Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.500
- Likes
- 31.342
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Κεφάλαιο 8ο
Πέμπτη 9 Νοεμβρίου, Μέρος Α'
Σχεδόν όλο το βράδυ έβρεχε, αλλά η Πέμπτη 9 Νοεμβρίου ξημέρωσε ηλιόλουστη και ζεστή. Φάγαμε ένα πολύ πλούσιο πρωινό στην κουζίνα του σπιτιού μας και καταστρώσαμε τα σημερινά μας σχέδια. Θα ξεκινούσαμε από την παλιά πόλη, βλέποντας ό,τι είχαμε δει το προηγούμενο απόγευμα, κατά το σούρουπο με το ψιλόβροχο και θα συνεχίζαμε με όλα τα υπόλοιπα αξιοθέατα (που δεν είναι και λίγα) και δεν προλάβαμε να επισκεφθούμε χθες.
Ανηφορίσαμε την πλακόστρωτη κεντρική οδό της παλιάς πόλης Saborna
και αντικρίσαμε πάλι τα σκαλιά μπροστά από την εκκλησία Sveta Bogoroditsa.
Τα ανεβήκαμε και αρχίσαμε να εξερευνούμε την εκκλησία και τον περιβάλλοντα χώρο, υπό το φως της μέρας αυτήν τη φορά.
Είναι μια τρίκλιτη Βασιλική χωρίς τρούλο, λόγω των υφιστάμενων περιορισμών στους Χριστιανικούς ναούς την εποχή εκείνη. Το Καμπαναριό χτίστηκε τρία χρόνια μετά την απελευθέρωση της Βουλγαρίας.
Αρχικά η αυλή του ναού ήταν μικρότερη απ’ ότι είναι τώρα, αλλά το 1930 επεκτάθηκε και διαμορφώθηκε σαν τεράστια βεράντα.
Στα νότια, η αυλή περιβάλλεται από ψηλό πέτρινο τοίχο, ο οποίος φτάνει σε ύψος τα 10 μέτρα. Στην Πύλη εισόδου φύεται μια αρχαία βελανιδιά,
ενώ γύρω από τον ναό υπάρχουν διάφοροι τάφοι μητροπολιτών, καθώς επίσης και ο τάφος του Ιωακείμ Γκρουέφ και της συζύγου του, Μαρίας.
Η θέα της Πόλης από την αυλή της εκκλησίας:
Απέναντι, μπροστά από τον μικρό ναό του Αγίου Νικολάου τα έργα συνεχίζονταν:
Η Gallery-Museum Philippopolis χτισμένη το 1865 με το εστιατόριο Philippopolis:
Η θέα της bul. Tsar Boris III Obedinitel από την οδό Saborna:
Δίπλα η Ακαδημία μουσικής:
Η City Gallery of Fine Arts:
Το κτίριο με τα έργα του διάσημου Βούλγαρου καλλιτέχνη Zlatyn Boyadzhiev:
Ο ναός των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στην καρδιά της παλιάς πόλης:
Πριν από αυτόν τον ναό, κατά τον 4ο αιώνα, υπήρχε στην ίδια θέση ναός αφιερωμένος στους Αγίους Σεβερίνο και Μέμνο, οι οποίοι μαζί με άλλους κατοίκους της Φιλιππούπολης είχαν μαρτυρήσει, κατά την περίοδο των διωγμών του αυτοκράτορα Διοκλητιανού. Κάτω από το ιερό της εκκλησίας υπήρχαν τα υπόγεια οκταγωνικού Πύργου του αρχαίου κάστρου, τα οποία την περίοδο των διωγμών, χρησιμοποιούνταν ως κατακόμβες και νεκροταφείο των πρώτων Χριστιανών.
Το 313, μετονομάστηκε σε Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης. Η εκκλησία υπέστη σοβαρές ζημιές το 1830 πιθανότατα από φωτιά. Στη θέση της ανοικοδομήθηκε νέος ναός. Για τον σκοπό αυτό ένας πλούσιος ράφτης συγκέντρωσε και έδωσε 200.000 γρόσια.
Το εικονοστάσι σε στυλ μπαρόκ, μοναδικό για την πόλη, φιλοτεχνήθηκε στη Βιέννη από τον Μετσοβίτη ξυλογλύπτη, Γιάννη Πασκούλη και παραδόθηκε στην εκκλησία το 1839. Στην εκκλησία υπάρχει η θαυματουργή εικόνα των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης του 14ου αιώνα. Στη μικρή Βιβλιοθήκη της εκκλησίας υπάρχουν πάνω από 150 λειτουργικά βιβλία, κάποια από τα οποία είναι 120 ετών.
Φτάσαμε στη μικρή πλατεία της οδού Saborna:
Στη γωνία υπάρχει γραφείο πληροφοριών και ακριβώς απέναντι, ένα μαγαζάκι με σουβενίρ και μαγνητάκια, απ’ όπου κάναμε λίγα ψώνια.
Επόμενη στάση, για ημερήσιες φωτογραφίες, στην ιστορική Πύλη του Plovdiv, την Hisar Kapiya και το Historical Museum-Exhibition Renaissance, το οποίο λειτουργεί καθημερινά από 9:00 έως 18:00 το καλοκαίρι και 9:00 έως 17:00 τον χειμώνα.
Σειρά είχε το Eθνογραφικό Μουσείο, το στολίδι της Φιλιππούπολης. Όπως ανέφερα και στο προηγούμενο κεφάλαιο, στεγάζεται στην οικία του Αργύρη Κουγιουμτζόγλου και θεωρείται το ωραιότερο δείγμα μπαρόκ αρχιτεκτονικής στη Βουλγαρία.
Ο Αργύρης Κουγιουμτζόγλου ήταν Ελληνικής καταγωγής, κάτοικος της Φιλιππούπολης, ο οποίος διατηρούσε εμπορική επιχείρηση στη Βιέννη και ήταν πολύ πλούσιος.
Η οικία οικοδομήθηκε το 1847, μετά την απελευθέρωση της Βουλγαρίας από τον Οθωμανικό ζυγό. Ο Κουγιουμτζόγλου έφυγε από τη Φιλιππούπολη και εγκαταστάθηκε στην Κωνσταντινούπολη, λόγω των διώξεων που υπέστη το Ελληνικό στοιχείο. Έκτοτε η κατοικία λειτούργησε αρχικά ως Παρθεναγωγείο και αργότερα ως αποθήκη καπνών. Σαν Εθνογραφικό Μουσείο εγκαινιάστηκε το 1917.
Η είσοδος κοστίζει 3 lev και άλλα τόσα, αν θέλεις να τραβήξεις φωτογραφίες στο εσωτερικό. Πλήρωσα μόνο το εισιτήριο εισόδου και όχι τα 3 lev για τις φωτογραφίες. Όχι γιατί τα 3 lev είναι κάποιο σοβαρό ποσό, αλλά γιατί το θεωρώ κοροϊδία, από τη στιγμή που πληρώνεις εισιτήριο, να σου ζητούν επιπλέον χρήματα για τις φωτογραφίες. Ας βάλουν κατ’ ευθείαν 6 lev το εισιτήριο εισόδου, να τελειώνουμε. Να μπούμε, να βγάλουμε και τις φωτογραφίες μας και όλα καλά. Τέλος πάντων, φωτογραφίες από το καταπληκτικό εσωτερικό αυτού του κοσμήματος δεν έχω.
Στις υπέροχες αίθουσες της οικίας υπάρχουν πλούσιες συλλογές παραδοσιακών ενδυμασιών, κεντήματα, συλλογές μουσικών οργάνων καθώς και εκθέματα που σηματοδοτούν την εξέλιξη της γεωργίας, της χειροτεχνίας και του εμπορίου. Εκείνες που είναι άκρως εντυπωσιακές είναι οι ξυλόγλυπτες οροφές των δωματίων. Διάβασα πως διαθέτει ακόμα και τούνελ διαφυγής, που οδηγεί έξω από τα τείχη.
Στην αυλή υπάρχει ένας μικρός χώρος με τζαμαρία, στον οποίο φυλάσσονται 2 άμαξες.
Ανηφορίσαμε την ul. Doctor Stoyan Chomakov, η οποία αποτελεί συνέχεια της οδού Saborna γιατί θέλαμε να καταλήξουμε στην κορυφή του λόφου Nebet Tepe. Έξω από το House-Museum of Atanas Krastev ο δρόμος στενεύει πολύ και στη συνέχεια εκτείνεται η περιοχή που αναπτύχθηκε 6.000 χρόνια π.X.
Οι Θράκες έχτισαν την Evmolpiya και αργότερα η περιοχή αναπτύχθηκε από τον Φίλιππο Β’ και στη συνέχεια από τη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Καθώς η πόλη εκτεινόταν ο Nebet Tepe έγινε η Ακρόπολή της. Υπάρχουν ερείπια του αρχαίου τείχους, πύργοι και ένα τούνελ, το οποίο οδηγεί στον ποταμό Μαρίτσα. Σήμερα αυτή η τοποθεσία αποτελεί μια από τις πιο δημοφιλείς θέες προς την πόλη του Plovdiv. Tο όνομα Nebet στα Τούρκικα σημαίνει “φύλακας” και Tepe σημαίνει “λόφος”.
Αφού είχαμε απολαύσει μια πανοραμική θέα της Φιλιππούπολης και των γύρω λόφων, συνεχίσαμε να εξερευνούμε την παλιά πόλη, τρυπώνοντας σε όποιο δρομάκι μας τραβούσε την προσοχή, θαυμάζοντας αρχοντικά σπίτια και γειτονιές που κέντριζαν όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον μας.
Η Αγία Κυριακή είναι από τις μεγαλύτερες εκκλησίες της πόλης:
Η αρχική εκκλησία είχε χτιστεί το 1578. Από εκείνην την εκκλησία σήμερα, σώζεται μόνο η εικόνα της Αγίας Κυριακής. Η σημερινή τρίκλιτη βασιλική χτίστηκε την περίοδο 1831-1832.
House of Veren Stambolyan:
Χτίστηκε το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Είναι ένα διώροφο συμμετρικό κτίριο που βρίσκεται στην ανατολική πλευρά του Dzhambar Tepe. Για πολλά χρόνια χρησιμοποιείτο σαν κέντρο δημιουργίας της ένωσης των Βούλγαρων καλλιτεχνών και της κοινωνίας των καλλιτεχνών της Φιλιππούπολης. Από τον Μάιο του 2010, μια μόνιμη έκθεση αφιερωμένη στη δουλειά του διάσημου καλλιτέχνη Dimitar Kirov, παρουσιάζεται στον χώρο.
Ανηφορίσαμε αυτά τα πέτρινα σκαλάκια περνώντας ανάμεσα από υπέροχα χρωματιστά σπίτια με ξύλινα υποστηρίγματα,
για να βγούμε στην κορυφή του λόφου, όπου συναντήσαμε το διάσημο Lamartine’ s House.
Eίναι ένα αναγεννησιακό σπίτι στην κορυφή του λόφου Dzhambar Tepe, στη γωνία των οδών Knyaz Tseretelev 19 και Zora. Χτίστηκε το 1829-1830 για τον πλούσιο έμπορο Γεώργιο Μαυρίδη.
Το 1833, για τρεις μέρες, ο Γάλλος Εθνικός ποιητής Alfons de Lamartine έμεινε εδώ, καθώς επέστρεφε από την Ανατολή. Από τότε, το σπίτι πήρε το όνομά του.
Είναι από τα μεγαλύτερα συμμετρικά σπίτια στην παλιά πόλη. Λόγω του απότομου εδάφους στο οποίο xτίστηκε το σπίτι, η πρόσοψη προς τον δρόμο είναι τριών ορόφων, ενώ προς την αυλή είναι δύο ορόφων. Επειδή λοιπόν, το έδαφος είναι επικλινές, το σπίτι “διορθώθηκε” στους δύο πάνω ορόφους με κλιμακωτά παράθυρα.
Χαρακτηρίστηκε πολιτιστικό μνημείο και από το 1978 χρησιμοποιείται ως δημιουργική βάση της ένωσης Βούλγαρων Συγγραφέων. Ένα από τα δωμάτια είναι αφιερωμένο σε μόνιμη έκθεση στον Γάλλο ποιητή.
Έξω από το σπίτι συναντήσαμε ένα τσούρμο ανθρώπων κάθε ηλικίας, οι οποίοι έτρεχαν πίσω από τον ξεναγό τους. Ήταν το free Tour of Plovdiv.
Στην απέναντι γωνία από το Lamartine’s House εκτείνεται ένα υπέροχο χρωματιστό κτίριο, το House-Museum Klianty, οποίο χτίστηκε το 1816 και είναι ένα από τα παλαιότερα διατηρημένα σπίτια από την περίοδο της Βουλγαρικής Αναγέννησης.
Οι οικοδόμοι ήταν οι ίδιοι τεχνίτες που έχτισαν την εκκλησία της Παναγίας. Το 1882 το δυτικό τμήμα του σπιτιού καταστράφηκε και με τη διαίρεση του οικοδομήματος δημιουργήθηκαν δύο ξεχωριστά σπίτια.
Το διώροφο κτίριο είναι ένα σημαντικό αρχιτεκτονικό στοιχείο στο αρχαίο αρχιτεκτονικό και ιστορικό αποθεματικό της παλιάς πόλης. Το σπίτι αυτό, όπως και πολλά άλλα αρχοντικά, αποτελεί αδιαμφισβήτητη απόδειξη της ανάπτυξης της διακοσμητικής και αρχιτεκτονικής τέχνης του Plovdiv. Στο εσωτερικό υπάρχουν πολλά ξύλινα γλυπτά και πολύχρωμα γεωμετρικά σχέδια, ενώ τους τοίχους κοσμούν διακοσμημένες κόγχες, ντουλάπια και ξύλινες πόρτες. Σήμερα, το οίκημα είναι δημοτική ιδιοκτησία.
Βρισκόμασταν πλέον σε απόσταση αναπνοής από το σημαντικότερο αξιοθέατο της πόλης. Στα 100 μέτρα από αυτό το υπέροχο κτίριο συναντήσαμε το Ρωμαϊκό θέατρο, ένα από τα καλύτερα διατηρημένα αρχαία θέατρα στον κόσμο, το οποίο κατασκευάστηκε τον 12ο αιώνα μ.Χ. από τον αυτοκράτορα Τραϊανό. Φιλοξενεί μεταξύ 5.000-7.000 θεατές.
Οι θέσεις είναι προσανατολισμένες προς τον νότο και χωρίζεται στο αμφιθέατρο και στη σκηνή. Ολόκληρο το Ρωμαϊκό θέατρο είναι ορατό από ψηλά και μάλιστα το καφέ Arena βγάζει τραπεζάκια στην άκρη του δρόμου, όπου μπορεί κάποιος να πιει τον καφέ του θαυμάζοντας αυτό το αριστούργημα με τις ώρες.
Στο ημικύκλιο που σχηματίζεται πάνω από τις μαρμάρινες κερκίδες υπάρχουν δύο πολύ μεγάλα κτίρια: το Πανεπιστήμιο Βιολογίας
και η Ακαδημία Μουσικής, Χορού και εικαστικών Τεχνών και μάλιστα έξω στην αυλή μια μικρή ομάδα σπουδαστών έπαιζε διάφορα όργανα και τραγουδούσε.
Μπροστά από τα κτίρια ορθώνονται πανύψηλα δέντρα προσφέροντας παχιά σκιά.
Η μέρα ήταν υπέροχη, ηλιόλουστη και πολύ ζεστή και όλοι, ταξιδιώτες και κάτοικοι, την απολάμβαναν με όλες τους τις αισθήσεις.
Είχαμε πλέον δει όλα τα αξιοθέατα της παλιάς πόλης που είχαμε σημειώσει στο πρόγραμμά μας. Όχι ότι δεν έχει και άλλα! Όρεξη και χρόνος να υπάρχει και από αρχοντικά, μουσεία και εκκλησίες άλλο τίποτα! Αλλά εμείς ήμασταν ικανοποιημένοι ως εδώ και αποφασίσαμε να επιστρέψουμε προς το κέντρο, να δούμε και το υπόλοιπο κομμάτι της Knyaz Alexander I, προς την πλατεία Stefan Stambolov και προς το Δημαρχείο.
Έτσι ακολουθήσαμε την ul. Todor Samodumov,
περάσαμε από τον ναό του Αγίου Δημητρίου ρίχνοντας μια γρήγορη ματιά στον αυλόγυρο της εκκλησίας,
ενώ λίγο πιο κάτω συναντήσαμε μια παλιά ξύλινη πόρτα με σκαλιστό κάγκελο και δίπλα μια ταμπέλα που έγραφε: “Τhe Yellow School” First Bulgarian Gymnasium, 1868.
Αργότερα έψαξα για πληροφορίες και βρήκα ότι το σχολείο ιδρύθηκε στα πρότυπα του επαρχιακού σχολείου των Αγίων Κύριλλου και Μεθόδιου. Ονομάζεται κίτρινο σχολείο εξαιτίας του χρώματος της πρόσοψης του κτιρίου και ήταν όντως το πρώτο Βουλγαρικό Γυμνάσιο, το οποίο χτίστηκε από τον Todor Damov. Λέγεται μάλιστα ότι το σχολείο χτίστηκε με χορηγία του σουλτάνου Abdul Azis Han.
Στη συνέχεια η ul. Mitropolit Paisiy μας έβγαλε στη Saborna και έτσι καταλήξαμε στο κέντρο.
Στην Knyaz Alexander I γινόταν ένας μικρός χαμός. Από τα ήσυχα σοκάκια της παλιάς πόλης βρεθήκαμε ανάμεσα σε πλήθος κόσμου, ο οποίος ήταν σε μια αέναη κίνηση, πηγαίνοντας πάνω- κάτω, δεξιά- αριστερά.
Φτάσαμε μετά από λίγο στην πλατεία Stefan Stambolov και επιτέλους είδαμε το σιντριβάνι μπροστά από το Δημαρχείο να λειτουργεί, εκτοξεύοντας έναν μεγάλο πίδακα νερού προς τον ουρανό.
Τα καφέ γύρω από το σιντριβάνι ήταν κατάμεστα από κόσμο. Η αλήθεια είναι ότι η μέρα ήταν ιδανική για αραλίκι, καφέ, φαγητό, κουβεντολόι και χάζεμα κάτω από τον ζεστό Βουλγάρικο ήλιο.
Ψαχτήκαμε λίγο για να βρούμε και εμείς κάποιο ωραίο μαγαζί να καθίσουμε για ένα σνακ αλλά και ξεκούραση, μετά από τον ποδαρόδρομο στα ανηφορικά δρομάκια της παλιάς πόλης.
Στην ul. General Gurko 10 βρίσκεται το εστιατόριο Hemingway με καλές κριτικές στο Tripadvisor. Ρίξαμε μια ματιά στο μενού για να πάρουμε μια ιδέα για την κουζίνα του, ώστε να το έχουμε υπ’ όψιν για το βραδινό φαγητό μας και στη συνέχεια στρίψαμε δεξιά στην ul. Otets Paisiy αναζητώντας ένα μικρό καφέ, το Art News Cafe, για το οποίο είχα διαβάσει ότι είναι ένα έντονα καλλιτεχνικό καφέ με ωραία μουσική, φιλικό προσωπικό, μοντέρνο και με μεγάλη συλλογή περιοδικών και βιβλίων. Φτάνοντας όμως απ’ έξω, δεν μας γέμισε και πολύ το μάτι. Ο χώρος ήταν άδειος και έξω δεν είχε τραπέζια για να καθίσεις.
Ήταν δυνατόν να κλειστούμε μέσα σε ένα άδειο μαγαζί με τόσο ωραίο καιρό, όταν μάλιστα λίγα μέτρα παραδίπλα, στην πλατεία, γινόταν παρέλαση από κόσμο και επικρατούσε ζωντάνια και κέφι?
Καταλήξαμε σε ένα δοκιμασμένο από τη Σόφια μαγαζί το Raffy bar, απέναντι από το Δημαρχείο, έχοντας θέα στο σιντριβάνι, ενώ ο ήλιος μας έλουζε και μας ζέσταινε.
Το σνακ έγινε κανονικό φαγητό. Πώς να κρατηθείς? Burger και πίτσα με λεπτή ζύμη. Όλα νοστιμότατα!
Πέμπτη 9 Νοεμβρίου, Μέρος Α'
Σχεδόν όλο το βράδυ έβρεχε, αλλά η Πέμπτη 9 Νοεμβρίου ξημέρωσε ηλιόλουστη και ζεστή. Φάγαμε ένα πολύ πλούσιο πρωινό στην κουζίνα του σπιτιού μας και καταστρώσαμε τα σημερινά μας σχέδια. Θα ξεκινούσαμε από την παλιά πόλη, βλέποντας ό,τι είχαμε δει το προηγούμενο απόγευμα, κατά το σούρουπο με το ψιλόβροχο και θα συνεχίζαμε με όλα τα υπόλοιπα αξιοθέατα (που δεν είναι και λίγα) και δεν προλάβαμε να επισκεφθούμε χθες.
Ανηφορίσαμε την πλακόστρωτη κεντρική οδό της παλιάς πόλης Saborna

και αντικρίσαμε πάλι τα σκαλιά μπροστά από την εκκλησία Sveta Bogoroditsa.

Τα ανεβήκαμε και αρχίσαμε να εξερευνούμε την εκκλησία και τον περιβάλλοντα χώρο, υπό το φως της μέρας αυτήν τη φορά.

Είναι μια τρίκλιτη Βασιλική χωρίς τρούλο, λόγω των υφιστάμενων περιορισμών στους Χριστιανικούς ναούς την εποχή εκείνη. Το Καμπαναριό χτίστηκε τρία χρόνια μετά την απελευθέρωση της Βουλγαρίας.

Αρχικά η αυλή του ναού ήταν μικρότερη απ’ ότι είναι τώρα, αλλά το 1930 επεκτάθηκε και διαμορφώθηκε σαν τεράστια βεράντα.


Στα νότια, η αυλή περιβάλλεται από ψηλό πέτρινο τοίχο, ο οποίος φτάνει σε ύψος τα 10 μέτρα. Στην Πύλη εισόδου φύεται μια αρχαία βελανιδιά,


ενώ γύρω από τον ναό υπάρχουν διάφοροι τάφοι μητροπολιτών, καθώς επίσης και ο τάφος του Ιωακείμ Γκρουέφ και της συζύγου του, Μαρίας.

Η θέα της Πόλης από την αυλή της εκκλησίας:



Απέναντι, μπροστά από τον μικρό ναό του Αγίου Νικολάου τα έργα συνεχίζονταν:

Η Gallery-Museum Philippopolis χτισμένη το 1865 με το εστιατόριο Philippopolis:


Η θέα της bul. Tsar Boris III Obedinitel από την οδό Saborna:

Δίπλα η Ακαδημία μουσικής:


Η City Gallery of Fine Arts:


Το κτίριο με τα έργα του διάσημου Βούλγαρου καλλιτέχνη Zlatyn Boyadzhiev:

Ο ναός των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στην καρδιά της παλιάς πόλης:


Πριν από αυτόν τον ναό, κατά τον 4ο αιώνα, υπήρχε στην ίδια θέση ναός αφιερωμένος στους Αγίους Σεβερίνο και Μέμνο, οι οποίοι μαζί με άλλους κατοίκους της Φιλιππούπολης είχαν μαρτυρήσει, κατά την περίοδο των διωγμών του αυτοκράτορα Διοκλητιανού. Κάτω από το ιερό της εκκλησίας υπήρχαν τα υπόγεια οκταγωνικού Πύργου του αρχαίου κάστρου, τα οποία την περίοδο των διωγμών, χρησιμοποιούνταν ως κατακόμβες και νεκροταφείο των πρώτων Χριστιανών.
Το 313, μετονομάστηκε σε Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης. Η εκκλησία υπέστη σοβαρές ζημιές το 1830 πιθανότατα από φωτιά. Στη θέση της ανοικοδομήθηκε νέος ναός. Για τον σκοπό αυτό ένας πλούσιος ράφτης συγκέντρωσε και έδωσε 200.000 γρόσια.


Το εικονοστάσι σε στυλ μπαρόκ, μοναδικό για την πόλη, φιλοτεχνήθηκε στη Βιέννη από τον Μετσοβίτη ξυλογλύπτη, Γιάννη Πασκούλη και παραδόθηκε στην εκκλησία το 1839. Στην εκκλησία υπάρχει η θαυματουργή εικόνα των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης του 14ου αιώνα. Στη μικρή Βιβλιοθήκη της εκκλησίας υπάρχουν πάνω από 150 λειτουργικά βιβλία, κάποια από τα οποία είναι 120 ετών.

Φτάσαμε στη μικρή πλατεία της οδού Saborna:


Στη γωνία υπάρχει γραφείο πληροφοριών και ακριβώς απέναντι, ένα μαγαζάκι με σουβενίρ και μαγνητάκια, απ’ όπου κάναμε λίγα ψώνια.


Επόμενη στάση, για ημερήσιες φωτογραφίες, στην ιστορική Πύλη του Plovdiv, την Hisar Kapiya και το Historical Museum-Exhibition Renaissance, το οποίο λειτουργεί καθημερινά από 9:00 έως 18:00 το καλοκαίρι και 9:00 έως 17:00 τον χειμώνα.









Σειρά είχε το Eθνογραφικό Μουσείο, το στολίδι της Φιλιππούπολης. Όπως ανέφερα και στο προηγούμενο κεφάλαιο, στεγάζεται στην οικία του Αργύρη Κουγιουμτζόγλου και θεωρείται το ωραιότερο δείγμα μπαρόκ αρχιτεκτονικής στη Βουλγαρία.
Ο Αργύρης Κουγιουμτζόγλου ήταν Ελληνικής καταγωγής, κάτοικος της Φιλιππούπολης, ο οποίος διατηρούσε εμπορική επιχείρηση στη Βιέννη και ήταν πολύ πλούσιος.

Η οικία οικοδομήθηκε το 1847, μετά την απελευθέρωση της Βουλγαρίας από τον Οθωμανικό ζυγό. Ο Κουγιουμτζόγλου έφυγε από τη Φιλιππούπολη και εγκαταστάθηκε στην Κωνσταντινούπολη, λόγω των διώξεων που υπέστη το Ελληνικό στοιχείο. Έκτοτε η κατοικία λειτούργησε αρχικά ως Παρθεναγωγείο και αργότερα ως αποθήκη καπνών. Σαν Εθνογραφικό Μουσείο εγκαινιάστηκε το 1917.

Η είσοδος κοστίζει 3 lev και άλλα τόσα, αν θέλεις να τραβήξεις φωτογραφίες στο εσωτερικό. Πλήρωσα μόνο το εισιτήριο εισόδου και όχι τα 3 lev για τις φωτογραφίες. Όχι γιατί τα 3 lev είναι κάποιο σοβαρό ποσό, αλλά γιατί το θεωρώ κοροϊδία, από τη στιγμή που πληρώνεις εισιτήριο, να σου ζητούν επιπλέον χρήματα για τις φωτογραφίες. Ας βάλουν κατ’ ευθείαν 6 lev το εισιτήριο εισόδου, να τελειώνουμε. Να μπούμε, να βγάλουμε και τις φωτογραφίες μας και όλα καλά. Τέλος πάντων, φωτογραφίες από το καταπληκτικό εσωτερικό αυτού του κοσμήματος δεν έχω.


Στις υπέροχες αίθουσες της οικίας υπάρχουν πλούσιες συλλογές παραδοσιακών ενδυμασιών, κεντήματα, συλλογές μουσικών οργάνων καθώς και εκθέματα που σηματοδοτούν την εξέλιξη της γεωργίας, της χειροτεχνίας και του εμπορίου. Εκείνες που είναι άκρως εντυπωσιακές είναι οι ξυλόγλυπτες οροφές των δωματίων. Διάβασα πως διαθέτει ακόμα και τούνελ διαφυγής, που οδηγεί έξω από τα τείχη.
Στην αυλή υπάρχει ένας μικρός χώρος με τζαμαρία, στον οποίο φυλάσσονται 2 άμαξες.

Ανηφορίσαμε την ul. Doctor Stoyan Chomakov, η οποία αποτελεί συνέχεια της οδού Saborna γιατί θέλαμε να καταλήξουμε στην κορυφή του λόφου Nebet Tepe. Έξω από το House-Museum of Atanas Krastev ο δρόμος στενεύει πολύ και στη συνέχεια εκτείνεται η περιοχή που αναπτύχθηκε 6.000 χρόνια π.X.




Οι Θράκες έχτισαν την Evmolpiya και αργότερα η περιοχή αναπτύχθηκε από τον Φίλιππο Β’ και στη συνέχεια από τη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Καθώς η πόλη εκτεινόταν ο Nebet Tepe έγινε η Ακρόπολή της. Υπάρχουν ερείπια του αρχαίου τείχους, πύργοι και ένα τούνελ, το οποίο οδηγεί στον ποταμό Μαρίτσα. Σήμερα αυτή η τοποθεσία αποτελεί μια από τις πιο δημοφιλείς θέες προς την πόλη του Plovdiv. Tο όνομα Nebet στα Τούρκικα σημαίνει “φύλακας” και Tepe σημαίνει “λόφος”.






Αφού είχαμε απολαύσει μια πανοραμική θέα της Φιλιππούπολης και των γύρω λόφων, συνεχίσαμε να εξερευνούμε την παλιά πόλη, τρυπώνοντας σε όποιο δρομάκι μας τραβούσε την προσοχή, θαυμάζοντας αρχοντικά σπίτια και γειτονιές που κέντριζαν όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον μας.



Η Αγία Κυριακή είναι από τις μεγαλύτερες εκκλησίες της πόλης:

Η αρχική εκκλησία είχε χτιστεί το 1578. Από εκείνην την εκκλησία σήμερα, σώζεται μόνο η εικόνα της Αγίας Κυριακής. Η σημερινή τρίκλιτη βασιλική χτίστηκε την περίοδο 1831-1832.



House of Veren Stambolyan:

Χτίστηκε το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Είναι ένα διώροφο συμμετρικό κτίριο που βρίσκεται στην ανατολική πλευρά του Dzhambar Tepe. Για πολλά χρόνια χρησιμοποιείτο σαν κέντρο δημιουργίας της ένωσης των Βούλγαρων καλλιτεχνών και της κοινωνίας των καλλιτεχνών της Φιλιππούπολης. Από τον Μάιο του 2010, μια μόνιμη έκθεση αφιερωμένη στη δουλειά του διάσημου καλλιτέχνη Dimitar Kirov, παρουσιάζεται στον χώρο.


Ανηφορίσαμε αυτά τα πέτρινα σκαλάκια περνώντας ανάμεσα από υπέροχα χρωματιστά σπίτια με ξύλινα υποστηρίγματα,



για να βγούμε στην κορυφή του λόφου, όπου συναντήσαμε το διάσημο Lamartine’ s House.

Eίναι ένα αναγεννησιακό σπίτι στην κορυφή του λόφου Dzhambar Tepe, στη γωνία των οδών Knyaz Tseretelev 19 και Zora. Χτίστηκε το 1829-1830 για τον πλούσιο έμπορο Γεώργιο Μαυρίδη.
Το 1833, για τρεις μέρες, ο Γάλλος Εθνικός ποιητής Alfons de Lamartine έμεινε εδώ, καθώς επέστρεφε από την Ανατολή. Από τότε, το σπίτι πήρε το όνομά του.
Είναι από τα μεγαλύτερα συμμετρικά σπίτια στην παλιά πόλη. Λόγω του απότομου εδάφους στο οποίο xτίστηκε το σπίτι, η πρόσοψη προς τον δρόμο είναι τριών ορόφων, ενώ προς την αυλή είναι δύο ορόφων. Επειδή λοιπόν, το έδαφος είναι επικλινές, το σπίτι “διορθώθηκε” στους δύο πάνω ορόφους με κλιμακωτά παράθυρα.

Χαρακτηρίστηκε πολιτιστικό μνημείο και από το 1978 χρησιμοποιείται ως δημιουργική βάση της ένωσης Βούλγαρων Συγγραφέων. Ένα από τα δωμάτια είναι αφιερωμένο σε μόνιμη έκθεση στον Γάλλο ποιητή.
Έξω από το σπίτι συναντήσαμε ένα τσούρμο ανθρώπων κάθε ηλικίας, οι οποίοι έτρεχαν πίσω από τον ξεναγό τους. Ήταν το free Tour of Plovdiv.
Στην απέναντι γωνία από το Lamartine’s House εκτείνεται ένα υπέροχο χρωματιστό κτίριο, το House-Museum Klianty, οποίο χτίστηκε το 1816 και είναι ένα από τα παλαιότερα διατηρημένα σπίτια από την περίοδο της Βουλγαρικής Αναγέννησης.

Οι οικοδόμοι ήταν οι ίδιοι τεχνίτες που έχτισαν την εκκλησία της Παναγίας. Το 1882 το δυτικό τμήμα του σπιτιού καταστράφηκε και με τη διαίρεση του οικοδομήματος δημιουργήθηκαν δύο ξεχωριστά σπίτια.
Το διώροφο κτίριο είναι ένα σημαντικό αρχιτεκτονικό στοιχείο στο αρχαίο αρχιτεκτονικό και ιστορικό αποθεματικό της παλιάς πόλης. Το σπίτι αυτό, όπως και πολλά άλλα αρχοντικά, αποτελεί αδιαμφισβήτητη απόδειξη της ανάπτυξης της διακοσμητικής και αρχιτεκτονικής τέχνης του Plovdiv. Στο εσωτερικό υπάρχουν πολλά ξύλινα γλυπτά και πολύχρωμα γεωμετρικά σχέδια, ενώ τους τοίχους κοσμούν διακοσμημένες κόγχες, ντουλάπια και ξύλινες πόρτες. Σήμερα, το οίκημα είναι δημοτική ιδιοκτησία.

Βρισκόμασταν πλέον σε απόσταση αναπνοής από το σημαντικότερο αξιοθέατο της πόλης. Στα 100 μέτρα από αυτό το υπέροχο κτίριο συναντήσαμε το Ρωμαϊκό θέατρο, ένα από τα καλύτερα διατηρημένα αρχαία θέατρα στον κόσμο, το οποίο κατασκευάστηκε τον 12ο αιώνα μ.Χ. από τον αυτοκράτορα Τραϊανό. Φιλοξενεί μεταξύ 5.000-7.000 θεατές.

Οι θέσεις είναι προσανατολισμένες προς τον νότο και χωρίζεται στο αμφιθέατρο και στη σκηνή. Ολόκληρο το Ρωμαϊκό θέατρο είναι ορατό από ψηλά και μάλιστα το καφέ Arena βγάζει τραπεζάκια στην άκρη του δρόμου, όπου μπορεί κάποιος να πιει τον καφέ του θαυμάζοντας αυτό το αριστούργημα με τις ώρες.




Στο ημικύκλιο που σχηματίζεται πάνω από τις μαρμάρινες κερκίδες υπάρχουν δύο πολύ μεγάλα κτίρια: το Πανεπιστήμιο Βιολογίας

και η Ακαδημία Μουσικής, Χορού και εικαστικών Τεχνών και μάλιστα έξω στην αυλή μια μικρή ομάδα σπουδαστών έπαιζε διάφορα όργανα και τραγουδούσε.

Μπροστά από τα κτίρια ορθώνονται πανύψηλα δέντρα προσφέροντας παχιά σκιά.

Η μέρα ήταν υπέροχη, ηλιόλουστη και πολύ ζεστή και όλοι, ταξιδιώτες και κάτοικοι, την απολάμβαναν με όλες τους τις αισθήσεις.
Είχαμε πλέον δει όλα τα αξιοθέατα της παλιάς πόλης που είχαμε σημειώσει στο πρόγραμμά μας. Όχι ότι δεν έχει και άλλα! Όρεξη και χρόνος να υπάρχει και από αρχοντικά, μουσεία και εκκλησίες άλλο τίποτα! Αλλά εμείς ήμασταν ικανοποιημένοι ως εδώ και αποφασίσαμε να επιστρέψουμε προς το κέντρο, να δούμε και το υπόλοιπο κομμάτι της Knyaz Alexander I, προς την πλατεία Stefan Stambolov και προς το Δημαρχείο.
Έτσι ακολουθήσαμε την ul. Todor Samodumov,

περάσαμε από τον ναό του Αγίου Δημητρίου ρίχνοντας μια γρήγορη ματιά στον αυλόγυρο της εκκλησίας,


ενώ λίγο πιο κάτω συναντήσαμε μια παλιά ξύλινη πόρτα με σκαλιστό κάγκελο και δίπλα μια ταμπέλα που έγραφε: “Τhe Yellow School” First Bulgarian Gymnasium, 1868.

Αργότερα έψαξα για πληροφορίες και βρήκα ότι το σχολείο ιδρύθηκε στα πρότυπα του επαρχιακού σχολείου των Αγίων Κύριλλου και Μεθόδιου. Ονομάζεται κίτρινο σχολείο εξαιτίας του χρώματος της πρόσοψης του κτιρίου και ήταν όντως το πρώτο Βουλγαρικό Γυμνάσιο, το οποίο χτίστηκε από τον Todor Damov. Λέγεται μάλιστα ότι το σχολείο χτίστηκε με χορηγία του σουλτάνου Abdul Azis Han.
Στη συνέχεια η ul. Mitropolit Paisiy μας έβγαλε στη Saborna και έτσι καταλήξαμε στο κέντρο.

Στην Knyaz Alexander I γινόταν ένας μικρός χαμός. Από τα ήσυχα σοκάκια της παλιάς πόλης βρεθήκαμε ανάμεσα σε πλήθος κόσμου, ο οποίος ήταν σε μια αέναη κίνηση, πηγαίνοντας πάνω- κάτω, δεξιά- αριστερά.



Φτάσαμε μετά από λίγο στην πλατεία Stefan Stambolov και επιτέλους είδαμε το σιντριβάνι μπροστά από το Δημαρχείο να λειτουργεί, εκτοξεύοντας έναν μεγάλο πίδακα νερού προς τον ουρανό.



Τα καφέ γύρω από το σιντριβάνι ήταν κατάμεστα από κόσμο. Η αλήθεια είναι ότι η μέρα ήταν ιδανική για αραλίκι, καφέ, φαγητό, κουβεντολόι και χάζεμα κάτω από τον ζεστό Βουλγάρικο ήλιο.
Ψαχτήκαμε λίγο για να βρούμε και εμείς κάποιο ωραίο μαγαζί να καθίσουμε για ένα σνακ αλλά και ξεκούραση, μετά από τον ποδαρόδρομο στα ανηφορικά δρομάκια της παλιάς πόλης.
Στην ul. General Gurko 10 βρίσκεται το εστιατόριο Hemingway με καλές κριτικές στο Tripadvisor. Ρίξαμε μια ματιά στο μενού για να πάρουμε μια ιδέα για την κουζίνα του, ώστε να το έχουμε υπ’ όψιν για το βραδινό φαγητό μας και στη συνέχεια στρίψαμε δεξιά στην ul. Otets Paisiy αναζητώντας ένα μικρό καφέ, το Art News Cafe, για το οποίο είχα διαβάσει ότι είναι ένα έντονα καλλιτεχνικό καφέ με ωραία μουσική, φιλικό προσωπικό, μοντέρνο και με μεγάλη συλλογή περιοδικών και βιβλίων. Φτάνοντας όμως απ’ έξω, δεν μας γέμισε και πολύ το μάτι. Ο χώρος ήταν άδειος και έξω δεν είχε τραπέζια για να καθίσεις.
Ήταν δυνατόν να κλειστούμε μέσα σε ένα άδειο μαγαζί με τόσο ωραίο καιρό, όταν μάλιστα λίγα μέτρα παραδίπλα, στην πλατεία, γινόταν παρέλαση από κόσμο και επικρατούσε ζωντάνια και κέφι?
Καταλήξαμε σε ένα δοκιμασμένο από τη Σόφια μαγαζί το Raffy bar, απέναντι από το Δημαρχείο, έχοντας θέα στο σιντριβάνι, ενώ ο ήλιος μας έλουζε και μας ζέσταινε.


Το σνακ έγινε κανονικό φαγητό. Πώς να κρατηθείς? Burger και πίτσα με λεπτή ζύμη. Όλα νοστιμότατα!
Last edited: