dbalats
Member
- Μηνύματα
- 146
- Likes
- 1.475
ΗΜΕΡΕΣ 6 ΚΑΙ 7: ΚΙΕΒΟ
Ξεκίνημα σήμερα για την πρωτεύουσα της Ουκρανίας, το Κίεβο. Δυστυχώς η επίσκεψη της διπλανής Κριμαίας δεν είναι εφικτή, διότι δεν αρκεί να βγάλει κανείς βίζα Ρωσίας, αλλά χρειάζεται και ειδική άδεια από το Υπουργείο Εξωτερικών της Ουκρανίας, την οποία δεν δίνει ποτέ. Η πρόσβαση της Κριμαίας σήμερα γίνεται μόνο από την Ρωσία. Οπότε, αναγκαστικά την αφήνουμε, αν και θα θέλαμε πολύ να την επισκεφθούμε, και κατευθυνόμαστε προς το Κίεβο, έχοντας να διανύσουμε αρκετή απόσταση, 500 περίπου χιλιόμετρα, με άγνωστη την κατάσταση του δρόμου. Από πληροφορίες που έχουμε πάρει δεν έχουμε πολλές ελπίδες για μια άνετη διαδρομή, οι δρόμοι της Ουκρανίας έχουν την χειρότερη φήμη από όλες τις χώρες του ταξιδιού μας! Βγαίνοντας από την πόλη, εμφανίζεται ξαφνικά μιά μεγάλη ομάδα 10-15 τροχονόμων που ελέγχουν τον δρόμο. Φυσικά, βλέποντας ξένες πινακίδες, δεν θα μπορούσαν να μη μας σταματήσουν. Βγαίνουμε στο πλάϊ, και αρχίζουν τα γνωστά, άδεια οδήγησης, άδεια κυκλοφορίας, πράσινη κάρτα. Σε λίγο έρχεται και ο “Αγγλομαθής” της παρέας, με τον οποίο προσπαθώ να συνενοηθώ ρωτώντας τον τι παράβαση έκανα και μας σταμάτησαν, δεδομένου ότι πήγαινα αρκετά σιγά και προσεκτικά. Με τα σπασμένα αγγλικά του μου έδωσε να καταλάβω ότι η παράβασή μου είναι η χρήση αλκοόλ, επειδή προφανώς δεν βρήκαν κάτι άλλο! Η ώρα ήταν οκτώ το πρωί περίπου, αλλά φαίνεται ότι στην χώρα αυτή, το να πίνεις αλκοόλ για πρωινό θεωρείται κάτι νορμάλ. Του εξήγησα ότι δεν πίνω και ότι δεν έχω πιεί ποτέ στη ζωή μου, παρά μόνο νερό και αναψυκτικά (εντάξει, ένα ψεματάκι), αλλά δεν φάνηκε να με πιστεύει. Στη συνέχεια έκανε το απίστευτο, άρχισε να μυρίζει την αναπνοή μου και μου είπε κατηγορηματικά ότι είμαι πιωμένος! Η φάση ήταν αστεία, αλλά εγώ άρχισα να εκνευρίζομαι και του είπα να μου κάνει αλκοτέστ. Φυσικά δεν είχαν καν εξοπλισμό και μετά από σύντομη σύσκεψη μας άφησαν να φύγουμε. Ευτυχώς αυτή ήταν η τελευταία μου επαφή στο ταξίδι αυτό με τροχονόμους. Το μυστικό για να τους αποφύγεις είναι να τηρείς τα όρια ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές, εκεί είναι συνήθως που στήνουν τις ενέδρες τους. Αντίθετα, στον αυτοκινητόδρομο, ακόμη και αν έχει όριο 110 και εσύ πηγαίνεις με 150, δεν τρέχει τίποτα (υπάρχουν βέβαια και εξαιρέσεις του κανόνα).
Ανακουφισμένοι που γλιτώσαμε κι αυτή τη φορά, φύγαμε ολοταχώς για Κίεβο. Ο δρόμος ήταν αυτοκινητόδρομος, πεδινός, ευθύς, μονότονος. Τα πρώτα 300 χιλιόμετρα με πολύ καλό οδόστρωμα, αλλά στα τελευταία 200 υπήρχαν αρκετές ανωμαλίες, που δεν σε προβλημάτιζαν όμως. Γενικά, οι εντυπώσεις πολύ καλές, τουλάχιστον πολύ καλύτερες από ότι περίμενα. Μπαίνοντας στο Κίεβο, η κίνηση αυξήθηκε πάρα πολύ, οπότε αποφασίσαμε την εκδρομή που είχαμε προγραμματίσει να κάνουμε την επόμενη μέρα στα περίχωρα του Κιέβου, για να δούμε το Μοναστήρι των Σπηλαίων και το Μνημείο της Μητέρας Πατρίδας (Μοtherland Monument), να την κάνουμε άμεσα, ώστε να μην χρειαστεί να μετακινούμε πολύ το αυτοκίνητο, λόγω κυκλοφορίας. Κατευθυνθήκαμε λοιπόν αρχικά, προς το Μνημείο της Μητέρας Πατρίδας, το περίφημο Rodina Mat στα Ουκρανικά, που φαίνεται σχεδόν από όλη την πόλη. Είναι το γιγαντιαίο άγαλμα μιας γυναίκας-πολεμιστή, ύψους 62 μέτρων και βάρους 560 τόνων, τοποθετημένο σε βάθρο 40 μέτρων σε έναν ψηλό λόφο κοντά στην όχθη του Δνείπερου ποταμού, αφιερωμένο στα θύματα του Αγώνα κατά του Ναζισμού. Παρότι με την υστερία του αντισοβιετισμού πολλοί Ουκρανοί επιζητούσαν το γκρέμισμά του, παρέμεινε στην θέση του και αποτελεί το έμβλημα της πόλης. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό και πλαισιώνεται από το Μουσείο της Ιστορίας της Ουκρανίας στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ στο πάρκο που το περιβάλλει υπάρχουν συμπλέγματα αγαλμάτων, τανκς και μαρμάρινες αναμνηστικές πλάκες. Απο το σημείο αυτό υπάρχει εξαιρετική θέα του Δνείπερου και της πόλης, ενώ κοντά φαίνεται και το δεύτερο αξιοθέατο που θα επισκεφθούμε στη συνέχεια, το Kiev Pechersk Lavra ή Μοναστήρι των Σπηλαίων. Συμπεριλαμβανόμενο στα μνημεία Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, το Kiev Pechersk Lavra βρίσκεται πολύ κοντά στο προηγούμενο μνημείο και φθάνουμε σε λίγα λεπτά. Είναι ένα θαυμάσιο σύμπλεγμα από εκκλησίες, κωδωνοστάσια, και υπόγεια σπήλαια. Τα σπήλαια δεν μας εντυπωσίασαν ιδιαίτερα, ενώ απαγορεύεται και η φωτογράφηση, αλλά οι ναοί είναι εξαιρετικοί. Το όλο θέαμα μας θύμισε ανάλογα συγκροτήματα που είχαμε δει σε επισκέψεις στην Ρωσία, όπως τη Μονή Novodevichy στη Μόσχα ή το μοναστήρι της Αγίας Τριάδας Λαύρας του Αγίου Σεργίου στο Sergiyev Posad.
Μνημείο της Μητέρας Πατρίδας, Κίεβο
Γλυπτές παραστάσεις στο Μνημείο της Μητέρας Πατρίδας, Κίεβο
Kiev Pechersk Lavra ή Μοναστήρι των Σπηλαίων
Αγάλματα του Kυρίλλου και του Μεθοδίου στο Kiev Pechersk Lavra
Στο Kiev Pechersk Lavra
Αργά το απόγευμα φθάνουμε στο ξενοδοχείο μας, ένα μικρό καθαρό ξενοδοχείο στο κέντρο της πόλης, το Golden Gate Inn, που όπως δείχνει και το όνομά του, βρίσκεται κοντά στην Χρυσή Πύλη της πόλης. Όπως συμβαίνει συχνά στις Ανατολικοευρωπαϊκές χώρες, το ξενοδοχείο μας με 3-4 ακόμη συγκροτήματα κατοικιών έχουν στο μέσον τους έναν υπαίθριο χώρο στάθμευσης, κλειστό γύρω γύρω, η είσοδος στον οποίο γίνεται από μιά στοά που συνδέεται με τον κεντρικό δρόμο. Μέσα εκεί παρκάραμε, απέναντι από την ρεσεψιόν και ο χώρος στάθμευσης ήταν απόλυτα ασφαλής. Πάντως, το κόστος διαβίωσης στην Ουκρανία δεν είναι μεγάλο, ούτε στην διαμονή ούτε στο φαγητό, αλλά όχι και τόσο φθηνό όσο μας έλεγαν φίλοι που την επισκέφθηκαν παλιότερα. Βγαίνουμε για φαγητό, και μιάς και δεν είμαστε φίλοι της κουζίνας της Ανατολικής Ευρώπης, τα φαγητά της οποίας τα βρίσκουμε αρκετά βαριά, με λιπαρά κρέατα, λουκάνικα, τηγανιτά ζυμάρια, κλπ., αποφασίζουμε να επισκεφθούμε ρεστωράν ethnic. Έχουμε να αποφασίσουμε μεταξύ ενός Κουβανέζικου και ενός Γεωργιανού και διαλέγουμε το πρώτο. Η απόφασή μας δεν αποδεικνύεται σοφή, καμία σχέση με την πραγματική Κουβανέζικη κουζίνα, μερικά κοματάκια κρέατος σε κάποιες σάλτσες υποτίθεται πικάντικες (για να αποδεικνύεται το Κουβανέζικο στοιχείο!), αλλά χωρίς καμία γεύση και νοστιμιά.
Η επόμενη ημέρα έχει πολύ φορτωμένο πρόγραμμα επειδή πρέπει να δούμε όσα αξιοθέατα του Κίεβου προφτάσουμε, και υπάρχει μεν το περίφημο μετρό του Κιέβου, αλλά πολλοί προορισμοί δεν εξυπηρετούνται από αυτό και χρειάζεται αρκετό περπάτημα. Το top αξιοθέατο είναι οι υπέροχες εκκλησίες του, και ξεκινάμε από την Αγία Σοφία, τον Καθεδρικό Ναό του 11ου αιώνα που πήρε την ονομασία του από την δική μας Αγία Σοφία της Πόλης, με 13 χρυσούς τρούλους και υπέροχο μπαρόκ εξωτερικό. Μια ωραία βόλτα είναι η μετάβαση από την γειτονιά του Podil, παλιότερη έδρα των εμπόρων και καλλιτεχνών του Κιέβου δίπλα στον Δνείπερο, στην Άνω Πόλη, παίρνοντας τον Οδοντωτό Σιδηρόδρομο. Αμέσως μετά την έξοδο του Οδοντωτού βλέπουμε το Μοναστήρι του Αγίου Μιχαήλ με τους Χρυσούς Τρούλους και παίρνουμε την ονομαστή Κάθοδο του Ανδρέα, έναν δημοφιλή δρόμο, υποτίθεται καλλιτεχνικό, αφού διαθέτει μερικές γκαλλερί, αλλά στην πραγματικότητα γεμάτο από πάγκους με σουβενίρ. Πιό κάτω φθάνουμε στην πολύχρωμη Μπαρόκ εκκλησία του Αγίου Ανδρέα, σχεδιασμένη από τον Ιταλό αρχιτέκτονα Rastrelli, έργο του οποίου είναι και το Χειμερινό Παλάτι της Αγίας Πετρούπολης. Ο απότομος και στριφογυριστός λιθόστρωτος κατηφορικός δρόμος του Ανδρέα μας ξαναφέρνει στην γειτονιά του Podil. Ακολουθεί επίσκεψη της Πλατείας Aνεξαρτησίας , της περίφημης Maidan Nezalezhnosti, εκεί όπου γίνονται όλες οι μεγάλες διαδηλώσεις και κινήματα, όπως η Orange Revolution του 2004 και πιό πρόσφατα η Εuromaidan του 2014, που υπήρξε η αφορμή για την προσάρτηση της Κριμαίας από τους Ρώσους.
Αγία Σοφία, Κίεβο
Είσοδος του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου στο Podil, Κίεβο
Άφιξη του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου στην Άνω Πόλη του Κιέβου
Το Μοναστήρι του Αγίου Μιχαήλ με τους Χρυσούς Τρούλους, Κίεβο
Η Κάθοδος του Ανδρέα, Κίεβο
Street Art στο Κίεβο
Η Μπαρόκ εκκλησία του Αγίου Ανδρέα, Κίεβο
Η Πλατεία Aνεξαρτησίας (Maidan Nezalezhnosti) του Κιέβου
Tο Μνημείο της Aνεξαρτησίας στη Maidan Nezalezhnosti του Κιέβου
Θέα του ποταμού Δνείπερου στο Κίεβο
Street Art στο Κίεβο
Άλλα αξιοθέατα που επισκεφθήκαμε ήταν ο όμορφος, με παστέλ κίτρινα χρώματα Καθεδρικός του Αγίου Βλαδιμήρου, η Εθνική Όπερα της Ουκρανίας, μιά από τις πιό φημισμένες στην Ευρώπη, και οι Χρυσές Πύλες της πόλης, η κύρια είσοδος στην οχυρωμένη αρχαία πόλη, κατασκευασμένη από τον Yaroslav τον Σοφό στα βυζαντινά πρότυπα. Περπατήσαμε αρκετά και σε ανηφορικό δρόμο μέχρι να βρούμε το Σπίτι με τις Χίμαιρες, ένα αλλόκοτο κτίριο με γλυπτά που απεικονίζουν ρινόκερους, κροκοδείλους, γοργόνες, αντιλόπες και άλλα αποκυήματα της φαντασίας του δημιουργού του αρχιτέκτονα Horodecki που σημειωτέον ότι ήταν φανατικός κυνηγός – γεγονός που εξηγεί τις δημιουργίες του, και στη συνέχεια επίσκεψη στην όμορφη κλειστή αγορά Bessarabsky και διάλειμα για φαγητό σε ένα από τα πολυάριθμα ρεστωράν που την περιτριγυρίζουν. Μετά το γεύμα, ακολούθησε η επίσκεψη του όμορφου πάρκου Mariinsky, στο δυτικό άκρο του οποίου βρίσκεται το Παλάτι Mariinsky, επίσημη κατοικία του Προέδρου της Ουκρανίας. Οι περισσότερες μετακινήσεις γίνονται με το μετρό, αλλά χρειάζεται πολύ βάδισμα μετά την κάθε στάση. Και δυό λόγια για το μετρό του Κιέβου. Είχα εντυπωσιασθεί από όσα είχα διαβάσει σε διάφορα sites, όπου έλεγαν ότι πλησιάζει σε ομορφιά το μετρό της Μόσχας, και ότι έχει εξίσου τεχνολογικά εξελιγμένους σταθμούς. Το δεύτερο ίσως είναι σωστό, εδώ υπάρχει ο βαθύτερος σταθμός μετρό του κόσμου, ο Arsenalna, στα 105.5 μέτρα βάθος. Aπό εκεί και πέρα ουδέν! Υπάρχουν 3-4 σταθμοί με συμπαθητική διακόσμηση (και επισκεφθήκαμε αρκετούς), αλλά καμία σύγκριση με το αριστούργημα εκείνο που ονομάζεται Moscow Metro, μοναδικό στον κόσμο.
Καθεδρικός του Αγίου Βλαδιμήρου, Κίεβο
Χρυσές Πύλες του Κιέβου
Το Σπίτι με τις Χίμαιρες, Κίεβο
Η αγορά Bessarabsky του Κιέβου
Το Παλάτι Mariinsky του Κιέβου
Στο μετρό του Κιέβου
Στο μετρό του Κιέβου
Μιά δύσκολη και κουραστική ημέρα, γεμάτη όμως εμπειρίες που μας άφησαν ευχάριστες αναμνήσεις, έφθασε στο τέλος της. Και στο σημείο αυτό, θέλω να γράψω λίγα για την επίσκεψή μας στο Μουσείο Chernobyl, που δεν ανάφερα προηγουμένως. Δυσκολευτήκαμε αρκετά για να το βρούμε, παρότι φθάσαμε κοντά στην περιοχή του, και όπου ρωτούσαμε δεν μας βοηθούσαν, οι νεώτεροι μπορεί και να μην το γνώριζαν, ενώ οι παλιότεροι ίσως ηθελημένα να το αγνοούσαν, για να αποφύγουν τις τραυματικές αναμνήσεις. Το μουσείο αυτό είναι αφιερωμένο στην πυρηνική καταστροφή του 1986, και περιέχει πάρα πολύ οπτικοακουστικό υλικό, όπως φωτογραφίες, βίντεο, μοντέλα, στολές και αντικείμενα από τον τόπο της καταστροφής. Η όλη ατμόσφαιρα και ο φωτισμός, είναι υποβλητικά και σε εμάς τους μεγαλύτερους που ζήσαμε αυτό τον εφιάλτη προκαλεί μεγάλη συγκίνηση. Οι μνήμες ξαναγύρισαν πρόσφατα, βλέποντας την εκπληκτική μίνι-σειρά Chernobyl, που παρουσιάζει το γεγονός με πολύ ρεαλιστικό τρόπο και εξηγεί τα αίτια της καταστροφής. Προσωπικά, με μεγάλο ενδιαφέρον θα επισκεπτόμουν και την περιοχή του Chernobyl, αλλά είναι ακόμη γεμάτη ραδιενέργεια και το θεωρώ επικίνδυνο. Βέβαια, τελευταία έχει επιτραπεί η σύντομη επίσκεψή της, και πάρα πολλοί φθάνουν από όλο τον κόσμο με τον σκοπό αυτό, αλλά αυτά είναι θέματα επιλογών του καθενός, πολλοί δεν νοιάζονται ή αγνοούν τους κινδύνους για την υγεία, το πολύτιμο αγαθό που δυστυχώς εκτιμούν μόνο οι επαγγελματίες της υγείας και αυτοί που το χάνουν.
Στο Μουσείο Chernobyl
Στο Μουσείο Chernobyl
Ξεκίνημα σήμερα για την πρωτεύουσα της Ουκρανίας, το Κίεβο. Δυστυχώς η επίσκεψη της διπλανής Κριμαίας δεν είναι εφικτή, διότι δεν αρκεί να βγάλει κανείς βίζα Ρωσίας, αλλά χρειάζεται και ειδική άδεια από το Υπουργείο Εξωτερικών της Ουκρανίας, την οποία δεν δίνει ποτέ. Η πρόσβαση της Κριμαίας σήμερα γίνεται μόνο από την Ρωσία. Οπότε, αναγκαστικά την αφήνουμε, αν και θα θέλαμε πολύ να την επισκεφθούμε, και κατευθυνόμαστε προς το Κίεβο, έχοντας να διανύσουμε αρκετή απόσταση, 500 περίπου χιλιόμετρα, με άγνωστη την κατάσταση του δρόμου. Από πληροφορίες που έχουμε πάρει δεν έχουμε πολλές ελπίδες για μια άνετη διαδρομή, οι δρόμοι της Ουκρανίας έχουν την χειρότερη φήμη από όλες τις χώρες του ταξιδιού μας! Βγαίνοντας από την πόλη, εμφανίζεται ξαφνικά μιά μεγάλη ομάδα 10-15 τροχονόμων που ελέγχουν τον δρόμο. Φυσικά, βλέποντας ξένες πινακίδες, δεν θα μπορούσαν να μη μας σταματήσουν. Βγαίνουμε στο πλάϊ, και αρχίζουν τα γνωστά, άδεια οδήγησης, άδεια κυκλοφορίας, πράσινη κάρτα. Σε λίγο έρχεται και ο “Αγγλομαθής” της παρέας, με τον οποίο προσπαθώ να συνενοηθώ ρωτώντας τον τι παράβαση έκανα και μας σταμάτησαν, δεδομένου ότι πήγαινα αρκετά σιγά και προσεκτικά. Με τα σπασμένα αγγλικά του μου έδωσε να καταλάβω ότι η παράβασή μου είναι η χρήση αλκοόλ, επειδή προφανώς δεν βρήκαν κάτι άλλο! Η ώρα ήταν οκτώ το πρωί περίπου, αλλά φαίνεται ότι στην χώρα αυτή, το να πίνεις αλκοόλ για πρωινό θεωρείται κάτι νορμάλ. Του εξήγησα ότι δεν πίνω και ότι δεν έχω πιεί ποτέ στη ζωή μου, παρά μόνο νερό και αναψυκτικά (εντάξει, ένα ψεματάκι), αλλά δεν φάνηκε να με πιστεύει. Στη συνέχεια έκανε το απίστευτο, άρχισε να μυρίζει την αναπνοή μου και μου είπε κατηγορηματικά ότι είμαι πιωμένος! Η φάση ήταν αστεία, αλλά εγώ άρχισα να εκνευρίζομαι και του είπα να μου κάνει αλκοτέστ. Φυσικά δεν είχαν καν εξοπλισμό και μετά από σύντομη σύσκεψη μας άφησαν να φύγουμε. Ευτυχώς αυτή ήταν η τελευταία μου επαφή στο ταξίδι αυτό με τροχονόμους. Το μυστικό για να τους αποφύγεις είναι να τηρείς τα όρια ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές, εκεί είναι συνήθως που στήνουν τις ενέδρες τους. Αντίθετα, στον αυτοκινητόδρομο, ακόμη και αν έχει όριο 110 και εσύ πηγαίνεις με 150, δεν τρέχει τίποτα (υπάρχουν βέβαια και εξαιρέσεις του κανόνα).
Ανακουφισμένοι που γλιτώσαμε κι αυτή τη φορά, φύγαμε ολοταχώς για Κίεβο. Ο δρόμος ήταν αυτοκινητόδρομος, πεδινός, ευθύς, μονότονος. Τα πρώτα 300 χιλιόμετρα με πολύ καλό οδόστρωμα, αλλά στα τελευταία 200 υπήρχαν αρκετές ανωμαλίες, που δεν σε προβλημάτιζαν όμως. Γενικά, οι εντυπώσεις πολύ καλές, τουλάχιστον πολύ καλύτερες από ότι περίμενα. Μπαίνοντας στο Κίεβο, η κίνηση αυξήθηκε πάρα πολύ, οπότε αποφασίσαμε την εκδρομή που είχαμε προγραμματίσει να κάνουμε την επόμενη μέρα στα περίχωρα του Κιέβου, για να δούμε το Μοναστήρι των Σπηλαίων και το Μνημείο της Μητέρας Πατρίδας (Μοtherland Monument), να την κάνουμε άμεσα, ώστε να μην χρειαστεί να μετακινούμε πολύ το αυτοκίνητο, λόγω κυκλοφορίας. Κατευθυνθήκαμε λοιπόν αρχικά, προς το Μνημείο της Μητέρας Πατρίδας, το περίφημο Rodina Mat στα Ουκρανικά, που φαίνεται σχεδόν από όλη την πόλη. Είναι το γιγαντιαίο άγαλμα μιας γυναίκας-πολεμιστή, ύψους 62 μέτρων και βάρους 560 τόνων, τοποθετημένο σε βάθρο 40 μέτρων σε έναν ψηλό λόφο κοντά στην όχθη του Δνείπερου ποταμού, αφιερωμένο στα θύματα του Αγώνα κατά του Ναζισμού. Παρότι με την υστερία του αντισοβιετισμού πολλοί Ουκρανοί επιζητούσαν το γκρέμισμά του, παρέμεινε στην θέση του και αποτελεί το έμβλημα της πόλης. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό και πλαισιώνεται από το Μουσείο της Ιστορίας της Ουκρανίας στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ στο πάρκο που το περιβάλλει υπάρχουν συμπλέγματα αγαλμάτων, τανκς και μαρμάρινες αναμνηστικές πλάκες. Απο το σημείο αυτό υπάρχει εξαιρετική θέα του Δνείπερου και της πόλης, ενώ κοντά φαίνεται και το δεύτερο αξιοθέατο που θα επισκεφθούμε στη συνέχεια, το Kiev Pechersk Lavra ή Μοναστήρι των Σπηλαίων. Συμπεριλαμβανόμενο στα μνημεία Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, το Kiev Pechersk Lavra βρίσκεται πολύ κοντά στο προηγούμενο μνημείο και φθάνουμε σε λίγα λεπτά. Είναι ένα θαυμάσιο σύμπλεγμα από εκκλησίες, κωδωνοστάσια, και υπόγεια σπήλαια. Τα σπήλαια δεν μας εντυπωσίασαν ιδιαίτερα, ενώ απαγορεύεται και η φωτογράφηση, αλλά οι ναοί είναι εξαιρετικοί. Το όλο θέαμα μας θύμισε ανάλογα συγκροτήματα που είχαμε δει σε επισκέψεις στην Ρωσία, όπως τη Μονή Novodevichy στη Μόσχα ή το μοναστήρι της Αγίας Τριάδας Λαύρας του Αγίου Σεργίου στο Sergiyev Posad.

Μνημείο της Μητέρας Πατρίδας, Κίεβο

Γλυπτές παραστάσεις στο Μνημείο της Μητέρας Πατρίδας, Κίεβο

Kiev Pechersk Lavra ή Μοναστήρι των Σπηλαίων

Αγάλματα του Kυρίλλου και του Μεθοδίου στο Kiev Pechersk Lavra

Στο Kiev Pechersk Lavra
Αργά το απόγευμα φθάνουμε στο ξενοδοχείο μας, ένα μικρό καθαρό ξενοδοχείο στο κέντρο της πόλης, το Golden Gate Inn, που όπως δείχνει και το όνομά του, βρίσκεται κοντά στην Χρυσή Πύλη της πόλης. Όπως συμβαίνει συχνά στις Ανατολικοευρωπαϊκές χώρες, το ξενοδοχείο μας με 3-4 ακόμη συγκροτήματα κατοικιών έχουν στο μέσον τους έναν υπαίθριο χώρο στάθμευσης, κλειστό γύρω γύρω, η είσοδος στον οποίο γίνεται από μιά στοά που συνδέεται με τον κεντρικό δρόμο. Μέσα εκεί παρκάραμε, απέναντι από την ρεσεψιόν και ο χώρος στάθμευσης ήταν απόλυτα ασφαλής. Πάντως, το κόστος διαβίωσης στην Ουκρανία δεν είναι μεγάλο, ούτε στην διαμονή ούτε στο φαγητό, αλλά όχι και τόσο φθηνό όσο μας έλεγαν φίλοι που την επισκέφθηκαν παλιότερα. Βγαίνουμε για φαγητό, και μιάς και δεν είμαστε φίλοι της κουζίνας της Ανατολικής Ευρώπης, τα φαγητά της οποίας τα βρίσκουμε αρκετά βαριά, με λιπαρά κρέατα, λουκάνικα, τηγανιτά ζυμάρια, κλπ., αποφασίζουμε να επισκεφθούμε ρεστωράν ethnic. Έχουμε να αποφασίσουμε μεταξύ ενός Κουβανέζικου και ενός Γεωργιανού και διαλέγουμε το πρώτο. Η απόφασή μας δεν αποδεικνύεται σοφή, καμία σχέση με την πραγματική Κουβανέζικη κουζίνα, μερικά κοματάκια κρέατος σε κάποιες σάλτσες υποτίθεται πικάντικες (για να αποδεικνύεται το Κουβανέζικο στοιχείο!), αλλά χωρίς καμία γεύση και νοστιμιά.
Η επόμενη ημέρα έχει πολύ φορτωμένο πρόγραμμα επειδή πρέπει να δούμε όσα αξιοθέατα του Κίεβου προφτάσουμε, και υπάρχει μεν το περίφημο μετρό του Κιέβου, αλλά πολλοί προορισμοί δεν εξυπηρετούνται από αυτό και χρειάζεται αρκετό περπάτημα. Το top αξιοθέατο είναι οι υπέροχες εκκλησίες του, και ξεκινάμε από την Αγία Σοφία, τον Καθεδρικό Ναό του 11ου αιώνα που πήρε την ονομασία του από την δική μας Αγία Σοφία της Πόλης, με 13 χρυσούς τρούλους και υπέροχο μπαρόκ εξωτερικό. Μια ωραία βόλτα είναι η μετάβαση από την γειτονιά του Podil, παλιότερη έδρα των εμπόρων και καλλιτεχνών του Κιέβου δίπλα στον Δνείπερο, στην Άνω Πόλη, παίρνοντας τον Οδοντωτό Σιδηρόδρομο. Αμέσως μετά την έξοδο του Οδοντωτού βλέπουμε το Μοναστήρι του Αγίου Μιχαήλ με τους Χρυσούς Τρούλους και παίρνουμε την ονομαστή Κάθοδο του Ανδρέα, έναν δημοφιλή δρόμο, υποτίθεται καλλιτεχνικό, αφού διαθέτει μερικές γκαλλερί, αλλά στην πραγματικότητα γεμάτο από πάγκους με σουβενίρ. Πιό κάτω φθάνουμε στην πολύχρωμη Μπαρόκ εκκλησία του Αγίου Ανδρέα, σχεδιασμένη από τον Ιταλό αρχιτέκτονα Rastrelli, έργο του οποίου είναι και το Χειμερινό Παλάτι της Αγίας Πετρούπολης. Ο απότομος και στριφογυριστός λιθόστρωτος κατηφορικός δρόμος του Ανδρέα μας ξαναφέρνει στην γειτονιά του Podil. Ακολουθεί επίσκεψη της Πλατείας Aνεξαρτησίας , της περίφημης Maidan Nezalezhnosti, εκεί όπου γίνονται όλες οι μεγάλες διαδηλώσεις και κινήματα, όπως η Orange Revolution του 2004 και πιό πρόσφατα η Εuromaidan του 2014, που υπήρξε η αφορμή για την προσάρτηση της Κριμαίας από τους Ρώσους.

Αγία Σοφία, Κίεβο

Είσοδος του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου στο Podil, Κίεβο

Άφιξη του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου στην Άνω Πόλη του Κιέβου

Το Μοναστήρι του Αγίου Μιχαήλ με τους Χρυσούς Τρούλους, Κίεβο

Η Κάθοδος του Ανδρέα, Κίεβο

Street Art στο Κίεβο

Η Μπαρόκ εκκλησία του Αγίου Ανδρέα, Κίεβο

Η Πλατεία Aνεξαρτησίας (Maidan Nezalezhnosti) του Κιέβου

Tο Μνημείο της Aνεξαρτησίας στη Maidan Nezalezhnosti του Κιέβου

Θέα του ποταμού Δνείπερου στο Κίεβο

Street Art στο Κίεβο
Άλλα αξιοθέατα που επισκεφθήκαμε ήταν ο όμορφος, με παστέλ κίτρινα χρώματα Καθεδρικός του Αγίου Βλαδιμήρου, η Εθνική Όπερα της Ουκρανίας, μιά από τις πιό φημισμένες στην Ευρώπη, και οι Χρυσές Πύλες της πόλης, η κύρια είσοδος στην οχυρωμένη αρχαία πόλη, κατασκευασμένη από τον Yaroslav τον Σοφό στα βυζαντινά πρότυπα. Περπατήσαμε αρκετά και σε ανηφορικό δρόμο μέχρι να βρούμε το Σπίτι με τις Χίμαιρες, ένα αλλόκοτο κτίριο με γλυπτά που απεικονίζουν ρινόκερους, κροκοδείλους, γοργόνες, αντιλόπες και άλλα αποκυήματα της φαντασίας του δημιουργού του αρχιτέκτονα Horodecki που σημειωτέον ότι ήταν φανατικός κυνηγός – γεγονός που εξηγεί τις δημιουργίες του, και στη συνέχεια επίσκεψη στην όμορφη κλειστή αγορά Bessarabsky και διάλειμα για φαγητό σε ένα από τα πολυάριθμα ρεστωράν που την περιτριγυρίζουν. Μετά το γεύμα, ακολούθησε η επίσκεψη του όμορφου πάρκου Mariinsky, στο δυτικό άκρο του οποίου βρίσκεται το Παλάτι Mariinsky, επίσημη κατοικία του Προέδρου της Ουκρανίας. Οι περισσότερες μετακινήσεις γίνονται με το μετρό, αλλά χρειάζεται πολύ βάδισμα μετά την κάθε στάση. Και δυό λόγια για το μετρό του Κιέβου. Είχα εντυπωσιασθεί από όσα είχα διαβάσει σε διάφορα sites, όπου έλεγαν ότι πλησιάζει σε ομορφιά το μετρό της Μόσχας, και ότι έχει εξίσου τεχνολογικά εξελιγμένους σταθμούς. Το δεύτερο ίσως είναι σωστό, εδώ υπάρχει ο βαθύτερος σταθμός μετρό του κόσμου, ο Arsenalna, στα 105.5 μέτρα βάθος. Aπό εκεί και πέρα ουδέν! Υπάρχουν 3-4 σταθμοί με συμπαθητική διακόσμηση (και επισκεφθήκαμε αρκετούς), αλλά καμία σύγκριση με το αριστούργημα εκείνο που ονομάζεται Moscow Metro, μοναδικό στον κόσμο.

Καθεδρικός του Αγίου Βλαδιμήρου, Κίεβο

Χρυσές Πύλες του Κιέβου

Το Σπίτι με τις Χίμαιρες, Κίεβο

Η αγορά Bessarabsky του Κιέβου

Το Παλάτι Mariinsky του Κιέβου

Στο μετρό του Κιέβου

Στο μετρό του Κιέβου
Μιά δύσκολη και κουραστική ημέρα, γεμάτη όμως εμπειρίες που μας άφησαν ευχάριστες αναμνήσεις, έφθασε στο τέλος της. Και στο σημείο αυτό, θέλω να γράψω λίγα για την επίσκεψή μας στο Μουσείο Chernobyl, που δεν ανάφερα προηγουμένως. Δυσκολευτήκαμε αρκετά για να το βρούμε, παρότι φθάσαμε κοντά στην περιοχή του, και όπου ρωτούσαμε δεν μας βοηθούσαν, οι νεώτεροι μπορεί και να μην το γνώριζαν, ενώ οι παλιότεροι ίσως ηθελημένα να το αγνοούσαν, για να αποφύγουν τις τραυματικές αναμνήσεις. Το μουσείο αυτό είναι αφιερωμένο στην πυρηνική καταστροφή του 1986, και περιέχει πάρα πολύ οπτικοακουστικό υλικό, όπως φωτογραφίες, βίντεο, μοντέλα, στολές και αντικείμενα από τον τόπο της καταστροφής. Η όλη ατμόσφαιρα και ο φωτισμός, είναι υποβλητικά και σε εμάς τους μεγαλύτερους που ζήσαμε αυτό τον εφιάλτη προκαλεί μεγάλη συγκίνηση. Οι μνήμες ξαναγύρισαν πρόσφατα, βλέποντας την εκπληκτική μίνι-σειρά Chernobyl, που παρουσιάζει το γεγονός με πολύ ρεαλιστικό τρόπο και εξηγεί τα αίτια της καταστροφής. Προσωπικά, με μεγάλο ενδιαφέρον θα επισκεπτόμουν και την περιοχή του Chernobyl, αλλά είναι ακόμη γεμάτη ραδιενέργεια και το θεωρώ επικίνδυνο. Βέβαια, τελευταία έχει επιτραπεί η σύντομη επίσκεψή της, και πάρα πολλοί φθάνουν από όλο τον κόσμο με τον σκοπό αυτό, αλλά αυτά είναι θέματα επιλογών του καθενός, πολλοί δεν νοιάζονται ή αγνοούν τους κινδύνους για την υγεία, το πολύτιμο αγαθό που δυστυχώς εκτιμούν μόνο οι επαγγελματίες της υγείας και αυτοί που το χάνουν.

Στο Μουσείο Chernobyl

Στο Μουσείο Chernobyl