Klair
Member
- Μηνύματα
- 2.499
- Likes
- 31.327
- Ταξίδι-Όνειρο
- Υπερσιβηρικός
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Annevoie-Rouillon, Dinant, Château Vêves, Arlon
- Ville Haute Λουξεμβούργο, η βραδινή άφιξη
- Πρωινή βόλτα στο Kirchberg
- Ville Haute-Grund-Plateau du Saint Esprit-Cité Judiciaire
- Απογευματινή βόλτα στο Clausen
- Château de Vianden
- Château de Bourscheid και Esch-sur-Sûre
- Wéris, Durbuy και η επιστροφή στη Γάνδη
- Château d΄ Ooidonk
- Malo-les-Bains Δουνκέρκη
- Γνωρίζοντας τη Δουνκέρκη
- Ville de Bergues
- Νυχτοπερπατήματα στη Lille
Ville de Bergues
Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2019
Το Bergues είναι μια κοινότητα στο νότιο τμήμα της Βόρειας Γαλλίας. Βρίσκεται σε απόσταση 15 χιλιομέτρων από τα βελγικά σύνορα και 9 χιλιομέτρων νότια της Δουνκέρκης. Αναφέρεται ως “η άλλη Μπριζ στη Φλάνδρα” αλλά κατά τη δική μου γνώμη δε φτάνει ούτε το μικρό δαχτυλάκι της Μπριζ. Το όνομα της πόλης προέρχεται από το φλαμανδικό “groene berg” που σημαίνει “πράσινος λόφος” και η πρώτη αναφορά σε αυτήν χρονολογείται από το 857. Ιδρύθηκε πάνω σε έναν μικρό λόφο με θέα τη γύρω βαλτώδη περιοχή και σύμφωνα με έναν μύθο ο Άγιος Winoc, γιος του βασιλιά της Bρετάνης, αποσύρθηκε και έζησε στο Groenberg.
Το 1022, ο Count Baudoin IV le Bardu ίδρυσε ένα μοναστήρι Βενεδικτίνων στο Bergues, το οποίο είχε μεγάλη επιρροή στην περιοχή, η οποία διήρκεσε μέχρι τη Γαλλική Επανάσταση. Η παρουσία του μοναστηριού, η εγγύτητα της πόλης στη θάλασσα, καθώς και η πλούσια γεωργική γη βοήθησαν το Bergues να ευημερήσει κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα.
Η γειτνίαση με τη θάλασσα βοήθησε την άνθηση του εμπορίου. Η πόλη αναπτύχθηκε σε μεγάλο κλωστοϋφαντουργικό κέντρο και έγινε μέρος της Χανσεατικής Συμμαχίας. Πριν η θάλασσα υποχωρήσει προς τη Δουνκέρκη, το Bergues ήταν ένα μεγάλο λιμάνι και συνδέθηκε με τη Γαλλία με τη Συνθήκη του Aix-la-Chapelle, το 1668, όταν ο πόλεμος της αποκέντρωσης μεταξύ Γαλλίας και Ισπανίας έληξε.
Κατά τη διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης, η μονή του Αγίου Winoc, αλλά και διάφορα άλλα μικρότερα μοναστήρια καταστράφηκαν και σιγά-σιγά άρχισε η παρακμή της πόλης. Το Bergues καταστράφηκε από βομβαρδισμούς κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και ξανά το 1940 κατά τη διάρκεια της Μάχης της Δουνκέρκης. Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου το 80% των κτιρίων της πόλης καταστράφηκαν και το Καμπαναριό ανατινάχτηκε με δυναμίτη. Μετά τον πόλεμο η ανακατασκευή της πόλης έγινε με μεγάλη επιτυχία και σήμερα το Bergues είναι μια μικρή, όμορφη και ήσυχη πόλη στην περιοχή Nord-Pas-de-Calais, μόλις 40 χιλιόμετρα από τη σήραγγα της Μάγχης.
Η τουριστική έκρηξη της πόλης έγινε όταν το Bergues υπήρξε το σκηνικό για τη γαλλική ταινία Bienvenue chez les Ch΄ tis (Eίναι τρελοί αυτοί οι Βόρειοι) του 2008, η οποία έσπασε το γαλλικό box office και η οποία αυτές τις δύσκολες μέρες του ιού και της καραντίνας έχει προταθεί στο νήμα “Κινηματογραφική κουβέντα” του forum από την @evaT αν θυμάμαι καλά. Κατά τη δική μου άποψη, η ταινία βλέπεται ευχάριστα, χωρίς όμως να συγκαταλέγεται στις αγαπημένες μου κωμωδίες.
Φτάσαμε με το αυτοκίνητο στην κεντρική Place de la République. Η Πλατεία οριοθετείται μεταξύ του Δημαρχείου και του Κάστρου με το Καμπαναριό (Beffroi de Bergues) και δυστυχώς εκτελεί χρέη parking αυτοκινήτων. Πολύ άσχημη πρώτη εντύπωση για τον επισκέπτη αποτελούν τα σταθμευμένα αυτοκίνητα στην καρδιά της πόλης.
Αποφασίσαμε να μη γίνουμε και εμείς μέρος αυτού του άσχημου σκηνικού και έτσι συνεχίσαμε προς εύρεση άλλου σημείου για να παρκάρουμε το αυτοκίνητο. Η λύση δυστυχώς (ξανά), βρέθηκε σε μια άλλη κοντινή, μικρούλα και όμορφη πλατειούλα, η οποία περιτριγυριζόταν από όμορφα σπίτια με την ονομασία Place Gambetta. Μεταξύ δύο κακών, το μη χείρον βέλτιστον και έτσι σταθμεύσαμε εδώ.
Από το κατάστημα Press Gambetta προμηθευτήκαμε μια κάρτα στάθμευσης, την οποία βάλαμε σε εμφανές σημείο στο ταμπλό του αυτοκινήτου και πανέτοιμοι κατευθυνθήκαμε προς την Place de la République για να ξεκινήσουμε τη βόλτα μας από το κεντρικότερο σημείο της πόλης.
Όπως προείπα, στη μια άκρη της Πλατείας ορθώνεται το Δημαρχείο, το οποίο ξεκίνησε να χτίζεται το 1863 και ολοκληρώθηκε το 1870, σε αναγεννησιακή φλαμανδική αρχιτεκτονική. Στην πρόσοψη διακρίνεται το οικόσημο του Φιλίππου της Ισπανίας και όλη η οροφή του κτιρίου περιβάλλεται από γλυπτούς οβελίσκους. Η πρόσοψη είναι, επίσης, διακοσμημένη με μια προτομή του ποιητή και πολιτικού Lamartine.
Απέναντι ακριβώς από το Δημαρχείο, το Κάστρο με το Καμπαναριό του Bergues είναι το σύμβολο της πόλης. Το Καμπαναριό είναι το τρίτο κατά σειρά που βρίσκεται σήμερα σε αυτήν τη θέση. Το πρώτο χτίστηκε το 1112, το δεύτερο στα τέλη του 14ου αιώνα, και το σημερινό, το οποίο καταστράφηκε κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και ανακατασκευάστηκε το 1961, στέκεται στην Πλατεία και μάλιστα από το 2005 αποτελεί Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Εδώ στεγάζεται τώρα το Tourist Information Bureau. Οι κάτοικοι της πόλης είναι πολύ υπερήφανοι που το Καμπαναριό της πόλης τους έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ταινία του Dany Boon, Bienvenue chez les Ch΄ tis.
Το Bergues φημίζεται για το τυρί του και για το λουκάνικό του. Το 1625, ένας χοιροβοσκός από το Irun, (πόλη της περιοχής Bidasoaldea στην επαρχία Gipuzkoa της Αυτόνομης Κοινότητας των Βάσκων), ο οποίος υπηρετούσε στον Ισπανικό στρατό, που είχε καταλάβει την πόλη, παντρεύτηκε μια Φλαμανδή γυναίκα από το Bergues και εγκαταστάθηκε εκεί. Ο άνθρωπος αυτός εισήγαγε μια μυστική συνταγή, με χοιρινό και Ισπανικά βότανα, δημιουργώντας ένα κρεοπωλείο, το οποίο βρίσκεται στην Place de la République και λειτουργεί από το 1772 μέχρι σήμερα.
Λέγεται, και επιβεβαιώθηκε από τον @Señor_Nada, ότι την ημέρα του καρναβαλιού ο δήμαρχος στέκεται στο μπαλκόνι του Δημαρχείου και ρίχνει τα φημισμένα τυριά του Bergues, λουκάνικα και κρακεράκια στο πλήθος. Εγώ που δεν αγαπώ και δεν τρώω καθόλου το κόκκινο κρέας, και ειδικά τα λουκάνικα, ενθουσιάστηκα με την απόλυτη τάξη και στοίχιση των φρούτων αυτού του οπωροπωλείου, στην απέναντι ακριβώς γωνία από το κρεοπωλείο.
Η Rue de la Gare μας οδήγησε στην καθολική εκκλησία του Αγίου Μαρτίνου.
Στο κέντρο της πόλης, η ενοριακή εκκλησία χρονολογείται από τα τέλη του 16ου αιώνα. Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η εκκλησία κάηκε και ο Πύργος ανατινάχτηκε με δυναμίτη. Ο Πύργος ξαναχτίστηκε τη δεκαετία του 1950, η εκκλησία αποκαταστάθηκε, και μόνο μερικά τμήματα του αρχικού οικοδομήματος παραμένουν ίδια μέχρι και σήμερα. Το κτίριο είναι τεράστιο και πολύ επιβλητικό και καταλαμβάνει ένα μεγάλο μέρος του κέντρου της πόλης.
Απέναντι από την είσοδο του Αγίου Μαρτίνου είδαμε ένα μνημείο πεσόντων
και στη γωνία της Rue du Mont de Piété, με την Contour de l΄ Église, είδαμε να στέκεται το Museum of the Mont-de-Piété ή Le Musée du Mont-de-Piété de Bergues.
Kτίριο ορόσημο που χρονολογείται από το 1633, το πρώην Ενεχυροδανειστήριο στεγάζει σήμερα μια πλούσια συλλογή έργων ζωγραφικής Φλαμανδικής, Ιταλικής και Γαλλικής τέχνης, από τον 16ο έως τον 20ο αιώνα. Στο ισόγειο υπάρχει το διάσημο έργο “Vielleur au Chien” του George De La Tour, το οποίο αποτελεί μέρος ενός συνόλου έργων για το ίδιο θέμα (The Hurdy-Gurdy player with a dog). Εμείς, όταν περάσαμε έξω από αυτό το θαυμάσιο κτίριο το βρήκαμε κλειστό και εκ των υστέρων διάβασα ότι το Μουσείο, από τον Νοέμβριο μέχρι και τον Μάιο, δε λειτουργεί.
Συνεχίσαμε να περπατάμε στη Rue du Mont-de-Piété, συναντώντας όμορφα και καλόγουστα τούβλινα σπίτια διακοσμημένα με ανθισμένες γλάστρες.
Φτάσαμε στο κανάλι του ποταμού Kolme, ο οποίος διατρέχει την πόλη και χρησιμοποιήθηκε πολλές φορές ως σκηνικό της ταινίας Bienvenue chez les Ch΄ tis. Σταθήκαμε πάνω στην Pont Saint-Jean.
Πολύ όμορφες εικόνες άρχισαν να πλημμυρίζουν τα μάτια μας. Σε πρώτο πλάνο το παραδοσιακό εστιατόριο Le Bruegel, το οποίο στεγάζεται σε ένα από τα παλαιότερα σπίτια του Bergues και χρονολογείται από το 1597.
Tο γαλάζιο χρώμα στα ξύλινα παράθυρα δένει τόσο αρμονικά με την παλαιότητα των τούβλων, με τα οποία είναι χτισμένο όλο το οικοδόμημα, αλλά και με τα τόσα ανθισμένα λουλούδια που διακοσμούν όλη την πρόσοψή του.
Ωραία σπίτια, με φλαμανδικό χαρακτήρα και ζωηρά χρώματα, στριμώχνονται κολλητά κατά μήκος του καναλιού, δημιουργώντας μια οικεία και φιλόξενη ατμόσφαιρα.
Ακολουθώντας τη Rue du Quai (συνέχεια της Pont Saint-Jean), περάσαμε κάτω από μια πολύ καλοδιατηρημένη Πύλη, η οποία έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό μνημείο και βγήκαμε μπροστά στο μεγάλο Canal de la Basse Colme.
Kατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα, αυτό το κανάλι αποτελούσε μια πολύ σημαντική εμπορική διαδρομή, αφού συνδέεται με το Canal de Bergues, το οποίο φτάνει μέχρι τη Δουνκέρκη. Κοιτάζοντας δεξιά, παρατηρήσαμε ότι η ροή της Rue du Quai διακόπτεται από τον Πύργο Guy de Dampierre. Η οχυρωμένη πόλη του Bergues περιτριγυρίζεται από οχυρά και κανάλια. Άλλοι προμαχώνες ανήκουν στις μεσαιωνικές οχυρώσεις και άλλοι είναι χτισμένοι από τον γνωστό μας, πλέον, Vauban. H πόλη έχει διατηρήσει τις Πύλες εισόδου, όπως την Porte de Cassel και την Porte de Bierne, καθώς και λίγους Πύργους, ένας εκ των οποίων στέκεται τώρα μπροστά μας και ανήκει στη μεσαιωνική περίοδο, αφού χτίστηκε το 1286 από τον Guy Dampierre. Η κόκκινη εμφάνιση του έχει δώσει, επίσης, το όνομα “Κόκκινος Πύργος”. Ο Πύργος αυτός διαφέρει σημαντικά, αφού για το χτίσιμό του χρησιμοποιήθηκαν κόκκινα τούβλα, αντί για τα κίτρινα που συνηθίζονται στις οχυρώσεις του Bergues. Δύο κοπέλες είχαν βγάλει βόλτα τα σκυλιά τους στην πράσινη όχθη του καναλιού, δίπλα στον ιστορικό Πύργο
ενώ στην απέναντι πλευρά υπήρχε οργιώδης βλάστηση, κάποιες αθλητικές εγκαταστάσεις και ένας παρακανάλιος δρόμος, στον οποίο είδαμε να αθλούνται, κάνοντας jogging ή ποδήλατο, οι κάτοικοι της πόλης.
Κοιτάζοντας στη συνέχεια αριστερά, η ματιά μας ακολούθησε το τείχος των οχυρώσεων φτάνοντας μέχρι το τέλος του δρόμου, εκεί που βρίσκεται η ταβέρνα Vauban και η Porte de Dunkerque, μια ακόμα είσοδος των αμυντικών οχυρώσεων της πόλης.
Δεν ακολουθήσαμε πορεία προς την Porte de Dunkerque, αλλά περπατώντας ξανά στη Rue du Quai
κοντοσταθήκαμε, ρίχνοντας μια ματιά στην Meesfmaecker Drinks, την κάβα η οποία διαθέτει την αρχική μπίρα Ch΄ tis της γνωστής ταινίας.
Φτάσαμε στην Pont Saint-Jean και κινηθήκαμε κατά μήκος του καναλιού θαυμάζοντας, για ακόμη μια φορά, τα κουκλίστικα σπίτια του Bergues με τις κεκλιμένες οροφές και τα ωραία χρώματα.
Φτάσαμε στο τέλος του καναλιού
και σταθήκαμε πάνω στη γέφυρα
έχοντας μπροστά μας το Ancien Abattoir de Bergues, ένα ιστορικό μνημείο, το οποίο είναι κυριολεκτικά χτισμένο μέσα στο νερό.
Tο παλιό σφαγείο του Bergues είναι ένα κτίριο του 1811, ανακατασκευασμένο έναν αιώνα αργότερα (1910-1911). Αποτέλεσε film location της ταινίας Bienvenue chez les Ch΄ tis και πραγματικά γοητεύει τον επισκέπτη λόγω του επιμήκους σχήματός του και του χρώματος των παλιών κίτρινων τούβλων με τα οποία είναι χτισμένο.
Χωθήκαμε ξανά στα όμορφα δρομάκια της πόλης
ψάχνοντας αυτήν τη φορά να βρούμε κάποιο κατάστημα για να αγοράσουμε μαγνητάκια για τη συλλογή μας. Δυσκολευτήκαμε και εδώ να βρούμε αναμνηστικά της πόλης. Σταθήκαμε όμως περισσότερο τυχεροί απ΄ ότι στη Δουνκέρκη, γιατί μπαίνοντας σε ένα μαγαζί με είδη καπνού, εφημερίδες και περιοδικά βρήκαμε να διαθέτει δύο (2), όλα κι όλα, μαγνητάκια με το Καμπαναριό της πόλης και αγοράσαμε το ένα, η αξία του οποίου ήταν 5 ευρώ.
Από την Place de la République ακολουθήσαμε πορεία λίγο ανηφορική περνώντας, αρχικά, από το πίσω μέρος του Δημαρχείου της πόλης.
Στη διαδρομή μας συναντήσαμε πανέμορφα σπίτια, τόσο κολλητά μεταξύ τους που νόμιζες ότι θα πάθουν ασφυξία από το στρίμωγμα.
Στόχος μας ήταν να φτάσουμε ψηλά στον λόφο που βρίσκεται ο Jardin du Groenberg και το Αβαείο του Saint Winoc. Από αυτόν τον λόφο με θέα στην πόλη ξεκίνησαν όλα, αφού το Bergues ιδρύθηκε εδώ με πρώτη αναφορά στο όνομά του το 857. Όπως ελέχθη στην αρχή του κεφαλαίου και επαναλαμβάνω για υπενθύμιση, σύμφωνα με τον μύθο, ο Άγιος Winoc, γιος του βασιλιά της Βρετάνης, αποσύρθηκε στον λόφο, ο οποίος τότε βρισκόταν στην άκρη των παράκτιων βάλτων, περίπου 10 χιλιόμετρα νότια από τις αμμώδεις παραλίες της Δουνκέρκης.
Η εγκατάστασή του σύντομα συνοδεύτηκε με την ίδρυση ενός μικρού μοναστηριού. Το 1022, ο Count Baudoin IV le Bardu ίδρυσε ένα Αβαείο Βενεδικτίνων, το οποίο είχε ως αποστολή να προστατεύει τα λείψανα του Αγίου Winoc και να προωθήσει τη λατρεία του. Tο μοναστήρι είχε πολύ μεγάλη επιρροή στην περιοχή μέχρι τη Γαλλική Επανάσταση και βοήθησε την πόλη να ευημερήσει κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης, η μονή του Αγίου Winoc καταστράφηκε. Τα ερείπια της μονής στέκονται σήμερα στην κορυφή του λόφου, καθώς και η μαρμάρινη Πύλη που σηματοδοτούσε την είσοδο στον λόφο. Μπροστά από αυτήν την μαρμάρινη Πύλη φτάσαμε και σταθήκαμε για λίγο να πάρουμε μερικές ανάσες και να θαυμάσουμε το ιδιαίτερο τοπίο που απλωνόταν μπροστά μας.
Ανηφορίσαμε κι άλλο φτάνοντας στα ερείπια της μονής,
ενώ είχε αρχίσει σιγά-σιγά να χαμηλώνει το φως της μέρας. Ο τετράγωνος Πύργος είναι η παλαιότερη κατασκευή της πόλης και ο μυτερός αποτελούσε την είσοδο της μονής. Οι δύο αυτές δομές αποτελούσαν ορόσημο για τη ναυσιπλοΐα, αφού τα πλοία που εισέρχονταν στο κανάλι έπαιρναν μια ασφαλή κατεύθυνση ακολουθώντας τους Πύργους.
Σήμερα, η περιοχή αυτή λειτουργεί ως δημόσιος κήπος και το φθινόπωρο έκανε και εδώ αισθητή την παρουσία του με τα φυλλοβόλα δέντρα να έχουν στρώσει κίτρινα χαλιά πάνω στο καταπράσινο χορτάρι.
Αφήνοντας τον λόφο ακολουθήσαμε αυτό το τοσοδούλικο στενάκι (Passage Saint-Piérre)
στοχεύοντας να βρούμε στη διαδρομή μας τους περίφημους προμαχώνες του Bergues. Σχεδόν όλοι οι προμαχώνες της πόλης έχουν διατηρηθεί στο ακέραιο μαρτυρώντας τις διάφορες χρονικές περιόδους κατασκευής τους. Και πράγματι, κατηφορίζοντας τη Rue Piérre Decroo βρεθήκαμε να περπατάμε κατά μήκος του τείχους, το οποίο είναι κληρονομιά των Δουκών της Βουργουνδίας.
Όταν η πόλη έγινε οριστικά Γαλλική, κλήθηκε ο Vauban για να ενισχύσει τις άμυνές της, το 1676. Σχεδίασε ένα τείχος και να προστατέψει τον λόφο και το Αβαείο του Αγίου Winoc στα ανατολικά και έκανε και κάποιες αλλαγές στα δυτικά τείχη. Aυτό το σύνολο προμαχώνων, ημι-προμαχώνων, καναλιών και τάφρων είναι γνωστό ως Sentier de la Couronne Saint Winoc, δεδομένου ότι ήταν κοντά στη μονή με το ίδιο όνομα και εδώ ήταν το καταλληλότερο σημείο για να έχουμε οπτική επαφή με το ιστορικό αυτό έργο. Κατηφορίζαμε ακολουθώντας τα βήματα της ιστορίας και κάναμε μικρές στάσεις στα ημικύκλια των προμαχώνων έχοντας θέα σε ένα τοπίο που ήταν στρωμένο με ένα παχύ καταπράσινο χαλί και το οποίο αυλακωνόταν από στενά, περιπατητικά μονοπάτια.
Σε κάποιο σημείο υπήρχαν πέτρινα σκαλιά τα οποία σε κατέβαζαν σε στενές Πύλες, οι οποίες στη συνέχεια σε οδηγούσαν σε αυτόν τον απέραντο καταπράσινο χώρο κάτω από τους προμαχώνες.
Ήταν μια διαδρομή απολαυστική, η οποία περνώντας από έναν ακόμη Πύργο, τον Tour des Couleuvriniers, μας οδήγησε μέχρι την Πύλη Cassel. Kαταλήξαμε στο κέντρο της πόλης μόλις είχε αρχίσει να απλώνεται το σκοτάδι. Kάνοντας ένα μικρό συμβούλιο πήραμε την απόφαση να τελειώσουμε αυτό το mini οδικό μας ταξίδι με βραδινή βόλτα στη Lille. Η Δουνκέρκη και η Οστάνδη για βραδινή έξοδο απορρίφθηκαν πριν καν πέσουν στο τραπέζι. Η Lille ήταν μονόδρομος, αφού σε προηγούμενο ταξίδι μας είχε εντυπωσιάσει με τη ζωντάνια και την ενέργεια των κατοίκων της. Έτσι, ορίζοντας το GPS Lille αποχαιρετήσαμε το μεσαιωνικό Bergues και αναχωρήσαμε.
Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2019
Το Bergues είναι μια κοινότητα στο νότιο τμήμα της Βόρειας Γαλλίας. Βρίσκεται σε απόσταση 15 χιλιομέτρων από τα βελγικά σύνορα και 9 χιλιομέτρων νότια της Δουνκέρκης. Αναφέρεται ως “η άλλη Μπριζ στη Φλάνδρα” αλλά κατά τη δική μου γνώμη δε φτάνει ούτε το μικρό δαχτυλάκι της Μπριζ. Το όνομα της πόλης προέρχεται από το φλαμανδικό “groene berg” που σημαίνει “πράσινος λόφος” και η πρώτη αναφορά σε αυτήν χρονολογείται από το 857. Ιδρύθηκε πάνω σε έναν μικρό λόφο με θέα τη γύρω βαλτώδη περιοχή και σύμφωνα με έναν μύθο ο Άγιος Winoc, γιος του βασιλιά της Bρετάνης, αποσύρθηκε και έζησε στο Groenberg.
Το 1022, ο Count Baudoin IV le Bardu ίδρυσε ένα μοναστήρι Βενεδικτίνων στο Bergues, το οποίο είχε μεγάλη επιρροή στην περιοχή, η οποία διήρκεσε μέχρι τη Γαλλική Επανάσταση. Η παρουσία του μοναστηριού, η εγγύτητα της πόλης στη θάλασσα, καθώς και η πλούσια γεωργική γη βοήθησαν το Bergues να ευημερήσει κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα.
Η γειτνίαση με τη θάλασσα βοήθησε την άνθηση του εμπορίου. Η πόλη αναπτύχθηκε σε μεγάλο κλωστοϋφαντουργικό κέντρο και έγινε μέρος της Χανσεατικής Συμμαχίας. Πριν η θάλασσα υποχωρήσει προς τη Δουνκέρκη, το Bergues ήταν ένα μεγάλο λιμάνι και συνδέθηκε με τη Γαλλία με τη Συνθήκη του Aix-la-Chapelle, το 1668, όταν ο πόλεμος της αποκέντρωσης μεταξύ Γαλλίας και Ισπανίας έληξε.
Κατά τη διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης, η μονή του Αγίου Winoc, αλλά και διάφορα άλλα μικρότερα μοναστήρια καταστράφηκαν και σιγά-σιγά άρχισε η παρακμή της πόλης. Το Bergues καταστράφηκε από βομβαρδισμούς κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και ξανά το 1940 κατά τη διάρκεια της Μάχης της Δουνκέρκης. Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου το 80% των κτιρίων της πόλης καταστράφηκαν και το Καμπαναριό ανατινάχτηκε με δυναμίτη. Μετά τον πόλεμο η ανακατασκευή της πόλης έγινε με μεγάλη επιτυχία και σήμερα το Bergues είναι μια μικρή, όμορφη και ήσυχη πόλη στην περιοχή Nord-Pas-de-Calais, μόλις 40 χιλιόμετρα από τη σήραγγα της Μάγχης.
Η τουριστική έκρηξη της πόλης έγινε όταν το Bergues υπήρξε το σκηνικό για τη γαλλική ταινία Bienvenue chez les Ch΄ tis (Eίναι τρελοί αυτοί οι Βόρειοι) του 2008, η οποία έσπασε το γαλλικό box office και η οποία αυτές τις δύσκολες μέρες του ιού και της καραντίνας έχει προταθεί στο νήμα “Κινηματογραφική κουβέντα” του forum από την @evaT αν θυμάμαι καλά. Κατά τη δική μου άποψη, η ταινία βλέπεται ευχάριστα, χωρίς όμως να συγκαταλέγεται στις αγαπημένες μου κωμωδίες.
Φτάσαμε με το αυτοκίνητο στην κεντρική Place de la République. Η Πλατεία οριοθετείται μεταξύ του Δημαρχείου και του Κάστρου με το Καμπαναριό (Beffroi de Bergues) και δυστυχώς εκτελεί χρέη parking αυτοκινήτων. Πολύ άσχημη πρώτη εντύπωση για τον επισκέπτη αποτελούν τα σταθμευμένα αυτοκίνητα στην καρδιά της πόλης.


Αποφασίσαμε να μη γίνουμε και εμείς μέρος αυτού του άσχημου σκηνικού και έτσι συνεχίσαμε προς εύρεση άλλου σημείου για να παρκάρουμε το αυτοκίνητο. Η λύση δυστυχώς (ξανά), βρέθηκε σε μια άλλη κοντινή, μικρούλα και όμορφη πλατειούλα, η οποία περιτριγυριζόταν από όμορφα σπίτια με την ονομασία Place Gambetta. Μεταξύ δύο κακών, το μη χείρον βέλτιστον και έτσι σταθμεύσαμε εδώ.

Place Gambetta

Place Gambetta
Από το κατάστημα Press Gambetta προμηθευτήκαμε μια κάρτα στάθμευσης, την οποία βάλαμε σε εμφανές σημείο στο ταμπλό του αυτοκινήτου και πανέτοιμοι κατευθυνθήκαμε προς την Place de la République για να ξεκινήσουμε τη βόλτα μας από το κεντρικότερο σημείο της πόλης.
Όπως προείπα, στη μια άκρη της Πλατείας ορθώνεται το Δημαρχείο, το οποίο ξεκίνησε να χτίζεται το 1863 και ολοκληρώθηκε το 1870, σε αναγεννησιακή φλαμανδική αρχιτεκτονική. Στην πρόσοψη διακρίνεται το οικόσημο του Φιλίππου της Ισπανίας και όλη η οροφή του κτιρίου περιβάλλεται από γλυπτούς οβελίσκους. Η πρόσοψη είναι, επίσης, διακοσμημένη με μια προτομή του ποιητή και πολιτικού Lamartine.

Απέναντι ακριβώς από το Δημαρχείο, το Κάστρο με το Καμπαναριό του Bergues είναι το σύμβολο της πόλης. Το Καμπαναριό είναι το τρίτο κατά σειρά που βρίσκεται σήμερα σε αυτήν τη θέση. Το πρώτο χτίστηκε το 1112, το δεύτερο στα τέλη του 14ου αιώνα, και το σημερινό, το οποίο καταστράφηκε κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και ανακατασκευάστηκε το 1961, στέκεται στην Πλατεία και μάλιστα από το 2005 αποτελεί Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO. Εδώ στεγάζεται τώρα το Tourist Information Bureau. Οι κάτοικοι της πόλης είναι πολύ υπερήφανοι που το Καμπαναριό της πόλης τους έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ταινία του Dany Boon, Bienvenue chez les Ch΄ tis.


Το Bergues φημίζεται για το τυρί του και για το λουκάνικό του. Το 1625, ένας χοιροβοσκός από το Irun, (πόλη της περιοχής Bidasoaldea στην επαρχία Gipuzkoa της Αυτόνομης Κοινότητας των Βάσκων), ο οποίος υπηρετούσε στον Ισπανικό στρατό, που είχε καταλάβει την πόλη, παντρεύτηκε μια Φλαμανδή γυναίκα από το Bergues και εγκαταστάθηκε εκεί. Ο άνθρωπος αυτός εισήγαγε μια μυστική συνταγή, με χοιρινό και Ισπανικά βότανα, δημιουργώντας ένα κρεοπωλείο, το οποίο βρίσκεται στην Place de la République και λειτουργεί από το 1772 μέχρι σήμερα.

Λέγεται, και επιβεβαιώθηκε από τον @Señor_Nada, ότι την ημέρα του καρναβαλιού ο δήμαρχος στέκεται στο μπαλκόνι του Δημαρχείου και ρίχνει τα φημισμένα τυριά του Bergues, λουκάνικα και κρακεράκια στο πλήθος. Εγώ που δεν αγαπώ και δεν τρώω καθόλου το κόκκινο κρέας, και ειδικά τα λουκάνικα, ενθουσιάστηκα με την απόλυτη τάξη και στοίχιση των φρούτων αυτού του οπωροπωλείου, στην απέναντι ακριβώς γωνία από το κρεοπωλείο.

Η Rue de la Gare μας οδήγησε στην καθολική εκκλησία του Αγίου Μαρτίνου.

Rue de la Gare

Rue de la Gare
Στο κέντρο της πόλης, η ενοριακή εκκλησία χρονολογείται από τα τέλη του 16ου αιώνα. Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η εκκλησία κάηκε και ο Πύργος ανατινάχτηκε με δυναμίτη. Ο Πύργος ξαναχτίστηκε τη δεκαετία του 1950, η εκκλησία αποκαταστάθηκε, και μόνο μερικά τμήματα του αρχικού οικοδομήματος παραμένουν ίδια μέχρι και σήμερα. Το κτίριο είναι τεράστιο και πολύ επιβλητικό και καταλαμβάνει ένα μεγάλο μέρος του κέντρου της πόλης.

Απέναντι από την είσοδο του Αγίου Μαρτίνου είδαμε ένα μνημείο πεσόντων

και στη γωνία της Rue du Mont de Piété, με την Contour de l΄ Église, είδαμε να στέκεται το Museum of the Mont-de-Piété ή Le Musée du Mont-de-Piété de Bergues.

Kτίριο ορόσημο που χρονολογείται από το 1633, το πρώην Ενεχυροδανειστήριο στεγάζει σήμερα μια πλούσια συλλογή έργων ζωγραφικής Φλαμανδικής, Ιταλικής και Γαλλικής τέχνης, από τον 16ο έως τον 20ο αιώνα. Στο ισόγειο υπάρχει το διάσημο έργο “Vielleur au Chien” του George De La Tour, το οποίο αποτελεί μέρος ενός συνόλου έργων για το ίδιο θέμα (The Hurdy-Gurdy player with a dog). Εμείς, όταν περάσαμε έξω από αυτό το θαυμάσιο κτίριο το βρήκαμε κλειστό και εκ των υστέρων διάβασα ότι το Μουσείο, από τον Νοέμβριο μέχρι και τον Μάιο, δε λειτουργεί.

Συνεχίσαμε να περπατάμε στη Rue du Mont-de-Piété, συναντώντας όμορφα και καλόγουστα τούβλινα σπίτια διακοσμημένα με ανθισμένες γλάστρες.

Φτάσαμε στο κανάλι του ποταμού Kolme, ο οποίος διατρέχει την πόλη και χρησιμοποιήθηκε πολλές φορές ως σκηνικό της ταινίας Bienvenue chez les Ch΄ tis. Σταθήκαμε πάνω στην Pont Saint-Jean.

Λίγα μέτρα πριν το κανάλι

Pont Saint-Jean

Pont Saint-Jean
Πολύ όμορφες εικόνες άρχισαν να πλημμυρίζουν τα μάτια μας. Σε πρώτο πλάνο το παραδοσιακό εστιατόριο Le Bruegel, το οποίο στεγάζεται σε ένα από τα παλαιότερα σπίτια του Bergues και χρονολογείται από το 1597.



Tο γαλάζιο χρώμα στα ξύλινα παράθυρα δένει τόσο αρμονικά με την παλαιότητα των τούβλων, με τα οποία είναι χτισμένο όλο το οικοδόμημα, αλλά και με τα τόσα ανθισμένα λουλούδια που διακοσμούν όλη την πρόσοψή του.


Ωραία σπίτια, με φλαμανδικό χαρακτήρα και ζωηρά χρώματα, στριμώχνονται κολλητά κατά μήκος του καναλιού, δημιουργώντας μια οικεία και φιλόξενη ατμόσφαιρα.


Ακολουθώντας τη Rue du Quai (συνέχεια της Pont Saint-Jean), περάσαμε κάτω από μια πολύ καλοδιατηρημένη Πύλη, η οποία έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό μνημείο και βγήκαμε μπροστά στο μεγάλο Canal de la Basse Colme.


Kατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα, αυτό το κανάλι αποτελούσε μια πολύ σημαντική εμπορική διαδρομή, αφού συνδέεται με το Canal de Bergues, το οποίο φτάνει μέχρι τη Δουνκέρκη. Κοιτάζοντας δεξιά, παρατηρήσαμε ότι η ροή της Rue du Quai διακόπτεται από τον Πύργο Guy de Dampierre. Η οχυρωμένη πόλη του Bergues περιτριγυρίζεται από οχυρά και κανάλια. Άλλοι προμαχώνες ανήκουν στις μεσαιωνικές οχυρώσεις και άλλοι είναι χτισμένοι από τον γνωστό μας, πλέον, Vauban. H πόλη έχει διατηρήσει τις Πύλες εισόδου, όπως την Porte de Cassel και την Porte de Bierne, καθώς και λίγους Πύργους, ένας εκ των οποίων στέκεται τώρα μπροστά μας και ανήκει στη μεσαιωνική περίοδο, αφού χτίστηκε το 1286 από τον Guy Dampierre. Η κόκκινη εμφάνιση του έχει δώσει, επίσης, το όνομα “Κόκκινος Πύργος”. Ο Πύργος αυτός διαφέρει σημαντικά, αφού για το χτίσιμό του χρησιμοποιήθηκαν κόκκινα τούβλα, αντί για τα κίτρινα που συνηθίζονται στις οχυρώσεις του Bergues. Δύο κοπέλες είχαν βγάλει βόλτα τα σκυλιά τους στην πράσινη όχθη του καναλιού, δίπλα στον ιστορικό Πύργο

ενώ στην απέναντι πλευρά υπήρχε οργιώδης βλάστηση, κάποιες αθλητικές εγκαταστάσεις και ένας παρακανάλιος δρόμος, στον οποίο είδαμε να αθλούνται, κάνοντας jogging ή ποδήλατο, οι κάτοικοι της πόλης.


Κοιτάζοντας στη συνέχεια αριστερά, η ματιά μας ακολούθησε το τείχος των οχυρώσεων φτάνοντας μέχρι το τέλος του δρόμου, εκεί που βρίσκεται η ταβέρνα Vauban και η Porte de Dunkerque, μια ακόμα είσοδος των αμυντικών οχυρώσεων της πόλης.


Δεν ακολουθήσαμε πορεία προς την Porte de Dunkerque, αλλά περπατώντας ξανά στη Rue du Quai

κοντοσταθήκαμε, ρίχνοντας μια ματιά στην Meesfmaecker Drinks, την κάβα η οποία διαθέτει την αρχική μπίρα Ch΄ tis της γνωστής ταινίας.



Φτάσαμε στην Pont Saint-Jean και κινηθήκαμε κατά μήκος του καναλιού θαυμάζοντας, για ακόμη μια φορά, τα κουκλίστικα σπίτια του Bergues με τις κεκλιμένες οροφές και τα ωραία χρώματα.


Φτάσαμε στο τέλος του καναλιού

και σταθήκαμε πάνω στη γέφυρα

έχοντας μπροστά μας το Ancien Abattoir de Bergues, ένα ιστορικό μνημείο, το οποίο είναι κυριολεκτικά χτισμένο μέσα στο νερό.

Tο παλιό σφαγείο του Bergues είναι ένα κτίριο του 1811, ανακατασκευασμένο έναν αιώνα αργότερα (1910-1911). Αποτέλεσε film location της ταινίας Bienvenue chez les Ch΄ tis και πραγματικά γοητεύει τον επισκέπτη λόγω του επιμήκους σχήματός του και του χρώματος των παλιών κίτρινων τούβλων με τα οποία είναι χτισμένο.

Χωθήκαμε ξανά στα όμορφα δρομάκια της πόλης


ψάχνοντας αυτήν τη φορά να βρούμε κάποιο κατάστημα για να αγοράσουμε μαγνητάκια για τη συλλογή μας. Δυσκολευτήκαμε και εδώ να βρούμε αναμνηστικά της πόλης. Σταθήκαμε όμως περισσότερο τυχεροί απ΄ ότι στη Δουνκέρκη, γιατί μπαίνοντας σε ένα μαγαζί με είδη καπνού, εφημερίδες και περιοδικά βρήκαμε να διαθέτει δύο (2), όλα κι όλα, μαγνητάκια με το Καμπαναριό της πόλης και αγοράσαμε το ένα, η αξία του οποίου ήταν 5 ευρώ.

Από την Place de la République ακολουθήσαμε πορεία λίγο ανηφορική περνώντας, αρχικά, από το πίσω μέρος του Δημαρχείου της πόλης.


Στη διαδρομή μας συναντήσαμε πανέμορφα σπίτια, τόσο κολλητά μεταξύ τους που νόμιζες ότι θα πάθουν ασφυξία από το στρίμωγμα.


Στόχος μας ήταν να φτάσουμε ψηλά στον λόφο που βρίσκεται ο Jardin du Groenberg και το Αβαείο του Saint Winoc. Από αυτόν τον λόφο με θέα στην πόλη ξεκίνησαν όλα, αφού το Bergues ιδρύθηκε εδώ με πρώτη αναφορά στο όνομά του το 857. Όπως ελέχθη στην αρχή του κεφαλαίου και επαναλαμβάνω για υπενθύμιση, σύμφωνα με τον μύθο, ο Άγιος Winoc, γιος του βασιλιά της Βρετάνης, αποσύρθηκε στον λόφο, ο οποίος τότε βρισκόταν στην άκρη των παράκτιων βάλτων, περίπου 10 χιλιόμετρα νότια από τις αμμώδεις παραλίες της Δουνκέρκης.
Η εγκατάστασή του σύντομα συνοδεύτηκε με την ίδρυση ενός μικρού μοναστηριού. Το 1022, ο Count Baudoin IV le Bardu ίδρυσε ένα Αβαείο Βενεδικτίνων, το οποίο είχε ως αποστολή να προστατεύει τα λείψανα του Αγίου Winoc και να προωθήσει τη λατρεία του. Tο μοναστήρι είχε πολύ μεγάλη επιρροή στην περιοχή μέχρι τη Γαλλική Επανάσταση και βοήθησε την πόλη να ευημερήσει κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης, η μονή του Αγίου Winoc καταστράφηκε. Τα ερείπια της μονής στέκονται σήμερα στην κορυφή του λόφου, καθώς και η μαρμάρινη Πύλη που σηματοδοτούσε την είσοδο στον λόφο. Μπροστά από αυτήν την μαρμάρινη Πύλη φτάσαμε και σταθήκαμε για λίγο να πάρουμε μερικές ανάσες και να θαυμάσουμε το ιδιαίτερο τοπίο που απλωνόταν μπροστά μας.


Ανηφορίσαμε κι άλλο φτάνοντας στα ερείπια της μονής,

ενώ είχε αρχίσει σιγά-σιγά να χαμηλώνει το φως της μέρας. Ο τετράγωνος Πύργος είναι η παλαιότερη κατασκευή της πόλης και ο μυτερός αποτελούσε την είσοδο της μονής. Οι δύο αυτές δομές αποτελούσαν ορόσημο για τη ναυσιπλοΐα, αφού τα πλοία που εισέρχονταν στο κανάλι έπαιρναν μια ασφαλή κατεύθυνση ακολουθώντας τους Πύργους.

Σήμερα, η περιοχή αυτή λειτουργεί ως δημόσιος κήπος και το φθινόπωρο έκανε και εδώ αισθητή την παρουσία του με τα φυλλοβόλα δέντρα να έχουν στρώσει κίτρινα χαλιά πάνω στο καταπράσινο χορτάρι.


Αφήνοντας τον λόφο ακολουθήσαμε αυτό το τοσοδούλικο στενάκι (Passage Saint-Piérre)


στοχεύοντας να βρούμε στη διαδρομή μας τους περίφημους προμαχώνες του Bergues. Σχεδόν όλοι οι προμαχώνες της πόλης έχουν διατηρηθεί στο ακέραιο μαρτυρώντας τις διάφορες χρονικές περιόδους κατασκευής τους. Και πράγματι, κατηφορίζοντας τη Rue Piérre Decroo βρεθήκαμε να περπατάμε κατά μήκος του τείχους, το οποίο είναι κληρονομιά των Δουκών της Βουργουνδίας.


Όταν η πόλη έγινε οριστικά Γαλλική, κλήθηκε ο Vauban για να ενισχύσει τις άμυνές της, το 1676. Σχεδίασε ένα τείχος και να προστατέψει τον λόφο και το Αβαείο του Αγίου Winoc στα ανατολικά και έκανε και κάποιες αλλαγές στα δυτικά τείχη. Aυτό το σύνολο προμαχώνων, ημι-προμαχώνων, καναλιών και τάφρων είναι γνωστό ως Sentier de la Couronne Saint Winoc, δεδομένου ότι ήταν κοντά στη μονή με το ίδιο όνομα και εδώ ήταν το καταλληλότερο σημείο για να έχουμε οπτική επαφή με το ιστορικό αυτό έργο. Κατηφορίζαμε ακολουθώντας τα βήματα της ιστορίας και κάναμε μικρές στάσεις στα ημικύκλια των προμαχώνων έχοντας θέα σε ένα τοπίο που ήταν στρωμένο με ένα παχύ καταπράσινο χαλί και το οποίο αυλακωνόταν από στενά, περιπατητικά μονοπάτια.




Σε κάποιο σημείο υπήρχαν πέτρινα σκαλιά τα οποία σε κατέβαζαν σε στενές Πύλες, οι οποίες στη συνέχεια σε οδηγούσαν σε αυτόν τον απέραντο καταπράσινο χώρο κάτω από τους προμαχώνες.



Ήταν μια διαδρομή απολαυστική, η οποία περνώντας από έναν ακόμη Πύργο, τον Tour des Couleuvriniers, μας οδήγησε μέχρι την Πύλη Cassel. Kαταλήξαμε στο κέντρο της πόλης μόλις είχε αρχίσει να απλώνεται το σκοτάδι. Kάνοντας ένα μικρό συμβούλιο πήραμε την απόφαση να τελειώσουμε αυτό το mini οδικό μας ταξίδι με βραδινή βόλτα στη Lille. Η Δουνκέρκη και η Οστάνδη για βραδινή έξοδο απορρίφθηκαν πριν καν πέσουν στο τραπέζι. Η Lille ήταν μονόδρομος, αφού σε προηγούμενο ταξίδι μας είχε εντυπωσιάσει με τη ζωντάνια και την ενέργεια των κατοίκων της. Έτσι, ορίζοντας το GPS Lille αποχαιρετήσαμε το μεσαιωνικό Bergues και αναχωρήσαμε.
Last edited: