underwater
Member
- Μηνύματα
- 2.902
- Likes
- 13.508
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ανταρκτική
Περιδιαβαίνοντας τη μεδίνα
Το πρωινό στο νταρ ήταν εξαίρετο και χορταστικό! Σπιτικές μαρμελάδες, μαροκινές πίτες, αυγά μαγειρεμένα σε ταζίν, φρέσκος χυμός και διάφορα άλλα. Το highlight ήταν το υπέροχο τσάι με μέντα, το «μαροκινό ουίσκι» όπως το ονομάζουν! Απίστευτη γεύση και άρωμα, του δώσαμε και κατάλαβε καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού μας, καθώς, δεν ξέρω πώς τα καταφέραμε, αλκοόλ δεν βρήκαμε σε κανένα από τα μέρη που καθίσαμε. Ούτε μια μπύρα! Αλλά δεν πειράζει, το τσάι και οι χυμοί μας άφησαν απόλυτα ικανοποιημένους!
Έτσι λοιπόν χορτάτοι και γεμάτοι δυνάμεις ξεκινήσαμε την περιήγησή μας στη μεσαιωνική μεδίνα. Βγήκαμε από το νταρ, διασχίσαμε το στενό δρομάκι μας και ξεχυθήκαμε στο παραμυθένιο αραβικό χάος!
Τα δρομάκια ήταν γεμάτα πολύ και ετερόκλητο κόσμο. Ομιλίες, φωνές ανθρώπων και ζώων, ένα συνεχές βούισμα. Άνθρωποι ανεβοκατέβαιναν, κάποιοι νωχελικά και κάποιοι βιαστικά, ενώ άλλοι άραζαν στις γωνίες μιλώντας με φίλους ή ρεμβάζοντας. Δεν έλειπαν οι άπειροι κουβαλητές που μετέφεραν τα προϊόντα τους με καροτσάκια, γαϊδουράκια ή τη δύναμη των χεριών τους. Η μεδίνα, μολονότι όσο τη γυρνά κανείς βάζει σημάδια, είναι τόσο δαιδαλώδης όπου απλά πρέπει να αποδεχτείς ότι κάποια στιγμή θα μπερδευτείς και να αφήσεις τον εαυτό του να χαθεί στα βάθη της, παρασυρόμενος από το πλήθος.














Κάποιοι δεν ήθελαν να φωτογραφηθούν επουδενί. Δεν είχα ξανασυναντήσει κάτι παρόμοιο σε καμία μουσουλμανική χώρα από όσες έχω επισκεφτεί. Ορισμένοι δε θεωρούσαν ότι τους φωτογράφιζα ενώ ούτε καν, όπως το παλικάρι σε αυτή τη φωτό.

Λιλιπούτεια μαγαζάκια παντού, όπου μπορείς να βρεις από μαναβικά και υφαντά, μέχρι εργαστήρια ταφικών επιγραφών! Σε κάποια φάση που περπατούσαμε είδα έναν κύριο να περιμένει σε ένα μικρό μαγαζί με κλουβιά γεμάτα κότες και κοτόπουλα. Ο έμπορος είχε βάλει δύο κοτόπουλα πάνω σε κάτι παλιομοδίτικες ζυγαριές. Πήρε στο χέρι του το ένα, το οποίο κακάριζε σαν τρελό, το κράτησε κάτω από τον πάγκο και το «κο κο» αντικαταστάθηκε από την πλήρη σιωπή. «Ρε συ το έσφαξε στην ψύχρα!» φώναξα στον φίλο μου. «Τι, πού;» με ρώτησε. Κάτσαμε στην άκρη και είδαμε τη διαδικασία να επαναλαμβάνεται και για το 2ο. Ψιλοσοκαριστικό μου φάνηκε. Οπότε μάλλον ναι, το πιο περίεργο μαγαζί που είδα δεν ήταν αυτό με τις ταφικές επιγραφές. Tο σφαχτήρι κοτόπουλων νομίζω παίρνει άνετα την πρωτοκαθεδρία.


Μαροκινή μόδα!

Μεγάλη λατρεία τα μαγαζιά με τα τρόφιμα-μπαχαρικά, κρέατα, ψαρούκλες Ατλαντικού και ούτω καθεξής. Κολασμένα. Μεγαλύτερος πειρασμός όμως από τις ψησταριές/«βρώμικα» δεν υπήρχε. Μαγαζάκια στις βιτρίνες των οποίων μπορούσες να βρεις ψιλοκομμένα κομματάκια κρέατος (από κοτόπουλο μέχρι αρνί και συκωτάκια), τα οποία έψηναν επιτόπου, τα έβαζαν σε ψωμάκι ή πίτα και τα συνόδευαν με άπαιχτες πικάντικες σάλτσες! Όλα τα λεφτά! Ευχαριστήθηκα street food!


Αγαπημένο σημείο της μεδίνας για people watching είναι η Place Seffarine, όπου μπορεί κανείς να χαζέψει τους μεταλλοτεχνίτες επί τω έργω. Μπορεί να ακούγεται τουριστίλα, αλλά γενικώς η Φεζ μας έβγαλε κάτι το αυθεντικό, χωρίς τα μιλιούνια ξένων που περίμενα να δω. Άνθρωποι που έχουν γυρίσει πιο επισταμένα το Μαρόκο αναφέρθηκαν σε αυτή την αυθεντικότητα της Φεζ και της μεδίνας της συγκριτικά με το Μαρακές, κάτι που με χαροποίησε, καθώς είχα στενοχωρηθεί πολύ που δεν μας έφταναν οι μέρες να το επισκεφτούμε





Από τα πιο αναγνωρίσιμα αξιοθέατα της πόλης είναι βέβαια τα περίφημα βυρσοδεψία Chouara. Από ό, τι είχαμε ενημερωθεί θα έπρεπε να πάμε σε κάποια από τις βιοτεχνίες παραγωγής δερμάτινων ειδών της περιοχής, όπου κάποιος υπάλληλος θα μας ανέβαζε στην ταράτσα να τα δούμε από ψηλά. Γενικώς είχαμε ακούσει/διαβάσει ότι δεν χρειάζεται να αγοράσεις δερμάτινα, απλά αφήνεις ένα tip στον υπάλληλο που θα σε εξυπηρετήσει. Ψάχναμε αρκετή ώρα, καθώς τα βυρσοδεψία δεν είναι σε πολύ κεντρικό σημείο της μεδίνας. Κάποια στιγμή ένας νεαρός ευγενικός άνδρας μας πρότεινε να μας δείξει το δρόμο. «Όχι, ευχαριστούμε», του απαντήσαμε, «δώσε μας απλά οδηγίες». Γενικώς στη μεδίνα πολλοί μπορούν να σου ζητήσουν να σε οδηγήσουν κάπου, πάντα όμως με το αζημίωτο, ενώ συχνά σε πηγαίνουν σε άσχετα μέρη απλά για να πάρουν λεφτά. Οπότε και εμείς γενικώς τους αποφεύγαμε. «Δεν είμαι οδηγός» μας είπε ελαφρώς προσβεβλημένος. «Ελάτε να σας δείξω!». Τον ακολουθήσαμε οπότε και αφού περάσαμε από διάφορα στενά και μπόλικη λάσπη, με τα πολλά φτάσαμε στην είσοδο μιας βιοτεχνίας, όπου ο (όχι και τόσο συμπαθητικός) υπάλληλος μας ανέβασε στην ταράτσα. Στο χέρι μας κρατούσαμε ένα φυλλαράκι μέντας για να μυρίζουμε, διότι η μπόχα ήταν τρελή.
Σαν θέαμα ήταν ωραία τα βυρσοδεψία, γοητευτικά μέσα στην πολυχρωμία τους. Δέρματα πλένονταν , βάφονταν ή στέγνωναν κρεμασμένα κάπου. Κόσμος πολύς δούλευε εκεί. Περπατούσαν ξυπόλητοι μέσα στα δέρματα, τα νερά και τις μπογιές, ενώ η βροχή που άρχισε ξαφνικά να πέφτει έκανε τη δουλειά τους να φαίνεται ακόμα δυσκολότερη.





Εκεί που βγάζαμε φωτογραφίες ο τύπος μας είπε «Τελειώνετε; Έρχεται πολύς κόσμος!» βιαστικός, οδηγώντας μας στην έκθεση δερμάτινων να δούμε τα προϊόντα τους. Δεν είχαμε σκοπό να πάρουμε κάτι, αλλά πήγαμε επειδή φαινόταν στραβωμένος. Φυσικά οι τιμές ήταν Ευρώπης, αλλά ανεξαρτήτως αυτού ουδεμία όρεξη δεν είχαμε για shopping! Θέλαμε να φύγουμε και να συνεχίσουμε την περιήγησή μας. Καθώς έβλεπε ότι δεν θα ψωνίζαμε άρχισε να γίνεται ακόμα πιο αγενής, ενώ έλεγε σε συναδέλφους του μιλώντας στα αγγλικά «έρχονται και μόνο φωτογραφίες θέλουν να βγάζουν, δεν γίνεται δουλειά έτσι». Και λίγο μετά απευθυνόμενος σε εμάς «όταν βγάζατε φωτογραφίες σας άρεσε, τώρα δεν σας αρέσει;». Ομολογώ ότι φρίκαρα, τον θεώρησα τόσο αγενή! «Συγγνώμη κύριέ μου» του είπα, «εμείς ξέραμε ότι οι ταράτσες σαν τη δικιά σας είναι ανοιχτές για τους τουρίστες και ότι δεν υπάρχει κάποια υποχρέωση αγοράς. Κάποιος μπορεί να θελήσει να ψωνίσει κάτι, άλλος όχι»! «Ναι, δεν είπα κάτι, φυσικά, δεν υπάρχει κάποια υποχρέωση» ανέφερε, αλλά χωρίς να αλλάζει το στυλ του. Κοίταξα τριγύρω μου και διαπίστωσα ότι οι περισσότεροι απλά χάζευαν. Αρκετοί όντως ψώνιζαν, αλλά σε καμία περίπτωση δεν ήταν ο κανόνας. Οι περισσότεροι μάλιστα από όσους ψώνιζαν ήταν μέλη τουριστικών γκρουπ που τους είχαν πάει τα πρακτορεία εκεί. Και βέβαια οι περισσότερες αγορές δεν αφορούσαν ακριβά μπουφάν, αλλά χαζομαρούλες. Σκέφτηκα να ψώνιζα κανά παπουτσάκι διακοσμητικό, κάτι μικρό, να αφήσω μερικά ντιρχάμ, αλλά αποφάσισα να μην υποκύψω στο bullying του. Μας κατέβασε νευριασμένος στην είσοδο, όπου περίμενε ο και καλά «μη-οδηγός». Ο υπάλληλος άρχισε να του λέει κάτι στα αραβικά (λογικά μας έβριζε) και μας φώναξε «αν μη τι άλλο αφήστε κάτι σε αυτόν». Όντως του έδωσα ένα tip, αν και δεν θα έπρεπε καθώς μας ξεγέλασε. Λογικά μας πήγε εκεί περιμένοντας να πάρει προμήθεια από την αγορά που θεώρησε ότι θα κάναμε.
Αυτή ήταν η μόνη δυσάρεστη εμπειρία μας από τους ανθρώπους του Μαρόκο. Σε γενικές γραμμές ήταν συμπαθέστατοι! Μάλιστα και ο Άχμεντ στο νταρ μας είπε ότι μάλλον πέσαμε σε περίεργο υπάλληλο και ότι αυτές οι συμπεριφορές δεν αποτελούν τον κανόνα. Οι τουρίστες πάνε στα βυρσοδεψία, φωτογραφίζουν, αφήνουν tip και φεύγουν. Σε καμία περίπτωση δεν εξαναγκάζονται σε αγορά.
Για να φύγω από αυτό, να πω ότι η μεδίνα έχει διάφορα σημεία ενδιαφέροντος, παρότι το βασικό της ατού είναι η ίδια η εμπειρία του να την περιδιαβαίνεις. Παρ’ όλα αυτά, έχει ενδιαφέρον να σταθεί κανείς σε μέρη όπως το μαυσωλείο Moulay Idriss για το οποίο έκανα λόγο στο προηγούμενο κεφάλαιο, ή το Πανεπιστήμιο Al-Karaouine, το αρχαιότερο του κόσμου (859 μΧ).
Moulay Idriss


Πανεπιστήμιο Al-Karaouine


Σε πολλά σημεία μπορεί να δει κανείς βρυσούλες με ιδιαίτερα χρώματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι μολονότι μεγάλος αριθμός σπιτιών στη μεδίνα έχει ανακαινιστεί (συχνά για τουριστικούς λόγους) και η ποιότητα ζωής έχει βελτιωθεί, πολλά κτίρια δεν έχουν τρεχούμενο νερό, οπότε οι άνθρωποι εξυπηρετούνται από τις βρύσες αυτές. Βλέπαμε κόσμο πολύ να πηγαίνει και να γεμίζει δοχεία, μεταφέροντας νερό για τις ανάγκες του σπιτιού ή του μαγαζιού του

Άλλο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της μεδίνας ήταν και η συντηρητικότητα στα ντυσίματα, ιδιαίτερα σε αυτά των γυναικών. Γενικώς το Μαρόκο μας έδωσε την εντύπωση παραδοσιακής χώρας, αλλά όσο να ‘ναι σε άλλα σημεία είδαμε πιο μοντέρνα ντυσίματα και ανοιχτές συμπεριφορές. Η μεδίνα ήταν ταξίδι στο χρόνο από όλες τις απόψεις.



Το βράδυ εκείνης της ημέρας επιλέξαμε μια πιο «εξευρωπαϊσμένη» έξοδο. «Café Clock» όπου χαλαρώσαμε σε ένα πολυεθνικό περιβάλλον, στεγαζόμενο σε ένα όμορφο παραδοσιακό μαροκινό κτίριο. Η βροχή έπεφτε δυνατή από το απόγευμα και μετά και ήταν ωραίο να την ακούς να πέφτει στο ταβάνι ενώ χαλαρώνεις μετά από μια μέρα ατελείωτου περπατήματος! Το εύγευστο burger καμήλας και η λεμονάδα με μέντα ολοκλήρωσαν γευστικά την εμπειρία!
Επιστρέφοντας αργότερα στο νταρ διασχίζοντας τα δρομάκια της μεδίνας διαπιστώσαμε ότι ο προσανατολισμός μας είχε αυξηθεί τρελά από το προηγούμενο βράδυ! Ακόμα και οι λαβύρινθοι έχουν τις διεξόδους τους.
Το πρωινό στο νταρ ήταν εξαίρετο και χορταστικό! Σπιτικές μαρμελάδες, μαροκινές πίτες, αυγά μαγειρεμένα σε ταζίν, φρέσκος χυμός και διάφορα άλλα. Το highlight ήταν το υπέροχο τσάι με μέντα, το «μαροκινό ουίσκι» όπως το ονομάζουν! Απίστευτη γεύση και άρωμα, του δώσαμε και κατάλαβε καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού μας, καθώς, δεν ξέρω πώς τα καταφέραμε, αλκοόλ δεν βρήκαμε σε κανένα από τα μέρη που καθίσαμε. Ούτε μια μπύρα! Αλλά δεν πειράζει, το τσάι και οι χυμοί μας άφησαν απόλυτα ικανοποιημένους!
Έτσι λοιπόν χορτάτοι και γεμάτοι δυνάμεις ξεκινήσαμε την περιήγησή μας στη μεσαιωνική μεδίνα. Βγήκαμε από το νταρ, διασχίσαμε το στενό δρομάκι μας και ξεχυθήκαμε στο παραμυθένιο αραβικό χάος!
Τα δρομάκια ήταν γεμάτα πολύ και ετερόκλητο κόσμο. Ομιλίες, φωνές ανθρώπων και ζώων, ένα συνεχές βούισμα. Άνθρωποι ανεβοκατέβαιναν, κάποιοι νωχελικά και κάποιοι βιαστικά, ενώ άλλοι άραζαν στις γωνίες μιλώντας με φίλους ή ρεμβάζοντας. Δεν έλειπαν οι άπειροι κουβαλητές που μετέφεραν τα προϊόντα τους με καροτσάκια, γαϊδουράκια ή τη δύναμη των χεριών τους. Η μεδίνα, μολονότι όσο τη γυρνά κανείς βάζει σημάδια, είναι τόσο δαιδαλώδης όπου απλά πρέπει να αποδεχτείς ότι κάποια στιγμή θα μπερδευτείς και να αφήσεις τον εαυτό του να χαθεί στα βάθη της, παρασυρόμενος από το πλήθος.














Κάποιοι δεν ήθελαν να φωτογραφηθούν επουδενί. Δεν είχα ξανασυναντήσει κάτι παρόμοιο σε καμία μουσουλμανική χώρα από όσες έχω επισκεφτεί. Ορισμένοι δε θεωρούσαν ότι τους φωτογράφιζα ενώ ούτε καν, όπως το παλικάρι σε αυτή τη φωτό.

Λιλιπούτεια μαγαζάκια παντού, όπου μπορείς να βρεις από μαναβικά και υφαντά, μέχρι εργαστήρια ταφικών επιγραφών! Σε κάποια φάση που περπατούσαμε είδα έναν κύριο να περιμένει σε ένα μικρό μαγαζί με κλουβιά γεμάτα κότες και κοτόπουλα. Ο έμπορος είχε βάλει δύο κοτόπουλα πάνω σε κάτι παλιομοδίτικες ζυγαριές. Πήρε στο χέρι του το ένα, το οποίο κακάριζε σαν τρελό, το κράτησε κάτω από τον πάγκο και το «κο κο» αντικαταστάθηκε από την πλήρη σιωπή. «Ρε συ το έσφαξε στην ψύχρα!» φώναξα στον φίλο μου. «Τι, πού;» με ρώτησε. Κάτσαμε στην άκρη και είδαμε τη διαδικασία να επαναλαμβάνεται και για το 2ο. Ψιλοσοκαριστικό μου φάνηκε. Οπότε μάλλον ναι, το πιο περίεργο μαγαζί που είδα δεν ήταν αυτό με τις ταφικές επιγραφές. Tο σφαχτήρι κοτόπουλων νομίζω παίρνει άνετα την πρωτοκαθεδρία.


Μαροκινή μόδα!

Μεγάλη λατρεία τα μαγαζιά με τα τρόφιμα-μπαχαρικά, κρέατα, ψαρούκλες Ατλαντικού και ούτω καθεξής. Κολασμένα. Μεγαλύτερος πειρασμός όμως από τις ψησταριές/«βρώμικα» δεν υπήρχε. Μαγαζάκια στις βιτρίνες των οποίων μπορούσες να βρεις ψιλοκομμένα κομματάκια κρέατος (από κοτόπουλο μέχρι αρνί και συκωτάκια), τα οποία έψηναν επιτόπου, τα έβαζαν σε ψωμάκι ή πίτα και τα συνόδευαν με άπαιχτες πικάντικες σάλτσες! Όλα τα λεφτά! Ευχαριστήθηκα street food!


Αγαπημένο σημείο της μεδίνας για people watching είναι η Place Seffarine, όπου μπορεί κανείς να χαζέψει τους μεταλλοτεχνίτες επί τω έργω. Μπορεί να ακούγεται τουριστίλα, αλλά γενικώς η Φεζ μας έβγαλε κάτι το αυθεντικό, χωρίς τα μιλιούνια ξένων που περίμενα να δω. Άνθρωποι που έχουν γυρίσει πιο επισταμένα το Μαρόκο αναφέρθηκαν σε αυτή την αυθεντικότητα της Φεζ και της μεδίνας της συγκριτικά με το Μαρακές, κάτι που με χαροποίησε, καθώς είχα στενοχωρηθεί πολύ που δεν μας έφταναν οι μέρες να το επισκεφτούμε





Από τα πιο αναγνωρίσιμα αξιοθέατα της πόλης είναι βέβαια τα περίφημα βυρσοδεψία Chouara. Από ό, τι είχαμε ενημερωθεί θα έπρεπε να πάμε σε κάποια από τις βιοτεχνίες παραγωγής δερμάτινων ειδών της περιοχής, όπου κάποιος υπάλληλος θα μας ανέβαζε στην ταράτσα να τα δούμε από ψηλά. Γενικώς είχαμε ακούσει/διαβάσει ότι δεν χρειάζεται να αγοράσεις δερμάτινα, απλά αφήνεις ένα tip στον υπάλληλο που θα σε εξυπηρετήσει. Ψάχναμε αρκετή ώρα, καθώς τα βυρσοδεψία δεν είναι σε πολύ κεντρικό σημείο της μεδίνας. Κάποια στιγμή ένας νεαρός ευγενικός άνδρας μας πρότεινε να μας δείξει το δρόμο. «Όχι, ευχαριστούμε», του απαντήσαμε, «δώσε μας απλά οδηγίες». Γενικώς στη μεδίνα πολλοί μπορούν να σου ζητήσουν να σε οδηγήσουν κάπου, πάντα όμως με το αζημίωτο, ενώ συχνά σε πηγαίνουν σε άσχετα μέρη απλά για να πάρουν λεφτά. Οπότε και εμείς γενικώς τους αποφεύγαμε. «Δεν είμαι οδηγός» μας είπε ελαφρώς προσβεβλημένος. «Ελάτε να σας δείξω!». Τον ακολουθήσαμε οπότε και αφού περάσαμε από διάφορα στενά και μπόλικη λάσπη, με τα πολλά φτάσαμε στην είσοδο μιας βιοτεχνίας, όπου ο (όχι και τόσο συμπαθητικός) υπάλληλος μας ανέβασε στην ταράτσα. Στο χέρι μας κρατούσαμε ένα φυλλαράκι μέντας για να μυρίζουμε, διότι η μπόχα ήταν τρελή.
Σαν θέαμα ήταν ωραία τα βυρσοδεψία, γοητευτικά μέσα στην πολυχρωμία τους. Δέρματα πλένονταν , βάφονταν ή στέγνωναν κρεμασμένα κάπου. Κόσμος πολύς δούλευε εκεί. Περπατούσαν ξυπόλητοι μέσα στα δέρματα, τα νερά και τις μπογιές, ενώ η βροχή που άρχισε ξαφνικά να πέφτει έκανε τη δουλειά τους να φαίνεται ακόμα δυσκολότερη.





Εκεί που βγάζαμε φωτογραφίες ο τύπος μας είπε «Τελειώνετε; Έρχεται πολύς κόσμος!» βιαστικός, οδηγώντας μας στην έκθεση δερμάτινων να δούμε τα προϊόντα τους. Δεν είχαμε σκοπό να πάρουμε κάτι, αλλά πήγαμε επειδή φαινόταν στραβωμένος. Φυσικά οι τιμές ήταν Ευρώπης, αλλά ανεξαρτήτως αυτού ουδεμία όρεξη δεν είχαμε για shopping! Θέλαμε να φύγουμε και να συνεχίσουμε την περιήγησή μας. Καθώς έβλεπε ότι δεν θα ψωνίζαμε άρχισε να γίνεται ακόμα πιο αγενής, ενώ έλεγε σε συναδέλφους του μιλώντας στα αγγλικά «έρχονται και μόνο φωτογραφίες θέλουν να βγάζουν, δεν γίνεται δουλειά έτσι». Και λίγο μετά απευθυνόμενος σε εμάς «όταν βγάζατε φωτογραφίες σας άρεσε, τώρα δεν σας αρέσει;». Ομολογώ ότι φρίκαρα, τον θεώρησα τόσο αγενή! «Συγγνώμη κύριέ μου» του είπα, «εμείς ξέραμε ότι οι ταράτσες σαν τη δικιά σας είναι ανοιχτές για τους τουρίστες και ότι δεν υπάρχει κάποια υποχρέωση αγοράς. Κάποιος μπορεί να θελήσει να ψωνίσει κάτι, άλλος όχι»! «Ναι, δεν είπα κάτι, φυσικά, δεν υπάρχει κάποια υποχρέωση» ανέφερε, αλλά χωρίς να αλλάζει το στυλ του. Κοίταξα τριγύρω μου και διαπίστωσα ότι οι περισσότεροι απλά χάζευαν. Αρκετοί όντως ψώνιζαν, αλλά σε καμία περίπτωση δεν ήταν ο κανόνας. Οι περισσότεροι μάλιστα από όσους ψώνιζαν ήταν μέλη τουριστικών γκρουπ που τους είχαν πάει τα πρακτορεία εκεί. Και βέβαια οι περισσότερες αγορές δεν αφορούσαν ακριβά μπουφάν, αλλά χαζομαρούλες. Σκέφτηκα να ψώνιζα κανά παπουτσάκι διακοσμητικό, κάτι μικρό, να αφήσω μερικά ντιρχάμ, αλλά αποφάσισα να μην υποκύψω στο bullying του. Μας κατέβασε νευριασμένος στην είσοδο, όπου περίμενε ο και καλά «μη-οδηγός». Ο υπάλληλος άρχισε να του λέει κάτι στα αραβικά (λογικά μας έβριζε) και μας φώναξε «αν μη τι άλλο αφήστε κάτι σε αυτόν». Όντως του έδωσα ένα tip, αν και δεν θα έπρεπε καθώς μας ξεγέλασε. Λογικά μας πήγε εκεί περιμένοντας να πάρει προμήθεια από την αγορά που θεώρησε ότι θα κάναμε.
Αυτή ήταν η μόνη δυσάρεστη εμπειρία μας από τους ανθρώπους του Μαρόκο. Σε γενικές γραμμές ήταν συμπαθέστατοι! Μάλιστα και ο Άχμεντ στο νταρ μας είπε ότι μάλλον πέσαμε σε περίεργο υπάλληλο και ότι αυτές οι συμπεριφορές δεν αποτελούν τον κανόνα. Οι τουρίστες πάνε στα βυρσοδεψία, φωτογραφίζουν, αφήνουν tip και φεύγουν. Σε καμία περίπτωση δεν εξαναγκάζονται σε αγορά.
Για να φύγω από αυτό, να πω ότι η μεδίνα έχει διάφορα σημεία ενδιαφέροντος, παρότι το βασικό της ατού είναι η ίδια η εμπειρία του να την περιδιαβαίνεις. Παρ’ όλα αυτά, έχει ενδιαφέρον να σταθεί κανείς σε μέρη όπως το μαυσωλείο Moulay Idriss για το οποίο έκανα λόγο στο προηγούμενο κεφάλαιο, ή το Πανεπιστήμιο Al-Karaouine, το αρχαιότερο του κόσμου (859 μΧ).
Moulay Idriss


Πανεπιστήμιο Al-Karaouine


Σε πολλά σημεία μπορεί να δει κανείς βρυσούλες με ιδιαίτερα χρώματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι μολονότι μεγάλος αριθμός σπιτιών στη μεδίνα έχει ανακαινιστεί (συχνά για τουριστικούς λόγους) και η ποιότητα ζωής έχει βελτιωθεί, πολλά κτίρια δεν έχουν τρεχούμενο νερό, οπότε οι άνθρωποι εξυπηρετούνται από τις βρύσες αυτές. Βλέπαμε κόσμο πολύ να πηγαίνει και να γεμίζει δοχεία, μεταφέροντας νερό για τις ανάγκες του σπιτιού ή του μαγαζιού του

Άλλο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της μεδίνας ήταν και η συντηρητικότητα στα ντυσίματα, ιδιαίτερα σε αυτά των γυναικών. Γενικώς το Μαρόκο μας έδωσε την εντύπωση παραδοσιακής χώρας, αλλά όσο να ‘ναι σε άλλα σημεία είδαμε πιο μοντέρνα ντυσίματα και ανοιχτές συμπεριφορές. Η μεδίνα ήταν ταξίδι στο χρόνο από όλες τις απόψεις.



Το βράδυ εκείνης της ημέρας επιλέξαμε μια πιο «εξευρωπαϊσμένη» έξοδο. «Café Clock» όπου χαλαρώσαμε σε ένα πολυεθνικό περιβάλλον, στεγαζόμενο σε ένα όμορφο παραδοσιακό μαροκινό κτίριο. Η βροχή έπεφτε δυνατή από το απόγευμα και μετά και ήταν ωραίο να την ακούς να πέφτει στο ταβάνι ενώ χαλαρώνεις μετά από μια μέρα ατελείωτου περπατήματος! Το εύγευστο burger καμήλας και η λεμονάδα με μέντα ολοκλήρωσαν γευστικά την εμπειρία!
Επιστρέφοντας αργότερα στο νταρ διασχίζοντας τα δρομάκια της μεδίνας διαπιστώσαμε ότι ο προσανατολισμός μας είχε αυξηθεί τρελά από το προηγούμενο βράδυ! Ακόμα και οι λαβύρινθοι έχουν τις διεξόδους τους.
Attachments
-
130,8 KB Προβολές: 3
Last edited by a moderator: