hydronetta
Member
- Μηνύματα
- 4.171
- Likes
- 14.604
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- όπου δεν έχω πάει
Μidyat – Hasankeyf, η θλιμένη γοητεία
O Mεχμέτ αυτή τη φορά είχε καταλάβει τη γκάφα που είχε κάνει με το ταξιτζή, τον εκνευρισμό μου κι αποφάσισε να βάλει μυαλό. Γνωρίζοντας ήδη πως θέλω να πάω και στo Μidyat αποφάσισε ότι τελικά δεν έχει άλλη επιλογή και τροποποίησε εκ νέου το πρόγραμμα.
Με αστικό dolmuş πήγαμε προς το σταθμό των υπεραστικών dolmuş με κατεύθυνση το Mardin όπου θα κάναμε νέα μετεπιβίβαση σε άλλο dolmuş για το Midyat. Συνολικά ένα 3ωρο στιβαγμένοι στα dolmuş γίναμε ντολμαδάκια αλλά στην ιδέα του επαίνου από την προεδρο ΚΤΕΛοτουριστών dim kyr, έκανα τη καρδιά μου πέτρα. Όσο δε σκεφτόμουνα πόσο εύκολα και οικονομικά θα μπορούσαμε να είχαμε πάει στο Mardin την προηγούμενη μέρα ένοιωθα το αίμα να κοχλάζει στον εγκέφαλό μου.
Η διαδρομή προς Mardin ήταν γνωστή κι αδιάφορη. Στο γεμάτο dolmuş πιάσαμε γαλαρία ανάμεσα στους ντοπιους, άνδρες επι το πλειστον. Μπροστά μου καθόταν ο πιο trendy επιβάτης. 'Ενα νέο παιδί, ψηλό, καστανό, χαριτωμένο, με τις πλάτες του – taqiyah στο κεφάλι να το θεωρήσω δεδομένο) ήρθε καπάκι το επόμενο. Στη γαλαρία του dolmuş για Midyat είχαν στρογγυλοκαθήσει μαυροφερμένες κυρίες σα το χάρο με niqab, αφήνοντας μόνο τα μάτια τους σε κοινή θέα. Η ιδέα και μόνο ότι δύο μαντράχαλοι θα καθόντουσαν στις μόνες ελεύθερες θέσεις δίπλα τους ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών εκ μέρους τους. Ο Μεχμέτ έδειξε να τα παίρνει στο κρανίο, άλλωστε και φανατικός μουσουλμάνος δεν ήταν και μου πρότεινε να πάρουμε το επόμενο dolmuş. Για να μη δημιουργήσω θέμα και ξεσπάσει νέος ιερός πόλεμος θρησκειών αδιαμαρτύρητα συμφώνησα και αναλώθηκα απολαμβάνοντας το τσαγάκι και το κουλούρι μου στο σταθμό.
Ε λοιπόν όσο το διάσημο Mardin δεν με κέρδισε, τόσο το ταπεινό Midyat από τη πρώτη ματιά μου έκανε «κλικ». Μπορεί να μην έχει την αμφιθεατρικότητα του Mardin όμως η παλιά χριστιανική συνοικία διαθέτει αναμφίβολη γοητεία με τα καμπαναριά των κλειστών πια εκκλησιών αδιάψευστους μάρτυρες του παρελθόντος.
Ο παμπόνηρος Μεχμέτ βλέποντας τον ενθουσιασμό μου άρχισε τα δικά του: «και δεν είναι υπέροχα; κοίτα πόση ιστορία.... δες πως συνυπάρχουν οι θρησκείες στον ίδιο χώρο..» και άλλα τέτοια ευφυολογήματα. Μου ερχόταν να τον πλακώσω στις σφαλιάρες γιατί μόλις ένα 24ωρο πριν μου έλεγε ότι το Midyat είναι μια από τα ίδια με το Mardin και δεν υπάρχει λόγος να χάσουμε χρόνο για επίσκεψη. Από κοντά ήθελα να κάψω και τον οδηγό της Bradt που μετά βίας αφιέρωνε 5 αράδες.
Η βόλτα στα σχεδόν ερημικά στενά της χριστιανικής συνοικίας του Midyat ήταν ένα μικρό γραφικό ταξίδι στο χρόνο αν και τα πολλά κτήρια ανακαινίζονται και μετατρέπονται σε πολυτελέστατες κατοικίες. Πάντα όμως με απόλυτο σεβασμό στην αρχιτεκτονική παράδοση.
Μπορεί όλες οι εκκλησιές να ήταν κλειστές μέσα στη παλιά πόλη, όμως βρήκαμε ένα κονάκι πρόσφατα ανακαινισμένο απ’όπου απόλαυσα και μια πανοραμική άποψη του παλιού και του καινούργιου. Από τη μια η γραφική παλιά πόλη με 4 καμπαναριά κι ούτε ένα μιναρέ, κι από την άλλη το σύγχρονο αστικό έκτρωμα τίγκα στον μιναρέ.
Επισκεφθήκαμε και τον μόνο λατρευτικό χώρο εν λειτουργία, το γειτονικό μοναστήρι όπου πλέον από τις προηγούμενες εμπειρίες μου δεν είχα και ιδιαίτερες προσδοκίες.
Το βαπτιστήριο στο καθολικό του μοναστηριού
Η διαδρομή από Midyat προς Hasankeyf ήταν μάλλον η πιο ενδιαφέρουσα του ταξιδιού με το υδάτινο στοιχείο κυρίαρχο. Ο ποταμός Τίγρης διέσχιζε το τοπίο με τους γυμνούς λόφους.
To Hasankeyf είναι ένα μικρό χωριό στις όχθες του ποταμού Τίγρη κι έχει μακραίωνη ιστορία. Κατοικήθηκε για πρώτη φορά από τους Ασσυρίους και στη συνέχεια διαδοχικά από Ρωμαίους, Βυζαντινούς , Τούρκους και Άραβες. Το θλιβερό είναι ότι το ιστορικό αυτό μέρος αποτελεί σήμερα μήλον της έριδος. Η ολοκλήρωση φράγματος που είναι στα σκαριά χρόνια τώρα αναμένεται να το βυθίσει για πάντα κάτω από το νερό. Κι αν δεν ήταν στη μέση η δυναμική αντίδραση των κατοίκων και η διεθνής κατακραυγή αυτό θα είχε ήδη συμβεί.
Το πρώτο αρχαιολογικό highlight του Hasankeyf είναι η ακρόπολη των Aρτουκιδών (δυναστεία τουρκομάνων του 11ου-12ου αιώνα), που επικρέμεται 100 μέτρα πάνω από τον ποταμό. Η εικόνα είναι εντυπωσιακή, ειδικά εκείνη του εξωτερικού τοίχου του παλατιού που κυριολεκτικά είναι σαν αετοφωλιά στην άκρη των βράχων. Αλλά ω τι παράδοξο (λέμε τώρα εμείς οι αφελείς) η προσβαση σ’αυτήν από έτους είναι απαγορευμένη για λόγους λέει ασφαλείας των επισκεπτών! Άτιμο φράγμα….
Το έτερον highlight είναι η παλιά γέφυρα, χτισμένη το 1116 από την ίδια δυναστεία και μια από τις εντυπωσιακότερες την περίοδο αυτή. Επειδή ο διάδρομος της γέφυρας ήταν κατασκευασμένος από ξύλο , έτσι ώστε να μπορεί να αφαιρεθεί σε περίπτωση επίθεσης , ως αποτέλεσμα σήμερα σώζονται μόνο τα θεμέλιά της. Είναι όμως αρκετά για να προσδώσουν μια γοητεία στο μέρος που είναι σχετικά τουριστικό.
Το βλέπετε το μιναρέ;;; Αν λειτουργήσει το φράγμα δεν θα τον ξαναδείτε
Το σκηνικό συμπληρώνουν πολλά τζαμιά, συχνότερα ερείπια, χρονολογούμενα την αντίστοιχη περίοδο.
Τόσο περιξ του χωριού αλλά και απέναντι κατα μήκος του ποταμού υπάρχουν σπήλαια στα ασβεστολιθικά βράχια παλαιότερες τρωγλοδυτικές κατοικίες (τώρα καταφύγιο για αμνοερύφια).
Δυστυχώς αφενός ο κάκιστος οδηγός της Bradt που δεν έδινε περισσότερα στοιχεία, αφετέρου η αγνοια του Μεχμέτ και η ανάγκη να προλάβουμε τις συγκοινωνίες δεν μου επέτρεψαν να επισκεφθώ και κάποια άλλα αξιομνημόνευτα ιστορικά αξιοθέατα στην περιοχή.
Γοητεία και θλίψη ήταν η επίσκεψη στο Hasankeyf δεδομένου του αμφίβολου μέλλοντός του. Αν οι τεχνοκράτες επικρατήσουν τότε ιστορία χιλιάδων ετών θα βρεθεί στον πάτο της τεχνητής λίνης και θα αποτελεί πια αρχειακό φωτογραφικό υλικό. Ήδη το μοντέρνο έκτρωμα-οικισμός στις παρυφές της πλαγιάς περιμένει τους ενοίκους του. Είναι θέμα χρόνου και συγκυριών.
Μέσω της αδιάφορης πόλης Batman (όχι Catwoman) επιστρέψαμε στο Diyarbakır. Το dolmuş μας άφησε στο πουθενά... και μας πήρε κάμποσο χρόνο να βρεθώ στα γνώριμά μου μέρη.
Πριν τον αποχαιρετήσω, επέμενε να πάμε παρέα στην Urfa κι άρχισε να κάνει τηλέφωνα σε γνωστούς και φίλους. Τον άφησα να δω μέχρι πού θα συνέχιζε αυτό το αστείο, καθώς είχα πλέον πάρει τις αποφάσεις μου. Θα συνέχιζα μόνος.
Από τα άγρια χαράματα σηκώθηκα κι εγκατέλειψα το ξενοδοχείο. Χωρίς εισιτήριο έφτασα στο σταθμό υπεραστικών λεωφορείων κάμποσα χιλιόμετρα έξω από το κέντρο της πόλης, ένα όμορφο χώρο σε αρχιτεκτονική αρμονία με τα τζαμιά της παλιάς πόλης. Το δις εξαμαρτείν όμως ουκ ανδρός σοφού. Τι πήγα χωρίς εισιτήριο; Το πρώτο διαθέσιμο λεωφορείο ήταν ήδη γεμάτο και έπρεπε να βολοδέρνω σαν τον κολασμένο άλλες 3 ώρες για την επόμενη αναχώρηση.
Τουρκικά ΚΤΕΛ
Εδώ λοιπόν τιμώντας την dim kyr θα κάνω μια παρένθεση για τα τουρκικά ΚΤΕΛ. Αν και προοιωνίζω το απαξιωτικό της σχόλιο ότι οι εν λόγω υπηρεσίες παραείναι πολυτελείς για τα γούστα της.
Αρχικά οι σταθμοί: Κατά κανόνα βρίσκονται εκτός κέντρου πόλης και απαιτείται μετακίνηση με dolmuş ή ταξί. Η πρώτη επιλογή οικονομικότερη μεν αλλά δεν είναι σίγουρο ότι θα βγάλετε άκρη δε, γιατί συχνά χρειάζεται συνδυασμός 2-3 dolmus. Kι επίσης σε γεμάτο dolmus δύσκολα μπαίνεις με βαλιτσάρα ή σακκίδιο. Αν χρησιμοποιήσεις ταξί στην αναχώρηση και την άφιξη μάλλον τότε θα σου κοστίσει ως και διπλάσιο απ’το εισιτήριο της διαδρομής.
Οι σταθμοί που είδα ήταν σύγχρονοι, περιποιημένοι, καθαροί και αυστηρά φυλασσόμενοι, τόσο που ο Σταθμός Κηφισσού φαντάζει φτωχός συγγενής.
Εταιρείες: Δεν υπάρχουν μονοπώλια. Δραστηριοποιούνται πολλές εταιρείες προς τους διάφορους προορισμούς. Αυτό καθιστά την επιλογή καμμιά φορά δύσκολη γιατί πρέπει να ρωτάς από γκισε σε γκισέ τον προορισμό σου και την ώρα αναχώρησης πριν κάνεις την τελική επιλογή. Αν βάλεις και τους τελάληδες που προσπαθούν να σε τραβήξουν στο δικό τους γκισέ, έχεις μπερδευτεί εντελώς. Κοινώς take your time! Eυτυχώς τα εισιτήρια είναι φθηνά (8 ευρώ για αποστάσεις 130-180 χλμ)
Λεωφορεία: Μάλιστα τώρα έρχονται τα μεγαλεία.
Αρχικά ως γνωστόν παραδίδεις αποσκευή. Ο γραβατωμένος υπάλληλος λοιπόν κολλά αυτοκόλλητο με τον αριθμό της θέσης σου και σου παραδίδει απόκομα (καλη ώρα όπως γίνεται στα αεροδρόμια).
Εισέρχεσαι στο Mercedes λεωφορείο, όπου προς μεγάλη έκπληξη διαπιστώνεις ότι κάθε θέση διαθέτει ατομική οθόνη και ακουστικά, η οποία λειτουργεί και προβάλλει τηλεοπτικά κανάλια. Speechless? Μιλάμε για ΚΤΕΛ στην Ανατολία παρακαλώ! Αφού το λεωφορείο λοιπόν ξεκινήσει να ρολάρει στο νέο οδικό δίκτυο με τις 3 λωρίδες ανα κατεύθυνση, έτερος γραβατωμένος υπάλληλος μοιράζει στους επιβάτες παγωτό ή γλυκό και ρόφημα. Speechless again? Eπαναλαμβάνω. Πρόκειται για ΚΤΕΛ στην Ανατολία!
Με τέτοιες συνθήκες λοιπόν και δεδομένου του αδιάφορου του τοπίου στη συγκεκριμένη περιοχή, η χρήση των ΚΤΕΛ είναι μονόδρομος για μεμονωμένους και μη ταξιδιώτες.
Δια του λόγου το αληθές
Κλείνει η παρένθεση.
Μετά λοιπόν από 2.30 ώρες ταξίδι το λεωφορείο με άφησε καταμεσήμερο στον εξίσου εντυπωσιακό και πολύβουο σταθμό υπεραστικών λεωφορείων της Şanlıurfa.
O Mεχμέτ αυτή τη φορά είχε καταλάβει τη γκάφα που είχε κάνει με το ταξιτζή, τον εκνευρισμό μου κι αποφάσισε να βάλει μυαλό. Γνωρίζοντας ήδη πως θέλω να πάω και στo Μidyat αποφάσισε ότι τελικά δεν έχει άλλη επιλογή και τροποποίησε εκ νέου το πρόγραμμα.
Με αστικό dolmuş πήγαμε προς το σταθμό των υπεραστικών dolmuş με κατεύθυνση το Mardin όπου θα κάναμε νέα μετεπιβίβαση σε άλλο dolmuş για το Midyat. Συνολικά ένα 3ωρο στιβαγμένοι στα dolmuş γίναμε ντολμαδάκια αλλά στην ιδέα του επαίνου από την προεδρο ΚΤΕΛοτουριστών dim kyr, έκανα τη καρδιά μου πέτρα. Όσο δε σκεφτόμουνα πόσο εύκολα και οικονομικά θα μπορούσαμε να είχαμε πάει στο Mardin την προηγούμενη μέρα ένοιωθα το αίμα να κοχλάζει στον εγκέφαλό μου.
Η διαδρομή προς Mardin ήταν γνωστή κι αδιάφορη. Στο γεμάτο dolmuş πιάσαμε γαλαρία ανάμεσα στους ντοπιους, άνδρες επι το πλειστον. Μπροστά μου καθόταν ο πιο trendy επιβάτης. 'Ενα νέο παιδί, ψηλό, καστανό, χαριτωμένο, με τις πλάτες του – taqiyah στο κεφάλι να το θεωρήσω δεδομένο) ήρθε καπάκι το επόμενο. Στη γαλαρία του dolmuş για Midyat είχαν στρογγυλοκαθήσει μαυροφερμένες κυρίες σα το χάρο με niqab, αφήνοντας μόνο τα μάτια τους σε κοινή θέα. Η ιδέα και μόνο ότι δύο μαντράχαλοι θα καθόντουσαν στις μόνες ελεύθερες θέσεις δίπλα τους ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών εκ μέρους τους. Ο Μεχμέτ έδειξε να τα παίρνει στο κρανίο, άλλωστε και φανατικός μουσουλμάνος δεν ήταν και μου πρότεινε να πάρουμε το επόμενο dolmuş. Για να μη δημιουργήσω θέμα και ξεσπάσει νέος ιερός πόλεμος θρησκειών αδιαμαρτύρητα συμφώνησα και αναλώθηκα απολαμβάνοντας το τσαγάκι και το κουλούρι μου στο σταθμό.
Ε λοιπόν όσο το διάσημο Mardin δεν με κέρδισε, τόσο το ταπεινό Midyat από τη πρώτη ματιά μου έκανε «κλικ». Μπορεί να μην έχει την αμφιθεατρικότητα του Mardin όμως η παλιά χριστιανική συνοικία διαθέτει αναμφίβολη γοητεία με τα καμπαναριά των κλειστών πια εκκλησιών αδιάψευστους μάρτυρες του παρελθόντος.
Ο παμπόνηρος Μεχμέτ βλέποντας τον ενθουσιασμό μου άρχισε τα δικά του: «και δεν είναι υπέροχα; κοίτα πόση ιστορία.... δες πως συνυπάρχουν οι θρησκείες στον ίδιο χώρο..» και άλλα τέτοια ευφυολογήματα. Μου ερχόταν να τον πλακώσω στις σφαλιάρες γιατί μόλις ένα 24ωρο πριν μου έλεγε ότι το Midyat είναι μια από τα ίδια με το Mardin και δεν υπάρχει λόγος να χάσουμε χρόνο για επίσκεψη. Από κοντά ήθελα να κάψω και τον οδηγό της Bradt που μετά βίας αφιέρωνε 5 αράδες.
Η βόλτα στα σχεδόν ερημικά στενά της χριστιανικής συνοικίας του Midyat ήταν ένα μικρό γραφικό ταξίδι στο χρόνο αν και τα πολλά κτήρια ανακαινίζονται και μετατρέπονται σε πολυτελέστατες κατοικίες. Πάντα όμως με απόλυτο σεβασμό στην αρχιτεκτονική παράδοση.
Μπορεί όλες οι εκκλησιές να ήταν κλειστές μέσα στη παλιά πόλη, όμως βρήκαμε ένα κονάκι πρόσφατα ανακαινισμένο απ’όπου απόλαυσα και μια πανοραμική άποψη του παλιού και του καινούργιου. Από τη μια η γραφική παλιά πόλη με 4 καμπαναριά κι ούτε ένα μιναρέ, κι από την άλλη το σύγχρονο αστικό έκτρωμα τίγκα στον μιναρέ.
Επισκεφθήκαμε και τον μόνο λατρευτικό χώρο εν λειτουργία, το γειτονικό μοναστήρι όπου πλέον από τις προηγούμενες εμπειρίες μου δεν είχα και ιδιαίτερες προσδοκίες.
Το βαπτιστήριο στο καθολικό του μοναστηριού
Η διαδρομή από Midyat προς Hasankeyf ήταν μάλλον η πιο ενδιαφέρουσα του ταξιδιού με το υδάτινο στοιχείο κυρίαρχο. Ο ποταμός Τίγρης διέσχιζε το τοπίο με τους γυμνούς λόφους.
To Hasankeyf είναι ένα μικρό χωριό στις όχθες του ποταμού Τίγρη κι έχει μακραίωνη ιστορία. Κατοικήθηκε για πρώτη φορά από τους Ασσυρίους και στη συνέχεια διαδοχικά από Ρωμαίους, Βυζαντινούς , Τούρκους και Άραβες. Το θλιβερό είναι ότι το ιστορικό αυτό μέρος αποτελεί σήμερα μήλον της έριδος. Η ολοκλήρωση φράγματος που είναι στα σκαριά χρόνια τώρα αναμένεται να το βυθίσει για πάντα κάτω από το νερό. Κι αν δεν ήταν στη μέση η δυναμική αντίδραση των κατοίκων και η διεθνής κατακραυγή αυτό θα είχε ήδη συμβεί.
Το πρώτο αρχαιολογικό highlight του Hasankeyf είναι η ακρόπολη των Aρτουκιδών (δυναστεία τουρκομάνων του 11ου-12ου αιώνα), που επικρέμεται 100 μέτρα πάνω από τον ποταμό. Η εικόνα είναι εντυπωσιακή, ειδικά εκείνη του εξωτερικού τοίχου του παλατιού που κυριολεκτικά είναι σαν αετοφωλιά στην άκρη των βράχων. Αλλά ω τι παράδοξο (λέμε τώρα εμείς οι αφελείς) η προσβαση σ’αυτήν από έτους είναι απαγορευμένη για λόγους λέει ασφαλείας των επισκεπτών! Άτιμο φράγμα….
Το έτερον highlight είναι η παλιά γέφυρα, χτισμένη το 1116 από την ίδια δυναστεία και μια από τις εντυπωσιακότερες την περίοδο αυτή. Επειδή ο διάδρομος της γέφυρας ήταν κατασκευασμένος από ξύλο , έτσι ώστε να μπορεί να αφαιρεθεί σε περίπτωση επίθεσης , ως αποτέλεσμα σήμερα σώζονται μόνο τα θεμέλιά της. Είναι όμως αρκετά για να προσδώσουν μια γοητεία στο μέρος που είναι σχετικά τουριστικό.
Το βλέπετε το μιναρέ;;; Αν λειτουργήσει το φράγμα δεν θα τον ξαναδείτε
Το σκηνικό συμπληρώνουν πολλά τζαμιά, συχνότερα ερείπια, χρονολογούμενα την αντίστοιχη περίοδο.
Τόσο περιξ του χωριού αλλά και απέναντι κατα μήκος του ποταμού υπάρχουν σπήλαια στα ασβεστολιθικά βράχια παλαιότερες τρωγλοδυτικές κατοικίες (τώρα καταφύγιο για αμνοερύφια).
Δυστυχώς αφενός ο κάκιστος οδηγός της Bradt που δεν έδινε περισσότερα στοιχεία, αφετέρου η αγνοια του Μεχμέτ και η ανάγκη να προλάβουμε τις συγκοινωνίες δεν μου επέτρεψαν να επισκεφθώ και κάποια άλλα αξιομνημόνευτα ιστορικά αξιοθέατα στην περιοχή.
Γοητεία και θλίψη ήταν η επίσκεψη στο Hasankeyf δεδομένου του αμφίβολου μέλλοντός του. Αν οι τεχνοκράτες επικρατήσουν τότε ιστορία χιλιάδων ετών θα βρεθεί στον πάτο της τεχνητής λίνης και θα αποτελεί πια αρχειακό φωτογραφικό υλικό. Ήδη το μοντέρνο έκτρωμα-οικισμός στις παρυφές της πλαγιάς περιμένει τους ενοίκους του. Είναι θέμα χρόνου και συγκυριών.
Μέσω της αδιάφορης πόλης Batman (όχι Catwoman) επιστρέψαμε στο Diyarbakır. Το dolmuş μας άφησε στο πουθενά... και μας πήρε κάμποσο χρόνο να βρεθώ στα γνώριμά μου μέρη.
Πριν τον αποχαιρετήσω, επέμενε να πάμε παρέα στην Urfa κι άρχισε να κάνει τηλέφωνα σε γνωστούς και φίλους. Τον άφησα να δω μέχρι πού θα συνέχιζε αυτό το αστείο, καθώς είχα πλέον πάρει τις αποφάσεις μου. Θα συνέχιζα μόνος.
Από τα άγρια χαράματα σηκώθηκα κι εγκατέλειψα το ξενοδοχείο. Χωρίς εισιτήριο έφτασα στο σταθμό υπεραστικών λεωφορείων κάμποσα χιλιόμετρα έξω από το κέντρο της πόλης, ένα όμορφο χώρο σε αρχιτεκτονική αρμονία με τα τζαμιά της παλιάς πόλης. Το δις εξαμαρτείν όμως ουκ ανδρός σοφού. Τι πήγα χωρίς εισιτήριο; Το πρώτο διαθέσιμο λεωφορείο ήταν ήδη γεμάτο και έπρεπε να βολοδέρνω σαν τον κολασμένο άλλες 3 ώρες για την επόμενη αναχώρηση.
Τουρκικά ΚΤΕΛ
Εδώ λοιπόν τιμώντας την dim kyr θα κάνω μια παρένθεση για τα τουρκικά ΚΤΕΛ. Αν και προοιωνίζω το απαξιωτικό της σχόλιο ότι οι εν λόγω υπηρεσίες παραείναι πολυτελείς για τα γούστα της.
Αρχικά οι σταθμοί: Κατά κανόνα βρίσκονται εκτός κέντρου πόλης και απαιτείται μετακίνηση με dolmuş ή ταξί. Η πρώτη επιλογή οικονομικότερη μεν αλλά δεν είναι σίγουρο ότι θα βγάλετε άκρη δε, γιατί συχνά χρειάζεται συνδυασμός 2-3 dolmus. Kι επίσης σε γεμάτο dolmus δύσκολα μπαίνεις με βαλιτσάρα ή σακκίδιο. Αν χρησιμοποιήσεις ταξί στην αναχώρηση και την άφιξη μάλλον τότε θα σου κοστίσει ως και διπλάσιο απ’το εισιτήριο της διαδρομής.
Οι σταθμοί που είδα ήταν σύγχρονοι, περιποιημένοι, καθαροί και αυστηρά φυλασσόμενοι, τόσο που ο Σταθμός Κηφισσού φαντάζει φτωχός συγγενής.
Εταιρείες: Δεν υπάρχουν μονοπώλια. Δραστηριοποιούνται πολλές εταιρείες προς τους διάφορους προορισμούς. Αυτό καθιστά την επιλογή καμμιά φορά δύσκολη γιατί πρέπει να ρωτάς από γκισε σε γκισέ τον προορισμό σου και την ώρα αναχώρησης πριν κάνεις την τελική επιλογή. Αν βάλεις και τους τελάληδες που προσπαθούν να σε τραβήξουν στο δικό τους γκισέ, έχεις μπερδευτεί εντελώς. Κοινώς take your time! Eυτυχώς τα εισιτήρια είναι φθηνά (8 ευρώ για αποστάσεις 130-180 χλμ)
Λεωφορεία: Μάλιστα τώρα έρχονται τα μεγαλεία.
Αρχικά ως γνωστόν παραδίδεις αποσκευή. Ο γραβατωμένος υπάλληλος λοιπόν κολλά αυτοκόλλητο με τον αριθμό της θέσης σου και σου παραδίδει απόκομα (καλη ώρα όπως γίνεται στα αεροδρόμια).
Εισέρχεσαι στο Mercedes λεωφορείο, όπου προς μεγάλη έκπληξη διαπιστώνεις ότι κάθε θέση διαθέτει ατομική οθόνη και ακουστικά, η οποία λειτουργεί και προβάλλει τηλεοπτικά κανάλια. Speechless? Μιλάμε για ΚΤΕΛ στην Ανατολία παρακαλώ! Αφού το λεωφορείο λοιπόν ξεκινήσει να ρολάρει στο νέο οδικό δίκτυο με τις 3 λωρίδες ανα κατεύθυνση, έτερος γραβατωμένος υπάλληλος μοιράζει στους επιβάτες παγωτό ή γλυκό και ρόφημα. Speechless again? Eπαναλαμβάνω. Πρόκειται για ΚΤΕΛ στην Ανατολία!
Με τέτοιες συνθήκες λοιπόν και δεδομένου του αδιάφορου του τοπίου στη συγκεκριμένη περιοχή, η χρήση των ΚΤΕΛ είναι μονόδρομος για μεμονωμένους και μη ταξιδιώτες.
Δια του λόγου το αληθές
Κλείνει η παρένθεση.
Μετά λοιπόν από 2.30 ώρες ταξίδι το λεωφορείο με άφησε καταμεσήμερο στον εξίσου εντυπωσιακό και πολύβουο σταθμό υπεραστικών λεωφορείων της Şanlıurfa.
Last edited: