hydronetta
Member
- Μηνύματα
- 4.171
- Likes
- 14.604
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- όπου δεν έχω πάει
Gaziantep, η φυστικλού
Ο σταθμός των ΚΤΕΛ στην Gaziantep δεν είχε την μεγαλοπρέπεια εκείνων στο Diyarbakır και την Urfa. Όχι οτι τον επεξεργάστηκα ιδιαίτερα μέσα στο μαύρο σκοτάδι, άλλωστε είχα το νού μου να εντοπίσω κανένα ταρίφα γιατί στις 12 τα μεσάνυχτα δεν έτρεφα αυταπάτες ότι θα το παίξω ο μικρός εξερευνητής. Ο μοναδικός ταξιτζής ειδοποίησε άλλον και εντός 10 λεπτών και έναντι 20 λιρών βρέθηκα στη πόρτα του ξενοδοχείου μου.
Πάλι το ίδιο σενάριο με την αρχή του ταξιδιού παίχτηκε. Το μάτι γαρίδα με το που έπεσα στο κρεβάτι. Όμως εδώ το επόμενο πρωί δεν είχα ενδοιασμούς. Αυτομαστιγώθηκα και 9.30πμ βρισκόμουν καθ’οδόν για το dolmuş που ο ρεσεψιονιστ μου σύστησε να πάρω για να πάω εύκολα και οικονομικά στο Μουσείο Μωσαϊκών της Zeugma. Στη στάση όλοι δήλωναν αναρμόδιοι να με πληροφορήσουν σε ποιό dolmuş πρέπει να ανέβω για το μουσείο κι όχι για κάποιο άσχετο προορισμό με βάρκα την ελπίδα. Ο καλός Αλλάχ έβαλε το χέρι του κι ένας εισπράκτορας στην εναγώνια κλήση μου «mozaik müzesi?” μου έγνεψε καταφατικά. Στρογγυλοκάθησα στη θέση και παρατηρούσα με προσοχή τις πινακίδες και τα κτήρια ώστε εγκαίρως να κάνω νόημα στον οδηγό. Βλέπετε είχα και τον κάλο στον εγκέφαλο ότι μπορώ όλα να τα καταφέρω μόνος μου. Πήγαινε πήγαινε το dolmuş ώσπου κατάλαβα ότι πινακίδες για το μουσείο πλέον yok! Εντρομος κάνω νόημα στους συνεπιβάτες μου müzesi? Και όλοι εν χορώ μου έδειξαν την κατεύθυνση προς τα πίσω. Το είχαμε προσπεράσει κι εγώ ο ανόητος δεν το είχα δει. Πώς άλλωστε αφού ήταν από την άλλη μεριά του δρόμου! Έτσι έκανα πραγματικότητα τη σοφή ρύση: όποιος δεν έχει μυαλό έχει πόδια.
To υπερσύγχρονο Zeugma Mozaik Müzesi στεγάζει μια από τις καλύτερες συλλογές μωσαϊκών παγκοσμίως προερχόμενες από τον αρχαιολογικό χώρο της πόλης Zeugma στις όχθες του Ευφράτη, η οποία γνώρισε την ακμή της κατά την όψιμη ελληνιστική και ρωμαϊκή περίοδο, την καταστροφή από τους Σασσανίδες Πέρσες το 253μΧ και το οριστικό τέλος στην ανατολή του 21ου αιώνα από το φράγμα Βirecik που την βύθισε οριστικά στο νερό.
Πολλά εκ των μωσαϊκών σώθηκαν κυριολεκτικά στο παρά πέντε. Το νεόδμητο μουσείο είναι εξαιρετικός χώρος, η παρουσίαση των τεράστιων συχνά σε διαστάσεις μωσαϊκών είναι υποδειγματική και μπορεί ο επισκέπτης να αναλώσει άνετα κανένα δίωρο απολαμβάνοντας το μεράκι των καλλιτεχνών 2 χιλιετίες πριν.
Δεν χρειάζονται περισσότερα λόγια, οι εικόνες που παραθέτω μιλούν από μόνες τους για τη μαγεία!
"Το μωσαϊκο του Διονύσου", 2ος-3ος αιώνας μΧ
"Ωκεανός και Τηθύς", 2ος-3ος αιώνας μΧ
"Γαία", 2ος αιώνας μΧ
"Το μωσαϊκό του Αχιλλέα", 2ος-3ος αιώνας μΧ
"Έρως και Ψυχή", 3ος αιώνας μΧ
"Η στέψη της Αφροδίτης", 2ος- μέσα 3ου αιώνα μΧ (ενυπόγραφο μωσαϊκό)
"Η απαγωγή της Ευρώπης", 2ος-3ος αιώνας μΧ
"Η γυφτοπούλα", τέλος 2ου αιώνα μΧ. Είναι το εμβλητματικό μωσαϊκό του μουσείου
"Οι κυρίες παίρνουν πρωινό", 2ος-3ος αιώνας μΧ (ενυπόγραφο μωσαϊκό)
"Περσέας και Ανδρομέδα", 2ος- μέσα 3ου αιώνα μΧ
"Ο θρίαμβος του Ποσειδώνα", 2ος-μέσα 3ου αιώνα μΧ
"Πασιφάη και Δαίδαλος", 2ος- μέσα 3ου αιώνα μΧ
Καλώς πήγαμε στο Μουσείο, πώς γυρνάνε τώρα στη παλιά πόλη; Γι’αυτό δεν είχα μεριμνήσει να πάρω πληροφορίες. Είπα να μην αρχίσω να ρωτάω τους περαστικούς “Sehir Merkezi dolmus?” κι έτσι πήρα το μοναδικό ταξί που υπήρχε και έφτασα στα ριζά του κάστρου της Gaziantep.
«Κale kapalı” (κάστρο κλειστό) πήρα την απάντηση από τη καλή κυριούλα απ’όπου αγόρασα 2-3 μπακίρια (διότι η Gaziantep φαίνεται να έχει παράδοση στο είδος). Αφού με κέρασε τσάι, καφέ, ναργιλέ (τουρκάλα ήταν...) αφέθηκα να κάνω μια περιήγηση χαμένος στα στενά της παλιάς πόλης με τα τζαμιά και τα χάνια, στα υπέροχα σκεπαστά παζάρια όπου αντηχούσαν ρυθμικά τα σφυροκάλαμα των καλλιτεχνών σχεδιάζοντας μοτίβα πάνω πάνω στο χαλκό: από τη φυσιογνωμία του Kemal ή στίχους από το Κοράνι μέχρι γεωμετρικά ή λουλουδάτα σχέδια. Στα παζάρια με τα τσουβάλια με τα πολύχρωμα μπαχάρια και γλυκά κάθε λογής με βάση το φυστίκι που πλεονάζει στην περιοχή. Η Gaziantep φέρει τον επίζηλο τίτλο ως η πρωτεύουσα του μπακλαβά στην Τουρκία. Δεν θα μπορούσα να αντισταθώ κι εγώ να μην βουτήξω τα δάκτυλά μου στο σιροπιαστό τραγανό φύλο με το αρωματικό φυστίκι για γέμιση.
Ένα χαλάκι για την είσοδο ή το τοίχο;
Ατμοσφαιρικό χάνι, με μουσικές βραδιές
Μια ο κάκιστος χάρτης που είχα, μια οι λάθος οδηγίες που μου είχε δώσει ο ρεσεψιονιστ, κατάντησα να κάνω κύκλους μέσα στη πόλη πριν καταλήξω σε ένα λαβύρινθο πεζόδρομων με πάμπολλα εμπορικά καταστήματα και κόσμο που είχε ξεχυθεί για τις αγορές του. Φαίνεται η Τουρκία δεν έχει γνωρίσει τη κρίση.
Μετά από ώρες, κι ενώ είχα πεισμώσει ότι δεν θα καταφύγω στη λύση του ταξί, ρωτώντας από δω κι από κει κατάφερα να διαβώ κατάκοπος την είσοδο του ξενοδοχείου.
Ήταν το τελευταίο βράδυ του ταξιδιού. Προτίμησα να ξεκουραστώ στο δωμάτιο, συντροφιά με λαχματζούν και μπακλαβά χαζολογώντας τις συνεχείς ανταποκρίσεις των τούρκικων καναλιών για την τελική κρίση ανάληψης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2020. Οι υψηλές τους προσδοκίες σκόνταψαν σε δυνατό αντίπαλο όμως....
Την επομένη πήρα ταξί για το αεροδρόμιο και μέσω Κωνσταντινούπολης με τα φτερά της Pegasus βρέθηκα στα πάτρια εδάφη. Βέβαια στο αεροδρόμιο Sabiha Gökçen εκγλιματίστηκα με τους πολυάριθμους έλληνες που επέστρεφαν από διακοπές στη Πόλη.
Mε το πάντα πλούσιο ταμπεραμέντο και κυρίως το.... λεξιλόγιό τους!
ΥΓ. Αν ποτέ (λέμε τώρα) σας πιάσει ο καημός να επισκεφθείτε την περιοχή, μην διστάσετε να εναποθέσετε τις τύχες σας στον απόλυτο "ξεναγό" που ακούει στο όνομα Μεχμέτ. Θα περάσετε αξέχαστα!
Κι αν είστε δύσπιστοι (κακώς δηλαδή) σας δανείζω τον απόλυτα ενημερωμένο ταξιδιωτικό οδηγό της Bradt για την Ανατολική Τουρκία, που έτσι θα γλιτώσει την πυρά.
Ο σταθμός των ΚΤΕΛ στην Gaziantep δεν είχε την μεγαλοπρέπεια εκείνων στο Diyarbakır και την Urfa. Όχι οτι τον επεξεργάστηκα ιδιαίτερα μέσα στο μαύρο σκοτάδι, άλλωστε είχα το νού μου να εντοπίσω κανένα ταρίφα γιατί στις 12 τα μεσάνυχτα δεν έτρεφα αυταπάτες ότι θα το παίξω ο μικρός εξερευνητής. Ο μοναδικός ταξιτζής ειδοποίησε άλλον και εντός 10 λεπτών και έναντι 20 λιρών βρέθηκα στη πόρτα του ξενοδοχείου μου.
Πάλι το ίδιο σενάριο με την αρχή του ταξιδιού παίχτηκε. Το μάτι γαρίδα με το που έπεσα στο κρεβάτι. Όμως εδώ το επόμενο πρωί δεν είχα ενδοιασμούς. Αυτομαστιγώθηκα και 9.30πμ βρισκόμουν καθ’οδόν για το dolmuş που ο ρεσεψιονιστ μου σύστησε να πάρω για να πάω εύκολα και οικονομικά στο Μουσείο Μωσαϊκών της Zeugma. Στη στάση όλοι δήλωναν αναρμόδιοι να με πληροφορήσουν σε ποιό dolmuş πρέπει να ανέβω για το μουσείο κι όχι για κάποιο άσχετο προορισμό με βάρκα την ελπίδα. Ο καλός Αλλάχ έβαλε το χέρι του κι ένας εισπράκτορας στην εναγώνια κλήση μου «mozaik müzesi?” μου έγνεψε καταφατικά. Στρογγυλοκάθησα στη θέση και παρατηρούσα με προσοχή τις πινακίδες και τα κτήρια ώστε εγκαίρως να κάνω νόημα στον οδηγό. Βλέπετε είχα και τον κάλο στον εγκέφαλο ότι μπορώ όλα να τα καταφέρω μόνος μου. Πήγαινε πήγαινε το dolmuş ώσπου κατάλαβα ότι πινακίδες για το μουσείο πλέον yok! Εντρομος κάνω νόημα στους συνεπιβάτες μου müzesi? Και όλοι εν χορώ μου έδειξαν την κατεύθυνση προς τα πίσω. Το είχαμε προσπεράσει κι εγώ ο ανόητος δεν το είχα δει. Πώς άλλωστε αφού ήταν από την άλλη μεριά του δρόμου! Έτσι έκανα πραγματικότητα τη σοφή ρύση: όποιος δεν έχει μυαλό έχει πόδια.
To υπερσύγχρονο Zeugma Mozaik Müzesi στεγάζει μια από τις καλύτερες συλλογές μωσαϊκών παγκοσμίως προερχόμενες από τον αρχαιολογικό χώρο της πόλης Zeugma στις όχθες του Ευφράτη, η οποία γνώρισε την ακμή της κατά την όψιμη ελληνιστική και ρωμαϊκή περίοδο, την καταστροφή από τους Σασσανίδες Πέρσες το 253μΧ και το οριστικό τέλος στην ανατολή του 21ου αιώνα από το φράγμα Βirecik που την βύθισε οριστικά στο νερό.
Πολλά εκ των μωσαϊκών σώθηκαν κυριολεκτικά στο παρά πέντε. Το νεόδμητο μουσείο είναι εξαιρετικός χώρος, η παρουσίαση των τεράστιων συχνά σε διαστάσεις μωσαϊκών είναι υποδειγματική και μπορεί ο επισκέπτης να αναλώσει άνετα κανένα δίωρο απολαμβάνοντας το μεράκι των καλλιτεχνών 2 χιλιετίες πριν.
Δεν χρειάζονται περισσότερα λόγια, οι εικόνες που παραθέτω μιλούν από μόνες τους για τη μαγεία!
"Το μωσαϊκο του Διονύσου", 2ος-3ος αιώνας μΧ
"Γαία", 2ος αιώνας μΧ
"Το μωσαϊκό του Αχιλλέα", 2ος-3ος αιώνας μΧ
"Η στέψη της Αφροδίτης", 2ος- μέσα 3ου αιώνα μΧ (ενυπόγραφο μωσαϊκό)
"Η απαγωγή της Ευρώπης", 2ος-3ος αιώνας μΧ
"Ο θρίαμβος του Ποσειδώνα", 2ος-μέσα 3ου αιώνα μΧ
"Πασιφάη και Δαίδαλος", 2ος- μέσα 3ου αιώνα μΧ
Καλώς πήγαμε στο Μουσείο, πώς γυρνάνε τώρα στη παλιά πόλη; Γι’αυτό δεν είχα μεριμνήσει να πάρω πληροφορίες. Είπα να μην αρχίσω να ρωτάω τους περαστικούς “Sehir Merkezi dolmus?” κι έτσι πήρα το μοναδικό ταξί που υπήρχε και έφτασα στα ριζά του κάστρου της Gaziantep.
«Κale kapalı” (κάστρο κλειστό) πήρα την απάντηση από τη καλή κυριούλα απ’όπου αγόρασα 2-3 μπακίρια (διότι η Gaziantep φαίνεται να έχει παράδοση στο είδος). Αφού με κέρασε τσάι, καφέ, ναργιλέ (τουρκάλα ήταν...) αφέθηκα να κάνω μια περιήγηση χαμένος στα στενά της παλιάς πόλης με τα τζαμιά και τα χάνια, στα υπέροχα σκεπαστά παζάρια όπου αντηχούσαν ρυθμικά τα σφυροκάλαμα των καλλιτεχνών σχεδιάζοντας μοτίβα πάνω πάνω στο χαλκό: από τη φυσιογνωμία του Kemal ή στίχους από το Κοράνι μέχρι γεωμετρικά ή λουλουδάτα σχέδια. Στα παζάρια με τα τσουβάλια με τα πολύχρωμα μπαχάρια και γλυκά κάθε λογής με βάση το φυστίκι που πλεονάζει στην περιοχή. Η Gaziantep φέρει τον επίζηλο τίτλο ως η πρωτεύουσα του μπακλαβά στην Τουρκία. Δεν θα μπορούσα να αντισταθώ κι εγώ να μην βουτήξω τα δάκτυλά μου στο σιροπιαστό τραγανό φύλο με το αρωματικό φυστίκι για γέμιση.
Ατμοσφαιρικό χάνι, με μουσικές βραδιές
Μια ο κάκιστος χάρτης που είχα, μια οι λάθος οδηγίες που μου είχε δώσει ο ρεσεψιονιστ, κατάντησα να κάνω κύκλους μέσα στη πόλη πριν καταλήξω σε ένα λαβύρινθο πεζόδρομων με πάμπολλα εμπορικά καταστήματα και κόσμο που είχε ξεχυθεί για τις αγορές του. Φαίνεται η Τουρκία δεν έχει γνωρίσει τη κρίση.
Μετά από ώρες, κι ενώ είχα πεισμώσει ότι δεν θα καταφύγω στη λύση του ταξί, ρωτώντας από δω κι από κει κατάφερα να διαβώ κατάκοπος την είσοδο του ξενοδοχείου.
Ήταν το τελευταίο βράδυ του ταξιδιού. Προτίμησα να ξεκουραστώ στο δωμάτιο, συντροφιά με λαχματζούν και μπακλαβά χαζολογώντας τις συνεχείς ανταποκρίσεις των τούρκικων καναλιών για την τελική κρίση ανάληψης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2020. Οι υψηλές τους προσδοκίες σκόνταψαν σε δυνατό αντίπαλο όμως....
Την επομένη πήρα ταξί για το αεροδρόμιο και μέσω Κωνσταντινούπολης με τα φτερά της Pegasus βρέθηκα στα πάτρια εδάφη. Βέβαια στο αεροδρόμιο Sabiha Gökçen εκγλιματίστηκα με τους πολυάριθμους έλληνες που επέστρεφαν από διακοπές στη Πόλη.
Mε το πάντα πλούσιο ταμπεραμέντο και κυρίως το.... λεξιλόγιό τους!
- ΤΕΛΟΣ -
ΥΓ. Αν ποτέ (λέμε τώρα) σας πιάσει ο καημός να επισκεφθείτε την περιοχή, μην διστάσετε να εναποθέσετε τις τύχες σας στον απόλυτο "ξεναγό" που ακούει στο όνομα Μεχμέτ. Θα περάσετε αξέχαστα!
Κι αν είστε δύσπιστοι (κακώς δηλαδή) σας δανείζω τον απόλυτα ενημερωμένο ταξιδιωτικό οδηγό της Bradt για την Ανατολική Τουρκία, που έτσι θα γλιτώσει την πυρά.
Last edited: