panius
Member
- Μηνύματα
- 671
- Likes
- 2.762
Φεζ Φες Φεζ Φες
Τρεις φορές έχω προσπαθήσει να γράψω για την Φεζ και όλο κάτι προκύπτει και συνεχώς το αναβάλω!
Λοιπόν, σύντομα και περιεκτικά:
Η Φεζ είναι πανέμορφη! Τη λάτρεψα! Όλοι τη λατρέψαμε βασικά. Αν στο Μαρακές ένιωσα ότι 2 διανυκτερεύσεις ήταν υπεραρκετές, στη Φες θα ήθελα μίνιμουμ 3 μέρες γεμάτες! Ο λόγος; Είναι αυθεντική! Τα τουριστικά εστιατόρια περιορίζονται σε μια ακτίνα λίγων μέτρων γύρω από την εντυπωσιακή Μπλε Πύλη. Το παζάρι εκτείνεται σε μόλις 2 κεντρικούς δρόμους και μοιάζει να αφορά περισσότερο τους ντόπιους, παρά τους τουρίστες. Δεν λέω, θα ψωνίσεις και εδώ το argan oil σαμπουάν σου και το τσαγάκι σου σε καλαίσθητες δυτικές συσκευασίες, στο αμέσως επόμενο μαγαζί όμως θα αγοράσεις χύμα σαπούνι αλοιφή από το τσουβάλι στο πάτωμα και λίγο παραπέρα θα δεις τον εαυτό σου να καθρεφτίζεται στο γουρλωμένο μάτι κεφαλιού καμήλας που κρέμεται απ' το τσιγκέλι του χασάπη! Όλη η υπόλοιπη μεδίνα - και είναι τεράστια - είναι η αυθεντική, αλουστράριστη εικόνα μιας βορειοαφρικάνικης, αραβικής πόλης χωρίς τις ενοχλητικές τουριστικές πινακίδες, τα δεκάδες roof garden restaurant και τα οδοφράγματα από σουβενίρ που συναντάς κατά κόρον στο Μαρακές.
3 μέρες λοιπόν τουλάχιστον αξίζουν στη Φεζ, καθώς ο αδαής τουρίστας θα χρειαστεί αρκετό χρόνο στην αρχή να εγκλιματιστεί, να προσανατολιστεί, να μάθει τα βασικά σημεία αναφοράς για να μη χάνεται κάθε τρεις και λίγο. Εμάς μας πήρε κάμποση ώρα, μόνο και μόνο για να μάθουμε να πηγαίνουμε από το ξενοδοχείο στην κεντρική Μπλε Πύλη και πάλι χωρίς ποτέ να είμαστε εντελώς βέβαιοι. Η παλιά πόλη είναι σωστός λαβύρινθος. Εκτός των κεντρικών δρόμων δεν τολμήσαμε ποτέ να ξεμυτίσουμε μόνοι μας γιατί ήταν βέβαιο ότι θα χανόμασταν. Για να πάμε στα μεσαιωνικά βυρσοδεψία νοικιάσαμε οδηγό από το ξενοδοχείο, ο οποίος αποδείχθηκε μεγάλο λαμόγιο. Όλο μας έλεγε για τη βερβέρικη καταγωγή του, που δεν υπολογίζει το χρήμα γιατί το μυστικό της ευτυχίας είναι τα ταπεινά και μικρά πράγματα. Στο τέλος του τετράωρου τουρ, που περιελάμβανε έναν παλιό μεντρεσέ που ομολογουμένως άξιζε, ιστορικά τζαμιά που μόνο απ' έξω μπορούσες να θαυμάσεις και ατελείωτες επισκέψεις σε "παραδοσιακά" καταστήματα τα οποία ποτέ δεν θελήσαμε να δούμε, μας ζήτησε 150 dirhams παραπάνω γιατί λέει το τουρ κράτησε περισσότερο. Αφού του εξηγηθήκαμε και εμείς στα ελληνικά με αγγλική μετάφραση ("look mr Abdul, we are not yesterday's people") τον πληρώσαμε ό,τι συμφωνήσαμε στην αρχή και φύγαμε όλοι ικανοποιημένοι: εμείς που δεν είμαστε και χθεσινοί - χα! όχι παίζουμε!- και αυτός που μας έπιασε κανονικά κότσο αφού τον πληρώσαμε 30 ευρώ για να μας σέρνει από μαγαζί σε μαγαζι και να παίρνει προμήθειες. Συμπέρασμα: αν θέλετε να πάτε στα tanneries, δώστε 5 ευρώ σε ένα παιδάκι να σας πάει μέχρι εκεί και να σας γυρίσει.
Τα παλιά βυρσοδεψία, όπου τα δέρματα βάφονται με περιττώματα από περιστέρια και άλλα ευγενή υλικά.
Ο υπέροχος μεντρεσές (θρησκευτικό σχολείο) το όνομα του οποίου δυστυχώς δεν συγκράτησα (αυτά παθαίνεις όταν οι "οδηγοί" σε σέρνουν σαν το πρόβατο από 'δω και από κει)
Στην Φεζ υπάρχει και εβραϊκή συνοικία, καθώς κατέφυγαν εκεί πολλοί εκδιωχθέντες Εβραίοι της Ισπανίας, η οποία βρίσκεται νοτιότερα, στη νέα μεδίνα, μικρότερη από την παλιά, αλλά εξίσου γραφική, με εντυπωσιακά τείχη, ιδιαίτερη αρχιτεκτονική και ωραίους κήπους μιας και συνορεύει με το βασιλικό παλάτι.
Πιο νότια ακόμα εκτείνεται η νέα πόλη, η οποία είναι μάλλον αδιάφορη, μουντή και σαφέστατα υστερεί σε σχέση με τη γκλαμουράτη νέα πόλη του Μαρακές. Εκεί πήγα να με δει γιατρός, καθώς το κρύωμα που με ταλάνιζε μέρες τώρα είχε χειροτερέψει και μάλιστα επηρέασε και τα αυτιά μου. Σοβαρή ωτίτιδα απεφάνθη ο ντόκτορ Ταρίκ, ΟΡΛ της ιδιωτικής κλινικής που με πήγε ο ξενοδόχος (να 'ναι καλά), γιατί στο δημόσιο νοσοκομείο γινόταν χαμός και μάλλον εκεί θα 'μουν ακόμα. Πλήρωσα 30 ευρώ τον γιατρό (λογικό) και 40 ευρώ στο φαρμακείο για 1 κουτί μαροκινέζικα ντεπόν, 1 ελληνικότατο φισιομέρ και μια αντιβίωση που στην Ελλάδα αγοράζεις με 10 ευρώ. Φαρμάκι τα φαρμακεία στο Μαρόκο! Τα ταξί όμως πάμφθηνα! Λόγω ξενοδόχου που με συνόδευε, πλήρωσα μόλις 1,5 ευρώ μια διαδρομή που ως αφελής τουρίστας θα πλήρωνα 5 ή 7 ευρώ. Αργότερα, στην Καζαμπλάνκα, όταν ο ταξιτζής με το ταξίμετρο που "δεν δούλευε" μας ζήτησε 10 ευρώ , εμείς του δώσαμε 2 και δεν είπε κουβέντα!!!
Ο ξενοδόχος στη Φες πολύ εξυπηρετικός! Ήρθε ο ίδιος στην πιάτσα των ταξί να μας οδηγήσει στο ξενοδοχείο, έκατσε στο check in τουλάχιστον μισή ώρα μαζί μας, να μας εξηγήσει τα βασικά, να μας δώσει πληροφορίες, να σημειώσει διαδρομές στους χάρτες και όλα αυτά συνοδεία μυρωδάτου τσαγιού που μας προσέφερε απλόχερα. Το ξενοδοχείο (http://riadtaryana.com/) το προτείνω ανεπιφύλακτα! Σε βολική τοποθεσία, πεντακάθαρο, ολοκαίνουργιο, με όλες τις ανέσεις αλλά και με έντονο παραδοσιακό χρώμα, αξίζει σίγουρα ένα τσεκ κατά την επιλογή διαμονής στη Φεζ. Άσε που μπορεί να βρείτε τους σωσίες σας εκεί!!!







Τρεις φορές έχω προσπαθήσει να γράψω για την Φεζ και όλο κάτι προκύπτει και συνεχώς το αναβάλω!
Λοιπόν, σύντομα και περιεκτικά:
Η Φεζ είναι πανέμορφη! Τη λάτρεψα! Όλοι τη λατρέψαμε βασικά. Αν στο Μαρακές ένιωσα ότι 2 διανυκτερεύσεις ήταν υπεραρκετές, στη Φες θα ήθελα μίνιμουμ 3 μέρες γεμάτες! Ο λόγος; Είναι αυθεντική! Τα τουριστικά εστιατόρια περιορίζονται σε μια ακτίνα λίγων μέτρων γύρω από την εντυπωσιακή Μπλε Πύλη. Το παζάρι εκτείνεται σε μόλις 2 κεντρικούς δρόμους και μοιάζει να αφορά περισσότερο τους ντόπιους, παρά τους τουρίστες. Δεν λέω, θα ψωνίσεις και εδώ το argan oil σαμπουάν σου και το τσαγάκι σου σε καλαίσθητες δυτικές συσκευασίες, στο αμέσως επόμενο μαγαζί όμως θα αγοράσεις χύμα σαπούνι αλοιφή από το τσουβάλι στο πάτωμα και λίγο παραπέρα θα δεις τον εαυτό σου να καθρεφτίζεται στο γουρλωμένο μάτι κεφαλιού καμήλας που κρέμεται απ' το τσιγκέλι του χασάπη! Όλη η υπόλοιπη μεδίνα - και είναι τεράστια - είναι η αυθεντική, αλουστράριστη εικόνα μιας βορειοαφρικάνικης, αραβικής πόλης χωρίς τις ενοχλητικές τουριστικές πινακίδες, τα δεκάδες roof garden restaurant και τα οδοφράγματα από σουβενίρ που συναντάς κατά κόρον στο Μαρακές.
3 μέρες λοιπόν τουλάχιστον αξίζουν στη Φεζ, καθώς ο αδαής τουρίστας θα χρειαστεί αρκετό χρόνο στην αρχή να εγκλιματιστεί, να προσανατολιστεί, να μάθει τα βασικά σημεία αναφοράς για να μη χάνεται κάθε τρεις και λίγο. Εμάς μας πήρε κάμποση ώρα, μόνο και μόνο για να μάθουμε να πηγαίνουμε από το ξενοδοχείο στην κεντρική Μπλε Πύλη και πάλι χωρίς ποτέ να είμαστε εντελώς βέβαιοι. Η παλιά πόλη είναι σωστός λαβύρινθος. Εκτός των κεντρικών δρόμων δεν τολμήσαμε ποτέ να ξεμυτίσουμε μόνοι μας γιατί ήταν βέβαιο ότι θα χανόμασταν. Για να πάμε στα μεσαιωνικά βυρσοδεψία νοικιάσαμε οδηγό από το ξενοδοχείο, ο οποίος αποδείχθηκε μεγάλο λαμόγιο. Όλο μας έλεγε για τη βερβέρικη καταγωγή του, που δεν υπολογίζει το χρήμα γιατί το μυστικό της ευτυχίας είναι τα ταπεινά και μικρά πράγματα. Στο τέλος του τετράωρου τουρ, που περιελάμβανε έναν παλιό μεντρεσέ που ομολογουμένως άξιζε, ιστορικά τζαμιά που μόνο απ' έξω μπορούσες να θαυμάσεις και ατελείωτες επισκέψεις σε "παραδοσιακά" καταστήματα τα οποία ποτέ δεν θελήσαμε να δούμε, μας ζήτησε 150 dirhams παραπάνω γιατί λέει το τουρ κράτησε περισσότερο. Αφού του εξηγηθήκαμε και εμείς στα ελληνικά με αγγλική μετάφραση ("look mr Abdul, we are not yesterday's people") τον πληρώσαμε ό,τι συμφωνήσαμε στην αρχή και φύγαμε όλοι ικανοποιημένοι: εμείς που δεν είμαστε και χθεσινοί - χα! όχι παίζουμε!- και αυτός που μας έπιασε κανονικά κότσο αφού τον πληρώσαμε 30 ευρώ για να μας σέρνει από μαγαζί σε μαγαζι και να παίρνει προμήθειες. Συμπέρασμα: αν θέλετε να πάτε στα tanneries, δώστε 5 ευρώ σε ένα παιδάκι να σας πάει μέχρι εκεί και να σας γυρίσει.

Τα παλιά βυρσοδεψία, όπου τα δέρματα βάφονται με περιττώματα από περιστέρια και άλλα ευγενή υλικά.
Ο υπέροχος μεντρεσές (θρησκευτικό σχολείο) το όνομα του οποίου δυστυχώς δεν συγκράτησα (αυτά παθαίνεις όταν οι "οδηγοί" σε σέρνουν σαν το πρόβατο από 'δω και από κει)
Στην Φεζ υπάρχει και εβραϊκή συνοικία, καθώς κατέφυγαν εκεί πολλοί εκδιωχθέντες Εβραίοι της Ισπανίας, η οποία βρίσκεται νοτιότερα, στη νέα μεδίνα, μικρότερη από την παλιά, αλλά εξίσου γραφική, με εντυπωσιακά τείχη, ιδιαίτερη αρχιτεκτονική και ωραίους κήπους μιας και συνορεύει με το βασιλικό παλάτι.
Πιο νότια ακόμα εκτείνεται η νέα πόλη, η οποία είναι μάλλον αδιάφορη, μουντή και σαφέστατα υστερεί σε σχέση με τη γκλαμουράτη νέα πόλη του Μαρακές. Εκεί πήγα να με δει γιατρός, καθώς το κρύωμα που με ταλάνιζε μέρες τώρα είχε χειροτερέψει και μάλιστα επηρέασε και τα αυτιά μου. Σοβαρή ωτίτιδα απεφάνθη ο ντόκτορ Ταρίκ, ΟΡΛ της ιδιωτικής κλινικής που με πήγε ο ξενοδόχος (να 'ναι καλά), γιατί στο δημόσιο νοσοκομείο γινόταν χαμός και μάλλον εκεί θα 'μουν ακόμα. Πλήρωσα 30 ευρώ τον γιατρό (λογικό) και 40 ευρώ στο φαρμακείο για 1 κουτί μαροκινέζικα ντεπόν, 1 ελληνικότατο φισιομέρ και μια αντιβίωση που στην Ελλάδα αγοράζεις με 10 ευρώ. Φαρμάκι τα φαρμακεία στο Μαρόκο! Τα ταξί όμως πάμφθηνα! Λόγω ξενοδόχου που με συνόδευε, πλήρωσα μόλις 1,5 ευρώ μια διαδρομή που ως αφελής τουρίστας θα πλήρωνα 5 ή 7 ευρώ. Αργότερα, στην Καζαμπλάνκα, όταν ο ταξιτζής με το ταξίμετρο που "δεν δούλευε" μας ζήτησε 10 ευρώ , εμείς του δώσαμε 2 και δεν είπε κουβέντα!!!
Ο ξενοδόχος στη Φες πολύ εξυπηρετικός! Ήρθε ο ίδιος στην πιάτσα των ταξί να μας οδηγήσει στο ξενοδοχείο, έκατσε στο check in τουλάχιστον μισή ώρα μαζί μας, να μας εξηγήσει τα βασικά, να μας δώσει πληροφορίες, να σημειώσει διαδρομές στους χάρτες και όλα αυτά συνοδεία μυρωδάτου τσαγιού που μας προσέφερε απλόχερα. Το ξενοδοχείο (http://riadtaryana.com/) το προτείνω ανεπιφύλακτα! Σε βολική τοποθεσία, πεντακάθαρο, ολοκαίνουργιο, με όλες τις ανέσεις αλλά και με έντονο παραδοσιακό χρώμα, αξίζει σίγουρα ένα τσεκ κατά την επιλογή διαμονής στη Φεζ. Άσε που μπορεί να βρείτε τους σωσίες σας εκεί!!!









