Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Ημέρα μουσείων
Σήμερα ήταν η ημέρα των μουσείων. Θα «εκμεταλλευόμασταν» την Oslo pass στο έπακρο. Η αλήθεια είναι βέβαια ότι από τις 10:00 έως τις 5:00 που είναι ανοιχτά τα μουσεία δεν προλαβαίνεις να πας και σε πολλά. Οριακά αποσβέναμε τα χρήματα που δώσαμε. Εμείς όμως είμαστε ήδη κερδισμένες, αφού έχουμε δει συν ένα μουσείο (του Munch) από χθες. Σε τρία μουσεία να μπαίναμε σήμερα μαζί με το κέρδος των δωρεάν μεταφορών και θα ήμουν πολύ ευχαριστημένη. Δεδομένου ότι το μουσείο Vikings και το Νόμπελ ήταν κλειστά, τρία ήταν και τα εναπομείναντα μουσεία που ήθελα οπωσδήποτε να επισκεφτώ, το “National”, το “Kon-Tiki” και το “Fram”.
Το σίγουρο ήταν ότι η ημέρα μας θα ήταν πολύ “φορτωμένη” και μάλλον απαλλαγμένη και από το κρύο, αφού θα μας ‘έτρωγαν’ τα μουσεία.

Η ημέρα μας θα ξεκινούσε στις 10:00, ώρα που θα άνοιγε το πρώτο μουσείο, που ήταν το «Εθνικό μουσείο».
Για πριν τις 10:00 το πρόγραμμα-ουτοπία, που συνήθως φτιάχνω έλεγε να «πεταχτούμε μια βόλτα ως το πάρκο Vigeland. Αλλά που κουράγια για να το κάνουμε; Η αλήθεια είναι ότι και το κρύο των τελευταίων δύο ημερών, αλλά και τα απανωτά πρωινά ξυπνήματα μου, με είχαν λίγο καταβάλει, οπότε το πάρκο το «ξέχασα» επίτηδες. Δεν πειράζει. Next time, μαζί με κάτι άλλα που έχω στο μυαλό μου!
Το ξενοδοχείο μας είχε δωρεάν καφεδάκι στο λόμπι και φούρνο μικροκυμάτων για τα εκ Σουηδίας πρωινά μας (δεν πήγε τσάμπα το κουβάλημα
), οπότε το πρωινό μας ήταν Βασιλικό.
Διασχίσαμε το αρκετά ήσυχο έως και ερημικό θα έλεγα Κυριακάτικο Όσλο …
... και στις 10:00 ακριβώς ανανεωμένες, ξεκούραστες και σχεδόν πρώτες, πρώτες
βρεθήκαμε στην είσοδο του Εθνικού μουσείου.
Το Εθνικό μουσείο συγκεντρώνει τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης, του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Νορβηγικού Μουσείου Διακοσμητικών Τεχνών και Σχεδίου όλες κάτω από την ίδια στέγη δημιουργώντας έτσι το μεγαλύτερο μουσείο τέχνης στις Σκανδιναβικές χώρες.
Πρωταγωνίστρια, η παλιά Εθνική Πινακοθήκη, η Νορβηγική τέχνη, η μεγαλύτερη συλλογή από πίνακες ζωγραφικής στη χώρα και η διάσημη “Κραυγή” του Munch (πάλι).
Έπαθα ένα μικρό σοκ όταν στην πρώτη αίθουσα που μπήκα είδα τα ... μάρμαρα του Παρθενώνα.
Αλλά πως αλλιώς θα δικαιολογούσε τη φήμη του ότι το Εθνικό Μουσείο έχει μέσα τα ... πάντα!!!
Δεν σταθήκαμε ούτε στα ελληνικά, ούτε στα ελληνορωμαικά, ούτε στα Αιγυπτιακά, ούτε σε οτιδήποτε μύριζε ... αντίγραφο.
Προχωρήσαμε στη σύγχρονη τέχνη...
... στα κρύσταλλα, στα μουράνο, στα μουσικά όργανα, στις ταπισερί, στις πορσελάνες, στα έπιπλα, τη μόδα ...
Είχε και ... ολόκληρα σπίτια, χαρακτηριστικά του 19ου και του 20ου αιώνα...
Πιο πολύ μου άρεσαν οι αίθουσες αφιέρωμα στις δεκαετίες του ‘20 έως και του ’60...
Είδαμε και μια μεγάλη συλλογή βασιλικών ρούχων της Βασίλισσας Sonja...
Τόσα «έχει τα πάντα» δεν το φανταζόμουν. Εγώ για την «κραυγή» ήθελα να δω και ήδη είχα περάσει μιάμιση ώρα μέσα στο μουσείο και την προσοχή μου έχουν τραβήξει τόσα άλλα που δεν έχουν σχέση με τη ζωγραφική.
Κάποια στιγμή ανεβήκαμε όροφο ... και εκεί ...
Μια τεράστια συλλογή με έργα κλασικών ζωγράφων από Φλαμανδούς και Γάλλους έως Ιταλούς masters παρουσιάστηκε μπροστά μας, η οποία με έκανε να αναρωτηθώ για το που βρίσκομαι. Στο Παρίσι, στο Μιλάνο, στη Ρώμη ή στη Μαδρίτη; Είναι δυνατόν τέτοια συλλογή και να μην την είχα ξανακούσει; Ως και ξεναγούς είχε με γκρουπάκια, που παρουσίαζαν τα χαρακτηριστικά και την ιστορία του κάθε πίνακα!
Χαλάστηκα λίγο όταν βρέθηκα μπροστά στη Μόνα Λίζα, κάτι που με έκανε να αναρωτηθώ αν αυτά που έβλεπα ήταν αντίγραφα, όπως αυτή.
Όχι δεν ήταν. Βρισκόταν εκεί ένα αντίγραφο για λόγους εκπαιδευτικούς.
Είδα και Θεοτοκόπουλο, Goya, Gauguin, Van Gogh, Monet, Rodin, Titian, Velázquez και πολλούς άλλους.
Είδα και πολλούς Νορβηγούς, οι οποίοι ξεχώριζαν από μακριά λόγω της Νορβηγικής θεματολογίας τους. Παγετώνες, φιορδ, βουνοκορυφές, καταρράκτες, ακρωτήρια, φάροι, καράβια και θαλασσινά τοπία...
Είδα και πολύ Munch, μαζί με άλλη μία έκδοση της «Κραυγής».
Ο στόχος επετεύχθη. Είδα και την «κραυγή» (ξανά) και δεν ήθελα να αφιερώσω άλλο χρόνο στην Πινακοθήκη. «Έτρεχε» και η Oslo pass και είπαμε να πάμε για άλλα.
Το μουσείο μου άφησε μια πολύ ωραία αίσθηση περισσότερο με τον πολυποίκιλο και πολύ ενδιαφέρον κάτω όροφό του.
Συνάντησα την Emily στο καφέ του μουσείου. Ωραίο καφέ με θέα …
Ίσα που συναντηθήκαμε ίσα που χωρίσαμε και πάλι με τη φιλενάδα μου.
Το επόμενο αξιοθέατο που ήθελα να πάω ήταν το Δημαρχείο. Δεν ήταν μέσα στην κάρτα του Oslo, αλλά ήταν όμως δωρεάν. Η Emily δεν ψηνόταν για Δημαρχείο. Είχε δει κάτι άλλο μέσα στην Oslo pass που της άρεσε περισσότερο. Έτσι χωρίσαμε για λίγο. Εγώ πήγα Δημαρχείο και εκείνη στο “Bible museum”.
Το Δημαρχείο της πόλης βλέπει την ίδια πλατεία με το Εθνικό μουσείο και στις 12:00 η ώρα είχε κάποια ξενάγηση. Το ενδιαφέρον μου συγκεντρωνόταν όμως πιο πολύ στην κεντρική αίθουσα του Δημαρχείου, που ήταν η αίθουσα στην οποία γίνονται οι απονομές των Νόμπελ Ειρήνης. Από τα τρία κτίρια σχετιζόμενα με τα βραβεία Νόμπελ του Oslo, αυτό και μόνο αυτό είχα τη δυνατότητα να το επισκεφτώ και θεωρούσα επιβεβλημένο να το δω εκ των έσω.
Το Δημαρχείο απ’ έξω δείχνει μπρουταλιστικής αρχιτεκτονικής. Αν μου έλεγαν δηλαδή ότι αυτό το κτίριο βρίσκεται σε κάποια Ανατολική χώρα θα το πίστευα.
Μέσα όμως ήταν … άλλο πράγμα!
Η τελετή του βραβείου Νόμπελ Ειρήνης πραγματοποιείται κάθε χρόνο στο δημαρχείο στις 10 Δεκεμβρίου, η οποία ημερομηνία είναι η επέτειος του θανάτου του Dr Alfred Nobel. Ο βραβευμένος με Νόμπελ εκφωνεί την ομιλία του και του απονέμεται το μετάλλιο και το δίπλωμα κατά το οποίο η Νορβηγική Βασιλική οικογένεια και ο Πρωθυπουργός είναι παρόντες εκτός από άλλους παγκόσμιους αξιωματούχους.
Η φετινή τελετή (10/12/2023) είχε αρκετά συγκινησιακό φόρτο αφού το Νόμπελ παρέλαβαν τα 17χρονα δίδυμα παιδιά της βραβευθείσας Ιρανής Ναργκίς Μοχαμαντί, λόγω του ότι η ίδια δεν μπόρεσε να παραλάβει αφού βρίσκονταν σε φυλακή του Ιράν.
Επανέρχομαι στον Οκτώβρη του 2023…
Η είσοδος στο Δημαρχείο υπόκειται σε έλεγχο τύπου αεροδρομίου. Με το που μπαίνεις μέσα μια … έκπληξη τη νιώθεις. Μετά τη «brutal» εξωτερική όψη δεν περιμένεις το art Deco εσωτερικό. Το Δημαρχείο του Όσλο άνοιξε το 1950. Διακοσμήθηκε από Νορβηγούς καλλιτέχνες με μοτίβα βγαλμένα από τη Νορβηγική ιστορία και σε Σκανδιναβικό στυλ.
Το πρώτο που αντικρίζεις μπαίνοντας είναι η αίθουσα απονομής, η οποία είναι μια τεράστια και εντυπωσιακά όμορφη αίθουσα. Το δάπεδο και μέρη των τοίχων ήταν κατασκευασμένα από μάρμαρο και η μεγαλύτερη επιφάνεια των τοίχων είναι καλυμμένη με μια σειρά από τοιχογραφίες, που απεικονίζουν στιγμές της ιστορίας της Νορβηγία και του Όσλο.
Δεν πέτυχα κάποια ξενάγηση που περίμενα, αλλά μπορεί να ήταν και καλύτερα αφού έτσι μπόρεσα και περιηγήθηκα με την ησυχία μου στους χώρους.
Μια μαρμάρινη σκάλα οδηγεί στον πάνω όροφο σε μια σειρά από αίθουσες συνεδριάσεων και γραφείων.
Πρώτο συνάντησα ένα χώρο που χρησιμοποιείται για Δεξιώσεις. Ανοίγματα από άκρη σε άκρη δίνουν μια καταπληκτική θέα προς το φιόρδ.
Το δωμάτιο Munch είναι αυτό στο οποίο γίνονται κυρίως τελετές γάμου. Το όνομα αυτού του δωματίου είναι ένας φόρος τιμής στον διάσημο Νορβηγό ζωγράφο Edvard Munch. Ονομάζεται έτσι λόγω του έργου του (του 1910), που υπάρχει στον πίσω τοίχο του, με τίτλο “life”, ο οποίος εικονίζει παιδιά (τα νιάτα) και μεγαλύτερους (τα γηρατειά) γύρω από το δέντρο της ζωής. Είναι η μικρότερη αίθουσα δεξιώσεων στο Δημαρχείο του Όσλο, που εκτός από τελετές γάμου χρησιμοποιείται και για γεύματα ή και συνεντεύξεις τύπου.
Το εντυπωσιακότερο για μένα δωμάτιο του πάνω ορόφου είναι το δωμάτιο “Storstein”. Αυτό το δωμάτιο διακοσμήθηκε με μια τοιχογραφία που ονομάζεται «Ανθρώπινα Δικαιώματα». Η τοιχογραφία απεικονίζει την πορεία που έκαναν τα ανθρώπινα δικαιώματα από την εποχή της Γαλλικής Επανάστασης του 1789 έως την υπογραφή του Συντάγματος της Νορβηγίας το 1814.
Σε μια όμορφη ημικυκλική αίθουσα συνεδριάζει το Δημοτικό Συμβούλιο (Câmara de Vereadores), με το κοινό να μπορεί να παρακολουθεί τη συνεδρίαση από το μπαλκόνι του πάνω ορόφου.
Το ένα δωμάτιο είναι καλύτερο από το άλλο. Εντυπωσιακή και η αίθουσα “Krogh”, η οποία είναι διακοσμημένη με την τοιχογραφία «Η πόλη και τα περίχωρά της», στην οποία τόσο η πόλη (του Όσλο) όσο και η ύπαιθρος παρουσιάζονται μέσα από την αλλαγή των εποχών.
Αναπάντεχες εικόνες και αναπάντεχα ωραία ήταν γενικά η επίσκεψη αυτή του Δημαρχείου.
Βγήκα έξω αναρωτώμενη γιατί η Emily δεν ήρθε μαζί μου, αλλά μόλις είδα πάλι το Δημαρχείο εξωτερικά, τη δικαιολόγησα λίγο. Είναι λίγο άσχημο! Που να το φανταστεί η κοπέλα ότι μέσα είναι αλλιώς;
Περπάτησα ως τη θάλασσα. Απέναντι φαινόταν το φρούριο Akershus. Ένα κάστρο είναι του 1300μ.Χ. προστάτευε την πόλη το μεσαίωνα από τις Σουηδικές επιδρομές.
Κοντά μου στην άκρη μιας προβλήτας μου τράβηξε το μάτι κάτι λαμπερό. Ένα ασημένιο-καθρεφτίζον γλυπτό είναι ενός δύτη. Φιλοτεχνημένο σε πλήρη εξάρτηση με σταυρωμένα χέρια να σκέφτεται αν θα βουτήξει ή όχι.
Λίγο πιο πίσω του είδα και την ψαραγορά, που ήταν κλειστή σήμερα Κυριακή. Εκεί ήταν και το λιμάνι που άραζαν τα σκάφη που πήγαιναν είτε στο Oslofjord, είτε στη χερσόνησο Bygdøy. Γενικά δεν “βαριέται” το μάτι στο παραλιακό μέτωπο του Oslo και συνεχώς έχει με κάτι να ασχολείται.
Ένα δεύτερο καφεδάκι λαχτάρισα και το ήπια στο “espresso house”, που είναι απέναντι από το Εθνικό μουσείο και στην αρχή της παραλιακής Aker Brygge. Εκεί με βρήκε η Emily, η οποία ήρθε σχεδόν αμέσως μόλις κάθισα.
Μετά το καφεδάκι σειρά είχε το καραβάκι που θα μας πήγαινε στην χερσόνησο Bygdøy, στην οποία βρίσκεται το βαρύ πυροβολικό των μουσείων του Όσλο.
Φτάσαμε στην άκρη της προβλήτας, στην είσοδο ενός σκάφους ελπίζοντας ότι είμαστε στη σωστή βάρκα αλλά …ατυχήσαμε.
«Τα δρομολόγια δεν γίνονται τον Οκτώβριο», μας είπε η λιμενικός (σαν να μου φάνηκε ότι το χειλάκι της στράβωσε και λίγο ειρωνικά).
«Κακώς! Μια χαρά είναι ο καιρός. Γιατί δεν γίνονται τον Οκτώβριο; Τι σόι θαλασσόλυκοι είναι οι Νορβηγοί; Το διαδίκτυο λέει ότι γίνονται.» Τα σκέφτηκα όλα αυτά δεν τα είπα, αλλά σαν να τα διάβασε όμως εκείνη και συμπλήρωσε: «Τα δρομολόγια πραγματοποιούνται έως 15 Οκτώβρη»
Τελικά κανείς δεν είναι τέλειος. Ούτε οι Νορβηγοί.
Απογοητευμένες που χάσαμε τη βαρκάδα φύγαμε για τη στάση του τραμ. Το τραμ Νο 30 πήραμε και σε 25 λεπτά βρεθήκαμε έξω από το “Kon Tiki museum”.
Η Emily έμαθε για την ιστορία του Kon Tiki με αφορμή την επίσκεψη μας στο μουσείο. Εγώ έτυχε να τη γνωρίζω από παλιά εξ’ αιτίας μιας ταινίας. «Κον-τίκη» είναι το όνομα μιας …σχεδίας αλλά και της ταινίας, η οποία περιγράφει την πραγματική ιστορία του ιστορικού-τυχοδιώκτη-ταξιδευτή Νορβηγού Thor Heyerdahl. Όσο με είχε συναρπάσει η ταινία τότε, άλλο τόσο με συνεπήρε και το μουσείο τώρα.
Ένα από τα μεγάλα άλυτα εθνογραφικά μυστήρια ήταν πως οι αρχικοί κάτοικοι των νησιών της Πολυνησίας μπόρεσαν να περιηγηθούν στα χιλιάδες μίλια ανοιχτού ωκεανού και να κατοικήσουν μακρινά διάσπαρτα νησιά του Ειρηνικού με τεχνολογία λίθινης εποχής. Ο Νορβηγός εξερευνητής-ανθρωπολόγος Thor Heyerdahl υποστήριζε τη θεωρία ότι ο πολυνησιακός λαός ξεκίνησε τη μετανάστευση από τη Νότια Αμερική και χρησιμοπoίησε τους δυτικούς ανέμους που επικρατούσαν για να ταξιδέψουν με τις σχεδίες τους “πέρα από τον ωκεανό”, θεωρία που θέλησε να αποδείξει ότι ισχύει με ένα ταξίδι που πραγματοποίησε ο ίδιος.
Το 1947 ο Heyerdahl με ένα πλήρωμα πέντε ατόμων και με μία σχεδία που κατασκευάστηκε από ξύλο μπάλσα, μπαμπού και σχοινιά (τεχνολογία δηλαδή που ήταν διαθέσιμη στην προκολομβιανής Αμερική) ξεκίνησε από το Περού και κατάφερε και διένυσε 8.000χλμ. στον Ειρηνικό ωκεανό και μετά από 101 ημέρες να φτάσει στο νησί Raroia της Πολυνησίας.
Η σχεδία Kon-Tiki με την οποία πραγματοποίησε το ταξίδι ο Heyerdahl εκτίθεται στο μουσείο.
Βέβαια αργότερα οι έρευνες απέδειξαν ότι η καταγωγή των πολυνησιακών λαών βρίσκεται στην Ασία και ότι οι δυτικοί άνεμοι τους βοήθησαν να επιστρέψουν στις πατρίδες τους, ύστερα από το προς ανατολάς ταξίδι τους. Αυτό όμως δεν μειώνει την αξία του εγχειρήματος του Heyerdahl.
Ο Heyerdahl ως γνήσιος εξερευνητής πραγματοποίησε και άλλες αποστολές σε Ειρηνικό αλλά και σε Ατλαντικό και σε Ινδικό ωκεανό με ανάλογα σκάφη-σχεδίες κατασκευασμένες από καλάμια.
Το μουσείο περιέχει επίσης αντίγραφα των σχεδιών Ra, Ra II και Tigris, καθώς και χάρτες, φωτογραφικό υλικό, αλλά και έντυπες αναφορές, video με συνεντεύξεις του Heyerdahl και γενικά πολύ υλικό από τις θρυλικές αποστολές του.
Εγώ πραγματικά ενθουσιάστηκα πολύ με την όλη παρουσίαση αυτής της ιστορίας και των γεγονότων. Η αλήθεια είναι ότι τέτοιου είδους μουσείο δεν είχα ξαναδεί.
Απέναντι ακριβώς από το Kon-Tiki βρίσκεται το “μουσείο Fram”. Μετά το Kon-Tiki οι πιθανότητες να με εντυπωσιάσει και δεύτερο μουσείο στο καπάκι ήταν … μηδαμινές. Κι όμως! Το “Fram” με εντυπωσίασε σχεδόν το ίδιο.
Το “Fram museum” παρουσιάζει μια ολόκληρη εποχή, αυτή της Νορβηγικής πολικής εξερεύνησης. Στεγάζει το διάσημο Νορβηγικό πλοίο εξερεύνησης “Fram” του 19ου αι., πλοίο που ... αψήφησε τον πάγο. Είναι το πλοίο που χρησιμοποιήθηκε στην πρώτη αποστολή που έφτασε στο Νότιο Πόλο! “Fram” σημαίνει «εμπρός» στα Νορβηγικά. Φημίζεται ότι είναι το ισχυρότερο ξύλινο πλοίο που κατασκευάστηκε ποτέ, υπηρέτησε αποστολές από τέσσερις τουλάχιστον πολικούς εξερευνητές, με διασημότερους τον Fridtjof Nansen (για τον οποίο κατασκευάστηκε αρχικά), και τον Roald Amudsen.
Δεν χωράει σε μία φωτογραφία, ούτε καν με τον ευρυγώνιο ...
Συναρπαστική μου φάνηκε η ιστορία των εξερευνητών και του ίδιου του πλοίου. Ο Nansen πρωτοχρησιμοποίησε το Fram σε μια προσπάθεια να κατακτήσει το Βόρειο Πόλο το 1893. Κατάφερε και έφτασε έως το γεωγραφικό πλάτος ρεκόρ 86 13,6’Β, σε αυτή την αποστολή.
Ο Amudsen που ονειρευόταν να στήσει τη σημαία της πατρίδας του στο Βόρειο Πόλο αγόρασε το Fram από τον Nansen για να το κάνει, αλλά δεν πρόλαβε αφού προηγήθηκε ο Robert Peary το 1909. Αποφάσισε να στραφεί προς την Ανταρκτική και την κατάκτηση του Νότιου Πόλου, την οποία είχε στόχο και ο Βρετανός Robert F. Scott. Ο Amudsen με το Fram έφτασε πρώτος το Δεκέμβριο του 1911, με τον Scott δεύτερο 34 ημέρες αργότερα, ο οποίος και πέθανε μαζί με το πλήρωμά του κατά την επιστροφή του.
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για τα πλοία που έπλεαν στον βόρειο ωκεανό εκείνη την εποχή ήταν να παγιδευτούν από πάγο. Ο διαστελλόμενος πάγος θα ασκούσε ολοένα αυξανόμενη πίεση στο κύτος του πλοίου, συνθλίβοντάς το τελικά εντελώς. Ο Nansen οραματίστηκε ένα πλοίο που θα μπορούσε να «επιπλέει» πάνω από τον πάγο. Το σχήμα του κύτους του “Fram” σχεδιάστηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να εκτρέπει αργά τον διαστελλόμενο πάγο. Ο πάγος γλιστρούσε κάτω από το σώμα του πλοίου και σιγά-σιγά το σήκωνε διατηρώντας το αλώβητο. Επιπλέον, το πηδάλιο και η προπέλα σχεδιάστηκαν για να ανασύρονται μέσα από το πλοίο, για να προστατεύονται έτσι από ζημιές. Το “Fram” μπορούσε να αποθηκεύσει αρκετά εφόδια για να συντηρήσει το πλήρωμά του για τουλάχιστον πέντε χρόνια. Η γάστρα του ήταν πολύ μονωμένη για να εξασφαλίζεται προστασία από το κρύο.
Το “Fram” έχει πάρει μέρος σε δεκάδες αποστολές. Έχει ταξιδέψει σε ωκεανούς και θάλασσες έως και στην άκρη της γης και τώρα στεκόταν μπροστά μου ολόκληρο, ατόφιο, αλώβητο. Μπορούσα να μπω μέσα στο καράβι, να περιπλανηθώ στο κατάστρωμα, να κατεβώ μέσα στο κύτος, να δω τις καμπίνες του πληρώματος, του Nansen, του Amudsen, να κατέβω στα αμπάρια και να εξερευνήσω όλο το εσωτερικό του.
Το πιο εντυπωσιακό όμως ήταν η ταινία 270 μοιρών, που προβάλλονταν από το κατάστρωμα του πλοίου συνοδεία και της ηχητικής υπόκρουσης. Καθ΄ όλη τη διάρκεια παραμονής μου στο πλοίο άκουγα τους πάγους να … σπάνε, καθώς το πλοίο έπλεε αργά πάνω τους. «Άκουγα» και την απόλυτη σιωπή όταν αυτό άραζε ακίνητο. Ήταν τόσο υποβλητικό όλο αυτό το σκηνικό που μπορεί και να ένιωθες για λίγο ότι ήσουν στα πέρατα του κόσμου, εσύ και οι πάγοι, σαν να ήσουν μέρος του πληρώματος, σαν να ταξιδεύεις μαζί του, σαν να ένιωθα λίγο λίγο το ... κρύο.
Είχε και άλλα μέσα το μουσείο. Άλλο ένα πλοίο εξερευνήσεων, το “Norge”, αφιερώματα κυρίως στον Amudsen, χάρτες, φωτογραφίες, video και γενικά πολύ υλικό από τις αποστολές των Νορβηγών εξερευνητών.
Εννοείται ότι και αυτό το μουσείο το είδαμε χώρια με την Emily. Μετά το “Norge” που εξερεύνησα ως όφειλα και αυτό και μια μικρή έκθεση με igloo, έλκηθρα και πολικά ζώα που είδα ψιλοτροχάδην συναντηθήκαμε με την Emily σε κάποια ξύλινα κιόσκια εντός του μουσείου, στα οποία καθίσαμε για φαγητό.
Ήμουν καλυμμένη με τα δυο αυτά μουσεία. Μια πόρτα όμως είναι το “Norsk Maritimt Museum” και επειδή τα λεφτά μας δώσαμε λέμε "γιατί να μην πάμε και εκεί;" Χρόνος υπάρχει! (νόμιζα)
Αμ! δε που υπάρχει.
Με το που μπήκαμε μάθαμε ότι το μουσείο κλείνει σε μισή ώρα.
«Ως τις 5:00 δεν είναι ανοιχτά;»
«Όχι. Είναι ως τις 4:00»
Πάλι καράβια και βαπόρια είδαμε και μπήκαμε (και μέσα) ...
Δεν με ένοιαζε τόσο το Maritime, που κάτι ψιλοείδαμε κιόλας, αλλά το “Norsk Folkemuseum” που ήθελα να δούμε. Οι σημειώσεις μου λέγανε ότι κλείνει στις 5:00 με περιθώριο να βγούμε έξω ως τις 6:00 αλλά τόσα άλλα ωράρια είχα διαβάσει λάθος και ποιος μου λέει ότι αυτό ήταν σωστό;
Είχε λίγο περπάτημα, έκανε και κρύο, το επόμενο λεωφορείο φαινόταν να αργεί, οπότε ...δεν το ρισκάραμε. Πήραμε το λεωφορείο για να γυρίσουμε πίσω στα γνωστά μας λημέρια.
«Πάμε όπερα;»
«Πάμε όπερα»
Κατεβήκαμε σε στάση δίπλα στο πάρκο Borshagen, απέναντι από την όπερα και δυο βήματα από τις σάουνες, που ήταν σε παράταξη δίπλα στη promenade του λιμανιού.
Είναι τρελοί αυτοί οι Νορβηγοί! Με 2 βαθμούς και κάνουν μπάνιο!
Αναρωτιέμαι αν φέτος με τους -29 του Γενάρη αν δροσίστηκαν καθόλου.
Προσπεράσαμε χαζεύοντας τους τρελούς Νορβηγούς και φτάσαμε στην όπερα για μια ακόμη φορά.
Την είχαμε δει μέρα αλλά και νύχτα αλλά δεν είχαμε περπατήσει στην οροφή της. Εκτός από τη βόλτα στην προκυμαία του Όσλο συνηθίζεται πολύ και η βόλτα στην οροφή της Όπερας, η οποία συνοδεύεται και με θέα στο φιόρδ του Όσλο …
Μπήκαμε μέσα στην Όπερα και καθίσαμε στο καφέ της. Ύστερα από τόσο κρύο, πάγους και σάουνες μια ζεστή σοκολάτα με θέα στο φιόρδ ήταν αυτό που λαχταρούσαμε.
Η μικρή απογοήτευση που δεν πρόλαβα το “Norsk Folkemuseum” ακολούθησε και άλλη μια. Στο γυρισμό για το σπίτι μας κάναμε στάση εκεί που θα έπρεπε να βρίσκεται το “Grass Roots Square”. Μια καλλιτεχνική εγκατάσταση από χιλιάδες μικροσκοπικά μπρούτζινα γλυπτά-ανθρωπάκια, που έχουν καταλάβει αυτή την πλατεία της πόλης ήθελα να δούμε ως το τελευταίο αξιοθέατο της ημέρας.
Που ήταν όμως; Δεν τα βρήκαμε πουθενά. Κρίμα.
Αντ' αυτών, στο δρόμο για το ξενοδοχείο μας συναντήσαμε τυχαία ένα σπίτι που έζησε ο Munch για επτά χρόνια ως παιδάκι, από το 1868 έως το 1875. Πολύ κοντά στο σπίτι του Munch είναι και το ξενοδοχείο μας, "Cochs Pension".
Δεν κάναμε κάτι άλλο σήμερα. Σκανδιναβία είμαστε και έπρεπε να προσέχουμε το budget μας.
Άλλωστε, μπορεί να μην είχαμε το καταπληκτικό Lobby της Κοπεγχάγης, που τα βράδια μαζευόμασταν για μπιρίτσες, είχαμε όμως ένα πάρα πολύ ωραίο και ζεστό δωμάτιο με θέα και κουζίνα! Μαγειρέψαμε (ξανά) σαν στο σπίτι μας (λέμε τώρα), μια ωραιότατη μανιταρόσουπα (πάλι) με mini pretzel αντί για κρουτόν και φάγαμε για βραδινό.
Σήμερα ήταν η ημέρα των μουσείων. Θα «εκμεταλλευόμασταν» την Oslo pass στο έπακρο. Η αλήθεια είναι βέβαια ότι από τις 10:00 έως τις 5:00 που είναι ανοιχτά τα μουσεία δεν προλαβαίνεις να πας και σε πολλά. Οριακά αποσβέναμε τα χρήματα που δώσαμε. Εμείς όμως είμαστε ήδη κερδισμένες, αφού έχουμε δει συν ένα μουσείο (του Munch) από χθες. Σε τρία μουσεία να μπαίναμε σήμερα μαζί με το κέρδος των δωρεάν μεταφορών και θα ήμουν πολύ ευχαριστημένη. Δεδομένου ότι το μουσείο Vikings και το Νόμπελ ήταν κλειστά, τρία ήταν και τα εναπομείναντα μουσεία που ήθελα οπωσδήποτε να επισκεφτώ, το “National”, το “Kon-Tiki” και το “Fram”.
Το σίγουρο ήταν ότι η ημέρα μας θα ήταν πολύ “φορτωμένη” και μάλλον απαλλαγμένη και από το κρύο, αφού θα μας ‘έτρωγαν’ τα μουσεία.
Η ημέρα μας θα ξεκινούσε στις 10:00, ώρα που θα άνοιγε το πρώτο μουσείο, που ήταν το «Εθνικό μουσείο».
Για πριν τις 10:00 το πρόγραμμα-ουτοπία, που συνήθως φτιάχνω έλεγε να «πεταχτούμε μια βόλτα ως το πάρκο Vigeland. Αλλά που κουράγια για να το κάνουμε; Η αλήθεια είναι ότι και το κρύο των τελευταίων δύο ημερών, αλλά και τα απανωτά πρωινά ξυπνήματα μου, με είχαν λίγο καταβάλει, οπότε το πάρκο το «ξέχασα» επίτηδες. Δεν πειράζει. Next time, μαζί με κάτι άλλα που έχω στο μυαλό μου!

Το ξενοδοχείο μας είχε δωρεάν καφεδάκι στο λόμπι και φούρνο μικροκυμάτων για τα εκ Σουηδίας πρωινά μας (δεν πήγε τσάμπα το κουβάλημα

Διασχίσαμε το αρκετά ήσυχο έως και ερημικό θα έλεγα Κυριακάτικο Όσλο …

... και στις 10:00 ακριβώς ανανεωμένες, ξεκούραστες και σχεδόν πρώτες, πρώτες
Το Εθνικό μουσείο συγκεντρώνει τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης, του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Νορβηγικού Μουσείου Διακοσμητικών Τεχνών και Σχεδίου όλες κάτω από την ίδια στέγη δημιουργώντας έτσι το μεγαλύτερο μουσείο τέχνης στις Σκανδιναβικές χώρες.
Πρωταγωνίστρια, η παλιά Εθνική Πινακοθήκη, η Νορβηγική τέχνη, η μεγαλύτερη συλλογή από πίνακες ζωγραφικής στη χώρα και η διάσημη “Κραυγή” του Munch (πάλι).
Έπαθα ένα μικρό σοκ όταν στην πρώτη αίθουσα που μπήκα είδα τα ... μάρμαρα του Παρθενώνα.

Αλλά πως αλλιώς θα δικαιολογούσε τη φήμη του ότι το Εθνικό Μουσείο έχει μέσα τα ... πάντα!!!
Δεν σταθήκαμε ούτε στα ελληνικά, ούτε στα ελληνορωμαικά, ούτε στα Αιγυπτιακά, ούτε σε οτιδήποτε μύριζε ... αντίγραφο.
Προχωρήσαμε στη σύγχρονη τέχνη...

... στα κρύσταλλα, στα μουράνο, στα μουσικά όργανα, στις ταπισερί, στις πορσελάνες, στα έπιπλα, τη μόδα ...

Είχε και ... ολόκληρα σπίτια, χαρακτηριστικά του 19ου και του 20ου αιώνα...

Πιο πολύ μου άρεσαν οι αίθουσες αφιέρωμα στις δεκαετίες του ‘20 έως και του ’60...


Είδαμε και μια μεγάλη συλλογή βασιλικών ρούχων της Βασίλισσας Sonja...

Τόσα «έχει τα πάντα» δεν το φανταζόμουν. Εγώ για την «κραυγή» ήθελα να δω και ήδη είχα περάσει μιάμιση ώρα μέσα στο μουσείο και την προσοχή μου έχουν τραβήξει τόσα άλλα που δεν έχουν σχέση με τη ζωγραφική.
Κάποια στιγμή ανεβήκαμε όροφο ... και εκεί ...
Μια τεράστια συλλογή με έργα κλασικών ζωγράφων από Φλαμανδούς και Γάλλους έως Ιταλούς masters παρουσιάστηκε μπροστά μας, η οποία με έκανε να αναρωτηθώ για το που βρίσκομαι. Στο Παρίσι, στο Μιλάνο, στη Ρώμη ή στη Μαδρίτη; Είναι δυνατόν τέτοια συλλογή και να μην την είχα ξανακούσει; Ως και ξεναγούς είχε με γκρουπάκια, που παρουσίαζαν τα χαρακτηριστικά και την ιστορία του κάθε πίνακα!
Χαλάστηκα λίγο όταν βρέθηκα μπροστά στη Μόνα Λίζα, κάτι που με έκανε να αναρωτηθώ αν αυτά που έβλεπα ήταν αντίγραφα, όπως αυτή.
Όχι δεν ήταν. Βρισκόταν εκεί ένα αντίγραφο για λόγους εκπαιδευτικούς.

Είδα και πολλούς Νορβηγούς, οι οποίοι ξεχώριζαν από μακριά λόγω της Νορβηγικής θεματολογίας τους. Παγετώνες, φιορδ, βουνοκορυφές, καταρράκτες, ακρωτήρια, φάροι, καράβια και θαλασσινά τοπία...

Είδα και πολύ Munch, μαζί με άλλη μία έκδοση της «Κραυγής».

Ο στόχος επετεύχθη. Είδα και την «κραυγή» (ξανά) και δεν ήθελα να αφιερώσω άλλο χρόνο στην Πινακοθήκη. «Έτρεχε» και η Oslo pass και είπαμε να πάμε για άλλα.
Το μουσείο μου άφησε μια πολύ ωραία αίσθηση περισσότερο με τον πολυποίκιλο και πολύ ενδιαφέρον κάτω όροφό του.
Συνάντησα την Emily στο καφέ του μουσείου. Ωραίο καφέ με θέα …

Ίσα που συναντηθήκαμε ίσα που χωρίσαμε και πάλι με τη φιλενάδα μου.
Το επόμενο αξιοθέατο που ήθελα να πάω ήταν το Δημαρχείο. Δεν ήταν μέσα στην κάρτα του Oslo, αλλά ήταν όμως δωρεάν. Η Emily δεν ψηνόταν για Δημαρχείο. Είχε δει κάτι άλλο μέσα στην Oslo pass που της άρεσε περισσότερο. Έτσι χωρίσαμε για λίγο. Εγώ πήγα Δημαρχείο και εκείνη στο “Bible museum”.
Το Δημαρχείο της πόλης βλέπει την ίδια πλατεία με το Εθνικό μουσείο και στις 12:00 η ώρα είχε κάποια ξενάγηση. Το ενδιαφέρον μου συγκεντρωνόταν όμως πιο πολύ στην κεντρική αίθουσα του Δημαρχείου, που ήταν η αίθουσα στην οποία γίνονται οι απονομές των Νόμπελ Ειρήνης. Από τα τρία κτίρια σχετιζόμενα με τα βραβεία Νόμπελ του Oslo, αυτό και μόνο αυτό είχα τη δυνατότητα να το επισκεφτώ και θεωρούσα επιβεβλημένο να το δω εκ των έσω.
Το Δημαρχείο απ’ έξω δείχνει μπρουταλιστικής αρχιτεκτονικής. Αν μου έλεγαν δηλαδή ότι αυτό το κτίριο βρίσκεται σε κάποια Ανατολική χώρα θα το πίστευα.

Μέσα όμως ήταν … άλλο πράγμα!
Η τελετή του βραβείου Νόμπελ Ειρήνης πραγματοποιείται κάθε χρόνο στο δημαρχείο στις 10 Δεκεμβρίου, η οποία ημερομηνία είναι η επέτειος του θανάτου του Dr Alfred Nobel. Ο βραβευμένος με Νόμπελ εκφωνεί την ομιλία του και του απονέμεται το μετάλλιο και το δίπλωμα κατά το οποίο η Νορβηγική Βασιλική οικογένεια και ο Πρωθυπουργός είναι παρόντες εκτός από άλλους παγκόσμιους αξιωματούχους.
Η φετινή τελετή (10/12/2023) είχε αρκετά συγκινησιακό φόρτο αφού το Νόμπελ παρέλαβαν τα 17χρονα δίδυμα παιδιά της βραβευθείσας Ιρανής Ναργκίς Μοχαμαντί, λόγω του ότι η ίδια δεν μπόρεσε να παραλάβει αφού βρίσκονταν σε φυλακή του Ιράν.
Επανέρχομαι στον Οκτώβρη του 2023…
Η είσοδος στο Δημαρχείο υπόκειται σε έλεγχο τύπου αεροδρομίου. Με το που μπαίνεις μέσα μια … έκπληξη τη νιώθεις. Μετά τη «brutal» εξωτερική όψη δεν περιμένεις το art Deco εσωτερικό. Το Δημαρχείο του Όσλο άνοιξε το 1950. Διακοσμήθηκε από Νορβηγούς καλλιτέχνες με μοτίβα βγαλμένα από τη Νορβηγική ιστορία και σε Σκανδιναβικό στυλ.
Το πρώτο που αντικρίζεις μπαίνοντας είναι η αίθουσα απονομής, η οποία είναι μια τεράστια και εντυπωσιακά όμορφη αίθουσα. Το δάπεδο και μέρη των τοίχων ήταν κατασκευασμένα από μάρμαρο και η μεγαλύτερη επιφάνεια των τοίχων είναι καλυμμένη με μια σειρά από τοιχογραφίες, που απεικονίζουν στιγμές της ιστορίας της Νορβηγία και του Όσλο.


Δεν πέτυχα κάποια ξενάγηση που περίμενα, αλλά μπορεί να ήταν και καλύτερα αφού έτσι μπόρεσα και περιηγήθηκα με την ησυχία μου στους χώρους.
Μια μαρμάρινη σκάλα οδηγεί στον πάνω όροφο σε μια σειρά από αίθουσες συνεδριάσεων και γραφείων.


Πρώτο συνάντησα ένα χώρο που χρησιμοποιείται για Δεξιώσεις. Ανοίγματα από άκρη σε άκρη δίνουν μια καταπληκτική θέα προς το φιόρδ.

Το δωμάτιο Munch είναι αυτό στο οποίο γίνονται κυρίως τελετές γάμου. Το όνομα αυτού του δωματίου είναι ένας φόρος τιμής στον διάσημο Νορβηγό ζωγράφο Edvard Munch. Ονομάζεται έτσι λόγω του έργου του (του 1910), που υπάρχει στον πίσω τοίχο του, με τίτλο “life”, ο οποίος εικονίζει παιδιά (τα νιάτα) και μεγαλύτερους (τα γηρατειά) γύρω από το δέντρο της ζωής. Είναι η μικρότερη αίθουσα δεξιώσεων στο Δημαρχείο του Όσλο, που εκτός από τελετές γάμου χρησιμοποιείται και για γεύματα ή και συνεντεύξεις τύπου.

Το εντυπωσιακότερο για μένα δωμάτιο του πάνω ορόφου είναι το δωμάτιο “Storstein”. Αυτό το δωμάτιο διακοσμήθηκε με μια τοιχογραφία που ονομάζεται «Ανθρώπινα Δικαιώματα». Η τοιχογραφία απεικονίζει την πορεία που έκαναν τα ανθρώπινα δικαιώματα από την εποχή της Γαλλικής Επανάστασης του 1789 έως την υπογραφή του Συντάγματος της Νορβηγίας το 1814.

Σε μια όμορφη ημικυκλική αίθουσα συνεδριάζει το Δημοτικό Συμβούλιο (Câmara de Vereadores), με το κοινό να μπορεί να παρακολουθεί τη συνεδρίαση από το μπαλκόνι του πάνω ορόφου.

Το ένα δωμάτιο είναι καλύτερο από το άλλο. Εντυπωσιακή και η αίθουσα “Krogh”, η οποία είναι διακοσμημένη με την τοιχογραφία «Η πόλη και τα περίχωρά της», στην οποία τόσο η πόλη (του Όσλο) όσο και η ύπαιθρος παρουσιάζονται μέσα από την αλλαγή των εποχών.

Αναπάντεχες εικόνες και αναπάντεχα ωραία ήταν γενικά η επίσκεψη αυτή του Δημαρχείου.
Βγήκα έξω αναρωτώμενη γιατί η Emily δεν ήρθε μαζί μου, αλλά μόλις είδα πάλι το Δημαρχείο εξωτερικά, τη δικαιολόγησα λίγο. Είναι λίγο άσχημο! Που να το φανταστεί η κοπέλα ότι μέσα είναι αλλιώς;

Περπάτησα ως τη θάλασσα. Απέναντι φαινόταν το φρούριο Akershus. Ένα κάστρο είναι του 1300μ.Χ. προστάτευε την πόλη το μεσαίωνα από τις Σουηδικές επιδρομές.
Κοντά μου στην άκρη μιας προβλήτας μου τράβηξε το μάτι κάτι λαμπερό. Ένα ασημένιο-καθρεφτίζον γλυπτό είναι ενός δύτη. Φιλοτεχνημένο σε πλήρη εξάρτηση με σταυρωμένα χέρια να σκέφτεται αν θα βουτήξει ή όχι.
Λίγο πιο πίσω του είδα και την ψαραγορά, που ήταν κλειστή σήμερα Κυριακή. Εκεί ήταν και το λιμάνι που άραζαν τα σκάφη που πήγαιναν είτε στο Oslofjord, είτε στη χερσόνησο Bygdøy. Γενικά δεν “βαριέται” το μάτι στο παραλιακό μέτωπο του Oslo και συνεχώς έχει με κάτι να ασχολείται.

Ένα δεύτερο καφεδάκι λαχτάρισα και το ήπια στο “espresso house”, που είναι απέναντι από το Εθνικό μουσείο και στην αρχή της παραλιακής Aker Brygge. Εκεί με βρήκε η Emily, η οποία ήρθε σχεδόν αμέσως μόλις κάθισα.

Μετά το καφεδάκι σειρά είχε το καραβάκι που θα μας πήγαινε στην χερσόνησο Bygdøy, στην οποία βρίσκεται το βαρύ πυροβολικό των μουσείων του Όσλο.
Φτάσαμε στην άκρη της προβλήτας, στην είσοδο ενός σκάφους ελπίζοντας ότι είμαστε στη σωστή βάρκα αλλά …ατυχήσαμε.
«Τα δρομολόγια δεν γίνονται τον Οκτώβριο», μας είπε η λιμενικός (σαν να μου φάνηκε ότι το χειλάκι της στράβωσε και λίγο ειρωνικά).
«Κακώς! Μια χαρά είναι ο καιρός. Γιατί δεν γίνονται τον Οκτώβριο; Τι σόι θαλασσόλυκοι είναι οι Νορβηγοί; Το διαδίκτυο λέει ότι γίνονται.» Τα σκέφτηκα όλα αυτά δεν τα είπα, αλλά σαν να τα διάβασε όμως εκείνη και συμπλήρωσε: «Τα δρομολόγια πραγματοποιούνται έως 15 Οκτώβρη»
Τελικά κανείς δεν είναι τέλειος. Ούτε οι Νορβηγοί.
Απογοητευμένες που χάσαμε τη βαρκάδα φύγαμε για τη στάση του τραμ. Το τραμ Νο 30 πήραμε και σε 25 λεπτά βρεθήκαμε έξω από το “Kon Tiki museum”.

Η Emily έμαθε για την ιστορία του Kon Tiki με αφορμή την επίσκεψη μας στο μουσείο. Εγώ έτυχε να τη γνωρίζω από παλιά εξ’ αιτίας μιας ταινίας. «Κον-τίκη» είναι το όνομα μιας …σχεδίας αλλά και της ταινίας, η οποία περιγράφει την πραγματική ιστορία του ιστορικού-τυχοδιώκτη-ταξιδευτή Νορβηγού Thor Heyerdahl. Όσο με είχε συναρπάσει η ταινία τότε, άλλο τόσο με συνεπήρε και το μουσείο τώρα.
Ένα από τα μεγάλα άλυτα εθνογραφικά μυστήρια ήταν πως οι αρχικοί κάτοικοι των νησιών της Πολυνησίας μπόρεσαν να περιηγηθούν στα χιλιάδες μίλια ανοιχτού ωκεανού και να κατοικήσουν μακρινά διάσπαρτα νησιά του Ειρηνικού με τεχνολογία λίθινης εποχής. Ο Νορβηγός εξερευνητής-ανθρωπολόγος Thor Heyerdahl υποστήριζε τη θεωρία ότι ο πολυνησιακός λαός ξεκίνησε τη μετανάστευση από τη Νότια Αμερική και χρησιμοπoίησε τους δυτικούς ανέμους που επικρατούσαν για να ταξιδέψουν με τις σχεδίες τους “πέρα από τον ωκεανό”, θεωρία που θέλησε να αποδείξει ότι ισχύει με ένα ταξίδι που πραγματοποίησε ο ίδιος.
Το 1947 ο Heyerdahl με ένα πλήρωμα πέντε ατόμων και με μία σχεδία που κατασκευάστηκε από ξύλο μπάλσα, μπαμπού και σχοινιά (τεχνολογία δηλαδή που ήταν διαθέσιμη στην προκολομβιανής Αμερική) ξεκίνησε από το Περού και κατάφερε και διένυσε 8.000χλμ. στον Ειρηνικό ωκεανό και μετά από 101 ημέρες να φτάσει στο νησί Raroia της Πολυνησίας.
Η σχεδία Kon-Tiki με την οποία πραγματοποίησε το ταξίδι ο Heyerdahl εκτίθεται στο μουσείο.



Βέβαια αργότερα οι έρευνες απέδειξαν ότι η καταγωγή των πολυνησιακών λαών βρίσκεται στην Ασία και ότι οι δυτικοί άνεμοι τους βοήθησαν να επιστρέψουν στις πατρίδες τους, ύστερα από το προς ανατολάς ταξίδι τους. Αυτό όμως δεν μειώνει την αξία του εγχειρήματος του Heyerdahl.

Ο Heyerdahl ως γνήσιος εξερευνητής πραγματοποίησε και άλλες αποστολές σε Ειρηνικό αλλά και σε Ατλαντικό και σε Ινδικό ωκεανό με ανάλογα σκάφη-σχεδίες κατασκευασμένες από καλάμια.

Το μουσείο περιέχει επίσης αντίγραφα των σχεδιών Ra, Ra II και Tigris, καθώς και χάρτες, φωτογραφικό υλικό, αλλά και έντυπες αναφορές, video με συνεντεύξεις του Heyerdahl και γενικά πολύ υλικό από τις θρυλικές αποστολές του.

Εγώ πραγματικά ενθουσιάστηκα πολύ με την όλη παρουσίαση αυτής της ιστορίας και των γεγονότων. Η αλήθεια είναι ότι τέτοιου είδους μουσείο δεν είχα ξαναδεί.
Απέναντι ακριβώς από το Kon-Tiki βρίσκεται το “μουσείο Fram”. Μετά το Kon-Tiki οι πιθανότητες να με εντυπωσιάσει και δεύτερο μουσείο στο καπάκι ήταν … μηδαμινές. Κι όμως! Το “Fram” με εντυπωσίασε σχεδόν το ίδιο.

Το “Fram museum” παρουσιάζει μια ολόκληρη εποχή, αυτή της Νορβηγικής πολικής εξερεύνησης. Στεγάζει το διάσημο Νορβηγικό πλοίο εξερεύνησης “Fram” του 19ου αι., πλοίο που ... αψήφησε τον πάγο. Είναι το πλοίο που χρησιμοποιήθηκε στην πρώτη αποστολή που έφτασε στο Νότιο Πόλο! “Fram” σημαίνει «εμπρός» στα Νορβηγικά. Φημίζεται ότι είναι το ισχυρότερο ξύλινο πλοίο που κατασκευάστηκε ποτέ, υπηρέτησε αποστολές από τέσσερις τουλάχιστον πολικούς εξερευνητές, με διασημότερους τον Fridtjof Nansen (για τον οποίο κατασκευάστηκε αρχικά), και τον Roald Amudsen.
Δεν χωράει σε μία φωτογραφία, ούτε καν με τον ευρυγώνιο ...


Συναρπαστική μου φάνηκε η ιστορία των εξερευνητών και του ίδιου του πλοίου. Ο Nansen πρωτοχρησιμοποίησε το Fram σε μια προσπάθεια να κατακτήσει το Βόρειο Πόλο το 1893. Κατάφερε και έφτασε έως το γεωγραφικό πλάτος ρεκόρ 86 13,6’Β, σε αυτή την αποστολή.
Ο Amudsen που ονειρευόταν να στήσει τη σημαία της πατρίδας του στο Βόρειο Πόλο αγόρασε το Fram από τον Nansen για να το κάνει, αλλά δεν πρόλαβε αφού προηγήθηκε ο Robert Peary το 1909. Αποφάσισε να στραφεί προς την Ανταρκτική και την κατάκτηση του Νότιου Πόλου, την οποία είχε στόχο και ο Βρετανός Robert F. Scott. Ο Amudsen με το Fram έφτασε πρώτος το Δεκέμβριο του 1911, με τον Scott δεύτερο 34 ημέρες αργότερα, ο οποίος και πέθανε μαζί με το πλήρωμά του κατά την επιστροφή του.

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για τα πλοία που έπλεαν στον βόρειο ωκεανό εκείνη την εποχή ήταν να παγιδευτούν από πάγο. Ο διαστελλόμενος πάγος θα ασκούσε ολοένα αυξανόμενη πίεση στο κύτος του πλοίου, συνθλίβοντάς το τελικά εντελώς. Ο Nansen οραματίστηκε ένα πλοίο που θα μπορούσε να «επιπλέει» πάνω από τον πάγο. Το σχήμα του κύτους του “Fram” σχεδιάστηκε με τέτοιο τρόπο ώστε να εκτρέπει αργά τον διαστελλόμενο πάγο. Ο πάγος γλιστρούσε κάτω από το σώμα του πλοίου και σιγά-σιγά το σήκωνε διατηρώντας το αλώβητο. Επιπλέον, το πηδάλιο και η προπέλα σχεδιάστηκαν για να ανασύρονται μέσα από το πλοίο, για να προστατεύονται έτσι από ζημιές. Το “Fram” μπορούσε να αποθηκεύσει αρκετά εφόδια για να συντηρήσει το πλήρωμά του για τουλάχιστον πέντε χρόνια. Η γάστρα του ήταν πολύ μονωμένη για να εξασφαλίζεται προστασία από το κρύο.

Το “Fram” έχει πάρει μέρος σε δεκάδες αποστολές. Έχει ταξιδέψει σε ωκεανούς και θάλασσες έως και στην άκρη της γης και τώρα στεκόταν μπροστά μου ολόκληρο, ατόφιο, αλώβητο. Μπορούσα να μπω μέσα στο καράβι, να περιπλανηθώ στο κατάστρωμα, να κατεβώ μέσα στο κύτος, να δω τις καμπίνες του πληρώματος, του Nansen, του Amudsen, να κατέβω στα αμπάρια και να εξερευνήσω όλο το εσωτερικό του.

Το πιο εντυπωσιακό όμως ήταν η ταινία 270 μοιρών, που προβάλλονταν από το κατάστρωμα του πλοίου συνοδεία και της ηχητικής υπόκρουσης. Καθ΄ όλη τη διάρκεια παραμονής μου στο πλοίο άκουγα τους πάγους να … σπάνε, καθώς το πλοίο έπλεε αργά πάνω τους. «Άκουγα» και την απόλυτη σιωπή όταν αυτό άραζε ακίνητο. Ήταν τόσο υποβλητικό όλο αυτό το σκηνικό που μπορεί και να ένιωθες για λίγο ότι ήσουν στα πέρατα του κόσμου, εσύ και οι πάγοι, σαν να ήσουν μέρος του πληρώματος, σαν να ταξιδεύεις μαζί του, σαν να ένιωθα λίγο λίγο το ... κρύο.

Είχε και άλλα μέσα το μουσείο. Άλλο ένα πλοίο εξερευνήσεων, το “Norge”, αφιερώματα κυρίως στον Amudsen, χάρτες, φωτογραφίες, video και γενικά πολύ υλικό από τις αποστολές των Νορβηγών εξερευνητών.
Εννοείται ότι και αυτό το μουσείο το είδαμε χώρια με την Emily. Μετά το “Norge” που εξερεύνησα ως όφειλα και αυτό και μια μικρή έκθεση με igloo, έλκηθρα και πολικά ζώα που είδα ψιλοτροχάδην συναντηθήκαμε με την Emily σε κάποια ξύλινα κιόσκια εντός του μουσείου, στα οποία καθίσαμε για φαγητό.

Ήμουν καλυμμένη με τα δυο αυτά μουσεία. Μια πόρτα όμως είναι το “Norsk Maritimt Museum” και επειδή τα λεφτά μας δώσαμε λέμε "γιατί να μην πάμε και εκεί;" Χρόνος υπάρχει! (νόμιζα)
Αμ! δε που υπάρχει.
«Ως τις 5:00 δεν είναι ανοιχτά;»
«Όχι. Είναι ως τις 4:00»
Πάλι καράβια και βαπόρια είδαμε και μπήκαμε (και μέσα) ...

Δεν με ένοιαζε τόσο το Maritime, που κάτι ψιλοείδαμε κιόλας, αλλά το “Norsk Folkemuseum” που ήθελα να δούμε. Οι σημειώσεις μου λέγανε ότι κλείνει στις 5:00 με περιθώριο να βγούμε έξω ως τις 6:00 αλλά τόσα άλλα ωράρια είχα διαβάσει λάθος και ποιος μου λέει ότι αυτό ήταν σωστό;
Είχε λίγο περπάτημα, έκανε και κρύο, το επόμενο λεωφορείο φαινόταν να αργεί, οπότε ...δεν το ρισκάραμε. Πήραμε το λεωφορείο για να γυρίσουμε πίσω στα γνωστά μας λημέρια.
«Πάμε όπερα;»
«Πάμε όπερα»
Κατεβήκαμε σε στάση δίπλα στο πάρκο Borshagen, απέναντι από την όπερα και δυο βήματα από τις σάουνες, που ήταν σε παράταξη δίπλα στη promenade του λιμανιού.

Είναι τρελοί αυτοί οι Νορβηγοί! Με 2 βαθμούς και κάνουν μπάνιο!
Αναρωτιέμαι αν φέτος με τους -29 του Γενάρη αν δροσίστηκαν καθόλου.
Προσπεράσαμε χαζεύοντας τους τρελούς Νορβηγούς και φτάσαμε στην όπερα για μια ακόμη φορά.

Την είχαμε δει μέρα αλλά και νύχτα αλλά δεν είχαμε περπατήσει στην οροφή της. Εκτός από τη βόλτα στην προκυμαία του Όσλο συνηθίζεται πολύ και η βόλτα στην οροφή της Όπερας, η οποία συνοδεύεται και με θέα στο φιόρδ του Όσλο …




Μπήκαμε μέσα στην Όπερα και καθίσαμε στο καφέ της. Ύστερα από τόσο κρύο, πάγους και σάουνες μια ζεστή σοκολάτα με θέα στο φιόρδ ήταν αυτό που λαχταρούσαμε.

Η μικρή απογοήτευση που δεν πρόλαβα το “Norsk Folkemuseum” ακολούθησε και άλλη μια. Στο γυρισμό για το σπίτι μας κάναμε στάση εκεί που θα έπρεπε να βρίσκεται το “Grass Roots Square”. Μια καλλιτεχνική εγκατάσταση από χιλιάδες μικροσκοπικά μπρούτζινα γλυπτά-ανθρωπάκια, που έχουν καταλάβει αυτή την πλατεία της πόλης ήθελα να δούμε ως το τελευταίο αξιοθέατο της ημέρας.
Που ήταν όμως; Δεν τα βρήκαμε πουθενά. Κρίμα.
Αντ' αυτών, στο δρόμο για το ξενοδοχείο μας συναντήσαμε τυχαία ένα σπίτι που έζησε ο Munch για επτά χρόνια ως παιδάκι, από το 1868 έως το 1875. Πολύ κοντά στο σπίτι του Munch είναι και το ξενοδοχείο μας, "Cochs Pension".

Δεν κάναμε κάτι άλλο σήμερα. Σκανδιναβία είμαστε και έπρεπε να προσέχουμε το budget μας.
Άλλωστε, μπορεί να μην είχαμε το καταπληκτικό Lobby της Κοπεγχάγης, που τα βράδια μαζευόμασταν για μπιρίτσες, είχαμε όμως ένα πάρα πολύ ωραίο και ζεστό δωμάτιο με θέα και κουζίνα! Μαγειρέψαμε (ξανά) σαν στο σπίτι μας (λέμε τώρα), μια ωραιότατη μανιταρόσουπα (πάλι) με mini pretzel αντί για κρουτόν και φάγαμε για βραδινό.
Last edited: