Grerena
Member
- Μηνύματα
- 1.407
- Likes
- 19.805
- Επόμενο Ταξίδι
- Μαδρίτη πάλι :)
- Ταξίδι-Όνειρο
- Tromso, Las Vegas
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- 1η ημέρα: ΑΡΧΗ ΜΕ … OLOMUC
- 2η ημέρα: ΤΟ BRNO ΚΑΙ Η ΒΙΛΛΑ ΤΟΥ
- 2η ημέρα (συνέχεια): ΕΝΑ ΜΝΗΜΕΙΟ ΚΑΙ ΕΝΑ ΠΑΡΚΟ
- 3η ημέρα: ΠΡΑΓΑ με …βροχή
- 3η ημέρα (συνέχεια): ΠΡΑΓΑ με … ήλιο
- 4η ημέρα: Η ΣΕΙΡΑ ΤΗΣ ...ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ
- 5η ημέρα: Η ΛΕΙΨΙΑ
- 5η ημέρα (συνέχεια): ΤΟ BAUHAUS (!), ΕΝΑΣ ΚΗΠΟΣ ΚΑΙ Ο ΛΟΥΘΗΡΟΣ
- 6η ημέρα: ΕΝΑ ΠΡΩΗΝ ΚΑΙ ΕΝΑ ΝΥΝ (UNESCO)
- 7η ημέρα: ΔΥΟ ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΝΩΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΩΝΙΑΣ
- 7η ημέρα: WROCLAU
- ΕΠΙΛΟΓΟΣ
5η ημέρα (συνέχεια): ΤΟ BAUHAUS (!), ΕΝΑΣ ΚΗΠΟΣ ΚΑΙ Ο ΛΟΥΘΗΡΟΣ
Στις 2:30 η ώρα ξεκινήσαμε από Λειψία για μια … ημερήσια εκδρομή. Θα κάναμε μια μικρή διαδρομή προς το βορρά. Όχι δεν θα φτάναμε στο Βερολίνο (αν και μου είχε περάσει και αυτό απ’ το μυαλό) αλλά μόλις μια ώρα μακριά, έως το Dessau. Πολύ κοντά όμως στο Dessau βρίσκονται και κάποιοι υπέροχοι κήποι, οι Worlitz/Dessau, αλλά και η Wittenberg.
Η συνολική διαδρομή είναι τρεις ώρες. Θέλαμε μια ώρα ως το Dessau, μισή ώρα από εκεί για το πάρκο, άλλη μισή για τη Βιτεμβέργη και τέλος μια ώρα για πίσω, στη Λειψία.
Εντάξει, άνετο δεν το λες, αλλά εφικτό σίγουρα είναι! Θα πηγαίναμε και …βλέποντας και κάνοντας και … ότι προλαβαίναμε.
Dessau. Η πόλη του Bauhaus
Το Dessau είναι διάσημο για το κολέγιο αρχιτεκτονικής Bauhaus. Όπως ανέφερα σχετικά και στο κεφάλαιο της Βαϊμάρης, μετά την πολιτική απόφαση διακοπής της λειτουργίας της σχολής στη Βαϊμάρη (το 1924) αρκετές γερμανικές πόλεις εξέφρασαν ενδιαφέρον να φιλοξενήσουν τη σχολή Bauhaus. Τελικά o Gropius μετά την εκδίωξή του από τη Βαϊμάρη μετακόμισε τη σχολή του στο Dessau, πόλη πολύ περισσότερο προοδευτική και βιομηχανική. Πολλοί διάσημοι καλλιτέχνες δίδαξαν στο Dessau τα επόμενα χρόνια, ανάμεσά τους οι Walter Gropius, Paul Klee και Wassily Kandinsky.
Το κτίριο της σχολής στο Dessau καθώς και οι κατοικίες των δασκάλων (τα Meisterhaus), που σχεδίασε ο Gropius αποτέλεσαν την επιτομή της μοντέρνας αρχιτεκτονικής στη Γερμανία και κατατάσσονται στα σημαντικότερα κτίρια του 20ου αι. και αποτελούν μνημεία Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco.
Αυτά τα κτίρια ήθελα διακαώς να δω από κοντά.

Παρκάραμε πίσω από το Πανεπιστήμιο και περπατήσαμε στην οδό … Bauhaustrasse, στο τέλος της οποίας βρίσκεται το κεντρικό κτίριο της σχολής Bauhaus.
Δεξιά και αριστερά της Bauhaustrasse βρίσκονται οι διάφορες σχολές του Πανεπιστημίου σε …Bauhaus στυλ.
Ο Walter Gropius εμπνεύστηκε και δημιούργησε ένα ίδρυμα γνωστό ως Bauhaus στο Dessau, ο σχεδιασμός του οποίου διασταυρώνει την αρχιτεκτονική, την τέχνη, το βιομηχανικό σχέδιο, την τυπογραφία, τη γραφιστική και τον εσωτερικό σχεδιασμό με ένα στυλ που θα επηρεάζει για πάντα την αρχιτεκτονική.
Ο Gropius σχεδίασε με μια ασυμμετρία τα διάφορα τμήματα του κτιρίου διαχωρίζοντάς ανάλογα με τη λειτουργία τους. Τα κύρια στοιχεία του συγκροτήματος είναι η τριώροφη πτέρυγα εργαστηρίου με τη γυάλινη πρόσοψη, το ίδιο τριώροφο κτίριο για την επαγγελματική σχολή και το πενταώροφο κτίριο των στούντιο. Οι τρεις αυτές πτέρυγες συνδέονται όλες με «γέφυρες», στις οποίες βρίσκονται η Διοίκηση, ένα αμφιθέατρο, γραφεία και το γραφείο του Gropius.
Η γυάλινη πρόσοψη επιτρέπει την άποψη των εσωτερικών εργασιών, παρέχοντας σαφή εικόνα των κατασκευαστικών στοιχείων και δημιουργώντας έτσι μια εντύπωση διαφάνειας. Η κάτοψη του κτιρίου θυμίζει έλικα ελικοπτέρου, κάτοψη που χρησιμοποιήθηκε σε μεγάλο βαθμό στις γύρω περιοχές του Dessau.
Μέρος του κτιρίου ήταν κλειστό για εργασίες αλλά το υπόλοιπο μπορούσαμε να επισκεφτούμε και εκ των έσω, χωρίς όμως δυστυχώς να μπορούμε να δούμε το γραφείο του ιδρυτή Gropius.
Ξεκινήσαμε από το ισόγειο και την παρουσίαση της ιστορίας του κτιρίου, κάποιων δομικών υλικών αλλά και αντικειμένων που χρησιμοποιήθηκαν στο κεντρικό κτίριο του Bauhaus του περασμένου αιώνα.
Υπάρχουν και ξεναγήσεις συγκεκριμένες ώρες, οι οποίες φαντάζομαι ότι θα ήταν αρκετά διαφωτιστικές, τις οποίες όμως δεν πετύχαμε, οπότε η δική μας ανεξάρτητη «βόλτα» εντός του κτιρίου μαζί με το έντυπο υλικό και τις πληροφορίες από το internet με διαφώτισαν σχετικά καλά για το ρεύμα Bauhaus, τους ιδρυτές του, τη σημερινή σχολή και για το κτίριο/μνημείο Bauhaus/Dessau.
Βγαίνοντας από το κτίριο επισκεφτήκαμε την τουαλέτα του κτιρίου. Ακόμα και εδώ με γοήτευσε η απλότητα του στυλ.
Στην είσοδο του κτιρίου ήταν το highlight! Δεν ήταν άλλο από την κόκκινη πόρτα με την επιγραφή: Bauhaus. Εδώ πήραμε το χρόνο μας για τις σχετικές φωτογραφίες.
Τιμήσαμε δεόντως το μαγαζί με τα σουβενίρ. Είχε τα πάντα με logo/συνθήματα της σχολής τύπου: «Less is more” “To be or not to be an architect” “Born to Build” και πολλά άλλα ευφάνταστα, που είχαν σχέση με την αρχιτεκτονική. Ως και καρέκλες σχεδιασμένες δια χειρός των master’s είχε!
Και ναι! Ψωνίσαμε και εμείς. Όχι καρέκλες, αλλά όλα τα υπόλοιπα. Κονκάρδες, τσάντες, κασετίνες και … μολύβια σχεδίου, διότι εκτός από τη λόξα, ένα μικρό ταλεντάκι … υποβόσκει.

Η συνέχεια είχε φαγητό και γλυκό στην καντίνα του κτιρίου. Δεν μας έκανε καρδιά να φύγουμε από το χώρο, αλλά παράλληλα ήταν και ωραία και το περιβάλλον και η ατμόσφαιρα γενικά.
Και μπορεί το κτίριο Bauhaus Dessau να μην είναι landmark τύπου Κολοσσαίου ή Πύργου του Άιφελ, αλλά είναι όμως στη δική μου bucket list και το ευχαριστήθηκα σαν να ήταν εξίσου διάσημο.
Εεε? Δεν το βλέπετε και εσείς; Το έχω «μεταφέρει» λιγάκι;
Δεν είμαι αρχιτέκτονας, αλλά η αρχιτεκτονική με γοητεύει ως τέχνη όπως και η ζωγραφική, ίσως και περισσότερο. Έτσι κατά τις Eurotravel εξορμήσεις μου εκτός από τις Πινακοθήκες κυνηγώ να δω και διάσημα αρχιτεκτονικά έργα. Σε αυτό το ταξίδι γνώρισα και θαύμασα έργα κορυφαίων αρχιτεκτόνων (Bauhaus και μη) του 20ου αι., όπως των Gropius, Meis Van Der Rohe (η βίλλα στο Brno), Frank Cherry (το “dancing house”).
Κλείνοντας το κεφάλαιο Bauhaus, του οποίου κατά κάποιο τρόπο με αφορμή την επίσκεψή μου αυτή του έκανα και λίγο αφιέρωμα, θα ήθελα να αναφερθώ και στον Έλληνα εκπρόσωπο της σχολής, τον Ιωάννη Δεσποτόπουλο, ο οποίος σπούδασε στο Bauhaus της Βαϊμάρης, δίδαξε στο ΕΜΠ και στο Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης, διετέλεσε μέλος των Ακαδημιών Τέχνης σε Μόναχο και Βερολίνο και δημιούργησε πολλά έργα του σε Ελλάδα και Σουηδία με αντιπροσωπευτικότερα το Ωδείο Αθηνών και το νοσοκομείο Σωτηρία της Αθήνας.
Φεύγοντας από το κεντρικό κτίριο Bauhaus πήραμε ξανά την Bauhausstrasse, δρόμος που οδηγούσε στο αυτοκίνητό μας. Τώρα (ύστερα από την επίσκεψή μου) αναγνώρισα και το κτίριο των στούντιο που στέγαζε τους φοιτητές και τους κατώτατους δασκάλους … 28 στούντιο / διαμερίσματα με εμβαδόν 20τ.μ. Αποτελεί την πενταώροφη τρίτη πτέρυγα του κυρίως κτιρίου.
Εκατέρωθεν του δρόμου βρίσκονται το τμήμα Αρχιτεκτονικής, Διαχείρισης εγκαταστάσεων και Γεω-πληροφοριών, το τμήμα Σχεδιασμού και άλλες σύγχρονες εγκαταστάσεις.
Αυτό είναι το Ινστιτούτο Τοπογραφίας και Γεω-πληροφορικής ...
Και αυτό … (φαίνεται άλλωστε) … το Café am Campus...
Αυτό το Γραφείο ευρέσεως εργασίας …
Αυτό είναι η Σχολή Σχεδίου … (το παγκάκι ήθελα να βγάλω και κατά λάθος έβγαλα τη Σχολή, εξ’ ου και το δέντρο μες τη μέση
) ...
Πήραμε το αυτοκίνητο κατευθυνόμενοι προς τα σπίτια των masters. Κλειστά θα ήταν τέτοια ώρα, αφού είχαμε «φάει» πολλή ώρα στο κυρίως κτίριο και τώρα είχε πάει σχεδόν 6:00 η ώρα, αλλά όλο και κάτι θα βλέπαμε.
Και είδαμε … τα σπίτια των master δασκάλων όπως των Kandinski, Klee…
Το ανέφερα και νωρίτερα και επιβεβαιώνω τώρα: Ναι, πρόκειται για τους γνωστούς ζωγράφους Kandinski και Klee, οι οποίοι δίδαξαν στη σχολή Bauhaus. O Kandinski κλήθηκε να αναλάβει το εργαστήριο τοιχογραφίας και ο Klee υπήρξε αρχικά «δάσκαλος των μορφών» και έκανε και διαλέξεις με θέμα την καλλιτεχνική φόρμα.
Και εδώ φυσικά κυριαρχούν οι λιτές γραμμές και το χρώμα σε σπίτια χτισμένα μέσα στο δάσος. Πολλά σπίτια ήταν υπό ανακαίνιση και δεν είμαι σίγουρη αν και εντός ωραρίου του θα μπορούσαμε να τα δούμε και εκ των έσω. Εγώ πάντως ήμουν ευχαριστημένη και έτσι.
Το Dessau χρηματοδότησε τα σπίτια που σχεδίασε ο Gropius για τους δασκάλους του Bauhaus, οι οποίοι τα νοίκιαζαν από την πόλη. Ο Gropius και η σύζυγός του Ise ζούσαν στο μεγαλύτερο ακίνητο και οι δάσκαλοι στα διπλανά τρία στη σειρά ημιανεξάρτητα σπίτια, όλα με πανομοιότυπες κατόψεις.
Και ενώ όλα αυτά σχεδιάστηκαν για να ζουν οι δάσκαλοι παράλληλα αποτέλεσαν και πρότυπα σπίτια για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
Τα σπίτια, κρυμμένα σε πευκοδάση, είναι σε εξαιρετική κατάσταση και αναδεικνύουν αυτές τις χαρακτηριστικές καθαρές γραμμές Bauhaus.
Αυτά τα σπίτια πήραν το όνομά τους από τις διακεκριμένες προσωπικότητες που ζούσαν σε αυτά: Gropius, Muche/Schlemmer, Kandinsky/Klee και Moholy-Nagy/Feininger. Το τελευταίο (Feininger House) είναι ένα μουσείο για τον συνθέτη Kurt Weill, γεννήθηκε στο Dessau το 1900.
Όταν φτιάχνεις σπίτι απέναντι από του Gropius δεν θα μπορούσε να μην είναι σε άλλο στυλ πέραν του Bauhaus…
… όπως και οι πολυκατοικίες που προσπερνάγαμε βγαίνοντας από την πόλη είχαν άρωμα Bauhaus. Δεν θα μπορούσαν και αλλιώς. Στο Dessau βρίσκονται.
Ο κήπος Dessau / Worlitz
Η ώρα ήταν 6:10 όταν άνοιξα τη μίζα για να φύγουμε από το Dessau. Φαίνεται πολύ αργά για τα άλλα δυο αξιοθέατα του προγράμματός μου. Ναι! Είχα και άλλα στο πρόγραμμα. Οι μικρές όμως αποστάσεις και το ότι νυχτώνει και αρκετά αργά θα μας επέτρεπαν πίστευα να επισκεφτούμε τα επόμενα …Unesco της ημέρας. Εξάλλου δεν είναι δυνατόν να τελειώσει η ημέρα μας από τώρα. Είναι μόλις 6:00 το απόγευμα!
Μισή ώρα αργότερα είμαστε παρκαρισμένες στο Worlitz, έξω από την είσοδο του πάρκου Worlitz/Dessau.
Λίγο αργά για πάρκο, αλλά είχαμε ακόμα γεμάτες δυο ώρες μέρα για να το δούμε, έως ότου θεωρητικά κλείσει. Το πάρκο «κλείνει» όταν νυχτώσει.
Οι κήποι Worlitz δημιουργήθηκαν τον 18ο αι. από τον Δούκα της Σαξονίας-Άνχαλτ Leopold III. Ο Δούκας επηρεασμένος από την Αγγλία και την Ιταλία, χώρες στις οποίες έζησε, δημιούργησε ένα Αγγλικό τοπίο με Ιταλικές πινελιές, σε μια ιδιοκτησία του 140τ.χλμ. πάνω σε ένα κανάλι του Έλβα ποταμού.
Το αποτέλεσμα είναι ένα καλά μελετημένο σύστημα μονοπατιών, καναλιών, λιμνών, κτιρίων, γλυπτών και άλσεων μέσα σε ένα φυσικό δασώδες σκηνικό εκπληκτικής ομορφιάς.
Οι πρώτες εικόνες που αντικρίσαμε σχεδόν από το parking και το πρώτο γεφυράκι ήταν αυτές…
Αποσβολωτικές!
Ένα αρκετά μεγάλο κομμάτι του πάρκου με πολύ χαρακτηριστικά σημεία του θα μπορούσαμε άνετα να το περπατήσουμε. Είχα σημειώσει μια κυκλική διαδρομή προκειμένου να δούμε τα ομορφότερα σημεία. Η διαδρομή αυτή περιλάμβανε και γεφύρια και κανάλια αλλά και βάρκες / πλατφόρμες, που λειτουργούν σαν γέφυρες που σε περνούν σε διάφορα νησάκια.
Αλλά λογάριαζα χωρίς τον τιμονιέρη …

Αυτές οι πλατφόρμες που έβλεπα στο internet πίστευα ότι ήταν αυτοδιαχειριζόμενες, αλλά… δεν ήταν. Ήθελε και καπετάνιο το σκάφος! Και τέτοια ώρα που ήρθαμε είχε … σχολάσει ο καπετάνιος. Οπότε έπρεπε να ξεχάσουμε την απέναντι όχθη.
Πήραμε το κεντρικό μονοπάτι που οδηγούσε στο παλάτι του Λεοπόλδου.
Το παλάτι αυτό αποτέλεσε ένα επαναστατικό αρχιτεκτονικό επίτευγμα για την εποχή. Είχε καταφέρει να “ξεφύγει” από το μπαρόκ της εποχής, από τις πομπώδεις προσόψεις και την περίτεχνη γλυπτική. Ήταν το πρώτο νεοκλασικό που χτίστηκε στη Γερμανία και για αυτό το λόγο είναι ένα από τα πιο διάσημα κτίρια στη Γερμανική αρχιτεκτονική ιστορία.
Την ομοιότητα με τον Λευκό Οίκο της Ουάσιγκτον την βλέπετε; Είναι γιατί το παλάτι του Λεοπόλδου επηρέασε τον σχεδιασμό του Λευκού Οίκου, ο θεμέλιος λίθος του οποίου (Λ. Οίκου) μπήκε 20 χρόνια μετά.
Είδαμε και ένα «περίπτερο» που σε νορμάλ ώρα είναι εστιατόριο, είδαμε μικρά μονοπατάκια, γεφυράκια, κανάλια, παγκάκια και ότι άλλο συναντάς στα πάρκα, αλλά και ξέφωτα, αγάλματα, εντυπωσιακά τεράστια δέντρα, απέραντες εκτάσεις γρασιδιού και λίμνες, που δεν συναντάς συχνά και που έκαναν το πάρκο …μοναδικό. Λόγω αυτού του εξαιρετικού σχεδιασμού τοπίου το Dessau/Worlitz Garden χαρακτηρίστηκε μνημείο Παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco.
Λίγο κόσμο συναντήσαμε. Ένα ζευγάρι, ένα σκύλο με το αφεντικό του και ένα παιδί μόνο του (???). Ήταν μια ώρα ήσυχη, ο ορισμός της γαλήνης!
Είδαμε και κάποια σημεία must see του πάρκου, όπως τη συναγωγή …
Και από μακριά, το νυμφαίο (ιερό αφιερωμένο στις νύμφες των λιμνών)…
… γιατί ο Λεοπόλδος είχε και μια αδυναμία και στα ελληνορωμαϊκά.
Ας το καλό … ήθελα να κάνω τη μεγάλη βόλτα και να ταξιδέψουμε με τις πλατφόρμες … όσο να ’ναι είναι ιδιαίτερες …
Αφού περπατήσαμε ότι μονοπάτι περπατιώταν χωρίς να μπορέσουμε να περάσουμε σε κάποιο νησάκι, καθίσαμε σε μια όχθη, σε ένα μικρό μόλο για να κάνουμε πικ-νικ (λέμε τώρα). Κάτι ριζογκοφρετάκια από το προχθεσινό Zabka, κάτι κρουασανάκια από το χθεσινό πρωινό, ένα αναψυκτικό από το πρωινό φούρνο της Λειψίας. Κάναμε και μια video-κλήση και στον μπαμπά της οικογένειας για να σπάσουμε λίγο … την ησυχία
αλλά και για να του δείξουμε και την ομορφιά του τοπίου live.
Δεν ξέρω αν οι κήποι αυτοί του Worlitz είναι ομορφότεροι από τους άλλους των Lednice/Valtice της Τσεχίας που πήγαμε, αλλά σίγουρα είναι πιο … ρομαντικοί και το λέω αυτό ας μην έκανα βαρκάδα.
Η ώρα πήγε 8:00 το βράδυ. Κάποιος άλλος στη θέση μου πιθανώς να έλεγε «Τέρμα για σήμερα». Τέτοια ώρα και ενώ είμαστε μια ώρα μακριά από το κατάλυμά μας, θα έπρεπε να «μαζευτούμε».
Όχι όμως, δεν το κάναμε ακόμα.
Για λίγο σκεφτήκαμε να γυρίσουμε σπίτι, να αλλάξουμε και να πάμε Λειψία για βραδινή βόλτα. Φοιτητούπολη είναι, όλο και κάτι ενδιαφέρον θα βρίσκαμε. Για να είμαι ειλικρινής αυτό το σενάριο ψήφισε η κόρη, αλλά κατά βάθος πίστευα ότι άμα μπαίναμε στο σπίτι δύσκολα θα βγαίναμε πάλι και από την άλλη μεριά υπήρχε και ένα Unesco μόλις μισή ώρα μακριά μας και δεν ένιωθα καλά να το αφήσουμε …
Η Βιτεμβέργη
Στη Βιτεμβέργη του Λούθηρου θα φτάναμε στις 8:30. Εντάξει δεν θα μέναμε πολύ, αλλά εμένα μου αρκούσε μια βολτίτσα στο κέντρο της. Πόσο μεγάλο κέντρο να έχει άλλωστε μια πόλη 46.000 κατοίκων, από τις μικρότερες του tour μας; Εξάλλου κάπου έπρεπε να φάμε και βραδινό. Ας είναι στη Βιτεμβέργη.
Αυτά έλεγα από μέσα μου για να με πείσω ότι δεν είναι παράλογο να πάμε έως την Βιτεμβέργη στις 8:30 το βράδυ. Τι βράδυ δηλαδή; Μέρα θα ήταν ακόμα.
Αυτό ήταν και το δόλωμα που έριξα στην …παρέα.
«Δεν πεινάς όμως;» «Δεν πάμε Βιτεμβέργη για καμιά πίτσα που θα φτάσουμε και πιο γρήγορα απ’ ότι αν πάμε Λειψία;»
Και έτσι ψηφίστηκε αυτό το σενάριο και η απόφαση πάρθηκε.
Πράγματι στις 8:35 είμαστε παρκαρισμένες σε parking στα 200μ. από το ναό των Αγίων Πάντων, στην πόρτα του οποίου ο Μάρτινος Λούθηρος κάρφωσε τις 95 διατριβές του, το 1517, μια πράξη που βοήθησε στην πραγματοποίηση της Προτεσταντικής Μεταρρύθμισης.
Ένας δρόμος (πεζόδρομος) και δυο πλατείες είναι όλη η πόλη. Μια μικρή πόλη με ιστορία.
Πήραμε την Schlossstrasse, έναν όμορφο πεζόδρομο με λουλούδια, με ένα μικρό κανάλι στη μέση του και σπίτια εκατέρωθεν, στα οποία έχουν ζήσει διάφοροι γνωστοί και άγνωστοι άνθρωποι των γραμμάτων σύμφωνα πάντα με τις πινακίδες τους.
Ώσπου φτάσαμε στην πλατεία αγοράς της Βιτεμβέργης. Η μεγάλη πλατεία περιστοιχίζεται από αρχοντικά, έχει στο κέντρο της το Δημαρχείο του 16ου αι. με ιδιαίτερα περίτεχνη γοτθική αρχιτεκτονική πρόσοψη και μπροστά σε αυτό τα δύο μνημεία του Μαρτίνου Λούθηρου και του φίλου του Μελάχθονα.
... έχει και μια υδρόγειο λίγο φουτουριστική...
Το όλο σκηνικό έρχεται να συμπληρώσει η «Μητέρα Εκκλησία της Μεταρρύθμισης» ή αλλιώς η Εκκλησία της Αγίας Μαρίας με τους εμβληματικούς οκταγωνικούς δίδυμους πύργους της, που προβάλλει πίσω από τα αρχοντικά της πλατείας σαν το ναό της “Παναγίας του Τυν” της Πράγας. Στην εκκλησία αυτή πραγματοποιήθηκε και ο γάμος του Μάρτινου Λούθηρου με την Καθαρίνα φον Μπόρα. Ο Επαναστάτης μοναχός παντρεύτηκε μια πρώην μοναχή και κάνανε και 6 παιδιά. Αυτό από μόνο του είναι εντυπωσιακό. Εντυπωσιακότερο όμως είναι ότι κάθε χρόνο οι κάτοικοι της Βιτεμβέργης αναβιώνουν το γεγονός του γάμου με γιορτές, πανηγύρια και αναπαραστάσεις! Αρχές Ιουνίου γίνεται το φεστιβάλ πάνω στην επέτειο των γάμων του Λούθηρου. Παραλίγο να τους πετύχαινα δηλαδή.
Ο μοναχός, θεολόγος, διδάκτορας φιλόσοφος και συγγραφέας Μαρτίνος Λούθηρος θυροκόλλησε στην εξώπορτα του μητροπολιτικού ναού της Βιτεμβέργης τις 95 θέσεις του στα λατινικά, που αποτέλεσαν μια ανοιχτή επίθεση εναντίον του Παπισμού. Εγκαινιάστηκε έτσι μια νέα εποχή στη θρησκευτική και πολιτική ιστορία του δυτικού κόσμου. Εννέα χρόνια μετά το θάνατό του (του 1546) δόθηκε ελευθερία στην άσκηση της Αναμορφωμένης πίστης, η οποία βρήκε απήχηση στη Γερμανία αλλά και πολλές χώρες της βόρειας κυρίως Ευρώπης.
Έως την πλατεία έφτασε το tour μας στην πόλη. Υπήρχαν βέβαια για να δούμε και τα σπίτια των Λούθηρου και Μελάχθονα, αν προχωρούσαμε, αλλά … κάπου υπήρχε και ένα … όριο για …την κόρη μου.
Πίτσα της υποσχέθηκα στη Βιτεμβέργη και μέχρι στιγμής αγάλματα και εκκλησίες είχαμε δει. Δυο πιτσαρίες προσπεράσαμε. Μια τούρκικη και μια κλασική Ιταλική. Την Ιταλική διαλέξαμε. Πάντως γεμάτα ήταν και τα δυο μαγαζιά αν και Δευτέρα βράδυ …
Εμένα μου άρεσε αυτό το off the beaten path …
Ωραία ήταν και αυτή η βόλτα μας. Δεν θα ήταν κρίμα να τη χάναμε απλά και μόνο επειδή ήταν αργά; Και τι μ’ αυτό; Τελειώνει η ημέρα στις 8:00, το βράδυ και καλοκαίρι; Μια χαλαρή βόλτα κάναμε μετά φαγητού. Το γράφω εδώ … μήπως και το διαβάσουν και το καταλάβουν οι φίλοι και συνταξιδιώτες μου, κατά καιρούς που μου ζητούν πιο χαλαρά προγράμματα.
Η επιστροφή μας δεν ήταν εντελώς όπως τη φανταζόμουν. Η απόσταση έως τη Λειψία ήταν μεν μιας ώρας διαδρομή, αλλά όχι από δρόμο «αεροδρόμιο» που με είχε συνηθίσει η Γερμανία ως τώρα. Αν επέστρεφα πίσω στη Λειψία από Dessau ή από το πάρκο Worlitz, «αεροδρόμιο» θα ήταν ο δρόμος, αλλά τώρα ήταν και στενός και είχε και τις στροφούλες του. Βέβαια δεν συνάντησα αυτοκίνητα γεγονός που με έσπρωξε να πατήσω και λίγο παραπάνω το γκάζι σε σημείο που ανησύχησα μήπως … ένα κόκκινο φως που άστραψε ξαφνικά μέσα στη νύχτα ήταν καταγραφή ταχύτητας και υποψήφια κλήση, αλλά ευτυχώς δεν μου έχει έρθει τίποτα έως τώρα (2 μήνες μετά).
Στις 11:00 το βράδυ μπήκαμε σπίτι. Μια χαρά δηλαδή.
Άλλη άνεση πάντως το αυτοκίνητο. Πόσα είδαμε και κάναμε σήμερα … σχεδόν ούτε και εγώ δεν το πιστεύω.
post
............
Στις 2:30 η ώρα ξεκινήσαμε από Λειψία για μια … ημερήσια εκδρομή. Θα κάναμε μια μικρή διαδρομή προς το βορρά. Όχι δεν θα φτάναμε στο Βερολίνο (αν και μου είχε περάσει και αυτό απ’ το μυαλό) αλλά μόλις μια ώρα μακριά, έως το Dessau. Πολύ κοντά όμως στο Dessau βρίσκονται και κάποιοι υπέροχοι κήποι, οι Worlitz/Dessau, αλλά και η Wittenberg.
Η συνολική διαδρομή είναι τρεις ώρες. Θέλαμε μια ώρα ως το Dessau, μισή ώρα από εκεί για το πάρκο, άλλη μισή για τη Βιτεμβέργη και τέλος μια ώρα για πίσω, στη Λειψία.
Εντάξει, άνετο δεν το λες, αλλά εφικτό σίγουρα είναι! Θα πηγαίναμε και …βλέποντας και κάνοντας και … ότι προλαβαίναμε.
Dessau. Η πόλη του Bauhaus
Το Dessau είναι διάσημο για το κολέγιο αρχιτεκτονικής Bauhaus. Όπως ανέφερα σχετικά και στο κεφάλαιο της Βαϊμάρης, μετά την πολιτική απόφαση διακοπής της λειτουργίας της σχολής στη Βαϊμάρη (το 1924) αρκετές γερμανικές πόλεις εξέφρασαν ενδιαφέρον να φιλοξενήσουν τη σχολή Bauhaus. Τελικά o Gropius μετά την εκδίωξή του από τη Βαϊμάρη μετακόμισε τη σχολή του στο Dessau, πόλη πολύ περισσότερο προοδευτική και βιομηχανική. Πολλοί διάσημοι καλλιτέχνες δίδαξαν στο Dessau τα επόμενα χρόνια, ανάμεσά τους οι Walter Gropius, Paul Klee και Wassily Kandinsky.
Το κτίριο της σχολής στο Dessau καθώς και οι κατοικίες των δασκάλων (τα Meisterhaus), που σχεδίασε ο Gropius αποτέλεσαν την επιτομή της μοντέρνας αρχιτεκτονικής στη Γερμανία και κατατάσσονται στα σημαντικότερα κτίρια του 20ου αι. και αποτελούν μνημεία Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco.
Αυτά τα κτίρια ήθελα διακαώς να δω από κοντά.

Παρκάραμε πίσω από το Πανεπιστήμιο και περπατήσαμε στην οδό … Bauhaustrasse, στο τέλος της οποίας βρίσκεται το κεντρικό κτίριο της σχολής Bauhaus.


Δεξιά και αριστερά της Bauhaustrasse βρίσκονται οι διάφορες σχολές του Πανεπιστημίου σε …Bauhaus στυλ.

Ο Walter Gropius εμπνεύστηκε και δημιούργησε ένα ίδρυμα γνωστό ως Bauhaus στο Dessau, ο σχεδιασμός του οποίου διασταυρώνει την αρχιτεκτονική, την τέχνη, το βιομηχανικό σχέδιο, την τυπογραφία, τη γραφιστική και τον εσωτερικό σχεδιασμό με ένα στυλ που θα επηρεάζει για πάντα την αρχιτεκτονική.
Ο Gropius σχεδίασε με μια ασυμμετρία τα διάφορα τμήματα του κτιρίου διαχωρίζοντάς ανάλογα με τη λειτουργία τους. Τα κύρια στοιχεία του συγκροτήματος είναι η τριώροφη πτέρυγα εργαστηρίου με τη γυάλινη πρόσοψη, το ίδιο τριώροφο κτίριο για την επαγγελματική σχολή και το πενταώροφο κτίριο των στούντιο. Οι τρεις αυτές πτέρυγες συνδέονται όλες με «γέφυρες», στις οποίες βρίσκονται η Διοίκηση, ένα αμφιθέατρο, γραφεία και το γραφείο του Gropius.

Η γυάλινη πρόσοψη επιτρέπει την άποψη των εσωτερικών εργασιών, παρέχοντας σαφή εικόνα των κατασκευαστικών στοιχείων και δημιουργώντας έτσι μια εντύπωση διαφάνειας. Η κάτοψη του κτιρίου θυμίζει έλικα ελικοπτέρου, κάτοψη που χρησιμοποιήθηκε σε μεγάλο βαθμό στις γύρω περιοχές του Dessau.

Μέρος του κτιρίου ήταν κλειστό για εργασίες αλλά το υπόλοιπο μπορούσαμε να επισκεφτούμε και εκ των έσω, χωρίς όμως δυστυχώς να μπορούμε να δούμε το γραφείο του ιδρυτή Gropius.
Ξεκινήσαμε από το ισόγειο και την παρουσίαση της ιστορίας του κτιρίου, κάποιων δομικών υλικών αλλά και αντικειμένων που χρησιμοποιήθηκαν στο κεντρικό κτίριο του Bauhaus του περασμένου αιώνα.

Υπάρχουν και ξεναγήσεις συγκεκριμένες ώρες, οι οποίες φαντάζομαι ότι θα ήταν αρκετά διαφωτιστικές, τις οποίες όμως δεν πετύχαμε, οπότε η δική μας ανεξάρτητη «βόλτα» εντός του κτιρίου μαζί με το έντυπο υλικό και τις πληροφορίες από το internet με διαφώτισαν σχετικά καλά για το ρεύμα Bauhaus, τους ιδρυτές του, τη σημερινή σχολή και για το κτίριο/μνημείο Bauhaus/Dessau.





Βγαίνοντας από το κτίριο επισκεφτήκαμε την τουαλέτα του κτιρίου. Ακόμα και εδώ με γοήτευσε η απλότητα του στυλ.

Στην είσοδο του κτιρίου ήταν το highlight! Δεν ήταν άλλο από την κόκκινη πόρτα με την επιγραφή: Bauhaus. Εδώ πήραμε το χρόνο μας για τις σχετικές φωτογραφίες.


Τιμήσαμε δεόντως το μαγαζί με τα σουβενίρ. Είχε τα πάντα με logo/συνθήματα της σχολής τύπου: «Less is more” “To be or not to be an architect” “Born to Build” και πολλά άλλα ευφάνταστα, που είχαν σχέση με την αρχιτεκτονική. Ως και καρέκλες σχεδιασμένες δια χειρός των master’s είχε!
Και ναι! Ψωνίσαμε και εμείς. Όχι καρέκλες, αλλά όλα τα υπόλοιπα. Κονκάρδες, τσάντες, κασετίνες και … μολύβια σχεδίου, διότι εκτός από τη λόξα, ένα μικρό ταλεντάκι … υποβόσκει.


Η συνέχεια είχε φαγητό και γλυκό στην καντίνα του κτιρίου. Δεν μας έκανε καρδιά να φύγουμε από το χώρο, αλλά παράλληλα ήταν και ωραία και το περιβάλλον και η ατμόσφαιρα γενικά.

Και μπορεί το κτίριο Bauhaus Dessau να μην είναι landmark τύπου Κολοσσαίου ή Πύργου του Άιφελ, αλλά είναι όμως στη δική μου bucket list και το ευχαριστήθηκα σαν να ήταν εξίσου διάσημο.

Εεε? Δεν το βλέπετε και εσείς; Το έχω «μεταφέρει» λιγάκι;

Δεν είμαι αρχιτέκτονας, αλλά η αρχιτεκτονική με γοητεύει ως τέχνη όπως και η ζωγραφική, ίσως και περισσότερο. Έτσι κατά τις Eurotravel εξορμήσεις μου εκτός από τις Πινακοθήκες κυνηγώ να δω και διάσημα αρχιτεκτονικά έργα. Σε αυτό το ταξίδι γνώρισα και θαύμασα έργα κορυφαίων αρχιτεκτόνων (Bauhaus και μη) του 20ου αι., όπως των Gropius, Meis Van Der Rohe (η βίλλα στο Brno), Frank Cherry (το “dancing house”).
Κλείνοντας το κεφάλαιο Bauhaus, του οποίου κατά κάποιο τρόπο με αφορμή την επίσκεψή μου αυτή του έκανα και λίγο αφιέρωμα, θα ήθελα να αναφερθώ και στον Έλληνα εκπρόσωπο της σχολής, τον Ιωάννη Δεσποτόπουλο, ο οποίος σπούδασε στο Bauhaus της Βαϊμάρης, δίδαξε στο ΕΜΠ και στο Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης, διετέλεσε μέλος των Ακαδημιών Τέχνης σε Μόναχο και Βερολίνο και δημιούργησε πολλά έργα του σε Ελλάδα και Σουηδία με αντιπροσωπευτικότερα το Ωδείο Αθηνών και το νοσοκομείο Σωτηρία της Αθήνας.
Φεύγοντας από το κεντρικό κτίριο Bauhaus πήραμε ξανά την Bauhausstrasse, δρόμος που οδηγούσε στο αυτοκίνητό μας. Τώρα (ύστερα από την επίσκεψή μου) αναγνώρισα και το κτίριο των στούντιο που στέγαζε τους φοιτητές και τους κατώτατους δασκάλους … 28 στούντιο / διαμερίσματα με εμβαδόν 20τ.μ. Αποτελεί την πενταώροφη τρίτη πτέρυγα του κυρίως κτιρίου.

Εκατέρωθεν του δρόμου βρίσκονται το τμήμα Αρχιτεκτονικής, Διαχείρισης εγκαταστάσεων και Γεω-πληροφοριών, το τμήμα Σχεδιασμού και άλλες σύγχρονες εγκαταστάσεις.



Αυτό είναι το Ινστιτούτο Τοπογραφίας και Γεω-πληροφορικής ...


Και αυτό … (φαίνεται άλλωστε) … το Café am Campus...

Αυτό το Γραφείο ευρέσεως εργασίας …

Αυτό είναι η Σχολή Σχεδίου … (το παγκάκι ήθελα να βγάλω και κατά λάθος έβγαλα τη Σχολή, εξ’ ου και το δέντρο μες τη μέση


Πήραμε το αυτοκίνητο κατευθυνόμενοι προς τα σπίτια των masters. Κλειστά θα ήταν τέτοια ώρα, αφού είχαμε «φάει» πολλή ώρα στο κυρίως κτίριο και τώρα είχε πάει σχεδόν 6:00 η ώρα, αλλά όλο και κάτι θα βλέπαμε.
Και είδαμε … τα σπίτια των master δασκάλων όπως των Kandinski, Klee…

Το ανέφερα και νωρίτερα και επιβεβαιώνω τώρα: Ναι, πρόκειται για τους γνωστούς ζωγράφους Kandinski και Klee, οι οποίοι δίδαξαν στη σχολή Bauhaus. O Kandinski κλήθηκε να αναλάβει το εργαστήριο τοιχογραφίας και ο Klee υπήρξε αρχικά «δάσκαλος των μορφών» και έκανε και διαλέξεις με θέμα την καλλιτεχνική φόρμα.
Και εδώ φυσικά κυριαρχούν οι λιτές γραμμές και το χρώμα σε σπίτια χτισμένα μέσα στο δάσος. Πολλά σπίτια ήταν υπό ανακαίνιση και δεν είμαι σίγουρη αν και εντός ωραρίου του θα μπορούσαμε να τα δούμε και εκ των έσω. Εγώ πάντως ήμουν ευχαριστημένη και έτσι.



Το Dessau χρηματοδότησε τα σπίτια που σχεδίασε ο Gropius για τους δασκάλους του Bauhaus, οι οποίοι τα νοίκιαζαν από την πόλη. Ο Gropius και η σύζυγός του Ise ζούσαν στο μεγαλύτερο ακίνητο και οι δάσκαλοι στα διπλανά τρία στη σειρά ημιανεξάρτητα σπίτια, όλα με πανομοιότυπες κατόψεις.
Και ενώ όλα αυτά σχεδιάστηκαν για να ζουν οι δάσκαλοι παράλληλα αποτέλεσαν και πρότυπα σπίτια για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
Τα σπίτια, κρυμμένα σε πευκοδάση, είναι σε εξαιρετική κατάσταση και αναδεικνύουν αυτές τις χαρακτηριστικές καθαρές γραμμές Bauhaus.
Αυτά τα σπίτια πήραν το όνομά τους από τις διακεκριμένες προσωπικότητες που ζούσαν σε αυτά: Gropius, Muche/Schlemmer, Kandinsky/Klee και Moholy-Nagy/Feininger. Το τελευταίο (Feininger House) είναι ένα μουσείο για τον συνθέτη Kurt Weill, γεννήθηκε στο Dessau το 1900.

Όταν φτιάχνεις σπίτι απέναντι από του Gropius δεν θα μπορούσε να μην είναι σε άλλο στυλ πέραν του Bauhaus…

… όπως και οι πολυκατοικίες που προσπερνάγαμε βγαίνοντας από την πόλη είχαν άρωμα Bauhaus. Δεν θα μπορούσαν και αλλιώς. Στο Dessau βρίσκονται.

Ο κήπος Dessau / Worlitz
Η ώρα ήταν 6:10 όταν άνοιξα τη μίζα για να φύγουμε από το Dessau. Φαίνεται πολύ αργά για τα άλλα δυο αξιοθέατα του προγράμματός μου. Ναι! Είχα και άλλα στο πρόγραμμα. Οι μικρές όμως αποστάσεις και το ότι νυχτώνει και αρκετά αργά θα μας επέτρεπαν πίστευα να επισκεφτούμε τα επόμενα …Unesco της ημέρας. Εξάλλου δεν είναι δυνατόν να τελειώσει η ημέρα μας από τώρα. Είναι μόλις 6:00 το απόγευμα!
Μισή ώρα αργότερα είμαστε παρκαρισμένες στο Worlitz, έξω από την είσοδο του πάρκου Worlitz/Dessau.

Λίγο αργά για πάρκο, αλλά είχαμε ακόμα γεμάτες δυο ώρες μέρα για να το δούμε, έως ότου θεωρητικά κλείσει. Το πάρκο «κλείνει» όταν νυχτώσει.
Οι κήποι Worlitz δημιουργήθηκαν τον 18ο αι. από τον Δούκα της Σαξονίας-Άνχαλτ Leopold III. Ο Δούκας επηρεασμένος από την Αγγλία και την Ιταλία, χώρες στις οποίες έζησε, δημιούργησε ένα Αγγλικό τοπίο με Ιταλικές πινελιές, σε μια ιδιοκτησία του 140τ.χλμ. πάνω σε ένα κανάλι του Έλβα ποταμού.
Το αποτέλεσμα είναι ένα καλά μελετημένο σύστημα μονοπατιών, καναλιών, λιμνών, κτιρίων, γλυπτών και άλσεων μέσα σε ένα φυσικό δασώδες σκηνικό εκπληκτικής ομορφιάς.
Οι πρώτες εικόνες που αντικρίσαμε σχεδόν από το parking και το πρώτο γεφυράκι ήταν αυτές…

Αποσβολωτικές!
Ένα αρκετά μεγάλο κομμάτι του πάρκου με πολύ χαρακτηριστικά σημεία του θα μπορούσαμε άνετα να το περπατήσουμε. Είχα σημειώσει μια κυκλική διαδρομή προκειμένου να δούμε τα ομορφότερα σημεία. Η διαδρομή αυτή περιλάμβανε και γεφύρια και κανάλια αλλά και βάρκες / πλατφόρμες, που λειτουργούν σαν γέφυρες που σε περνούν σε διάφορα νησάκια.
Αλλά λογάριαζα χωρίς τον τιμονιέρη …
Αυτές οι πλατφόρμες που έβλεπα στο internet πίστευα ότι ήταν αυτοδιαχειριζόμενες, αλλά… δεν ήταν. Ήθελε και καπετάνιο το σκάφος! Και τέτοια ώρα που ήρθαμε είχε … σχολάσει ο καπετάνιος. Οπότε έπρεπε να ξεχάσουμε την απέναντι όχθη.

Πήραμε το κεντρικό μονοπάτι που οδηγούσε στο παλάτι του Λεοπόλδου.

Το παλάτι αυτό αποτέλεσε ένα επαναστατικό αρχιτεκτονικό επίτευγμα για την εποχή. Είχε καταφέρει να “ξεφύγει” από το μπαρόκ της εποχής, από τις πομπώδεις προσόψεις και την περίτεχνη γλυπτική. Ήταν το πρώτο νεοκλασικό που χτίστηκε στη Γερμανία και για αυτό το λόγο είναι ένα από τα πιο διάσημα κτίρια στη Γερμανική αρχιτεκτονική ιστορία.


Την ομοιότητα με τον Λευκό Οίκο της Ουάσιγκτον την βλέπετε; Είναι γιατί το παλάτι του Λεοπόλδου επηρέασε τον σχεδιασμό του Λευκού Οίκου, ο θεμέλιος λίθος του οποίου (Λ. Οίκου) μπήκε 20 χρόνια μετά.
Είδαμε και ένα «περίπτερο» που σε νορμάλ ώρα είναι εστιατόριο, είδαμε μικρά μονοπατάκια, γεφυράκια, κανάλια, παγκάκια και ότι άλλο συναντάς στα πάρκα, αλλά και ξέφωτα, αγάλματα, εντυπωσιακά τεράστια δέντρα, απέραντες εκτάσεις γρασιδιού και λίμνες, που δεν συναντάς συχνά και που έκαναν το πάρκο …μοναδικό. Λόγω αυτού του εξαιρετικού σχεδιασμού τοπίου το Dessau/Worlitz Garden χαρακτηρίστηκε μνημείο Παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco.






Λίγο κόσμο συναντήσαμε. Ένα ζευγάρι, ένα σκύλο με το αφεντικό του και ένα παιδί μόνο του (???). Ήταν μια ώρα ήσυχη, ο ορισμός της γαλήνης!

Είδαμε και κάποια σημεία must see του πάρκου, όπως τη συναγωγή …

Και από μακριά, το νυμφαίο (ιερό αφιερωμένο στις νύμφες των λιμνών)…

… γιατί ο Λεοπόλδος είχε και μια αδυναμία και στα ελληνορωμαϊκά.
Ας το καλό … ήθελα να κάνω τη μεγάλη βόλτα και να ταξιδέψουμε με τις πλατφόρμες … όσο να ’ναι είναι ιδιαίτερες …

Αφού περπατήσαμε ότι μονοπάτι περπατιώταν χωρίς να μπορέσουμε να περάσουμε σε κάποιο νησάκι, καθίσαμε σε μια όχθη, σε ένα μικρό μόλο για να κάνουμε πικ-νικ (λέμε τώρα). Κάτι ριζογκοφρετάκια από το προχθεσινό Zabka, κάτι κρουασανάκια από το χθεσινό πρωινό, ένα αναψυκτικό από το πρωινό φούρνο της Λειψίας. Κάναμε και μια video-κλήση και στον μπαμπά της οικογένειας για να σπάσουμε λίγο … την ησυχία

Δεν ξέρω αν οι κήποι αυτοί του Worlitz είναι ομορφότεροι από τους άλλους των Lednice/Valtice της Τσεχίας που πήγαμε, αλλά σίγουρα είναι πιο … ρομαντικοί και το λέω αυτό ας μην έκανα βαρκάδα.


Η ώρα πήγε 8:00 το βράδυ. Κάποιος άλλος στη θέση μου πιθανώς να έλεγε «Τέρμα για σήμερα». Τέτοια ώρα και ενώ είμαστε μια ώρα μακριά από το κατάλυμά μας, θα έπρεπε να «μαζευτούμε».
Όχι όμως, δεν το κάναμε ακόμα.

Για λίγο σκεφτήκαμε να γυρίσουμε σπίτι, να αλλάξουμε και να πάμε Λειψία για βραδινή βόλτα. Φοιτητούπολη είναι, όλο και κάτι ενδιαφέρον θα βρίσκαμε. Για να είμαι ειλικρινής αυτό το σενάριο ψήφισε η κόρη, αλλά κατά βάθος πίστευα ότι άμα μπαίναμε στο σπίτι δύσκολα θα βγαίναμε πάλι και από την άλλη μεριά υπήρχε και ένα Unesco μόλις μισή ώρα μακριά μας και δεν ένιωθα καλά να το αφήσουμε …
Η Βιτεμβέργη
Στη Βιτεμβέργη του Λούθηρου θα φτάναμε στις 8:30. Εντάξει δεν θα μέναμε πολύ, αλλά εμένα μου αρκούσε μια βολτίτσα στο κέντρο της. Πόσο μεγάλο κέντρο να έχει άλλωστε μια πόλη 46.000 κατοίκων, από τις μικρότερες του tour μας; Εξάλλου κάπου έπρεπε να φάμε και βραδινό. Ας είναι στη Βιτεμβέργη.
Αυτά έλεγα από μέσα μου για να με πείσω ότι δεν είναι παράλογο να πάμε έως την Βιτεμβέργη στις 8:30 το βράδυ. Τι βράδυ δηλαδή; Μέρα θα ήταν ακόμα.
Αυτό ήταν και το δόλωμα που έριξα στην …παρέα.
«Δεν πεινάς όμως;» «Δεν πάμε Βιτεμβέργη για καμιά πίτσα που θα φτάσουμε και πιο γρήγορα απ’ ότι αν πάμε Λειψία;»
Και έτσι ψηφίστηκε αυτό το σενάριο και η απόφαση πάρθηκε.
Πράγματι στις 8:35 είμαστε παρκαρισμένες σε parking στα 200μ. από το ναό των Αγίων Πάντων, στην πόρτα του οποίου ο Μάρτινος Λούθηρος κάρφωσε τις 95 διατριβές του, το 1517, μια πράξη που βοήθησε στην πραγματοποίηση της Προτεσταντικής Μεταρρύθμισης.

Ένας δρόμος (πεζόδρομος) και δυο πλατείες είναι όλη η πόλη. Μια μικρή πόλη με ιστορία.
Πήραμε την Schlossstrasse, έναν όμορφο πεζόδρομο με λουλούδια, με ένα μικρό κανάλι στη μέση του και σπίτια εκατέρωθεν, στα οποία έχουν ζήσει διάφοροι γνωστοί και άγνωστοι άνθρωποι των γραμμάτων σύμφωνα πάντα με τις πινακίδες τους.

Ώσπου φτάσαμε στην πλατεία αγοράς της Βιτεμβέργης. Η μεγάλη πλατεία περιστοιχίζεται από αρχοντικά, έχει στο κέντρο της το Δημαρχείο του 16ου αι. με ιδιαίτερα περίτεχνη γοτθική αρχιτεκτονική πρόσοψη και μπροστά σε αυτό τα δύο μνημεία του Μαρτίνου Λούθηρου και του φίλου του Μελάχθονα.

... έχει και μια υδρόγειο λίγο φουτουριστική...

Το όλο σκηνικό έρχεται να συμπληρώσει η «Μητέρα Εκκλησία της Μεταρρύθμισης» ή αλλιώς η Εκκλησία της Αγίας Μαρίας με τους εμβληματικούς οκταγωνικούς δίδυμους πύργους της, που προβάλλει πίσω από τα αρχοντικά της πλατείας σαν το ναό της “Παναγίας του Τυν” της Πράγας. Στην εκκλησία αυτή πραγματοποιήθηκε και ο γάμος του Μάρτινου Λούθηρου με την Καθαρίνα φον Μπόρα. Ο Επαναστάτης μοναχός παντρεύτηκε μια πρώην μοναχή και κάνανε και 6 παιδιά. Αυτό από μόνο του είναι εντυπωσιακό. Εντυπωσιακότερο όμως είναι ότι κάθε χρόνο οι κάτοικοι της Βιτεμβέργης αναβιώνουν το γεγονός του γάμου με γιορτές, πανηγύρια και αναπαραστάσεις! Αρχές Ιουνίου γίνεται το φεστιβάλ πάνω στην επέτειο των γάμων του Λούθηρου. Παραλίγο να τους πετύχαινα δηλαδή.



Ο μοναχός, θεολόγος, διδάκτορας φιλόσοφος και συγγραφέας Μαρτίνος Λούθηρος θυροκόλλησε στην εξώπορτα του μητροπολιτικού ναού της Βιτεμβέργης τις 95 θέσεις του στα λατινικά, που αποτέλεσαν μια ανοιχτή επίθεση εναντίον του Παπισμού. Εγκαινιάστηκε έτσι μια νέα εποχή στη θρησκευτική και πολιτική ιστορία του δυτικού κόσμου. Εννέα χρόνια μετά το θάνατό του (του 1546) δόθηκε ελευθερία στην άσκηση της Αναμορφωμένης πίστης, η οποία βρήκε απήχηση στη Γερμανία αλλά και πολλές χώρες της βόρειας κυρίως Ευρώπης.
Έως την πλατεία έφτασε το tour μας στην πόλη. Υπήρχαν βέβαια για να δούμε και τα σπίτια των Λούθηρου και Μελάχθονα, αν προχωρούσαμε, αλλά … κάπου υπήρχε και ένα … όριο για …την κόρη μου.
Πίτσα της υποσχέθηκα στη Βιτεμβέργη και μέχρι στιγμής αγάλματα και εκκλησίες είχαμε δει. Δυο πιτσαρίες προσπεράσαμε. Μια τούρκικη και μια κλασική Ιταλική. Την Ιταλική διαλέξαμε. Πάντως γεμάτα ήταν και τα δυο μαγαζιά αν και Δευτέρα βράδυ …
Εμένα μου άρεσε αυτό το off the beaten path …


Ωραία ήταν και αυτή η βόλτα μας. Δεν θα ήταν κρίμα να τη χάναμε απλά και μόνο επειδή ήταν αργά; Και τι μ’ αυτό; Τελειώνει η ημέρα στις 8:00, το βράδυ και καλοκαίρι; Μια χαλαρή βόλτα κάναμε μετά φαγητού. Το γράφω εδώ … μήπως και το διαβάσουν και το καταλάβουν οι φίλοι και συνταξιδιώτες μου, κατά καιρούς που μου ζητούν πιο χαλαρά προγράμματα.
Η επιστροφή μας δεν ήταν εντελώς όπως τη φανταζόμουν. Η απόσταση έως τη Λειψία ήταν μεν μιας ώρας διαδρομή, αλλά όχι από δρόμο «αεροδρόμιο» που με είχε συνηθίσει η Γερμανία ως τώρα. Αν επέστρεφα πίσω στη Λειψία από Dessau ή από το πάρκο Worlitz, «αεροδρόμιο» θα ήταν ο δρόμος, αλλά τώρα ήταν και στενός και είχε και τις στροφούλες του. Βέβαια δεν συνάντησα αυτοκίνητα γεγονός που με έσπρωξε να πατήσω και λίγο παραπάνω το γκάζι σε σημείο που ανησύχησα μήπως … ένα κόκκινο φως που άστραψε ξαφνικά μέσα στη νύχτα ήταν καταγραφή ταχύτητας και υποψήφια κλήση, αλλά ευτυχώς δεν μου έχει έρθει τίποτα έως τώρα (2 μήνες μετά).
Στις 11:00 το βράδυ μπήκαμε σπίτι. Μια χαρά δηλαδή.
Άλλη άνεση πάντως το αυτοκίνητο. Πόσα είδαμε και κάναμε σήμερα … σχεδόν ούτε και εγώ δεν το πιστεύω.
post