Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.499
- Likes
- 31.327
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Annevoie-Rouillon, Dinant, Château Vêves, Arlon
- Ville Haute Λουξεμβούργο, η βραδινή άφιξη
- Πρωινή βόλτα στο Kirchberg
- Ville Haute-Grund-Plateau du Saint Esprit-Cité Judiciaire
- Απογευματινή βόλτα στο Clausen
- Château de Vianden
- Château de Bourscheid και Esch-sur-Sûre
- Wéris, Durbuy και η επιστροφή στη Γάνδη
- Château d΄ Ooidonk
- Malo-les-Bains Δουνκέρκη
- Γνωρίζοντας τη Δουνκέρκη
- Ville de Bergues
- Νυχτοπερπατήματα στη Lille
Γνωρίζοντας τη Δουνκέρκη
Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2019
Η Δουνκέρκη είναι, πάνω απ΄ όλα, ιστορική πόλη αλλά και σημαντικό λιμάνι στην περιφέρεια Hautes-de-France, επί της γαλλικής ακτής στη Μάγχη, κοντά στα βελγικά σύνορα. Σύμφωνα με απογραφή του 2016 η πόλη έχει 91.412 κατοίκους. Πρώτη αναφορά στην πόλη γίνεται το 1067, ως Dunkerk (εκκλησία στους Dunes=αμμόλοφους). Η Δουνκέρκη πολιορκήθηκε και ελευθερώθηκε 6 φορές κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα και πάντα βρισκόταν στο επίκεντρο των συγκρούσεων μεταξύ Γάλλων, Ισπανών, Άγγλων και Ολλανδών, πριν τελικά κατακτηθεί οριστικά από τη Γαλλία, το 1662.
Ο Λουδοβίκος XIV είχε κάνει σημαντικές οχυρώσεις στην πόλη, ώστε η Δουνκέρκη να αποτελεί ισχυρή και ασφαλή βάση για τον Jean Bart (θα τον συναντήσουμε στη συνέχεια της ιστορίας) και για άλλους ναυτικούς-πειρατές που λεηλατούσαν τα περαστικά πλοία. Το 1713, αναγκάστηκαν από τη συνθήκη της Ουτρέχτης να κατεδαφίσουν τις οχυρώσεις. Το λιμάνι της Δουνκέρκης χρησιμοποιήθηκε εκτενώς κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου από τις βρετανικές δυνάμεις. Η πόλη γνώρισε σοβαρό βομβαρδισμό. Όσο για τα γεγονότα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου έχουν αναλυθεί στο προηγούμενο κεφάλαιο.
Σήμερα, η πόλη αποτελεί το τρίτο μεγαλύτερο γαλλικό λιμάνι-μετά τη Χάβρη και τη Μασσαλία-και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό ως οικονομία από την επεξεργασία τροφίμων, τη διύλιση του πετρελαίου, την κατασκευή πλοίων, τη χημική βιομηχανία αλλά και από τον τομέα του χάλυβα.
Πλησιάζοντας με το αυτοκίνητο στο λιμάνι (Port du Bassin du Commerce), περάσαμε από την Place de la Victoire με την Colonne de la Victoire. H στήλη στήθηκε το 1893 γιορτάζοντας την άρση της πολιορκίας της Δουνκέρκης, πριν 100 χρόνια. Δυστυχώς, δε διαθέτω φωτογραφία γιατί πιάστηκα απροετοίμαστη και δεν πρόλαβα να την φωτογραφίσω. Ακολουθώντας τη Rue du Leughanaer, φτάσαμε στο Port du Bassin du Commerce και παρκάραμε το αυτοκίνητο στην Quai des Hollandais. Αυτός ο δρόμος διαθέτει μια νησίδα, η οποία στολίζεται με δέντρα, λουλούδια και γκαζόν, αλλά και έναν παράδρομο, στον οποίο υπάρχουν πολλές θέσεις στάθμευσης. Λόγω Σαββάτου υπήρχε ελεύθερος χώρος και το parking ήταν δωρεάν. O καιρός ήταν θαυμάσιος, ο ουρανός γαλανός και στο λιμάνι επικρατούσε γαλήνη και ηρεμία.
Ξεκινήσαμε να περπατάμε κατά μήκος του λιμανιού παρατηρώντας τα αμέτρητα ιστιοφόρα που ήταν αραγμένα στην ασφάλεια αυτής της κλειστής λεκάνης, η οποία οριοθετείται στο ένα της άκρο από το Communauté Urbain de Dunkerque
και στο άλλο άκρο της από το Restaurant Edito
και την Place du Minck, η οποία διαχωρίζει το Port du Bassin du Commerce από το άλλο λιμάνι της πόλης.
Στην άκρη της Place du Minck στέκεται ένας οκταγωνικός Πύργος, ύψους 30 μέτρων, ο Tour du Leughenaer, ο οποίος ανεγέρθηκε το 1405, ανήκει στα παλαιότερα μνημεία της πόλης, και κυριαρχεί στο λιμάνι. Ο Πύργος χρησίμευσε ως βάση για τον πρώτο φάρο που ξεκίνησε να λειτουργεί το 1793. Διάφοροι θρύλοι λένε ότι ο Πύργος χρησιμοποιήθηκε για να μεταδίδει ψευδή μηνύματα, εξαπατώντας τα διερχόμενα πλοία ώστε να πέσουν θύματα λεηλασιών. Έχει χαρακτηριστεί ιστορικό μνημείο από το 1995.
Στην απέναντι πλευρά του λιμανιού την προσοχή μας τράβηξαν δύο τεράστια πλοία, αραγμένα μπροστά από το Musée Portuaire Dunkerque.
Το κατακόκκινο Sandettié είναι το τελευταίο γαλλικό σκάφος-φάρος και σήμερα αποτελεί μέρος της συλλογής του λιμανιού της Δουνκέρκης. Έχει κατοχυρωθεί ως ιστορικό μνημείο από τις 17 Μαρτίου του 1997. Το πλήρωμα του πλοίου απαρτιζόταν από οκτώ άνδρες, οι οποίοι ήταν υπεύθυνοι για τη διατήρηση του συστήματος φωτισμού σε καλή κατάσταση, για τη διεξαγωγή και μετάδοση μετεωρολογικών μετρήσεων και ακόμη για την επιτήρηση των διερχόμενων πλοίων.
Εντυπωσιακότερο, όμως, είναι το Duchesse Anne, το τελευταίο εναπομείναν πλοίο υπό γαλλική σημαία. Το πλοίο ήταν γερμανικό (1901-1946) και χρησιμοποιήθηκε ως εκπαιδευτικό για νέους επίδοξους ναυτικούς. Παραδόθηκε στη Γαλλία ως αποζημίωση, μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, και τότε μετονομάστηκε σε Duchesse Anne. Έχει χαρακτηριστεί, και αυτό, ιστορικό μνημείο από τις 5 Νοεμβρίου του 1982.
Στην καρδιά της Citadelle, του πρώην ιστορικού τμήματος της πόλης της Δουνκέρκης, σε μια πρώην αποθήκη καπνού του 19ου αιώνα, το Musée Portuaire Dunkerque ταξιδεύει τους επισκέπτες στην ιστορία του λιμανιού. Το “ταξίδι” πραγματοποιείται μέσα σε τέσσερις αιώνες και κατά τη διάρκειά του ο κόσμος μαθαίνει για τη σκληρή δουλειά όλων εκείνων που βοήθησαν στην κατασκευή και την επέκταση του λιμανιού και της περιοχής του. Από την Ισλανδία έως το Ακρωτήριο Χορν και από την Αφρική έως την Ασία, οι ναυτικοί της Δουνκέρκης έχουν τολμήσει να κατακτήσουν τις επτά θάλασσες.
Το Communauté Urbain de Dunkerque, στην άκρη του λιμανιού, είναι ένα πολύ εντυπωσιακό κτίριο στο οποίο φιλοξενείται μια αστική και διακοινοτική δομή με αρμοδιότητες όπως: η στέγαση, η οικονομική ανάπτυξη, η ενέργεια, η ύδρευση και αποχέτευση, η διαχείριση αποβλήτων, η τεχνολογία και οι επικοινωνίες και πολλά άλλα.
Στη συνέχεια, ακολουθώντας τη Rue Faulconnier, φτάσαμε στην Place Charles Valentin. O Charles Valentin-εκτός άλλων ιδιοτήτων-διετέλεσε δήμαρχος της πόλης και έτσι η Πλατεία φέρει το όνομά του, από τις 6 Ιουλίου του 1946.
Η Πλατεία ήταν εντελώς έρημη, αλλά εδώ την παράσταση κλέβει το Hôtel de Ville de Dunkerque, δηλαδή το Δημαρχείο της πόλης, το οποίο γνώρισε την καταστροφή κατά τη διάρκεια των δύο Παγκοσμίων Πολέμων, αλλά αποκαταστάθηκε, και σήμερα είναι ένα στολίδι για την πόλη. Το Καμπαναριό του κηρύχθηκε, το 2005, Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Το σημερινό Δημαρχείο απέχει πολύ από την εικόνα του πρώτου Δημαρχείου που έστεκε στο ίδιο σημείο από το 1233. Εκτός από τις καταστροφές που υπέστη κατά τους δύο Παγκoσμίους Πολέμους, το κτίριο στο πέρασμα των αιώνων γνώρισε φθορές, πυρκαγιές, ανακατασκευές, όλα αυτά δηλαδή που συνοδεύουν τέτοια οικοδομήματα κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Η πρόσοψη διαθέτει αγάλματα έξι ανδρών που σημάδεψαν την ιστορία της πόλης. Το στιλ του είναι φλαμανδικό αναγεννησιακό και η δομή του αποτελεί μείγμα από κόκκινο τούβλο και πέτρα. Στην κύρια πρόσοψη είδαμε το ιππικό άγαλμα του Λουδοβίκου XIV.
Διάβασα, ότι κατά τη διάρκεια του καρναβαλιού ο δήμαρχος και οι σύμβουλοί του βγαίνουν στα μπαλκόνια και ρίχνουν καπνιστές ρέγγες στο πλήθος. @Señor_Nada γνωρίζεις αν ισχύει κάτι τέτοιο? Γιατί και στην Πάτρα πέταγαν κάποτε χιλιάδες σοκολάτες στο πλήθος, αλλά αυτό το έθιμο έχει σταματήσει εδώ και πάρα πολλά χρόνια.
Απέναντι από το Δημαρχείο στέκεται ένα πολύ ιδιαίτερο, στρογγυλό, ψηλό κτίριο κατοικιών.
Ακολουθήσαμε τον κεντρικό δρόμο Rue Clemenceau,
στον οποίο ορθώνεται ένα ακόμη Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Στα δεξιά του δρόμου, το Καμπαναριό της Δουνκέρκης είναι ένα ιστορικό μνημείο, το οποίο κατασκευάστηκε γύρω στο 1440 στη θέση ενός παλιού παρατηρητηρίου. Ο Πύργος των 58 μέτρων είναι χτισμένος με τούβλα, σε γοτθικό στιλ και αρχικά ήταν συνδεδεμένος με την Église Saint-Eloi, η οποία στέκεται ακριβώς απέναντί του, χρησιμεύοντας ως Καμπαναριό της.
Το 1558, οι Γάλλοι εισέβαλαν στην πόλη και έκαψαν την εκκλησία. Μόνον ο Πύργος παρέμεινε. Η εκκλησία ξαναχτίστηκε, αλλά ο Πύργος παρέμεινε πλέον απομονωμένος. Το 1782, το Καμπαναριό διαχωρίστηκε, οριστικά και αμετάκλητα, από την εκκλησία με έναν δρόμο, τη σημερινή Rue Clemenceau. Σήμερα, εξακολουθεί να λειτουργεί ως Καμπαναριό και φιλοξενεί μεγάλη συλλογή από 48 καμπάνες, καθώς και μια καμπάνα βάρους 7 τόνων που ονομάζεται Jean Bart. Ο Πύργος είναι επισκέψιμος και προσφέρει εκπληκτική θέα στην πόλη.
Στη βάση του Πύργου είδαμε το μνημείο το οποίο είναι αφιερωμένο στη μνήμη των νεκρών του Μεγάλου Πολέμου.
Η Église Saint-Eloi ήταν ανοιχτή και μπήκαμε στο εσωτερικό της. Η εκκλησία διαθέτει καταπληκτικά βιτρό παράθυρα και ένα εντυπωσιακό εκκλησιαστικό όργανο.
Όπως ελέχθη πιο πριν, η εκκλησία καταστράφηκε από την εισβολή των Γάλλων, με επικεφαλής τον Paul de la Barthe de Thermes. Η ανακατασκευή της άρχισε γύρω στο 1560, αλλά λόγω έλλειψης κονδυλίων οι εργασίες σταμάτησαν το 1585. Τελικά, στο πέρασμα των χρόνων, η Église Saint-Eloi κατάφερε να ολοκληρωθεί μετά από πολλές τροποποιήσεις και αλλαγές, ώσπου κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου υπέστη σοβαρές ζημιές. Στην εκκλησία είναι θαμμένος ο Jean Bart φημισμένος από τη μάχη του Texel. Το 1916 χαρακτηρίστηκε ως ιστορικό μνημείο.
Όλα τα καταστήματα στη Rue Clemenceau ήταν κλειστά και ο δρόμος, αν και κεντρικός, ήταν σχεδόν έρημος.
Λίγα μέτρα μετά την εκκλησία βρίσκεται η Place Jean Bart, η καρδιά της πόλης. Ερημιά και στην Πλατεία. Όλα τα μαγαζιά που την περιβάλλουν ήταν, επίσης, κλειστά. Δεν μπορέσαμε να εντοπίσουμε ούτε ένα τουριστικό κατάστημα για να αγοράσουμε έστω ένα μαγνητάκι για τη συλλογή μας.
Μόνος και έρημος έστεκε και ο Jean Bart στη μέση της Πλατείας. Ποιος ήταν όμως ο Jean Bart?
Ο Jean Bart, λοιπόν, ήταν Γάλλος ναυτικός που γεννήθηκε στη Δουνκέρκη το 1650 από ναυτική οικογένεια και έχει περιγραφεί ποικιλοτρόπως: από ψαράς μέχρι κουρσάρος. Ως νέος υπηρέτησε στο Ολλανδικό Ναυτικό, αλλά όταν ξέσπασε ο πόλεμος μεταξύ Γαλλίας και Ηνωμένων Επαρχιών (United Provinces of the Netherlands), το 1672, μπήκε στο Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό και έγινε αρχηγός των Dunkirk Privateers (επιδρομείς κατά εμπορικών πλοίων) δείχνοντας μεγάλη γενναιότητα, γεγονός που οδήγησε τον Λουδοβίκο XIV να τον στείλει σε ειδική αποστολή στη Μεσόγειο όπου και κέρδισε μεγάλη διάκριση. Στη συνέχεια της καριέρας του εξελίχθηκε σε Καπετάνιο και Ναύαρχο. Έκανε τις μεγαλύτερες επιτυχίες κατά τη διάρκεια του πολέμου των 9 χρόνων (1688-1697) που συχνά ονομάζεται Πόλεμος της Μεγάλης Συμμαχίας.
Τον Ιούνιο του 1694, ο Jean Bart γίνεται ο ήρωας της Γαλλίας, μετά τη μάχη του Texel. Η Γαλλία λόγω κακής συγκομιδής στερείται σιτηρών, άρα και τροφής και η πείνα στέλνει στον θάνατο πάνω από 2 εκατομμύρια ανθρώπους. Έτσι, η Γαλλία πρέπει επειγόντως να εισάγει μεγάλες ποσότητες σιτηρών, από χώρες όπως: η Πολωνία, η Σουηδία και η Δανία. Ένας τεράστιος στόλος 120 πλοίων με σιτάρι, χωρίς να περιμένει την άφιξη της μοίρας υποστήριξης του Bart, ξεκινάει για τη Γαλλία υπό την προστασία μόνο τριών (3) ουδέτερων πολεμικών πλοίων (2 Δανέζικα και 1 Σουηδικό).
Οι Ολλανδοί κουρσάροι καταλαμβάνουν τα φορτωμένα με σιτηρά πλοία. Ο Jean Bart, φτάνοντας με τη συνοδεία του, τους βρίσκει πριν το Ολλανδικό νησί Texel και επιτίθεται στην Ολλανδική Ναυαρχίδα Hidde de Vries. Μετά από άγριες μάχες, ο Bart σώζει τα γαλλικά πλοία και τα οδηγεί πίσω στη Δουνκέρκη γλιτώνοντας τον γαλλικό λαό από την πείνα. Για αυτό το κατόρθωμά του τιμήθηκε από τον Λουδοβίκο XIV και ο Καπετάνιος Βart έγινε Chevalier Bart (Ιππότης).
Πολλοί θρύλοι μιλούν για το θάρρος του δημοφιλούς ήρωα του Γαλλικού Ναυτικού. Η πόλη της Δουνκέρκης έχει τιμήσει τη μνήμη του ανεγείροντας το άγαλμά του στο κέντρο της πόλης. Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν το 70% της Δουνκέρκης καταστράφηκε, το άγαλμα δεν έπαθε τίποτα. Περισσότερα από 27 πλοία του Γαλλικού Ναυτικού, για μια περίοδο 200 ετών, έχουν φέρει το όνομα Jean Bart.
Η Rue de la Marine είναι ένας δρόμος που ξεκινάει από την Place Jean Bart και καταλήγει στην είσοδο του Centre Marine, του εμπορικού κέντρου της πόλης. Είναι ένας διπλός πεζόδρομος, στο κέντρο του οποίου υπάρχει κήπος με λουλούδια, ψηλά δέντρα και κάποια “ζευγάρια” από παραλληλόγραμμες γρανιτένιες στήλες, οι οποίες φιλοτεχνήθηκαν από τον Αμερικανό καλλιτέχνη Richard Nonas.
Tο εμπορικό ήταν ανοιχτό και στη Rue de la Marine είδαμε, επιτέλους, μια σχετικά αυξημένη κινητικότητα. Μπήκαμε στο Centre Marine και αρχίσαμε να κάνουμε βόλτες, κυρίως επειδή θέλαμε να εντοπίσουμε κάποια τουαλέτα, παρά γιατί μας ενδιέφεραν οι βιτρίνες των ανοιχτών καταστημάτων.
Στο ισόγειο δε βρήκαμε τουαλέτες και έτσι με τις κυλιόμενες ανεβήκαμε στον επάνω όροφο και ανοίγοντας μια πόρτα βρεθήκαμε στην ταράτσα-parking του εμπορικού, απ΄ όπου είχαμε θέα προς το Pole Marine και το άλλο τμήμα του Port du Bassin du Commerce
αλλά και προς το Δημαρχείο και το Καμπαναριό της πόλης.
Πληροφορηθήκαμε από κάποια εργαζόμενη ότι το εμπορικό κέντρο δε διαθέτει τουαλέτες για το κοινό και έτσι βγαίνοντας στο πίσω μέρος του κτιρίου βρεθήκαμε μπροστά στην Porte de la Marine
και στο Parc de la Marine.
Η Πύλη του παλαιού οπλοστασίου χτίστηκε το 1686 σύμφωνα με τα σχέδια του Vauban και αποτελεί ένα από τα τελευταία μνημεία των οχυρώσεων της Δουνκέρκης. Αρχικά, αποκαλούνταν Porte de Berry για τον εορτασμό της γέννησης του εγγονού του Λουδοβίκου.
Tο Parc de la Marine είναι ένας πράσινος πνεύμονας γεμάτος ιστορία μεταξύ του κέντρου της πόλης και του λιμανιού. Tο Πάρκο χρονολογείται από τα τέλη του 19ου αιώνα (1863). Οι γρανιτένιες στήλες που είδαμε πριν λίγο στη Rue de la Marine συνεχίζουν την πορεία τους και μέσα στο Πάρκο φτάνοντας μέχρι τον πολυχώρο Pole Marine.
Ένα μουσικό κιόσκι βρίσκεται στο κέντρο του Πάρκου και καταλαμβάνει τη θέση ενός προηγούμενου που υπήρχε από το 1885.
Διασχίσαμε τη Rue des Fusiliers οδεύοντας προς το Pole Marine, τον πολυχώρο ο οποίος βρίσκεται ακριβώς δίπλα στη δεύτερη λεκάνη του Port du Bassin du Commerce. Tο Pole Marine διαθέτει σινεμά, εστιατόρια, φαστφουντάδικα, αίθουσες εκδηλώσεων και λοιπά. Μπήκαμε στο εσωτερικό και στα δεξιά μας είδαμε ένα πολύ μεγάλο βιβλιοπωλείο, το Furet du Nord, και αρχίσαμε να κάνουμε βόλτα στους διαδρόμους του προσπαθώντας να εντοπίσουμε σουβενίρ, κυρίως μαγνητάκια, αλλά δε βρήκαμε ούτε κάρτα που να απεικονίζει την πόλη.
Ευτυχώς όμως, βολευτήκαμε με τις τουαλέτες γνωστής αλυσίδας γρήγορου φαγητού και αποχωρήσαμε από το εμπορικό κέντρο για να βολτάρουμε, ξανά, στο λιμάνι χαζεύοντας τα διάφορα πλοία που ήταν αραγμένα στη μικρή κλειστή λεκάνη του Port du Bassin du Commerce. Κάποια όμορφα σκαριά έχουν μετατραπεί σε εστιατόρια.
Από το λιμάνι ξεκίνησε και με το λιμάνι έκλεισε η επίσκεψή μας στην πόλη της Δουνκέρκης. Εντυπώσεις? Χλιαρές…. όχι τόσο από αισθητικής άποψης, όσο από ζωντάνια και παλμό των κατοίκων της πόλης. Ήταν Σάββατο μεσημέρι όταν βρεθήκαμε στο κέντρο της Δουνκέρκης και η κίνηση ήταν υποτονική έως ανύπαρκτη στα περισσότερα σημεία της καρδιάς της πόλης και δεν έφταιγε ο καιρός γι΄ αυτό, αφού η μέρα ήταν μιά χαρά, χωρίς βροχή, χωρίς πολύ κρύο και με διαστήματα ηλιοφάνειας.
Το χειρότερο πλήγμα, όμως, ήταν ότι έφυγα από την πόλη χωρίς να αγοράσω μαγνητάκια για το ψυγείο μου. Μα καλά... ποια άλλη πόλη δε διαθέτει ούτε ένα σουβενιράδικο στο κέντρο της για τους επισκέπτες? Μέχρι και στο internet ψάξαμε για “souvenirs Dunkirk” και μας έβγαλε ως αποτέλεσμα ένα μαγαζί με λούτρινα κουκλάκια και δωράκια, το οποίο είχα ήδη εντοπίσει και τσεκάρει κατά τη διάρκεια της βόλτας μας.
Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και αναχωρήσαμε για τον επόμενο προορισμό μας θέλοντας να προλάβουμε και να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο το υπόλοιπο διαθέσιμο φως της ημέρας, πριν αρχίσει να νυχτώνει και πέσει το βαθύ σκοτάδι.
Πριν εγκαταλείψουμε οριστικά την πόλη περάσαμε έξω από το κτίριο των Bains Dunkerquois. Tα Λουτρά της Δουνκέρκης στεγάζονταν σε ένα κτίριο το οποίο χτίστηκε το 1895, σε μαυριτανικό στιλ. Εκείνην την εποχή, η κολύμβηση ήταν σε αρχικό στάδιο και ο Δήμος αποφάσισε την κατασκευή του συγκροτήματος θέλοντας να συμβάλλει στην καλή υγεία των κατοίκων μέσω της άθλησης. Το έργο ανατέθηκε σε αρχιτέκτονες της Lille και αρχικά ονομαζόταν Bains Jean Bart.
Στο κτίριο στεγαζόταν σχολή κολύμβησης, η οποία εκπαίδευε τους νέους στην εσωτερική πισίνα. Υπήρχαν επίσης λουτρά, πλυντήριο αλλά και ένα καφέ-εστιατόριο. Οι ζημιές που προκλήθηκαν στο οικοδόμημα, κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, οδήγησαν στο κλείσιμο των Λουτρών το 1921, έως ότου άρχισε ξανά η ανακαίνιση ολόκληρης της πόλης της Δουνκέρκης. Οι ανακαινισμένες εγκαταστάσεις χτυπήθηκαν πάλι σκληρά από τους βομβαρδισμούς του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Επαναλειτούργησαν μετά το τέλος του πολέμου, αλλά το οριστικό κλείσιμό τους έγινε το 1975 για λόγους παλαιότητας του κτιρίου. Ανακαινίστηκε μόνο η πρόσοψη, αφού το κτίριο γλίτωσε την ολική κατεδάφιση, και σήμερα μαρτυρά την ιστορία μιας περασμένης εποχής, αφού τα Bains Dunkerquois ήταν ένα από τα λίγα δημόσια κτίρια πριν από τον πόλεμο.
Αξίζει να αφιερώσετε λίγο από τον πολύτιμο χρόνο σας για να δείτε αυτά τα ολιγόλεπτα videos τα οποία μας προσφέρουν μια σπάνια ξενάγηση στο εσωτερικό του εγκαταλελειμμένου κτιρίου των Λουτρών της Δουνκέρκης:
Ακολουθώντας τον Route de Bergues, ο οποίος στη συνέχεια αλλάζει την ονομασία του σε Route de Dunkerque, αλλά όχι και τη συνεχή ροή του δίπλα στο Canal de Bergues, φτάσαμε μετά από 15 περίπου λεπτά στο Bergues.
Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2019
Η Δουνκέρκη είναι, πάνω απ΄ όλα, ιστορική πόλη αλλά και σημαντικό λιμάνι στην περιφέρεια Hautes-de-France, επί της γαλλικής ακτής στη Μάγχη, κοντά στα βελγικά σύνορα. Σύμφωνα με απογραφή του 2016 η πόλη έχει 91.412 κατοίκους. Πρώτη αναφορά στην πόλη γίνεται το 1067, ως Dunkerk (εκκλησία στους Dunes=αμμόλοφους). Η Δουνκέρκη πολιορκήθηκε και ελευθερώθηκε 6 φορές κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα και πάντα βρισκόταν στο επίκεντρο των συγκρούσεων μεταξύ Γάλλων, Ισπανών, Άγγλων και Ολλανδών, πριν τελικά κατακτηθεί οριστικά από τη Γαλλία, το 1662.
Ο Λουδοβίκος XIV είχε κάνει σημαντικές οχυρώσεις στην πόλη, ώστε η Δουνκέρκη να αποτελεί ισχυρή και ασφαλή βάση για τον Jean Bart (θα τον συναντήσουμε στη συνέχεια της ιστορίας) και για άλλους ναυτικούς-πειρατές που λεηλατούσαν τα περαστικά πλοία. Το 1713, αναγκάστηκαν από τη συνθήκη της Ουτρέχτης να κατεδαφίσουν τις οχυρώσεις. Το λιμάνι της Δουνκέρκης χρησιμοποιήθηκε εκτενώς κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου από τις βρετανικές δυνάμεις. Η πόλη γνώρισε σοβαρό βομβαρδισμό. Όσο για τα γεγονότα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου έχουν αναλυθεί στο προηγούμενο κεφάλαιο.
Σήμερα, η πόλη αποτελεί το τρίτο μεγαλύτερο γαλλικό λιμάνι-μετά τη Χάβρη και τη Μασσαλία-και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό ως οικονομία από την επεξεργασία τροφίμων, τη διύλιση του πετρελαίου, την κατασκευή πλοίων, τη χημική βιομηχανία αλλά και από τον τομέα του χάλυβα.


Πλησιάζοντας με το αυτοκίνητο στο λιμάνι (Port du Bassin du Commerce), περάσαμε από την Place de la Victoire με την Colonne de la Victoire. H στήλη στήθηκε το 1893 γιορτάζοντας την άρση της πολιορκίας της Δουνκέρκης, πριν 100 χρόνια. Δυστυχώς, δε διαθέτω φωτογραφία γιατί πιάστηκα απροετοίμαστη και δεν πρόλαβα να την φωτογραφίσω. Ακολουθώντας τη Rue du Leughanaer, φτάσαμε στο Port du Bassin du Commerce και παρκάραμε το αυτοκίνητο στην Quai des Hollandais. Αυτός ο δρόμος διαθέτει μια νησίδα, η οποία στολίζεται με δέντρα, λουλούδια και γκαζόν, αλλά και έναν παράδρομο, στον οποίο υπάρχουν πολλές θέσεις στάθμευσης. Λόγω Σαββάτου υπήρχε ελεύθερος χώρος και το parking ήταν δωρεάν. O καιρός ήταν θαυμάσιος, ο ουρανός γαλανός και στο λιμάνι επικρατούσε γαλήνη και ηρεμία.

Ξεκινήσαμε να περπατάμε κατά μήκος του λιμανιού παρατηρώντας τα αμέτρητα ιστιοφόρα που ήταν αραγμένα στην ασφάλεια αυτής της κλειστής λεκάνης, η οποία οριοθετείται στο ένα της άκρο από το Communauté Urbain de Dunkerque

και στο άλλο άκρο της από το Restaurant Edito

και την Place du Minck, η οποία διαχωρίζει το Port du Bassin du Commerce από το άλλο λιμάνι της πόλης.

Στην άκρη της Place du Minck στέκεται ένας οκταγωνικός Πύργος, ύψους 30 μέτρων, ο Tour du Leughenaer, ο οποίος ανεγέρθηκε το 1405, ανήκει στα παλαιότερα μνημεία της πόλης, και κυριαρχεί στο λιμάνι. Ο Πύργος χρησίμευσε ως βάση για τον πρώτο φάρο που ξεκίνησε να λειτουργεί το 1793. Διάφοροι θρύλοι λένε ότι ο Πύργος χρησιμοποιήθηκε για να μεταδίδει ψευδή μηνύματα, εξαπατώντας τα διερχόμενα πλοία ώστε να πέσουν θύματα λεηλασιών. Έχει χαρακτηριστεί ιστορικό μνημείο από το 1995.

Στην απέναντι πλευρά του λιμανιού την προσοχή μας τράβηξαν δύο τεράστια πλοία, αραγμένα μπροστά από το Musée Portuaire Dunkerque.

Το κατακόκκινο Sandettié είναι το τελευταίο γαλλικό σκάφος-φάρος και σήμερα αποτελεί μέρος της συλλογής του λιμανιού της Δουνκέρκης. Έχει κατοχυρωθεί ως ιστορικό μνημείο από τις 17 Μαρτίου του 1997. Το πλήρωμα του πλοίου απαρτιζόταν από οκτώ άνδρες, οι οποίοι ήταν υπεύθυνοι για τη διατήρηση του συστήματος φωτισμού σε καλή κατάσταση, για τη διεξαγωγή και μετάδοση μετεωρολογικών μετρήσεων και ακόμη για την επιτήρηση των διερχόμενων πλοίων.

Εντυπωσιακότερο, όμως, είναι το Duchesse Anne, το τελευταίο εναπομείναν πλοίο υπό γαλλική σημαία. Το πλοίο ήταν γερμανικό (1901-1946) και χρησιμοποιήθηκε ως εκπαιδευτικό για νέους επίδοξους ναυτικούς. Παραδόθηκε στη Γαλλία ως αποζημίωση, μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, και τότε μετονομάστηκε σε Duchesse Anne. Έχει χαρακτηριστεί, και αυτό, ιστορικό μνημείο από τις 5 Νοεμβρίου του 1982.


Στην καρδιά της Citadelle, του πρώην ιστορικού τμήματος της πόλης της Δουνκέρκης, σε μια πρώην αποθήκη καπνού του 19ου αιώνα, το Musée Portuaire Dunkerque ταξιδεύει τους επισκέπτες στην ιστορία του λιμανιού. Το “ταξίδι” πραγματοποιείται μέσα σε τέσσερις αιώνες και κατά τη διάρκειά του ο κόσμος μαθαίνει για τη σκληρή δουλειά όλων εκείνων που βοήθησαν στην κατασκευή και την επέκταση του λιμανιού και της περιοχής του. Από την Ισλανδία έως το Ακρωτήριο Χορν και από την Αφρική έως την Ασία, οι ναυτικοί της Δουνκέρκης έχουν τολμήσει να κατακτήσουν τις επτά θάλασσες.

Το Communauté Urbain de Dunkerque, στην άκρη του λιμανιού, είναι ένα πολύ εντυπωσιακό κτίριο στο οποίο φιλοξενείται μια αστική και διακοινοτική δομή με αρμοδιότητες όπως: η στέγαση, η οικονομική ανάπτυξη, η ενέργεια, η ύδρευση και αποχέτευση, η διαχείριση αποβλήτων, η τεχνολογία και οι επικοινωνίες και πολλά άλλα.



Στη συνέχεια, ακολουθώντας τη Rue Faulconnier, φτάσαμε στην Place Charles Valentin. O Charles Valentin-εκτός άλλων ιδιοτήτων-διετέλεσε δήμαρχος της πόλης και έτσι η Πλατεία φέρει το όνομά του, από τις 6 Ιουλίου του 1946.
Η Πλατεία ήταν εντελώς έρημη, αλλά εδώ την παράσταση κλέβει το Hôtel de Ville de Dunkerque, δηλαδή το Δημαρχείο της πόλης, το οποίο γνώρισε την καταστροφή κατά τη διάρκεια των δύο Παγκοσμίων Πολέμων, αλλά αποκαταστάθηκε, και σήμερα είναι ένα στολίδι για την πόλη. Το Καμπαναριό του κηρύχθηκε, το 2005, Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.

Το σημερινό Δημαρχείο απέχει πολύ από την εικόνα του πρώτου Δημαρχείου που έστεκε στο ίδιο σημείο από το 1233. Εκτός από τις καταστροφές που υπέστη κατά τους δύο Παγκoσμίους Πολέμους, το κτίριο στο πέρασμα των αιώνων γνώρισε φθορές, πυρκαγιές, ανακατασκευές, όλα αυτά δηλαδή που συνοδεύουν τέτοια οικοδομήματα κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Η πρόσοψη διαθέτει αγάλματα έξι ανδρών που σημάδεψαν την ιστορία της πόλης. Το στιλ του είναι φλαμανδικό αναγεννησιακό και η δομή του αποτελεί μείγμα από κόκκινο τούβλο και πέτρα. Στην κύρια πρόσοψη είδαμε το ιππικό άγαλμα του Λουδοβίκου XIV.

Διάβασα, ότι κατά τη διάρκεια του καρναβαλιού ο δήμαρχος και οι σύμβουλοί του βγαίνουν στα μπαλκόνια και ρίχνουν καπνιστές ρέγγες στο πλήθος. @Señor_Nada γνωρίζεις αν ισχύει κάτι τέτοιο? Γιατί και στην Πάτρα πέταγαν κάποτε χιλιάδες σοκολάτες στο πλήθος, αλλά αυτό το έθιμο έχει σταματήσει εδώ και πάρα πολλά χρόνια.
Απέναντι από το Δημαρχείο στέκεται ένα πολύ ιδιαίτερο, στρογγυλό, ψηλό κτίριο κατοικιών.

Ακολουθήσαμε τον κεντρικό δρόμο Rue Clemenceau,

στον οποίο ορθώνεται ένα ακόμη Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Στα δεξιά του δρόμου, το Καμπαναριό της Δουνκέρκης είναι ένα ιστορικό μνημείο, το οποίο κατασκευάστηκε γύρω στο 1440 στη θέση ενός παλιού παρατηρητηρίου. Ο Πύργος των 58 μέτρων είναι χτισμένος με τούβλα, σε γοτθικό στιλ και αρχικά ήταν συνδεδεμένος με την Église Saint-Eloi, η οποία στέκεται ακριβώς απέναντί του, χρησιμεύοντας ως Καμπαναριό της.


Το 1558, οι Γάλλοι εισέβαλαν στην πόλη και έκαψαν την εκκλησία. Μόνον ο Πύργος παρέμεινε. Η εκκλησία ξαναχτίστηκε, αλλά ο Πύργος παρέμεινε πλέον απομονωμένος. Το 1782, το Καμπαναριό διαχωρίστηκε, οριστικά και αμετάκλητα, από την εκκλησία με έναν δρόμο, τη σημερινή Rue Clemenceau. Σήμερα, εξακολουθεί να λειτουργεί ως Καμπαναριό και φιλοξενεί μεγάλη συλλογή από 48 καμπάνες, καθώς και μια καμπάνα βάρους 7 τόνων που ονομάζεται Jean Bart. Ο Πύργος είναι επισκέψιμος και προσφέρει εκπληκτική θέα στην πόλη.

Στη βάση του Πύργου είδαμε το μνημείο το οποίο είναι αφιερωμένο στη μνήμη των νεκρών του Μεγάλου Πολέμου.

Η Église Saint-Eloi ήταν ανοιχτή και μπήκαμε στο εσωτερικό της. Η εκκλησία διαθέτει καταπληκτικά βιτρό παράθυρα και ένα εντυπωσιακό εκκλησιαστικό όργανο.


Όπως ελέχθη πιο πριν, η εκκλησία καταστράφηκε από την εισβολή των Γάλλων, με επικεφαλής τον Paul de la Barthe de Thermes. Η ανακατασκευή της άρχισε γύρω στο 1560, αλλά λόγω έλλειψης κονδυλίων οι εργασίες σταμάτησαν το 1585. Τελικά, στο πέρασμα των χρόνων, η Église Saint-Eloi κατάφερε να ολοκληρωθεί μετά από πολλές τροποποιήσεις και αλλαγές, ώσπου κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου υπέστη σοβαρές ζημιές. Στην εκκλησία είναι θαμμένος ο Jean Bart φημισμένος από τη μάχη του Texel. Το 1916 χαρακτηρίστηκε ως ιστορικό μνημείο.



Όλα τα καταστήματα στη Rue Clemenceau ήταν κλειστά και ο δρόμος, αν και κεντρικός, ήταν σχεδόν έρημος.

Λίγα μέτρα μετά την εκκλησία βρίσκεται η Place Jean Bart, η καρδιά της πόλης. Ερημιά και στην Πλατεία. Όλα τα μαγαζιά που την περιβάλλουν ήταν, επίσης, κλειστά. Δεν μπορέσαμε να εντοπίσουμε ούτε ένα τουριστικό κατάστημα για να αγοράσουμε έστω ένα μαγνητάκι για τη συλλογή μας.

Μόνος και έρημος έστεκε και ο Jean Bart στη μέση της Πλατείας. Ποιος ήταν όμως ο Jean Bart?

Ο Jean Bart, λοιπόν, ήταν Γάλλος ναυτικός που γεννήθηκε στη Δουνκέρκη το 1650 από ναυτική οικογένεια και έχει περιγραφεί ποικιλοτρόπως: από ψαράς μέχρι κουρσάρος. Ως νέος υπηρέτησε στο Ολλανδικό Ναυτικό, αλλά όταν ξέσπασε ο πόλεμος μεταξύ Γαλλίας και Ηνωμένων Επαρχιών (United Provinces of the Netherlands), το 1672, μπήκε στο Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό και έγινε αρχηγός των Dunkirk Privateers (επιδρομείς κατά εμπορικών πλοίων) δείχνοντας μεγάλη γενναιότητα, γεγονός που οδήγησε τον Λουδοβίκο XIV να τον στείλει σε ειδική αποστολή στη Μεσόγειο όπου και κέρδισε μεγάλη διάκριση. Στη συνέχεια της καριέρας του εξελίχθηκε σε Καπετάνιο και Ναύαρχο. Έκανε τις μεγαλύτερες επιτυχίες κατά τη διάρκεια του πολέμου των 9 χρόνων (1688-1697) που συχνά ονομάζεται Πόλεμος της Μεγάλης Συμμαχίας.
Τον Ιούνιο του 1694, ο Jean Bart γίνεται ο ήρωας της Γαλλίας, μετά τη μάχη του Texel. Η Γαλλία λόγω κακής συγκομιδής στερείται σιτηρών, άρα και τροφής και η πείνα στέλνει στον θάνατο πάνω από 2 εκατομμύρια ανθρώπους. Έτσι, η Γαλλία πρέπει επειγόντως να εισάγει μεγάλες ποσότητες σιτηρών, από χώρες όπως: η Πολωνία, η Σουηδία και η Δανία. Ένας τεράστιος στόλος 120 πλοίων με σιτάρι, χωρίς να περιμένει την άφιξη της μοίρας υποστήριξης του Bart, ξεκινάει για τη Γαλλία υπό την προστασία μόνο τριών (3) ουδέτερων πολεμικών πλοίων (2 Δανέζικα και 1 Σουηδικό).
Οι Ολλανδοί κουρσάροι καταλαμβάνουν τα φορτωμένα με σιτηρά πλοία. Ο Jean Bart, φτάνοντας με τη συνοδεία του, τους βρίσκει πριν το Ολλανδικό νησί Texel και επιτίθεται στην Ολλανδική Ναυαρχίδα Hidde de Vries. Μετά από άγριες μάχες, ο Bart σώζει τα γαλλικά πλοία και τα οδηγεί πίσω στη Δουνκέρκη γλιτώνοντας τον γαλλικό λαό από την πείνα. Για αυτό το κατόρθωμά του τιμήθηκε από τον Λουδοβίκο XIV και ο Καπετάνιος Βart έγινε Chevalier Bart (Ιππότης).
Πολλοί θρύλοι μιλούν για το θάρρος του δημοφιλούς ήρωα του Γαλλικού Ναυτικού. Η πόλη της Δουνκέρκης έχει τιμήσει τη μνήμη του ανεγείροντας το άγαλμά του στο κέντρο της πόλης. Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν το 70% της Δουνκέρκης καταστράφηκε, το άγαλμα δεν έπαθε τίποτα. Περισσότερα από 27 πλοία του Γαλλικού Ναυτικού, για μια περίοδο 200 ετών, έχουν φέρει το όνομα Jean Bart.

Η Rue de la Marine είναι ένας δρόμος που ξεκινάει από την Place Jean Bart και καταλήγει στην είσοδο του Centre Marine, του εμπορικού κέντρου της πόλης. Είναι ένας διπλός πεζόδρομος, στο κέντρο του οποίου υπάρχει κήπος με λουλούδια, ψηλά δέντρα και κάποια “ζευγάρια” από παραλληλόγραμμες γρανιτένιες στήλες, οι οποίες φιλοτεχνήθηκαν από τον Αμερικανό καλλιτέχνη Richard Nonas.

Tο εμπορικό ήταν ανοιχτό και στη Rue de la Marine είδαμε, επιτέλους, μια σχετικά αυξημένη κινητικότητα. Μπήκαμε στο Centre Marine και αρχίσαμε να κάνουμε βόλτες, κυρίως επειδή θέλαμε να εντοπίσουμε κάποια τουαλέτα, παρά γιατί μας ενδιέφεραν οι βιτρίνες των ανοιχτών καταστημάτων.


Στο ισόγειο δε βρήκαμε τουαλέτες και έτσι με τις κυλιόμενες ανεβήκαμε στον επάνω όροφο και ανοίγοντας μια πόρτα βρεθήκαμε στην ταράτσα-parking του εμπορικού, απ΄ όπου είχαμε θέα προς το Pole Marine και το άλλο τμήμα του Port du Bassin du Commerce

αλλά και προς το Δημαρχείο και το Καμπαναριό της πόλης.

Πληροφορηθήκαμε από κάποια εργαζόμενη ότι το εμπορικό κέντρο δε διαθέτει τουαλέτες για το κοινό και έτσι βγαίνοντας στο πίσω μέρος του κτιρίου βρεθήκαμε μπροστά στην Porte de la Marine

και στο Parc de la Marine.

Η Πύλη του παλαιού οπλοστασίου χτίστηκε το 1686 σύμφωνα με τα σχέδια του Vauban και αποτελεί ένα από τα τελευταία μνημεία των οχυρώσεων της Δουνκέρκης. Αρχικά, αποκαλούνταν Porte de Berry για τον εορτασμό της γέννησης του εγγονού του Λουδοβίκου.

Tο Parc de la Marine είναι ένας πράσινος πνεύμονας γεμάτος ιστορία μεταξύ του κέντρου της πόλης και του λιμανιού. Tο Πάρκο χρονολογείται από τα τέλη του 19ου αιώνα (1863). Οι γρανιτένιες στήλες που είδαμε πριν λίγο στη Rue de la Marine συνεχίζουν την πορεία τους και μέσα στο Πάρκο φτάνοντας μέχρι τον πολυχώρο Pole Marine.

Ένα μουσικό κιόσκι βρίσκεται στο κέντρο του Πάρκου και καταλαμβάνει τη θέση ενός προηγούμενου που υπήρχε από το 1885.

Διασχίσαμε τη Rue des Fusiliers οδεύοντας προς το Pole Marine, τον πολυχώρο ο οποίος βρίσκεται ακριβώς δίπλα στη δεύτερη λεκάνη του Port du Bassin du Commerce. Tο Pole Marine διαθέτει σινεμά, εστιατόρια, φαστφουντάδικα, αίθουσες εκδηλώσεων και λοιπά. Μπήκαμε στο εσωτερικό και στα δεξιά μας είδαμε ένα πολύ μεγάλο βιβλιοπωλείο, το Furet du Nord, και αρχίσαμε να κάνουμε βόλτα στους διαδρόμους του προσπαθώντας να εντοπίσουμε σουβενίρ, κυρίως μαγνητάκια, αλλά δε βρήκαμε ούτε κάρτα που να απεικονίζει την πόλη.

Ευτυχώς όμως, βολευτήκαμε με τις τουαλέτες γνωστής αλυσίδας γρήγορου φαγητού και αποχωρήσαμε από το εμπορικό κέντρο για να βολτάρουμε, ξανά, στο λιμάνι χαζεύοντας τα διάφορα πλοία που ήταν αραγμένα στη μικρή κλειστή λεκάνη του Port du Bassin du Commerce. Κάποια όμορφα σκαριά έχουν μετατραπεί σε εστιατόρια.


Από το λιμάνι ξεκίνησε και με το λιμάνι έκλεισε η επίσκεψή μας στην πόλη της Δουνκέρκης. Εντυπώσεις? Χλιαρές…. όχι τόσο από αισθητικής άποψης, όσο από ζωντάνια και παλμό των κατοίκων της πόλης. Ήταν Σάββατο μεσημέρι όταν βρεθήκαμε στο κέντρο της Δουνκέρκης και η κίνηση ήταν υποτονική έως ανύπαρκτη στα περισσότερα σημεία της καρδιάς της πόλης και δεν έφταιγε ο καιρός γι΄ αυτό, αφού η μέρα ήταν μιά χαρά, χωρίς βροχή, χωρίς πολύ κρύο και με διαστήματα ηλιοφάνειας.
Το χειρότερο πλήγμα, όμως, ήταν ότι έφυγα από την πόλη χωρίς να αγοράσω μαγνητάκια για το ψυγείο μου. Μα καλά... ποια άλλη πόλη δε διαθέτει ούτε ένα σουβενιράδικο στο κέντρο της για τους επισκέπτες? Μέχρι και στο internet ψάξαμε για “souvenirs Dunkirk” και μας έβγαλε ως αποτέλεσμα ένα μαγαζί με λούτρινα κουκλάκια και δωράκια, το οποίο είχα ήδη εντοπίσει και τσεκάρει κατά τη διάρκεια της βόλτας μας.
Μπήκαμε στο αυτοκίνητο και αναχωρήσαμε για τον επόμενο προορισμό μας θέλοντας να προλάβουμε και να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο το υπόλοιπο διαθέσιμο φως της ημέρας, πριν αρχίσει να νυχτώνει και πέσει το βαθύ σκοτάδι.
Πριν εγκαταλείψουμε οριστικά την πόλη περάσαμε έξω από το κτίριο των Bains Dunkerquois. Tα Λουτρά της Δουνκέρκης στεγάζονταν σε ένα κτίριο το οποίο χτίστηκε το 1895, σε μαυριτανικό στιλ. Εκείνην την εποχή, η κολύμβηση ήταν σε αρχικό στάδιο και ο Δήμος αποφάσισε την κατασκευή του συγκροτήματος θέλοντας να συμβάλλει στην καλή υγεία των κατοίκων μέσω της άθλησης. Το έργο ανατέθηκε σε αρχιτέκτονες της Lille και αρχικά ονομαζόταν Bains Jean Bart.

Στο κτίριο στεγαζόταν σχολή κολύμβησης, η οποία εκπαίδευε τους νέους στην εσωτερική πισίνα. Υπήρχαν επίσης λουτρά, πλυντήριο αλλά και ένα καφέ-εστιατόριο. Οι ζημιές που προκλήθηκαν στο οικοδόμημα, κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, οδήγησαν στο κλείσιμο των Λουτρών το 1921, έως ότου άρχισε ξανά η ανακαίνιση ολόκληρης της πόλης της Δουνκέρκης. Οι ανακαινισμένες εγκαταστάσεις χτυπήθηκαν πάλι σκληρά από τους βομβαρδισμούς του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Επαναλειτούργησαν μετά το τέλος του πολέμου, αλλά το οριστικό κλείσιμό τους έγινε το 1975 για λόγους παλαιότητας του κτιρίου. Ανακαινίστηκε μόνο η πρόσοψη, αφού το κτίριο γλίτωσε την ολική κατεδάφιση, και σήμερα μαρτυρά την ιστορία μιας περασμένης εποχής, αφού τα Bains Dunkerquois ήταν ένα από τα λίγα δημόσια κτίρια πριν από τον πόλεμο.
Αξίζει να αφιερώσετε λίγο από τον πολύτιμο χρόνο σας για να δείτε αυτά τα ολιγόλεπτα videos τα οποία μας προσφέρουν μια σπάνια ξενάγηση στο εσωτερικό του εγκαταλελειμμένου κτιρίου των Λουτρών της Δουνκέρκης:
Ακολουθώντας τον Route de Bergues, ο οποίος στη συνέχεια αλλάζει την ονομασία του σε Route de Dunkerque, αλλά όχι και τη συνεχή ροή του δίπλα στο Canal de Bergues, φτάσαμε μετά από 15 περίπου λεπτά στο Bergues.
Last edited: