hydronetta
Member
- Μηνύματα
- 4.171
- Likes
- 14.604
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- όπου δεν έχω πάει
Lalibela (Ι)
Oύτε μισή ώρα δεν κράτησε η πτήση από Bahir Dar για Lalibela.
Τουλάχιστον 45 λεπτά έκανε αντίθετα το λεωφορείο από το αεροδρόμιο για να καλύψει τα χιλιόμετρα στον ανηφορικό χωματόδρομο μέχρι το ξενοδοχείο μας.
Εικόνες της διαδρομής:
Πάνω που ανησυχούσα αν υπάρχουν αφρικάνικες αχυροκαλύβες στην Αιθιοπία:
Μαθητές με τις στολές τους (!) στο δρόμο:
Υπαίθρια μπουγάδα στο λιγοστό τρεχούμενο νερό:
Κι εδώ ο κόσμος περπατά πολύ, με μια πινελιά...κομψότητας:
Δεν είναι λάθος η προοπτική. Ντεραπαρισμένο φορτηγό είναι!:
Καταλύσαμε στο αξιοπρεπές Top Twelve Hotel, στο οποίο όπως και στα παρακείμενα ξενοδοχεία χάρις στην προνομιακή θέση τους, ο επισκέπτης απολαμβάνει πανοραμική θέα και ειδικά στα χρώματα του δειλινού.
Αντιθέτως καλά λόγια για τη Lalibela ως πόλη (?) χωριό (?) μάλλον δεν θα πω, παρότι απλώνεται εντυπωσιακά στις πλαγιές των λόφων.
Δρόμοι χωμάτινοι, σκόνη και οικιστική αταξία με τα περισσότερα σπίτια προχειροκατασκευές με τσίγκους για σκεπές. Ούτε μπιχλογοητεία δεν διέθετε για τα γούστα μου. Αν δεν υπήρχαν εκεί από τα σημαντικότερα ιστορικά αξιοθέατα της Αιθιοπίας που ανήκουν στην λίστα των Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς νομίζω ότι θα ήταν ένα μέρος θαμένο στην αφάνεια κι αφημένο στη τύχη του.
Παράδοξο, αν αναλογιστείς ότι εδώ ήταν η έδρα της δυναστείας Zagwe που βασίλεψε στην Αιθιοπία από τον 10ο ως τα μέσα του 13ο αι.
Είχε φτάσει σχεδόν μεσημέρι σαν καταλαγιάσαμε κι αποφασίσαμε τα πλάνα του υπόλοιπου της ημέρας. Ελκυστικότερη επιλογή ήταν να πάμε σ’ένα από τα σημαντικότερα αλλά και ιδιαίτερα μοναστήρια-προσκυνήματα έξω από τη πόλη. Το μοναστήρι Yemrehanna Kristos.
Χωματόδρομος πλέον επιτρέπει τη πρόσβαση εκεί μετά από διαδρομή 1,5 ώρας με αμάξι. Πολυτέλειες αν σκεφτείς ότι λίγα χρόνια πριν ήθελες μια μέρα με μουλάρι ή με τα πόδια για να φτάσεις. Και είναι θέμα χρόνου η ασφαλτόστρωση.
Αξιοθέατο από μόνο του είναι οι εικόνες της διαδρομής ως εκεί.
Παρκάραμε στο χωριό και πήραμε αμέσως το ανηφορικό μονοπάτι δίπλα στη χαράδρα μέχρι το μοναστήρι στα 2,700 μέτρα υψόμετρο.
Μικρές στάσεις για να απαθανατίσουμε και τη πανίδα της περιοχής.
Ξέπνοος έφτασα τελευταίος. Η εκκλησία βρίσκεται μέσα σε ένα μεγάλο φυσικό σπήλαιο σ’ένα λόφο, όμως η πρώτη εικόνα είναι απογοητευτική. Ένας τοίχος με τσιμεντόλιθους έχει χτιστεί στην είσοδο του σπηλαίου διασφαλίζοντας το απροσπέλαστο σε λαθρεπισκέπτες.
Πληρώσαμε το τσουχτερό εισιτήριο εισόδου, βγάλαμε τα παπούτσια και μπήκαμε στο εσωτερικό της σπηλιάς.
Η εκκλησία του Yemrehanna Kristos είναι μία από τις καλύτερες διατηρημένες εκκλησίες της Αιθιοπίας σε όψιμη αρχιτεκτονική Axum. Πήρε το όνομά της από τον ομώνυμο ιερέα, βασιλιά και άγιο (!) της δυναστείας Zagwe κατά τον 12ο αι.
Κρίνοντας εκ των υστέρων οφείλω να ομολογήσω ότι αρχιτεκτονικά είναι πολύ ιδιαίτερη κατασκευή. Οι τοίχοι του κτηρίου κατασκευάστηκαν με εναλλασσόμενα στρώματα ξύλινων δοκαριών και πέτρας τόσο που να θυμίζει τούρτα!
Τα παράθυρα είναι περίτεχνα από σκαλιστά σταυροειδή πλέγματα.
Μέχρι ο ιερέας να ανοίξει το ναό κάναμε μια βόλτα στα ενδότερα της σπηλιάς.
Στο βάθος της μέσα στα σκοτάδια ανακαλύψαμε σωρούς λειψάνων. Είναι τα απομεινάρια προσκυνητών που ήρθαν απ΄όλο το κόσμο εκεί για να αναπαύσουν τη ψυχή τους.
Το εσωτερικό της εκκλησίας είναι απογοητευτικά κακοφωτισμένο με ισχνές λάμπες φθορισμού που δεν αναδεικνύουν τις εντυπωσιακές λεπτομέρειές της.
Ούσα παμπάλαια οι τοιχογραφίες με σκηνές της Βίβλου σχεδόν έχουν ξεθωριάσει.
Αντίθετα το μάτι του επισκέπτη κεντρίζουν οι καμάρες
και οι σκαλιστές ξύλινες επενδύσεις της οροφής σε ποικίλα πολύχρωμα γεωμετρικά σχέδια.
Στο τέλος, σαν επίλογος ενός show προς τέρψιν ημών των αλλοδαπών ο ιερέας φόρεσε τα άμφια, πήρε το σταυρό και πόζαρε για φωτογράφηση...
Ιερείς και ερημίτες ζουν ακόμη στο μοναστήρι Yemrehanna Kristos κι η εκκλησία είναι τόπος προσκυνήματος.
Κι ως τέτοιος προσελκύει κι επαίτες. Μόνο που αυτοί κατά κανόνα ήταν τυφλοί. Με τους κερατοειδείς θολούς σαν χιόνι προσπαθούσαν να εντοπισουν την παρουσία σου από το άκουσμα των βημάτων σου και μουρμούραγαν εκλιπαρώντας. Δεν ήταν πιεστικοί, όμως το θέαμα μου πλάκωσε σαν πέτρα την ψυχή. 1,000,000 άτομα στην Αιθιοπία είναι τυφλοί λόγω συγγενούς καταρράκτη ή οφθαλμικών λοιμώξεων.
Βούρκωσα και θυμωσα. Θύμωσα με την αδικία, θύμωσα με τον εαυτό μου που κλαίγεται για τα προβλήματα υγείας του που όμως έχουν μια κάποια λύση σ’ένα σύστημα υγείας. Αυτοί απλώς επιβιώνουν.
Τί να κάνουν μερικά birr. Ήταν όσα κοστίζει ένα μακαρόν που θρυμματίζεται ηδονικά στο στόμα μου σε μια αίσθηση γευστικής ευδαιμονίας. Για μένα ευ ζειν, γι'αυτούς απλά ζειν...
Το ίδιο κι αυτοί με κινητικά προβλήματα, θύματα της πολιομυελίτιδας. Έρποντας στ’ανηφορικά σκαλιά εκλιπαρούσαν την ελεηομοσύνη μας.
Κατά την επιστροφή μας στην Lalibela κάναμε στάση και σ’αλλη μια υπόσκαφη εκκλησιά. Ο ιερέας κλειδοκράτορας-εισπράκτορας ειδοποιήθηκε και ήρθε τρέχοντας. Το εσωτερικό λιτό και χωρίς ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρά την ιστορικότητά του.
Το δειλινό αράξαμε για λίγο στο μπαλκόνι μας, ώστε ν’απολαύσουμε το ηλιοβασίλεμα, με τα γεράκια τριγύρω να ζυγιάζουν το πέταγμά τους.
Η μέρα έκλεισε με ένα πλούσιο δείπνο στο εστιατόριο Seven Οlives στη καρδιά της Lalibela. Από την πλεονεξία μας παραγγείλαμε ένα σωρό καλούδια και ζήτημα αν τελικά φάγαμε τα μισά.
Ακόμα αναρωτιέμαι πόσες καταδικασμένες από την αρρώστεια και τη φτώχεια, αόμματες υπάρξεις, θα γέμιζαν με ευγνωμοσύνη τα στομάχια τους από τα υπολείμματα των τροφών μας. Εκεί, στο χωριό κάτω από το Yemrehanna Kristos....
Oύτε μισή ώρα δεν κράτησε η πτήση από Bahir Dar για Lalibela.
Τουλάχιστον 45 λεπτά έκανε αντίθετα το λεωφορείο από το αεροδρόμιο για να καλύψει τα χιλιόμετρα στον ανηφορικό χωματόδρομο μέχρι το ξενοδοχείο μας.
Εικόνες της διαδρομής:
Πάνω που ανησυχούσα αν υπάρχουν αφρικάνικες αχυροκαλύβες στην Αιθιοπία:



Μαθητές με τις στολές τους (!) στο δρόμο:

Υπαίθρια μπουγάδα στο λιγοστό τρεχούμενο νερό:



Κι εδώ ο κόσμος περπατά πολύ, με μια πινελιά...κομψότητας:


Δεν είναι λάθος η προοπτική. Ντεραπαρισμένο φορτηγό είναι!:

Καταλύσαμε στο αξιοπρεπές Top Twelve Hotel, στο οποίο όπως και στα παρακείμενα ξενοδοχεία χάρις στην προνομιακή θέση τους, ο επισκέπτης απολαμβάνει πανοραμική θέα και ειδικά στα χρώματα του δειλινού.



Αντιθέτως καλά λόγια για τη Lalibela ως πόλη (?) χωριό (?) μάλλον δεν θα πω, παρότι απλώνεται εντυπωσιακά στις πλαγιές των λόφων.
Δρόμοι χωμάτινοι, σκόνη και οικιστική αταξία με τα περισσότερα σπίτια προχειροκατασκευές με τσίγκους για σκεπές. Ούτε μπιχλογοητεία δεν διέθετε για τα γούστα μου. Αν δεν υπήρχαν εκεί από τα σημαντικότερα ιστορικά αξιοθέατα της Αιθιοπίας που ανήκουν στην λίστα των Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς νομίζω ότι θα ήταν ένα μέρος θαμένο στην αφάνεια κι αφημένο στη τύχη του.
Παράδοξο, αν αναλογιστείς ότι εδώ ήταν η έδρα της δυναστείας Zagwe που βασίλεψε στην Αιθιοπία από τον 10ο ως τα μέσα του 13ο αι.
Είχε φτάσει σχεδόν μεσημέρι σαν καταλαγιάσαμε κι αποφασίσαμε τα πλάνα του υπόλοιπου της ημέρας. Ελκυστικότερη επιλογή ήταν να πάμε σ’ένα από τα σημαντικότερα αλλά και ιδιαίτερα μοναστήρια-προσκυνήματα έξω από τη πόλη. Το μοναστήρι Yemrehanna Kristos.
Χωματόδρομος πλέον επιτρέπει τη πρόσβαση εκεί μετά από διαδρομή 1,5 ώρας με αμάξι. Πολυτέλειες αν σκεφτείς ότι λίγα χρόνια πριν ήθελες μια μέρα με μουλάρι ή με τα πόδια για να φτάσεις. Και είναι θέμα χρόνου η ασφαλτόστρωση.
Αξιοθέατο από μόνο του είναι οι εικόνες της διαδρομής ως εκεί.








Παρκάραμε στο χωριό και πήραμε αμέσως το ανηφορικό μονοπάτι δίπλα στη χαράδρα μέχρι το μοναστήρι στα 2,700 μέτρα υψόμετρο.

Μικρές στάσεις για να απαθανατίσουμε και τη πανίδα της περιοχής.

Ξέπνοος έφτασα τελευταίος. Η εκκλησία βρίσκεται μέσα σε ένα μεγάλο φυσικό σπήλαιο σ’ένα λόφο, όμως η πρώτη εικόνα είναι απογοητευτική. Ένας τοίχος με τσιμεντόλιθους έχει χτιστεί στην είσοδο του σπηλαίου διασφαλίζοντας το απροσπέλαστο σε λαθρεπισκέπτες.


Πληρώσαμε το τσουχτερό εισιτήριο εισόδου, βγάλαμε τα παπούτσια και μπήκαμε στο εσωτερικό της σπηλιάς.
Η εκκλησία του Yemrehanna Kristos είναι μία από τις καλύτερες διατηρημένες εκκλησίες της Αιθιοπίας σε όψιμη αρχιτεκτονική Axum. Πήρε το όνομά της από τον ομώνυμο ιερέα, βασιλιά και άγιο (!) της δυναστείας Zagwe κατά τον 12ο αι.


Κρίνοντας εκ των υστέρων οφείλω να ομολογήσω ότι αρχιτεκτονικά είναι πολύ ιδιαίτερη κατασκευή. Οι τοίχοι του κτηρίου κατασκευάστηκαν με εναλλασσόμενα στρώματα ξύλινων δοκαριών και πέτρας τόσο που να θυμίζει τούρτα!
Τα παράθυρα είναι περίτεχνα από σκαλιστά σταυροειδή πλέγματα.



Μέχρι ο ιερέας να ανοίξει το ναό κάναμε μια βόλτα στα ενδότερα της σπηλιάς.


Στο βάθος της μέσα στα σκοτάδια ανακαλύψαμε σωρούς λειψάνων. Είναι τα απομεινάρια προσκυνητών που ήρθαν απ΄όλο το κόσμο εκεί για να αναπαύσουν τη ψυχή τους.

Το εσωτερικό της εκκλησίας είναι απογοητευτικά κακοφωτισμένο με ισχνές λάμπες φθορισμού που δεν αναδεικνύουν τις εντυπωσιακές λεπτομέρειές της.
Ούσα παμπάλαια οι τοιχογραφίες με σκηνές της Βίβλου σχεδόν έχουν ξεθωριάσει.


Αντίθετα το μάτι του επισκέπτη κεντρίζουν οι καμάρες



και οι σκαλιστές ξύλινες επενδύσεις της οροφής σε ποικίλα πολύχρωμα γεωμετρικά σχέδια.



Στο τέλος, σαν επίλογος ενός show προς τέρψιν ημών των αλλοδαπών ο ιερέας φόρεσε τα άμφια, πήρε το σταυρό και πόζαρε για φωτογράφηση...

Ιερείς και ερημίτες ζουν ακόμη στο μοναστήρι Yemrehanna Kristos κι η εκκλησία είναι τόπος προσκυνήματος.
Κι ως τέτοιος προσελκύει κι επαίτες. Μόνο που αυτοί κατά κανόνα ήταν τυφλοί. Με τους κερατοειδείς θολούς σαν χιόνι προσπαθούσαν να εντοπισουν την παρουσία σου από το άκουσμα των βημάτων σου και μουρμούραγαν εκλιπαρώντας. Δεν ήταν πιεστικοί, όμως το θέαμα μου πλάκωσε σαν πέτρα την ψυχή. 1,000,000 άτομα στην Αιθιοπία είναι τυφλοί λόγω συγγενούς καταρράκτη ή οφθαλμικών λοιμώξεων.
Βούρκωσα και θυμωσα. Θύμωσα με την αδικία, θύμωσα με τον εαυτό μου που κλαίγεται για τα προβλήματα υγείας του που όμως έχουν μια κάποια λύση σ’ένα σύστημα υγείας. Αυτοί απλώς επιβιώνουν.
Τί να κάνουν μερικά birr. Ήταν όσα κοστίζει ένα μακαρόν που θρυμματίζεται ηδονικά στο στόμα μου σε μια αίσθηση γευστικής ευδαιμονίας. Για μένα ευ ζειν, γι'αυτούς απλά ζειν...
Το ίδιο κι αυτοί με κινητικά προβλήματα, θύματα της πολιομυελίτιδας. Έρποντας στ’ανηφορικά σκαλιά εκλιπαρούσαν την ελεηομοσύνη μας.
Κατά την επιστροφή μας στην Lalibela κάναμε στάση και σ’αλλη μια υπόσκαφη εκκλησιά. Ο ιερέας κλειδοκράτορας-εισπράκτορας ειδοποιήθηκε και ήρθε τρέχοντας. Το εσωτερικό λιτό και χωρίς ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρά την ιστορικότητά του.



Το δειλινό αράξαμε για λίγο στο μπαλκόνι μας, ώστε ν’απολαύσουμε το ηλιοβασίλεμα, με τα γεράκια τριγύρω να ζυγιάζουν το πέταγμά τους.


Η μέρα έκλεισε με ένα πλούσιο δείπνο στο εστιατόριο Seven Οlives στη καρδιά της Lalibela. Από την πλεονεξία μας παραγγείλαμε ένα σωρό καλούδια και ζήτημα αν τελικά φάγαμε τα μισά.
Ακόμα αναρωτιέμαι πόσες καταδικασμένες από την αρρώστεια και τη φτώχεια, αόμματες υπάρξεις, θα γέμιζαν με ευγνωμοσύνη τα στομάχια τους από τα υπολείμματα των τροφών μας. Εκεί, στο χωριό κάτω από το Yemrehanna Kristos....
Last edited: