Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.499
- Likes
- 31.327
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Διαδρομή: Αθήνα-Κόρφος Κορινθίας
- Διαδρομή: Κόρφος-Σοφικό-Αγγελόκαστρο-Λίμνες-Πρόσυμνα-Νέο Ηραίο-Άργος-Άστρος-Λεωνίδιο-Τσιτάλια-Πελετά-Λαμπόκαμπος-Ρειχιά-Ιέρακας (Γέρακας)-Λιμήν Ιέρακα (Γέρακα)- Μονεμβασιά.
- Μονεμβασιά: Εξερευνώντας την Κάτω Πόλη
- Μονεμβασιά: Ανακαλύπτοντας τις παραλίες της περιοχής
- Μονεμβασιά: Εξερευνώντας την Άνω Πόλη
- Διαδρομή: Μονεμβασιά-Άγιος Φωκάς-Κάστρο Αγίας Παρασκευής Μεσοχωρίου-Παραδείσι-Σπήλαιο Καστανιάς-Λάχι-Άγιος Νικόλαος-Γεωπάρκο Αγίου Νικολάου (απολιθωμένο δάσος)-Νεάπολη Βοιών-Παυλοπέτρι-Βιγκλάφια
- Ελαφόνησος
- Διαδρομή: Πούντα-Αρχάγγελος-Πλύτρα-Βαλτάκι-Γύθειο-Μαυροβούνι
- Διαδρομή: Μαυροβούνι-Σκουτάρι-Κότρωνας-Νησίδα Σκοπά-Φλομοχώρι-Αλύπα-Λάγια-Πόρτο Κάγιο-Μαρμάρι-Κοκκινόγεια-Πύλες του Άδη-Ακρωτήριο Ταίναρο-Χαρούδα
- Διαδρομή: Χαρούδα-Σπήλαια Διρού-Γερολιμένας-Βάθεια-Αρεόπολη
- Διαδρομή: Αρεόπολη-Λιμένι-Οίτυλο-Παραλία Φονέα-Καλαμάτα-Κόρφος-Αθήνα
Διαδρομή: Αρεόπολη-Λιμένι-Οίτυλο-Παραλία Φονέα-Καλαμάτα-Κόρφος-Αθήνα
Η 23η Αυγούστου ήταν η τελευταία μέρα αυτού του οδοιπορικού. Το πρωί ετοιμαστήκαμε γρήγορα, πληρώσαμε 110 ευρώ για τα δύο βράδια διαμονής στους Πύργους της Εδέμ και όπου φύγει-φύγει.
Φτάνοντας στην πλατεία Αθανάτων της Αρεόπολης την πρώτη καλημέρα, μας την είπε ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης.


Εδώ συγκροτήθηκαν οι πρώτες ένοπλες ομάδες και υψώθηκε η σημαία της Επανάστασης, στις 17 Μαρτίου 1821. Αυτή η σημαία ήταν λευκή και είχε διάφορα εθνικά σύμβολα. Σήμερα εκτίθεται στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Αθηνών.
Κατηφορίσαμε τον κεντρικό δρόμο, στον οποίο επικρατούσε άκρα σιωπή και ηρεμία. Ήταν νωρίς και η λειτουργία στους Ταξιάρχες, τη Μητρόπολη της Αρεόπολης, βρισκόταν ακόμα σε εξέλιξη.

Κάτω από το λαμπρό φως του ήλιου άρχισε να ξεδιπλώνεται η ομορφιά της παραδοσιακής πόλης με τον αναλλοίωτο βυζαντινό χαρακτήρα. Η πρωτεύουσα της Μέσα Μάνης είναι απίστευτα καλοδιατηρημένη, με ένα δίκτυο πέτρινων σοκακιών, που σε προκαλούν να τα περπατήσεις και σε κάθε βήμα, σου φανερώνουν τα χνάρια της αίγλης του παρελθόντος. Πυργόσπιτα, πέτρινες μάντρες, στενά σκαλάκια και πεζούλες συμπληρώνουν τον οικιστικό ιστό, αυτού του κοσμήματος της Λακωνικής Μάνης.






Καθίσαμε για πρωινό στο CLIBA all day bar, το οποίο βρίσκεται στην ιστορική πλατεία, απ΄ όπου ξεκίνησε η μεγάλη Επανάσταση, υπό την ηγεσία του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, στις 17 Μαρτίου 1821.



Δίπλα ακριβώς στο όμορφο καφέ βρίσκεται και ο διάσημος φούρνος “Το Ψωμί της Μηλιάς”, στον οποίον ο κόσμος, αν και πρωί, σχημάτιζε ουρά για να γευτεί τα παραδοσιακά του εδέσματα.

Παραγγείλαμε club sandwiches και pancakes, αλλά ο υπάλληλος που ήταν υπεύθυνος για την ετοιμασία τους, δεν είχε πιάσει δουλειά ακόμη, οπότε θα αργούσαν κανένα μισάωρο μέχρι να μας τα σερβίρουν.
Άδραξα λοιπόν την ευκαιρία για μια βόλτα στα γύρω στενά δρομάκια και τα κοντινά αξιοθέατα. Πήρα μόνο τη φωτογραφική μηχανή και το κινητό μου και έφυγα. Πρώτος μου στόχος ήταν ο Πύργος Πικουλάκη, στον οποίο στεγάζεται το Βυζαντινό Μουσείο Μάνης. Καθ΄ οδόν προς αυτόν συνάντησα ένα κτίριο, στο οποίο υπήρχε πλακέτα που έγραφε, ότι εδώ έζησε ο Καπετάν Ματαπάς (Μιχάλης Αναγνωστάκος) γνωστός για την πλούσια δράση του, ως Μακεδονομάχος κατά τους Απελευθερωτικούς Αγώνες του Έθνους, την περίοδο 1905-1913. Το παρόν κτίριο διαμορφώθηκε σταδιακά τον 17ο και 18ο αιώνα και τον Ιούνιο του 1998 χαρακτηρίστηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού, ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο. Ήταν μια ευχάριστη και απρόσμενη έκπληξη, γιατί πουθενά δεν είχα διαβάσει για αυτό το οικοδόμημα και την ιστορική του αξία, όταν έψαχνα πληροφορίες για τα αξιοθέατα της Αρεόπολης.

Ακολούθησα πλακόστρωτα σοκάκια με προορισμό τον Πύργο Πικουλάκη

και εδώ ήταν που έφαγα το δεύτερο κόλλημα με τις πόρτες. Μετά τις πόρτες της Μονεμβασιάς, σειρά είχαν στην καρδιά και τον φωτογραφικό μου φακό οι πόρτες της Αρεόπολης. Ιδιαίτερες, περίεργες, φτωχικές, παλιές, αριστουργηματικές…. πόρτες, πολλές πόρτες…..






Ο Πύργος Πικουλάκη ο οποίος αποτελεί έναν από τους σταθμούς του “Δικτύου Μουσείων Μάνης” είναι μια οχυρή Μανιάτικη κατοικία με Πύργο και Πυργόσπιτο των προεπαναστατικών χρόνων και εδώ στεγάζεται η μόνιμη έκθεση που έχει θέμα τις “Ιστορίες θρησκευτικής πίστης της Μάνης” και αναπτύσσεται σε δύο ενότητες:
A) “Eμφάνιση και εδραίωση του Χριστιανισμού” στο ισόγειο, με ανασκαφικά ευρήματα από παλαιοχριστιανικές βασιλικές και
Β) “Η εκκλησία: τόπος λατρείας-χώρος επικοινωνίας” στον επάνω όροφο. Η ενότητα αυτή επιχειρεί να προβάλλει τα βασικά χαρακτηριστικά του Χριστιανικού ναού και τη ζωγραφική του διακόσμηση.
Το Μουσείο προς μεγάλη μου έκπληξη ήταν ανοιχτό. Πέρασα την είσοδο και τότε συνειδητοποίησα ότι δεν είχα την τσάντα μου μαζί, άρα ούτε μάσκα, ούτε χρήματα για το εισιτήριο εισόδου, το οποίο κοστίζει μόλις 3 ευρώ. Έβαλα την ουρά κάτω από τα σκέλια και αναχώρησα. Καλά να πάθω που άρπαξα μόνο τη φωτογραφική και το κινητό και έφυγα. Από την άλλη όμως, δεν περίμενα ότι κυριακάτικα, πριν καν τελειώσει η λειτουργία στους Ταξιάρχες, θα έβρισκα το Μουσείο ανοιχτό.

Δίπλα στον Πύργο Πικουλάκη συνάντησα τον ναό του Αγίου Ιωάννη των Μαυρομιχαλαίων, με τις εξαιρετικές τοιχογραφίες του 1746 και του 1868. Ο ναός δεν ήταν ανοιχτός.


Στάθηκα όμως τυχερή γιατί λίγο πιο κάτω συνάντησα την Παναγία την Γεωργιάννικη, επίσης των Μαυρομιχαλαίων, η οποία ήταν ανοιχτή και μπόρεσα να θαυμάσω, όχι μόνο τον απίστευτο λουλουδιασμένο περίβολό της, αλλά και το όμορφο τέμπλο με τις αξιόλογες εικόνες.


Συνέχισα να περιπλανιέμαι στα όμορφα σοκάκια της Αρεόπολης, συναντώντας σε κάθε μου βήμα κι άλλες πόρτες….






Δίπλα στη λιλιπούτεια πλατεία των Κουτσουλιεριανών βρίσκεται ο Άγιος Νικόλαος με δωδεκάπλευρο τρούλο και ενδιαφέροντα ξύλινο γυναικωνίτη.



Απ΄ ότι καταλαβαίνετε στην Αρεόπολη συναντάει κανείς πολλές και ιστορικές εκκλησίες αλλά κι άλλες πόρτες, πολλές πόρτες....






Επιστρέφοντας προς το BLICA all day bar πέρασα και από την Μητρόπολη των Ταξιαρχών. Η λειτουργία δεν είχε τελειώσει ακόμα και έτσι απέφυγα να μπω στο εσωτερικό. Ο ναός διαθέτει ένα καταπληκτικό πέτρινο Καμπαναριό, το οποίο είναι ο “Φάρος” και ο “Οδηγός” σου, αν χαθείς στις γειτονιές της πέτρινης πολιτείας. Σε αυτήν την εκκλησία παρακολούθησαν τη θεία λειτουργία οι Μανιάτες, πριν ορκιστούν για τον Απελευθερωτικό Αγώνα.



Το τηλεφώνημα ότι τα φαγητά σερβιρίστηκαν στο τραπέζι, με γύρισε γρήγορα-γρήγορα πίσω στο καφέ-μπαρ, όπου απολαύσαμε όλοι μαζί, ένα πλούσιο νόστιμο και χορταστικό πρωινό φαγοπότι.
Αγοράσαμε ψωμί και τοπικά καλούδια από τον Φούρνο της Μηλιάς, για τον μακρύ δρόμο της επιστροφής.
Διασχίζοντας για τελευταία φορά τον πεζόδρομο, προσπαθήσαμε με μεγάλη προσοχή και παρατηρητικότητα, να καταγράψουμε όλες τις λεπτομέρειες του κινηματογραφικού σκηνικού, που με πολλή φροντίδα και μεράκι έχουν στήσει οι επαγγελματίες της Αρεόπολης.








Αστραφτερή και κουκλίστικη η Αρεόπολη μας παρουσίασε ένα εντελώς άλλο πρόσωπο, από αυτό που είχαμε δει χθες το βράδυ. Μας άρεσε πολύ και στις δύο εκδοχές της.
Νυχτοπερπατημένη, πλανεύτρα και ξελογιάστρα, αλλά και παραδοσιακή, ιστορική και ολοφώτεινη, με τις αντανακλάσεις του ήλιου στα πέτρινα καλντερίμια, στους ψηλούς Πύργους και στις αμέτρητες εκκλησίες της μας πλάνεψε, μας μάγεψε και μας ξελόγιασε!
Φτάσαμε στον διπλό ναό της Παναγίας και του Αγίου Χαραλάμπους με το ενδιαφέρον βαθμιδωτό Καμπαναριό.

Και οι δύο εκκλησίες ήταν ανοιχτές και μπορέσαμε να δούμε το λιτό εσωτερικό τους.

Το εσωτερικό της εκκλησίας της Παναγίας

Το εσωτερικό της εκκλησίας του Αγίου Χαραλάμπους
Στην πλατεία Αθανάτων ακόμη ένας ναός μας υποδέχτηκε στο εσωτερικό του. Είναι ο ναός του Αγίου Αθανασίου.


Η Αρεόπολη έχει ιδιαίτερη βαρύτητα σαν πόλη και πιστεύω ότι της δώσαμε την προσοχή που της άξιζε. Το τελευταίο αντίο στην πόλη, που πήρε το όνομά της από τον Θεό Άρη ή (κατά άλλους) από τους αέρηδες που φυσούν μανιασμένα στην περιοχή, το είπαμε από την πλατεία Αθανάτων. Μπαίνοντας στο αυτοκίνητο ξεκινήσαμε για έναν πολύ ιδιαίτερο και γραφικό προορισμό, το Λιμένι.
Ο οικισμός παρουσιάστηκε ξαφνικά μπροστά μας, ξεπροβάλλοντας από έναν μικρό κλειστό κόλπο με σμαραγδένια νερά. Το επίνειο της Αρεόπολης με τα Πυργόσπιτα είναι συνυφασμένο από πάντα, με τους Μαυρομιχαλαίους που γεννήθηκαν εδώ. Τριγύρω βουνά με ξερή, χαμηλή βλάστηση και πέτρες και στην αγκαλιά του όρμου, πάνω σε μια στενή λωρίδα πέτρινης γης στριμώχνονται, διεκδικώντας το δικό τους μερίδιο προς τα οινοπνευματί νερά, πέτρινα σπίτια και Πύργοι, αγκαλιά με λιγοστά φουντωτά δέντρα.





Ο Πύργος του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη έχει αναστηλωθεί και ορθώνεται αγέρωχος στο τοπίο.
INFO: Πρόκειται για το ιστορικό και διατηρητέο κτίριο, γνωστό επίσης και ως "Συσσίτιο" που υπήρξε πρώτη κατοικία του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, ηγεμόνα και πρωτεργάτη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Το μοναδικό αυτό Πυργόσπιτο χτίστηκε το έτος 1762 και η αποκατάστασή του ολοκληρώθηκε το έτος 2007, προς τιμήν της ηρωϊκής οικογένειας των Μαυρομιχαλαίων.



Το ειδυλλιακό όμως σκηνικό του γραφικού οικισμού, δυστυχώς τη συγκεκριμένη μέρα, περνούσε σε δεύτερη μοίρα, αφού τα βλέμματα λουομένων και επισκεπτών ήταν συνεχώς στραμμένα προς τα ανοικτά του όρμου, παρακολουθώντας με κομμένη την ανάσα, τον αγώνα που έδιναν τα εναέρια μέσα, για την κατάσβεση της καταστροφικής πυρκαγιάς, η οποία συνέχιζε από χθες, να κατακαίει τη Λακωνική γη. Τέσσερα ελικόπτερα επιχειρούσαν, βουτώντας πολλές φορές ταυτόχρονα στον κόλπο, για την κατάσβεση της φωτιάς.


Βολτάραμε σε όλον τον οικισμό, δεν είναι και μεγάλος, αλλά δεν κάναμε μπάνιο στα τιρκουάζ νερά του. Σκεφτήκαμε να κλείσουμε την πόρτα της Λακωνικής Μάνης πλατσουρίζοντας στα νερά του Οιτύλου.
Το Οίτυλο σκαρφαλώνει στην πλαγιά του βουνού, σε υψόμετρο 240 μέτρων και είναι μια από τις παλαιότερες κωμοπόλεις της Μάνης. Πήρε το όνομά του από τον Αργείο Οίτυλο, τον γιο του Αμφιάνακτα. Ο Όμηρος αναφέρει το Οίτυλο, ως μια από τις Αχαϊκές πόλεις που κυβερνούσε ο βασιλιάς Μενέλαος και είναι κατοικημένο συνεχώς από την εποχή του Ομήρου έως σήμερα. Είναι χτισμένο αμφιθεατρικά, στη δυτική όχθη του φαραγγιού, που χωρίζει τη Μέσα Μάνη από την Έξω ή Μεσσηνιακή και έχει απέναντί του τα ερείπια του Κάστρου της Κελεφάς. Από τη στρατηγική αυτή θέση ελεγχόταν το πέρασμα προς τη Μεσσηνία αλλά και όλος ο κόλπος.
INFO: Η σημασία και η αίγλη της πόλης ήταν ισότιμη με όλες τις υπόλοιπες της Λακεδαίμονος, που αναφέρονται στην Ιλιάδα από τον Όμηρο. Στη συγκεκριμένη δε περιοχή είναι η κυρίαρχη πόλη, μαζί με τη Λας.
Οἳ δ᾽εἶχον κοίλην Λακεδαίμονα κητώεσσαν,
Φᾶρίν τε Σπάρτην τε πολυτρήρωνά τε Μέσσην,
Βρυσειάς τ᾽ἐνέμοντο καὶ Αὐγειὰς ἐρατεινάς,
οἵ τ᾽ ἄρ᾽ Ἀμύκλας εἶχον Ἕλος τ᾽ἔφαλον πτολίεθρον,
οἵ τε Λάαν εἶχον ἠδ᾽Οἴτυλον ἀμφενέμοντο.
ΙΛΙΑΔΟΣ-ΡΑΨΩΔΙΑ Β΄ (στίχοι: 581-585)
Από τον Στράβωνα αναφέρεται με το όνομα Βοίτυλο, σαν σημαντική πόλη μαζί με την Ψαμμαθούντα (σημερινό Πόρτο Κάγιο) και την Ασίνη. Και ο Παυσανίας αναφέρει πως ήταν μια από τις κυριότερες πόλεις του Κοινού των Ελευθερολακώνων. Ο Παυσανίας κατά την περιήγησή του στη Λακωνία έφτασε στη Λας και κατόπιν στην Πύρριχο και την Τευθρώνη (σημερινό Κότρωνα). Η περιήγησή του στη συνέχεια έγινε δια θαλάσσης, λόγω της γεωγραφικής ιδιαιτερότητας της περιοχής, για να αποβιβαστεί στο Οίτυλο. Αφού παραθέτει αρκετά στοιχεία για την πόλη, συνεχίζει οδικώς προς τη Μεσσηνία. Διασώζονται ερείπια αρχαίων μνημείων και επιγραφές, ιδιαίτερα γύρω από την παραλία, όπου θεωρείται πως υπήρχε ναός του Σεράπιδος.
Προσωπικότητες από το Οίτυλο:
- Λυμπεράκης Γερακάρης (1644-1710), κουρσάρος στην υπηρεσία των Βενετών και των Οθωμανών.
- Ηλίας Σαλαφατίνος (1780/82-1858), αγωνιστής της Ελληνικής Επανάστασης.
- Παύλος Ραζέλος (1857-1929), στρατιωτικός και πολιτικός.
- Σωτήρης Πέτρουλας (1943-1965), μέλος της Νεολαίας Λαμπράκη που δολοφονήθηκε κατά τη διάρκεια διαδήλωσης.
Το σημερινό Νέο Οίτυλο, ένα μικρό ψαροχώρι δίπλα στη θάλασσα είναι ένας γενικά ήρεμος τουριστικός προορισμός, που συνδυάζει βουνό και θάλασσα. Ο κόλπος του Νέου Οιτύλου είναι στην ουσία μια μεγάλη οργανωμένη παραλία, ό,τι πρέπει για κολύμπι και βόλτες.

Εμείς συνεχίσαμε για το Καραβοστάσι-το επίνειο του Οιτύλου, που ονομάστηκε και «μικρό Αλγέρι» γιατί ήταν ορμητήριο πειρατών-με την ανοργάνωτη, βοτσαλωτή παραλία κάνοντας το μπάνιο μας εντελώς μόνοι. Είχαμε σε πρώτο πλάνο τον αγώνα που έδιναν τα ελικόπτερα κατά της πυρκαγιάς. Ήταν η πρώτη φορά και εύχομαι από το βάθος της καρδιάς μου να είναι και η τελευταία, που είδαμε από τόσο κοντά μια τέτοια επιχείρηση.

Μεσημέριασε και το ταξίδι πλησίαζε προς το τέλος του. Λόγω της πυρκαγιάς έγινε αλλαγή στο αρχικό σχέδιο επιστροφής προς τον Κόρφο. Η διακοπή της κυκλοφορίας σε τμήματα του δρόμου Αρεόπολης-Γυθείου, μας ανάγκασε να ακολουθήσουμε εντελώς διαφορετική πορεία. Έτσι αποχαιρετώντας τη Λακωνική Μάνη, ξεκινήσαμε από το Οίτυλο με προορισμό την Καλαμάτα. Ακολουθώντας μια εξίσου ενδιαφέρουσα, αλλά και κουραστική διαδρομή, μέσω της επαρχιακής οδού Καλαμάτας-Αρεόπολης, με πολλές στροφές και στενούς δρόμους είχε αρχίσει η αντίστρoφη μέτρηση για το καλοκαιρινό μας οδοιπορικό. Η τελευταία φωτογραφία που έκλεισε αυτό το ταξίδι-διακοπές ήταν αυτή που πήρα από τον δρόμο, κάνοντας μια μικρή στάση στη διάσημη Παραλία του Φονέα.

Στην Καλαμάτα φτάσαμε στις 16:00 κάνοντας με το αυτοκίνητο μια μικρή εξερεύνηση της πόλης. Περάσαμε πρώτα από τη μεγάλη παραλία και στη συνέχεια σταματήσαμε στο κέντρο, για να φάμε σάντουιτς.
Τα 175 Κm μέχρι τον Κόρφο τα διανύσαμε σε περίπου 2 ώρες και 10 λεπτά. Στην παραλία συναντήσαμε τη Φ. την κοπέλα του γιου μας και την αδελφή της. Βουτώντας στα ήσυχα νερά, αφήσαμε όλη την κούραση του ταξιδιού να φύγει στον πάτο της θάλασσας. Το βραδάκι βγήκαμε για φαγητό, σε ένα ταβερνάκι δίπλα στη θάλασσα, επιλέγοντας θαλασσινά, χόρτα και σαλάτα. Ήταν όλα πολύ νόστιμα και σε χορταστικές ποσότητες. Για διαμονή επιλέξαμε το ίδιο κατάλυμα, στο οποίο είχαμε κοιμηθεί και στην αρχή του ταξιδιού. Αυτήν τη φορά μάλιστα η κοπέλα μας έδωσε ένα οικογενειακό δωμάτιο και έτσι είχαμε την άπλα μας, αφού το διαμέρισμα διέθετε χωλ, δύο δωμάτια, ξεχωριστή κουζίνα, μεγάλο μπάνιο και μπαλκόνι. Την επόμενη μέρα ξεκινήσαμε με το πάσο μας, πήραμε το πρωινό προς μεσημεριανό θα έλεγα, σε ένα πολύ ωραίο μαγαζί δίπλα στη θάλασσα και στη συνέχεια αράξαμε στην παραλία μέχρι το απόγευμα.
Όταν έγειρε ο ήλιος και καταλάγιασε η ζέστη, παραλάβαμε το κατοικίδιο (τη γάτα του γιου μας δηλαδή) και η αναχώρηση για την Αθήνα σήμανε και το οριστικό τέλος των καλοκαιρινών διακοπών. Δεν θα γράψω επίλογο, αφού όλο το οδοιπορικό έχει αναλυθεί με κάθε λεπτομέρεια και έχουν δοθεί όλες οι πληροφορίες, που χρειάζεται ένας ταξιδιώτης, για να οργανώσει ένα παρεμφερές ταξίδι.
Θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς όλους εσάς, που διαβάσατε και στηρίξατε με likes, σχόλια, πληροφορίες και επιπλέον φωτογραφίες την ιστορία μου.
Θα ευχηθώ να επιστρέψουμε στην κανονικότητα, με όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες σε ανθρώπινες ζωές, βρίσκοντας σιγά-σιγά τους ρυθμούς μας και ανακτώντας τις ταξιδιωτικές μας ζωές πολύ-πολύ γρήγορα. Υγεία και καλά ταξίδια παιδιά!!
Last edited: