Nikos1986
Member
- Μηνύματα
- 1.162
- Likes
- 5.166
- Επόμενο Ταξίδι
- Ρεϊνιόν
- Ταξίδι-Όνειρο
- Αυστραλία - Καλιφόρνια
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- 2. Λίγα Λόγια για τη Χαβάη
- 3. Πρόσβαση και Μετακινήσεις
- 4. Πρόγραμμα
- 5. Αθήνα - Λος Άντζελες - Χονολουλού
- 6. Λίγα Λόγια για το Οάχου
- 7. Εξερεύνηση της Χονολουλού
- 8. Εξερεύνηση του Οάχου
- 9. Οάχου - Τι Δεν Προλάβαμε
- 10. Λίγα Λόγια για το Μπιγκ Άιλαντ
- 11. Εξερεύνηση Ανατολικού Μπιγκ Άιλαντ
- 12. Τα Ηφαίστεια του Μπιγκ Άιλαντ
- 13. Εξερεύσηση Δυτικού Μπιγκ Άιλαντ
- 14. Μπιγκ Άιλαντ - Τι Δεν Προλάβαμε
- 15. Λος Άντζελες
- 16. Επίλογος
11. Εξερεύνηση Ανατολικού Μπιγκ Άιλαντ
Στο Hilo θα μέναμε 22/3 έως 27/3. Στο διάστημα αυτό, θα είχαμε αυτοκίνητο και θα βλέπαμε τόσο το Hilo, όσο και το ανατολικό κομμάτι του Big Island (βόρεια Kohala, ακτή Hamakua και Puna). Στη συνέχεια, 27/3 έως 30/3, θα μέναμε στο Mountain View, γύρω στα 45 λεπτά από το Hilo. Με ένα τζιπ που θα νοικιάζαμε, θα βλέπαμε τα ηφαίστεια (Mauna Kea, Mauna Loa και Kilauea). Τέλος, από 30/3 έως 2/4 θα μέναμε στη Waikoloa, στα δυτικά, και με άλλο αμάξι θα γυρνούσαμε όσο προλαβαίναμε το δυτικό Big Island (νότια Kohala και Kona).
Ημέρα 12 & 13: Hilo & Περίχωρα
Η πτήση από Honolulu προς Hilo ήταν πολύ σύντομη, και σε λιγότερο από μία ώρα προσγειωθήκαμε στην κύρια πόλη της ανατολικής ακτής. Η μέρα αυτή είχε κυρίως αφιερωθεί στην Honolulu και στο Sea Life Park. Έχοντας φτάσει στο Big Island βράδυ, κατά τις 19:30, δεν έμεναν και πολλά να κάνουμε. Θα νοικιάζαμε αυτοκίνητο από 22/3 έως 27/3, δηλαδή για όσες μέρες θα μέναμε στο Hilo, θα κάναμε check-in στο ξενοδοχείο, θα τρώγαμε τίποτα και μετά ύπνος.
Το αεροδρόμιο του Hilo είναι μικρό, καμία σχέση με το διεθνές της Honolulu. Ακόμη και τα "γραφεία" των εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων βρίσκονται απέναντι από το κτήριο του αεροδρομίου. Το αεροδρόμιο εξυπηρετεί κυρίως την Hawaiian, που με συνεχείς πτήσεις Boeing 717 συνδέει την πόλη με τα υπόλοιπα νησιά της πολιτείας.
Η μεγάλη έκπληξη ήρθε, όταν πήγαμε στην θέση Α7 της Avis για να πάρουμε το αυτοκίνητο που είχαμε κλείσει, ένα Ford Focus, παρόμοιο με αυτό που είχαμε κάνει κράτηση και είχαμε οδηγήσει στο Oahu. Το αμάξι που μας έδωσαν, ήταν μια μαύρη κάμπριο Camaro, ένα αμάξι με το οποίο είχα ξετρελαθεί βλέποντας τον Μαγκάρετ (και περιστασιακά τον Ντάνο) να το οδηγεί στην Hawaii 5-0! Είχαμε δει κάμποσα τέτοια στο Oahu, αλλά τώρα θα είχαμε 5 ολόκληρες μέρες το αμάξι δικό μας! Πάνω στον ενθουσιασμό, πήγαμε να ξεχάσουμε να φορτώσουμε και την τσάντα με τις πετσέτες και τα μαγιό...
Στο Hilo θα είχαμε διαλέξει το Hilo Seaside Hotel. Είναι ένα μεσαίο ξενοδοχείο, στην άκρη του Hilo, κοντά στο αεροδρόμιο. Τα δωμάτια δεν είχαν κάτι το ξεχωριστό, αλλά φαίνονταν καθαρά. Επίσης το ξενοδοχείο είχε μια μικρή λιμνούλα στην αυλή και δωρεάν Wi-Fi και πάρκινγκ (γενικά, στο Big Island το πάρκινγκ ήταν δωρεάν). Πολύ κοντά στο ξενοδοχείο, στη διασταύρωση Kamehameha Avenue και Mamalahoa Highway (που έρχεται από αεροδρόμιο) βρίσκεται το Ken’s House of Pancakes, ανοικτό όλο το 24ωρο, με πολύ ωραίες τηγανίτες. Επίσης, απέναντι από το ξενοδοχείο, πάνω στη λιμνοθάλασσα, υπήρχε μια ωραία μικρή ταβέρνα. Αν και φαινομενικά σε όχι και τόσο καλό σημείο, τελικά το ξενοδοχείο μας βόλεψε.
Η εξερεύνηση του Hilo, ξεκίνησε ουσιαστικά την 13η ημέρα. Το Hilo σαν πόλη είναι μικρό, θυμίζει περισσότερο κωμόπολη. Τα αξιοθέατα της πόλης είναι λίγα, και περισσότερο αξίζει να κάνει κανείς βόλτα με τα πόδια. Τα περισσότερα κτήρια κατασκευάστηκαν στις αρχές του 20ου αιώνα, με το παλιότερο από αυτά, να στεγάζει το Lyman Museum & Mission House. Στο κτήριο του 1839 με ξύλινο σκελετό, στεγάζεται το μουσείο Lyman, το οποίο ουσιαστικά συνδυάζει δύο μουσεία σε ένα.
Στην Earth Heritage Gallery παρουσιάζεται η γεωλογία των νησιών. Στα εκθέματα περιλαμβάνονται τα δύο είδη λάβας, η αιχμηρή σαν ξυράφι aa και η σχετικά λεία pahoehoe. Εκτίθενται διάφορα άλλα "προϊόντα" από τα ηφαίστεια της Χαβάης, όπως τα μαλλιά της Πέλε, τα δάκρυα της Πέλε, βόμβες λάβας κλπ. Εξηγείται ο κύκλος ζωής των νησιών, από τη στιγμή που αρχίζει ο σχηματισμός τους ως υποθαλάσσιο βουνό, μέχρι τη δημιουργία ατόλης και τελικά την βύθισή τους. Παρουσιάζονται επίσης οι πολλές κλιματικές ζώνες και τα οικοσυστήματα που συναντά κανείς στο Big Island. Τέλος, υπάρχουν δείγματα από ορυκτά και απολιθώματα από όλο τον κόσμο.
Στην Island Heritage Gallery, ο επισκέπτης ενημερώνεται για την καθημερινή ζωή των διαφόρων εθνοτικών ομάδων του νησιού. Παρουσιάζονται ρούχα, καθημερινά αντικείμενα και ομοιώματα δωματίων από σπίτια. Ένα μεγάλο μέρος της Island Heritage Gallery ήταν κλειστό όταν επισκεφθήκαμε το μουσείο, όμως ήταν πολύ εντυπωσιακό και αποτελεί μια πολύ καλή εισαγωγή πριν την επίσκεψη στο Εθνικό Πάρκο Ηφαιστείων.
Δείγματα λάβας από το μουσείο Lyman
Τα μαλλιά (κάτω αριστερά) και τα δάκρυα (κάτω δεξιά) της Πέλε
Τα δύο είδη λάβας, aa και pahoehoe
Ομοίωμα δωματίου Ιαπωνικού σπιτιού
Κοντά στο Hilo, βρίσκονται οι καταρράκτες Rainbow. Οι καταρράκτες, που το πραγματικό τους όνομα είναι Waianuenue, έχουν πάρει το παρατσούκλι τους από το ουράνιο τόξο που λέγεται πως σχηματίζεται το πρωί από τις ακτίνες του ήλιου. Ο καταρράκτης δεν είναι μεγάλος, με ύψος 25 μέτρα, αλλά έχει πολύ εύκολη πρόσβαση. Υπάρχει μονοπάτι που ανεβαίνει στο ποτάμι και όταν τα νερά δεν είναι φουσκωμένα, μπορεί κάποιος να φτάσει και στο χείλος του καταρράκτη! Ακριβώς πίσω από τον καταρράκτη, υπάρχει μια σπηλιά. Σύμφωνα με το θρύλο, στη σπηλιά κατοικούσε Hina, μητέρα του μυθικού θεού Maui.
Οι καταρράκτες Rainbow
Οι καταρράκτες από ψηλά
Το ποτάμι που καταλήγει στους καταρράκτες
Δυστυχώς όλες τις μέρες που ήμασταν στο Hilo αναδιαμόρφωναν τα όμορφα πάρκα που υπάρχουν, με το γνωστότερο να είναι οι κήποι Liliuokalani. Όμως παρακολουθήσαμε τα παιδιά από δύο δημοτικά σχολεία να παίζουν ποδόσφαιρο σε ένα από τα γηπεδάκια του Hilo.
Σχεδόν όλες τις μέρες που μείναμε στο Hilo, τα βράδια έβρεχε ενώ τα πρωινά είτε είχε ήλιο είτε απλά συννεφιά, επιβεβαιώνοντας τον χαρακτηρισμό "rainy old Hilo". Τα στατιστικά λένε για σχεδόν 280 βροχερές ημέρες τον χρόνο. Όμως, δεν αξίζει καθόλου να μείνει κανείς στο ξενοδοχείο. Η πόλη έχει πολύ ωραία ατμόσφαιρα, και οι κάτοικοι είναι πολύ ευχάριστοι και ομιλητικοί, ακόμα και με τους ξένους.
Ημέρα 14: Ακτή Hamakua
Η προσήνεμη (βορειοανατολική) πλευρά του νησιού, λόγω των πολύ αυξημένων βροχοπτώσεων, προσφέρει πολλά όμορφα τοπία και υπέροχες εκδρομές με το αυτοκίνητο. Οι παρακάμψεις του κεντρικού #19 είναι πανέμορφες. Για τα μέρη τα οποία επισκεφθήκαμε, υπάρχει σήμανση στον δρόμο στυλ "Scenic Route", οπότε δεν είναι εύκολο να τα προσπεράσει κάποιος χωρίς να τα δει.
Ξεκινώντας από το Hilo προς τα βόρεια, πρώτη παράκαμψη στον Papeekeo Scenic Drive. Αυτή η παράκαμψη στον #19, είναι μεταξύ των μετρητών μιλίων 7 και 8, στο ύψος των Hawaii Tropical Botanical Gardens. Ο Papeekeo Scenic Drive είναι στενός, μίας λωρίδας ανά κατεύθυνση. Περνάει από τοπία γεμάτα βλάστηση.
Τοπία κατά μήκος του Papeekeo Scenic Drive
Στο ύψος των βοτανικών κήπων, αφού αφήσαμε το αυτοκίνητο στην άκρη του δρόμου, κατεβήκαμε προς την μικρή παραλία. Τα ρεύματα της θάλασσας και τα ηφαιστειακά βράχια, κάνουν επικίνδυνη την εν λόγω παραλία για κολύμπι.
Η μικρή παραλία Papeekeo
Το τοπίο δίπλα από την παραλία
Ένα άλλο ωραίο σημείο της διαδρομής, είναι στο ύψος της ξύλινης γέφυρας μίας λωρίδας. Αμέσως μετά τη γεφυρούλα, υπάρχει χώρος στην άκρη του δρόμους για να αφήσεις το αμάξι και να κατέβεις το μονοπάτι προς το ποτάμι που περνά από κάτω. Υπάρχει ένα μικρό τούνελ, απ'όπου τρέχει το νερό, σχηματίζοντας δύο μικρούς καταρράκτες.
Η ξύλινη γεφυρούλα πάνω από το ποτάμι
Το τούνελ, από το οποίο διέρχεται το ποτάμι
Ύστερα από την παράκαμψη του Papeekeo Scenic Drive, σειρά έχουν οι γνωστότεροι καταρράκτες του νησιού, οι Akaka Falls. Από το πάρκινγκ του πάρκου, ξεκινά ένα μονοπάτι περίπου 700 μέτρων, που προσφέρει θέα στους καταρράκτη Kahuna (100 μέτρων) και στους καταρράκτη Akaka (135 μέτρων). Υπολογίστε περίπου 45-60 λεπτά για την κυκλική διαδρομή. Γύρω από το μονοπάτι υπάρχει πυκνή βλάστηση και ο επισκέπτης βλέπει τους καταρράκτες από απόσταση, πάνω σε πλατφόρμες παρατήρησης. Δυστυχώς δεν μπορείς να πλησιάσεις κοντά.
Το δάσος της βροχής, στο πάρκο των καταρρακτών Akaka
Ο καταρράκτης Kahuna (πάνω) και ο καταρράκτης Akaka (κάτω)
Λίγο μετά τους καταρράκτες Akaka, βρίσκεται το Kolekole Beach Park. Το πάρκο βρίσκεται κάτω από μια μεγάλη γέφυρα, από την οποία περνά ο δρόμος. Στο ποτάμι που περνά από κάτω, πριν εκβάλλει στην θάλασσα ακριβώς δίπλα, σχηματίζονται 2-3 μικροί καταρράκτες. Αν και το ποτάμι την ημέρα που πήγαμε ήταν ήρεμο, η θάλασσα και εδώ σηκώνει πολύ κύμα και δεν είναι ασφαλής για κολύμπι.
Η γέφυρα στο Kolekole Beach Park
Ένας από τους μικρούς καταρράκτες που σχηματίζονται στο πάρκο
Στην παραλία υπάρχει πολύ κύμα, και το κολύμπι είναι επικίνδυνο
Έχοντας κάνει ήδη αρκετές στάσεις, παρακάμψαμε τους τριπλούς καταρράκτες Umauma Falls, οι οποίοι βρίσκονται λίγο βορειότερα από το Kolekole Beach Park.
Τελευταία στάση πριν καταλήξουμε στη Waimea, ήταν στο Laupahoehoe Point. Το συγκεκριμένο μνημείο, αν θυμάμαι καλά, βρίσκεται μετά τα σπίτια του χωριού. Το μνημείο βρίσκεται δίπλα στην ακτή από λάβα. Την 1η Απριλίου 1946, ένας σεισμός 8,1 ρίχτερ στην Αλάσκα, προκάλεσε τσουνάμι, το οποίο χτύπησε 5 ώρες αργότερα και την Χαβάη. Από τα κύματα ύψους 15-20 μέτρων πνίγηκαν πολλοί κάτοικοι των νησιών, μεταξύ αυτών και 32 μαθητές που είχαν πάει εκδρομή στην στενή κοιλάδα στο Laupahoehoe. Το συγκινητικό μνημείο είναι αφιερωμένο στα παιδιά αυτά, και υπάρχουν φωτογραφίες των θυμάτων. Ένα άλλο μεγάλο τσουνάμι χτύπησε τα νησιά το 1960, ύστερα από τον μεγάλο σεισμό στη Χιλή των 9,5 ρίχτερ. Έτσι, στο νησί έχουν πλέον δημιουργηθεί ζώνες εκκένωσης, οι οποίες οριοθετούνται από ειδικές πινακίδες τις οποίες μπορεί κάποιος να δει ακόμα και στο Hilo που επλήγη ιδιαίτερα από τις καταστροφές. Για την ενημέρωση του κόσμου, έχει ιδρυθεί και το Pacific Tsunami Museum στο Hilo
Η κοιλάδα στο Laupahoehoe
Η ακτή στο Laupahoehoe
Αργά το απόγευμα τελειώσαμε την διαδρομή στην πόλη Waimea. Ύστερα από λίγο περπάτημα και κάποιες αγορές, ξεκινήσαμε για την επιστροφή στο Hilo. Το τμήμα του δρόμου #19 από την Waimea μέχρι την ακτή Hamakua συχνά το βραδάκι έχει πυκνή ομίχλη και θέλει προσοχή. Την Waimea θα την βλέπαμε περισσότερο την επόμενη ημέρα, όταν θα ερχόμασταν από την μεγάλη πεζοπορία στην Waipio Valley.
Ημέρα 15: Waipio Valley, Waimea & Βόρεια Kohala
Η σημερινή μέρα θα είναι γεμάτη. Το πρωί θα κάναμε την ίδια διαδρομή με την προηγούμενη ημέρα, προσπερνώντας όλες της στάσεις κατά μήκος του #19 που είχαμε κάνει χθες. Στην διασταύρωση πριν το Honokaa, αντί να συνεχίσουμε προς Waimea, μπαίνουμε στον #240, ο οποίος προσεγγίζει την Waipio Valley από το νότο. Δεν ξέρω αν υπάρχει μονοπάτι για να μπει κάποιος στην κοιλάδα από τα βόρεια, αλλά ο πλησιέστερος δρόμος είναι ο #270, που τερματίζει στην Pololu Valley, 15 km σε ευθεία γραμμή βορειότερα.
Η απομονωμένη Waipio Valley είναι γνωστή και ως "Valley of the Kings". Στην ιερή κοιλάδα μεγάλωσε ο Μέγας Καμεχαμέχα, προτού ξεκινήσει την εκστρατεία του για την ένωση όλων των νησιών σε ένα βασίλειο. Πριν την ανακάλυψη της Χαβάης από τους Δυτικούς, στην κοιλάδα κατοικούσαν περίπου 10.000 άνθρωποι, και υπήρχαν διάφοροι αρχαίοι ναοί. Σήμερα έχουν απομείνει μόνο λίγοι κάτοικοι, οι οποίοι ασχολούνται κυρίως με τη γεωργία.
Η κοιλάδα έχει μήκος περίπου 10 km και πλάτος περίπου 1,5 km. Το παρατηρητήριο με τον χώρο στάθμευσης βρίσκονται σε υψόμετρο περίπου 800 μέτρων. Η κοιλάδα διαρρέεται από το Waipio Stream. Για να κατέβει κάποιος στην κοιλάδα, υπάρχουν 2 τρόποι. Ο πρώτος (ας πούμε εύκολος) είναι με αμάξι, οπωσδήποτε 4x4, καθώς ο δρόμος που κατεβαίνει είναι μεν ασφαλτοστρωμένος, αλλά είναι από τους πιο απότομους δρόμους του κόσμου (μέση κλίση 25%) και με λακκούβες. Ο δεύτερος, είναι με τα πόδια. Αυτόν επιλέξαμε και εμείς. Η συγκεκριμένη πεζοπορία απαιτεί οπωσδήποτε νερό και παπούτσια. Επίσης, καθώς μιλάμε για την προσήνεμη πλευρά, είναι πολύ πιθανό να βρέξει.
Η θέα της κοιλάδας Waipio από το παρατηρητήριο
Η διαδρομή με τα πόδια από το παρατηρητήριο μέχρι την βάση της κοιλάδας, μας πήρε 45 λεπτά. Η απόσταση δεν είναι μεγάλη, αλλά η απότομη κλίση του δρόμου σε αναγκάζει να προχωράς προσεκτικά και αργά.
Ο απότομος δρόμος για τη βάση της κοιλάδας
Κατεβαίνοντας κάτω, υπάρχουν 2 επιλογές. Η μια είναι προς τα δεξιά (ανατολικά), προς την παραλία. Η δεύτερη είναι προς τα αριστερά (δυτικά), προς τον εντυπωσιακό καταρράκτη Hiilawe, ύψους 500 μέτρων (!). Για τον καταρράκτη οι απόψεις διίστανται για το αν περνάς από ιδιωτικές εκτάσεις, οπότε προτιμήσαμε να πάμε στην παραλία. Ο χωματόδρομος από τη βάση της κοιλάδας μέχρι την παραλία έχει μεγάλες λακκούβες που πλημμυρίζουν με τη βροχή, οπότε ακόμη κι αν κάποιος κατέβει από το παρατηρητήριο με 4x4, θέλει και εδώ προσοχή μέχρι να οδηγήσει και να φτάσει στο χώρο στάθμευσης της παραλίας.
Φτάνοντας κάτω, το περπάτημα είναι πιο ξεκούραστο προς την παραλία
Βάρκα, κοντά στο ποτάμι
Η παραλία είναι φαρδιά με μαύρη άμμο, πλάτους 1,5 km. Υπάρχουν και καταρράκτες στις δύο πλευρές, που πέφτουν στη θάλασσα.
Η παραλία στην βάση της κοιλάδας Waipio
Καταρράκτης δίπλα από την παραλία
Όση ώρα ήμασταν στην παραλία, τα σύννεφα άρχισαν να πυκνώνουν, και λίγο αφότου ξεκινήσαμε για να ανέβουμε στο παρατηρητήριο άρχισε να ραντίζει. Ομπρέλες δεν είχαμε πάρει, αλλά οι σταγόνες που έπεφταν ήταν ό,τι έπρεπε για να δροσίζεσαι στην απότομη ανηφόρα. Μετά από μία ώρα, και κάμποσες στάσεις, φτάσαμε πάνω.
Εκτός από την παραλία και τους καταρράκτες, υπάρχει ένα άλλο μονοπάτι, το οποίο ξεκινά από την βόρεια άκρη της παραλίας και καταλήγει στην διπλανή κοιλάδα Waimanu, μήκους περίπου 25 km πήγαινε-έλα. Το μονοπάτι αυτό, το Muliwai Trail, είναι το ζιγκ-ζαγκ που φαίνεται από το παρατηρητήριο να ανεβαίνει στην απέναντι πλαγιά.
Στη συνέχεια, ξεκινήσαμε για να δούμε την βόρεια Kohala. Όταν ξεκινήσαμε για τη Waimea, το ψιλόβροχο είχε γίνει καταιγίδα. Φτάνοντας στην πόλη, η ουρανός είχε καθαρίσει και είχε βγει ουράνιο τόξο. Η πόλη βρίσκεται στα 800 μέτρα υψόμετρο, με ένα δροσερό κλίμα όλο το χρόνο.
Φτάνοντας στη Waimea, ο καιρός είχε αρχίσει να φτιάχνει
Η Waimea είναι η μεγαλύτερη πόλη στο βόρειο τμήμα του νησιού. Στην πόλη υπάρχουν κάμποσα καταστήματα, καθώς και ένα εμπορικό κέντρο, δίπλα από τον κεντρικό δρόμο. Στην πόλη, επίσης στεγάζεται το κέντρο επισκεπτών του W. M. Keck Observatory. Τα δύο υπερσύγχρονα τηλεσκόπια, βρίσκονται στην κορυφή του Mauna Kea, σε υψόμετρο 4.205 μέτρων. Ο πεντακάθαρος ουρανός και το μεγάλο υψόμετρο αποτελούν τις ιδανικές συνθήκες για την παρατήρηση του ουρανού, αλλά η πρόσβαση σε αυτά είναι δύσκολη. Έτσι ο επισκέπτης μπορεί να επισκεφθεί το κέντρο στην Waimea. Αν και για εμένα πιστεύω θα ήταν πολύ ενδιαφέρουσα η επίσκεψη, το κέντρο είναι ανοικτό από 10:00-14:00, οπότε ήταν δύσκολη η επίσκεψη σε αυτό από το Hilo εκείνες τις ώρες. Όμως, η Waimea φημίζεται κυρίως για τα ράντσα και τους καουμπόηδες.
Οι πρώτες αγελάδες ήρθαν στην Χαβάη από τον Βρετανό πλοίαρχο Τζορτζ Βανκούβερ, ως δώρο στον βασιλιά Καμεχαμέχα το 1792. Τα πρώτα άλογα εισήχθησαν το 1803 από το Μεξικό. Οι πρώτοι Μεξικάνοι καουμπόηδες (πανιόλο) ήρθαν από την Καλιφόρνια το 1832. Σήμερα, το μεγαλύτερο ράντσο στην πόλη είναι το ράντσο Parker.
Η Waimea αποτελεί το κέντρο της κτηνοτροφίας για την πολιτεία
Στη συνέχεια, φύγαμε από τη Waimea κατευθυνόμενοι προς το Kapaau στον βορρά. Η διαδρομή μέσω του Kohala Mountain Road ή Highway 250, ήταν απολαυστική, εν μέρει λόγω και της ώρας που την κάναμε 17:30-18:00 με τον ήλιο να έχει χαμηλώσει. Ο γραφικός δρόμος, που πηγαίνει παράλληλα στην κορυφογραμμή της οροσειράς Kohala, είναι μίας λωρίδας ανά κατεύθυνση. Περνάει από πολλά ράντσα της περιοχής. Σταματήσαμε σε διάφορα σημεία της διαδρομής, θαυμάζοντας το τοπίο και τις παραλίες της ηλιόλουστης δυτικής ακτής του νησιού, που θα επισκεπτόμασταν τις τελευταίες ημέρες. Από τον δρόμο φαίνεται το χώρισμα, μεταξύ της καταπράσινης προσήνεμης πλευράς του νησιού και του ξηρού τοπίου που επικρατεί στην δυτική ακτή.
Καταπράσινα τοπία στην αρχή του Kohala Mountain Road
Πηγαίνοντας βόρεια, το τοπίο γίνεται καφέ
Η δυτική ακτή, αμέσως μετά από την παραλία Hapuna
Στο τέλος του Kohala Mountain Road, στρίβοντας δεξιά στην διασταύρωση, φτάνουμε στο χωριόKapaau. Το χωριό αυτό είναι ο τόπος που γεννήθηκε ο μεγάλος βασιλιάς, ο Μέγας Καμεχαμέχα, το 1758. Στο χωριό βρίσκεται το αυθεντικό άγαλμα του βασιλιά, αντίγραφο του οποίου βρίσκεται στη Honolulu, απέναντι από το Iolani Palace.
Το αυθεντικό άγαλμα του Μέγα Καμεχαμέχα, στο Kapaau
Φεύγοντας από το Kapaau, κατευθυνθήκαμε νοτιοανατολικά, προς την κοιλάδα Pololu. Η Pololu Valley βρίσκεται περίπου 15 km βόρεια από την Waipio Valley, που είχαμε κάνει πεζοπορία εκείνο το πρωί. Μεταξύ των 2 κοιλάδων, είχαμε επιλέξει να κατέβουμε στην Waipio. Και σε αυτή την κοιλάδα υπάρχει μονοπάτι που κατεβαίνει κάτω. Καθώς ξαναβρισκόμασταν στην προσήνεμη πλευρά, ο ήλιος που μας είχε ζεστάνει στον Kohala Mountain Road, έδωσε την θέση του στη συννεφιά και στο ψιλόβροχο.
Η κοιλάδα Pololu
Δεν υπάρχει δρόμος που να συνδέει τις Pololu και Waipio διαμέσου των άλλων κοιλάδων, οπότε για τον γυρισμό έπρεπε να γυρίσουμε όπως ήρθαμε, μέσω του Kohala Mountain Road στην Waimea και στη συνέχεια μέσω του #19 στο Hilo. Αν και πολύ κουρασμένοι από τη σημερινή διαδρομή, τα τοπία που συναντήσαμε ήταν σίγουρα πανέμορφα και άξιζε τον κόπο.
Ημέρα 16: Puna
Την τελευταία ημέρα παραμονής μας στο Hilo, θα επισκεπτόμασταν την Puna, που περιλαμβάνει το τμήμα του νησιού ανατολικά από το Εθνικό Πάρκο Ηφαιστείων. Η λάβα έχει προκαλέσει ζημιές στην περιοχή από τις διάφορες ηφαιστειακές εκρήξεις. Παρ'όλ'αυτά, υπάρχουν κάποια μέρη που αξίζουν επίσκεψη.
Πρώτος προορισμός ήταν το Lava Tree State Monument. Πλησιάζοντας με το αυτοκίνητο στην τοποθεσία, το τοπίο φαίνεται βομβαρδισμένο, καθώς πολλά δέντρα έχουν πέσει. Το ίδιο το μνημείο, ή καλύτερα πάρκο, περιλαμβάνει δέντρα οχία, τα οποία αποτεφρώθηκαν από την ηφαιστειακή έκρηξη του 1790. Όταν η λάβα υποχώρησε και κρύωσε, οι κορμοί των δέντρων είχαν μετατραπεί σε γλυπτά διαφόρων σχημάτων. Στο πάρκο υπάρχει μονοπάτι 1 km, το οποίο περνά ανάμεσα από περίπου 40 τέτοια γλυπτά. Καθώς στο πάρκο υπάρχουν πολλές εμφανείς ρωγμές στο έδαφος, αλλά και άλλες που καλύπτονται από την βλάστηση, είναι επικίνδυνη η παρέκκλιση από το σημαδεμένο μονοπάτι.
Οι αποτεφρωμένοι κορμοί στο Lava Tree State Monument
Σε πολλά σημεία το έδαφος έχει πάθει καθίζηση
Μετά το Lava Tree State Monument, συνεχίσαμε προς το ακρωτήρι Kumukahi, το ανατολικότερο άκρο του νησιού. Εδώ πήραμε την πρώτη γεύση από τη στερεοποιημένη πλέον λάβα, η οποία κάλυψε όλη την έκταση γύρω από τον φάρο, το 1960. Τότε, ένα ποτάμι λάβας πλάτους 800 μέτρων, σάρωσε την πόλη Kapoho κατευθυνόμενο προς την ακτή. Ο φάρος γλίτωσε, καθώς η λάβα κινήθηκε γύρω του. Από το Lava Tree State Monument, ακολουθούμε τον #132 και μετά την διασταύρωση με τον #137 συνεχίζουμε στον χωματόδρομο για άλλα 3 km. Ο δρόμος έχει χαλίκια και λακκούβες, αλλά οδηγώντας αργά και προσεκτικά τα καταφέρνει και χαμηλό αμάξι.
Από την αρχή του χωματόδρομου το τοπίο αλλάζει δραματικά. Στερεοποιημένη λάβα εκτείνεται μέχρι τη θάλασσα, με κάποιους θάμνους και μικρά δέντρα να κάνουν την εμφάνισή τους στις ρωγμές. Μεγάλα τμήματα είναι καλυμμένα με τη λάβα aa, που είναι (πάρα) πολύ κοφτερή. Θέλει ιδιαίτερη προσοχή το περπάτημα πάνω στη λάβα, γιατί αν γλιστρήσεις...
Το τοπίο στη διαδρομή για το ακρωτήριο Kumukahi
Ο φάρος στο ακρωτήρι
Έχοντας πάει πλέον 15:00, ξεκινήσαμε για να δούμε τον #137. Η διαδρομή που θα κάναμε ήταν από τη διασταύρωση που άρχιζε ο χωματόδρομος μέχρι το τέρμα του στην παραλία Kaimu στα νοτιοδυτικά. Το τμήμα της διαδρομής που ήταν παραλιακό, είναι κατά τη γνώμη μου η ομορφότερη διαδρομή που κάναμε με το αυτοκίνητο όσες μέρες μείναμε στα νησιά.
Στο βορειοανατολικό άκρο του παραλιακού #137, βρίσκεται το Ahalanui Beach Park. Στην περιοχή υπάρχουν θερμές πηγές, οι οποίες συνδέονται με μια πισίνα δίπλα από τη θάλασσα. Το θαλασσινό νερό εισχωρεί στην πισίνα, αλλά παρά τα κύματα της θάλασσας, το νερό στην πισίνα παραμένει ήρεμο. Υπάρχει και ναυαγοσώστης. Το νερό είναι ζεστό και είναι ό,τι πρέπει για χαλάρωση. Όταν είχαμε επισκεφθεί το μέρος ήταν και ένας ηλικιωμένος που έπαιζε γιουκαλίλι!
Η πισίνα στο Ahalanui Beach Park
Συνεχίζοντας νοτιοδυτικά, λίγο μετά το Ahalanui, βρίσκεται το Isaac Hale Beach Park. Το τοπίο εδώ είναι πιο άγριο, με μεγάλες πέτρες στη θάλασσα. Σχεδόν όλος ο κόσμος εδώ, ήταν ντόπιοι νεαροί, και το μέρος προσφέρεται για σέρφινγκ.
Το Isaac Hale Beach Park
Από εδώ και πέρα, το τοπίο είναι πανέμορφο, με ωραία βλάστηση πάνω από τη λάβα που καταλήγει στην ακτή. Κατά μήκος του δρόμου, υπάρχουν διάφορα σημεία που μπορεί κανείς να σταματήσει και να βγάλει φωτογραφίες.
Πανέμορφα τοπία κατά μήκος του #137
Ο #137 καταλήγει στην παραλία Kaimu, πριν αλλάξει σε #130 και αλλάξει πορεία ξαφνικά προς τα βόρεια. Η έκρηξη στον κρατήρα Puu Oo το 1990, ήταν αυτή που δημιούργησε το τοπίο που βλέπουμε σήμερα. Από την λάβα που εκτοξεύθηκε, καλύφθηκε το χωριό Kalapana και καταστράφηκε η παλιά γραφική παραλία Kaimu, με την τότε μαύρη άμμο. Σήμερα, μπορεί κάποιος να περπατήσει πάνω στην στερεοποιημένη λάβα, η οποία στο μεγαλύτερο μέρος είναι Pahoehoe και είναι λιγότερο αιχμηρή. Μετά από λίγο περπάτημα, φτάνει κανείς στην μικρή παραλία με βότσαλο, που έχει αρχίσει να σχηματίζεται δίπλα από τη θάλασσα.
Η λάβα Pahoehoe
Το τοπίο και η παραλία στο Kaimu
Για τον γυρισμό, πήραμε τον #130 που βγάζει στο Hilo. Τα σημερινά τοπία που αντικρίσαμε, ήταν επίσης πανέμορφα. Οι εκτάσεις της στερεοποιημένης λάβας ήταν σίγουρα εντυπωσιακές. Το σημερινό βράδυ θα ήταν το τελευταίο στο Hilo. Αύριο πρωί, θα αλλάζαμε αυτοκίνητο παίρνοντας ένα Jeep Wrangler και θα φεύγαμε για το Mountain View, περίπου 45 λεπτά (μαζί με την κίνηση στον δρόμο του αεροδρομίου) από το Hilo. Για τις επόμενες 3 ημέρες, θα είχαμε την ευκαιρία να δούμε την "πηγή του κακού" στο Εθνικό Πάρκο Ηφαιστείων.
Στο Hilo θα μέναμε 22/3 έως 27/3. Στο διάστημα αυτό, θα είχαμε αυτοκίνητο και θα βλέπαμε τόσο το Hilo, όσο και το ανατολικό κομμάτι του Big Island (βόρεια Kohala, ακτή Hamakua και Puna). Στη συνέχεια, 27/3 έως 30/3, θα μέναμε στο Mountain View, γύρω στα 45 λεπτά από το Hilo. Με ένα τζιπ που θα νοικιάζαμε, θα βλέπαμε τα ηφαίστεια (Mauna Kea, Mauna Loa και Kilauea). Τέλος, από 30/3 έως 2/4 θα μέναμε στη Waikoloa, στα δυτικά, και με άλλο αμάξι θα γυρνούσαμε όσο προλαβαίναμε το δυτικό Big Island (νότια Kohala και Kona).
Ημέρα 12 & 13: Hilo & Περίχωρα
Η πτήση από Honolulu προς Hilo ήταν πολύ σύντομη, και σε λιγότερο από μία ώρα προσγειωθήκαμε στην κύρια πόλη της ανατολικής ακτής. Η μέρα αυτή είχε κυρίως αφιερωθεί στην Honolulu και στο Sea Life Park. Έχοντας φτάσει στο Big Island βράδυ, κατά τις 19:30, δεν έμεναν και πολλά να κάνουμε. Θα νοικιάζαμε αυτοκίνητο από 22/3 έως 27/3, δηλαδή για όσες μέρες θα μέναμε στο Hilo, θα κάναμε check-in στο ξενοδοχείο, θα τρώγαμε τίποτα και μετά ύπνος.
Το αεροδρόμιο του Hilo είναι μικρό, καμία σχέση με το διεθνές της Honolulu. Ακόμη και τα "γραφεία" των εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων βρίσκονται απέναντι από το κτήριο του αεροδρομίου. Το αεροδρόμιο εξυπηρετεί κυρίως την Hawaiian, που με συνεχείς πτήσεις Boeing 717 συνδέει την πόλη με τα υπόλοιπα νησιά της πολιτείας.
Η μεγάλη έκπληξη ήρθε, όταν πήγαμε στην θέση Α7 της Avis για να πάρουμε το αυτοκίνητο που είχαμε κλείσει, ένα Ford Focus, παρόμοιο με αυτό που είχαμε κάνει κράτηση και είχαμε οδηγήσει στο Oahu. Το αμάξι που μας έδωσαν, ήταν μια μαύρη κάμπριο Camaro, ένα αμάξι με το οποίο είχα ξετρελαθεί βλέποντας τον Μαγκάρετ (και περιστασιακά τον Ντάνο) να το οδηγεί στην Hawaii 5-0! Είχαμε δει κάμποσα τέτοια στο Oahu, αλλά τώρα θα είχαμε 5 ολόκληρες μέρες το αμάξι δικό μας! Πάνω στον ενθουσιασμό, πήγαμε να ξεχάσουμε να φορτώσουμε και την τσάντα με τις πετσέτες και τα μαγιό...
Στο Hilo θα είχαμε διαλέξει το Hilo Seaside Hotel. Είναι ένα μεσαίο ξενοδοχείο, στην άκρη του Hilo, κοντά στο αεροδρόμιο. Τα δωμάτια δεν είχαν κάτι το ξεχωριστό, αλλά φαίνονταν καθαρά. Επίσης το ξενοδοχείο είχε μια μικρή λιμνούλα στην αυλή και δωρεάν Wi-Fi και πάρκινγκ (γενικά, στο Big Island το πάρκινγκ ήταν δωρεάν). Πολύ κοντά στο ξενοδοχείο, στη διασταύρωση Kamehameha Avenue και Mamalahoa Highway (που έρχεται από αεροδρόμιο) βρίσκεται το Ken’s House of Pancakes, ανοικτό όλο το 24ωρο, με πολύ ωραίες τηγανίτες. Επίσης, απέναντι από το ξενοδοχείο, πάνω στη λιμνοθάλασσα, υπήρχε μια ωραία μικρή ταβέρνα. Αν και φαινομενικά σε όχι και τόσο καλό σημείο, τελικά το ξενοδοχείο μας βόλεψε.
Η εξερεύνηση του Hilo, ξεκίνησε ουσιαστικά την 13η ημέρα. Το Hilo σαν πόλη είναι μικρό, θυμίζει περισσότερο κωμόπολη. Τα αξιοθέατα της πόλης είναι λίγα, και περισσότερο αξίζει να κάνει κανείς βόλτα με τα πόδια. Τα περισσότερα κτήρια κατασκευάστηκαν στις αρχές του 20ου αιώνα, με το παλιότερο από αυτά, να στεγάζει το Lyman Museum & Mission House. Στο κτήριο του 1839 με ξύλινο σκελετό, στεγάζεται το μουσείο Lyman, το οποίο ουσιαστικά συνδυάζει δύο μουσεία σε ένα.
Στην Earth Heritage Gallery παρουσιάζεται η γεωλογία των νησιών. Στα εκθέματα περιλαμβάνονται τα δύο είδη λάβας, η αιχμηρή σαν ξυράφι aa και η σχετικά λεία pahoehoe. Εκτίθενται διάφορα άλλα "προϊόντα" από τα ηφαίστεια της Χαβάης, όπως τα μαλλιά της Πέλε, τα δάκρυα της Πέλε, βόμβες λάβας κλπ. Εξηγείται ο κύκλος ζωής των νησιών, από τη στιγμή που αρχίζει ο σχηματισμός τους ως υποθαλάσσιο βουνό, μέχρι τη δημιουργία ατόλης και τελικά την βύθισή τους. Παρουσιάζονται επίσης οι πολλές κλιματικές ζώνες και τα οικοσυστήματα που συναντά κανείς στο Big Island. Τέλος, υπάρχουν δείγματα από ορυκτά και απολιθώματα από όλο τον κόσμο.
Στην Island Heritage Gallery, ο επισκέπτης ενημερώνεται για την καθημερινή ζωή των διαφόρων εθνοτικών ομάδων του νησιού. Παρουσιάζονται ρούχα, καθημερινά αντικείμενα και ομοιώματα δωματίων από σπίτια. Ένα μεγάλο μέρος της Island Heritage Gallery ήταν κλειστό όταν επισκεφθήκαμε το μουσείο, όμως ήταν πολύ εντυπωσιακό και αποτελεί μια πολύ καλή εισαγωγή πριν την επίσκεψη στο Εθνικό Πάρκο Ηφαιστείων.
Δείγματα λάβας από το μουσείο Lyman
Τα μαλλιά (κάτω αριστερά) και τα δάκρυα (κάτω δεξιά) της Πέλε
Τα δύο είδη λάβας, aa και pahoehoe
Ομοίωμα δωματίου Ιαπωνικού σπιτιού
Κοντά στο Hilo, βρίσκονται οι καταρράκτες Rainbow. Οι καταρράκτες, που το πραγματικό τους όνομα είναι Waianuenue, έχουν πάρει το παρατσούκλι τους από το ουράνιο τόξο που λέγεται πως σχηματίζεται το πρωί από τις ακτίνες του ήλιου. Ο καταρράκτης δεν είναι μεγάλος, με ύψος 25 μέτρα, αλλά έχει πολύ εύκολη πρόσβαση. Υπάρχει μονοπάτι που ανεβαίνει στο ποτάμι και όταν τα νερά δεν είναι φουσκωμένα, μπορεί κάποιος να φτάσει και στο χείλος του καταρράκτη! Ακριβώς πίσω από τον καταρράκτη, υπάρχει μια σπηλιά. Σύμφωνα με το θρύλο, στη σπηλιά κατοικούσε Hina, μητέρα του μυθικού θεού Maui.
Οι καταρράκτες Rainbow
Οι καταρράκτες από ψηλά
Το ποτάμι που καταλήγει στους καταρράκτες
Δυστυχώς όλες τις μέρες που ήμασταν στο Hilo αναδιαμόρφωναν τα όμορφα πάρκα που υπάρχουν, με το γνωστότερο να είναι οι κήποι Liliuokalani. Όμως παρακολουθήσαμε τα παιδιά από δύο δημοτικά σχολεία να παίζουν ποδόσφαιρο σε ένα από τα γηπεδάκια του Hilo.
Σχεδόν όλες τις μέρες που μείναμε στο Hilo, τα βράδια έβρεχε ενώ τα πρωινά είτε είχε ήλιο είτε απλά συννεφιά, επιβεβαιώνοντας τον χαρακτηρισμό "rainy old Hilo". Τα στατιστικά λένε για σχεδόν 280 βροχερές ημέρες τον χρόνο. Όμως, δεν αξίζει καθόλου να μείνει κανείς στο ξενοδοχείο. Η πόλη έχει πολύ ωραία ατμόσφαιρα, και οι κάτοικοι είναι πολύ ευχάριστοι και ομιλητικοί, ακόμα και με τους ξένους.
Ημέρα 14: Ακτή Hamakua
Η προσήνεμη (βορειοανατολική) πλευρά του νησιού, λόγω των πολύ αυξημένων βροχοπτώσεων, προσφέρει πολλά όμορφα τοπία και υπέροχες εκδρομές με το αυτοκίνητο. Οι παρακάμψεις του κεντρικού #19 είναι πανέμορφες. Για τα μέρη τα οποία επισκεφθήκαμε, υπάρχει σήμανση στον δρόμο στυλ "Scenic Route", οπότε δεν είναι εύκολο να τα προσπεράσει κάποιος χωρίς να τα δει.
Ξεκινώντας από το Hilo προς τα βόρεια, πρώτη παράκαμψη στον Papeekeo Scenic Drive. Αυτή η παράκαμψη στον #19, είναι μεταξύ των μετρητών μιλίων 7 και 8, στο ύψος των Hawaii Tropical Botanical Gardens. Ο Papeekeo Scenic Drive είναι στενός, μίας λωρίδας ανά κατεύθυνση. Περνάει από τοπία γεμάτα βλάστηση.
Τοπία κατά μήκος του Papeekeo Scenic Drive
Στο ύψος των βοτανικών κήπων, αφού αφήσαμε το αυτοκίνητο στην άκρη του δρόμου, κατεβήκαμε προς την μικρή παραλία. Τα ρεύματα της θάλασσας και τα ηφαιστειακά βράχια, κάνουν επικίνδυνη την εν λόγω παραλία για κολύμπι.
Η μικρή παραλία Papeekeo
Το τοπίο δίπλα από την παραλία
Ένα άλλο ωραίο σημείο της διαδρομής, είναι στο ύψος της ξύλινης γέφυρας μίας λωρίδας. Αμέσως μετά τη γεφυρούλα, υπάρχει χώρος στην άκρη του δρόμους για να αφήσεις το αμάξι και να κατέβεις το μονοπάτι προς το ποτάμι που περνά από κάτω. Υπάρχει ένα μικρό τούνελ, απ'όπου τρέχει το νερό, σχηματίζοντας δύο μικρούς καταρράκτες.
Η ξύλινη γεφυρούλα πάνω από το ποτάμι
Το τούνελ, από το οποίο διέρχεται το ποτάμι
Ύστερα από την παράκαμψη του Papeekeo Scenic Drive, σειρά έχουν οι γνωστότεροι καταρράκτες του νησιού, οι Akaka Falls. Από το πάρκινγκ του πάρκου, ξεκινά ένα μονοπάτι περίπου 700 μέτρων, που προσφέρει θέα στους καταρράκτη Kahuna (100 μέτρων) και στους καταρράκτη Akaka (135 μέτρων). Υπολογίστε περίπου 45-60 λεπτά για την κυκλική διαδρομή. Γύρω από το μονοπάτι υπάρχει πυκνή βλάστηση και ο επισκέπτης βλέπει τους καταρράκτες από απόσταση, πάνω σε πλατφόρμες παρατήρησης. Δυστυχώς δεν μπορείς να πλησιάσεις κοντά.
Το δάσος της βροχής, στο πάρκο των καταρρακτών Akaka
Ο καταρράκτης Kahuna (πάνω) και ο καταρράκτης Akaka (κάτω)
Λίγο μετά τους καταρράκτες Akaka, βρίσκεται το Kolekole Beach Park. Το πάρκο βρίσκεται κάτω από μια μεγάλη γέφυρα, από την οποία περνά ο δρόμος. Στο ποτάμι που περνά από κάτω, πριν εκβάλλει στην θάλασσα ακριβώς δίπλα, σχηματίζονται 2-3 μικροί καταρράκτες. Αν και το ποτάμι την ημέρα που πήγαμε ήταν ήρεμο, η θάλασσα και εδώ σηκώνει πολύ κύμα και δεν είναι ασφαλής για κολύμπι.
Η γέφυρα στο Kolekole Beach Park
Ένας από τους μικρούς καταρράκτες που σχηματίζονται στο πάρκο
Στην παραλία υπάρχει πολύ κύμα, και το κολύμπι είναι επικίνδυνο
Έχοντας κάνει ήδη αρκετές στάσεις, παρακάμψαμε τους τριπλούς καταρράκτες Umauma Falls, οι οποίοι βρίσκονται λίγο βορειότερα από το Kolekole Beach Park.
Τελευταία στάση πριν καταλήξουμε στη Waimea, ήταν στο Laupahoehoe Point. Το συγκεκριμένο μνημείο, αν θυμάμαι καλά, βρίσκεται μετά τα σπίτια του χωριού. Το μνημείο βρίσκεται δίπλα στην ακτή από λάβα. Την 1η Απριλίου 1946, ένας σεισμός 8,1 ρίχτερ στην Αλάσκα, προκάλεσε τσουνάμι, το οποίο χτύπησε 5 ώρες αργότερα και την Χαβάη. Από τα κύματα ύψους 15-20 μέτρων πνίγηκαν πολλοί κάτοικοι των νησιών, μεταξύ αυτών και 32 μαθητές που είχαν πάει εκδρομή στην στενή κοιλάδα στο Laupahoehoe. Το συγκινητικό μνημείο είναι αφιερωμένο στα παιδιά αυτά, και υπάρχουν φωτογραφίες των θυμάτων. Ένα άλλο μεγάλο τσουνάμι χτύπησε τα νησιά το 1960, ύστερα από τον μεγάλο σεισμό στη Χιλή των 9,5 ρίχτερ. Έτσι, στο νησί έχουν πλέον δημιουργηθεί ζώνες εκκένωσης, οι οποίες οριοθετούνται από ειδικές πινακίδες τις οποίες μπορεί κάποιος να δει ακόμα και στο Hilo που επλήγη ιδιαίτερα από τις καταστροφές. Για την ενημέρωση του κόσμου, έχει ιδρυθεί και το Pacific Tsunami Museum στο Hilo
Η κοιλάδα στο Laupahoehoe
Η ακτή στο Laupahoehoe
Αργά το απόγευμα τελειώσαμε την διαδρομή στην πόλη Waimea. Ύστερα από λίγο περπάτημα και κάποιες αγορές, ξεκινήσαμε για την επιστροφή στο Hilo. Το τμήμα του δρόμου #19 από την Waimea μέχρι την ακτή Hamakua συχνά το βραδάκι έχει πυκνή ομίχλη και θέλει προσοχή. Την Waimea θα την βλέπαμε περισσότερο την επόμενη ημέρα, όταν θα ερχόμασταν από την μεγάλη πεζοπορία στην Waipio Valley.
Ημέρα 15: Waipio Valley, Waimea & Βόρεια Kohala
Η σημερινή μέρα θα είναι γεμάτη. Το πρωί θα κάναμε την ίδια διαδρομή με την προηγούμενη ημέρα, προσπερνώντας όλες της στάσεις κατά μήκος του #19 που είχαμε κάνει χθες. Στην διασταύρωση πριν το Honokaa, αντί να συνεχίσουμε προς Waimea, μπαίνουμε στον #240, ο οποίος προσεγγίζει την Waipio Valley από το νότο. Δεν ξέρω αν υπάρχει μονοπάτι για να μπει κάποιος στην κοιλάδα από τα βόρεια, αλλά ο πλησιέστερος δρόμος είναι ο #270, που τερματίζει στην Pololu Valley, 15 km σε ευθεία γραμμή βορειότερα.
Η απομονωμένη Waipio Valley είναι γνωστή και ως "Valley of the Kings". Στην ιερή κοιλάδα μεγάλωσε ο Μέγας Καμεχαμέχα, προτού ξεκινήσει την εκστρατεία του για την ένωση όλων των νησιών σε ένα βασίλειο. Πριν την ανακάλυψη της Χαβάης από τους Δυτικούς, στην κοιλάδα κατοικούσαν περίπου 10.000 άνθρωποι, και υπήρχαν διάφοροι αρχαίοι ναοί. Σήμερα έχουν απομείνει μόνο λίγοι κάτοικοι, οι οποίοι ασχολούνται κυρίως με τη γεωργία.
Η κοιλάδα έχει μήκος περίπου 10 km και πλάτος περίπου 1,5 km. Το παρατηρητήριο με τον χώρο στάθμευσης βρίσκονται σε υψόμετρο περίπου 800 μέτρων. Η κοιλάδα διαρρέεται από το Waipio Stream. Για να κατέβει κάποιος στην κοιλάδα, υπάρχουν 2 τρόποι. Ο πρώτος (ας πούμε εύκολος) είναι με αμάξι, οπωσδήποτε 4x4, καθώς ο δρόμος που κατεβαίνει είναι μεν ασφαλτοστρωμένος, αλλά είναι από τους πιο απότομους δρόμους του κόσμου (μέση κλίση 25%) και με λακκούβες. Ο δεύτερος, είναι με τα πόδια. Αυτόν επιλέξαμε και εμείς. Η συγκεκριμένη πεζοπορία απαιτεί οπωσδήποτε νερό και παπούτσια. Επίσης, καθώς μιλάμε για την προσήνεμη πλευρά, είναι πολύ πιθανό να βρέξει.
Η θέα της κοιλάδας Waipio από το παρατηρητήριο
Η διαδρομή με τα πόδια από το παρατηρητήριο μέχρι την βάση της κοιλάδας, μας πήρε 45 λεπτά. Η απόσταση δεν είναι μεγάλη, αλλά η απότομη κλίση του δρόμου σε αναγκάζει να προχωράς προσεκτικά και αργά.
Ο απότομος δρόμος για τη βάση της κοιλάδας
Κατεβαίνοντας κάτω, υπάρχουν 2 επιλογές. Η μια είναι προς τα δεξιά (ανατολικά), προς την παραλία. Η δεύτερη είναι προς τα αριστερά (δυτικά), προς τον εντυπωσιακό καταρράκτη Hiilawe, ύψους 500 μέτρων (!). Για τον καταρράκτη οι απόψεις διίστανται για το αν περνάς από ιδιωτικές εκτάσεις, οπότε προτιμήσαμε να πάμε στην παραλία. Ο χωματόδρομος από τη βάση της κοιλάδας μέχρι την παραλία έχει μεγάλες λακκούβες που πλημμυρίζουν με τη βροχή, οπότε ακόμη κι αν κάποιος κατέβει από το παρατηρητήριο με 4x4, θέλει και εδώ προσοχή μέχρι να οδηγήσει και να φτάσει στο χώρο στάθμευσης της παραλίας.
Φτάνοντας κάτω, το περπάτημα είναι πιο ξεκούραστο προς την παραλία
Βάρκα, κοντά στο ποτάμι
Η παραλία είναι φαρδιά με μαύρη άμμο, πλάτους 1,5 km. Υπάρχουν και καταρράκτες στις δύο πλευρές, που πέφτουν στη θάλασσα.
Η παραλία στην βάση της κοιλάδας Waipio
Καταρράκτης δίπλα από την παραλία
Όση ώρα ήμασταν στην παραλία, τα σύννεφα άρχισαν να πυκνώνουν, και λίγο αφότου ξεκινήσαμε για να ανέβουμε στο παρατηρητήριο άρχισε να ραντίζει. Ομπρέλες δεν είχαμε πάρει, αλλά οι σταγόνες που έπεφταν ήταν ό,τι έπρεπε για να δροσίζεσαι στην απότομη ανηφόρα. Μετά από μία ώρα, και κάμποσες στάσεις, φτάσαμε πάνω.
Εκτός από την παραλία και τους καταρράκτες, υπάρχει ένα άλλο μονοπάτι, το οποίο ξεκινά από την βόρεια άκρη της παραλίας και καταλήγει στην διπλανή κοιλάδα Waimanu, μήκους περίπου 25 km πήγαινε-έλα. Το μονοπάτι αυτό, το Muliwai Trail, είναι το ζιγκ-ζαγκ που φαίνεται από το παρατηρητήριο να ανεβαίνει στην απέναντι πλαγιά.
Στη συνέχεια, ξεκινήσαμε για να δούμε την βόρεια Kohala. Όταν ξεκινήσαμε για τη Waimea, το ψιλόβροχο είχε γίνει καταιγίδα. Φτάνοντας στην πόλη, η ουρανός είχε καθαρίσει και είχε βγει ουράνιο τόξο. Η πόλη βρίσκεται στα 800 μέτρα υψόμετρο, με ένα δροσερό κλίμα όλο το χρόνο.
Φτάνοντας στη Waimea, ο καιρός είχε αρχίσει να φτιάχνει
Η Waimea είναι η μεγαλύτερη πόλη στο βόρειο τμήμα του νησιού. Στην πόλη υπάρχουν κάμποσα καταστήματα, καθώς και ένα εμπορικό κέντρο, δίπλα από τον κεντρικό δρόμο. Στην πόλη, επίσης στεγάζεται το κέντρο επισκεπτών του W. M. Keck Observatory. Τα δύο υπερσύγχρονα τηλεσκόπια, βρίσκονται στην κορυφή του Mauna Kea, σε υψόμετρο 4.205 μέτρων. Ο πεντακάθαρος ουρανός και το μεγάλο υψόμετρο αποτελούν τις ιδανικές συνθήκες για την παρατήρηση του ουρανού, αλλά η πρόσβαση σε αυτά είναι δύσκολη. Έτσι ο επισκέπτης μπορεί να επισκεφθεί το κέντρο στην Waimea. Αν και για εμένα πιστεύω θα ήταν πολύ ενδιαφέρουσα η επίσκεψη, το κέντρο είναι ανοικτό από 10:00-14:00, οπότε ήταν δύσκολη η επίσκεψη σε αυτό από το Hilo εκείνες τις ώρες. Όμως, η Waimea φημίζεται κυρίως για τα ράντσα και τους καουμπόηδες.
Οι πρώτες αγελάδες ήρθαν στην Χαβάη από τον Βρετανό πλοίαρχο Τζορτζ Βανκούβερ, ως δώρο στον βασιλιά Καμεχαμέχα το 1792. Τα πρώτα άλογα εισήχθησαν το 1803 από το Μεξικό. Οι πρώτοι Μεξικάνοι καουμπόηδες (πανιόλο) ήρθαν από την Καλιφόρνια το 1832. Σήμερα, το μεγαλύτερο ράντσο στην πόλη είναι το ράντσο Parker.
Η Waimea αποτελεί το κέντρο της κτηνοτροφίας για την πολιτεία
Στη συνέχεια, φύγαμε από τη Waimea κατευθυνόμενοι προς το Kapaau στον βορρά. Η διαδρομή μέσω του Kohala Mountain Road ή Highway 250, ήταν απολαυστική, εν μέρει λόγω και της ώρας που την κάναμε 17:30-18:00 με τον ήλιο να έχει χαμηλώσει. Ο γραφικός δρόμος, που πηγαίνει παράλληλα στην κορυφογραμμή της οροσειράς Kohala, είναι μίας λωρίδας ανά κατεύθυνση. Περνάει από πολλά ράντσα της περιοχής. Σταματήσαμε σε διάφορα σημεία της διαδρομής, θαυμάζοντας το τοπίο και τις παραλίες της ηλιόλουστης δυτικής ακτής του νησιού, που θα επισκεπτόμασταν τις τελευταίες ημέρες. Από τον δρόμο φαίνεται το χώρισμα, μεταξύ της καταπράσινης προσήνεμης πλευράς του νησιού και του ξηρού τοπίου που επικρατεί στην δυτική ακτή.
Καταπράσινα τοπία στην αρχή του Kohala Mountain Road
Πηγαίνοντας βόρεια, το τοπίο γίνεται καφέ
Η δυτική ακτή, αμέσως μετά από την παραλία Hapuna
Στο τέλος του Kohala Mountain Road, στρίβοντας δεξιά στην διασταύρωση, φτάνουμε στο χωριόKapaau. Το χωριό αυτό είναι ο τόπος που γεννήθηκε ο μεγάλος βασιλιάς, ο Μέγας Καμεχαμέχα, το 1758. Στο χωριό βρίσκεται το αυθεντικό άγαλμα του βασιλιά, αντίγραφο του οποίου βρίσκεται στη Honolulu, απέναντι από το Iolani Palace.
Το αυθεντικό άγαλμα του Μέγα Καμεχαμέχα, στο Kapaau
Φεύγοντας από το Kapaau, κατευθυνθήκαμε νοτιοανατολικά, προς την κοιλάδα Pololu. Η Pololu Valley βρίσκεται περίπου 15 km βόρεια από την Waipio Valley, που είχαμε κάνει πεζοπορία εκείνο το πρωί. Μεταξύ των 2 κοιλάδων, είχαμε επιλέξει να κατέβουμε στην Waipio. Και σε αυτή την κοιλάδα υπάρχει μονοπάτι που κατεβαίνει κάτω. Καθώς ξαναβρισκόμασταν στην προσήνεμη πλευρά, ο ήλιος που μας είχε ζεστάνει στον Kohala Mountain Road, έδωσε την θέση του στη συννεφιά και στο ψιλόβροχο.
Η κοιλάδα Pololu
Δεν υπάρχει δρόμος που να συνδέει τις Pololu και Waipio διαμέσου των άλλων κοιλάδων, οπότε για τον γυρισμό έπρεπε να γυρίσουμε όπως ήρθαμε, μέσω του Kohala Mountain Road στην Waimea και στη συνέχεια μέσω του #19 στο Hilo. Αν και πολύ κουρασμένοι από τη σημερινή διαδρομή, τα τοπία που συναντήσαμε ήταν σίγουρα πανέμορφα και άξιζε τον κόπο.
Ημέρα 16: Puna
Την τελευταία ημέρα παραμονής μας στο Hilo, θα επισκεπτόμασταν την Puna, που περιλαμβάνει το τμήμα του νησιού ανατολικά από το Εθνικό Πάρκο Ηφαιστείων. Η λάβα έχει προκαλέσει ζημιές στην περιοχή από τις διάφορες ηφαιστειακές εκρήξεις. Παρ'όλ'αυτά, υπάρχουν κάποια μέρη που αξίζουν επίσκεψη.
Πρώτος προορισμός ήταν το Lava Tree State Monument. Πλησιάζοντας με το αυτοκίνητο στην τοποθεσία, το τοπίο φαίνεται βομβαρδισμένο, καθώς πολλά δέντρα έχουν πέσει. Το ίδιο το μνημείο, ή καλύτερα πάρκο, περιλαμβάνει δέντρα οχία, τα οποία αποτεφρώθηκαν από την ηφαιστειακή έκρηξη του 1790. Όταν η λάβα υποχώρησε και κρύωσε, οι κορμοί των δέντρων είχαν μετατραπεί σε γλυπτά διαφόρων σχημάτων. Στο πάρκο υπάρχει μονοπάτι 1 km, το οποίο περνά ανάμεσα από περίπου 40 τέτοια γλυπτά. Καθώς στο πάρκο υπάρχουν πολλές εμφανείς ρωγμές στο έδαφος, αλλά και άλλες που καλύπτονται από την βλάστηση, είναι επικίνδυνη η παρέκκλιση από το σημαδεμένο μονοπάτι.
Οι αποτεφρωμένοι κορμοί στο Lava Tree State Monument
Σε πολλά σημεία το έδαφος έχει πάθει καθίζηση
Μετά το Lava Tree State Monument, συνεχίσαμε προς το ακρωτήρι Kumukahi, το ανατολικότερο άκρο του νησιού. Εδώ πήραμε την πρώτη γεύση από τη στερεοποιημένη πλέον λάβα, η οποία κάλυψε όλη την έκταση γύρω από τον φάρο, το 1960. Τότε, ένα ποτάμι λάβας πλάτους 800 μέτρων, σάρωσε την πόλη Kapoho κατευθυνόμενο προς την ακτή. Ο φάρος γλίτωσε, καθώς η λάβα κινήθηκε γύρω του. Από το Lava Tree State Monument, ακολουθούμε τον #132 και μετά την διασταύρωση με τον #137 συνεχίζουμε στον χωματόδρομο για άλλα 3 km. Ο δρόμος έχει χαλίκια και λακκούβες, αλλά οδηγώντας αργά και προσεκτικά τα καταφέρνει και χαμηλό αμάξι.
Από την αρχή του χωματόδρομου το τοπίο αλλάζει δραματικά. Στερεοποιημένη λάβα εκτείνεται μέχρι τη θάλασσα, με κάποιους θάμνους και μικρά δέντρα να κάνουν την εμφάνισή τους στις ρωγμές. Μεγάλα τμήματα είναι καλυμμένα με τη λάβα aa, που είναι (πάρα) πολύ κοφτερή. Θέλει ιδιαίτερη προσοχή το περπάτημα πάνω στη λάβα, γιατί αν γλιστρήσεις...
Το τοπίο στη διαδρομή για το ακρωτήριο Kumukahi
Ο φάρος στο ακρωτήρι
Έχοντας πάει πλέον 15:00, ξεκινήσαμε για να δούμε τον #137. Η διαδρομή που θα κάναμε ήταν από τη διασταύρωση που άρχιζε ο χωματόδρομος μέχρι το τέρμα του στην παραλία Kaimu στα νοτιοδυτικά. Το τμήμα της διαδρομής που ήταν παραλιακό, είναι κατά τη γνώμη μου η ομορφότερη διαδρομή που κάναμε με το αυτοκίνητο όσες μέρες μείναμε στα νησιά.
Στο βορειοανατολικό άκρο του παραλιακού #137, βρίσκεται το Ahalanui Beach Park. Στην περιοχή υπάρχουν θερμές πηγές, οι οποίες συνδέονται με μια πισίνα δίπλα από τη θάλασσα. Το θαλασσινό νερό εισχωρεί στην πισίνα, αλλά παρά τα κύματα της θάλασσας, το νερό στην πισίνα παραμένει ήρεμο. Υπάρχει και ναυαγοσώστης. Το νερό είναι ζεστό και είναι ό,τι πρέπει για χαλάρωση. Όταν είχαμε επισκεφθεί το μέρος ήταν και ένας ηλικιωμένος που έπαιζε γιουκαλίλι!
Η πισίνα στο Ahalanui Beach Park
Συνεχίζοντας νοτιοδυτικά, λίγο μετά το Ahalanui, βρίσκεται το Isaac Hale Beach Park. Το τοπίο εδώ είναι πιο άγριο, με μεγάλες πέτρες στη θάλασσα. Σχεδόν όλος ο κόσμος εδώ, ήταν ντόπιοι νεαροί, και το μέρος προσφέρεται για σέρφινγκ.
Το Isaac Hale Beach Park
Από εδώ και πέρα, το τοπίο είναι πανέμορφο, με ωραία βλάστηση πάνω από τη λάβα που καταλήγει στην ακτή. Κατά μήκος του δρόμου, υπάρχουν διάφορα σημεία που μπορεί κανείς να σταματήσει και να βγάλει φωτογραφίες.
Πανέμορφα τοπία κατά μήκος του #137
Ο #137 καταλήγει στην παραλία Kaimu, πριν αλλάξει σε #130 και αλλάξει πορεία ξαφνικά προς τα βόρεια. Η έκρηξη στον κρατήρα Puu Oo το 1990, ήταν αυτή που δημιούργησε το τοπίο που βλέπουμε σήμερα. Από την λάβα που εκτοξεύθηκε, καλύφθηκε το χωριό Kalapana και καταστράφηκε η παλιά γραφική παραλία Kaimu, με την τότε μαύρη άμμο. Σήμερα, μπορεί κάποιος να περπατήσει πάνω στην στερεοποιημένη λάβα, η οποία στο μεγαλύτερο μέρος είναι Pahoehoe και είναι λιγότερο αιχμηρή. Μετά από λίγο περπάτημα, φτάνει κανείς στην μικρή παραλία με βότσαλο, που έχει αρχίσει να σχηματίζεται δίπλα από τη θάλασσα.
Η λάβα Pahoehoe
Το τοπίο και η παραλία στο Kaimu
Για τον γυρισμό, πήραμε τον #130 που βγάζει στο Hilo. Τα σημερινά τοπία που αντικρίσαμε, ήταν επίσης πανέμορφα. Οι εκτάσεις της στερεοποιημένης λάβας ήταν σίγουρα εντυπωσιακές. Το σημερινό βράδυ θα ήταν το τελευταίο στο Hilo. Αύριο πρωί, θα αλλάζαμε αυτοκίνητο παίρνοντας ένα Jeep Wrangler και θα φεύγαμε για το Mountain View, περίπου 45 λεπτά (μαζί με την κίνηση στον δρόμο του αεροδρομίου) από το Hilo. Για τις επόμενες 3 ημέρες, θα είχαμε την ευκαιρία να δούμε την "πηγή του κακού" στο Εθνικό Πάρκο Ηφαιστείων.
Last edited: