Nikos1986
Member
- Μηνύματα
- 1.162
- Likes
- 5.166
- Επόμενο Ταξίδι
- Ρεϊνιόν
- Ταξίδι-Όνειρο
- Αυστραλία - Καλιφόρνια
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- 2. Λίγα Λόγια για τη Χαβάη
- 3. Πρόσβαση και Μετακινήσεις
- 4. Πρόγραμμα
- 5. Αθήνα - Λος Άντζελες - Χονολουλού
- 6. Λίγα Λόγια για το Οάχου
- 7. Εξερεύνηση της Χονολουλού
- 8. Εξερεύνηση του Οάχου
- 9. Οάχου - Τι Δεν Προλάβαμε
- 10. Λίγα Λόγια για το Μπιγκ Άιλαντ
- 11. Εξερεύνηση Ανατολικού Μπιγκ Άιλαντ
- 12. Τα Ηφαίστεια του Μπιγκ Άιλαντ
- 13. Εξερεύσηση Δυτικού Μπιγκ Άιλαντ
- 14. Μπιγκ Άιλαντ - Τι Δεν Προλάβαμε
- 15. Λος Άντζελες
- 16. Επίλογος
7. Εξερεύνηση της Honolulu
Στο Oahu θα μέναμε από τις 11/3 έως τις 22/3, οπότε και το απόγευμα θα φεύγαμε για το Big Island. Στις 18/3 θα νοικιάζαμε αυτοκίνητο, οπότε οι πρώτες ημέρες (11/3 - 17/3) θα ήταν αφιερωμένες στη Honolulu, ενώ οι τελευταίες (18/3 - 22/3) στο υπόλοιπο νησί.
Ημέρες 1 & 2: Waikiki
Κατά την 1 το μεσημέρι προσγειωθήκαμε στη Honolulu. Το αεροδρόμιο, αν και σχετικά μεγάλο, με τους φοίνικες έξω δημιουργούσε μια διαφορετική ευχάριστη και “εξωτική” διάθεση. Παρά τη συννεφιά επικρατούσε κουφόβραση. Καθώς δεν θα είχαμε από την αρχή αυτοκίνητο, πήραμε το λεωφορείο The Bus #20 που συνδέει το αεροδρόμιο με το Waikiki και περνούσε κοντά από το ξενοδοχείο που θα διαμέναμε. Για όλες τις μέρες που θα μέναμε στο Oahu, είχαμε διαλέξει το Hilton Hawaiian Village, το οποίο βρίσκεται την αρχή του Waikiki.
Μεγάλη εντύπωση μας έκανε η ρεσεψιόν, η οποία βρισκόταν εκτός των κτηρίων του ξενοδοχείου. Επίσης κάθε Παρασκευή κατά τις 8, διοργανώνονται γιορτές με πυροτεχνήματα στην παραλία. Η παραλία είναι ελεύθερη, οπότε είναι προσβάσιμη από όλους, ανεξάρτητα αν μένουν στο συγκεκριμένο ξενοδοχείο ή όχι.
Το ξενοδοχείο Hilton Hawaiian Village που διαλέξαμε για τη διαμονή στο Oahu
Η παραλία Waikiki μπροστά από το ξενοδοχείο
Η προετοιμασία για τα πυροτεχνήματα
Οι δύο πρώτες μέρες (11/3 και 12/3) πέρασαν με βόλτες στο Waikiki. Η γνωστή παραλία της Honolulu ξεκινά από τις εκβολές του Ala Wai Canal στα δυτικά και εκτείνεται μέχρι το Diamond Head στα ανατολικά. Το εν λόγω κανάλι κατασκευάστηκε πριν από περίπου 100 χρόνια, για την αποξήρανση των βάλτων που κάλυπταν το Waikiki, ώστε να μπορέσει να αναπτυχθεί η περιοχή. Ο δρόμος Ala Wai Boulevard, δίπλα από το κανάλι, έχει ήπια κυκλοφορία και είναι ωραίος για βόλτες.
Βόλτα δίπλα από το Ala Wai Canal
Η παραλία του Magic Island
Το Waikiki όπως φαίνεται από το Magic Island
Τόσο η παραλίες του Waikiki, όσο και οι δρόμοι στο εσωτερικό προσφέρονται για βόλτες, καθ’όλη τη διάρκεια της μέρας. Η παραλία προσφέρει τα γνωστά: κολύμπι, σέρφινγκ και άλλες θαλάσσιες δραστηριότητες όπως καταδύσεις και θαλάσσια σπορ.
Ο κεντρικότερος δρόμος του Waikiki είναι η Kalakaua Avenue. Ο δρόμος αυτός είναι παράλληλος με την Ala Wai Boulevard και χοντρικά μετά το Royal Hawaiian Hotel γίνεται ο παραλιακός δρόμος του Waikiki. Στο δυτικό τμήμα της Kalakaua Avenue, υπάρχουν εστιατόρια, καταστήματα με αθλητικά είδη και καταστήματα με σουβενίρ. Τα δύο γνωστά εμπορικά κέντρα είναι τα Royal Hawaiian Center και International Marketplace. Τα εστιατόρια συνεχίζουν και εκεί που ο δρόμος αυτός γίνεται παραλιακός, ενώ στο ανατολικό τμήμα του, πλησιάζοντας το Kapiolani Park υπάρχουν μπαράκια. Κοντά στο αστυνομικό τμήμα, όπου ο δρόμος έχει γίνει παραλιακός, βρίσκεται και το άγαλμα του σέρφερ Duke Kahanamoku, ο οποίος συνέβαλλε στην αναβίωση του αθλήματος στη Χαβάη και στην διάδοσή του στον υπόλοιπο κόσμο. Γενικά στον δρόμο αυτό υπάρχει κίνηση όλη την μέρα. Επίσης στα εμπορικά κέντρα και κυρίως στο Royal Hawaiian Center διοργανώνονται υπαίθρια σόου.
Η Kalakaua Avenue με κόσμο το βράδυ
Το άγαλμα του Duke Kahanamoku
Μία παρένθεση για το φαγητό… Πάνω στην Kalakaua Avenue, βρήκαμε 2 εστιατόρια που μας άρεσαν. Το πρώτο, είναι το "Eggs And Things" το οποίο είναι αλυσίδα και βρίσκεται κοντά στα McDonalds. Συνήθως έχει ουρά απ’ έξω και σερβίρει φαγητά με βάση το αυγό. Είναι μια καλή επιλογή κυρίως για πρωινό. Επίσης ωραίες πίτσες είχε στο "California Pizza" απέναντι από το Royal Hawaiian Center, αν και η ευγένεια των σερβιτόρων είναι ένα θέμα. Καλές μακαρονάδες και πίτσες είχε στο "Giovanni", στην Lewers Street κοντά στο Hard Rock Cafe. Για λίγο πιο "γερό" φαγητό, είχε ωραίες μπριζόλες στο "Outback", επί της Ala Moana Boulevard, λίγο πριν τις εκβολές του Ala Wai Canal.
Όπως είχα αναφέρει και σε άλλο post, το φαγητό στη Χαβάη είναι ακριβό, με την πίτσα και την μακαρονάδα γύρω στα 20$, και την μπριζόλα στα 35$. Επίσης επιδημία στην Αμερική είναι το φιλοδόρημα (tip), με γύρω στο 10-15% της τιμής. Μια πιο φθηνή επιλογή για το φαγητό είναι τα McDonalds, όπου 2 άτομα θα φάνε με 20$ (ενδεικτικά, στο Λος Άντζελες για 2 χάμπουργκερ, πατάτες και αναψυκτικό είναι γύρω στα 15$).
Μία δεύτερη παρένθεση… Τόσο στην Kalakaua Avenue, όσο και στο αεροδρόμιο και σε άλλα σημεία της πόλης, υπάρχουν stands με διαφημιστικά περιοδικά, τα οποία μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν και κουπόνια για εκπτώσεις σε διάφορα αξιοθέατα, καταστήματα και δραστηριότητες.
Συνεχίζοντας στην Kalakaua Avenue, μόλις τελειώσουν τα κτήρια των ξενοδοχείων έχουμε φτάσει στον ζωολογικό κήπο της Χονολουλού και στο πρώτο δημόσιο πάρκο της Χαβάης, το Kapiolani Park.
Πανορανική φωτογραφία του Waikiki από την προκυμαία δίπλα από το ζωολογικό κήπο
Δεν επισκεφθήκαμε τον ζωολογικό κήπο, οπότε δεν μπορώ να εκφέρω κάποια άποψη. Όσον αφορά το Kapiolani Park, είναι ένα μεγάλο πάρκο με γρασίδι και πολύ ωραία θέα στο μεγαλοπρεπές Diamond Head που βρίσκεται ακριβώς δίπλα. Εκτός από τα γηπεδάκια εντός του πάρκου, υπάρχει και ένα αμφιθέατρο, το Waikiki Shell, όπου διοργανώνονται συναυλίες από τη Συμφωνική της Honolulu. Κοντά στο αμφιθέατρο, βρίσκεται και το Kapiolani Bandstand, όπου τραγουδά η Βασιλική Μπάντα της Χαβάης, συνήθως τις Κυριακές. Για το πρόγραμμα, μπορείτε να δείτε εδώ.
Ένα τεράστιο δέντρο Banyan στο Kapiolani Park
Στο Kapiolani Park με φόντο το Diamond Head
Ημέρα 3: Iolani Palace & Aloha Tower
Την τρίτη ημέρα, θα επισκεπτόμασταν το κέντρο της πόλης (Downtown).
Το Iolani Palace είναι το κύριο αξιοθέατο της περιοχής. Το μοναδικό βασιλικό παλάτι στις ΗΠΑ, ολοκληρώθηκε το 1892, και ήταν κατοικία του βασιλιά της Χαβάης, Ντέιβιντ Καλακάουα και της βασίλισσας Καπιολάνι. Τον βασιλιά Καλακάουα, διαδέχθηκε στο θρόνο η αδελφή του, βασίλισσα Λίντια Λιλιουοκαλάνι, το 1891. Μόλις 2 χρόνια μετά, το 1893, αντιβασιλικοί αλλοδαποί κυρίως από τις ηπειρωτικές ΗΠΑ, με τη βοήθεια αμερικανών πεζοναυτών, πραγματοποίησαν εξέγερση, απαιτώντας την παραίτηση της Λιλιουοκαλάνι. Η βασίλισσα παραιτήθηκε από θρόνο και το 1900, υπό την προεδρία ΜακΚίνλει, η Χαβάη προσαρτήθηκε στις ΗΠΑ.
Το Iolani Palace
Στον χώρο έξω από το Iolani Palace, τις Παρασκευές το μεσημέρι, η Βασιλική Μπάντα της Χαβάης δίνει συναυλίες, οι οποίες μάλιστα είναι στα Χαβανέζικα. Ήμασταν τυχεροί εκείνη την ημέρα, και τους προλάβαμε! Είναι πραγματικά πολύ ωραία εμπειρία, και αν τύχει η επίσκεψή σας εκεί να πέφτει ημέρα Παρασκευή είναι κρίμα να το χάσετε!
Απέναντι από το Iolani Palace, βρίσκεται το άγαλμα του βασιλιά Καμεχαμέχα, και το κτήριο από πίσω (Aliiolani Hale) στεγάζει το ανώτατο δικαστήριο. Ο Μεγάλος Καμεχαμέχα ή Καμεχαμέχα ο 1ος, γεννήθηκε κοντά στο Kapaau του Μπιγκ Άιλαντ το 1758, χρονιά που πέρασε ο κομήτης του Χάλεϊ. Με βάση την προφητεία για την εικόνα του κομήτη στον ουρανό, ο Καμεχαμέχα θα ανέτρεπε τα βασίλεια στα οποία ήταν τότε κατακερματισμένη η Χαβάη και θα ένωνε όλα τα νησιά σε ένα μεγάλο βασίλειο. Θορυβημένοι οι τότε βασιλιάδες, έδωσαν εντολή να σκοτωθεί το μωρό. Όμως, ο Καμεχαμέχα μεταφέρθηκε στην κοιλάδα Waipio του Μπιγκ Άιλαντ, όπου και μεγάλωσε και έγινε πολεμιστής. Εκπληρώνοντας την προφητεία, ο Μέγας Καμεχαμέχα κατέλαβε τα νησιά και τα ένωσε σε ένα βασίλειο. Επίσης, τα χρόνια της βασιλείας του Μέγα Καμεχαμέχα, και συγκεκριμένα το 1778, αποβιβάστηκε στην Χαβάη ο Τζέιμς Κουκ, ο πρώτος δυτικός που πάτησε στα μέχρι τότε απομονωμένα νησιά. Ο μεγάλος βασιλιάς πέθανε το 1819. Ο βασιλιάς Καλακάουα, το 1878, παρήγγειλε το άγαλμα από την Γαλλία. Λίγο πριν φθάσει στην Χαβάη, το πλοίο ναυάγησε. Τότε ο Καλακάουα παρήγγειλε νέο άγαλμα, το οποίο είναι αυτό που εκτίθεται εδώ από το 1883. Λίγο μετά, την ίδια χρονιά, εντοπίστηκε το πλοίο με το αρχικό άγαλμα. Το “πρωτότυπο” βρίσκεται στο Kapaau του Μπιγκ Άιλαντ, όπου είχε γεννηθεί ο μεγάλος βασιλιάς. Το άγαλμα του βασιλιά Καμεχαμέχα στολίζεται με λέι, στις 11 Ιουνίου, την ημέρα Καμεχαμέχα.
Το άγαλμα του Μέγα Καμεχαμέχα στη Honolulu
Το αρχικό άγαλμα του Μέγα Καμεχαμέχα στο Kapaau του Μπιγκ Άιλαντ
Στην πίσω πλευρά του Iolani Palace, βρίσκεται το Καπιτώλιο. Η αρχιτεκτονική του κτηρίου συμβολίζει την Χαβάη. Το κτήριο περιβάλλεται από νερά, όπως τα νησιά της Χαβάης από τον ωκεανό. Επίσης οι εξωτερικές κολώνες θυμίζουν φοίνικες. Ο θυρεός στο κτήριο γράφει "Ua Mau Ke Ea O Ka Aina I Ka Pono", που ήταν το μότο του βασιλείου της Χαβάης και μια μετάφρασή του είναι "Η Ζωή Της Γης Προστατεύεται Με Σύνεση". Η φράση αυτή στο "πεζό" μπορεί να μην είναι γνωστή, αλλά ίσως κάποιος τη θυμηθεί ως στίχο ενός κλασικού Χαβανέζικου τραγουδιού, του Hawaii '78 του μεγάλου Israel "IZ" Kamakawiwoole. Ανάμεσα στο Iolani Palace και το καπιτώλιο, βρίσκεται τοάγαλμα της βασίλισσας Λιλιουοκαλάνι.
Το καπιτώλιο
Στην πίσω πλευρά του καπιτώλιου (στην πραγματικότητα είναι η μπροστινή), βρίσκεται το άγαλμα του Πατέρα Νταμιάν. Ο Βέλγος ιερέας, έφθασε στο νησί Μολοκάι της Χαβάης το 1873. Αγωνίστηκε ώστε οι λεπροί οι οποίοι απομονώνονταν εκείνη την εποχή στο νησί του Μολοκάι, να αποκτήσουν νοσοκομείο και να έχουν πρόσβαση σε φάρμακα και τρόφιμα. Ο Πατέρας Νταμιάν, τελικά αρρώστησε και αυτός από τη νόσο το 1885 και πέθανε το 1889. Τα λείψανά του βρίσκονται τώρα στο Βέλγιο, ενώ το χέρι του έχει ενταφιαστεί στην εκκλησία Σεν Φιλόμενα του Καλαουπάπα του Μολοκάι. Ο Πατέρας Νταμιάν ανακηρύχθηκε άγιος το 1995. Το μουσείο προς τιμήν του που υπήρχε στο τέρμα του Waikiki έχει κλείσει.
Το άγαλμα του Πατέρα Νταμιάν
Το μαυσωλίο του βασιλιά Λουναλίλο
Αφήνοντας την περιοχή του Iolani Palace, κατευθυνόμαστε προς την θάλασσα και τον Aloha Tower. Αν και υπάρχουν διάφοροι δρόμοι που κατεβαίνουν, καλύτερη είναι η Fort Street, που είναι και πεζοδρομημένη. Στον δρόμο με τους φοίνικες, υπάρχουν και μερικά εστιατόρια και καφέ.
Η πεζοδρομημένη Fort Street
Ο Aloha Tower είναι ένας πύργος ύψους σχεδόν 70 μέτρων με τον ιστό της σημαίας. Ο πύργος χτίστηκε το 1926. Υπάρχουν ασανσέρ που ανεβάζουν κόσμο στην κορυφή, όπου υπάρχει ωραία θέα του λιμανιού. Δίπλα από τον πύργο, υπάρχει η αγορά του Aloha Tower Marketplace. Όταν είχαμε επισκεφθεί εμείς την περιοχή, η αγορά ήταν κλειστή για ανακαίνιση. Οι σκαλωσιές δεν ήταν και το καλύτερο φόντο για φωτογραφίες. Επίσης, το Ναυτιλιακό Κέντρο της Χαβάης ήταν κλειστό λόγω ανακαίνισης.
Ο Aloha Tower
Θέα του λιμανιού από τον Aloha Tower
Θέα από τον Aloha Tower, με την Fort Street στο βάθος
Το Hokulea είναι ένα αντίγραφο αρχαίου κανό, το οποίο κατασκευάστηκε στη Χαβάη. Το 1976 ταξίδεψε από την Χαβάη στην Ταϊτή και πίσω στη Χαβάη, χωρίς τη χρήση ραντάρ ή πυξίδας. Έτσι έδωσε ώθηση στην θεωρία πως οι πρώτοι άποικοι της Χαβάης ήρθαν από τα νησιά της Πολυνησίας, χρησιμοποιώντας τους αστέρες για να προσανατολιστούν. Συνήθως ταξιδεύει ανά τον κόσμο χρησιμοποιώντας τεχνικές πλοήγησης των αρχαίων Μικρονησίων, με αποτέλεσμα να λείπει συνήθως από το λιμάνι.
Το Hokulea [πηγή: hokulea.com]
Εκείνη την ημέρα, κουρασμένοι από το πολύ περπάτημα αλλά και ενθουσιασμένοι με αυτά που είδαμε, γυρίσαμε στο ξενοδοχείο πάνω στην ώρα για τα βραδινά πυροτεχνήματα. Όπως ανέφερα σε προηγούμενο post, το σόου πραγματοποιείται τις Παρασκευές κατά τις 8 το απόγευμα και είναι δωρεάν για όλους.
Ημέρα 4: Fort De Russy
Μετά την κούραση της προηγούμενης ημέρας, αποφασίσαμε να μείνουμε στο Waikiki και να επισκεφθούμε το Fort De Russy. Το Fort De Russy αποτελεί μία από τις παραθαλάσσιες αμυντικές θέσεις του Οάχου, παρόμοια με αυτή στο Diamond Head. Πλέον, το πυροβολείο (battery) Randolph στεγάζει μουσείο του Αμερικάνικου στρατού. Το μουσείο περιλαμβάνει διάφορα εκθέματα σχετικά με τη στρατιωτική ιστορία τόσο των νησιών, όσο και γενικά των ΗΠΑ. Συγκεκριμένα περιλαμβάνει πολεμικό εξοπλισμό από την αρχαία Χαβάη, ενώ από τις υπόλοιπες αίθουσες, ενδιαφέρον παρουσιάζουν αυτές για τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο (κυρίως για τις μάχες στον Ειρηνικό) και για τους πολέμους σε Κορέα και Βιετνάμ. Στην ταράτσα του κτηρίου, όπου μπορεί κάποιος να ανέβει, βρίσκεται ένα ελικόπτερο και ένα πυροβόλο.
Δύο σημεία που θα ήθελα να σταθώ… Πρώτον, στις ΗΠΑ, η αρίθμηση των ορόφων ξεκινά από το 1 (που είναι το ισόγειο). Οπότε, σε κάποιο μουσείο ή γενικά κτήριο, ο όροφος που λέει π.χ. το φυλλάδιο είναι ένας παραπάνω από αυτόν που εννοούμε στην Ελλάδα.
Δεύτερον, σε διάφορα αξιοθέατα και μουσεία, όπως το Fort De Russy, η είσοδος είναι δωρεάν. Αντί για εισιτήριο, ο επισκέπτης παροτρύνεται να αφήσει κάποιο ποσό ως δωρεά.
Ημέρα 5: Bishop Museum
Έχοντας γεμίσει τις μπαταρίες από την προηγούμενη ημέρα, σήμερα θα επισκεπτόμασταν το μουσείο Bishop. Το μουσείο αυτό φιλοξενεί μια από τις μεγαλύτερες συλλογές από Πολυνησιακά εκθέματα. Το εν λόγω μουσείο είναι τεράστιο και καλό είναι να έχετε φθάσει εκεί από νωρίς, καθώς κλείνει (όπως και τα περισσότερα) στις 5 το απόγευμα. Αν κινηθείτε με λεωφορείο, έχετε υπόψη πως απέχει περίπου 45 λεπτά (λόγω κίνησης) από το Waikiki. Επίσης, καθώς δεν έχει κάποιο άλλο κοντινό ορόσημο και τα λεωφορεία περνούν 2-3 στενά δίπλα (δεν θα φαίνεται από το λεωφορείο), καλό είναι να ρωτήσετε τον οδηγό για να σας ενημερώσει για την στάση που πρέπει να κατεβείτε και προς τα πού να κινηθείτε μετά.
Το μουσείο περιλαμβάνει διάφορα κτήρια, καθώς και ένα πλανητάριο γύρω από μια κεντρική αυλή. Τα κύρια εκθέματα του μουσείου, βρίσκονται στην Hawaiian Hall.
Στο ισόγειο, στο κέντρο της αίθουσας, κυριαρχεί η αναπαράσταση μιας παραδοσιακής Χαβανέζικης οικίας, η οποία μεταφέρθηκε εδώ από το Καουάι. Επίσης, από την οροφή κρέμεται μία φάλαινα φυσητήρας.
Επίσης, υπάρχει μια μακέτα ενός αρχαίου ιερού, καθώς και αγάλματα από θεότητες που λατρεύονταν από τους αρχαίους Χαβανέζους. Υπάρχουν επίσης αντίγραφα αρχαίων κανό και εξηγείται πώς οι αρχαίοι Πολυνήσιοι πιθανότατα έφτασαν στα νησιά. Ο επισκέπτης πληροφορείται και για την ιστορία των νησιών και των βασιλιάδων, πριν και μετά την άφιξη του Τζέιμς Κουκ. Επίσης υπάρχουν εκθέματα σχετικά με τη Χαβανέζικη μουσική και το σέρφινγκ, με ιδιαίτερη αναφορά στον Ντουκ Καχαναμόκου.
Η κεντρική αίθουσα του Hawaiian Hall
Μακέτα αρχαίου ναού
Αγάλματα και ομοιώματα θεοτήτων που λατρέυονταν από τους Χαβανέζους πριν την άφιξη του Τζέιμς Κουκ
Οι μήνες του έτους, όπως χρησιμοποιούνταν από τους αρχαίους Χαβανέζους
Βραβεία του Ντουκ Καχαναμόκου
Καθώς υποτιμήσαμε την πληθώρα και το μεγάλο ενδιαφέρον των εκθεμάτων του μουσείου, δεν προλάβαμε να το γυρίσουμε ολόκληρο. Ίσως κάποιος προλάβει να το δει εν τάχει ολόκληρο, αλλά η προσωπική μου γνώμη είναι πως το συγκεκριμένο μουσείο αξίζει τουλάχιστον 2 ημέρες.
Ημέρες 6 & 7: Pearl Harbor
Έχοντας πάρει το μάθημά μας από το Bishop, αποφασίσαμε στο επόμενο μεγάλο αξιοθέατο της πόλης, να αφιερώσουμε 2 ημέρες. Οι μέρες περνούσαν και δεν βόλευε να αφιερώσουμε μισή ημέρα στο Bishop και την υπόλοιπη 1,5 στο Pearl Harbor. Έτσι αποφασίσαμε να δούμε την ναυτική βάση των ΗΠΑ σε 2 ημέρες.
Το Pearl Harbor αποτελεί το δυτικό άκρο της Honolulu και στο λιμάνι του βρίσκεται η ναυτική βάση των ΗΠΑ. Η επίθεση των Ιαπώνων στη βάση αυτή στις 7 Δεκεμβρίου 1941, με 2.300 θύματα, αποτέλεσε την αφορμή για την είσοδο των ΗΠΑ στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο στο πλευρό των συμμάχων.
Μέσα στον χώρο της βάσης βρίσκονται πολεμικά πλοία, μουσεία και μνημεία που αξίζουν μια επίσκεψη. Τα κύρια “αξιοθέατα” στον χώρο αυτό είναι: το μνημείο του Arizona, το θωρηκτό Missouri, το υποβρύχιο Bowfin, το μουσείο υποβρυχίων, το μουσείο της αεροπορίας και το μνημείο του Oklahoma.
Υπάρχουν εισιτήρια για το καθένα ξεχωριστά, ενώ ο επισκέπτης μπορεί και να συνδυάσει κάποια παίρνοντας "ενιαίο" εισιτήριο. Γενικά, η ώρα που θα χρειαστεί να αφιερώσει κάποιος στη βάση είναι αρκετή και ίσως να μην είναι τόσο πρακτική η αφιέρωση μόνο μίας ημέρας.
Το μνημείο του Arizona ανεγέρθηκε πάνω από το USS Arizona, το οποίο βυθίστηκε κατά τη διάρκεια της επίθεσης. Ο απολογισμός ήταν 1.102 ναύτες νεκροί, καθώς τα πυρομαχικά του πλοίου ανατινάχθηκαν, όταν αυτό χτυπήθηκε από τα Ιαπωνικά αεροσκάφη. Το ίδιο το πλοίο είναι ορατό από το μνημείο, ενώ καύσιμα συνεχίζουν ακόμα να διαρρέουν από το βυθισμένο πλοίο. Σε τοίχο του μνημείου βρίσκονται τα ονόματα όλων των θυμάτων. Πριν τη μεταφορά στο μνημείο, ο επισκέπτης παρακολουθεί ένα βίντεο σχετικό με την επίθεση στο Pearl Harbor. Στη συνέχεια επιβιβάζεται σε μία από τις βάρκες του πολεμικού ναυτικού για την μετάβαση στο μνημείο. Αν και ο επισκέπτης μπορεί να γυρίσει με επόμενο γκρουπ, η βάρκα παραμένει στο μνημείο γύρω στα 20 λεπτά, χρόνος που επαρκεί για να δει κάποιος το μνημείο.
Το μνημείο του Arizona, καθώς πλησιάζουμε με τη βάρκα
Το εσωτερικό του μνημείου του Arizona
Το βυθισμένο πλοίο, όπως φαίνεται από το μνημείο που έχει ανεγερθεί ακριβώς πάνω
Τα ονόματα των 1.102 θυμάτων που επέβαιναν στο Arizona
Καύσιμα συνεχίζουν να διαρρέουν από το βυθισμένο ποίο, 75 χρόνια μετά
Το υποβρύχιο USS Bowfin βρίσκεται δίπλα από τα γκισέ με τα εισιτήρια. Πριν το υποβρύχιο βρίσκονται δείγματα από διάφορα είδη τορπιλών, πυραύλων και αντιαεροπορικών. Στον έλεγχο των εισιτηρίων δίνονται και ακουστικά με ηχογραφημένη ξενάγηση στα αγγλικά. Είναι δυνατή η είσοδος των επισκεπτών στο στενό εσωτερικό του υποβρυχίου. Το συγκεκριμένο υποβρύχιο, συμμετείχε στον πόλεμο και βύθισε 44 εχθρικά πλοία. Επειδή το εσωτερικό δεν είναι ιδιαίτερα ευρύχωρο, συνήθως οι επισκέπτες περπατάνε ο ένας πίσω από τον άλλο και η επίσκεψη στο εσωτερικό διαρκεί γύρω στα 20 λεπτά.
Στο εισιτήριο του υποβρυχίου, περιλαμβάνεται και η είσοδος στο διπλανό μουσείο υποβρυχίων. Μεταξύ άλλων, παρουσιάζονται μοντέλα των γερμανικών U-Boats, ένα μεγάλο μοντέλο του Bowfin και στολές του πολεμικού ναυτικού. Εξηγείται η λειτουργία των γυροσκοπίων, καθώς επίσης και των πυραύλων.
Το εξωτερικό του Bowfin
Το εσωτερικό του Bowfin
Ο θάλαμος τορπιλών του Bowfin
Το USS Missouri, το μνημείο του Oklahoma και το μουσείο αεροπορίας βρίσκονται στο νησί Ford, πίσω από το μνημείο του Arizona. Για την επίσκεψη σε αυτά, ο επισκέπτης χρησιμοποιεί τα πούλμαν που κάνουν την κυκλική διαδρομή. Το USS Missouri είναι το πλοίο στο κατάστρωμα του οποίου υπογράφηκε η παράδοση της Ιαπωνίας, στο Τόκιο στις 2 Σεπτεμβρίου 1945. Το συγκεκριμένο πλοίο συμμετείχε στις μάχες της Οκινάουα και Ίβο Τζίμα, καθώς και στους πολέμους της Κορέας και του Κόλπου το 1991. Ο επισκέπτης μπορεί να περιηγηθεί στους χώρους του πλοίου μόνος του, ή να ακολουθήσει κάποια από τις ξεναγήσεις. Μία από αυτές μάλιστα, κατεβαίνει και στο μηχανοστάσιο. Το πλοίο είναι μεγάλο και παίρνει τουλάχιστον 2 ώρες για να το γυρίσει κάποιος. Από το κατάστρωμα είναι επίσης εμφανές το σημείο που προσέκρουσε πιλότος καμικάζι, στην προσπάθειά του να πλήξει το πλοίο.
Το εξωτερικό του Missouri
Το κατάστρωμα και τα κανόνια του Missouri
Το σημείο που το πλοίο χτυπήθηκε από τον Ιάπωνα πιλότο
Η συνθήκη παράδοσης της Ιαπωνίας, που υπογράφηκε στο Missouri στο τέλος του Β' ΠΠ
Το εσωτερικό του Missouri
Λίγο πριν το πούλμαν φτάσει στο USS Missouri, βρίσκεται το μνημείο προς τιμή των 429 θυμάτων του USS Oklahoma. Το πλοίο χτυπήθηκε από τους Ιάπωνες κατά την επίθεση στο Pearl Harbor. Εν τέλει το πλοίο βυθίστηκε κατά τη διάρκεια καταιγίδας το 1947, 850 km από το Pearl Harbor, καθώς μεταφερόταν στο San Francisco για διάλυση. Το πούλμαν δεν σταματά, και το μνημείο είναι ορατό στα αριστερά καθώς το πούλμαν πηγαίνει ή στα δεξιά καθώς το πούλμαν επιστρέφει από το USS Missouri.
Το μνημείο του Oklahoma
Το μουσείο αεροπορίας, βρίσκεται επίσης στο νησί Ford. Από τα εκθέματα του μουσείου περιγράφονται αναλυτικά οι 3 φάσεις της Ιαπωνικής επίθεσης. Επίσης παρουσιάζονται αεροπλάνα που χρησιμοποιήθηκαν στον πόλεμο και περιγράφεται η ζωή των στρατιωτών στα μέτωπα του πολέμου στον ειρηνικό.
Κινητήρας αεροσκάφους Β' ΠΠ
Αναπαράσταση περιβάλλοντος μαχών στον ειρηνικό
Το ιαπωνικό σχέδιο επίθσης στο Pearl Harbor
Η επίσκεψη στο Pearl Harbor, ήταν συγκινητική, καθώς πέρα από τους Αμερικάνους έβλεπες και πολλούς Ιάπωνες που επισκέπτονταν τον χώρο. Πέρα από τα αξιόλογα μουσεία, ξεχωριστή εμπειρία ήταν η είσοδος στο υποβρύχιο, όπου ακόμα και σε καιρό ειρήνης, σου δίνει μια ιδέα της ζωής στον περιορισμένο αυτό χώρο. Επίσης αξίζει να δει κανείς το Missouri, στο οποίο έληξε ο πόλεμος που έχει καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τον κόσμο στον οποίο ζούμε σήμερα. Τέλος, βλέπεις την θρησκευτική ευλάβεια με την οποία οι αμερικανοί επισκέπτονται το μνημείο του Arizona, πάνω από το βυθισμένο πλοίο. Χρειάζεται σίγουρα καλός προγραμματισμός και άφιξη νωρίς το πρωί, αν κάποιος θέλει να δει όλο το Pearl Harbor σε 1 ημέρα. Το λεωφορείο από το Waikiki έως το Pearl Harbor είναι το #20 που πάει και αεροδρόμιο, και η διαδρομή κρατάει περίπου 1 ώρα, λόγω της κίνησης κοντά στο αεροδρόμιο.
Οι ημέρες που θα αφιερώναμε στη Honolulu πλέον είχαν τελειώσει. Από αύριο θα είχαμε πλέον το αμάξι στη διάθεσή μας και ήμασταν έτοιμοι για να εξερευνήσουμε και το υπόλοιπο Oahu. Πρώτος προορισμός, τι άλλο, η περίφημη Βόρεια Ακτή!
Στο Oahu θα μέναμε από τις 11/3 έως τις 22/3, οπότε και το απόγευμα θα φεύγαμε για το Big Island. Στις 18/3 θα νοικιάζαμε αυτοκίνητο, οπότε οι πρώτες ημέρες (11/3 - 17/3) θα ήταν αφιερωμένες στη Honolulu, ενώ οι τελευταίες (18/3 - 22/3) στο υπόλοιπο νησί.
Ημέρες 1 & 2: Waikiki
Κατά την 1 το μεσημέρι προσγειωθήκαμε στη Honolulu. Το αεροδρόμιο, αν και σχετικά μεγάλο, με τους φοίνικες έξω δημιουργούσε μια διαφορετική ευχάριστη και “εξωτική” διάθεση. Παρά τη συννεφιά επικρατούσε κουφόβραση. Καθώς δεν θα είχαμε από την αρχή αυτοκίνητο, πήραμε το λεωφορείο The Bus #20 που συνδέει το αεροδρόμιο με το Waikiki και περνούσε κοντά από το ξενοδοχείο που θα διαμέναμε. Για όλες τις μέρες που θα μέναμε στο Oahu, είχαμε διαλέξει το Hilton Hawaiian Village, το οποίο βρίσκεται την αρχή του Waikiki.
Μεγάλη εντύπωση μας έκανε η ρεσεψιόν, η οποία βρισκόταν εκτός των κτηρίων του ξενοδοχείου. Επίσης κάθε Παρασκευή κατά τις 8, διοργανώνονται γιορτές με πυροτεχνήματα στην παραλία. Η παραλία είναι ελεύθερη, οπότε είναι προσβάσιμη από όλους, ανεξάρτητα αν μένουν στο συγκεκριμένο ξενοδοχείο ή όχι.
Το ξενοδοχείο Hilton Hawaiian Village που διαλέξαμε για τη διαμονή στο Oahu
Η παραλία Waikiki μπροστά από το ξενοδοχείο
Η προετοιμασία για τα πυροτεχνήματα
Οι δύο πρώτες μέρες (11/3 και 12/3) πέρασαν με βόλτες στο Waikiki. Η γνωστή παραλία της Honolulu ξεκινά από τις εκβολές του Ala Wai Canal στα δυτικά και εκτείνεται μέχρι το Diamond Head στα ανατολικά. Το εν λόγω κανάλι κατασκευάστηκε πριν από περίπου 100 χρόνια, για την αποξήρανση των βάλτων που κάλυπταν το Waikiki, ώστε να μπορέσει να αναπτυχθεί η περιοχή. Ο δρόμος Ala Wai Boulevard, δίπλα από το κανάλι, έχει ήπια κυκλοφορία και είναι ωραίος για βόλτες.
Βόλτα δίπλα από το Ala Wai Canal
Η παραλία του Magic Island
Το Waikiki όπως φαίνεται από το Magic Island
Τόσο η παραλίες του Waikiki, όσο και οι δρόμοι στο εσωτερικό προσφέρονται για βόλτες, καθ’όλη τη διάρκεια της μέρας. Η παραλία προσφέρει τα γνωστά: κολύμπι, σέρφινγκ και άλλες θαλάσσιες δραστηριότητες όπως καταδύσεις και θαλάσσια σπορ.
Ο κεντρικότερος δρόμος του Waikiki είναι η Kalakaua Avenue. Ο δρόμος αυτός είναι παράλληλος με την Ala Wai Boulevard και χοντρικά μετά το Royal Hawaiian Hotel γίνεται ο παραλιακός δρόμος του Waikiki. Στο δυτικό τμήμα της Kalakaua Avenue, υπάρχουν εστιατόρια, καταστήματα με αθλητικά είδη και καταστήματα με σουβενίρ. Τα δύο γνωστά εμπορικά κέντρα είναι τα Royal Hawaiian Center και International Marketplace. Τα εστιατόρια συνεχίζουν και εκεί που ο δρόμος αυτός γίνεται παραλιακός, ενώ στο ανατολικό τμήμα του, πλησιάζοντας το Kapiolani Park υπάρχουν μπαράκια. Κοντά στο αστυνομικό τμήμα, όπου ο δρόμος έχει γίνει παραλιακός, βρίσκεται και το άγαλμα του σέρφερ Duke Kahanamoku, ο οποίος συνέβαλλε στην αναβίωση του αθλήματος στη Χαβάη και στην διάδοσή του στον υπόλοιπο κόσμο. Γενικά στον δρόμο αυτό υπάρχει κίνηση όλη την μέρα. Επίσης στα εμπορικά κέντρα και κυρίως στο Royal Hawaiian Center διοργανώνονται υπαίθρια σόου.
Η Kalakaua Avenue με κόσμο το βράδυ
Το άγαλμα του Duke Kahanamoku
Μία παρένθεση για το φαγητό… Πάνω στην Kalakaua Avenue, βρήκαμε 2 εστιατόρια που μας άρεσαν. Το πρώτο, είναι το "Eggs And Things" το οποίο είναι αλυσίδα και βρίσκεται κοντά στα McDonalds. Συνήθως έχει ουρά απ’ έξω και σερβίρει φαγητά με βάση το αυγό. Είναι μια καλή επιλογή κυρίως για πρωινό. Επίσης ωραίες πίτσες είχε στο "California Pizza" απέναντι από το Royal Hawaiian Center, αν και η ευγένεια των σερβιτόρων είναι ένα θέμα. Καλές μακαρονάδες και πίτσες είχε στο "Giovanni", στην Lewers Street κοντά στο Hard Rock Cafe. Για λίγο πιο "γερό" φαγητό, είχε ωραίες μπριζόλες στο "Outback", επί της Ala Moana Boulevard, λίγο πριν τις εκβολές του Ala Wai Canal.
Όπως είχα αναφέρει και σε άλλο post, το φαγητό στη Χαβάη είναι ακριβό, με την πίτσα και την μακαρονάδα γύρω στα 20$, και την μπριζόλα στα 35$. Επίσης επιδημία στην Αμερική είναι το φιλοδόρημα (tip), με γύρω στο 10-15% της τιμής. Μια πιο φθηνή επιλογή για το φαγητό είναι τα McDonalds, όπου 2 άτομα θα φάνε με 20$ (ενδεικτικά, στο Λος Άντζελες για 2 χάμπουργκερ, πατάτες και αναψυκτικό είναι γύρω στα 15$).
Μία δεύτερη παρένθεση… Τόσο στην Kalakaua Avenue, όσο και στο αεροδρόμιο και σε άλλα σημεία της πόλης, υπάρχουν stands με διαφημιστικά περιοδικά, τα οποία μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν και κουπόνια για εκπτώσεις σε διάφορα αξιοθέατα, καταστήματα και δραστηριότητες.
Συνεχίζοντας στην Kalakaua Avenue, μόλις τελειώσουν τα κτήρια των ξενοδοχείων έχουμε φτάσει στον ζωολογικό κήπο της Χονολουλού και στο πρώτο δημόσιο πάρκο της Χαβάης, το Kapiolani Park.
Πανορανική φωτογραφία του Waikiki από την προκυμαία δίπλα από το ζωολογικό κήπο
Δεν επισκεφθήκαμε τον ζωολογικό κήπο, οπότε δεν μπορώ να εκφέρω κάποια άποψη. Όσον αφορά το Kapiolani Park, είναι ένα μεγάλο πάρκο με γρασίδι και πολύ ωραία θέα στο μεγαλοπρεπές Diamond Head που βρίσκεται ακριβώς δίπλα. Εκτός από τα γηπεδάκια εντός του πάρκου, υπάρχει και ένα αμφιθέατρο, το Waikiki Shell, όπου διοργανώνονται συναυλίες από τη Συμφωνική της Honolulu. Κοντά στο αμφιθέατρο, βρίσκεται και το Kapiolani Bandstand, όπου τραγουδά η Βασιλική Μπάντα της Χαβάης, συνήθως τις Κυριακές. Για το πρόγραμμα, μπορείτε να δείτε εδώ.
Ένα τεράστιο δέντρο Banyan στο Kapiolani Park
Στο Kapiolani Park με φόντο το Diamond Head
Ημέρα 3: Iolani Palace & Aloha Tower
Την τρίτη ημέρα, θα επισκεπτόμασταν το κέντρο της πόλης (Downtown).
Το Iolani Palace είναι το κύριο αξιοθέατο της περιοχής. Το μοναδικό βασιλικό παλάτι στις ΗΠΑ, ολοκληρώθηκε το 1892, και ήταν κατοικία του βασιλιά της Χαβάης, Ντέιβιντ Καλακάουα και της βασίλισσας Καπιολάνι. Τον βασιλιά Καλακάουα, διαδέχθηκε στο θρόνο η αδελφή του, βασίλισσα Λίντια Λιλιουοκαλάνι, το 1891. Μόλις 2 χρόνια μετά, το 1893, αντιβασιλικοί αλλοδαποί κυρίως από τις ηπειρωτικές ΗΠΑ, με τη βοήθεια αμερικανών πεζοναυτών, πραγματοποίησαν εξέγερση, απαιτώντας την παραίτηση της Λιλιουοκαλάνι. Η βασίλισσα παραιτήθηκε από θρόνο και το 1900, υπό την προεδρία ΜακΚίνλει, η Χαβάη προσαρτήθηκε στις ΗΠΑ.
Το Iolani Palace
Στον χώρο έξω από το Iolani Palace, τις Παρασκευές το μεσημέρι, η Βασιλική Μπάντα της Χαβάης δίνει συναυλίες, οι οποίες μάλιστα είναι στα Χαβανέζικα. Ήμασταν τυχεροί εκείνη την ημέρα, και τους προλάβαμε! Είναι πραγματικά πολύ ωραία εμπειρία, και αν τύχει η επίσκεψή σας εκεί να πέφτει ημέρα Παρασκευή είναι κρίμα να το χάσετε!
Απέναντι από το Iolani Palace, βρίσκεται το άγαλμα του βασιλιά Καμεχαμέχα, και το κτήριο από πίσω (Aliiolani Hale) στεγάζει το ανώτατο δικαστήριο. Ο Μεγάλος Καμεχαμέχα ή Καμεχαμέχα ο 1ος, γεννήθηκε κοντά στο Kapaau του Μπιγκ Άιλαντ το 1758, χρονιά που πέρασε ο κομήτης του Χάλεϊ. Με βάση την προφητεία για την εικόνα του κομήτη στον ουρανό, ο Καμεχαμέχα θα ανέτρεπε τα βασίλεια στα οποία ήταν τότε κατακερματισμένη η Χαβάη και θα ένωνε όλα τα νησιά σε ένα μεγάλο βασίλειο. Θορυβημένοι οι τότε βασιλιάδες, έδωσαν εντολή να σκοτωθεί το μωρό. Όμως, ο Καμεχαμέχα μεταφέρθηκε στην κοιλάδα Waipio του Μπιγκ Άιλαντ, όπου και μεγάλωσε και έγινε πολεμιστής. Εκπληρώνοντας την προφητεία, ο Μέγας Καμεχαμέχα κατέλαβε τα νησιά και τα ένωσε σε ένα βασίλειο. Επίσης, τα χρόνια της βασιλείας του Μέγα Καμεχαμέχα, και συγκεκριμένα το 1778, αποβιβάστηκε στην Χαβάη ο Τζέιμς Κουκ, ο πρώτος δυτικός που πάτησε στα μέχρι τότε απομονωμένα νησιά. Ο μεγάλος βασιλιάς πέθανε το 1819. Ο βασιλιάς Καλακάουα, το 1878, παρήγγειλε το άγαλμα από την Γαλλία. Λίγο πριν φθάσει στην Χαβάη, το πλοίο ναυάγησε. Τότε ο Καλακάουα παρήγγειλε νέο άγαλμα, το οποίο είναι αυτό που εκτίθεται εδώ από το 1883. Λίγο μετά, την ίδια χρονιά, εντοπίστηκε το πλοίο με το αρχικό άγαλμα. Το “πρωτότυπο” βρίσκεται στο Kapaau του Μπιγκ Άιλαντ, όπου είχε γεννηθεί ο μεγάλος βασιλιάς. Το άγαλμα του βασιλιά Καμεχαμέχα στολίζεται με λέι, στις 11 Ιουνίου, την ημέρα Καμεχαμέχα.
Το άγαλμα του Μέγα Καμεχαμέχα στη Honolulu
Το αρχικό άγαλμα του Μέγα Καμεχαμέχα στο Kapaau του Μπιγκ Άιλαντ
Στην πίσω πλευρά του Iolani Palace, βρίσκεται το Καπιτώλιο. Η αρχιτεκτονική του κτηρίου συμβολίζει την Χαβάη. Το κτήριο περιβάλλεται από νερά, όπως τα νησιά της Χαβάης από τον ωκεανό. Επίσης οι εξωτερικές κολώνες θυμίζουν φοίνικες. Ο θυρεός στο κτήριο γράφει "Ua Mau Ke Ea O Ka Aina I Ka Pono", που ήταν το μότο του βασιλείου της Χαβάης και μια μετάφρασή του είναι "Η Ζωή Της Γης Προστατεύεται Με Σύνεση". Η φράση αυτή στο "πεζό" μπορεί να μην είναι γνωστή, αλλά ίσως κάποιος τη θυμηθεί ως στίχο ενός κλασικού Χαβανέζικου τραγουδιού, του Hawaii '78 του μεγάλου Israel "IZ" Kamakawiwoole. Ανάμεσα στο Iolani Palace και το καπιτώλιο, βρίσκεται τοάγαλμα της βασίλισσας Λιλιουοκαλάνι.
Το καπιτώλιο
Στην πίσω πλευρά του καπιτώλιου (στην πραγματικότητα είναι η μπροστινή), βρίσκεται το άγαλμα του Πατέρα Νταμιάν. Ο Βέλγος ιερέας, έφθασε στο νησί Μολοκάι της Χαβάης το 1873. Αγωνίστηκε ώστε οι λεπροί οι οποίοι απομονώνονταν εκείνη την εποχή στο νησί του Μολοκάι, να αποκτήσουν νοσοκομείο και να έχουν πρόσβαση σε φάρμακα και τρόφιμα. Ο Πατέρας Νταμιάν, τελικά αρρώστησε και αυτός από τη νόσο το 1885 και πέθανε το 1889. Τα λείψανά του βρίσκονται τώρα στο Βέλγιο, ενώ το χέρι του έχει ενταφιαστεί στην εκκλησία Σεν Φιλόμενα του Καλαουπάπα του Μολοκάι. Ο Πατέρας Νταμιάν ανακηρύχθηκε άγιος το 1995. Το μουσείο προς τιμήν του που υπήρχε στο τέρμα του Waikiki έχει κλείσει.
Το άγαλμα του Πατέρα Νταμιάν
Το μαυσωλίο του βασιλιά Λουναλίλο
Αφήνοντας την περιοχή του Iolani Palace, κατευθυνόμαστε προς την θάλασσα και τον Aloha Tower. Αν και υπάρχουν διάφοροι δρόμοι που κατεβαίνουν, καλύτερη είναι η Fort Street, που είναι και πεζοδρομημένη. Στον δρόμο με τους φοίνικες, υπάρχουν και μερικά εστιατόρια και καφέ.
Η πεζοδρομημένη Fort Street
Ο Aloha Tower είναι ένας πύργος ύψους σχεδόν 70 μέτρων με τον ιστό της σημαίας. Ο πύργος χτίστηκε το 1926. Υπάρχουν ασανσέρ που ανεβάζουν κόσμο στην κορυφή, όπου υπάρχει ωραία θέα του λιμανιού. Δίπλα από τον πύργο, υπάρχει η αγορά του Aloha Tower Marketplace. Όταν είχαμε επισκεφθεί εμείς την περιοχή, η αγορά ήταν κλειστή για ανακαίνιση. Οι σκαλωσιές δεν ήταν και το καλύτερο φόντο για φωτογραφίες. Επίσης, το Ναυτιλιακό Κέντρο της Χαβάης ήταν κλειστό λόγω ανακαίνισης.
Ο Aloha Tower
Θέα του λιμανιού από τον Aloha Tower
Θέα από τον Aloha Tower, με την Fort Street στο βάθος
Το Hokulea είναι ένα αντίγραφο αρχαίου κανό, το οποίο κατασκευάστηκε στη Χαβάη. Το 1976 ταξίδεψε από την Χαβάη στην Ταϊτή και πίσω στη Χαβάη, χωρίς τη χρήση ραντάρ ή πυξίδας. Έτσι έδωσε ώθηση στην θεωρία πως οι πρώτοι άποικοι της Χαβάης ήρθαν από τα νησιά της Πολυνησίας, χρησιμοποιώντας τους αστέρες για να προσανατολιστούν. Συνήθως ταξιδεύει ανά τον κόσμο χρησιμοποιώντας τεχνικές πλοήγησης των αρχαίων Μικρονησίων, με αποτέλεσμα να λείπει συνήθως από το λιμάνι.
Το Hokulea [πηγή: hokulea.com]
Εκείνη την ημέρα, κουρασμένοι από το πολύ περπάτημα αλλά και ενθουσιασμένοι με αυτά που είδαμε, γυρίσαμε στο ξενοδοχείο πάνω στην ώρα για τα βραδινά πυροτεχνήματα. Όπως ανέφερα σε προηγούμενο post, το σόου πραγματοποιείται τις Παρασκευές κατά τις 8 το απόγευμα και είναι δωρεάν για όλους.
Ημέρα 4: Fort De Russy
Μετά την κούραση της προηγούμενης ημέρας, αποφασίσαμε να μείνουμε στο Waikiki και να επισκεφθούμε το Fort De Russy. Το Fort De Russy αποτελεί μία από τις παραθαλάσσιες αμυντικές θέσεις του Οάχου, παρόμοια με αυτή στο Diamond Head. Πλέον, το πυροβολείο (battery) Randolph στεγάζει μουσείο του Αμερικάνικου στρατού. Το μουσείο περιλαμβάνει διάφορα εκθέματα σχετικά με τη στρατιωτική ιστορία τόσο των νησιών, όσο και γενικά των ΗΠΑ. Συγκεκριμένα περιλαμβάνει πολεμικό εξοπλισμό από την αρχαία Χαβάη, ενώ από τις υπόλοιπες αίθουσες, ενδιαφέρον παρουσιάζουν αυτές για τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο (κυρίως για τις μάχες στον Ειρηνικό) και για τους πολέμους σε Κορέα και Βιετνάμ. Στην ταράτσα του κτηρίου, όπου μπορεί κάποιος να ανέβει, βρίσκεται ένα ελικόπτερο και ένα πυροβόλο.
Δύο σημεία που θα ήθελα να σταθώ… Πρώτον, στις ΗΠΑ, η αρίθμηση των ορόφων ξεκινά από το 1 (που είναι το ισόγειο). Οπότε, σε κάποιο μουσείο ή γενικά κτήριο, ο όροφος που λέει π.χ. το φυλλάδιο είναι ένας παραπάνω από αυτόν που εννοούμε στην Ελλάδα.
Δεύτερον, σε διάφορα αξιοθέατα και μουσεία, όπως το Fort De Russy, η είσοδος είναι δωρεάν. Αντί για εισιτήριο, ο επισκέπτης παροτρύνεται να αφήσει κάποιο ποσό ως δωρεά.
Ημέρα 5: Bishop Museum
Έχοντας γεμίσει τις μπαταρίες από την προηγούμενη ημέρα, σήμερα θα επισκεπτόμασταν το μουσείο Bishop. Το μουσείο αυτό φιλοξενεί μια από τις μεγαλύτερες συλλογές από Πολυνησιακά εκθέματα. Το εν λόγω μουσείο είναι τεράστιο και καλό είναι να έχετε φθάσει εκεί από νωρίς, καθώς κλείνει (όπως και τα περισσότερα) στις 5 το απόγευμα. Αν κινηθείτε με λεωφορείο, έχετε υπόψη πως απέχει περίπου 45 λεπτά (λόγω κίνησης) από το Waikiki. Επίσης, καθώς δεν έχει κάποιο άλλο κοντινό ορόσημο και τα λεωφορεία περνούν 2-3 στενά δίπλα (δεν θα φαίνεται από το λεωφορείο), καλό είναι να ρωτήσετε τον οδηγό για να σας ενημερώσει για την στάση που πρέπει να κατεβείτε και προς τα πού να κινηθείτε μετά.
Το μουσείο περιλαμβάνει διάφορα κτήρια, καθώς και ένα πλανητάριο γύρω από μια κεντρική αυλή. Τα κύρια εκθέματα του μουσείου, βρίσκονται στην Hawaiian Hall.
Στο ισόγειο, στο κέντρο της αίθουσας, κυριαρχεί η αναπαράσταση μιας παραδοσιακής Χαβανέζικης οικίας, η οποία μεταφέρθηκε εδώ από το Καουάι. Επίσης, από την οροφή κρέμεται μία φάλαινα φυσητήρας.
Επίσης, υπάρχει μια μακέτα ενός αρχαίου ιερού, καθώς και αγάλματα από θεότητες που λατρεύονταν από τους αρχαίους Χαβανέζους. Υπάρχουν επίσης αντίγραφα αρχαίων κανό και εξηγείται πώς οι αρχαίοι Πολυνήσιοι πιθανότατα έφτασαν στα νησιά. Ο επισκέπτης πληροφορείται και για την ιστορία των νησιών και των βασιλιάδων, πριν και μετά την άφιξη του Τζέιμς Κουκ. Επίσης υπάρχουν εκθέματα σχετικά με τη Χαβανέζικη μουσική και το σέρφινγκ, με ιδιαίτερη αναφορά στον Ντουκ Καχαναμόκου.
Η κεντρική αίθουσα του Hawaiian Hall
Μακέτα αρχαίου ναού
Αγάλματα και ομοιώματα θεοτήτων που λατρέυονταν από τους Χαβανέζους πριν την άφιξη του Τζέιμς Κουκ
Οι μήνες του έτους, όπως χρησιμοποιούνταν από τους αρχαίους Χαβανέζους
Βραβεία του Ντουκ Καχαναμόκου
Καθώς υποτιμήσαμε την πληθώρα και το μεγάλο ενδιαφέρον των εκθεμάτων του μουσείου, δεν προλάβαμε να το γυρίσουμε ολόκληρο. Ίσως κάποιος προλάβει να το δει εν τάχει ολόκληρο, αλλά η προσωπική μου γνώμη είναι πως το συγκεκριμένο μουσείο αξίζει τουλάχιστον 2 ημέρες.
Ημέρες 6 & 7: Pearl Harbor
Έχοντας πάρει το μάθημά μας από το Bishop, αποφασίσαμε στο επόμενο μεγάλο αξιοθέατο της πόλης, να αφιερώσουμε 2 ημέρες. Οι μέρες περνούσαν και δεν βόλευε να αφιερώσουμε μισή ημέρα στο Bishop και την υπόλοιπη 1,5 στο Pearl Harbor. Έτσι αποφασίσαμε να δούμε την ναυτική βάση των ΗΠΑ σε 2 ημέρες.
Το Pearl Harbor αποτελεί το δυτικό άκρο της Honolulu και στο λιμάνι του βρίσκεται η ναυτική βάση των ΗΠΑ. Η επίθεση των Ιαπώνων στη βάση αυτή στις 7 Δεκεμβρίου 1941, με 2.300 θύματα, αποτέλεσε την αφορμή για την είσοδο των ΗΠΑ στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο στο πλευρό των συμμάχων.
Μέσα στον χώρο της βάσης βρίσκονται πολεμικά πλοία, μουσεία και μνημεία που αξίζουν μια επίσκεψη. Τα κύρια “αξιοθέατα” στον χώρο αυτό είναι: το μνημείο του Arizona, το θωρηκτό Missouri, το υποβρύχιο Bowfin, το μουσείο υποβρυχίων, το μουσείο της αεροπορίας και το μνημείο του Oklahoma.
Υπάρχουν εισιτήρια για το καθένα ξεχωριστά, ενώ ο επισκέπτης μπορεί και να συνδυάσει κάποια παίρνοντας "ενιαίο" εισιτήριο. Γενικά, η ώρα που θα χρειαστεί να αφιερώσει κάποιος στη βάση είναι αρκετή και ίσως να μην είναι τόσο πρακτική η αφιέρωση μόνο μίας ημέρας.
Το μνημείο του Arizona ανεγέρθηκε πάνω από το USS Arizona, το οποίο βυθίστηκε κατά τη διάρκεια της επίθεσης. Ο απολογισμός ήταν 1.102 ναύτες νεκροί, καθώς τα πυρομαχικά του πλοίου ανατινάχθηκαν, όταν αυτό χτυπήθηκε από τα Ιαπωνικά αεροσκάφη. Το ίδιο το πλοίο είναι ορατό από το μνημείο, ενώ καύσιμα συνεχίζουν ακόμα να διαρρέουν από το βυθισμένο πλοίο. Σε τοίχο του μνημείου βρίσκονται τα ονόματα όλων των θυμάτων. Πριν τη μεταφορά στο μνημείο, ο επισκέπτης παρακολουθεί ένα βίντεο σχετικό με την επίθεση στο Pearl Harbor. Στη συνέχεια επιβιβάζεται σε μία από τις βάρκες του πολεμικού ναυτικού για την μετάβαση στο μνημείο. Αν και ο επισκέπτης μπορεί να γυρίσει με επόμενο γκρουπ, η βάρκα παραμένει στο μνημείο γύρω στα 20 λεπτά, χρόνος που επαρκεί για να δει κάποιος το μνημείο.
Το μνημείο του Arizona, καθώς πλησιάζουμε με τη βάρκα
Το εσωτερικό του μνημείου του Arizona
Το βυθισμένο πλοίο, όπως φαίνεται από το μνημείο που έχει ανεγερθεί ακριβώς πάνω
Τα ονόματα των 1.102 θυμάτων που επέβαιναν στο Arizona
Καύσιμα συνεχίζουν να διαρρέουν από το βυθισμένο ποίο, 75 χρόνια μετά
Το υποβρύχιο USS Bowfin βρίσκεται δίπλα από τα γκισέ με τα εισιτήρια. Πριν το υποβρύχιο βρίσκονται δείγματα από διάφορα είδη τορπιλών, πυραύλων και αντιαεροπορικών. Στον έλεγχο των εισιτηρίων δίνονται και ακουστικά με ηχογραφημένη ξενάγηση στα αγγλικά. Είναι δυνατή η είσοδος των επισκεπτών στο στενό εσωτερικό του υποβρυχίου. Το συγκεκριμένο υποβρύχιο, συμμετείχε στον πόλεμο και βύθισε 44 εχθρικά πλοία. Επειδή το εσωτερικό δεν είναι ιδιαίτερα ευρύχωρο, συνήθως οι επισκέπτες περπατάνε ο ένας πίσω από τον άλλο και η επίσκεψη στο εσωτερικό διαρκεί γύρω στα 20 λεπτά.
Στο εισιτήριο του υποβρυχίου, περιλαμβάνεται και η είσοδος στο διπλανό μουσείο υποβρυχίων. Μεταξύ άλλων, παρουσιάζονται μοντέλα των γερμανικών U-Boats, ένα μεγάλο μοντέλο του Bowfin και στολές του πολεμικού ναυτικού. Εξηγείται η λειτουργία των γυροσκοπίων, καθώς επίσης και των πυραύλων.
Το εξωτερικό του Bowfin
Το εσωτερικό του Bowfin
Ο θάλαμος τορπιλών του Bowfin
Το USS Missouri, το μνημείο του Oklahoma και το μουσείο αεροπορίας βρίσκονται στο νησί Ford, πίσω από το μνημείο του Arizona. Για την επίσκεψη σε αυτά, ο επισκέπτης χρησιμοποιεί τα πούλμαν που κάνουν την κυκλική διαδρομή. Το USS Missouri είναι το πλοίο στο κατάστρωμα του οποίου υπογράφηκε η παράδοση της Ιαπωνίας, στο Τόκιο στις 2 Σεπτεμβρίου 1945. Το συγκεκριμένο πλοίο συμμετείχε στις μάχες της Οκινάουα και Ίβο Τζίμα, καθώς και στους πολέμους της Κορέας και του Κόλπου το 1991. Ο επισκέπτης μπορεί να περιηγηθεί στους χώρους του πλοίου μόνος του, ή να ακολουθήσει κάποια από τις ξεναγήσεις. Μία από αυτές μάλιστα, κατεβαίνει και στο μηχανοστάσιο. Το πλοίο είναι μεγάλο και παίρνει τουλάχιστον 2 ώρες για να το γυρίσει κάποιος. Από το κατάστρωμα είναι επίσης εμφανές το σημείο που προσέκρουσε πιλότος καμικάζι, στην προσπάθειά του να πλήξει το πλοίο.
Το εξωτερικό του Missouri
Το κατάστρωμα και τα κανόνια του Missouri
Το σημείο που το πλοίο χτυπήθηκε από τον Ιάπωνα πιλότο
Η συνθήκη παράδοσης της Ιαπωνίας, που υπογράφηκε στο Missouri στο τέλος του Β' ΠΠ
Το εσωτερικό του Missouri
Λίγο πριν το πούλμαν φτάσει στο USS Missouri, βρίσκεται το μνημείο προς τιμή των 429 θυμάτων του USS Oklahoma. Το πλοίο χτυπήθηκε από τους Ιάπωνες κατά την επίθεση στο Pearl Harbor. Εν τέλει το πλοίο βυθίστηκε κατά τη διάρκεια καταιγίδας το 1947, 850 km από το Pearl Harbor, καθώς μεταφερόταν στο San Francisco για διάλυση. Το πούλμαν δεν σταματά, και το μνημείο είναι ορατό στα αριστερά καθώς το πούλμαν πηγαίνει ή στα δεξιά καθώς το πούλμαν επιστρέφει από το USS Missouri.
Το μνημείο του Oklahoma
Το μουσείο αεροπορίας, βρίσκεται επίσης στο νησί Ford. Από τα εκθέματα του μουσείου περιγράφονται αναλυτικά οι 3 φάσεις της Ιαπωνικής επίθεσης. Επίσης παρουσιάζονται αεροπλάνα που χρησιμοποιήθηκαν στον πόλεμο και περιγράφεται η ζωή των στρατιωτών στα μέτωπα του πολέμου στον ειρηνικό.
Κινητήρας αεροσκάφους Β' ΠΠ
Αναπαράσταση περιβάλλοντος μαχών στον ειρηνικό
Το ιαπωνικό σχέδιο επίθσης στο Pearl Harbor
Η επίσκεψη στο Pearl Harbor, ήταν συγκινητική, καθώς πέρα από τους Αμερικάνους έβλεπες και πολλούς Ιάπωνες που επισκέπτονταν τον χώρο. Πέρα από τα αξιόλογα μουσεία, ξεχωριστή εμπειρία ήταν η είσοδος στο υποβρύχιο, όπου ακόμα και σε καιρό ειρήνης, σου δίνει μια ιδέα της ζωής στον περιορισμένο αυτό χώρο. Επίσης αξίζει να δει κανείς το Missouri, στο οποίο έληξε ο πόλεμος που έχει καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τον κόσμο στον οποίο ζούμε σήμερα. Τέλος, βλέπεις την θρησκευτική ευλάβεια με την οποία οι αμερικανοί επισκέπτονται το μνημείο του Arizona, πάνω από το βυθισμένο πλοίο. Χρειάζεται σίγουρα καλός προγραμματισμός και άφιξη νωρίς το πρωί, αν κάποιος θέλει να δει όλο το Pearl Harbor σε 1 ημέρα. Το λεωφορείο από το Waikiki έως το Pearl Harbor είναι το #20 που πάει και αεροδρόμιο, και η διαδρομή κρατάει περίπου 1 ώρα, λόγω της κίνησης κοντά στο αεροδρόμιο.
Οι ημέρες που θα αφιερώναμε στη Honolulu πλέον είχαν τελειώσει. Από αύριο θα είχαμε πλέον το αμάξι στη διάθεσή μας και ήμασταν έτοιμοι για να εξερευνήσουμε και το υπόλοιπο Oahu. Πρώτος προορισμός, τι άλλο, η περίφημη Βόρεια Ακτή!
Last edited: