Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.502
- Likes
- 31.397
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Η αναχώρηση και η άφιξη
- Οι πρώτες βόλτες στη Βαρσοβία: National Museum in Warsaw (Muzeum Narodowe w Warszawie)-Polish Army Museum in Warsaw (Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie)
- Royal Route in Warsaw (Trakt Królewski w Warszawie)-Fryderyk Chopin Museum in Warsaw (Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie)
- Piłsudski Square in Warsaw (Plac marsz. Józefa Piłsudskiego w Warszawie)-Tomb of the Unknown Soldier in Warsaw (Grób Nieznanego Żołnierza w Warszawie)-Saxon Garden in Warsaw (Ogród Saski w Warszawie)
- Ακολουθώντας ξανά τη Βασιλική Διαδρομή (Trakt Królewski w Warszawie)
- Castle Square in Warsaw (Plac Zamkowy w Warszawie)-Royal Castle in Warsaw (Zamek Królewski w Warszawie)
- Old Town in Warsaw (Stare Miasto w Warszawie)
- Warsaw Barbican (Barbakan w Warszawie)
- Warsaw New Town (Warszawa Nowe Miasto)
- New Town Square in Warsaw (Rynek Nowego Miasta w Warszawie) και πέριξ αξιοθέατα-Multimedia Fountain Park (Multimedialny Park Fontann)-και λίγη ακόμα Παλιά Πόλη
- Βόλτες στις Χρυσές Βεράντες (Złote Tarasy)
- Glory to the Sappers Monument (Pomnik Chwała Saperom) και Płyta Desantu Monument (Płyta Desantu 3 Dywizji Piechoty)
- Στις Λεωφόρους του Vistula Ποταμού [Vistula Boulevards in Warsaw (Bulwary Wiślane w Warszawie)]
- Ξανά στην Παλιά Πόλη
- Warsaw Ghetto boundary markers (Pomniki granic getta w Warszawie)-Krasiński Square in Warsaw (Plac Krasińskich w Warszawie)-Warsaw Uprising Monument (Pomnik Powstania Warszawskiego)-Krasiński Palace in Warsaw (Pałac Krasińskich w Warszawie)-Krasiński Garden in Warsaw (Ogród Krasińskich w Warszawie)-POLIN Museum of the History of Polish Jews (POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich)
- Miodowa Street in Warsaw (Ulica Miodowa w Warszawie)
- Βραδινή χιονισμένη Βαρσοβία
- Warsaw Uprising Museum (Muzeum Powstania Warszawskiego)
- Praga: Στην αντίπερα όχθη του ποταμού Vistula. Praga-Północ (Βόρεια Πράγα)
- Praga: Στην αντίπερα όχθη του ποταμού Vistula. Praga-Południe (Νότια Πράγα)
- Palace of Culture and Science (Pałac Kultury i Nauki)-Świętokrzyski Park in Warsaw (Park Świętokrzyski w Warszawie)
- Varso Tower (Warszawska Wieża)-τα απομεινάρια του ιστορικού τείχους του πρώην Εβραϊκού Γκέτο-European Square (Plac Europejski)-A Footbridge Of Memory (Kładka Pamięci)-Keret House (Dom Kereta)-Hala Mirowska in Warsaw (Hale Mirowskie w Warszawie)-Hala Gwardii
- Ujazdów Castle in Warsaw (Zamek Ujazdowski w Warszawie)-Royal Łazienki Park in Warsaw (Łazienki Królewskie w Warszawie)
- Το ταξίδι προς το Gdańsk
- Gdańsk
- Γνωρίζοντας βήμα-βήμα το Gdańsk, μέρος 1ο: Lombard Centrum Hala Targowa (Hala Targowa Kupcy Dominikańscy)-St. Catherine's Church (Kościół Rektorski Ojców Karmelitów pw. św. Katarzyny)-St. Bridget's Church (Kosciol sw. Brygidy)-Statue of John III Sobieski (Pomnik króla Jana III Sobieskiego w Gdańsku)-Wybrzeze Theatre (Teatr Wybrzeże)-Millenium Tree (Drzewo Milenijne Gdańska Akt Erekcyjny)-High Gate (Brama Wyżynna)-Katownia Tower (Wieża Więzienna oraz Katownia)
- Γνωρίζοντας βήμα-βήμα το Gdańsk, μέρος 2ο: Golden Gate (Złota Brama)-Dluga Street (Ulica Długa)-Long Market (Długi Targ)-Green Gate (Zielona Brama)
- Γνωρίζοντας βήμα-βήμα το Gdańsk, μέρος 3ο: Chlebnicka Gate (Brama Chlebnicka)-Chlebnicka Street (Ulica Chlebnicka)-Piwna Street (Ulica Piwna)-St. Mary's Church (Bazylika Mariacka)-The Great Armoury (Wielka Zbrojownia)
- Γνωρίζοντας βήμα-βήμα το Gdańsk, μέρος 4o: Świętego Ducha Street-(Ulica Świętego Ducha)-Royal Chapel (Kaplica Królewska)-Four Quarters Fountain (Fontanna Czterech Kwartałów)-Mariacka Street (Ulica Mariacka)-Archaeological Museum in Gdansk (Muzeum Archeologiczne w Gdańsku)-St. Mary's Gate (Brama Mariacka)
- Γνωρίζοντας βήμα-βήμα το Gdańsk, μέρος 5ο: Long Embankment (Długie Pobrzeże)-Black Pearl Ship (Statek Czarna Perła)-The Holy Spirit Gate (Brama Świętego Ducha)
- Γνωρίζοντας βήμα-βήμα το Gdańsk, μέρος 6o: Granary Island (Wyspa Spichrzów)
- Γνωρίζοντας βήμα-βήμα το Gdańsk, μέρος 7o: Crane Gate (Brama Żuraw)-Maritime Culture Centre. A branch of the National Maritime Museum (Ośrodek Kultury Morskiej. Oddział Narodowego Muzeum Morskiego)-St. John's Gate (Brama Świętojańska)-St. John’s Church (Kościół pw. św. Jana)-Basilica of St. Nicholas and the Dominican Monastery (Bazylika św. Mikołaja-Klasztor Dominikanów)
- Γνωρίζοντας βήμα-βήμα το Gdańsk, μέρος 8o: Museum of the Polish Post (Muzeum Poczty Polskiej w Gdańsku)- Museum of the Second World War (Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku)
- Γνωρίζοντας βήμα-βήμα το Gdańsk, μέρος 9ο: Imperial Shipyard (Stocznia Cesarska)
- Γνωρίζοντας βήμα-βήμα το Gdańsk, μέρος 10ο: Seeds of Solidarity
- Γνωρίζοντας βήμα-βήμα το Gdańsk, μέρος 11o: Monument to the Fallen Shipyard Workers of 1970 (Pomnik Poległych Stoczniowców 1970)-Gate 2 (Brama nr 2 Stoczni Gdańskiej)-Imperial Shipyard Route (Szlak Stoczni Cesarskiej)
- Γνωρίζοντας βήμα-βήμα το Gdańsk, μέρος 12ο: European Solidarity Centre (Europejskie Centrum Solidarności)
- Γνωρίζοντας βήμα-βήμα το Gdańsk, μέρος 13ο: Stągiewna Street (Ulica Stągiewna)-Stągiewna Gate (Stągwie Mleczne-Brama Stągiewna)-Szafarnia Street (Ulica Szafarnia)-Kamieniarski Bridge (Most kamieniarski)
- Γνωρίζοντας βήμα-βήμα το Gdańsk, μέρος 14o: Ołowianka Island (Ołowianka)-National Maritime Museum (Narodowe Muzeum Morskie)-SS Sołdek-Royal Granary (Spichlerz Królewski)-Polish Baltic Frédéric Chopin Philharmonic (Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina)-Footbridge to Ołowianka-bascule bridge (Kładka zwodzona na Ołowiankę)
- Γνωρίζοντας βήμα-βήμα το Gdańsk, μέρος 15ο: Fisherman's Coast (Rybackie Pobrzeże)-Swan Tower (Baszta Łabędź)-Straganiarska Gate (Brama Straganiarska)-Gdańsk Shakespeare Theater (Gdański Teatr Szekspirowski)-Corner Tower (Brama Narożna)-Schultz Tower (Baszta Schultza)-Brewery Tower (Baszta Browarna)-National Museum of Gdańsk (Muzeum Narodowe w Gdańsku)
- Γνωρίζοντας βήμα-βήμα το Gdańsk, μέρος 16ο: Heweliusza Square (Plac Heweliusza)-Statue of Jan Heweliusz (Pomnik Jana Heweliusza)-Gdańsk Old City Hall (Ratusz Staromiejski)-Radunia Canal (Kanał Raduni)-Chlebowy Bridge (Most Chlebowy)
- Γνωρίζοντας βήμα-βήμα το Gdańsk, μέρος 17ο: Great Mill (Wielki Młyn)-Amber Museum (Muzeum Bursztynu. Oddział Muzeum Gdańska)
- Γνωρίζοντας βήμα-βήμα το Gdańsk, μέρος 18o: Gradowa Hill (Góra Gradowa)-Millennium Cross (Krzyż Milenijny)-Hewelianum Center (Centrum Hewelianum)
- Η αναχώρηση από το Gdańsk, η άφιξη στη Βαρσοβία και η πτήση προς την Ελλάδα
Praga: Στην αντίπερα όχθη του ποταμού Vistula
Praga-Północ (Βόρεια Πράγα)
Σάββατο 2 Απριλίου 2022
Αυτή η συνοικία της Βαρσοβίας βρίσκεται στην ανατολική όχθη του ποταμού Vistula και αναφέρθηκε για πρώτη φορά το 1432, ενώ μέχρι το 1791 αποτελούσε ξεχωριστή πόλη με δικό της καταστατικό. Η ιστορική Praga ήταν ένας μικρός οικισμός, ακριβώς απέναντι από τις πόλεις της Παλιάς Βαρσοβίας και του Mariensztat, οι οποίες σήμερα αποτελούν τμήματα της πρωτεύουσας. Πήρε το όνομά της από το πολωνικό ρήμα "praźyć" που σημαίνει "καίω" ή "ψήνω" καθώς καταλάμβανε μια δασική έκταση που κάηκε για να γίνει χώρος για το χωριό.
Καθώς ήταν προάστιο με ξύλινα κτίρια, η Praga, καταστράφηκε επανειλημμένα από πυρκαγιές, πλημμύρες και ξένους στρατούς. Αν και υπήρξαν πολλές προσπάθειες ώστε να χτιστεί μια μόνιμη γέφυρα κατά μήκος του ποταμού καμία δεν πέτυχε και η Praga παρέμεινε μια ξεχωριστή οντότητα μέχρι τον 18ο αιώνα. Η επικοινωνία μεταξύ της πρωτεύουσας και της Praga διατηρήθηκε με ιδιωτικά πλοία. Τελικά, το 1791 προσαρτήθηκε στη Βαρσοβία ως Δήμος. Σε αντίθεση με τα κεντρικά μέρη της Βαρσοβίας, η Praga παρέμεινε σχετικά ανέγγιχτη κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, και στη μεταπολεμική περίοδο της ανοικοδόμησης ήταν το σπίτι για πολλά υπουργεία και δημόσιες υπηρεσίες.
Λόγω του παραδοσιακού χωριστού καθεστώτος της Praga υπάρχουν δύο καθολικές επισκοπές στη Βαρσοβία: Η Αρχιεπισκοπή της Βαρσοβίας με τον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Ιωάννη και η Επισκοπή της Βαρσοβίας-Praga με τον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Φλοριάν. Η εγκαταλελειμμένη συνοικία γνώρισε μια αναβίωση μετά το τέλος του κομμουνισμού το 1989, καθώς νέοι καλλιτέχνες μετακόμισαν σε πολλά από τα πρώην κτίρια του εργοστασίου βότκας "Koneser" αναζητώντας κάτι διαφορετικό. H αυξανόμενη δημοτικότητα της περιοχής βοήθησε να μετατραπεί σε έναν από τους πιο δημιουργικούς κόμβους της πρωτεύουσας αλλά και της Ευρώπης καθώς έχει περιγραφεί ως "μια από τις πιο μεταμοντέρνες γειτονιές της Ευρώπης".
Η Εβραϊκή Κοινότητα αποφάσισε να επενδύσει χρήματα σε αυτήν την περιοχή και έχτισε σπουδαία σπίτια που επέζησαν, τόσο από τους Παγκόσμιους Πολέμους, όσο και από πολλά άλλα δραματικά γεγονότα της ιστορίας της Βαρσοβίας.
Η Praga χωρίζεται διοικητικά σε: Praga-Północ (Βόρεια) και Praga-Południe (Νότια). Η Βόρεια Praga επέζησε της καταστροφής του πολέμου. Ένα μεγάλο μέρος των κτιρίων έχουν διατηρήσει την ιστορική τους προέλευση, γεγονός που την καθιστά μια από τις καλύτερα διατηρημένες περιοχές παλαιών κτιρίων στην πρωτεύουσα. Στην περιοχή υπάρχουν πολλοί δρόμοι που παρέμειναν άθικτοι κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Αυτήν την ιδιαίτερη συνοικία θα εξερευνούσαμε ευθύς αμέσως.
Το ταξί μας άφησε έξω από τον εντυπωσιακό Metropolitan Cathedral of Saint Mary Magdalene (Katedra Metropolitalna Św. Marii Magdaleny). Προχωρώντας προσεκτικά στο χιονισμένο πεζοδρόμιο προσεγγίσαμε τον ναό και μπήκαμε στον περίβολο κάνοντας μια κυκλική βόλτα γύρω του. Η ιστορία του είναι πολύ ενδιαφέρουσα αφού λειτούργησε το 1869 εξυπηρετώντας τις ανάγκες μιας αυξανόμενης κοινότητας Ρώσων που εγκαταστάθηκαν στην περιοχή της σημερινής Praga. Κατά τη διάρκεια της Δεύτερης Δημοκρατίας, Καθεδρικός Ναός έγινε μια από τις δύο ανεξάρτητες ορθόδοξες εκκλησίες στη Βαρσοβία, οι οποίες δεν καταστράφηκαν ούτε προσαρμόστηκαν για άλλους σκοπούς. Είναι η κύρια Πολωνική Ορθόδοξη Εκκλησία.

Η σοβαρή ανάπτυξη της Praga, που έλαβε χώρα στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα σε συνδυασμό με τη γενική ανάπτυξη της Βαρσοβίας, σφραγίστηκε με την εγκατάσταση χιλιάδων ανθρώπων στην περιοχή. Στους εισερχόμενους εποίκους κυριαρχούσαν Ρώσοι που ομολογούσαν την Ορθοδοξία. Αυτή ήταν και η ομολογούμενη θρησκεία των Ρώσων στρατιωτών που βρίσκονταν στην Praga. Σε ολόκληρη την Praga η Ορθοδοξία αποτελούσε το 10% του συνόλου των κατοίκων. Αυτός ο πληθυσμός αναγκαζόταν να χρησιμοποιεί μια εκκλησία που βρισκόταν στην άλλη πλευρά του Vistula ποταμού και υπήρξαν επανειλημμένες εκκλήσεις προς τον Επίσκοπο της Βαρσοβίας, αλλά και προς τον Αρχιεπίσκοπο της Ρωσικής εκκλησίας, να αναγερθεί ένας νέος ναός.
Δύο χρόνια αργότερα ανακοινώθηκε η έναρξη προπαρασκευαστικών εργασιών. Επιπλέον η ανέγερση μιας εκκλησίας ήταν και ένας τρόπος να εδραιωθεί η ρωσική κυριαρχία στην περιοχή. Ο θεμέλιος λίθος τέθηκε στις 14 Ιουνίου του 1867, αλλά πριν από αυτήν τη φάση κατασκευής, χρειαζόταν σταθεροποίηση του εδάφους. Παρά, λοιπόν, τις διάφορες δυσκολίες και καθυστερήσεις η εκκλησία ήταν έτοιμη, σε ακατέργαστη κατάσταση ήδη από τα τέλη του 1868, και οι εργασίες ολοκληρώθηκαν πλήρως μέσα στους επόμενους έξι μήνες. Έτσι δημιουργήθηκε η πρώτη πλήρως ανεξάρτητη ορθόδοξη εκκλησιαστική αρχιτεκτονική στη Βαρσοβία.

Η Αγία Μαρία Μαγδαληνή μέχρι το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου εξυπηρετούσε μόνο λειτουργίες ενοριακής εκκλησίας. Κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο υπέστη μεγάλες απώλειες. Το 1939 μια έκρηξη εναέριας βόμβας στην περιοχή προκάλεσε ζημιές στην οροφή. Το φθινόπωρο του 1944, μετά από πυροβολισμούς στην Praga από τους Ναζί, κάποια σφαίρα χτύπησε τον μεγαλύτερο από τους θόλους προκαλώντας την κατάρρευση της οροφής. Μια εκτεταμένη πυρκαγιά παραλίγο να καταλήξει στην καταστροφή της εκκλησίας το 1944, αλλά η αυθόρμητη αντίδραση του πληθυσμού της Praga έσωσε τον ναό. Το 1944 η Γερμανία κατάσχεσε τις καμπάνες της εκκλησίας με σκοπό την κατασκευή πυραύλων, αλλά τελικά αποδείχθηκε ότι δεν ήταν κατάλληλες για τήξη. Έτσι οι καμπάνες συγκολλήθηκαν και τοποθετήθηκαν κοντά στην είσοδο του κτιρίου.
Αμέσως μετά τον πόλεμο το συμβούλιο των κληρικών σχεδίαζε να κάνει επισκευές. Η έλλειψη κονδυλίων και η μείωση του αριθμού των ενοριτών, που δεν έδωσε την ευκαιρία για αποτελεσματική συγκέντρωση χρημάτων, εμπόδισαν να συμβεί η αποκατάσταση. Μόνο από το 1955 έως το 1957, αφού υπήρξε χρηματοδότηση, έγιναν κάποιες εργασίες. Το 1966 οι Κομμουνιστικές Αρχές χορήγησαν ένα εκατομμύριο ζλότι για εκτεταμένες επισκευές. Η κακή κατάσταση των τοιχογραφιών, λόγω υγρασίας, έκαναν την Τεχνολογική και Θεολογική Επιτροπή να εξετάσει εντελώς νέα διακοσμητική ζωγραφική κάτι το οποίο όμως τελικά δεν υλοποιήθηκε. Στα πρότυπα των εκκλησιών του Κιέβου διαθέτει πέντε κρεμμυδόσχημους τρούλους με ορθόδοξους σταυρούς και ημικυκλικά παράθυρα πλαισιωμένα με μοτίβα και κίονες.

Ακολουθήσαμε την Αleja Solidarności βλέποντας στα αριστερά μας το τεράστιο κτίριο του Λυκείου Ogólnokształcące im. Władysława IV,


και στη συνέχεια μπήκαμε στο κατάλευκο Park Praski το οποίο ιδρύθηκε από το 1865 έως το 1871, ενώ το 1927 ένας ζωολογικός κήπος εγκαταστάθηκε στους χώρους του. Ήταν μια απολαυστική βόλτα στα χιονισμένα μονοπάτια του Πάρκου το οποίο έσφυζε από ζωή και ζωντάνια, αφού πολλοί κάτοικοι με τα παιδιά τους είχαν ξεχυθεί παντού παίζοντας και απολαμβάνοντας το χιονισμένο τοπίο. Γονείς κουβαλούσαν έλκηθρα στα επικλινή υψωματάκια και στη συνέχεια τα πιτσιρίκια κατρακυλούσαν αλαλάζοντας στην κατηφόρα, ενώ άλλοι βοηθούσαν μικρότερης ηλικίας παιδάκια να φτιάξουν χιονάνθρωπους στις μικρές χιονισμένες αλάνες του Πάρκου. Καρότσια παρκαρισμένα στις άκρες των μονοπατιών με μωρά να κοιμούνται και ζευγαράκια πιασμένα χεράκι-χεράκι να βολτάρουν ανάμεσα στα βαρυφορτωμένα με χιόνι δέντρα. Με λίγα λόγια ήταν όλοι σε μια ωραία ατμόσφαιρα. Χαρά αυτοί, χαρά κι εμείς, που βλέπαμε καθημερινές αυθεντικές εικόνες των ντόπιων να ζωντανεύουν μπροστά στα μάτια μας.







Θα μπορούσαμε να τριγυρίζουμε ώρες μέσα σε αυτό το ειδυλλιακό τοπίο αλλά τα υπόλοιπα αξιοθέατα της συνοικίας μας καλούσαν και έτσι κάποια στιγμή εγκαταλείψαμε το Πάρκο Praski και διασχίζοντας την Αleja Solidarności βρεθήκαμε μπροστά από τον Cathedral of St. Michael the Archangel and St. Florian the Martyr (Parafia Katedralna pw. Św. Michała Archanioła i Św. Floriana Męczennika). Τί να πω για αυτόν τον αριστουργηματικό ναό που ξεχωρίζει στον ορίζοντα της πόλης με τους δύο Πύργους των 75 μέτρων!

Ο Καθεδρικός του Αγίου Μιχαήλ του Αρχαγγέλου και του Αγίου Φλοριάν του Μάρτυρα είναι μια καθολική εκκλησία και ιστορικό ορόσημο στη συνοικία. Πήρε το όνομά της από τον Άγιο Φλοριάν, προστάτη των επαγγελμάτων που σχετίζονται με τη φωτιά, όπως οι πυροσβέστες, οι χαλυβουργοί, οι καπνοδοχοκαθαριστές, οι αγγειοπλάστες και οι αρτοποιοί. Κατά τη διάρκεια, και μετά την πολιορκία της Βαρσοβίας, η εκκλησία χρησιμοποιήθηκε ως κρυψώνα για τους Εβραίους και ως γενικό καταφύγιο για τους πολίτες. Καταστράφηκε από τους Γερμανούς καθώς αποχωρούσαν από την Πολωνία το 1944. Παρέμεινε ερειπωμένη για αρκετά χρόνια, αλλά τη δεκαετία του 1950 άρχισε σιγά-σιγά μια προσπάθεια ανοικοδόμησης με την υποστήριξη των κατοίκων της Praga. Είναι χτισμένη σε γοτθικό αναγεννησιακό στιλ και το μεγαλύτερο μέρος του εξωτερικού ναού είναι κατασκευασμένο από κόκκινο τούβλο.


Solidarności Monument, στην Plac Weteranów (Πλατεία Βετεράνων), και μπροστά από την εκκλησία
Στην ίδια Πλατεία στέκεται το Μνημείο του πατέρα Ignacy Skorupka (Pomnik księdza Ignacego Jana Skorupki). Ο ιερέας του 236ου Συντάγματος Εθελοντών της Ακαδημαϊκής Λεγεώνας συμμετείχε στη μάχη της Βαρσοβίας του 1920 και πέθανε στον αγώνα κατά των Μπολσεβίκων κοντά στο Ossów. Αποκαλύφθηκε στις 13 Αυγούστου του 2005. Το χάλκινο Μνημείο δείχνει τον ιερέα να κρατά έναν σταυρό στο αριστερό του χέρι και να δείχνει τη σωστή κατεύθυνση της επίθεσης.

Μπήκαμε στον περίβολο της εκκλησίας και πλησιάσαμε την πόρτα εισόδου η οποία όμως ήταν κλειστή. Έτσι δεν μπορέσαμε να δούμε το εσωτερικό της και αποχωρήσαμε ακολουθώντας την οδό Floriańska η οποία μας οδήγησε σε μια μικρή πλατεία στην οποία βρίσκεται ένα Μνημείο μιας μουσικής μπάντας (Pomnik Praskiej Kapeli Podwórkowej). Παρουσιάζει ένα συγκρότημα της γειτονιάς το οποίο αποτελείται από έναν βιολιστή, έναν ακορντεονίστα, έναν κιθαρίστα, έναν μπάτζο player και έναν ντράμερ. Αποκαλύφθηκε το 2006.


Βγήκαμε στη λεωφόρο Targowa με στόχο να φτάσουμε στο Μουσείο της Praga (Muzeum Warszawskiej Pragi). Δε θέλαμε να το επισκεφθούμε εσωτερικά αλλά να θαυμάσουμε από κοντά αυτά τα τρία σπίτια τα οποία το στεγάζουν. Δύο από αυτά είναι τα παλαιότερα κτίρια που σώζονται στην περιοχή της Praga και είχαν κατασκευαστεί για έναν πλούσιο Εβραίο έμπορο. Στις αρχές του 19ου αιώνα χρησιμοποιούνταν ως εβραϊκά σπίτια προσευχής.

Εδώ θα ανοίξω μια παρένθεση για να μιλήσω για έναν δρόμο στον οποίο, επίσης, βρίσκονται μερικά από τα παλαιότερα πλινθόκτιστα σπίτια της Praga τον οποίο, δυστυχώς, το πολύ χιόνι στους δρόμους και στα πεζοδρόμια μας εμπόδισε να επισκεφθούμε. Η οδός Mała, λοιπόν, είναι από τους παλαιότερους δρόμους με τα πρώτα σπίτια από πλίνθους στην Praga. Ο δρόμος αυτός έχει επανειλημμένα αποτελέσει κινηματογραφικό σκηνικό για ταινίες που αφορούν στην προπολεμική Βαρσοβία, συμπεριλαμβανομένης της ταινίας "Ο Πιανίστας" του Roman Polański.
Κλείνω την παρένθεση και συνεχίζω με τη λεωφόρο Targowa και το Bazar Różyckiego που ιδρύθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα από τον Julian Różycki, έναν πλούσιο φαρμακοποιό, και λειτουργεί ακριβώς δίπλα στο Μουσείο της Praga.

Η απόφαση αυτή του Różycki έμελλε να καταστήσει την αγορά ως το εμπορικό κέντρο της Praga. Τα επίσημα εγκαίνια του παζαριού έγιναν το 1882. Αρχικά είχε πέντε εισόδους και επτά πάγκους, αλλά με τον καιρό μεγάλωσε και απέφερε στον ιδιοκτήτη τεράστια κέρδη. Αν και κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο οι Γερμανοί περιόρισαν το εμπόριο, το παζάρι συνέχισε να αναπτύσσεται και στον Μεσοπόλεμο απέκτησε το καθεστώς μιας αγοράς σε όλη την πόλη όπου κυριαρχούσε το εμπόριο υποδημάτων και ενδυμάτων, αλλά μπορούσες επίσης να αγοράσεις τρόφιμα, εξοπλισμό και άλλα πράγματα. Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου το παζάρι έγινε το κέντρο της μαύρης αγοράς και οι κάτοικοι αγόραζαν πολλά προϊόντα με δελτίο διατροφής, καθώς και όπλα και πυρομαχικά. Το 1944 κάηκε μερικώς.
Ωστόσο, το εμπόριο επέστρεψε εδώ, σχεδόν αμέσως μετά την είσοδο των πολωνικών και σοβιετικών στρατευμάτων στην Praga. Ήδη από το 1945 υπήρχαν εδώ αρκετές εκατοντάδες περίπτερα και περίπου διακόσια καταστήματα. Τη δεκαετία του 1950 κρατικοποιήθηκε, αλλά ήταν ακόμα ένα από τα κέντρα ιδιωτικής δραστηριότητας. Συχνά ήταν δυνατή η αγορά προϊόντων που δεν ήταν διαθέσιμα πουθενά αλλού. Στις δεκαετίες του 1970 και του 1980 ήταν στο απόγειό του. Μετά την κατάρρευση του Κομμουνισμού συνέχισε να αναπτύσσεται, αλλά έγινε ένα μέρος που θεωρούνταν επικίνδυνο εκείνη την εποχή. Σήμερα, τη φροντίδα του παζαριού επιτελεί η Ένωση Εμπόρων της Βαρσοβίας του Παζαριού Różycki η οποία διατηρεί την εμπορική παράδοση αυτού του τόπου.
Η διάβαση της κεντρικής εισόδου της αγοράς Różyckiego λειτούργησε σαν χρονοκάψουλα αφού ξαφνικά βρεθήκαμε να περπατάμε σε στενά διαδρομάκια με ξύλινες παράγκες οι οποίες είχαν για οροφή πλαστικά κυματιστά φύλλα. Δεν ήταν όλες οι παράγκες ανοιχτές, αλλά αυτές που ήταν, μας χάρισαν εικόνες μιας άλλης εποχής, νοοτροπίας και φυσικά μόδας. Εγώ εκστασιάστηκα με τα παπούτσια! Ποιας εποχής μπορεί να ήταν αυτά τα μοντελάκια? Πότε οι γυναίκες φορούσαν αυτά τα σχέδια? Ποιος τα κατασκευάζει και πού τα βρίσκουν οι έμποροι για να τα εκθέσουν στα ξύλινα ράφια τους και να τα πουλήσουν! Αγοράζει κάποια γυναίκα τη σήμερον ημέρα τέτοια παπούτσια? Μήπως έχουν ξεμείνει εδώ από τον Μεσοπόλεμο, περίοδο κατά την οποία κυριαρχούσε η πώλησή τους? Πολλά τα αναπάντητα ερωτήματα και καταιγιστικές οι εικόνες όσο προχωρούσαμε πιο "βαθιά" στο παζάρι.



Από λεπτότητα και σεβασμό προς τους βιοπαλαιστές του παζαριού δεν έβγαλα πολλές φωτογραφίες και σε αυτές που έβγαλα φρόντισα να μην φαίνονται οι εργαζόμενοι των μαγαζιών. Παρακμιακή, φτωχική και ταυτόχρονα αυθεντική και γοητευτική Praga. Αγαπώ τα μάλα τέτοιες υπέροχες γωνιές και εικόνες. Μακάρι να μείνουν αυτά τα μέρη για πάντα στο πέρασμα του χρόνου για να παραδίδουν μαθήματα αυθεντικότητας και στις επόμενες γενιές.


Η Ulica Ząbkowska είναι ένας από τους κεντρικούς δρόμους της Praga αλλά και ένας από τους παλαιότερους δρόμους της πρωτεύουσας. Έχει μήκος περίπου ένα (1) χιλιόμετρο και θεωρείται ένας από τους πιο ενδιαφέροντες τουριστικούς προορισμούς καθώς φημίζεται για τα ιστορικά κτίρια, δηλαδή τις πολυκατοικίες που χτίστηκαν στις αρχές του 20ου αιώνα. Αυτόν, λοιπόν, τον δρόμο ακολουθήσαμε και εμείς στη συνέχεια.
Πριν από τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο η οδός κατοικούνταν κυρίως από Εβραίους. Στις περισσότερες περιπτώσεις ήταν ιδιοκτήτες ακινήτων, έμποροι και επιχειρηματίες. Στις αρχές του 20ου αιώνα η Praga αποτελούνταν από δύο (2) μόνον δρόμους. Η Εβραϊκή Κοινότητα αποφάσισε να επενδύσει χρήματα σε αυτήν την περιοχή και έχτισε σπουδαία σπίτια που επέζησαν, τόσο από τους Παγκόσμιους Πολέμους, όσο και από πολλά άλλα δραματικά γεγονότα της ιστορίας της Βαρσοβίας. Η οδός από τη δημιουργία της ήταν ένας χώρος διασκέδασης. Ήταν επίσης διάσημη για το εργοστάσιο βότκας "Koneser" όπου παραγόταν αλκοόλ υψηλής ποιότητας Αυτό ήταν το επόμενο μέρος που θα επισκεπτόμασταν.
Την αρχή της οδού σηματοδοτούν δύο τεράστιες τοιχογραφίες. Η συνοικία της Praga είχε αγνοηθεί για πολλά χρόνια. Τα προπολεμικά κτίρια περίμεναν ανακαίνιση, ενώ όλοι οι πόροι ρίχτηκαν για την ανοικοδόμηση της πρωτεύουσας από τις καταστροφές του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Όλο το έθνος έχτιζε την πρωτεύουσα, ωστόσο, εστιάζοντας στο αριστερό μέρος της. Τις τελευταίες δεκαετίες οι γκρίζοι τοίχοι των ερειπωμένων πολυκατοικιών άρχισαν να ουρλιάζουν για βοήθεια στην οποία οι καλλιτέχνες ανταποκρίθηκαν. Οι τοίχοι της συνοικίας έγιναν το τέλειο σκηνικό για καλλιτεχνικές δραστηριότητες. Αγαπώ πολύ την Street Art και πάντα στα ταξίδια μου φροντίζω να ανακαλύπτω δρόμους και συνοικίες που μου προσφέρουν τέτοιες καλλιτεχνικές δημιουργίες. Εδώ βέβαια δε χρειάστηκε ιδιαίτερο ψάξιμο αφού η τοιχογραφία “Mural Praski Desperados” βρίσκεται στην αρχή του κεντρικότερου δρόμου της Praga. Τα χρώματα της τοιχογραφίας, που δημιουργήθηκε το 2017, είναι αρκετά λαμπερά και συνδέονται με την ηλιόλουστη Τζαμάικα.

Στον διπλανό τοίχο υπάρχει μια δεύτερη τοιχογραφία για τα 100 χρόνια από την Ανεξαρτησία. Δημιουργήθηκε με τη βοήθεια του Δημαρχείου της Βόρειας Praga. Τα αποκαλυπτήρια έγιναν 3 ημέρες μετά τον εορτασμό της Ημέρας της Ανεξαρτησίας. Δημιουργός είναι ο Ylan Anouf. Στην τοιχογραφία υπάρχουν επιγραφές που αναφέρονται στην ελευθερία, την ανεκτικότητα και την ισότητα.




Τα αγγελάκια της Praga στην αρχή της Ulica Ząbkowska
Συνεχίσαμε την πορεία μας επί της οδού Ząbkowska με κατεύθυνση προς το πρώην εργοστάσιο βότκας. Νιώσαμε να κολλάει πίσω μας μια παρέα 3-4 νεαρών αγοριών. Κοντοσταθήκαμε κοιτώντας αδιάφορα γύρω μας και τα αφήσαμε να μας προσπεράσουν. Φαίνονταν υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών. Μάλλον ναρκωτικών. Ελάττωσαν την ταχύτητά τους, στάθηκαν για λίγο ακίνητα κάνοντας πως διαφωνούν μεταξύ τους για κάτι, δίνοντάς μας έντονα την εντύπωση ότι μας περίμεναν να συνεχίσουμε. Υπήρχαν κι άλλοι άνθρωποι που περπατούσαν στο πεζοδρόμιο, δεν ήμασταν μόνοι μας. Άνοιξα αμέσως στο παλτό μου και έκρυψα τη φωτογραφική μηχανή που κρεμόταν στον λαιμό μου κάνοντας πως χαζεύουμε τα γύρω κτίρια. Τα αγόρια άνοιξαν το βήμα τους και προχώρησαν χωρίς να μας ξανακοιτάξουν. Αυτό ήταν και το μοναδικό, λίγο άβολο, περιστατικό που συναντήσαμε όλες τις μέρες του ταξιδιού μας.
Μπορεί στην Praga να εκτυλίσσεται ένα τελείως διαφορετικό αρχιτεκτονικά σκηνικό, με παραμελημένα κτίρια του 19ου αιώνα που επέζησαν από τις καταστροφές του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, και υποβαθμισμένες και φτωχικές γειτονιές, όμως η συνοικία έχει πλέον αποτινάξει για τα καλά την ταμπέλα του κακόφημου και επικίνδυνου γκέτο που της είχε αποδοθεί εδώ και πολλά χρόνια. Σήμερα είναι μια τόσο εναλλακτική, όσο και καλλιτεχνική γειτονιά με γκαλερί, κέντρα τέχνης, στούντιο συγγραφέων, καθώς και μοντέρνους χώρους εστίασης και ψυχαγωγίας.
Μόλις συναντήσαμε την οδό Brzeska (κάθετη της Ząbkowska) στρίψαμε δεξιά. Στους τοίχους των παραμελημένων κτιρίων αυτού του δρόμου υπάρχουν murals. Εντυπωσιακή είναι η μεγάλη τοιχογραφία "Big Goose" αλλά και κάποιες μικρότερες. Οι χαρακτήρες της τοιχογραφίας "Big Goose" επινοήθηκαν από παιδιά και έγιναν με τη συμμετοχή τους. Ήταν μέρος του έργου "This Way" στόχος του οποίου ήταν η δημιουργία τοιχογραφιών στη Βαρσοβία για το EURO 2012. Ήταν μια πολιτιστική εκδήλωση που συνόδευε το πρωτάθλημα. Απευθύνθηκαν σε ανθρώπους που δεν είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τις εκδηλώσεις στο γήπεδο αλλά ήθελαν να τιμήσουν αυτό το γεγονός με έναν άλλο ενδιαφέροντα τρόπο.

Και ένας λύκος σε κάποιον τοίχο της οδού Brzeska:


Ulica Brzeska
Επιστρέψαμε στην οδό Ząbkowska, είδαμε στα αριστερά μας το τεράστιο κτίριο του Μουσείου Τυπογραφίας της Βαρσοβίας (Muzeum Drukarstwa Warszawskiego)

και αμέσως μετά φτάσαμε στο Warsaw Vodka Factory "Koneser". Το εργοστάσιο βότκας της Βαρσοβίας "Koneser" είναι ένα εργοστασιακό συγκρότημα νεογοτθικών κτιρίων από τα τέλη του 19ου αιώνα. Η κύρια πύλη, από την οδό Ząbkowska, είναι ιδιαίτερης ομορφιάς. Πολλά από τα κτίρια που ανήκουν στο συγκρότημα "Koneser" επέζησαν του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.


Σήμερα είναι ένα συγκρότημα κατοικιών, γραφείων, πολιτιστικών και ψυχαγωγικών εγκαταστάσεων. Εκείνη την εποχή όμως το εργοστάσιο ήταν από τα πιο προηγμένα τεχνολογικά εργοστάσια παραγωγής στη Βαρσοβία. Η περίοδος του Μεσοπολέμου ήταν η ακμή του εργοστασίου το οποίο τότε αναφερόταν και ως "το Μονοπώλιο". Απασχολούσε περισσότερα από 400 άτομα και η παραγωγική του ικανότητα ανερχόταν συνολικά σε 250.000 μπουκάλια την ημέρα. Η ανάπτυξή του διαταράχτηκε κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και ως αποτέλεσμα αυτού η παραγωγή του μειώθηκε και στη συνέχεια σταμάτησε.




Κάναμε μια μεγάλη βόλτα στους χώρους του συγκροτήματος συναντώντας και το Μουσείο Πολωνικής Bότκας που βρίσκεται εδώ. Όμως αυτό το μέρος είναι κατάλληλο για βόλτα και άραγμα τους καλοκαιρινούς μήνες με τον καλό καιρό και όχι τώρα με τόσο χιόνι. Το καλοκαίρι τα καφέ και τα εστιατόρια γεμίζουν τον χώρο με τραπέζια και καρέκλες και ο κόσμος που τα κατακλύζει δημιουργεί μια ζεστή ατμόσφαιρα γιορτής κάθε μέρα.




Κι άλλα αγγελάκια της Praga στους χώρους του "Koneser":



Δεν μας έκανε το κλικ κάποιο καφέ ή εστιατόριο για να καθίσουμε οπότε συνεχίζοντας το περπάτημα στην οδό Ząbkowska συναντήσαμε μετά από λίγο την οδό Tadeusza Korsaka. Στη γωνία αυτών των δύο δρόμων βρίσκεται ένα από τα παλαιότερα ιερά που δημιουργήθηκαν, κυρίως κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, και έγιναν τόποι προσευχής και συνάντησης. Το συγκεκριμένο απεικονίζει τη Μαντόνα και το βρέφος. Περισσότερα από εκατό παρόμοια ιερά βρίσκονται σε αυλές σπιτιών στις γειτονιές της Praga.

Λίγες βόλτες ακόμα στους χιονισμένους δρόμους της συνοικίας:

Είχαμε πλέον δει ό,τι μας ενδιέφερε στη Βόρεια Praga. Είχαμε όμως και δεύτερο μέρος, δηλαδή τη Νότια Praga. Καλέσαμε Uber για τη μεταφορά μας. Ένας ακόμα πιο συναρπαστικός προορισμός μας περίμενε, αφού εκτός του αστικού τοπίου, θα περιπλανιόμασταν σε ένα τεράστιο πάρκο στην άκρη του οποίου απλώνεται μια μεγάλη και όμορφη λίμνη. Πριν όμως συμβούν όλα αυτά θα φάμε για να έχουμε δυνάμεις αλλά και θερμίδες για κάψιμο.
Last edited: