hydronetta
Member
- Μηνύματα
- 4.171
- Likes
- 14.604
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- όπου δεν έχω πάει
Harran - Göbekli Tepe, οι απαρχές της ανθρώποτητας
Δεύτερη μέρα στην Urfa και το πρωί αφού έκανα check out κανόνισα με τον ξενοδόχο εκδρομή στα πέριξ. Την τύχη μου ανέλαβε ένας άλλος Μεχμέτ (με κυνηγούσε το όνομα), συγγενής του ξενοδόχου (το «έχω ένα γνωστό» λειτουργεί παντού εδώ).
Μόνο που αυτός (ευγενικό παιδί, μελαχροινό, με λάγνο βλέμμα – εμένα δε μ’αρέσει, τέλος πάντων) δεν μιλούσε ίχνος αγγλικών. Συνεπώς ξεκίνησα από τα κλασικά: “Türkçe bilmiyorum” καταλήγοντας αδόξως στη νοηματική.
Αλλά αυτός φιλοτιμήθηκε να με κεράσει έστω ένα μπουκαλάκι νερό, σε αντίθεση με τον εξ’αποδώ ονόματα δεν λέμε. Μαζί μας ήρθε και ο γιός του ιδιοκτήτη του ξενοδοχείου ένα πεντάχρονο πιτσιρίκι γλυκύτατο και κυρίως ....ήσυχο! Αδιαμαρτύρητα ακολούθησε παντού.
Το χωριό πλέον Harran, 44 χλμ ΝΑ της Urfa, έχει μακραίωνη ιστορία.
Αναφορές στη Παλαιά Διαθήκη θέλουν στη Ηarran να μετακινήθηκε ο Αβραάμπριν πάει στη γη της Χαναάν, ακόμαεικάζεται ότι εκεί κατέφυγαν ο Αδάμ με την Εύα όταν εκδιώχθηκαν από τον Κήπο της Εδέμ. Στο διάβα της στους αιώνες η Harran, σημαντικό σταυροδρόμι στους εμπορικούς δρόμους της Μεσοποταμίας, άλλαξε πολλές φορές αφεντάδες: Ασσύριοι, Έλληνες, Πέρσες, Βυζαντινοί, Άραβες, πριν οι Μογγόλοι την καταστρέψουν ολοσχερώς.
Το σημερινό χωριό είναι μόνο το φάντασμα του παρελθόντος. Ερείπια τα ιουστινιάνεια τείχη που κάποτε έστεκαν περήφανα στα όρια της πόλης με τις 6 πύλες στέκουν μάρτυρες ανάμεσα διάσπαρτα σπίτια και τους χωμάτινους δρόμους όπου πλέον οι κατσίκες υπερτερούν αριθμητικά των ανθρώπων.
Διάσπαρτα είναι τα κωνικά σπίτια φτιαγμένα από λάσπη κι άχυρο παρέχοντας την καλύτερη θερμομόνωση στις ακραίες αυτές συνθήκες. Απαράλλακτα εδώ και αιώνες. Το κωνικό σχήμα επέτρεπε παράλληλα και την ταχεία διαφυγή του νερού της βροχής, ώστε αυτό να μην λιμνάσει και καταστρέψει το σπίτι. Επισκεφθήκαμε ένα από αυτά που έχει διαμορφωθεί ανάλογα, διαπιστώνοντας ότι κάθε τρούλος αντιστοιχεί και σ’ένα δωμάτιο. Η διαφορά θερμοκρασίας ήταν αισθητή εντός κι εκτός του οικήματος
Το κάστρο της πόλης κτίσμα του 11ου αιώνα, αναστηλώνεται και η επίσκεψη δεν ήταν εφικτή.
Λίγο μακρύτερα ενώ η αρχαιολογική σκαπάνη συνεχίζει τη δουλειά της στα εντυπωσιακά ερείπια του τζαμιού Ulu. Χτισμένο τον 8ο αιώνα και ξανά τον 12ο αιώνα αυτή τη φορά από τον Σαλαντίν.
Υπήρξε τμήμα του Πανεπιστημίου (!) της πόλης, ερείπα της οποίας υπάρχουν διάσπαρτα αλλά κυρίως στην ακρόπολη του χωριού με πανοραμική θέα σ’ολα τα μποστάνια της περιοχής.
To Göbekli Tepe , είναι αρχαιολογικός χώρος στην κορυφή μιας πλαγιάς του βουνού 13χλμ βορειοανατολικά από την Urfa, που χρονολογείται από τη προ-κεραμική νεολιθική εποχή (10η χιλιετία π.Χ.) και πιθανώς είναι ο αρχαιότερος λατρευτικός χώρος στο κόσμο. Ο χώρος έμοιαζε σχεδόν αφύλακτος και σε εγκατάλειψη, οι επισκέπτες ήμασταν μετρημένοι στα δακτυλα των χεριών, εισιτήριο δεν υπήρχε και οι αρχαιολογική σκαπάνη έδειχνε να έχει σιγήσει από καιρό αν και λιγότερο από το 5 % της περιοχής έχει μέχρι σήμερα ανασκαφεί. Ευτυχώς υπήρχαν κάποιες κατατοπιστικές πινακίδες... γιατί ο δοηγός της Bradt ουτε καν τον ανέφερε!!! (έκδοση 2011)
Αρχικά συναπάντησα μια λαξευμενη πλατφόρμα με δύο υποδοχές (πιθανότατα εισοχές για πυλώνες) που ονομάζεται "Ναός του βράχου".
Ο μικρός χώρος όπου βρίσκονται τα κυρίως ευρήματα αφορά κυκλικές δομές όπου έχουν ενσφηνωθεί πυλώνες σε σχήμα Τ. Κάθε πυλώνας έχει ύψος έως 6 m και βάρος μέχρι 20 τόνους. Πολλοί από τους αυτούς είναι διακοσμημένοι με αφηρημένα , αινιγματικά εικονογράμματα και σκαλιστά ανάγλυφα ζώων. Το Göbekli Tepe θεωρείται ως αρχαιολογική ανακάλυψη υψίστης σημασίας , διότι αλλάζει παντελώς τα δεδομένα καθώς αποδεικνύει ότι οι τροφοσυλλέκτες άνθρωποι της εποχής είχαν ήταν μόνο κυνηγοί αλλά είχαν και την δυνατότητα ανέγερσης μνημειακών συγκροτημάτων. Φανταστείτε μόνο το ανθρώπινο δυναμικό για να μεταφερθούν και να λαθευτούν αυτοί οι ογκόλιθοι.
Μια ακόμα απογοήτευση για μένα... οι πάντες σχεδόν να ξέρουν το προϊστορικό Stonehenge στην Αγγλία, τη στιγμή που μπροστά στα μάτια μου είχα ευρήματα 6000 ετών αρχαιότερα…
Μετά την απογευματινή βόλτα που ανέφερα στο προηγούμενο κεφάλαιο στο παζάρι και τα σοκάκια της Urfa, σαν έπεσε το σκοτάδι, βρέθηκα ξανά στο Βalıklıgöl για να αποθανατήσω πάλι τις γνώριμες εικόνες. Αυτή τη φορά υπό το φως των προβολέων.
Τις ρούφηξα άπληστα…σ’αυτή την “άσχημη, σκονισμένη, άχαρη” πόλη που δεν θα έπρεπε να είχα έρθει.
Ολοκλήρωσα τον αποχαιρετισμό μ'ένα απολαυστικό κεμπάπ που αποδείχθηκε ασφαλέστερο από το junk food της Pegasus και του αεροδρομίου, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις του ταξιδιωτικού οδηγού.
Πήρα το ταξί για το σταθμό των ΚΤΕΛ. Το βραδυνό δρομολόγιο που κατέληγε Κωνσταντινούπολη περνούσε από Gaziantep, τελυταίο σταθμό του ταξιδιού μου.
Απλώθηκα σ’ένα σχεδόν άδειο λεωφορείο, έβαλα τ’ακουστικά μου και κλείνοντας τα μάτια απόλαυσα το σπαραγμό των αοιδών που εξυμνούσαν με τις ανατολίτικες κορώνες τους το δράμα του έρωτα!
Δεύτερη μέρα στην Urfa και το πρωί αφού έκανα check out κανόνισα με τον ξενοδόχο εκδρομή στα πέριξ. Την τύχη μου ανέλαβε ένας άλλος Μεχμέτ (με κυνηγούσε το όνομα), συγγενής του ξενοδόχου (το «έχω ένα γνωστό» λειτουργεί παντού εδώ).
Μόνο που αυτός (ευγενικό παιδί, μελαχροινό, με λάγνο βλέμμα – εμένα δε μ’αρέσει, τέλος πάντων) δεν μιλούσε ίχνος αγγλικών. Συνεπώς ξεκίνησα από τα κλασικά: “Türkçe bilmiyorum” καταλήγοντας αδόξως στη νοηματική.
Αλλά αυτός φιλοτιμήθηκε να με κεράσει έστω ένα μπουκαλάκι νερό, σε αντίθεση με τον εξ’αποδώ ονόματα δεν λέμε. Μαζί μας ήρθε και ο γιός του ιδιοκτήτη του ξενοδοχείου ένα πεντάχρονο πιτσιρίκι γλυκύτατο και κυρίως ....ήσυχο! Αδιαμαρτύρητα ακολούθησε παντού.
Το χωριό πλέον Harran, 44 χλμ ΝΑ της Urfa, έχει μακραίωνη ιστορία.
Αναφορές στη Παλαιά Διαθήκη θέλουν στη Ηarran να μετακινήθηκε ο Αβραάμπριν πάει στη γη της Χαναάν, ακόμαεικάζεται ότι εκεί κατέφυγαν ο Αδάμ με την Εύα όταν εκδιώχθηκαν από τον Κήπο της Εδέμ. Στο διάβα της στους αιώνες η Harran, σημαντικό σταυροδρόμι στους εμπορικούς δρόμους της Μεσοποταμίας, άλλαξε πολλές φορές αφεντάδες: Ασσύριοι, Έλληνες, Πέρσες, Βυζαντινοί, Άραβες, πριν οι Μογγόλοι την καταστρέψουν ολοσχερώς.
Το σημερινό χωριό είναι μόνο το φάντασμα του παρελθόντος. Ερείπια τα ιουστινιάνεια τείχη που κάποτε έστεκαν περήφανα στα όρια της πόλης με τις 6 πύλες στέκουν μάρτυρες ανάμεσα διάσπαρτα σπίτια και τους χωμάτινους δρόμους όπου πλέον οι κατσίκες υπερτερούν αριθμητικά των ανθρώπων.
Διάσπαρτα είναι τα κωνικά σπίτια φτιαγμένα από λάσπη κι άχυρο παρέχοντας την καλύτερη θερμομόνωση στις ακραίες αυτές συνθήκες. Απαράλλακτα εδώ και αιώνες. Το κωνικό σχήμα επέτρεπε παράλληλα και την ταχεία διαφυγή του νερού της βροχής, ώστε αυτό να μην λιμνάσει και καταστρέψει το σπίτι. Επισκεφθήκαμε ένα από αυτά που έχει διαμορφωθεί ανάλογα, διαπιστώνοντας ότι κάθε τρούλος αντιστοιχεί και σ’ένα δωμάτιο. Η διαφορά θερμοκρασίας ήταν αισθητή εντός κι εκτός του οικήματος
Το κάστρο της πόλης κτίσμα του 11ου αιώνα, αναστηλώνεται και η επίσκεψη δεν ήταν εφικτή.
Λίγο μακρύτερα ενώ η αρχαιολογική σκαπάνη συνεχίζει τη δουλειά της στα εντυπωσιακά ερείπια του τζαμιού Ulu. Χτισμένο τον 8ο αιώνα και ξανά τον 12ο αιώνα αυτή τη φορά από τον Σαλαντίν.
Υπήρξε τμήμα του Πανεπιστημίου (!) της πόλης, ερείπα της οποίας υπάρχουν διάσπαρτα αλλά κυρίως στην ακρόπολη του χωριού με πανοραμική θέα σ’ολα τα μποστάνια της περιοχής.
To Göbekli Tepe , είναι αρχαιολογικός χώρος στην κορυφή μιας πλαγιάς του βουνού 13χλμ βορειοανατολικά από την Urfa, που χρονολογείται από τη προ-κεραμική νεολιθική εποχή (10η χιλιετία π.Χ.) και πιθανώς είναι ο αρχαιότερος λατρευτικός χώρος στο κόσμο. Ο χώρος έμοιαζε σχεδόν αφύλακτος και σε εγκατάλειψη, οι επισκέπτες ήμασταν μετρημένοι στα δακτυλα των χεριών, εισιτήριο δεν υπήρχε και οι αρχαιολογική σκαπάνη έδειχνε να έχει σιγήσει από καιρό αν και λιγότερο από το 5 % της περιοχής έχει μέχρι σήμερα ανασκαφεί. Ευτυχώς υπήρχαν κάποιες κατατοπιστικές πινακίδες... γιατί ο δοηγός της Bradt ουτε καν τον ανέφερε!!! (έκδοση 2011)
Αρχικά συναπάντησα μια λαξευμενη πλατφόρμα με δύο υποδοχές (πιθανότατα εισοχές για πυλώνες) που ονομάζεται "Ναός του βράχου".
Ο μικρός χώρος όπου βρίσκονται τα κυρίως ευρήματα αφορά κυκλικές δομές όπου έχουν ενσφηνωθεί πυλώνες σε σχήμα Τ. Κάθε πυλώνας έχει ύψος έως 6 m και βάρος μέχρι 20 τόνους. Πολλοί από τους αυτούς είναι διακοσμημένοι με αφηρημένα , αινιγματικά εικονογράμματα και σκαλιστά ανάγλυφα ζώων. Το Göbekli Tepe θεωρείται ως αρχαιολογική ανακάλυψη υψίστης σημασίας , διότι αλλάζει παντελώς τα δεδομένα καθώς αποδεικνύει ότι οι τροφοσυλλέκτες άνθρωποι της εποχής είχαν ήταν μόνο κυνηγοί αλλά είχαν και την δυνατότητα ανέγερσης μνημειακών συγκροτημάτων. Φανταστείτε μόνο το ανθρώπινο δυναμικό για να μεταφερθούν και να λαθευτούν αυτοί οι ογκόλιθοι.
Μια ακόμα απογοήτευση για μένα... οι πάντες σχεδόν να ξέρουν το προϊστορικό Stonehenge στην Αγγλία, τη στιγμή που μπροστά στα μάτια μου είχα ευρήματα 6000 ετών αρχαιότερα…
Μετά την απογευματινή βόλτα που ανέφερα στο προηγούμενο κεφάλαιο στο παζάρι και τα σοκάκια της Urfa, σαν έπεσε το σκοτάδι, βρέθηκα ξανά στο Βalıklıgöl για να αποθανατήσω πάλι τις γνώριμες εικόνες. Αυτή τη φορά υπό το φως των προβολέων.
Τις ρούφηξα άπληστα…σ’αυτή την “άσχημη, σκονισμένη, άχαρη” πόλη που δεν θα έπρεπε να είχα έρθει.
Ολοκλήρωσα τον αποχαιρετισμό μ'ένα απολαυστικό κεμπάπ που αποδείχθηκε ασφαλέστερο από το junk food της Pegasus και του αεροδρομίου, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις του ταξιδιωτικού οδηγού.
Πήρα το ταξί για το σταθμό των ΚΤΕΛ. Το βραδυνό δρομολόγιο που κατέληγε Κωνσταντινούπολη περνούσε από Gaziantep, τελυταίο σταθμό του ταξιδιού μου.
Απλώθηκα σ’ένα σχεδόν άδειο λεωφορείο, έβαλα τ’ακουστικά μου και κλείνοντας τα μάτια απόλαυσα το σπαραγμό των αοιδών που εξυμνούσαν με τις ανατολίτικες κορώνες τους το δράμα του έρωτα!
Last edited: