Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- 1η ημέρα: ΑΡΧΗ ΜΕ … OLOMUC
- 2η ημέρα: ΤΟ BRNO ΚΑΙ Η ΒΙΛΛΑ ΤΟΥ
- 2η ημέρα (συνέχεια): ΕΝΑ ΜΝΗΜΕΙΟ ΚΑΙ ΕΝΑ ΠΑΡΚΟ
- 3η ημέρα: ΠΡΑΓΑ με …βροχή
- 3η ημέρα (συνέχεια): ΠΡΑΓΑ με … ήλιο
- 4η ημέρα: Η ΣΕΙΡΑ ΤΗΣ ...ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ
- 5η ημέρα: Η ΛΕΙΨΙΑ
- 5η ημέρα (συνέχεια): ΤΟ BAUHAUS (!), ΕΝΑΣ ΚΗΠΟΣ ΚΑΙ Ο ΛΟΥΘΗΡΟΣ
- 6η ημέρα: ΕΝΑ ΠΡΩΗΝ ΚΑΙ ΕΝΑ ΝΥΝ (UNESCO)
- 7η ημέρα: ΔΥΟ ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΝΩΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΩΝΙΑΣ
- 7η ημέρα: WROCLAU
- ΕΠΙΛΟΓΟΣ
7η ημέρα: ΔΥΟ ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΝΩΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΩΝΙΑΣ
Επειδή η παρουσία της Πράγας σε αυτό το οδοιπορικό “αποπροσανατολίζει” λίγο απ’ τον τίτλο της ιστορίας, … έρχονται δυο πόλεις της Πολωνίας για να ισορροπήσουν και να δικαιολογήσουν κατά πολύ τη φράση «εκτός πεπατημένης», αλά Ευρωπαϊκά πάντα.
Boleslawiec
Στο Boleslawiec ξύπνησα. Τι είναι το Boleslawiec; Μια μικρή πόλη της Πολωνίας, η οποία έχει το τεράστιο προσόν να απέχει μια ώρα περίπου από τα σύνορα της Γερμανίας, που σημαίνει ότι έχει την κατάλληλη θέση για διανυκτέρευση, δεδομένου ότι αυτό με βόλευε ώστε να μοιράσω τα χιλιόμετρα των δύο τελευταίων ημερών δίκαια. Παράλληλα ήθελα να αποφύγουμε τα ακριβά καταλύματα της Γερμανίας και να κοιμηθούμε σε έδαφος Πολωνίας και τα κοντινότερα όμορφα καταλύματα που βρήκα ήταν στο Boleslawiec!
Πράγματι, σε αυτή τη μικρή επαρχιακή πόλη (των 38.000 κατ.) βρήκα το καλύτερο κατάλυμα του tour. Τα είχε όλα το διαμερισματάκι. Ωραία στρώματα, ντουζιέρα, θέα, καφετιέρα, εμφιαλωμένο νερό έως και σοκολατάκια!
Αυτός ήταν και ο λόγος που δεν βγήκαμε από το σπίτι το προηγούμενο βράδυ. Η κεντρική πλατεία της πόλης απείχε μόλις 200μ. αλλά είχε τόσο θαλπωρή το σπιτάκι, που προτιμήσαμε να μείνουμε μέσα και να τη βγάλουμε με ότι προμήθειες είχαμε, παρά να βγούμε για βράδυ.
Σήμερα ήταν η τελευταία μέρα του tour. Ημέρα, που θα ήταν εξ’ ολοκλήρου γεμάτη με … Πολωνία.
Τι πιο ωραίο μετά τον πρωινό καφεδάκι να κάναμε μια μικρή βολτίτσα για να πάρουμε μια άποψη από την πόλη που μας φιλοξένησε, το Boleslawiec!
Η κόρη μου τον ήθελε λίγο ύπνο παραπάνω, οπότε βγήκα μόνη.
Σε δυο τετράγωνα δρόμο έπεσα πάνω στην κεντρική πλατεία της πόλης, με το Δημαρχείο στο κέντρο της.
Χρώμα και αρχιτεκτονική ... σαν παραμύθι. Για παρελκόμενο … πολύ καλό.
Τελικά έπρεπε να είχαμε έρθει το προηγούμενο βράδυ.
Κλειστά ήταν ακόμα τα μαγαζιά, αφού ήταν αρκετά πρωί ακόμα, αλλά και ανοιχτά να ήταν χωρίς το παιδί και με δυο καφέδες ήδη στο ενεργητικό μου δεν θα καθόμουν.
Στο γυρισμό για το σπίτι όμως πέτυχα ένα κομμωτήριο, που είχε ήδη ανοίξει και θυμήθηκα πόσο … χάλια ήταν τα μαλλιά μου ύστερα από το χθεσινοβραδινό λούσιμο και σκέφτηκα … γιατί όχι; Και μπήκα.
Δέκα ευρουδάκια (σε ευρώ πλήρωσα) για να μου κάνουν ένα μαλλί επίσης … χάλια. Ίδια η Πένη από το «Συμπέθεροι από τα Τίρανα» βγήκα. Σε όποιον αρέσει αυτό το στυλ να ξέρει ότι το Boleslawiec είναι excpert σε αυτό. Η κόρη μου έβαλε τα γέλια όταν με είδε και εγώ έβαλα ... δυο τσιμπιδάκια για να μη ρεζιλευτώ στις φωτογραφίες. Τι να πω; Εμπειρία θα το πω… για να παρηγορούμε.
Ήταν όμως και αυτή η υγρασία που έβαζε το χεράκι της ...
Κάναμε check out και φύγαμε απ΄ την πόλη λίγο πριν τις 10:00 η ώρα.
Jawor
Επόμενη στάση ήταν η πόλη Jawor. H Jawor είναι η μικρότερη πόλη του tour μας (μόλις 23.000 κάτοικοι) και την επέλεξα για στάση λόγω της «εκκλησίας της Ειρήνης», που μαζί με άλλη μία της πόλης Świdnica ανήκουν στην λίστα Πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco.
Μισή ώρα ήταν συνολικά η παράκαμψη από τη διαδρομή μας, αλλά πραγματικά πίστευα ότι άξιζε τον κόπο και τον χρόνο. Η ιστορία κατασκευής της εκκλησίας μου είχε εξάψει την περιέργεια και ήθελα να τη δω από κοντά.
Σύμφωνα με τη Συνθήκη της Βεστφαλίας (1648), που τερμάτισε τον Τριακονταετή Πόλεμο, ο Αυστριακός αυτοκράτορας Φερδινάνδος Γ' υποχρεώθηκε να επιτρέψει το χτίσιμο 3 ευαγγελικών εκκλησιών. Στην πραγματικότητα, ποτέ δεν ήθελε να χτιστούν, αφού οι Αψβούργοι δεν αναγνώριζαν την ισότητα των καθολικών και των ευαγγελικών πίστεων. Έτσι, έβαλε κάποιους όρους και προϋποθέσεις ώστε να εμποδίσει την κατασκευή αντιπροσωπευτικών προτεσταντικών εκκλησιών, με την ελπίδα να μην τις δει ποτέ ολοκληρωμένες. Θα έπρεπε να κατασκευαστούν σε λιγότερο από ένα χρόνο, έξω από τα τείχη της πόλης και με μόνα επιτρεπόμενα υλικά τα ... ξύλο, πηλό και άχυρο.
Το αποτέλεσμα ήταν να κατασκευαστούν 3 Εκκλησίες της Ειρήνης (από την Ειρήνη της Βεστφαλίας) στις πόλεις Głogów, Świdnica και Jawor, που δεν είχαν ξαναδεί σε πολυπλοκότητα και μέγεθος, κάτι που ήταν άθλος για την εποχή. Η πρώτη εκκλησία δεν σώζεται και την τελευταία (του Jawor) βρήκαμε ... στο δρόμο μας.
Θα ‘ταν 11:30 όταν μπήκαμε στο Jawor.
Εδώ δε βρήκα οργανωμένο parking και η εκκλησία δεν ήταν εμφανής από το δρόμο, οπότε παρκάραμε κάπου στο δρόμο και κοντά στο προσημειωμένο αστεράκι μου στο χάρτη, που αντιπροσώπευε την εκκλησία.
Μπήκαμε σε ένα πάρκο και αφού περπατήσαμε λίγο μέσα σε αυτό ... την είδαμε ξαφνικά μπροστά μας.
Η οπτική γωνία απ΄ την οποία την πρωτοείδαμε ήταν … παραπλανητική. Στην πραγματικότητα η εκκλησία ήταν τεράστια. Και αν αναλογιστεί κανείς ότι ήταν ξύλινη, μάλλον πρόκειται περί …θαύματος.
Στην είσοδο αφού πληρώσαμε ένα μικρό ποσό τη τάξεως των 25 zloty (περίπου 5€) και οι δυο μας, ο υπάλληλος μας ρώτησε τι γλώσσα προτιμάμε για την ξενάγηση. Αγγλικά του είπαμε περιμένοντας να μας δώσει κάποιο ακουστικό ίσως; Αντ’ αυτού ένα μεγάφωνο άρχισε να μιλάει στα Αγγλικά ενώ παράλληλα άναψαν οι πολιέλαιοι για να φωτίσουν το ...υπερθέαμα.
«Υπερθέαμα» είναι ένα από τα κοσμητικά επίθετα που θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω για αυτό που αντίκριζαν τα μάτια μου. «Μοναδικό» είναι ένα άλλο, αφού δεν έχω δει πράγματι κάτι παρόμοιο.
Το εσωτερικό της εκκλησίας δείχνει και είναι τεράστιο. Είναι πλούσια διακοσμημένη κάτι που είναι πολύ ασυνήθιστο για μια προτεσταντική εκκλησία, γεγονός που σου προκαλεί και το πρώτο ξάφνιασμα. Οι τρεις πλευρές της είναι καλυμμένες καθ’ ύψος με 4 μπαλκόνια (όπως οι δικοί μας γυναικωνίτες). Τα κιγκλιδώματα τους είναι στην ουσία μια σειρά από πίνακες ζωγραφικής, που εικονίζουν βιβλικές σκηνές. Χρυσά ξυλόγλυπτα έχουν για κορνίζες και όλα αυτά έχουν ως φόντο λευκή παλέτα με γαλάζια λουλούδια. Μπλε και λευκά μοτίβα καλύπτουν και την οροφή, που εκτός του ότι προσδίδουν στη διαφορετικότητα της εκκλησίας χαρίζουν και στη φωτεινότητά της. Δεν δικαιολογείται αλλιώς του πόσο φωτεινή είναι αυτή η εκκλησία εσωτερικά δεδομένου ότι έχει μόνο μια σειρά μικρών φεγγιτών πάνω από τον 4ο όροφο και μόνο.
Το αποτέλεσμα είναι μια απίστευτη μπαρόκ εικόνα, μεγαλοπρεπή, με έντονα χρώματα, που “γεμίζει το μάτι», εντυπωσιάζει, ξαφνιάζει και γοητεύει.
Η κόρη μου αφού τη θαύμασε για λίγο, έβγαλε και τις φωτογραφίες της και μετά ασχολήθηκε με ένα μαύρο γατάκι που φαινόταν ... μόνιμος κάτοικος της εκκλησίας.
Εγώ είχα εκστασιαστεί και πήγα όπου ήταν δυνατό να πάω θαυμάζοντας και φωτογραφίζοντας λεπτομέρειες της κατασκευής μη μπορώντας να πιστέψω ότι αυτό το τεράστιο οικοδόμημα ήταν ... ξύλινο.
Κάποια στιγμή «χτύπησα» την κολώνα του ιερού για να ακούσω τον ήχο και να σιγουρευτώ ότι δεν είναι κάποιο άλλο υλικό και άκουσα … τοκ τοκ! Ήταν ξύλινο!
Ακόμα και ο άμβωνας και η κολυμπήθρα!
Ξύλο. Υλικό που υποτίθεται ότι με τον καιρό δεν θα άντεχε. Κάτι που ήταν διακαής πόθος του αυτοκράτορα
, δηλ. στην περίπτωση που ακόμα και αν χτιζόταν η εκκλησία κάποια στιγμή να διαλύονταν εξ’ αιτίας των ευτελών υλικών κατασκευής (όπως συνέβη με την εκκλησία στο Głogów που κάηκε από κεραυνό). Και να που πέρασαν 370 χρόνια από την κατασκευή της Jawor και έφτασε έως στις μέρες μας.
Και το μέγεθός της; Χωράει 5.500 ανθρώπους! Καθήμενοι και όρθιοι.
Παραδέχομαι ότι τη στάση την έκανα για να δω μια ακόμα εκκλησία που ανήκει στην Unesco, για να μεγαλώσω τη λίστα (των Unesco που έχω δει) αλλά σε καμία περίπτωση δεν περίμενα να δω κάτι τόσο όμορφο και κυρίως διαφορετικό και μάλιστα σε … εκκλησία.
Σταμάτησε να ακούγεται και το ηχητικό μήνυμα, τελείωσε η «ξενάγηση» και μαζί με αυτό σβήσανε και τα φώτα. Καθίσαμε για λίγο στα στασίδια με την κόρη μου να παίζει με το γατί και με μένα να παρακολουθώ τις εργασίες συντήρησης.
Στον πάνω όροφο υπήρχε κάποιο συνεργείο που φαινόταν να κάνει κάποιο έργο αλλά πιο πολύ συντηρητές έργων τέχνης μου έμοιαζαν αφού … φαινόταν σαν να ζωγράφιζαν την οροφή. Αυτό είναι βέβαια πολύ ευχάριστο αλλά εμένα μου φαίνεται ότι ο χώρος χρειάζεται πιο “βαριά” εργασία αναστήλωσης.
Υπήρχαν σημεία που φαινόντουσαν πολύ παλιά και παραμελημένα και ίσως και λίγο επικίνδυνα. Εννοείται ότι στους πάνω ορόφους δεν επιτρεπόταν η είσοδος για λόγους ασφαλείας φαντάζομαι.
Σήμερα, (όπως είπε και ο ηχητικός οδηγός) γίνεται προσπάθεια αποκατάστασης με κοινές προσπάθειες Γερμανών και Πολωνών. Οι εκκλησίες (Jawor & Świdnica) αποτελούν και σύμβολο συμφιλίωσης μεταξύ των δύο χωρών.
Εδώ και ώρα μόνες κάναμε βόλτες μέσα στην εκκλησία. Όταν πια ήρθε μια παρέα Πολωνών, άρχισε ένα ηχητικό στα Πολωνικά ανάψανε και τα φώτα πάλι, καταλάβαμε ότι ήρθε η ώρα να φύγουμε.
Πριν φύγουμε από το πάρκο όμως που περιβάλει την εκκλησία, βγάλαμε και μια φωτογραφία μαζί με μια πινακίδα που δείχνει τα Unesco της Πολωνίας. Μόνο ένα μου λείπει από αυτά για να υψώσω … σημαία.
Μια μικρή βολτίτσα την κάναμε στο Jawor μια που φτάσαμε ως εδώ.
Επισκεφτήκαμε μια Δημόσια τουαλέτα (τσάμπα, με μόλις 0,50€) και ένα ψιλικατζίδικο που είχε και του πουλιού το γάλα (τύφλα να ‘χουν τα SM). Πως ήταν κάτι καφενεία στα δικά μας χωριά παλιά που είχαν από πινέζες έως μπριζόλες; Κάπως έτσι.
Πήραμε δυο ωραιότατες πίτσες και δυο πάστες για το δρόμο. Νοστιμότατα ήταν όλα.
Έχουν μια γλύκα αυτά τα μικρά μέρη …
Φύγαμε από το Jawor.
Πήραμε το δρόμο για το Wroclau. Για τον χειρότερο δρόμο του tour μας .... καλός ήταν.
Μετά βέβαια ο δρόμος καλυτέρευσε. Μη δίνω κακή εντύπωση για τους δρόμους της Πολωνίας. Μια χαρά είναι. Και οι περισσότεροι είναι χωρίς διόδια.
Και μπήκαμε στο Wroclau. Κίνηση, διαβάσεις, πεζοί, ποδήλατα, τραμ. Ότι έχει δηλαδή μια μεγαλούπολη.
σε επόμενο όμως ...
post .....................
Επειδή η παρουσία της Πράγας σε αυτό το οδοιπορικό “αποπροσανατολίζει” λίγο απ’ τον τίτλο της ιστορίας, … έρχονται δυο πόλεις της Πολωνίας για να ισορροπήσουν και να δικαιολογήσουν κατά πολύ τη φράση «εκτός πεπατημένης», αλά Ευρωπαϊκά πάντα.
Boleslawiec
Στο Boleslawiec ξύπνησα. Τι είναι το Boleslawiec; Μια μικρή πόλη της Πολωνίας, η οποία έχει το τεράστιο προσόν να απέχει μια ώρα περίπου από τα σύνορα της Γερμανίας, που σημαίνει ότι έχει την κατάλληλη θέση για διανυκτέρευση, δεδομένου ότι αυτό με βόλευε ώστε να μοιράσω τα χιλιόμετρα των δύο τελευταίων ημερών δίκαια. Παράλληλα ήθελα να αποφύγουμε τα ακριβά καταλύματα της Γερμανίας και να κοιμηθούμε σε έδαφος Πολωνίας και τα κοντινότερα όμορφα καταλύματα που βρήκα ήταν στο Boleslawiec!
Πράγματι, σε αυτή τη μικρή επαρχιακή πόλη (των 38.000 κατ.) βρήκα το καλύτερο κατάλυμα του tour. Τα είχε όλα το διαμερισματάκι. Ωραία στρώματα, ντουζιέρα, θέα, καφετιέρα, εμφιαλωμένο νερό έως και σοκολατάκια!
Αυτός ήταν και ο λόγος που δεν βγήκαμε από το σπίτι το προηγούμενο βράδυ. Η κεντρική πλατεία της πόλης απείχε μόλις 200μ. αλλά είχε τόσο θαλπωρή το σπιτάκι, που προτιμήσαμε να μείνουμε μέσα και να τη βγάλουμε με ότι προμήθειες είχαμε, παρά να βγούμε για βράδυ.
Σήμερα ήταν η τελευταία μέρα του tour. Ημέρα, που θα ήταν εξ’ ολοκλήρου γεμάτη με … Πολωνία.
Τι πιο ωραίο μετά τον πρωινό καφεδάκι να κάναμε μια μικρή βολτίτσα για να πάρουμε μια άποψη από την πόλη που μας φιλοξένησε, το Boleslawiec!
Η κόρη μου τον ήθελε λίγο ύπνο παραπάνω, οπότε βγήκα μόνη.

Σε δυο τετράγωνα δρόμο έπεσα πάνω στην κεντρική πλατεία της πόλης, με το Δημαρχείο στο κέντρο της.


Χρώμα και αρχιτεκτονική ... σαν παραμύθι. Για παρελκόμενο … πολύ καλό.


Τελικά έπρεπε να είχαμε έρθει το προηγούμενο βράδυ.

Κλειστά ήταν ακόμα τα μαγαζιά, αφού ήταν αρκετά πρωί ακόμα, αλλά και ανοιχτά να ήταν χωρίς το παιδί και με δυο καφέδες ήδη στο ενεργητικό μου δεν θα καθόμουν.

Στο γυρισμό για το σπίτι όμως πέτυχα ένα κομμωτήριο, που είχε ήδη ανοίξει και θυμήθηκα πόσο … χάλια ήταν τα μαλλιά μου ύστερα από το χθεσινοβραδινό λούσιμο και σκέφτηκα … γιατί όχι; Και μπήκα.

Δέκα ευρουδάκια (σε ευρώ πλήρωσα) για να μου κάνουν ένα μαλλί επίσης … χάλια. Ίδια η Πένη από το «Συμπέθεροι από τα Τίρανα» βγήκα. Σε όποιον αρέσει αυτό το στυλ να ξέρει ότι το Boleslawiec είναι excpert σε αυτό. Η κόρη μου έβαλε τα γέλια όταν με είδε και εγώ έβαλα ... δυο τσιμπιδάκια για να μη ρεζιλευτώ στις φωτογραφίες. Τι να πω; Εμπειρία θα το πω… για να παρηγορούμε.

Ήταν όμως και αυτή η υγρασία που έβαζε το χεράκι της ...


Κάναμε check out και φύγαμε απ΄ την πόλη λίγο πριν τις 10:00 η ώρα.
Jawor
Επόμενη στάση ήταν η πόλη Jawor. H Jawor είναι η μικρότερη πόλη του tour μας (μόλις 23.000 κάτοικοι) και την επέλεξα για στάση λόγω της «εκκλησίας της Ειρήνης», που μαζί με άλλη μία της πόλης Świdnica ανήκουν στην λίστα Πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco.
Μισή ώρα ήταν συνολικά η παράκαμψη από τη διαδρομή μας, αλλά πραγματικά πίστευα ότι άξιζε τον κόπο και τον χρόνο. Η ιστορία κατασκευής της εκκλησίας μου είχε εξάψει την περιέργεια και ήθελα να τη δω από κοντά.
Σύμφωνα με τη Συνθήκη της Βεστφαλίας (1648), που τερμάτισε τον Τριακονταετή Πόλεμο, ο Αυστριακός αυτοκράτορας Φερδινάνδος Γ' υποχρεώθηκε να επιτρέψει το χτίσιμο 3 ευαγγελικών εκκλησιών. Στην πραγματικότητα, ποτέ δεν ήθελε να χτιστούν, αφού οι Αψβούργοι δεν αναγνώριζαν την ισότητα των καθολικών και των ευαγγελικών πίστεων. Έτσι, έβαλε κάποιους όρους και προϋποθέσεις ώστε να εμποδίσει την κατασκευή αντιπροσωπευτικών προτεσταντικών εκκλησιών, με την ελπίδα να μην τις δει ποτέ ολοκληρωμένες. Θα έπρεπε να κατασκευαστούν σε λιγότερο από ένα χρόνο, έξω από τα τείχη της πόλης και με μόνα επιτρεπόμενα υλικά τα ... ξύλο, πηλό και άχυρο.
Το αποτέλεσμα ήταν να κατασκευαστούν 3 Εκκλησίες της Ειρήνης (από την Ειρήνη της Βεστφαλίας) στις πόλεις Głogów, Świdnica και Jawor, που δεν είχαν ξαναδεί σε πολυπλοκότητα και μέγεθος, κάτι που ήταν άθλος για την εποχή. Η πρώτη εκκλησία δεν σώζεται και την τελευταία (του Jawor) βρήκαμε ... στο δρόμο μας.

Θα ‘ταν 11:30 όταν μπήκαμε στο Jawor.
Εδώ δε βρήκα οργανωμένο parking και η εκκλησία δεν ήταν εμφανής από το δρόμο, οπότε παρκάραμε κάπου στο δρόμο και κοντά στο προσημειωμένο αστεράκι μου στο χάρτη, που αντιπροσώπευε την εκκλησία.

Μπήκαμε σε ένα πάρκο και αφού περπατήσαμε λίγο μέσα σε αυτό ... την είδαμε ξαφνικά μπροστά μας.

Η οπτική γωνία απ΄ την οποία την πρωτοείδαμε ήταν … παραπλανητική. Στην πραγματικότητα η εκκλησία ήταν τεράστια. Και αν αναλογιστεί κανείς ότι ήταν ξύλινη, μάλλον πρόκειται περί …θαύματος.


Στην είσοδο αφού πληρώσαμε ένα μικρό ποσό τη τάξεως των 25 zloty (περίπου 5€) και οι δυο μας, ο υπάλληλος μας ρώτησε τι γλώσσα προτιμάμε για την ξενάγηση. Αγγλικά του είπαμε περιμένοντας να μας δώσει κάποιο ακουστικό ίσως; Αντ’ αυτού ένα μεγάφωνο άρχισε να μιλάει στα Αγγλικά ενώ παράλληλα άναψαν οι πολιέλαιοι για να φωτίσουν το ...υπερθέαμα.
«Υπερθέαμα» είναι ένα από τα κοσμητικά επίθετα που θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω για αυτό που αντίκριζαν τα μάτια μου. «Μοναδικό» είναι ένα άλλο, αφού δεν έχω δει πράγματι κάτι παρόμοιο.



Το εσωτερικό της εκκλησίας δείχνει και είναι τεράστιο. Είναι πλούσια διακοσμημένη κάτι που είναι πολύ ασυνήθιστο για μια προτεσταντική εκκλησία, γεγονός που σου προκαλεί και το πρώτο ξάφνιασμα. Οι τρεις πλευρές της είναι καλυμμένες καθ’ ύψος με 4 μπαλκόνια (όπως οι δικοί μας γυναικωνίτες). Τα κιγκλιδώματα τους είναι στην ουσία μια σειρά από πίνακες ζωγραφικής, που εικονίζουν βιβλικές σκηνές. Χρυσά ξυλόγλυπτα έχουν για κορνίζες και όλα αυτά έχουν ως φόντο λευκή παλέτα με γαλάζια λουλούδια. Μπλε και λευκά μοτίβα καλύπτουν και την οροφή, που εκτός του ότι προσδίδουν στη διαφορετικότητα της εκκλησίας χαρίζουν και στη φωτεινότητά της. Δεν δικαιολογείται αλλιώς του πόσο φωτεινή είναι αυτή η εκκλησία εσωτερικά δεδομένου ότι έχει μόνο μια σειρά μικρών φεγγιτών πάνω από τον 4ο όροφο και μόνο.


Το αποτέλεσμα είναι μια απίστευτη μπαρόκ εικόνα, μεγαλοπρεπή, με έντονα χρώματα, που “γεμίζει το μάτι», εντυπωσιάζει, ξαφνιάζει και γοητεύει.
Η κόρη μου αφού τη θαύμασε για λίγο, έβγαλε και τις φωτογραφίες της και μετά ασχολήθηκε με ένα μαύρο γατάκι που φαινόταν ... μόνιμος κάτοικος της εκκλησίας.

Εγώ είχα εκστασιαστεί και πήγα όπου ήταν δυνατό να πάω θαυμάζοντας και φωτογραφίζοντας λεπτομέρειες της κατασκευής μη μπορώντας να πιστέψω ότι αυτό το τεράστιο οικοδόμημα ήταν ... ξύλινο.


Κάποια στιγμή «χτύπησα» την κολώνα του ιερού για να ακούσω τον ήχο και να σιγουρευτώ ότι δεν είναι κάποιο άλλο υλικό και άκουσα … τοκ τοκ! Ήταν ξύλινο!
Ακόμα και ο άμβωνας και η κολυμπήθρα!

Ξύλο. Υλικό που υποτίθεται ότι με τον καιρό δεν θα άντεχε. Κάτι που ήταν διακαής πόθος του αυτοκράτορα

Και το μέγεθός της; Χωράει 5.500 ανθρώπους! Καθήμενοι και όρθιοι.

Παραδέχομαι ότι τη στάση την έκανα για να δω μια ακόμα εκκλησία που ανήκει στην Unesco, για να μεγαλώσω τη λίστα (των Unesco που έχω δει) αλλά σε καμία περίπτωση δεν περίμενα να δω κάτι τόσο όμορφο και κυρίως διαφορετικό και μάλιστα σε … εκκλησία.


Σταμάτησε να ακούγεται και το ηχητικό μήνυμα, τελείωσε η «ξενάγηση» και μαζί με αυτό σβήσανε και τα φώτα. Καθίσαμε για λίγο στα στασίδια με την κόρη μου να παίζει με το γατί και με μένα να παρακολουθώ τις εργασίες συντήρησης.
Στον πάνω όροφο υπήρχε κάποιο συνεργείο που φαινόταν να κάνει κάποιο έργο αλλά πιο πολύ συντηρητές έργων τέχνης μου έμοιαζαν αφού … φαινόταν σαν να ζωγράφιζαν την οροφή. Αυτό είναι βέβαια πολύ ευχάριστο αλλά εμένα μου φαίνεται ότι ο χώρος χρειάζεται πιο “βαριά” εργασία αναστήλωσης.

Υπήρχαν σημεία που φαινόντουσαν πολύ παλιά και παραμελημένα και ίσως και λίγο επικίνδυνα. Εννοείται ότι στους πάνω ορόφους δεν επιτρεπόταν η είσοδος για λόγους ασφαλείας φαντάζομαι.

Σήμερα, (όπως είπε και ο ηχητικός οδηγός) γίνεται προσπάθεια αποκατάστασης με κοινές προσπάθειες Γερμανών και Πολωνών. Οι εκκλησίες (Jawor & Świdnica) αποτελούν και σύμβολο συμφιλίωσης μεταξύ των δύο χωρών.
Εδώ και ώρα μόνες κάναμε βόλτες μέσα στην εκκλησία. Όταν πια ήρθε μια παρέα Πολωνών, άρχισε ένα ηχητικό στα Πολωνικά ανάψανε και τα φώτα πάλι, καταλάβαμε ότι ήρθε η ώρα να φύγουμε.
Πριν φύγουμε από το πάρκο όμως που περιβάλει την εκκλησία, βγάλαμε και μια φωτογραφία μαζί με μια πινακίδα που δείχνει τα Unesco της Πολωνίας. Μόνο ένα μου λείπει από αυτά για να υψώσω … σημαία.


Μια μικρή βολτίτσα την κάναμε στο Jawor μια που φτάσαμε ως εδώ.

Επισκεφτήκαμε μια Δημόσια τουαλέτα (τσάμπα, με μόλις 0,50€) και ένα ψιλικατζίδικο που είχε και του πουλιού το γάλα (τύφλα να ‘χουν τα SM). Πως ήταν κάτι καφενεία στα δικά μας χωριά παλιά που είχαν από πινέζες έως μπριζόλες; Κάπως έτσι.


Έχουν μια γλύκα αυτά τα μικρά μέρη …
Φύγαμε από το Jawor.

Πήραμε το δρόμο για το Wroclau. Για τον χειρότερο δρόμο του tour μας .... καλός ήταν.

Μετά βέβαια ο δρόμος καλυτέρευσε. Μη δίνω κακή εντύπωση για τους δρόμους της Πολωνίας. Μια χαρά είναι. Και οι περισσότεροι είναι χωρίς διόδια.

Και μπήκαμε στο Wroclau. Κίνηση, διαβάσεις, πεζοί, ποδήλατα, τραμ. Ότι έχει δηλαδή μια μεγαλούπολη.

σε επόμενο όμως ...