Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.499
- Likes
- 31.327
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Annevoie-Rouillon, Dinant, Château Vêves, Arlon
- Ville Haute Λουξεμβούργο, η βραδινή άφιξη
- Πρωινή βόλτα στο Kirchberg
- Ville Haute-Grund-Plateau du Saint Esprit-Cité Judiciaire
- Απογευματινή βόλτα στο Clausen
- Château de Vianden
- Château de Bourscheid και Esch-sur-Sûre
- Wéris, Durbuy και η επιστροφή στη Γάνδη
- Château d΄ Ooidonk
- Malo-les-Bains Δουνκέρκη
- Γνωρίζοντας τη Δουνκέρκη
- Ville de Bergues
- Νυχτοπερπατήματα στη Lille
Ville Haute-Grund-Plateau du Saint Esprit-Cité Judiciaire
Από τα ψηλά στα χαμηλά και πάλι στα ψηλά
Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2019
Αφήνοντας πίσω μας όλη την άσχημη εικόνα της σκαμμένης πόλης, που είχαμε δει το προηγούμενο βράδυ, ξεκινήσαμε με άλλη διάθεση και νέο αέρα τη σημερινή μας ημερήσια εξερεύνηση με σκοπό να δούμε τις περισσότερες από τις όμορφες γωνιές που διαθέτει.
Η μέρα συνέχιζε να είναι πολύ καλή, με κρύο μεν, αλλά άλλοτε είχε ηλιοφάνεια και άλλοτε συννέφιαζε. Ο καιρός, καθόλη τη διάρκεια της μέρας, άλλαζε συχνά διαθέσεις, αλλά δεν έπεσε ούτε σταγόνα βροχής. Πάντως, εκεί που είχε ήλιο ξαφνικά συννεφιάζε ή έπιανε ομίχλη και αυτό το γεγονός έχει αποτυπωθεί και στις φωτογραφίες από τις οποίες άλλες είναι πολύ φωτεινές με καταγάλανο ουρανό, άλλες πιο μουντές και άλλες φαίνονται θολές λόγω της ομίχλης που μπορεί να είχε κάτσει πάνω από το Kirchberg ή το Grund εκείνη τη στιγμή.
Θέλαμε σαν πρώτη εικόνα να δούμε από ψηλά την κοιλάδα με τον ποταμό Alzette, αλλά και τον λόφο πάνω στον οποίο βρίσκεται το Kirchberg, το οποίο μόλις είχαμε επισκεφθεί. Έτσι, από την Place du Théâtre ακολουθώντας τη Rue du Nord φτάσαμε σε ένα μπαλκόνι-πλάτωμα, πάνω ακριβώς από την Port des Trois Tours,
απ΄ όπου είχαμε άπλετη θέα προς τη σιδηροδρομική γέφυρα, το οροπέδιο του Kirchberg με τους ουρανοξύστες, το Φρούριο Thüngen καθώς και προς τις οχυρώσεις του Obergrünwald.
Port de Trois Tours: μεσαιωνική Πύλη που βρίσκεται στη διαδρομή του αρχαίου ρωμαϊκού δρόμου που συνέδεε την Arlon με το Trier. Για αιώνες χρησίμευε ως Πύλη προς την Άνω Πόλη.
Συνεχίζοντας να περπατάμε στη Rue du Nord,
η oποία μας πρόσφερε μια όμορφη φθινοπωρινή εικόνα
μπήκαμε, πλέον ,για τα καλά στην καρδιά της Παλιάς Πόλης. Όμορφες εικόνες άρχισαν να ξετυλίγονται σε κάθε μας βήμα με τα στενά δρομάκια και τα χρωματιστά σπίτια της.
Lady Jane στη Rue de l΄ Eau:
Η Rue de l΄ Eau είναι ένα πολύ όμορφο και γραφικό δρομάκι,
το οποίο μας οδήγησε στην επίσημη κατοικία του Μεγάλου Δούκα του Λουξεμβούργου, το Palais Grand Ducal.
Tο κτίριο ήταν αρχικά το Δημαρχείο του Λουξεμβούργου, από το 1572 έως το 1795, και στη συνέχεια το αρχηγείο της κυβέρνησης του Λουξεμβούργου, το 1817. Κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, το Παλάτι χρησιμοποιήθηκε από τους Ναζί ως αίθουσα συναυλιών και εστιατόριο. Πολλά από τα έπιπλα, τις συλλογές τέχνης και τα κοσμήματα καταστράφηκαν ή στάλθηκαν στη Γερμανία. Σήμερα, ως επίσημη κατοικία του Μεγάλου Δούκα, χρησιμοποιείται από αυτόν κατά την άσκηση των καθηκόντων του. Οι ξένοι αρχηγοί κρατών φιλοξενούνται στο Παλάτι ως επισκέπτες του Μεγάλου Δούκα και της Μεγάλης Δούκισσας, κατά τις επίσημες επισκέψεις τους στο Λουξεμβούργο.
Αναμφισβήτητα είναι μια από τις πιο όμορφες προσόψεις της πόλης. Ξεναγήσεις γίνονται από τον Ιούλιο μέχρι το τέλος Αυγούστου, κάθε μέρα εκτός Τετάρτης. Το στιλ του είναι αναγεννησιακό του 16ου αιώνα.
Το Παλάτι φυλάσσεται από την Υπηρεσία Φρουράς του Κάστρου, η οποία είναι μέλος της Μονάδας Φρουράς και Επιχειρησιακής Υποστήριξης της Αστυνομίας του Μεγάλου Δουκάτου (UGAO).
Το μεγαλοπρεπές Παλάτι είναι ενδιαφέρον από πολλές απόψεις. Για το Λουξεμβούργο συμβολίζει το αίσθημα της εθνικής ανεξαρτησίας, για τους ιστορικούς αντιπροσωπεύει ένα στοιχείο συνέχειας στην άσκηση των διοικητικών εξουσιών μιας πόλης ή ακόμα και μιας χώρας, και για τους λάτρεις της τέχνης είναι ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα ισπανομαυριτανικού στιλ.
Στη γωνία Rue du Marché aux Herbes και Rue de la Reine, ακριβώς απέναντι από το Παλάτι, υπήρχε ένα σουβενιράδικο και μπουκάραμε μέσα για λίγο χάζεμα. Ήταν το πρώτο μαγαζί της πόλης στο οποίο μπήκαμε. Οι τιμές ήταν “λογικές” για Λουξεμβούργο. Όσα μαγνητάκια για τη συλλογή μας είχαμε αγοράσει στο προηγούμενο ταξίδι, στη Δανία και τη Σουηδία, τα είχαμε πληρώσει 4 και 5 ευρώ το κομμάτι. Και εδώ το ίδιο κόστιζαν.
Αγνοώντας επιδεικτικά την ανύπαρκτη Place Guillaume II φτάσαμε, μετά από ούτε διακόσια μέτρα, στην Place de Clairefontaine στο κέντρο της οποίας βρίσκεται το μνημείο της Mεγάλης Δούκισσας Charlotte, δίπλα στο κτίριο του Υπουργείου Εξωτερικών.
Είναι μια πολύ όμορφη, κυκλική πλατειούλα στο κέντρο της πόλης, η οποία περιβάλλεται από ωραία κτίρια δίνοντας και μια όμορφη εικόνα προς τον Καθεδρικό Ναό.
Πριν επισκεφθούμε τον ναό του Αγίου Μιχαήλ (Michaelskirche) περάσαμε πάλι από το αγαπημένο μας σημείο στη Rue Large.
Στην οδό Sigefroi, η ρωμαιοκαθολική εκκλησία του Αγίου Μιχαήλ είναι ο αρχαιότερος θρησκευτικός χώρος της πόλης. Ο πρώτος ναός χτίστηκε το 987, ωστόσο, κατά τους επόμενους αιώνες, το κτίριο καταστράφηκε, ανοικοδομήθηκε και ανακαινίστηκε πολλές φορές. Η σημερινή εμφάνιση χρονολογείται από το 1688 και ενώνει αρχιτεκτονικά σχήματα ρωμανικού και μπαρόκ στιλ.
Μπήκαμε στο εσωτερικό για να θαυμάσουμε τα υπέροχα βιτρό παράθυρα, το εκκλησιαστικό όργανο και τον τεράστιο πίνακα ζωγραφικής πάνω από το ιερό, αλλά και για να ξεκουραστούμε λίγο στα ξύλινα καθίσματα του ναού.
Το ωραιότερο μπαλκόνι της Ευρώπης απείχε ελάχιστα από την εκκλησία του Αγίου Νικολάου, οπότε, χωρίς άλλη χρονοτριβή, κατευθυνθήκαμε προς τα εκεί. Κάτω από έναν, άλλοτε συννεφιασμένο και άλλοτε ηλιόλουστο ουρανό, η κοιλάδα με τη συνοικία Grund μας περίμενε για να μας χαρίσει απίστευτες πανοραμικές εικόνες.
Eίχα αρχίσει, πλέον, να αποκωδικοποιώ τη μορφολογία και την ιδιαιτερότητα της πόλης. Aυτό που με είχε δυσκολέψει κατά την οργάνωση του ταξιδιού, τώρα το ζούσα και ξεδιπλωνόταν μπροστά στα μάτια μου με τον ωραιότερο τρόπο. Υπήρχαν ένα σωρό διαφορετικοί τρόποι πρόσβασης, από το ένα κομμάτι της πόλης στο άλλο, από τα ψηλά στα χαμηλά. Κινηθήκαμε σε στενά σοκάκια, δαιδαλώδη δρομάκια, κατηφορικά μονοπάτια, δρόμους και πέτρινες γέφυρες που ενώνουν τα πάνω με τα κάτω και τα απέναντι. Βλέπαμε παντού τριγύρω μικρά-μικρά δασάκια, συστάδες από όμορφα σπίτια με κεκλιμένες στέγες να στριμώχνονται κάτω στην κοιλάδα με τον μικρό νωχελικό ποταμό να βρέχει τα πόδια τους.
Βρεθήκαμε πάνω στο ακρωτήριο του Bock, στη βορειοανατολική γωνία της Παλιάς Πόλης, παρατηρώντας το βραχώδες έδαφος και κατανοώντας απόλυτα τη φυσική αυτή οχύρωση πάνω από τον ποταμό Alzette. Είχε δίκιο ο Κόμης Siegfried που έχτισε εδώ το Κάστρο του παρέχοντας ουσιαστικά την πρωταρχική βάση για την ανάπτυξη της πόλης του Λουξεμβούργου.
H διώροφη Γέφυρα Schlassbréck μας πρόσφερε τέλεια θέα προς κάθε κατεύθυνση.
Μπορούσαμε, πλέον, ξεκάθαρα να έχουμε εικόνα των Casemates du Bock, αφού μεγάλες οπές στις κάθετες οχυρώσεις φανέρωναν το τεράστιο σύστημα των τούνελ που είχαν τοποθετηθεί σε διαφορετικά επίπεδα και έφταναν μέχρι 40 μέτρα μέσα στη γη. Διακρίναμε, επίσης, τους δυνατούς δαχτυλιδωτούς τοίχους που προσθέτονταν επί σειρά ετών ενισχύοντας όλο και πιο πολύ τις οχυρώσεις.
Στριμωγμένο στην οχυρωμένη κατώτερη πόλη, το Grund, μας χάριζε απερίγραπτη ομορφιά με το Abbey de Neumünster,
το πέτρινο μεσαιωνικό γεφύρι Stierchen, αλλά και την πέτρινη αψιδωτή σιδηροδρομική γέφυρα να κυριαρχούν στις εικόνες.
Tο δε Kirchberg, με τους επιβλητικούς ουρανοξύστες, σαν κορώνα στεφανώνει όλο αυτό το πανέμορφο σκηνικό.
Όση ώρα και να παραμείνεις εδώ, στα ψηλά, ένα είναι σίγουρο: το θέαμα δεν χορταίνεται με τίποτα, οπότε και εμείς αποφασίσαμε να ακολουθήσουμε τον ξακουστό δρόμο Chemin de la Corniche, που κατηφορίζει ριζωμένος στην άκρη της πλαγιάς, για να γνωρίσουμε την Kάτω Πόλη.
Κατηφορίζοντας την Montée du Grund
κάπου βρήκαμε ένα πολύ στενό μονοπάτι στρωμένο με ένα πορτοκαλοκόκκινο χαλί από πεσμένα φύλλα. Ήταν το χαλί που έστρωσε η φύση της πόλης για να μας καλωσορίσει στο Grund.
Βρήκαμε και έτοιμη κορνίζα για τις φωτογραφίες μας.
Στη συνέχεια, ακολουθώντας τη Rue Plaetis, η οποία τρέχει παράλληλα με το ποτάμι
φτάσαμε κάτω από τη διώροφη Γέφυρα Schlassbréck του Bock.
Στόχος μας ήταν να διασχίσουμε το πέτρινο, μεσαιωνικό Γεφύρι Stierchen και από κει να μπούμε στο Grund.
Θρύλοι και παραδόσεις στοιχειώνουν αυτό το Γεφύρι που βρίσκεται δίπλα στο αβαείο Neumünster και προστέθηκε στον κατάλογο UNESCO το 1994. Λέγεται ότι είναι το σπίτι ενός εκ των πιο τρομακτικών και παράξενων φαντασμάτων, του Stierches-geescht.
Ο Stierches-geescht ήταν ένας πλούσιος πότης. Μερικές φορές το φάντασμα εμφανίζεται ως ταύρος, λύκος, σκύλος ή γάτα. Κάποιοι λένε ότι το αντιμετώπισαν ως κενό βαρέλι ή ως κοπριά ιπποειδών. Σε μερικές περιπτώσεις το φάντασμα παρουσιάζεται ως γίγαντας για να αντιμετωπίσει ανυποψίαστους μεθυσμένους. Μερικές φορές, λέγεται, ότι παρενόχλησε ακόμη και τους μοναχούς του αβαείου. Στους προηγούμενους αιώνες έτρεχε στη Γέφυρα με τη μορφή χοιριδίου. Οι άνθρωποι προσπαθούσαν να το πιάσουν, αλλά όποτε κάποιος έφτανε κοντά ο χοίρος εξαφανιζόταν και επανεμφανιζόταν στην άλλη πλευρά της Γέφυρας. Ακόμα και σήμερα οι άνθρωποι που πηγαίνουν σπίτι τους, μετά από μια νύχτα πιώματος, ισχυρίζονται ότι έχουν αντιμετωπίσει το φάντασμα. Αλήθεια ή μύθος? Το αλκοόλ μιλάει ή η φαντασία των ανθρώπων?
Από τα ψηλά στα χαμηλά και τώρα, πλέον, σηκώνοντας το βλέμμα προς τα πάνω είχαμε μια διαφορετική οπτική αυτής της τόσο ιδιαίτερης και γεμάτη με εκπλήξεις πόλης. Οχυρώσεις με τρύπες στο βραχώδες έδαφος, μια καταπράσινη κοιλάδα με πολλά και ψηλά δέντρα, ένας ποταμός και πέτρινοι πύργοι με πολλά σκαλιά ήταν το νέο σκηνικό που μας περιέβαλε σε αυτό το κομμάτι της πόλης.
Το Abbey de Neumünster αποτελεί σήμερα δημόσιο κέντρο συνάντησης και πολιτιστικό κέντρο και ανήκει στον κατάλογο της UNESCO. Mετά την καταστροφή της αρχικής βενετσιάνικης μονής, στο οροπέδιο του Altmünster το 1542, οι μοναχοί έχτισαν ένα νέο αβαείο, το 1606 στο Grund. Αυτό με τη σειρά του καταστράφηκε από πυρκαγιά το 1684, αλλά ξαναχτίστηκε στον ίδιο χώρο και μάλιστα επεκτάθηκε. Μετά τη Γαλλική Επανάσταση χρησίμευσε ως αστυνομικός σταθμός και φυλακή πριν γίνει στρατόπεδο για τους Πρώσους, μετά την ήττα του Ναπολέοντα. Από το 1997 είναι η έδρα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Πολιτισμικών Διαδρομών.
Φιλοξενεί διάφορες εκδηλώσεις. Μια εκδήλωση λάμβανε χώρα την Κυριακή 10/11//2019 που βρισκόμασταν εμείς εκεί. Το Ινστιτούτο Επιστήμης και Τεχνολογίας του Λουξεμβούργου συμμετείχε στο 12ο Φεστιβάλ Επιστημών που διοργάνωνε το Εθνικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας και το Εθνικό Ταμείο Έρευνας στο αβαείο. Ο σκοπός της εκδήλωσης ήταν να παρουσιάσει και να προωθήσει την επιστήμη και την έρευνα στο Λουξεμβούργο και να ενθαρρύνει το ενδιαφέρον των νέων και του κοινού για την επιστήμη και την τεχνολογία, μέσω διαδραστικών εργαστηρίων και επιστημονικών παραστάσεων. Την Πέμπτη 7 και την Παρασκευή 8 Νοεμβρίου το Φεστιβάλ άνοιξε τις πόρτες του σε μαθητές των σχολείων και το Σαββατοκύριακο ήταν ανοιχτό για το κοινό. Καταλαβαίνετε φαντάζομαι το τι γινόταν!! Όλοι οι κάτοικοι της πόλης με τα παιδιά τους βρίσκονταν εδώ! Όλοι όμως!
Η Église Saint Jean du Grund χτίστηκε την ίδια περίοδο με τη μονή, το 1606. Η σημερινή της, όμως, εμφάνιση χρονολογείται από το 1688 και το 1705. Το κύριο χαρακτηριστικό της εκκλησίας είναι ένα άγαλμα της Μadonna, η οποία φοράει μαύρο μανδύα και χρονολογείται από τον 14ο αιώνα. Εμείς δεν επισκεφθήκαμε το εσωτερικό του ναού, αλλά συνεχίσαμε στην οδό Münster και περνώντας από το Musée National d΄ Ηistoire Naturelle
φτάσαμε στη Γέφυρα της Rue Münster, πάνω από τον ποταμό Alzette,
έχοντας μια πολύ όμορφη και γραφική θέα των σπιτιών του Grund, τα οποία είναι στην κυριολεξία χτισμένα μέσα στο νερό.
Tο Grund, φωλιασμένο στην οχυρωμένη κατώτερη πόλη του Λουξεμβούργου, σε απόσταση αναπνοής από το κέντρο, είναι γνωστό για την πολιτιστική και αρχιτεκτονική του κληρονομιά. H περιοχή ήταν ήρεμη, με τόσο κόσμο όσο έπρεπε, για να ευχαριστηθούμε τη βόλτα μας σε αυτήν τη γραφική συνοικία, που μοιάζει πιο πολύ με χωριουδάκι, παρά με κομμάτι μιας πρωτεύουσας. Σε αυτήν την εικόνα συμβάλλουν τα ωραία σπίτια, τα καλόγουστα μαγαζιά κατά μήκος του ποταμού, οι ήσυχοι στενοί δρόμοι της συνοικίας και φυσικά ο ποταμός με την πλούσια βλάστηση που διατρέχει όλη την περιοχή.
Ιστορικά το μέρος αυτό ήταν το πιο πυκνοκατοικημένο κατά τον 17ο αιώνα. Σήμερα, όμως, με την ήσυχη και χαλαρωτική ατμόσφαιρα αποτελεί εξαιρετικό μέρος για περιπλάνηση ανάμεσα σε όμορφα πέτρινα κτίρια, αρχαία γεφύρια και πυκνή βλάστηση συνδυάζοντας τέλεια την αρχιτεκτονική κληρονομιά με τα σύγχρονα μέρη για διασκέδαση. Εγώ, πάντως, αν ήμουν κάτοικος του Λουξεμβούργου θα έκανα καθημερινά τη βόλτα μου στο Grund για αποφόρτιση και χαλάρωση.
Αυτό το παιχνίδι από τα ψηλά στα χαμηλά μας άρεσε πολύ και μιας και βρεθήκαμε έξω από τον ανελκυστήρα που σε ανεβάζει δωρεάν στο Plateau du Saint Esprit είπαμε να συνεχίσουμε πάλι προς τα πάνω, για να δούμε τη συνοικία των Δικαστηρίων της πόλης. Αφήσαμε τη δεύτερη γειτονιά της Κάτω Πόλης, το Clausen, για αργότερα.
Στηθήκαμε στην ουρά για το ασανσέρ. Μέσα στο μικρό τούνελ υπήρχε έκθεση ζωγραφικής με μοντέρνους πίνακες γεμάτους χρώμα.
Το Cité Judiciaire είναι η δικαστική περιοχή της Ville Haute που χρονολογείται από τις 25 Οκτωβρίου 1991 σαν ιδέα, αλλά η πρώτη πέτρα τέθηκε στις 7 Οκτωβρίου 2003 και επισήμως εγκαινιάστηκε στις 6 Οκτωβρίου 2008.
Το Palais de Justice συνενώνει όλα τα δικαστικά κτίρια της πόλης εκτός από εκείνα που σχετίζονται με τα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα οποία, όπως έχω ήδη αναφέρει σε προηγούμενο κεφάλαιο, εδρεύουν στο Kirchberg. Το σύνολο των μπαρόκ moselle (είδος αρχιτεκτονικής) κτιρίων είναι πλήρως εναρμονισμένα με το ήδη υπάρχον οικοδόμημα, για να ταιριάζουν με το ύφος της αρχιτεκτονικής της γύρω περιοχής.
Αυτή η δικαστική πόλη βρίσκεται στο οροπέδιο του Saint Esprit, στο νότιο τμήμα της Ville Haute. Από το Plateau είχαμε, για ακόμη μια φορά, την ευκαιρία να απολαύσουμε τη θέα στην όμορφη συνοικία Grund στην κοιλάδα του Alzette.
Eνώ οι άλλοι είχαν αράξει στα παγκάκια και ξεκουράζονταν στο πλάτωμα, εγώ προχώρησα στην πίσω πλευρά των κτιρίων που βλέπει προς τη Rue Saint Quirin.
Από εδώ είδα μια άλλη, εξίσου όμορφη, πλευρά της πόλης.
Στο κάδρο κυριαρχούσε η οδογέφυρα Passerelle, η οποία μεταφέρει στην κοιλάδα του Pétrusse την οδική κυκλοφορία και συνδέει τη Λεωφόρο de la Gare με τη Λεωφόρο Franklin Delano Roosevelt. Έχει μήκος 290 μέτρα και 24 καμάρες και είναι γνωστή ως Παλιά Γέφυρα (Al Bréck). H Passerelle χτίστηκε μεταξύ 1859 και 1861 για να συνδέσει το κέντρο της πόλης με τον νέο σιδηροδρομικό σταθμό, ο οποίος βρισκόταν μακριά από το κέντρο.
Πιο χαμηλά, πίσω από τη συνοικία των Δικαστηρίων και πάνω από τη Λεωφόρο Franklin Delano Roosevelt, βρίσκεται το Monument National de la Solidalité, το Εθνικό Μνημείο Αλληλεγγύης προς τιμήν των Λουξεμβουργιανών που έπεσαν στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Στον ορίζοντα της πόλης δεσπόζει το τεράστιο συγκρότημα Musée de la Bank, το οποίο σίγουρα σου δίνει την εντύπωση Κάστρου παρά Τράπεζας. Βρίσκεται ακριβώς απέναντι από την εμβληματική γέφυρα Adolphe, στο νότιο τμήμα της πόλης του Λουξεμβούργου.
Η Γέφυρα Adolphe μεταφέρει την κυκλοφορία στην κοιλάδα του Pétrusse. Έχει γίνει ένα ανεπίσημο Εθνικό Σύμβολο που αντιπροσωπεύει την ανεξαρτησία του Λουξεμβούργου και αποτελεί ένα από τα κύρια τουριστικά αξιοθέατα της πόλης. Πήρε το όνομά της από τον Μεγάλο Δούκα Αδόλφο, ο οποίος βασίλευε στο Λουξεμβούργο από το 1890 έως το 1905. Παρόλο που είναι πια άνω των 100 χρόνων είναι επίσης γνωστή ως Νέα Γέφυρα.
Όταν η οικιστική περιοχή της πόλης εξαπλώθηκε νότια από το Ville Haute, όπου βρισκόταν ήδη ο σιδηροδρομικός σταθμός, ήταν επιτακτική η ανάγκη μιας γέφυρας, καθώς υπήρχε μόνο η παλιά οδογέφυρα (Passerelle), η οποία ήταν πολύ στενή για να φιλοξενήσει όλη την κυκλοφορία που αναμενόταν μεταξύ των δύο τμημάτων της πόλης. Η θεμελιώδης πέτρα της Γέφυρας τοποθετήθηκε στις 14 Ιουλίου του 1900 και εγκαινιάστηκε τρία χρόνια αργότερα. Έκτοτε, έχει υποστεί εκτεταμένες ανακαινίσεις και ανακατασκευές. Η Γέφυρα Adolphe διευρύνθηκε και ενισχύθηκε για να φιλοξενήσει τον όγκο των τροχοφόρων, αλλά και του τραμ που επανήλθε στο Λουξεμβούργο, καθώς και μονοπάτια ποδηλάτων. Η Γέφυρα αποκαλούνταν την εποχή εκείνη Néi Bréck (καινούρια) επειδή υπήρχε η παλαιότερη Al Bréck (Passerelle), η οποία είχε ανοίξει το 1861. H Γέφυρα Adolphe δεν είναι μόνο ένα από τα σημαντικότερα τουριστικά αξιοθέατα, αλλά και ένας σημαντικός δεσμός μεταξύ των δύο σημαντικών συνοικιών του Λουξεμβούργου (Ville Haute και Gare).
Είχαμε αφήσει, όμως, κάποιες εκκρεμότητες στην Άνω Πόλη, οπότε αφήσαμε το Plateau du Saint Esprit με την όμορφη θέα και επιστρέψαμε για να τις καλύψουμε. O Cathédrale Notre-Dame ήταν η πρώτη εκκρεμότητα που βρέθηκε μπροστά μας και τον προσεγγίσαμε από τα σκαλάκια τα οποία βρίσκονται απέναντι από την είσοδο της Bibliothèque Nationale.
Αυτή η ρωμαιοκαθολική εκκλησία είναι αξιοσημείωτο παράδειγμα γοτθικής αρχιτεκτονικής, αλλά με πολλά αναγεννησιακά στοιχεία και είναι ο μοναδικός Καθεδρικός του Λουξεμβούργου. Στα τέλη του 18ου αιώνα έλαβε τη θαυματουργή εικόνα της Maria Consolatrix Afflictorum, πολιούχου της πόλης και του Έθνους. Περίπου 50 χρόνια αργότερα η εκκλησία αφιερώθηκε στην Παναγία και στο νεκροταφείο του Καθεδρικού βρίσκεται το Εθνικό Μνημείο της Αντίστασης και της Αποπομπής.
Μπήκαμε στο εσωτερικό του Καθεδρικού, όπως κάνουμε πάντα όταν πετυχαίνουμε τις εκκλησίες ανοιχτές.
Απέναντι από το Monument of Remembrance
ξεκινάει η Rue Chimay και κάνοντας έρευνα στο διαδίκτυο βρήκαμε ότι το σούπερ μάρκετ Monop΄ Chimay ήταν ανοιχτό. Υπενθυμίζω ότι ήταν Κυριακή και τα καταστήματα ήταν κλειστά. Εκεί, βρήκαμε μια αρκετά ικανοποιητική ποικιλία από σάντουιτς, σαλάτες και γλυκίσματα. Είχε και μερικά τραπεζάκια έξω για να καθίσεις. Φάγαμε, αλλά το κρύο δεν μας επέτρεψε να μείνουμε στάσιμοι για πολλή ώρα, οπότε πήραμε πάλι τους δρόμους. Ρίξαμε μια τελευταία ματιά στο Άγαλμα της Μνήμης Gelle Frä
και από την Place de la Constitution απολαύσαμε για λίγο ακόμη τη θέα προς τη Γέφυρα Adolphe και τα Casemates Pétrusse, τα οποία ανήκουν στην UNESCO και προέρχονται από την εποχή που οι Ισπανοί εκσυγχρόνισαν τα μεσαιωνικά τείχη και τους μεγάλους προμαχώνες του Beck, του οποίου η πλατφόρμα καταλαμβάνεται από τη σημερινή Place de la Constitution.
Στη συνέχεια χωθήκαμε πάλι στους δρόμους της πόλης κάνοντας βόλτα στις κύριες εμπορικές αρτηρίες Rue Philippe II και Grand Rue φτάνοντας ξανά μέχρι την ανύπαρκτη Place Guillaume II για να δούμε το Δημαρχείο. Το 1829 τέθηκαν σε εφαρμογή σχέδια για την κατασκευή ενός νέου Δημαρχείου, το οποίο σήμερα καταλαμβάνει το μισό δυτικό μέρος της Πλατείας. Είναι το κέντρο της τοπικής αυτοδιοίκησης, συμπεριλαμβανομένου του ιδιόκτητου γραφείου του Δημάρχου της πόλης του Λουξεμβούργου. Είναι ένα διώροφο νεοκλασικό κτίριο. Μέχρι το 1795 η περιοχή φιλοξενούσε ένα μοναστήρι Φραγκισκανών. Την εποχή εκείνη το Δημαρχείο στεγαζόταν στο Παλάτι του Μεγάλου Δούκα που βρίσκεται στα ανατολικά της Place Guillaume II. Η γαλλική εισβολή, κατά τη διάρκεια του Γαλλικού Επαναστατικού Πολέμου, προκάλεσε την κατάσχεση του μοναστηριού και την έναρξη χρήσης του Παλατιού του Μεγάλου Δούκα για σκοπούς κεντρικής κυβέρνησης. Το σημερινό Δημαρχείο ολοκληρώθηκε το 1838 με υλικά που πάρθηκαν από το μοναστήρι και το 1848 το Δημαρχείο φιλοξένησε τη Συντακτική Συνέλευση η οποία έγραψε το νέο Εθνικό Σύνταγμα.
Απέναντι από το Δημαρχείο είχαν ξεκινήσει οι χριστουγεννιάτικες προεργασίες.
Τελειώσαμε τη βόλτα μας με την Place d΄ Armes, η οποία προσελκύει μεγάλο αριθμό ντόπιων και επισκεπτών και εδώ στηνόταν, επίσης, μια μεγάλη χριστουγεννιάτικη αγορά.
Τελικά, αναρωτιέμαι: -”Τα Χριστούγεννα υπάρχει άραγε κάποιο σημείο της Παλιάς Πόλης το οποίο να μην είναι καλυμμένο από κιόσκια, ξύλινα σπιτάκια, χριστουγεννιάτικα δέντρα και λοιπά και λοιπά?”. Φαντάζομαι, ότι όποιος επισκεφθεί την πόλη τα Χριστούγεννα θα έχει μια εντελώς αλλοιωμένη εικόνα του πυρήνα της Ville Haute από όλη αυτή τη χριστουγεννιάτικη υπερπαραγωγή.
Mετά από μια μεγάλη πυρκαγιά, το 1554, καταστράφηκε ένα μεγάλο μέρος της Ville Haute. Έγιναν, λοιπόν, σχέδια για να κατασκευαστεί μια πλατεία στο κέντρο της οχυρωμένης πόλης. Η πρώτη πλατεία σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε με το όνομα Neumarkt (Νέα Αγορά). Tο 1671, ο Ισπανός μηχανικός Jean Charles de Landas δημιούργησε μια ελαφρώς μικρότερη πλατεία στην ίδια θέση, η οποία ονομάστηκε Place d΄ Armes, καθώς χρησιμοποιήθηκε ως σημείο παρέλασης της φρουράς.
Το Δημοτικό Palais ή Cercle, όπως είναι γνωστό, βρίσκεται στο ανατολικό άκρο της Πλατείας. Στην πρόσοψή του υπάρχει γλυπτό που χορηγεί τον Χάρτη της Χειραφέτησης το 1244, ο οποίος εξασφάλιζε τα δικαιώματα και τα καθήκοντα των πολιτών απέναντι στους ευγενείς. Μια πινακίδα στο Cercle Municipal καταγράφει την απελευθέρωση του Λουξεμβούργου, κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Το κτίριο φιλοξένησε το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Κοινότητας Άνθρακα και Χάλυβα.
Στο δυτικό άκρο της Place d΄ Armes, στην Πλατεία Jan Pallach, υπάρχει μνημείο για τους δύο εθνικούς ποιητές του Λουξεμβούργου, Dicks και Michel Lentz ο οποίος έγραψε τον Εθνικό Ύμνο, για το οποίο σας μίλησα σε προηγούμενο κεφάλαιο, και το οποίο είδαμε το προηγούμενο βράδυ κατά την πρώτη μας αναγνωριστική βόλτα στην πόλη.
Ακολουθώντας τη Rue de Capusins περάσαμε έξω από το Théâtre des Capusins.
Από το 1623 έως το 1795 τα κτίρια, που λειτουργούν τώρα ως θέατρο, φιλοξένησαν μια μονή Καπουτσίνων. Τα στρατεύματα της Γαλλικής Επανάστασης τα χρησιμοποιούσαν ως πυριτιδαποθήκη και αποθήκη για προμήθειες τροφίμων. Μεταξύ 1869 και 1964 ο πρώην μοναστηριακός ναός χρησιμοποιήθηκε ως θέατρο της πόλης. Μετά από πλήρη αποκατάσταση λειτουργεί από τις αρχές του 1985 ως θέατρο.
Όταν συναντήσαμε την Église Saint Alphonse
στρίψαμε δεξιά
και αμέσως φτάσαμε στην Place du Théâtre.
Θα συνεχίζαμε το παιχνίδι του πάνω-κάτω, από τα ψηλά στα χαμηλά, κατεβαίνοντας αυτήν τη φορά κάτω, για να βολτάρουμε και να γνωρίσουμε το Clausen, μια από τις παλαιότερες και μικρότερες συνοικίες της πόλης. Μόνο που τώρα θα χρησιμοποιούσαμε το αυτοκίνητο για τη μεταφορά μας εκεί.
Από τα ψηλά στα χαμηλά και πάλι στα ψηλά
Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2019
Αφήνοντας πίσω μας όλη την άσχημη εικόνα της σκαμμένης πόλης, που είχαμε δει το προηγούμενο βράδυ, ξεκινήσαμε με άλλη διάθεση και νέο αέρα τη σημερινή μας ημερήσια εξερεύνηση με σκοπό να δούμε τις περισσότερες από τις όμορφες γωνιές που διαθέτει.
Η μέρα συνέχιζε να είναι πολύ καλή, με κρύο μεν, αλλά άλλοτε είχε ηλιοφάνεια και άλλοτε συννέφιαζε. Ο καιρός, καθόλη τη διάρκεια της μέρας, άλλαζε συχνά διαθέσεις, αλλά δεν έπεσε ούτε σταγόνα βροχής. Πάντως, εκεί που είχε ήλιο ξαφνικά συννεφιάζε ή έπιανε ομίχλη και αυτό το γεγονός έχει αποτυπωθεί και στις φωτογραφίες από τις οποίες άλλες είναι πολύ φωτεινές με καταγάλανο ουρανό, άλλες πιο μουντές και άλλες φαίνονται θολές λόγω της ομίχλης που μπορεί να είχε κάτσει πάνω από το Kirchberg ή το Grund εκείνη τη στιγμή.
Θέλαμε σαν πρώτη εικόνα να δούμε από ψηλά την κοιλάδα με τον ποταμό Alzette, αλλά και τον λόφο πάνω στον οποίο βρίσκεται το Kirchberg, το οποίο μόλις είχαμε επισκεφθεί. Έτσι, από την Place du Théâtre ακολουθώντας τη Rue du Nord φτάσαμε σε ένα μπαλκόνι-πλάτωμα, πάνω ακριβώς από την Port des Trois Tours,

απ΄ όπου είχαμε άπλετη θέα προς τη σιδηροδρομική γέφυρα, το οροπέδιο του Kirchberg με τους ουρανοξύστες, το Φρούριο Thüngen καθώς και προς τις οχυρώσεις του Obergrünwald.




Port de Trois Tours: μεσαιωνική Πύλη που βρίσκεται στη διαδρομή του αρχαίου ρωμαϊκού δρόμου που συνέδεε την Arlon με το Trier. Για αιώνες χρησίμευε ως Πύλη προς την Άνω Πόλη.
Συνεχίζοντας να περπατάμε στη Rue du Nord,

η oποία μας πρόσφερε μια όμορφη φθινοπωρινή εικόνα

μπήκαμε, πλέον ,για τα καλά στην καρδιά της Παλιάς Πόλης. Όμορφες εικόνες άρχισαν να ξετυλίγονται σε κάθε μας βήμα με τα στενά δρομάκια και τα χρωματιστά σπίτια της.


Lady Jane στη Rue de l΄ Eau:

Η Rue de l΄ Eau είναι ένα πολύ όμορφο και γραφικό δρομάκι,


το οποίο μας οδήγησε στην επίσημη κατοικία του Μεγάλου Δούκα του Λουξεμβούργου, το Palais Grand Ducal.


Tο κτίριο ήταν αρχικά το Δημαρχείο του Λουξεμβούργου, από το 1572 έως το 1795, και στη συνέχεια το αρχηγείο της κυβέρνησης του Λουξεμβούργου, το 1817. Κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, το Παλάτι χρησιμοποιήθηκε από τους Ναζί ως αίθουσα συναυλιών και εστιατόριο. Πολλά από τα έπιπλα, τις συλλογές τέχνης και τα κοσμήματα καταστράφηκαν ή στάλθηκαν στη Γερμανία. Σήμερα, ως επίσημη κατοικία του Μεγάλου Δούκα, χρησιμοποιείται από αυτόν κατά την άσκηση των καθηκόντων του. Οι ξένοι αρχηγοί κρατών φιλοξενούνται στο Παλάτι ως επισκέπτες του Μεγάλου Δούκα και της Μεγάλης Δούκισσας, κατά τις επίσημες επισκέψεις τους στο Λουξεμβούργο.

Αναμφισβήτητα είναι μια από τις πιο όμορφες προσόψεις της πόλης. Ξεναγήσεις γίνονται από τον Ιούλιο μέχρι το τέλος Αυγούστου, κάθε μέρα εκτός Τετάρτης. Το στιλ του είναι αναγεννησιακό του 16ου αιώνα.

Το Παλάτι φυλάσσεται από την Υπηρεσία Φρουράς του Κάστρου, η οποία είναι μέλος της Μονάδας Φρουράς και Επιχειρησιακής Υποστήριξης της Αστυνομίας του Μεγάλου Δουκάτου (UGAO).


Το μεγαλοπρεπές Παλάτι είναι ενδιαφέρον από πολλές απόψεις. Για το Λουξεμβούργο συμβολίζει το αίσθημα της εθνικής ανεξαρτησίας, για τους ιστορικούς αντιπροσωπεύει ένα στοιχείο συνέχειας στην άσκηση των διοικητικών εξουσιών μιας πόλης ή ακόμα και μιας χώρας, και για τους λάτρεις της τέχνης είναι ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα ισπανομαυριτανικού στιλ.

Στη γωνία Rue du Marché aux Herbes και Rue de la Reine, ακριβώς απέναντι από το Παλάτι, υπήρχε ένα σουβενιράδικο και μπουκάραμε μέσα για λίγο χάζεμα. Ήταν το πρώτο μαγαζί της πόλης στο οποίο μπήκαμε. Οι τιμές ήταν “λογικές” για Λουξεμβούργο. Όσα μαγνητάκια για τη συλλογή μας είχαμε αγοράσει στο προηγούμενο ταξίδι, στη Δανία και τη Σουηδία, τα είχαμε πληρώσει 4 και 5 ευρώ το κομμάτι. Και εδώ το ίδιο κόστιζαν.
Αγνοώντας επιδεικτικά την ανύπαρκτη Place Guillaume II φτάσαμε, μετά από ούτε διακόσια μέτρα, στην Place de Clairefontaine στο κέντρο της οποίας βρίσκεται το μνημείο της Mεγάλης Δούκισσας Charlotte, δίπλα στο κτίριο του Υπουργείου Εξωτερικών.

Είναι μια πολύ όμορφη, κυκλική πλατειούλα στο κέντρο της πόλης, η οποία περιβάλλεται από ωραία κτίρια δίνοντας και μια όμορφη εικόνα προς τον Καθεδρικό Ναό.


Πριν επισκεφθούμε τον ναό του Αγίου Μιχαήλ (Michaelskirche) περάσαμε πάλι από το αγαπημένο μας σημείο στη Rue Large.


Στην οδό Sigefroi, η ρωμαιοκαθολική εκκλησία του Αγίου Μιχαήλ είναι ο αρχαιότερος θρησκευτικός χώρος της πόλης. Ο πρώτος ναός χτίστηκε το 987, ωστόσο, κατά τους επόμενους αιώνες, το κτίριο καταστράφηκε, ανοικοδομήθηκε και ανακαινίστηκε πολλές φορές. Η σημερινή εμφάνιση χρονολογείται από το 1688 και ενώνει αρχιτεκτονικά σχήματα ρωμανικού και μπαρόκ στιλ.



Μπήκαμε στο εσωτερικό για να θαυμάσουμε τα υπέροχα βιτρό παράθυρα, το εκκλησιαστικό όργανο και τον τεράστιο πίνακα ζωγραφικής πάνω από το ιερό, αλλά και για να ξεκουραστούμε λίγο στα ξύλινα καθίσματα του ναού.


Το ωραιότερο μπαλκόνι της Ευρώπης απείχε ελάχιστα από την εκκλησία του Αγίου Νικολάου, οπότε, χωρίς άλλη χρονοτριβή, κατευθυνθήκαμε προς τα εκεί. Κάτω από έναν, άλλοτε συννεφιασμένο και άλλοτε ηλιόλουστο ουρανό, η κοιλάδα με τη συνοικία Grund μας περίμενε για να μας χαρίσει απίστευτες πανοραμικές εικόνες.

Eίχα αρχίσει, πλέον, να αποκωδικοποιώ τη μορφολογία και την ιδιαιτερότητα της πόλης. Aυτό που με είχε δυσκολέψει κατά την οργάνωση του ταξιδιού, τώρα το ζούσα και ξεδιπλωνόταν μπροστά στα μάτια μου με τον ωραιότερο τρόπο. Υπήρχαν ένα σωρό διαφορετικοί τρόποι πρόσβασης, από το ένα κομμάτι της πόλης στο άλλο, από τα ψηλά στα χαμηλά. Κινηθήκαμε σε στενά σοκάκια, δαιδαλώδη δρομάκια, κατηφορικά μονοπάτια, δρόμους και πέτρινες γέφυρες που ενώνουν τα πάνω με τα κάτω και τα απέναντι. Βλέπαμε παντού τριγύρω μικρά-μικρά δασάκια, συστάδες από όμορφα σπίτια με κεκλιμένες στέγες να στριμώχνονται κάτω στην κοιλάδα με τον μικρό νωχελικό ποταμό να βρέχει τα πόδια τους.





Βρεθήκαμε πάνω στο ακρωτήριο του Bock, στη βορειοανατολική γωνία της Παλιάς Πόλης, παρατηρώντας το βραχώδες έδαφος και κατανοώντας απόλυτα τη φυσική αυτή οχύρωση πάνω από τον ποταμό Alzette. Είχε δίκιο ο Κόμης Siegfried που έχτισε εδώ το Κάστρο του παρέχοντας ουσιαστικά την πρωταρχική βάση για την ανάπτυξη της πόλης του Λουξεμβούργου.


H διώροφη Γέφυρα Schlassbréck μας πρόσφερε τέλεια θέα προς κάθε κατεύθυνση.


Μπορούσαμε, πλέον, ξεκάθαρα να έχουμε εικόνα των Casemates du Bock, αφού μεγάλες οπές στις κάθετες οχυρώσεις φανέρωναν το τεράστιο σύστημα των τούνελ που είχαν τοποθετηθεί σε διαφορετικά επίπεδα και έφταναν μέχρι 40 μέτρα μέσα στη γη. Διακρίναμε, επίσης, τους δυνατούς δαχτυλιδωτούς τοίχους που προσθέτονταν επί σειρά ετών ενισχύοντας όλο και πιο πολύ τις οχυρώσεις.

Στριμωγμένο στην οχυρωμένη κατώτερη πόλη, το Grund, μας χάριζε απερίγραπτη ομορφιά με το Abbey de Neumünster,

το πέτρινο μεσαιωνικό γεφύρι Stierchen, αλλά και την πέτρινη αψιδωτή σιδηροδρομική γέφυρα να κυριαρχούν στις εικόνες.

Tο δε Kirchberg, με τους επιβλητικούς ουρανοξύστες, σαν κορώνα στεφανώνει όλο αυτό το πανέμορφο σκηνικό.


Όση ώρα και να παραμείνεις εδώ, στα ψηλά, ένα είναι σίγουρο: το θέαμα δεν χορταίνεται με τίποτα, οπότε και εμείς αποφασίσαμε να ακολουθήσουμε τον ξακουστό δρόμο Chemin de la Corniche, που κατηφορίζει ριζωμένος στην άκρη της πλαγιάς, για να γνωρίσουμε την Kάτω Πόλη.



Κατηφορίζοντας την Montée du Grund

κάπου βρήκαμε ένα πολύ στενό μονοπάτι στρωμένο με ένα πορτοκαλοκόκκινο χαλί από πεσμένα φύλλα. Ήταν το χαλί που έστρωσε η φύση της πόλης για να μας καλωσορίσει στο Grund.

Βρήκαμε και έτοιμη κορνίζα για τις φωτογραφίες μας.

Στη συνέχεια, ακολουθώντας τη Rue Plaetis, η οποία τρέχει παράλληλα με το ποτάμι


φτάσαμε κάτω από τη διώροφη Γέφυρα Schlassbréck του Bock.


Στόχος μας ήταν να διασχίσουμε το πέτρινο, μεσαιωνικό Γεφύρι Stierchen και από κει να μπούμε στο Grund.


Θρύλοι και παραδόσεις στοιχειώνουν αυτό το Γεφύρι που βρίσκεται δίπλα στο αβαείο Neumünster και προστέθηκε στον κατάλογο UNESCO το 1994. Λέγεται ότι είναι το σπίτι ενός εκ των πιο τρομακτικών και παράξενων φαντασμάτων, του Stierches-geescht.
Ο Stierches-geescht ήταν ένας πλούσιος πότης. Μερικές φορές το φάντασμα εμφανίζεται ως ταύρος, λύκος, σκύλος ή γάτα. Κάποιοι λένε ότι το αντιμετώπισαν ως κενό βαρέλι ή ως κοπριά ιπποειδών. Σε μερικές περιπτώσεις το φάντασμα παρουσιάζεται ως γίγαντας για να αντιμετωπίσει ανυποψίαστους μεθυσμένους. Μερικές φορές, λέγεται, ότι παρενόχλησε ακόμη και τους μοναχούς του αβαείου. Στους προηγούμενους αιώνες έτρεχε στη Γέφυρα με τη μορφή χοιριδίου. Οι άνθρωποι προσπαθούσαν να το πιάσουν, αλλά όποτε κάποιος έφτανε κοντά ο χοίρος εξαφανιζόταν και επανεμφανιζόταν στην άλλη πλευρά της Γέφυρας. Ακόμα και σήμερα οι άνθρωποι που πηγαίνουν σπίτι τους, μετά από μια νύχτα πιώματος, ισχυρίζονται ότι έχουν αντιμετωπίσει το φάντασμα. Αλήθεια ή μύθος? Το αλκοόλ μιλάει ή η φαντασία των ανθρώπων?


Από τα ψηλά στα χαμηλά και τώρα, πλέον, σηκώνοντας το βλέμμα προς τα πάνω είχαμε μια διαφορετική οπτική αυτής της τόσο ιδιαίτερης και γεμάτη με εκπλήξεις πόλης. Οχυρώσεις με τρύπες στο βραχώδες έδαφος, μια καταπράσινη κοιλάδα με πολλά και ψηλά δέντρα, ένας ποταμός και πέτρινοι πύργοι με πολλά σκαλιά ήταν το νέο σκηνικό που μας περιέβαλε σε αυτό το κομμάτι της πόλης.



Το Abbey de Neumünster αποτελεί σήμερα δημόσιο κέντρο συνάντησης και πολιτιστικό κέντρο και ανήκει στον κατάλογο της UNESCO. Mετά την καταστροφή της αρχικής βενετσιάνικης μονής, στο οροπέδιο του Altmünster το 1542, οι μοναχοί έχτισαν ένα νέο αβαείο, το 1606 στο Grund. Αυτό με τη σειρά του καταστράφηκε από πυρκαγιά το 1684, αλλά ξαναχτίστηκε στον ίδιο χώρο και μάλιστα επεκτάθηκε. Μετά τη Γαλλική Επανάσταση χρησίμευσε ως αστυνομικός σταθμός και φυλακή πριν γίνει στρατόπεδο για τους Πρώσους, μετά την ήττα του Ναπολέοντα. Από το 1997 είναι η έδρα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Πολιτισμικών Διαδρομών.

Φιλοξενεί διάφορες εκδηλώσεις. Μια εκδήλωση λάμβανε χώρα την Κυριακή 10/11//2019 που βρισκόμασταν εμείς εκεί. Το Ινστιτούτο Επιστήμης και Τεχνολογίας του Λουξεμβούργου συμμετείχε στο 12ο Φεστιβάλ Επιστημών που διοργάνωνε το Εθνικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας και το Εθνικό Ταμείο Έρευνας στο αβαείο. Ο σκοπός της εκδήλωσης ήταν να παρουσιάσει και να προωθήσει την επιστήμη και την έρευνα στο Λουξεμβούργο και να ενθαρρύνει το ενδιαφέρον των νέων και του κοινού για την επιστήμη και την τεχνολογία, μέσω διαδραστικών εργαστηρίων και επιστημονικών παραστάσεων. Την Πέμπτη 7 και την Παρασκευή 8 Νοεμβρίου το Φεστιβάλ άνοιξε τις πόρτες του σε μαθητές των σχολείων και το Σαββατοκύριακο ήταν ανοιχτό για το κοινό. Καταλαβαίνετε φαντάζομαι το τι γινόταν!! Όλοι οι κάτοικοι της πόλης με τα παιδιά τους βρίσκονταν εδώ! Όλοι όμως!
Η Église Saint Jean du Grund χτίστηκε την ίδια περίοδο με τη μονή, το 1606. Η σημερινή της, όμως, εμφάνιση χρονολογείται από το 1688 και το 1705. Το κύριο χαρακτηριστικό της εκκλησίας είναι ένα άγαλμα της Μadonna, η οποία φοράει μαύρο μανδύα και χρονολογείται από τον 14ο αιώνα. Εμείς δεν επισκεφθήκαμε το εσωτερικό του ναού, αλλά συνεχίσαμε στην οδό Münster και περνώντας από το Musée National d΄ Ηistoire Naturelle

φτάσαμε στη Γέφυρα της Rue Münster, πάνω από τον ποταμό Alzette,

έχοντας μια πολύ όμορφη και γραφική θέα των σπιτιών του Grund, τα οποία είναι στην κυριολεξία χτισμένα μέσα στο νερό.

Tο Grund, φωλιασμένο στην οχυρωμένη κατώτερη πόλη του Λουξεμβούργου, σε απόσταση αναπνοής από το κέντρο, είναι γνωστό για την πολιτιστική και αρχιτεκτονική του κληρονομιά. H περιοχή ήταν ήρεμη, με τόσο κόσμο όσο έπρεπε, για να ευχαριστηθούμε τη βόλτα μας σε αυτήν τη γραφική συνοικία, που μοιάζει πιο πολύ με χωριουδάκι, παρά με κομμάτι μιας πρωτεύουσας. Σε αυτήν την εικόνα συμβάλλουν τα ωραία σπίτια, τα καλόγουστα μαγαζιά κατά μήκος του ποταμού, οι ήσυχοι στενοί δρόμοι της συνοικίας και φυσικά ο ποταμός με την πλούσια βλάστηση που διατρέχει όλη την περιοχή.



Ιστορικά το μέρος αυτό ήταν το πιο πυκνοκατοικημένο κατά τον 17ο αιώνα. Σήμερα, όμως, με την ήσυχη και χαλαρωτική ατμόσφαιρα αποτελεί εξαιρετικό μέρος για περιπλάνηση ανάμεσα σε όμορφα πέτρινα κτίρια, αρχαία γεφύρια και πυκνή βλάστηση συνδυάζοντας τέλεια την αρχιτεκτονική κληρονομιά με τα σύγχρονα μέρη για διασκέδαση. Εγώ, πάντως, αν ήμουν κάτοικος του Λουξεμβούργου θα έκανα καθημερινά τη βόλτα μου στο Grund για αποφόρτιση και χαλάρωση.


Αυτό το παιχνίδι από τα ψηλά στα χαμηλά μας άρεσε πολύ και μιας και βρεθήκαμε έξω από τον ανελκυστήρα που σε ανεβάζει δωρεάν στο Plateau du Saint Esprit είπαμε να συνεχίσουμε πάλι προς τα πάνω, για να δούμε τη συνοικία των Δικαστηρίων της πόλης. Αφήσαμε τη δεύτερη γειτονιά της Κάτω Πόλης, το Clausen, για αργότερα.

Στηθήκαμε στην ουρά για το ασανσέρ. Μέσα στο μικρό τούνελ υπήρχε έκθεση ζωγραφικής με μοντέρνους πίνακες γεμάτους χρώμα.


Το Cité Judiciaire είναι η δικαστική περιοχή της Ville Haute που χρονολογείται από τις 25 Οκτωβρίου 1991 σαν ιδέα, αλλά η πρώτη πέτρα τέθηκε στις 7 Οκτωβρίου 2003 και επισήμως εγκαινιάστηκε στις 6 Οκτωβρίου 2008.


Το Palais de Justice συνενώνει όλα τα δικαστικά κτίρια της πόλης εκτός από εκείνα που σχετίζονται με τα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα οποία, όπως έχω ήδη αναφέρει σε προηγούμενο κεφάλαιο, εδρεύουν στο Kirchberg. Το σύνολο των μπαρόκ moselle (είδος αρχιτεκτονικής) κτιρίων είναι πλήρως εναρμονισμένα με το ήδη υπάρχον οικοδόμημα, για να ταιριάζουν με το ύφος της αρχιτεκτονικής της γύρω περιοχής.



Αυτή η δικαστική πόλη βρίσκεται στο οροπέδιο του Saint Esprit, στο νότιο τμήμα της Ville Haute. Από το Plateau είχαμε, για ακόμη μια φορά, την ευκαιρία να απολαύσουμε τη θέα στην όμορφη συνοικία Grund στην κοιλάδα του Alzette.

Eνώ οι άλλοι είχαν αράξει στα παγκάκια και ξεκουράζονταν στο πλάτωμα, εγώ προχώρησα στην πίσω πλευρά των κτιρίων που βλέπει προς τη Rue Saint Quirin.


Από εδώ είδα μια άλλη, εξίσου όμορφη, πλευρά της πόλης.


Στο κάδρο κυριαρχούσε η οδογέφυρα Passerelle, η οποία μεταφέρει στην κοιλάδα του Pétrusse την οδική κυκλοφορία και συνδέει τη Λεωφόρο de la Gare με τη Λεωφόρο Franklin Delano Roosevelt. Έχει μήκος 290 μέτρα και 24 καμάρες και είναι γνωστή ως Παλιά Γέφυρα (Al Bréck). H Passerelle χτίστηκε μεταξύ 1859 και 1861 για να συνδέσει το κέντρο της πόλης με τον νέο σιδηροδρομικό σταθμό, ο οποίος βρισκόταν μακριά από το κέντρο.

Πιο χαμηλά, πίσω από τη συνοικία των Δικαστηρίων και πάνω από τη Λεωφόρο Franklin Delano Roosevelt, βρίσκεται το Monument National de la Solidalité, το Εθνικό Μνημείο Αλληλεγγύης προς τιμήν των Λουξεμβουργιανών που έπεσαν στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Στον ορίζοντα της πόλης δεσπόζει το τεράστιο συγκρότημα Musée de la Bank, το οποίο σίγουρα σου δίνει την εντύπωση Κάστρου παρά Τράπεζας. Βρίσκεται ακριβώς απέναντι από την εμβληματική γέφυρα Adolphe, στο νότιο τμήμα της πόλης του Λουξεμβούργου.

Η Γέφυρα Adolphe μεταφέρει την κυκλοφορία στην κοιλάδα του Pétrusse. Έχει γίνει ένα ανεπίσημο Εθνικό Σύμβολο που αντιπροσωπεύει την ανεξαρτησία του Λουξεμβούργου και αποτελεί ένα από τα κύρια τουριστικά αξιοθέατα της πόλης. Πήρε το όνομά της από τον Μεγάλο Δούκα Αδόλφο, ο οποίος βασίλευε στο Λουξεμβούργο από το 1890 έως το 1905. Παρόλο που είναι πια άνω των 100 χρόνων είναι επίσης γνωστή ως Νέα Γέφυρα.
Όταν η οικιστική περιοχή της πόλης εξαπλώθηκε νότια από το Ville Haute, όπου βρισκόταν ήδη ο σιδηροδρομικός σταθμός, ήταν επιτακτική η ανάγκη μιας γέφυρας, καθώς υπήρχε μόνο η παλιά οδογέφυρα (Passerelle), η οποία ήταν πολύ στενή για να φιλοξενήσει όλη την κυκλοφορία που αναμενόταν μεταξύ των δύο τμημάτων της πόλης. Η θεμελιώδης πέτρα της Γέφυρας τοποθετήθηκε στις 14 Ιουλίου του 1900 και εγκαινιάστηκε τρία χρόνια αργότερα. Έκτοτε, έχει υποστεί εκτεταμένες ανακαινίσεις και ανακατασκευές. Η Γέφυρα Adolphe διευρύνθηκε και ενισχύθηκε για να φιλοξενήσει τον όγκο των τροχοφόρων, αλλά και του τραμ που επανήλθε στο Λουξεμβούργο, καθώς και μονοπάτια ποδηλάτων. Η Γέφυρα αποκαλούνταν την εποχή εκείνη Néi Bréck (καινούρια) επειδή υπήρχε η παλαιότερη Al Bréck (Passerelle), η οποία είχε ανοίξει το 1861. H Γέφυρα Adolphe δεν είναι μόνο ένα από τα σημαντικότερα τουριστικά αξιοθέατα, αλλά και ένας σημαντικός δεσμός μεταξύ των δύο σημαντικών συνοικιών του Λουξεμβούργου (Ville Haute και Gare).
Είχαμε αφήσει, όμως, κάποιες εκκρεμότητες στην Άνω Πόλη, οπότε αφήσαμε το Plateau du Saint Esprit με την όμορφη θέα και επιστρέψαμε για να τις καλύψουμε. O Cathédrale Notre-Dame ήταν η πρώτη εκκρεμότητα που βρέθηκε μπροστά μας και τον προσεγγίσαμε από τα σκαλάκια τα οποία βρίσκονται απέναντι από την είσοδο της Bibliothèque Nationale.

Αυτή η ρωμαιοκαθολική εκκλησία είναι αξιοσημείωτο παράδειγμα γοτθικής αρχιτεκτονικής, αλλά με πολλά αναγεννησιακά στοιχεία και είναι ο μοναδικός Καθεδρικός του Λουξεμβούργου. Στα τέλη του 18ου αιώνα έλαβε τη θαυματουργή εικόνα της Maria Consolatrix Afflictorum, πολιούχου της πόλης και του Έθνους. Περίπου 50 χρόνια αργότερα η εκκλησία αφιερώθηκε στην Παναγία και στο νεκροταφείο του Καθεδρικού βρίσκεται το Εθνικό Μνημείο της Αντίστασης και της Αποπομπής.


Μπήκαμε στο εσωτερικό του Καθεδρικού, όπως κάνουμε πάντα όταν πετυχαίνουμε τις εκκλησίες ανοιχτές.


Απέναντι από το Monument of Remembrance

ξεκινάει η Rue Chimay και κάνοντας έρευνα στο διαδίκτυο βρήκαμε ότι το σούπερ μάρκετ Monop΄ Chimay ήταν ανοιχτό. Υπενθυμίζω ότι ήταν Κυριακή και τα καταστήματα ήταν κλειστά. Εκεί, βρήκαμε μια αρκετά ικανοποιητική ποικιλία από σάντουιτς, σαλάτες και γλυκίσματα. Είχε και μερικά τραπεζάκια έξω για να καθίσεις. Φάγαμε, αλλά το κρύο δεν μας επέτρεψε να μείνουμε στάσιμοι για πολλή ώρα, οπότε πήραμε πάλι τους δρόμους. Ρίξαμε μια τελευταία ματιά στο Άγαλμα της Μνήμης Gelle Frä

και από την Place de la Constitution απολαύσαμε για λίγο ακόμη τη θέα προς τη Γέφυρα Adolphe και τα Casemates Pétrusse, τα οποία ανήκουν στην UNESCO και προέρχονται από την εποχή που οι Ισπανοί εκσυγχρόνισαν τα μεσαιωνικά τείχη και τους μεγάλους προμαχώνες του Beck, του οποίου η πλατφόρμα καταλαμβάνεται από τη σημερινή Place de la Constitution.
Στη συνέχεια χωθήκαμε πάλι στους δρόμους της πόλης κάνοντας βόλτα στις κύριες εμπορικές αρτηρίες Rue Philippe II και Grand Rue φτάνοντας ξανά μέχρι την ανύπαρκτη Place Guillaume II για να δούμε το Δημαρχείο. Το 1829 τέθηκαν σε εφαρμογή σχέδια για την κατασκευή ενός νέου Δημαρχείου, το οποίο σήμερα καταλαμβάνει το μισό δυτικό μέρος της Πλατείας. Είναι το κέντρο της τοπικής αυτοδιοίκησης, συμπεριλαμβανομένου του ιδιόκτητου γραφείου του Δημάρχου της πόλης του Λουξεμβούργου. Είναι ένα διώροφο νεοκλασικό κτίριο. Μέχρι το 1795 η περιοχή φιλοξενούσε ένα μοναστήρι Φραγκισκανών. Την εποχή εκείνη το Δημαρχείο στεγαζόταν στο Παλάτι του Μεγάλου Δούκα που βρίσκεται στα ανατολικά της Place Guillaume II. Η γαλλική εισβολή, κατά τη διάρκεια του Γαλλικού Επαναστατικού Πολέμου, προκάλεσε την κατάσχεση του μοναστηριού και την έναρξη χρήσης του Παλατιού του Μεγάλου Δούκα για σκοπούς κεντρικής κυβέρνησης. Το σημερινό Δημαρχείο ολοκληρώθηκε το 1838 με υλικά που πάρθηκαν από το μοναστήρι και το 1848 το Δημαρχείο φιλοξένησε τη Συντακτική Συνέλευση η οποία έγραψε το νέο Εθνικό Σύνταγμα.

Απέναντι από το Δημαρχείο είχαν ξεκινήσει οι χριστουγεννιάτικες προεργασίες.


Τελειώσαμε τη βόλτα μας με την Place d΄ Armes, η οποία προσελκύει μεγάλο αριθμό ντόπιων και επισκεπτών και εδώ στηνόταν, επίσης, μια μεγάλη χριστουγεννιάτικη αγορά.

Τελικά, αναρωτιέμαι: -”Τα Χριστούγεννα υπάρχει άραγε κάποιο σημείο της Παλιάς Πόλης το οποίο να μην είναι καλυμμένο από κιόσκια, ξύλινα σπιτάκια, χριστουγεννιάτικα δέντρα και λοιπά και λοιπά?”. Φαντάζομαι, ότι όποιος επισκεφθεί την πόλη τα Χριστούγεννα θα έχει μια εντελώς αλλοιωμένη εικόνα του πυρήνα της Ville Haute από όλη αυτή τη χριστουγεννιάτικη υπερπαραγωγή.
Mετά από μια μεγάλη πυρκαγιά, το 1554, καταστράφηκε ένα μεγάλο μέρος της Ville Haute. Έγιναν, λοιπόν, σχέδια για να κατασκευαστεί μια πλατεία στο κέντρο της οχυρωμένης πόλης. Η πρώτη πλατεία σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε με το όνομα Neumarkt (Νέα Αγορά). Tο 1671, ο Ισπανός μηχανικός Jean Charles de Landas δημιούργησε μια ελαφρώς μικρότερη πλατεία στην ίδια θέση, η οποία ονομάστηκε Place d΄ Armes, καθώς χρησιμοποιήθηκε ως σημείο παρέλασης της φρουράς.
Το Δημοτικό Palais ή Cercle, όπως είναι γνωστό, βρίσκεται στο ανατολικό άκρο της Πλατείας. Στην πρόσοψή του υπάρχει γλυπτό που χορηγεί τον Χάρτη της Χειραφέτησης το 1244, ο οποίος εξασφάλιζε τα δικαιώματα και τα καθήκοντα των πολιτών απέναντι στους ευγενείς. Μια πινακίδα στο Cercle Municipal καταγράφει την απελευθέρωση του Λουξεμβούργου, κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Το κτίριο φιλοξένησε το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Κοινότητας Άνθρακα και Χάλυβα.


Στο δυτικό άκρο της Place d΄ Armes, στην Πλατεία Jan Pallach, υπάρχει μνημείο για τους δύο εθνικούς ποιητές του Λουξεμβούργου, Dicks και Michel Lentz ο οποίος έγραψε τον Εθνικό Ύμνο, για το οποίο σας μίλησα σε προηγούμενο κεφάλαιο, και το οποίο είδαμε το προηγούμενο βράδυ κατά την πρώτη μας αναγνωριστική βόλτα στην πόλη.
Ακολουθώντας τη Rue de Capusins περάσαμε έξω από το Théâtre des Capusins.

Από το 1623 έως το 1795 τα κτίρια, που λειτουργούν τώρα ως θέατρο, φιλοξένησαν μια μονή Καπουτσίνων. Τα στρατεύματα της Γαλλικής Επανάστασης τα χρησιμοποιούσαν ως πυριτιδαποθήκη και αποθήκη για προμήθειες τροφίμων. Μεταξύ 1869 και 1964 ο πρώην μοναστηριακός ναός χρησιμοποιήθηκε ως θέατρο της πόλης. Μετά από πλήρη αποκατάσταση λειτουργεί από τις αρχές του 1985 ως θέατρο.
Όταν συναντήσαμε την Église Saint Alphonse

στρίψαμε δεξιά

και αμέσως φτάσαμε στην Place du Théâtre.


Θα συνεχίζαμε το παιχνίδι του πάνω-κάτω, από τα ψηλά στα χαμηλά, κατεβαίνοντας αυτήν τη φορά κάτω, για να βολτάρουμε και να γνωρίσουμε το Clausen, μια από τις παλαιότερες και μικρότερες συνοικίες της πόλης. Μόνο που τώρα θα χρησιμοποιούσαμε το αυτοκίνητο για τη μεταφορά μας εκεί.
Last edited: