Nikos1986
Member
- Μηνύματα
- 1.162
- Likes
- 5.166
- Επόμενο Ταξίδι
- Ρεϊνιόν
- Ταξίδι-Όνειρο
- Αυστραλία - Καλιφόρνια
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- 2. Λίγα Λόγια για τη Χαβάη
- 3. Πρόσβαση και Μετακινήσεις
- 4. Πρόγραμμα
- 5. Αθήνα - Λος Άντζελες - Χονολουλού
- 6. Λίγα Λόγια για το Οάχου
- 7. Εξερεύνηση της Χονολουλού
- 8. Εξερεύνηση του Οάχου
- 9. Οάχου - Τι Δεν Προλάβαμε
- 10. Λίγα Λόγια για το Μπιγκ Άιλαντ
- 11. Εξερεύνηση Ανατολικού Μπιγκ Άιλαντ
- 12. Τα Ηφαίστεια του Μπιγκ Άιλαντ
- 13. Εξερεύσηση Δυτικού Μπιγκ Άιλαντ
- 14. Μπιγκ Άιλαντ - Τι Δεν Προλάβαμε
- 15. Λος Άντζελες
- 16. Επίλογος
14. Μπιγκ Άιλαντ - Τι Δεν Προλάβαμε
Και στο Big Island υπήρξαν κάποια μέρη, τα οποία είτε δεν προλάβαμε είτε δεν μπορέσαμε να επισκεφθούμε.
Όσον αφορά την ακτή Hamakua, μεταξύ του Hilo και της Waipio Valley, υπάρχουν πολλά μέρη για να σταματήσει κανείς. Αφήνοντας την Waipio Valley (η οποία λόγω της κουραστικής πεζοπορίας χρειάζεται μια ημέρα), η καλύτερη επιλογή για κάποιον που θέλει να δει τα αξιοθέατα της ΒΑ ακτής, είναι να αφιερώσει 2 ημέρες. Ενδεχομένως να είναι εφικτό να χωρέσουν όλα σε μια ημέρα, αν κάποιος ξεκινήσει νωρίς το πρωί από το Hilo, αλλά δεν πάμε διακοπές για να ακολουθήσουμε το φορτωμένο πρόγραμμα που ακολουθούμε και στο σπίτι...
Επίσης, μεγάλο μέρος του Εθνικού Πάρκου Ηφαιστείων ήταν κλειστό, λόγω των αναθυμιάσεων από τον κρατήρα Halemaumau. Η δραστηριότητα σε ένα άλλο κρατήρα, τον Puu Oo, ήταν η αιτία που είχε κλείσει το Chain of Craters Trail. Καθώς το Kilauea περνά από φάσεις εξάρσεων και υφέσεων, κάποια μέρη του πάρκου που ήταν ανοικτά και τα επισκεφθήκαμε μπορεί να κλείσουν, ενώ άλλα που ήταν κλειστά, ίσως ανοίξουν.
Εφόσον τα παρακάτω μέρη εν τέλει δεν τα επισκεφθήκαμε, δε μπορώ να εκφέρω γνώμη για το αν αξίζουν πράγματι μια επίσκεψη. Πάντως, όταν μάζευα πληροφορίες για τα αξιοθέατα του νησιού, φαίνονταν ωραία.
Pacific Tsunami Museum
Τα νησιά της Χαβάης, παρότι βρίσκονται στη μέση ενός (φαινομενικά αχανούς) ωκεανού, έχουν θρηνήσει θύματα από καταστροφές που έγιναν χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά. Οι σεισμοί στο "δακτυλίδι της φωτιάς", δηλαδή στις ιδιαίτερα σεισμογενείς ακτές που περιβάλλουν τον ειρηνικό ωκεανό, έχουν προκαλέσει πολλές φορές παλιρροϊκά κύματα. Τα τσουνάμι από τους σεισμούς του 1946 στην Αλάσκα και του 1960 στη Χιλή ήταν καταστροφικά για τα νησιά. Ως αποτέλεσμα, στο Big Island έχουν τοποθετηθεί πινακίδες που οριοθετούν τις Tsunami Evacuation Zones. Επίσης, με αφορμή το τσουνάμι του 1960, από το 1970 έχει ανοίξει το Pacific Tsunami Museum στο Hilo, το οποίο πέρα από φωτογραφίες και βίντεο, περιγράφει τον τρόπο δημιουργίας των κυμάτων.
Κήποι Liliuokalani
Σε όλα τα μέρη που έχουμε πάει, πάντα έχει υπάρξει ένα αξιοθέατο / μουσείο κλπ, το οποίο ενώ είναι κοντά στο ξενοδοχείο και λέμε "σίγουρα κάποια στιγμή θα πάμε να το δούμε", τελικά δεν το επισκεπτόμαστε. Για να μη χαλάσει η παράδοση, στο Hilo αυτό το αξιοθέατο ήταν οι κήποι Liliuokalani. Οι Ιαπωνικοί κήποι βρίσκονται στη μικρή χερσόνησο Waiakea, βορειοδυτικά του αεροδρομίου. Μεταξύ άλλων, υπάρχουν μικρές λίμνες με γεφυρούλες και παγόδες. Επίσης, ένα μικρό γεφυράκι, οδηγεί στο νησί Coconut.
Naha Stone
Ο βράχος Naha βρίσκεται κοντά στην δημόσια βιβλιοθήκη του Hilo. Με βάση την αρχαία προφητεία, όποιος κατάφερνε να μετακινήσει το βράχο των 2,5 τόνων, θα γινόταν ο βασιλιάς των νησιών. Λέγεται πως ο Μέγας Καμεχαμέχα κατάφερε να τον μετακινήσει σε ηλικία 14 ετών. Η προφητεία εκπληρώθηκε, αφού στη συνέχεια κατάφερε να ενώσει τα νησιά κάτω από το σκήπτρο του.
Hawaii Tropical Botanical Gardens
Οι τροπικοί βοτανικοί κήποι βρίσκονται στα μέσα του Papeekeo Scenic Drive, δίπλα από την Papeekeo Beach. Στους κήπους, που βρίσκονται ουσιαστικά μέσα στο δάσος της βροχής, υπάρχουν μονοπάτια που περνούν δίπλα από τροπικά φυτά.
World Botanical Gardens & Umauma Falls
Οι World Botanical Gardens αποτελούν τους μεγαλύτερους βοτανικούς κήπους της πολιτείας, με 5.000 είδη φυτών. Πιο εντυπωσιακοί είναι οι Umauma Falls. Οι καταρράκτες αυτοί πέφτουν από ύψος 90 μέτρων σε 3 επίπεδα. Το σημείο αυτό της διαδρομής το προσπεράσαμε κυριολεκτικά από απροσεξία, καθώς είχαμε ξεχάσει να το σημειώσουμε στον τελικό χάρτη, τον οποίο χρησιμοποιήσαμε εκείνη την ημέρα... Κανονικά, μια στάση θα κάναμε σίγουρα εκεί.
Καταρράκτης Hiilawe
Λίγες μέρες πριν αναχωρήσουμε, έμαθα τυχαία για τον πανύψηλο καταρράκτη Hiilawe, ο οποίος πέφτει από το εντυπωσιακό ύψος των 500 μέτρων. Ο καταρράκτης βρίσκεται στην Waipio Valley. Φτάνοντας κάποιος στην βάση της κοιλάδας, μπορεί είτε να πάει δεξιά προς την θάλασσα, είτε αριστερά προς το εσωτερικό της κοιλάδας και τον καταρράκτη. Οι απόψεις (τουλάχιστον στο internet) διίστανται για το εάν κάποιος για να φτάσει στον καταρράκτη περνά ή όχι μέσα από ιδιωτικές εκτάσεις. Άλλοι υποστηρίζουν πως δεν υπάρχει τρόπος να προχωρήσεις στην κοιλάδα προς τον καταρράκτη χωρίς να μπεις σε ιδιωτικές εκτάσεις, ενώ άλλοι αναφέρουν πως δεν χρειάστηκε να διασχίσουν κάποιο περιφραγμένο χώρο. Εμείς, που επισκεφθήκαμε πρώτη φορά την περιοχή, προτιμήσαμε την θάλασσα. Ίσως εάν επισκεπτόμουν πάλι το μέρος, να δοκίμαζα και την διαδρομή προς τον καταρράκτη. Πάντως, και μόνο η κούραση για να κατέβει κάποιος στη βάση της κοιλάδας, κάνει πολύ δελεαστική την διαδρομή ως τη θάλασσα που βρίσκεται δίπλα. Για όποιον ενδιαφέρεται, ένα link με την περιγραφή μιας παρέας που έφτασε έως τον καταρράκτη, είναι αυτό.
Keck Observatory Visitor Center
Τα δίδυμα τηλεσκόπια Keck βρίσκονται στην κορυφή του Mauna Kea, και λόγω της τοποθεσίας λαμβάνουν ιδιαίτερα καθαρές εικόνες από το διάστημα. Αν και η πρόσβαση στα τηλεσκόπια ίσως είναι δυνατή με το κατάλληλο όχημα, δεν ξέρω εάν οι εγκαταστάσεις είναι ανοικτές στους επισκέπτες (παρόλαυτά, μπορεί ο καθένας να επισκεφθεί το Onizuka Center for International Astronomy). Στην πόλη της Waimea, υπάρχει το κέντρο επισκεπτών του Keck Observatory. Μεταξύ άλλων, υπάρχουν μοντέλα των τηλεσκοπίων και φωτογραφίες που έχουν τραβηχτεί. Θεωρώ must την επίσκεψη κάποιου που του αρέσει ιδιαίτερα η αστρονομία. Αν και εγώ ανήκω σε αυτή την κατηγορία, το ωράριο του κέντρου αποτέλεσε τον λόγο που δεν μπορέσουμε να το επισκεφθούμε. Τουλάχιστον για την περίοδο που πήγαμε, το κέντρο ήταν ανοικτό για το κοινό Δευτέρα - Παρασκευή, 10 - 2. Αυτό πρέπει να το λάβει υπόψη κάποιος που έχει ως βάση το Hilo και θέλει να δει και την ακτή Hamakua. Μια επιλογή είναι να ξεκινήσει πολύ νωρίς το πρωί για να έχει φτάσει στη Waimea νωρίς το μεσημέρι. Εναλλακτικά, θα πάει απευθείας στη Waimea και όταν τελειώσει από εκεί, θα αρχίσει να κατεβαίνει τη Hamakua κάνοντας στάσεις στα σημεία που έχει επιλέξει. Όμως, σε αυτό το γεωγραφικό πλάτος νυχτώνει σχετικά νωρίς (ο ήλιος έδυε κατά τις 6:30) και ίδια η πυκνή βλάστηση κρύβει ακόμη περισσότερο το φως, με αποτέλεσμα η λύση αυτή να μην είναι τόσο καλή. Εκτός και αν κάποιος έχει ελεύθερες μέρες στο Hilo για να επισκεφθεί το κέντρο επισκεπτών στη Waimea, ίσως η καλύτερη επιλογή είναι να το επισκεφθεί έχοντας ως βάση είτε την ίδια τη Waimea είτε κάποιο μέρος στη δυτική ακτή (π.χ. την Waikoloa ή την Kona).
Pololu Valley
Μία άλλη κοιλάδα, βορειοδυτικά της Waipio Valley, είναι η Pololu Valley. Όπως και η Waipio, έτσι και η Pololu βλέπει στην προσήνεμη ακτή του νησιού. Από τον (ομολογουμένως μικρό) χώρο στάθμευσης, ξεκινά μονοπάτι που κατεβαίνει στην βάση της κοιλάδας. Με βάση διαφόρους τουριστικούς οδηγούς, η κατάβαση διαρκεί περίπου 20 λεπτά. Εμείς φτάσαμε στην Pololu το ίδιο απόγευμα που είχαμε επισκεφθεί και την Waipio. Καθώς ήμασταν κουρασμένοι και είχε περάσει η ώρα, δεν επιχειρήσαμε να κατέβουμε κάτω. Το μονοπάτι, τουλάχιστον στην αρχή του, είναι χωμάτινο, σε αντίθεση με το τσιμεντένιο στην Wailio. Υπήρχαν πεζοπόροι που ανέβαιναν όταν φτάσαμε εμείς, αλλά η βροχή που έπεφτε από το μεσημέρι είχε κάνει το μονοπάτι ιδιαίτερα γλιστερό (τουλάχιστον στην αρχή). Συνεπώς, αν κάποιος σχεδιάζει να κατέβει στην Pololu, καλύτερα να το επιχειρήσει μια μέρα που (κατά το δυνατόν) δεν φαίνεται πως θα βρέξει. Για να φτάσει κάποιος στην Pololu, θα πρέπει να πάει μέσω Waimea και Kapaau. Αν και μόλις 15 km από τη Waipio, δεν υπάρχει δρόμος που να τις ενώνει.
Mauna Loa Weather Station
Από τον Saddle Road, όπως κατευθυνόμαστε από Hilo προς Waimea, λίγο πριν την έξοδο για το Mauna Kea, υπάρχει η έξοδος για τον δρόμο που ανεβαίνει στην βόρεια πλαγιά του Mauna Loa (Mauna Loa Road). Ο δρόμος αυτός, μετά από 27 km φτάνει στις εγκαταστάσεις του Weather Station, σε υψόμετρο 3.350 μέτρων. Από τον σταθμό αυτό, όπως είναι αναμενόμενο, υπάρχει ωραία θέα. Επίσης, για τους σκληροπυρηνικούς, από εκεί ξεκινά ένα δύσκολο μονοπάτι για την κορυφή του ηφαιστείου. Με βάση διάφορες περιγραφές από το internet, χρειάζεται τζιπ για να οδηγήσει κανείς μέχρι τον Weather Station. Όμως, από φωτογραφίες που υπάρχουν στο Google Maps, φαίνονται στον χώρο στάθμευσης παρκαρισμένα και "χαμηλά" σεντάν. Αυτές οι περιγραφές στάθηκαν η αφορμή για να νοικιάσουμε το Wrangler. Όμως, η μεγάλη καθυστέρηση μέχρι να πάρουμε το αυτοκίνητο, είχε σαν αποτέλεσμα να μην προλάβουμε να δοκιμάσουμε την διαδρομή προς τον Weather Station. Αντίθετα, προτιμήσαμε να κατευθυνθούμε στο Mauna Kea και το Onizuka για την παρατήρηση του ουρανού. Μία τελευταία λεπτομέρεια: ο δρόμος που ανεβαίνει στο Mauna Loa και καταλήγει στον Weather Station από τον Saddle Road, είναι ο Mauna Loa Road. Αυτός ανεβαίνει από την βόρεια πλαγιά. Ο γραφικός Mauna Loa Access Road, είναι άλλος δρόμος, ο οποίος ανεβαίνει την νότια πλαγιά και ξεκινά από τον #11, στο ύψος του Kilauea.
Εθνικό Πάρκο Ηφαιστείων - Kilauea
Το τμήμα του Εθνικού Πάρκου Ηφαιστείων που περιλαμβάνει το Kilauea (στο ίδιο πάρκο περιλαμβάνονται και τμήμα του Mauna Loa και ο Haleakala στο νησί Maui), είναι τεράστιο σε έκταση. Στο Kilauea υπάρχουν πολλά μονοπάτια που μπορεί να ακολουθήσει κανείς. Βέβαια, το ποια από αυτά θα είναι ανοικτά, εξαρτάται από το ίδιο το ηφαίστειο. Όταν είχαμε επισκεφθεί το Kilauea, το νοτιοδυτικό τμήμα του πάρκου παρέμενε κλειστό, λόγω των αναθυμιάσεων. Μόλις λίγες μέρες πριν, είχε ανοίξει τμήμα του Crater Rim Drive, μέχρι τον κρατήρα Keanakakoi. Τα μέρη του πάρκου που δεν επισκεφθήκαμε, ήταν τα εξής:
1) Kipuka Puaulu : Με την λέξη "kipuka", οι χαβανέζοι εννοούσαν τα τμήματα γης τα οποία δεν είχαν καλυφθεί από τη λάβα. Τέτοια "νησάκια" υπάρχουν σε διάφορα σημεία. Ένα από αυτά, είναι το Kipuka Puaulu, το οποίο βρίσκεται δίπλα από τον Mauna Access Road. Όπως έγραψα παραπάνω, ο εν λόγω δρόμος ξεκινά από τον #11, λίγο μετά την είσοδο του πάρκου, και ανεβαίνει την νότια πλαγιά του Mauna Loa. Αν θυμάμαι καλά, δεν ενώνεται με τον Crater Rim Drive που περνά λίγο πιο δίπλα. Το ίδιο το Kipuka Puualu, είναι ουσιαστικά ένα δάσος, το οποίο (σαν νησί) περιβάλλεται από στερεοποιημένη λάβα. Υπάρχει ένα μονοπάτι, μήκους 2 km, το οποίο περνά ανάμεσα από τα δέντρα. Ένα άλλο kipuka είναι το Kipuka Pepeiao, το οποίο βρίσκεται γύρω στα 25 km νοτιοδυτικά του Kilauea. Το συγκεκριμένο kipuka, καθώς και τα μονοπάτια που καταλήγουν σε αυτό είναι κλειστά, λόγω των αναθυμιάσεων.
2) Puu Huluhulu Trail : Το μονοπάτι αυτό ξεκινά από τον Chain of Craters Road και καταλήγει στον κρατήρα Puu Huluhulu του Mauna Ulu. Μέχρι την έκρηξη του Mauna Ulu το 1969, ο Chain of Craters Road έφτανε ως τον κρατήρα. Πλέον, η διαδρομή γίνεται από το μονοπάτι, μήκους 2 km. Το μονοπάτι ανεβαίνει στον κρατήρα Puu Huluhulu, ύψους 64 μέτρων, με τα τελευταία 400 μέτρα της διαδρομής να είναι απότομα. Πάντως, από την κορυφή υπάρχει θέα προς τον γειτονικό κρατήρα Puu Oo, ο οποίος είναι ενεργός. Καθώς δεν προλάβαμε να κάνουμε στάσεις στον Chain of Craters Road, δεν περπατήσαμε στο μονοπάτι αυτό, για να γράψω τις εντυπώσεις μου.
3) Mauna Iki Trail : Στα δυτικά του Kilauea, βρίσκεται το Mauna Iki Trail. Το μονοπάτι αυτό περνά δίπλα από την διαδρομή που είχαν ακολουθήσει ο αρχηγός Keoua με τον στρατό του, το 1790. Καθώς ο βασιλιάς του τελευταίου βασιλείου του Big Island που δεν είχε υποταχθεί στον Μέγα Καμεχαμέχα ετοιμαζόταν για μια ακόμα μάχη, εξερράγη το Kilauea. Μεγάλο μέρος του στρατού του βρήκε το θάνατο από τη λάβα. Από το Mauna Iki Trail είναι ορατά αποτυπώματα στην στερεοποιημένη λάβα, από τις πατημασιές των πολεμιστών του Keoua. Η πρόσβαση στο μονοπάτι αυτό σήμερα είναι αδύνατη, καθώς βρίσκεται στη μέση της περιοχής που έχει κλείσει λόγω των αναθυμιάσεων.
4) Halemaumau Trail : Το μονοπάτι που περνά από την καρδιά του Kilauea... Το μονοπάτι ξεκινά λίγο μετά το Volcano House. Αφού κατέβει στην καλντέρα του Kilauea, περνά ακριβώς δίπλα από τον κρατήρα Halemaumau, διασταυρώνεται με τον Crater Rim Drive στα νοτιοδυτικά και μετά από λίγο τελειώνει στο Crater Rim Trail. Το μήκος του μονοπατιού είναι 5,5 km. Το τοπίο είναι σίγουρα εντυπωσιακό, καθώς κατεβαίνει στην καλντέρα του ηφαιστείου. Επίσης, περνά από το παρατηρητήριο Halemaumau Overlook, ακριβώς στην άκρη του Halemaumau. Καθώς ο κρατήρας αυτός βγάζει πολλές αναθυμιάσεις, το καλύτερο τμήμα του μονοπατιού ήταν κλειστό. Όταν είχαμε πάει, επιτρεπόταν η πεζοπορία μέχρι την πινακίδα #10, που βρίσκεται ακριβώς στο σημείο που ξεκινά ο "πάτος" της καλντέρας. Μέχρι εκεί φτάσαμε και εμείς. Αφού έχεις κατέβει έως κάτω, μπροστά σου απλώνεται μια τεράστια έκταση ξεραμένης λάβας. Στο βάθος υπήρχε μια τεράστια τρύπα στο έδαφος, ο Halemaumau. Στη διαδρομή μου έκανε εντύπωση το γεγονός ότι είδαμε πολύ λίγο κόσμο, ίσως να μην ήξεραν πως ένα τμήμα του μονοπατιού είναι ανοικτό. Το τμήμα του μονοπατιού που ήταν ανοικτό ήταν σκιερό, καθώς μέχρι τον πάτο της καλντέρας υπάρχουν δέντρα. Όμως, κάτω το τοπίο είναι κρανίου τόπος και (εφόσον το τμήμα αυτό ανοίξει) κάποιος που θα επιχειρήσει την πεζοπορία θα χρειαστεί σίγουρα αρκετό νερό για τη διαδρομή.
5) Puu Loa Petroglyphs : Λίγο πριν ο Chain of Craters Road φτάσει στη θάλασσα, ξεκινά ένα μονοπάτι προς τα πετρογλυφικά (kahakii στα Χαβανέζικα) στην τοποθεσία Puu Loa. Το μονοπάτι αυτό έχει μήκος 1 km, δεν είναι μεγάλο. Παρόλαυτά, όταν φτάσαμε εμείς εκεί, είχε ήδη αρχίσει να σουρουπώνει, καθώς είχαμε καθυστερήσει με τη στάση μας στο Alanui Kahiko. Έτσι, δεν περπατήσαμε στο μονοπάτι αυτό. Στη συγκεκριμένη περιοχή, υπάρχουν περίπου 23.000 πετρογλυφικά. Οι φιγούρες πάνω στην λάβα, απεικονίζουν κυρίως ανθρώπινες μορφές, ενώ έχουν σχεδιαστεί επίσης το φεγγάρι, πλοία, ψάρια και διάφορα γεωμετρικά σχήματα. Πέρα από το συγκεκριμένο χώρο, πετρογλυφικά μπορεί κανείς να συναντήσει και σε άλλα σημεία του Big Island: μεταξύ άλλων στο Puako και στη Waikoloa.
6) Chain of Craters Trail : Πέρα από το Halemaumau Trail, το άλλο μονοπάτι του πάρκου που θα θέλαμε πολύ να περπατήσουμε, αλλά όπως και το Halemaumau ήταν κλειστό. Το μονοπάτι αυτό ξεκινά από το τέλος του Chain of Craters Road και συνεχίζει ευθεία, δίπλα στη θάλασσα, για άλλο 1 km. Εκεί που σήμερα υπάρχει το μονοπάτι, συνέχιζε ο Chain of Craters Road, έως και το 2003, όπου και έκλεισε λόγω της ροής της λάβας από τον κρατήρα Puu Oo. Παρόλαυτά, μέχρι πρόσφατα, ήταν δυνατή η διάσχιση του μονοπατιού με τα πόδια. Για όσο ήταν ανοικτό το μονοπάτι, αποτελούσε την δεύτερη καλύτερη επιλογή για κάποιον που ήθελε να δει την καυτή λάβα να χύνεται στον ωκεανό (η καλύτερη επιλογή είναι οι πολύ τακτικές περιηγήσεις με ελικόπτερο, που μπορεί να κλείσει κανείς στο αεροδρόμιο του Hilo, οι οποίες όμως προφανώς κοστίζουν). Το μονοπάτι ήταν ανοικτό και το βράδυ, με το θέαμα να είναι ακόμη εντυπωσιακότερο. Ευτυχώς για τους ντόπιους, αλλά δυστυχώς για τους επισκέπτες, το μονοπάτι αυτό έχει κλείσει. Ο λόγος είναι η κατασκευή ενός εφεδρικού δρόμου για την ενδεχόμενη εκκένωση μερικών χωριών στα ανατολικά του Kilauea που απειλούνται από τη λάβα τα τελευταία χρόνια. Ο δρόμος αυτός θα περνάει πάνω από εκεί που βρισκόταν το μονοπάτι. Όταν είχαμε εμείς επισκεφθεί την περιοχή, το τέλος του Chain of Craters Road ήταν κλειστό με μπάρες και από πίσω υπήρχαν μπουλντόζες και άλλα μηχανήματα για την επέκταση του δρόμου.
7) Punaluu County Beach Park : Περίπου 40 km νοτιοδυτικά του Kilauea, βρίσκεται η παραλία Punaluu. Στην παραλία μπορεί να φτάσει κανείς, μέσω του #11. Η παραλία έχει μαύρη άμμο και οι φοίνικες ρίχνουν τη σκιά τους. Όπως και σε όλο αυτό το τμήμα του νησιού, η πρόσβαση στην παραλία πλέον απαγορεύεται, λόγω των αναθυμιάσεων από το ηφαίστειο.
Kamehameha Akahi Aina Heiau
Την 21η ημέρα των διακοπών, είχαμε επιχειρήσει να βρούμε το Kamehameha Akahi Aina Heiau. Το μέρος αυτό, που με βάση τις πληροφορίες που είχαμε μαζέψει βρισκόταν κοντά στο μικρό αεροδρόμιο Upolu, στο βόρειο άκρο της Kohala, είναι το μέρος που γεννήθηκε ο Μέγας Καμεχαμέχα. Το μνημείο στην περιοχή αυτή δεν μπορέσαμε να το εντοπίσουμε. Ο ένας δρόμος που δοκιμάσαμε να ακολουθήσουμε κατέληγε σε μια περιφραγμένη, ιδιωτική έκταση. Ο άλλος, παράλληλος με το διάδρομο προσγείωσης / απογείωσης του αεροδρομίου, ήταν πολύ κακοτράχαλος και θα είχαμε πρόβλημα με το χαμηλό αυτοκίνητο. Βέβαια, υπάρχει και το ενδεχόμενο να μην το είχαμε εντοπίσει σωστά στον χάρτη.
Puukohola Heiau
Βόρεια της παραλίας Hapuna, βρίσκεται ο ιστορικός χώρος Puukohola Heiau. Ο κεντρικός ναός, Puukohola Heiau, έχει δώσει το όνομά του στον χώρο. Ο ναός κατασκευάστηκε από τον Μέγα Καμεχαμέχα, καθώς σύμφωνα με ένα χρησμό έπρεπε να χτίσει ένα ναό για τον Θεό του πολέμου, Kukailimoku, προκειμένου να κατακτήσει το Big Island. Ο ναός χτίστηκε το 1790. Στα εγκαίνια του ναού, ο Μέγας Καμεχαμέχα είχε προσκαλέσει και τον μεγάλο του αντίπαλο, Keoua, τον βασιλιά του τελευταίου ελεύθερου βασιλείου, στα νότια του Big Island. Μόλις ο Keoua αποβιβάστηκε στην ακτή, ο Μέγας Καμεχαμέχα τον συνέλαβε και τον θυσίασε στο βωμό του ναού. Πέρα από τον κεντρικό ναό, στο χώρο βρίσκονται και τα ερείπια του Mailekini Heiau. Οι αρχαιολόγοι πιστεύουν πως υπάρχει και ένας τρίτος ναός στην περιοχή, ο Haleokapuni Heiau, ο οποίος μάλλον σήμερα είναι βυθισμένος στη θάλασσα.
Πετρογλυφικά Mauna Lani & Puako & Waikoloa
Πέρα από το Puu Loa, στη νότια πλαγιά του Kilauea, πετρογλυφικά μπορεί να δει κανείς και σε άλλα σημεία του νησιού. Μεταξύ αυτών, και στην ίδια τη Waikoloa. Μέσα από το θέρετρο με τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια κλπ, ξεκινά ένα μονοπάτι που κατευθύνεται βόρεια, το King's Foot Trail. Υπάρχουν πινακίδες που κατευθύνουν τον επισκέπτη προς το μονοπάτι. Άλλα μονοπάτια με πετρογλυφικά βρίσκονται στο Mauna Lani και στο Puako, μεταξύ Waikoloa και Hapuna. Από το Mauna Lani ξεκινά το Kalahuipuaa Trail, το οποίο περνά από πολλά πετρογλυφικά. Η διαδρομή διαρκεί περίπου μισή ώρα. Περισσότερα από 3.000 πετρογλυφικα βρίσκονται στο Puako. Το Mauna Lani και το Puako συνδέονται με το Malama Trail, μήκους 2,2 km. Σε όλα τα μονοπάτια έχει ήλιο, οπότε χρειάζεται καπέλο και σίγουρα νερό.
Kailua - Kona
Ύστερα από την επίσκεψη στο Lapakahi και το μπάνιο στη Hapuna την 21η ημέρα, επισκεφθήκαμε τη μεγαλύτερη πόλη της δυτικής ακτής, την Kona. Στην Kona φτάσαμε βράδυ, με αποτέλεσμα να μην μπορέσουμε να τη γυρίσουμε και να τη δούμε όπως θα θέλαμε. Πέρα από τη βόλτα που μπορεί να κάνει κανείς στην προκυμαία οποιαδήποτε ώρα, υπάρχουν και κάποια αξιοθέατα. Μεταξύ αυτών, ο αρχαίος ναός Ahuena Heiau. Αυτή ήταν η τοποθεσία στην Kona, όπου ο διάδοχος του Μέγα Καμεχαμέχα, Liholiho, γευμάτισε στο ίδιο τραπέζι με τις Keopuolani και Kaahumanu. Μία κίνηση που στάθηκε η αφορμή, για την κατάργηση του συστήματος kapu που είχαν εισάγει οι Πολυνήσιοι. Ένα άλλο ιστορικό κτήριο, είναι το Hulihee Palace, το οποίο σήμερα λειτουργεί ως μουσείο, περιγράφοντας τη ζωή των βασιλικών οικογενειών της Χαβάης.
Keauhu
Νότια της Kona, βρίσκεται το Keauhu. Πέρα από τα πετρογλυφικά, στον χώρο βρίσκονται το αντίγραφο ενός παραθαλάσσιου ανακτόρου του 19ου αιώνα, καθώς και μια πισίνα που προοριζόταν για τη βασιλική οικογένεια.
Kealakekua Bay
Ο κόλπος Kealakekua βρίσκεται λίγο βορειότερα από το Puuhonua O Honaunau. Πρόκειται για το μέρος στο οποίο αποβιβάστηκε ο James Cook, όταν τον Ιανουάριο του 1778 έφτασε για πρώτη φορά στα νησιά της Χαβάης. Ο Cook έφτασε τυχαία στα νησιά αυτά, με τα πλοία Resolution και Discovery. Η άφιξή του συνέπεσε με την γιορτή του θεού της γεωργίας, Lono. Καθώς στη μυθολογία των Χαβανέζων γινόταν λόγος για την επιστροφή του θεού στο νησί από τη θάλασσα, οι κάτοικοι θεώρησαν τον πλοίαρχο ως το θεό που επέστρεψε στο νησί. Κατά συνέπεια, η αρχική υποδοχή από τους κατοίκους του νησιού, ήταν η θερμότερη που έλαβε στα ταξίδια του. Από σύμπτωση, στο μέρος αυτό, ο Άγγλος εξερευνητής βρήκε το θάνατο στις 14 Φεβρουαρίου 1779. Κατά την αναχώρηση του Cook από τη Χαβάη, μια καταιγίδα προκάλεσε ζημιές σε ένα από τα πλοία, αναγκάζοντάς τον να γυρίσει στον Kealakekua Bay. Ύστερα από την κλοπή μιας βάρκας, και κατά την αψιμαχία με τους κατοίκους του νησιού που ακολούθησε, ο Cook μαχαιρώθηκε και πέθανε. Στο σημείο που σκοτώθηκε ο Cook, υπάρχει σήμερα ένας οβελίσκος 35 μέτρων. Στο σημείο αυτό, μπορεί να φτάσει κανείς ακολουθώντας το μονοπάτι που ξεκινά από τον #160, λίγο μετά τη διασταύρωση με τον #11. Επίσης στο σημείο που αποβιβάστηκε ο Cook, εκεί που βγαίνει ο #160 στη θάλασσα, βρίσκεται ο ναός Hikiau Heiau. Στον οβελίσκο δεν μπορέσαμε να φτάσουμε, καθώς γίνονταν έργα στην περιοχή και το μονοπάτι είχε (κυριολεκτικά) κοπεί στη μέση.
Ka Lae (South Point)
Το Ka Lae, όπως προδίδει και η ονομασία του στα αγγλικά, είναι το νότιο άκρο του νησιού. Αποτελεί επίσης το νοτιότερο σημείο των 50 πολιτειών των ΗΠΑ. Τα ερείπια ενός αρχαίου λιμανιού, που πιστεύεται πως κατασκευάστηκε μεταξύ 300 και 500 μ.Χ., αποτελούν την αρχαιότερη ένδειξη παρουσίας ανθρώπων στα νησιά. Πιστεύεται πως οι πρώτοι που έφτασαν εδώ είχαν αποπλεύσει από τα νησιά Μαρκέσας, στη σημερινή Γαλλική Πολυνησία. Για να φτάσει κανείς στο Ka Lae, ακολουθεί τον #11 και κοντά στο νοτιότερο σημείο του, στρίβει νότια στη διασταύρωση. Μετά από 18 km ο δρόμος αυτός καταλήγει στη θάλασσα. Όταν επισκεφθήκαμε εμείς το νησί, η πρόσβαση από τα ανατολικά (από Hilo) ήταν αδύνατη, καθώς ο #11 έκλεινε μετά το Kilauea, λόγω του ηφαιστείου. Οπότε η μόνη δυνατότητα ήταν να το προσεγγίσει κανείς από τα δυτικά, και την Kona. Η κίνηση που συναντήσαμε μετά την Kona, δεν μας έδινε τη δυνατότητα να φτάσουμε εκεί νωρίς, οπότε αναγκαστικά το αφήσαμε εκτός. Ακόμη και χωρίς τα έργα, ο δρόμος είναι στενός, με στροφές και περνά από χωριά, οπότε καλό είναι, αν κάποιος επιχειρήσει τη διαδρομή, να υπολογίσει περισσότερη ώρα σε σχέση με τα χιλιόμετρα που μετράει πάνω στο χάρτη.
Papakolea Green Sand Beach
Γύρω στα 4,5 km βορειο-ανατολικά του Ka Lae, σε έναν όρμο, βρίσκεται η παραλία Papakolea. Η παραλία είναι γνωστή για την πράσινη άμμο. Το χρώμα στην άμμο, το δίνει ο ολιβίνης, συστατικό της λάβας. Για τη διαδρομή από το Ka Lae απαιτείται όχημα 4x4, αλλά η διαδρομή μπορεί να γίνει και με πεζοπορία μίας ώρας. Τόσο στην παραλία της "πράσινης άμμου", όσο και στο Ka Lae, έχει κύματα, και το κολύμπι είναι επικίνδυνο.
Και στο Big Island υπήρξαν κάποια μέρη, τα οποία είτε δεν προλάβαμε είτε δεν μπορέσαμε να επισκεφθούμε.
Όσον αφορά την ακτή Hamakua, μεταξύ του Hilo και της Waipio Valley, υπάρχουν πολλά μέρη για να σταματήσει κανείς. Αφήνοντας την Waipio Valley (η οποία λόγω της κουραστικής πεζοπορίας χρειάζεται μια ημέρα), η καλύτερη επιλογή για κάποιον που θέλει να δει τα αξιοθέατα της ΒΑ ακτής, είναι να αφιερώσει 2 ημέρες. Ενδεχομένως να είναι εφικτό να χωρέσουν όλα σε μια ημέρα, αν κάποιος ξεκινήσει νωρίς το πρωί από το Hilo, αλλά δεν πάμε διακοπές για να ακολουθήσουμε το φορτωμένο πρόγραμμα που ακολουθούμε και στο σπίτι...
Επίσης, μεγάλο μέρος του Εθνικού Πάρκου Ηφαιστείων ήταν κλειστό, λόγω των αναθυμιάσεων από τον κρατήρα Halemaumau. Η δραστηριότητα σε ένα άλλο κρατήρα, τον Puu Oo, ήταν η αιτία που είχε κλείσει το Chain of Craters Trail. Καθώς το Kilauea περνά από φάσεις εξάρσεων και υφέσεων, κάποια μέρη του πάρκου που ήταν ανοικτά και τα επισκεφθήκαμε μπορεί να κλείσουν, ενώ άλλα που ήταν κλειστά, ίσως ανοίξουν.
Εφόσον τα παρακάτω μέρη εν τέλει δεν τα επισκεφθήκαμε, δε μπορώ να εκφέρω γνώμη για το αν αξίζουν πράγματι μια επίσκεψη. Πάντως, όταν μάζευα πληροφορίες για τα αξιοθέατα του νησιού, φαίνονταν ωραία.
Pacific Tsunami Museum
Τα νησιά της Χαβάης, παρότι βρίσκονται στη μέση ενός (φαινομενικά αχανούς) ωκεανού, έχουν θρηνήσει θύματα από καταστροφές που έγιναν χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά. Οι σεισμοί στο "δακτυλίδι της φωτιάς", δηλαδή στις ιδιαίτερα σεισμογενείς ακτές που περιβάλλουν τον ειρηνικό ωκεανό, έχουν προκαλέσει πολλές φορές παλιρροϊκά κύματα. Τα τσουνάμι από τους σεισμούς του 1946 στην Αλάσκα και του 1960 στη Χιλή ήταν καταστροφικά για τα νησιά. Ως αποτέλεσμα, στο Big Island έχουν τοποθετηθεί πινακίδες που οριοθετούν τις Tsunami Evacuation Zones. Επίσης, με αφορμή το τσουνάμι του 1960, από το 1970 έχει ανοίξει το Pacific Tsunami Museum στο Hilo, το οποίο πέρα από φωτογραφίες και βίντεο, περιγράφει τον τρόπο δημιουργίας των κυμάτων.
Κήποι Liliuokalani
Σε όλα τα μέρη που έχουμε πάει, πάντα έχει υπάρξει ένα αξιοθέατο / μουσείο κλπ, το οποίο ενώ είναι κοντά στο ξενοδοχείο και λέμε "σίγουρα κάποια στιγμή θα πάμε να το δούμε", τελικά δεν το επισκεπτόμαστε. Για να μη χαλάσει η παράδοση, στο Hilo αυτό το αξιοθέατο ήταν οι κήποι Liliuokalani. Οι Ιαπωνικοί κήποι βρίσκονται στη μικρή χερσόνησο Waiakea, βορειοδυτικά του αεροδρομίου. Μεταξύ άλλων, υπάρχουν μικρές λίμνες με γεφυρούλες και παγόδες. Επίσης, ένα μικρό γεφυράκι, οδηγεί στο νησί Coconut.
Naha Stone
Ο βράχος Naha βρίσκεται κοντά στην δημόσια βιβλιοθήκη του Hilo. Με βάση την αρχαία προφητεία, όποιος κατάφερνε να μετακινήσει το βράχο των 2,5 τόνων, θα γινόταν ο βασιλιάς των νησιών. Λέγεται πως ο Μέγας Καμεχαμέχα κατάφερε να τον μετακινήσει σε ηλικία 14 ετών. Η προφητεία εκπληρώθηκε, αφού στη συνέχεια κατάφερε να ενώσει τα νησιά κάτω από το σκήπτρο του.
Hawaii Tropical Botanical Gardens
Οι τροπικοί βοτανικοί κήποι βρίσκονται στα μέσα του Papeekeo Scenic Drive, δίπλα από την Papeekeo Beach. Στους κήπους, που βρίσκονται ουσιαστικά μέσα στο δάσος της βροχής, υπάρχουν μονοπάτια που περνούν δίπλα από τροπικά φυτά.
World Botanical Gardens & Umauma Falls
Οι World Botanical Gardens αποτελούν τους μεγαλύτερους βοτανικούς κήπους της πολιτείας, με 5.000 είδη φυτών. Πιο εντυπωσιακοί είναι οι Umauma Falls. Οι καταρράκτες αυτοί πέφτουν από ύψος 90 μέτρων σε 3 επίπεδα. Το σημείο αυτό της διαδρομής το προσπεράσαμε κυριολεκτικά από απροσεξία, καθώς είχαμε ξεχάσει να το σημειώσουμε στον τελικό χάρτη, τον οποίο χρησιμοποιήσαμε εκείνη την ημέρα... Κανονικά, μια στάση θα κάναμε σίγουρα εκεί.
Καταρράκτης Hiilawe
Λίγες μέρες πριν αναχωρήσουμε, έμαθα τυχαία για τον πανύψηλο καταρράκτη Hiilawe, ο οποίος πέφτει από το εντυπωσιακό ύψος των 500 μέτρων. Ο καταρράκτης βρίσκεται στην Waipio Valley. Φτάνοντας κάποιος στην βάση της κοιλάδας, μπορεί είτε να πάει δεξιά προς την θάλασσα, είτε αριστερά προς το εσωτερικό της κοιλάδας και τον καταρράκτη. Οι απόψεις (τουλάχιστον στο internet) διίστανται για το εάν κάποιος για να φτάσει στον καταρράκτη περνά ή όχι μέσα από ιδιωτικές εκτάσεις. Άλλοι υποστηρίζουν πως δεν υπάρχει τρόπος να προχωρήσεις στην κοιλάδα προς τον καταρράκτη χωρίς να μπεις σε ιδιωτικές εκτάσεις, ενώ άλλοι αναφέρουν πως δεν χρειάστηκε να διασχίσουν κάποιο περιφραγμένο χώρο. Εμείς, που επισκεφθήκαμε πρώτη φορά την περιοχή, προτιμήσαμε την θάλασσα. Ίσως εάν επισκεπτόμουν πάλι το μέρος, να δοκίμαζα και την διαδρομή προς τον καταρράκτη. Πάντως, και μόνο η κούραση για να κατέβει κάποιος στη βάση της κοιλάδας, κάνει πολύ δελεαστική την διαδρομή ως τη θάλασσα που βρίσκεται δίπλα. Για όποιον ενδιαφέρεται, ένα link με την περιγραφή μιας παρέας που έφτασε έως τον καταρράκτη, είναι αυτό.
Keck Observatory Visitor Center
Τα δίδυμα τηλεσκόπια Keck βρίσκονται στην κορυφή του Mauna Kea, και λόγω της τοποθεσίας λαμβάνουν ιδιαίτερα καθαρές εικόνες από το διάστημα. Αν και η πρόσβαση στα τηλεσκόπια ίσως είναι δυνατή με το κατάλληλο όχημα, δεν ξέρω εάν οι εγκαταστάσεις είναι ανοικτές στους επισκέπτες (παρόλαυτά, μπορεί ο καθένας να επισκεφθεί το Onizuka Center for International Astronomy). Στην πόλη της Waimea, υπάρχει το κέντρο επισκεπτών του Keck Observatory. Μεταξύ άλλων, υπάρχουν μοντέλα των τηλεσκοπίων και φωτογραφίες που έχουν τραβηχτεί. Θεωρώ must την επίσκεψη κάποιου που του αρέσει ιδιαίτερα η αστρονομία. Αν και εγώ ανήκω σε αυτή την κατηγορία, το ωράριο του κέντρου αποτέλεσε τον λόγο που δεν μπορέσουμε να το επισκεφθούμε. Τουλάχιστον για την περίοδο που πήγαμε, το κέντρο ήταν ανοικτό για το κοινό Δευτέρα - Παρασκευή, 10 - 2. Αυτό πρέπει να το λάβει υπόψη κάποιος που έχει ως βάση το Hilo και θέλει να δει και την ακτή Hamakua. Μια επιλογή είναι να ξεκινήσει πολύ νωρίς το πρωί για να έχει φτάσει στη Waimea νωρίς το μεσημέρι. Εναλλακτικά, θα πάει απευθείας στη Waimea και όταν τελειώσει από εκεί, θα αρχίσει να κατεβαίνει τη Hamakua κάνοντας στάσεις στα σημεία που έχει επιλέξει. Όμως, σε αυτό το γεωγραφικό πλάτος νυχτώνει σχετικά νωρίς (ο ήλιος έδυε κατά τις 6:30) και ίδια η πυκνή βλάστηση κρύβει ακόμη περισσότερο το φως, με αποτέλεσμα η λύση αυτή να μην είναι τόσο καλή. Εκτός και αν κάποιος έχει ελεύθερες μέρες στο Hilo για να επισκεφθεί το κέντρο επισκεπτών στη Waimea, ίσως η καλύτερη επιλογή είναι να το επισκεφθεί έχοντας ως βάση είτε την ίδια τη Waimea είτε κάποιο μέρος στη δυτική ακτή (π.χ. την Waikoloa ή την Kona).
Pololu Valley
Μία άλλη κοιλάδα, βορειοδυτικά της Waipio Valley, είναι η Pololu Valley. Όπως και η Waipio, έτσι και η Pololu βλέπει στην προσήνεμη ακτή του νησιού. Από τον (ομολογουμένως μικρό) χώρο στάθμευσης, ξεκινά μονοπάτι που κατεβαίνει στην βάση της κοιλάδας. Με βάση διαφόρους τουριστικούς οδηγούς, η κατάβαση διαρκεί περίπου 20 λεπτά. Εμείς φτάσαμε στην Pololu το ίδιο απόγευμα που είχαμε επισκεφθεί και την Waipio. Καθώς ήμασταν κουρασμένοι και είχε περάσει η ώρα, δεν επιχειρήσαμε να κατέβουμε κάτω. Το μονοπάτι, τουλάχιστον στην αρχή του, είναι χωμάτινο, σε αντίθεση με το τσιμεντένιο στην Wailio. Υπήρχαν πεζοπόροι που ανέβαιναν όταν φτάσαμε εμείς, αλλά η βροχή που έπεφτε από το μεσημέρι είχε κάνει το μονοπάτι ιδιαίτερα γλιστερό (τουλάχιστον στην αρχή). Συνεπώς, αν κάποιος σχεδιάζει να κατέβει στην Pololu, καλύτερα να το επιχειρήσει μια μέρα που (κατά το δυνατόν) δεν φαίνεται πως θα βρέξει. Για να φτάσει κάποιος στην Pololu, θα πρέπει να πάει μέσω Waimea και Kapaau. Αν και μόλις 15 km από τη Waipio, δεν υπάρχει δρόμος που να τις ενώνει.
Mauna Loa Weather Station
Από τον Saddle Road, όπως κατευθυνόμαστε από Hilo προς Waimea, λίγο πριν την έξοδο για το Mauna Kea, υπάρχει η έξοδος για τον δρόμο που ανεβαίνει στην βόρεια πλαγιά του Mauna Loa (Mauna Loa Road). Ο δρόμος αυτός, μετά από 27 km φτάνει στις εγκαταστάσεις του Weather Station, σε υψόμετρο 3.350 μέτρων. Από τον σταθμό αυτό, όπως είναι αναμενόμενο, υπάρχει ωραία θέα. Επίσης, για τους σκληροπυρηνικούς, από εκεί ξεκινά ένα δύσκολο μονοπάτι για την κορυφή του ηφαιστείου. Με βάση διάφορες περιγραφές από το internet, χρειάζεται τζιπ για να οδηγήσει κανείς μέχρι τον Weather Station. Όμως, από φωτογραφίες που υπάρχουν στο Google Maps, φαίνονται στον χώρο στάθμευσης παρκαρισμένα και "χαμηλά" σεντάν. Αυτές οι περιγραφές στάθηκαν η αφορμή για να νοικιάσουμε το Wrangler. Όμως, η μεγάλη καθυστέρηση μέχρι να πάρουμε το αυτοκίνητο, είχε σαν αποτέλεσμα να μην προλάβουμε να δοκιμάσουμε την διαδρομή προς τον Weather Station. Αντίθετα, προτιμήσαμε να κατευθυνθούμε στο Mauna Kea και το Onizuka για την παρατήρηση του ουρανού. Μία τελευταία λεπτομέρεια: ο δρόμος που ανεβαίνει στο Mauna Loa και καταλήγει στον Weather Station από τον Saddle Road, είναι ο Mauna Loa Road. Αυτός ανεβαίνει από την βόρεια πλαγιά. Ο γραφικός Mauna Loa Access Road, είναι άλλος δρόμος, ο οποίος ανεβαίνει την νότια πλαγιά και ξεκινά από τον #11, στο ύψος του Kilauea.
Εθνικό Πάρκο Ηφαιστείων - Kilauea
Το τμήμα του Εθνικού Πάρκου Ηφαιστείων που περιλαμβάνει το Kilauea (στο ίδιο πάρκο περιλαμβάνονται και τμήμα του Mauna Loa και ο Haleakala στο νησί Maui), είναι τεράστιο σε έκταση. Στο Kilauea υπάρχουν πολλά μονοπάτια που μπορεί να ακολουθήσει κανείς. Βέβαια, το ποια από αυτά θα είναι ανοικτά, εξαρτάται από το ίδιο το ηφαίστειο. Όταν είχαμε επισκεφθεί το Kilauea, το νοτιοδυτικό τμήμα του πάρκου παρέμενε κλειστό, λόγω των αναθυμιάσεων. Μόλις λίγες μέρες πριν, είχε ανοίξει τμήμα του Crater Rim Drive, μέχρι τον κρατήρα Keanakakoi. Τα μέρη του πάρκου που δεν επισκεφθήκαμε, ήταν τα εξής:
1) Kipuka Puaulu : Με την λέξη "kipuka", οι χαβανέζοι εννοούσαν τα τμήματα γης τα οποία δεν είχαν καλυφθεί από τη λάβα. Τέτοια "νησάκια" υπάρχουν σε διάφορα σημεία. Ένα από αυτά, είναι το Kipuka Puaulu, το οποίο βρίσκεται δίπλα από τον Mauna Access Road. Όπως έγραψα παραπάνω, ο εν λόγω δρόμος ξεκινά από τον #11, λίγο μετά την είσοδο του πάρκου, και ανεβαίνει την νότια πλαγιά του Mauna Loa. Αν θυμάμαι καλά, δεν ενώνεται με τον Crater Rim Drive που περνά λίγο πιο δίπλα. Το ίδιο το Kipuka Puualu, είναι ουσιαστικά ένα δάσος, το οποίο (σαν νησί) περιβάλλεται από στερεοποιημένη λάβα. Υπάρχει ένα μονοπάτι, μήκους 2 km, το οποίο περνά ανάμεσα από τα δέντρα. Ένα άλλο kipuka είναι το Kipuka Pepeiao, το οποίο βρίσκεται γύρω στα 25 km νοτιοδυτικά του Kilauea. Το συγκεκριμένο kipuka, καθώς και τα μονοπάτια που καταλήγουν σε αυτό είναι κλειστά, λόγω των αναθυμιάσεων.
2) Puu Huluhulu Trail : Το μονοπάτι αυτό ξεκινά από τον Chain of Craters Road και καταλήγει στον κρατήρα Puu Huluhulu του Mauna Ulu. Μέχρι την έκρηξη του Mauna Ulu το 1969, ο Chain of Craters Road έφτανε ως τον κρατήρα. Πλέον, η διαδρομή γίνεται από το μονοπάτι, μήκους 2 km. Το μονοπάτι ανεβαίνει στον κρατήρα Puu Huluhulu, ύψους 64 μέτρων, με τα τελευταία 400 μέτρα της διαδρομής να είναι απότομα. Πάντως, από την κορυφή υπάρχει θέα προς τον γειτονικό κρατήρα Puu Oo, ο οποίος είναι ενεργός. Καθώς δεν προλάβαμε να κάνουμε στάσεις στον Chain of Craters Road, δεν περπατήσαμε στο μονοπάτι αυτό, για να γράψω τις εντυπώσεις μου.
3) Mauna Iki Trail : Στα δυτικά του Kilauea, βρίσκεται το Mauna Iki Trail. Το μονοπάτι αυτό περνά δίπλα από την διαδρομή που είχαν ακολουθήσει ο αρχηγός Keoua με τον στρατό του, το 1790. Καθώς ο βασιλιάς του τελευταίου βασιλείου του Big Island που δεν είχε υποταχθεί στον Μέγα Καμεχαμέχα ετοιμαζόταν για μια ακόμα μάχη, εξερράγη το Kilauea. Μεγάλο μέρος του στρατού του βρήκε το θάνατο από τη λάβα. Από το Mauna Iki Trail είναι ορατά αποτυπώματα στην στερεοποιημένη λάβα, από τις πατημασιές των πολεμιστών του Keoua. Η πρόσβαση στο μονοπάτι αυτό σήμερα είναι αδύνατη, καθώς βρίσκεται στη μέση της περιοχής που έχει κλείσει λόγω των αναθυμιάσεων.
4) Halemaumau Trail : Το μονοπάτι που περνά από την καρδιά του Kilauea... Το μονοπάτι ξεκινά λίγο μετά το Volcano House. Αφού κατέβει στην καλντέρα του Kilauea, περνά ακριβώς δίπλα από τον κρατήρα Halemaumau, διασταυρώνεται με τον Crater Rim Drive στα νοτιοδυτικά και μετά από λίγο τελειώνει στο Crater Rim Trail. Το μήκος του μονοπατιού είναι 5,5 km. Το τοπίο είναι σίγουρα εντυπωσιακό, καθώς κατεβαίνει στην καλντέρα του ηφαιστείου. Επίσης, περνά από το παρατηρητήριο Halemaumau Overlook, ακριβώς στην άκρη του Halemaumau. Καθώς ο κρατήρας αυτός βγάζει πολλές αναθυμιάσεις, το καλύτερο τμήμα του μονοπατιού ήταν κλειστό. Όταν είχαμε πάει, επιτρεπόταν η πεζοπορία μέχρι την πινακίδα #10, που βρίσκεται ακριβώς στο σημείο που ξεκινά ο "πάτος" της καλντέρας. Μέχρι εκεί φτάσαμε και εμείς. Αφού έχεις κατέβει έως κάτω, μπροστά σου απλώνεται μια τεράστια έκταση ξεραμένης λάβας. Στο βάθος υπήρχε μια τεράστια τρύπα στο έδαφος, ο Halemaumau. Στη διαδρομή μου έκανε εντύπωση το γεγονός ότι είδαμε πολύ λίγο κόσμο, ίσως να μην ήξεραν πως ένα τμήμα του μονοπατιού είναι ανοικτό. Το τμήμα του μονοπατιού που ήταν ανοικτό ήταν σκιερό, καθώς μέχρι τον πάτο της καλντέρας υπάρχουν δέντρα. Όμως, κάτω το τοπίο είναι κρανίου τόπος και (εφόσον το τμήμα αυτό ανοίξει) κάποιος που θα επιχειρήσει την πεζοπορία θα χρειαστεί σίγουρα αρκετό νερό για τη διαδρομή.
5) Puu Loa Petroglyphs : Λίγο πριν ο Chain of Craters Road φτάσει στη θάλασσα, ξεκινά ένα μονοπάτι προς τα πετρογλυφικά (kahakii στα Χαβανέζικα) στην τοποθεσία Puu Loa. Το μονοπάτι αυτό έχει μήκος 1 km, δεν είναι μεγάλο. Παρόλαυτά, όταν φτάσαμε εμείς εκεί, είχε ήδη αρχίσει να σουρουπώνει, καθώς είχαμε καθυστερήσει με τη στάση μας στο Alanui Kahiko. Έτσι, δεν περπατήσαμε στο μονοπάτι αυτό. Στη συγκεκριμένη περιοχή, υπάρχουν περίπου 23.000 πετρογλυφικά. Οι φιγούρες πάνω στην λάβα, απεικονίζουν κυρίως ανθρώπινες μορφές, ενώ έχουν σχεδιαστεί επίσης το φεγγάρι, πλοία, ψάρια και διάφορα γεωμετρικά σχήματα. Πέρα από το συγκεκριμένο χώρο, πετρογλυφικά μπορεί κανείς να συναντήσει και σε άλλα σημεία του Big Island: μεταξύ άλλων στο Puako και στη Waikoloa.
6) Chain of Craters Trail : Πέρα από το Halemaumau Trail, το άλλο μονοπάτι του πάρκου που θα θέλαμε πολύ να περπατήσουμε, αλλά όπως και το Halemaumau ήταν κλειστό. Το μονοπάτι αυτό ξεκινά από το τέλος του Chain of Craters Road και συνεχίζει ευθεία, δίπλα στη θάλασσα, για άλλο 1 km. Εκεί που σήμερα υπάρχει το μονοπάτι, συνέχιζε ο Chain of Craters Road, έως και το 2003, όπου και έκλεισε λόγω της ροής της λάβας από τον κρατήρα Puu Oo. Παρόλαυτά, μέχρι πρόσφατα, ήταν δυνατή η διάσχιση του μονοπατιού με τα πόδια. Για όσο ήταν ανοικτό το μονοπάτι, αποτελούσε την δεύτερη καλύτερη επιλογή για κάποιον που ήθελε να δει την καυτή λάβα να χύνεται στον ωκεανό (η καλύτερη επιλογή είναι οι πολύ τακτικές περιηγήσεις με ελικόπτερο, που μπορεί να κλείσει κανείς στο αεροδρόμιο του Hilo, οι οποίες όμως προφανώς κοστίζουν). Το μονοπάτι ήταν ανοικτό και το βράδυ, με το θέαμα να είναι ακόμη εντυπωσιακότερο. Ευτυχώς για τους ντόπιους, αλλά δυστυχώς για τους επισκέπτες, το μονοπάτι αυτό έχει κλείσει. Ο λόγος είναι η κατασκευή ενός εφεδρικού δρόμου για την ενδεχόμενη εκκένωση μερικών χωριών στα ανατολικά του Kilauea που απειλούνται από τη λάβα τα τελευταία χρόνια. Ο δρόμος αυτός θα περνάει πάνω από εκεί που βρισκόταν το μονοπάτι. Όταν είχαμε εμείς επισκεφθεί την περιοχή, το τέλος του Chain of Craters Road ήταν κλειστό με μπάρες και από πίσω υπήρχαν μπουλντόζες και άλλα μηχανήματα για την επέκταση του δρόμου.
7) Punaluu County Beach Park : Περίπου 40 km νοτιοδυτικά του Kilauea, βρίσκεται η παραλία Punaluu. Στην παραλία μπορεί να φτάσει κανείς, μέσω του #11. Η παραλία έχει μαύρη άμμο και οι φοίνικες ρίχνουν τη σκιά τους. Όπως και σε όλο αυτό το τμήμα του νησιού, η πρόσβαση στην παραλία πλέον απαγορεύεται, λόγω των αναθυμιάσεων από το ηφαίστειο.
Kamehameha Akahi Aina Heiau
Την 21η ημέρα των διακοπών, είχαμε επιχειρήσει να βρούμε το Kamehameha Akahi Aina Heiau. Το μέρος αυτό, που με βάση τις πληροφορίες που είχαμε μαζέψει βρισκόταν κοντά στο μικρό αεροδρόμιο Upolu, στο βόρειο άκρο της Kohala, είναι το μέρος που γεννήθηκε ο Μέγας Καμεχαμέχα. Το μνημείο στην περιοχή αυτή δεν μπορέσαμε να το εντοπίσουμε. Ο ένας δρόμος που δοκιμάσαμε να ακολουθήσουμε κατέληγε σε μια περιφραγμένη, ιδιωτική έκταση. Ο άλλος, παράλληλος με το διάδρομο προσγείωσης / απογείωσης του αεροδρομίου, ήταν πολύ κακοτράχαλος και θα είχαμε πρόβλημα με το χαμηλό αυτοκίνητο. Βέβαια, υπάρχει και το ενδεχόμενο να μην το είχαμε εντοπίσει σωστά στον χάρτη.
Puukohola Heiau
Βόρεια της παραλίας Hapuna, βρίσκεται ο ιστορικός χώρος Puukohola Heiau. Ο κεντρικός ναός, Puukohola Heiau, έχει δώσει το όνομά του στον χώρο. Ο ναός κατασκευάστηκε από τον Μέγα Καμεχαμέχα, καθώς σύμφωνα με ένα χρησμό έπρεπε να χτίσει ένα ναό για τον Θεό του πολέμου, Kukailimoku, προκειμένου να κατακτήσει το Big Island. Ο ναός χτίστηκε το 1790. Στα εγκαίνια του ναού, ο Μέγας Καμεχαμέχα είχε προσκαλέσει και τον μεγάλο του αντίπαλο, Keoua, τον βασιλιά του τελευταίου ελεύθερου βασιλείου, στα νότια του Big Island. Μόλις ο Keoua αποβιβάστηκε στην ακτή, ο Μέγας Καμεχαμέχα τον συνέλαβε και τον θυσίασε στο βωμό του ναού. Πέρα από τον κεντρικό ναό, στο χώρο βρίσκονται και τα ερείπια του Mailekini Heiau. Οι αρχαιολόγοι πιστεύουν πως υπάρχει και ένας τρίτος ναός στην περιοχή, ο Haleokapuni Heiau, ο οποίος μάλλον σήμερα είναι βυθισμένος στη θάλασσα.
Πετρογλυφικά Mauna Lani & Puako & Waikoloa
Πέρα από το Puu Loa, στη νότια πλαγιά του Kilauea, πετρογλυφικά μπορεί να δει κανείς και σε άλλα σημεία του νησιού. Μεταξύ αυτών, και στην ίδια τη Waikoloa. Μέσα από το θέρετρο με τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια κλπ, ξεκινά ένα μονοπάτι που κατευθύνεται βόρεια, το King's Foot Trail. Υπάρχουν πινακίδες που κατευθύνουν τον επισκέπτη προς το μονοπάτι. Άλλα μονοπάτια με πετρογλυφικά βρίσκονται στο Mauna Lani και στο Puako, μεταξύ Waikoloa και Hapuna. Από το Mauna Lani ξεκινά το Kalahuipuaa Trail, το οποίο περνά από πολλά πετρογλυφικά. Η διαδρομή διαρκεί περίπου μισή ώρα. Περισσότερα από 3.000 πετρογλυφικα βρίσκονται στο Puako. Το Mauna Lani και το Puako συνδέονται με το Malama Trail, μήκους 2,2 km. Σε όλα τα μονοπάτια έχει ήλιο, οπότε χρειάζεται καπέλο και σίγουρα νερό.
Kailua - Kona
Ύστερα από την επίσκεψη στο Lapakahi και το μπάνιο στη Hapuna την 21η ημέρα, επισκεφθήκαμε τη μεγαλύτερη πόλη της δυτικής ακτής, την Kona. Στην Kona φτάσαμε βράδυ, με αποτέλεσμα να μην μπορέσουμε να τη γυρίσουμε και να τη δούμε όπως θα θέλαμε. Πέρα από τη βόλτα που μπορεί να κάνει κανείς στην προκυμαία οποιαδήποτε ώρα, υπάρχουν και κάποια αξιοθέατα. Μεταξύ αυτών, ο αρχαίος ναός Ahuena Heiau. Αυτή ήταν η τοποθεσία στην Kona, όπου ο διάδοχος του Μέγα Καμεχαμέχα, Liholiho, γευμάτισε στο ίδιο τραπέζι με τις Keopuolani και Kaahumanu. Μία κίνηση που στάθηκε η αφορμή, για την κατάργηση του συστήματος kapu που είχαν εισάγει οι Πολυνήσιοι. Ένα άλλο ιστορικό κτήριο, είναι το Hulihee Palace, το οποίο σήμερα λειτουργεί ως μουσείο, περιγράφοντας τη ζωή των βασιλικών οικογενειών της Χαβάης.
Keauhu
Νότια της Kona, βρίσκεται το Keauhu. Πέρα από τα πετρογλυφικά, στον χώρο βρίσκονται το αντίγραφο ενός παραθαλάσσιου ανακτόρου του 19ου αιώνα, καθώς και μια πισίνα που προοριζόταν για τη βασιλική οικογένεια.
Kealakekua Bay
Ο κόλπος Kealakekua βρίσκεται λίγο βορειότερα από το Puuhonua O Honaunau. Πρόκειται για το μέρος στο οποίο αποβιβάστηκε ο James Cook, όταν τον Ιανουάριο του 1778 έφτασε για πρώτη φορά στα νησιά της Χαβάης. Ο Cook έφτασε τυχαία στα νησιά αυτά, με τα πλοία Resolution και Discovery. Η άφιξή του συνέπεσε με την γιορτή του θεού της γεωργίας, Lono. Καθώς στη μυθολογία των Χαβανέζων γινόταν λόγος για την επιστροφή του θεού στο νησί από τη θάλασσα, οι κάτοικοι θεώρησαν τον πλοίαρχο ως το θεό που επέστρεψε στο νησί. Κατά συνέπεια, η αρχική υποδοχή από τους κατοίκους του νησιού, ήταν η θερμότερη που έλαβε στα ταξίδια του. Από σύμπτωση, στο μέρος αυτό, ο Άγγλος εξερευνητής βρήκε το θάνατο στις 14 Φεβρουαρίου 1779. Κατά την αναχώρηση του Cook από τη Χαβάη, μια καταιγίδα προκάλεσε ζημιές σε ένα από τα πλοία, αναγκάζοντάς τον να γυρίσει στον Kealakekua Bay. Ύστερα από την κλοπή μιας βάρκας, και κατά την αψιμαχία με τους κατοίκους του νησιού που ακολούθησε, ο Cook μαχαιρώθηκε και πέθανε. Στο σημείο που σκοτώθηκε ο Cook, υπάρχει σήμερα ένας οβελίσκος 35 μέτρων. Στο σημείο αυτό, μπορεί να φτάσει κανείς ακολουθώντας το μονοπάτι που ξεκινά από τον #160, λίγο μετά τη διασταύρωση με τον #11. Επίσης στο σημείο που αποβιβάστηκε ο Cook, εκεί που βγαίνει ο #160 στη θάλασσα, βρίσκεται ο ναός Hikiau Heiau. Στον οβελίσκο δεν μπορέσαμε να φτάσουμε, καθώς γίνονταν έργα στην περιοχή και το μονοπάτι είχε (κυριολεκτικά) κοπεί στη μέση.
Ka Lae (South Point)
Το Ka Lae, όπως προδίδει και η ονομασία του στα αγγλικά, είναι το νότιο άκρο του νησιού. Αποτελεί επίσης το νοτιότερο σημείο των 50 πολιτειών των ΗΠΑ. Τα ερείπια ενός αρχαίου λιμανιού, που πιστεύεται πως κατασκευάστηκε μεταξύ 300 και 500 μ.Χ., αποτελούν την αρχαιότερη ένδειξη παρουσίας ανθρώπων στα νησιά. Πιστεύεται πως οι πρώτοι που έφτασαν εδώ είχαν αποπλεύσει από τα νησιά Μαρκέσας, στη σημερινή Γαλλική Πολυνησία. Για να φτάσει κανείς στο Ka Lae, ακολουθεί τον #11 και κοντά στο νοτιότερο σημείο του, στρίβει νότια στη διασταύρωση. Μετά από 18 km ο δρόμος αυτός καταλήγει στη θάλασσα. Όταν επισκεφθήκαμε εμείς το νησί, η πρόσβαση από τα ανατολικά (από Hilo) ήταν αδύνατη, καθώς ο #11 έκλεινε μετά το Kilauea, λόγω του ηφαιστείου. Οπότε η μόνη δυνατότητα ήταν να το προσεγγίσει κανείς από τα δυτικά, και την Kona. Η κίνηση που συναντήσαμε μετά την Kona, δεν μας έδινε τη δυνατότητα να φτάσουμε εκεί νωρίς, οπότε αναγκαστικά το αφήσαμε εκτός. Ακόμη και χωρίς τα έργα, ο δρόμος είναι στενός, με στροφές και περνά από χωριά, οπότε καλό είναι, αν κάποιος επιχειρήσει τη διαδρομή, να υπολογίσει περισσότερη ώρα σε σχέση με τα χιλιόμετρα που μετράει πάνω στο χάρτη.
Papakolea Green Sand Beach
Γύρω στα 4,5 km βορειο-ανατολικά του Ka Lae, σε έναν όρμο, βρίσκεται η παραλία Papakolea. Η παραλία είναι γνωστή για την πράσινη άμμο. Το χρώμα στην άμμο, το δίνει ο ολιβίνης, συστατικό της λάβας. Για τη διαδρομή από το Ka Lae απαιτείται όχημα 4x4, αλλά η διαδρομή μπορεί να γίνει και με πεζοπορία μίας ώρας. Τόσο στην παραλία της "πράσινης άμμου", όσο και στο Ka Lae, έχει κύματα, και το κολύμπι είναι επικίνδυνο.
Last edited: