ήταν ακόμα σε ισχύ.
Σήμερα μου φαινόταν ότι έκανε πιο πολύ κρύο σε σχέση με χθες. Είχα φορέσει τα πιο χοντρά που είχα μαζί μου στην εκδρομή δηλαδή … όλα όσα κουβαλούσα. Σκουφί, γάντια και κασκόλ εννοείται. Μόνο τα μάτια μου ήταν γυμνά και … κρύωναν και αυτά.
Ένιωθα ήδη ότι ήμουν σε νησί, αφού το λιμάνι του Saltholmen είναι γραφικότατο...
Στην αρχή έκανα το παλικάρι κόβοντας βόλτες στο λιμάνι περιμένoντας το καράβι αλλά σύντομα δεν άντεξα και χώθηκα στην αίθουσα αναμονής και περίμενα.
Στην ώρα του ήρθε το καραβάκι 281, μπήκα μέσα και η mini cruise ξεκίνησε...
Σε πολύ λίγο το καραβάκι έκανε στάση στο νησί Köpstadsö. Είναι το νησί που αφαίρεσα από το πρόγραμμα για να “μαζέψω” λίγο την ημέρα λόγω κακού καιρού.
Δέκα λεπτά αργότερα φτάσαμε στο νησί Styrsö.
Τέσσερα άτομα αποβιβαστήκαμε. Ένα ζευγάρι, μια κοπέλα και εγώ. Ήταν φανερό ότι και οι τέσσερις είχαμε έρθει για βόλτα. Αμέσως σκορπιστήκαμε προς διαφορετικές κατευθύνσεις.
Εγώ με το που κατέβηκα αποφάσισα να προχωρήσω προς τα βορειοδυτικά. Είχα δει στο google map ένα όμορφο χωριό προς τα εκεί.
Είδα όμορφες ξύλινες μονοκατοικίες, με ωραίους κήπους και περιποιημένες αυλές. Ανάμεσά τους ενίοτε ξεπρόβαλαν και οι γρανιτένιοι βράχοι πάνω στους οποίους έμοιαζαν να είναι χτισμένα. Είδα ένα χωριό, που μόνο με ψαροχώρι δεν έμοιαζε.
Και πράγματι, διάβασα ότι εδώ από τα πρώτα σπίτια που χτίστηκαν στο νησί περί το 1800 ήταν της οικογένειας Öberg, η οποία είχε το εργοστάσιο αλατίσματος ρέγγας, που βρισκόταν κάπου εδώ κοντά. Ακολούθησαν κι άλλοι πλούσιοι, που έχτισαν φανταχτερά εξοχικά σπίτια κοντά σε αυτό και έτσι δημιουργήθηκε ο οικισμός αυτός με τα εντυπωσιακά σπίτια.
Το νησί έχει άλλους 3 οικισμούς με 1400 κατοίκους συνολικά. Το παλαιότερο χωριό είναι το Byn (που κυριολεκτικά σημαίνει χωριό) λέγεται ότι υπάρχει εδώ από το 1752.
Οι μετακινήσεις στο νησί γίνονται με ποδήλατα και με κάτι αστεία μίνι αυτοκινητάκια τύπου golf, που λέγονται “flakmoped”.
Άφησα το χωριό προκειμένου να βγω προς τη θάλασσα.
Ακολούθησα ένα μονοπάτι, το οποίο εξελίχθηκε σε ξύλινη εξέδρα κατά μήκος μιας άγριας ακτογραμμής απολαμβάνοντας εικόνες με γρανιτένιους νησιωτικούς διάσπαρτους σχηματισμούς μέσα στο νερό, ξύλινα σπιτάκια και θέα στο αρχιπέλαγος.
Τα τοπία που έβλεπα ήταν πραγματικά ... χάρμα οφθαλμών.
Ξύλινα έγχρωμα χρωματιστά σπιτάκια, μικρά λιμάνια, νησάκια και φάροι.
Έφτασα στο λιμάνι που ήμουν νωρίτερα...
Το Styrsö έχει μουσείο, ταχυδρομείο, εκκλησία, τα οποία ήταν όλα κλειστά. Λόγω εποχής; Λόγω καιρού; Δεν γνωρίζω.
Βρήκα ένα χαριτωμένο καφέ, ... αλλά ήταν κλειστό.
Πάντως και ανοιχτό να ήταν ... πάλι η πεζοπορία θα με κέρδιζε. Ειδικά τώρα που βγήκε και ήλιος και όσο περπατούσα ζεσταινόμουν!
Πήρα τον παραλιακό δρόμο προς τη γέφυρα, που θα με οδηγούσε στο 2ο νησί, το Donsö. Δεν συνάντησα και πολύ κόσμο. Μόνο κάτι αυτοκινητάκια πηγαινοέρχονταν, που φαίνονταν να εκτελούσαν χρέη μεταφορών, συνεργείων, αγροτικών, με λίγα λόγια επαγγελματικά.
Φτάνοντας στη γέφυρα αποφάσισα να περπατήσω λίγο παραπάνω στο Styrsö πηγαίνοντας μέχρι το 2ο λιμάνι του, έτσι για να δω μερικές εικόνες παραπάνω του νησιού αυτού.
Δεν είμαι σίγουρη αν έκανα καλά, γιατί όπως αποδείχθηκε εκ των υστέρων το Donsö έδινε ωραιότερες εικόνες σε σχέση με την ανατολική πλευρά του Styrsö. Ένα παιδικό σταθμό είδα και τη στάση του καραβιού.
Το Styrsö είχε τρία λιμάνια και το Donsö ένα. Είχα σκοπό να «μπαρκάρω» από το λιμάνι του Donsö. Υπήρχαν συχνά δρομολόγια αλλά είχα αποφασίσει να επιστρέψω με των 11:40 από Donsö. Είχε περάσει η ώρα και είπα να κάνω autostop, για να φτάσω μια ώρα αρχύτερα στο λιμάνι! Το πρώτο αυτοκινητάκι του γκολφ που πέρασε, σταμάτησε στο σήμα μου.
“I’m going to Donsö”, του είπα.
“Sorry, I’m going to the other side”
Έπρεπε να διαλέξω ή βόλτα με το “Golf” προς τα πίσω και το λιμάνι που ήμουν ή βόλτα στο Donsö, με τα πόδια. Διάλεξα το δεύτερο.
Πέρασα τη γέφυρα τραβώντας μερικά πανοραμικά πλάνα …
Μπήκα και μέσα σε ένα χωριό …
Πλησιάζοντας όμως στο λιμάνι είδα τις πλέον όμορφες εικόνες της ημέρας αλλά και πολύ χαρακτηριστικές του Αρχιπελάγους …
Την ώρα που έφτασα στο λιμάνι έφτασε συγχρόνως και ένα καραβάκι. Αγχώθηκα μήπως είναι αυτό που ήθελα να πάρω. Αν και ήταν νωρίς (μόλις 11:28) και δεν έπρεπε να είναι αυτό, είπα να ρωτήσω τον «βαρκάρη»: “Are you going to Statholmen;”
“Yes”, μου λέει.
Και έτσι μπήκα μέσα. Έβγαλα επί τόπου το εισιτήριό μου και σε δευτερόλεπτα το πλοίο σάλπαρε...
Δεν κρατήθηκα όμως και είπα στον ‘βαρκάρη’: «Νωρίς ήρθατε»
Και τι μου είπε; «Θα πάμε πρώτα ως το Vrango και μετά θα ξαναπιάσουμε Donsö»
Συγχίστηκα. Δεν μπορούσε να μου το πει πριν ανέβω; Θα έβλεπα λίγο παραπάνω το Donsö. Αντ’ αυτού θα πήγαινα ως το Vrango, το νοτιότερο νησί του Αρχιπελάγους για να ξαναγυρίσω πάλι πίσω στο Donsö. Τελικά όταν το ξανασκέφτηκα … δεν τη βρήκα και τόσο κακή ιδέα. Θα έκανα μια επιπλέον βαρκάδα και μάλιστα στα ζεστά.
Ανοιχτήκαμε λίγο και «κούνησε» και λίγο αλλά … μια χαρά.
Το πλοίο από την ώρα που μπήκα μέσα «έπιασε» Vrango - Donsö - Styrso Skaret - Styrso Bratten - Kopstadso - Aspero - Saltholmen.
Έκανα πραγματικά ένα Mini boat trip συνολικής διάρκειας μιας ώρας.
Ο κόσμος που μπαινόβγαινε δεν έμοιαζε ούτε με τουρίστες, ούτε με ... ψαράδες. Μοιάζανε με μόνιμους κατοίκους που πηγαινοέρχονταν στο ηπειρωτικό Göteborg για δουλειές. Πολλοί ήταν καλοντυμένοι, πολλοί ήταν με τα ποδήλατά τους, κάποιους είδα και με χαρτοφύλακες στα χέρια και όλοι αυτοί φαίνεται ότι έμεναν μόνιμα στα νησιά και αντί να παίρνουν το λεωφορείο παίρνουν το καράβι για να πάνε στη δουλειά τους.
Πραγματικά απόλαυσα αυτές τις δυόμισι περίπου ώρες περπάτημα στα νησάκια και την «βαρκάδα» κι ας ήταν κρύα η ημέρα.
Φαντάζομαι όμως πως το καλοκαίρι, που υπάρχει η δυνατότητα να πας με μεγαλύτερη ευκολία από το ένα νησί στο άλλο ή να κάνεις ακόμα και μπάνιο στις παραλίες ή και να απολαύσεις έναν καφέ με θέα το αρχιπέλαγος θα είναι τέλεια. Τα γραφικά ξύλινα πολύχρωμα σπιτάκια σε συνδυασμό με το εκπληκτικό περιβάλλον ηρεμίας, ησυχίας, καθαριότητας, χαλάρωσης και απόλυτης αρμονίας της φύσης με τους ανθρώπους καθιστά τα νησιά έναν ειδυλλιακό προορισμό.
Στις 12:25 κατέβηκα στο λιμανάκι του Saltholmen. Μαζί με μένα και όλοι οι επιβάτες και σύσσωμοι μπήκαμε στο τραμ Νο 11, με το οποίο και ήρθαμε, με κατεύθυνση την πόλη.
Κρίμα είναι σκέφτηκα να πάω κατ’ ευθείαν στην πόλη προσπερνώντας το πάρκο Slottsskogen, χωρίς να το δω. “Θα κατέβω νωρίτερα” σκέφτηκα “και θα πάω με τα πόδια στο κέντρο «κόβοντας» μέσα από το πάρκο”.
Last edited: