galat
Member
- Μηνύματα
- 851
- Likes
- 2.126
- Επόμενο Ταξίδι
- ...
- Ταξίδι-Όνειρο
- Λατινική Αμερική
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2ο][B
- Κεφάλαιο 3ο][B]Now [/B][B]or [/B][B]Never[/B
- Κεφάλαιο 4ο][B]Αυτά που σώθηκαν και αυτά που χάθηκαν[/B
- Κεφάλαιο 5ο][B]Η μέρα της κρίσης [/B
- Κεφάλαιο 6ο][B]Η πόλη των ζωντανών νεκρών[/B
- Κεφάλαιο 7ο][B]Ήμουν κι’εγώ εκεί[/B
- Κεφάλαιο 8ο][B]Η θέση της γυναίκας, η πρώτη απεργία και ένα κρεβάτι[/B
Σήμερα θα σας μιλήσω για τις σκέψεις που μου δημιουργήθηκαν με αφορμή την παρακάτω φωτογραφία. Δεν πρόκειται για καμία φωτογραφία ιδιαίτερης καλλιτεχνικής αξίας. Ούτε σωστή γωνία έχει, αφού έχει τραβηχτεί από μία αίθουσα με πλάτος όχι πάνω από 2,5 μέτρα, ούτε σωστό φωτισμό, ούτε πολύ ξεκάθαρη είναι. Κι όμως με αφορμή την φωτογραφία αυτή θα μιλήσουμε για την σχέση των Αιγυπτίων με τον θάνατο και την βάση της μετέπειτα δημιουργίας των μονοθεϊστικών θρησκειών.
Αλλά ας τα πάρουμε όλα από την αρχή.
Το Λούξορ, οι αρχαίες Θήβες, είναι ένας από τους πιο εκτεταμένους και εντυπωσιακούς αρχαιολογικούς χώρους της Αιγύπτου. Από την μία στην ανατολική όχθη, οι ογκώδεις και μεγαλοπρεπείς ναοί του Λούξορ και του Καρνάκ και μεταξύ αυτών η υπό ανασκαφή και ανακατασκευή μήκους 2,7 χλμ λεωφόρος με τα 1400 αγάλματα των σφιγγών. Από την άλλη στην δυτική όχθη η Θηβαϊκή νεκρόπολη, ένας απέραντος αρχαιολογικός χώρος, που μπορεί να καλύψει πολλά ταξίδια για κάποιον που έχει ενδιαφέρον να επισκεφτεί όλα τα ταφικά μνημεία της νεκρόπολης και να θαυμάσει τις απαράμιλλης ομορφιάς ζωγραφιές, που τα διακοσμούν.
Στην δυτική όχθη του Νείλου, εκεί που κάθε μέρα οι αρχαίοι Αιγύπτιοι έβλεπαν να δύει ο ήλιος, διάλεξαν οι φαραώ και οι πλούσιοι ευγενείς να κρύψουν ανάμεσα στους βραχώδεις λόφους της ερήμου τα ταφικά τους μνημεία. Όμως όπως η δύση του ήλιου μπορεί μεν να αποτελεί το τέλος, τον θάνατο δηλαδή της μέρας, συγχρόνως όμως αποτελεί την αρχή μίας πορείας που θα οδηγήσει σε μία νέα ανατολή του ήλιου, έτσι οι αρχαίοι Αιγύπτιοι ερμήνευαν και αντιμετώπιζαν τον θάνατο. Ο θάνατος δεν αποτελεί κατά τους Αιγύπτιους το τέλος για τον άνθρωπο. Το σώμα του νεκρού πρέπει να διατηρηθεί με την μουμιοποίηση στην καλύτερη δυνατή κατάσταση, για να μπορέσει να ξανακατοικηθεί από την ψυχή του ατόμου, μετά θάνατον. Το στοιχείο της διατήρησης του σώματος, αποτελεί βασικό στοιχείο στα όσα πίστευαν οι αρχαίοι Αιγύπτιοι για την μετά θάνατον ζωή. Για τον σκοπό αυτό αναπτύχθηκε όλη αυτή η εξελιγμένη τεχνική της μουμιοποίησης, φτιάχτηκαν οι πυραμίδες, επιλέχτηκαν τα πιο απόκρυφα σημεία της ερήμου στην δυτική όχθη για να κρυφτούν οι τάφοι των βασιλέων και των βασιλισσών, για να προστατευτεί από την σύληση το μουμιοποιημένο σώμα του νεκρού, που θα του εξασφάλιζε ζωή μετά θάνατο. Μαζί με αυτό κρύβονταν και τα πιο πολύτιμα και αγαπημένα για τον νεκρό αντικείμενα, για να μπορέσει να τα χρησιμοποιήσει στην νέα του μετά θάνατο ζωή. Δίπλα σε αυτά και οι επιτύχιες ζωγραφιές και επιγραφές, μαζί με το λεγόμενο βιβλίο του νεκρού, με συμβουλές για τον νεκρό και τις προκλήσεις και δοκιμασίες, που θα συναντήσει μετά θάνατον.
Τι να πρωτοεπισκεφτεί κανείς και τι να πρωτοθαυμάσει στην δυτική όχθη του Λούξορ; Πέραν των συνηθισμένων αρχαιολογικών χώρων, που έτσι και αλλιώς επισκέπτεται κανείς, επισκέφτηκα επίσης και την επονομαζόμενη κοιλάδα των τεχνιτών (Deir El Medina), που μου έκανε πολύ μεγάλη εντύπωση. Όχι γιατί είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή, αλλά γιατί αποτελεί κάτι το εντελώς διαφορετικό από τους λοιπούς αρχαιολογικούς χώρους της νεκρόπολης των Θηβών, αφού αποτελεί τον χώρο στον οποίο ζούσαν οι τεχνίτες που δούλευαν για την κατασκευή και την διακόσμηση των ταφικών μνημείων των βασιλέων, των βασιλισσών και των ευγενών. Έτσι από τα πολλά ευρήματα, που έχουν ανακαλυφθεί στην κοιλάδα των τεχνιτών έχει συλλεχτεί μεγάλος αριθμός πληροφοριών και έχουν συναχθεί σημαντικά συμπεράσματα για την ζωή των κοινών θνητών την εποχή των φαραώ. Όμως πριν μιλήσουμε γι’αυτά ας επανέλθουμε στην συζήτηση για την παραπάνω φωτογραφία .
Διασχίζοντας τον αρχαίο οικισμό των τεχνιτών και ανεβαίνοντας προς τον παρακείμενο λόφο θα συναντήσει κανείς έναν παλαιό πτολεμαϊκό ναό του 3ου αιώνα π.χ. αφιερωμένο στην θεά Άθωρ. Ο ναός διαθέτει μία πτωχική πλίνθινη περιτοίχιση και κατά τα παλαιοχριστιανικά χρόνια χρησιμοποιήθηκε από τους κόπτες σαν εκκλησία και μοναστήρι και από την ονομασία του σαν «Μοναστήρι της Πόλης» ή στα αραβικά «Deir El Medina» πήρε την ονομασία της ολόκληρη η περιοχή.
Ο ναός αυτός της Άθωρ, αν και μικρός διαθέτει πλούσιο ζωγραφικό διάκοσμο, διατηρημένο σε πολύ καλή κατάσταση με υπέροχα χρώματα. Σε έναν από τους τοίχους του ναού βρίσκεται και η παράσταση που εμφανίζεται στην φωτογραφία της αρχής. Στην παράσταση αυτή περιγράφεται η μετά θάνατον κρίση του ατόμου σχετικά με την εντιμότητα και την αρετή του βίου του. Σε μία μεγάλη ζυγαριά τοποθετείται από την μία μεριά η καρδιά του νεκρού, που για τους αρχαίους Αιγύπτιους συμβολίζει την ψυχή του και από την άλλη τοποθετείται ένα πανάλαφρο φτερό. Την ζύγιση πραγματοποιεί η θεά Μάατ, θεά της Αλήθειας και της Δικαιοσύνης με τον έλεγχο του θεού Άνουβι με την κεφαλή του τσακαλιού. Ο θεός Τhoth καταγράφει τα ευρήματα της μέτρησης. Η ψυχή του νεκρού πρέπει να αποδειχτεί ελαφρότερη του φτερού για να μπορέσει να περάσει στη μεταθανάτια ζωή. Σε αντίθετη περίπτωση η καρδιά του θα παραδοθεί στην βορά του τερατόμορφου πλάσματος Αμούτ, που παραμονεύει την όλη διαδικασία.
Για πρώτη φορά – απ’ ότι γνωρίζουμε - στην ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού ο άνθρωπος ενσωματώνει στην θρησκεία του την έννοια της μετά θάνατον κρίσης του ατόμου. Έτσι τίθεται αφ’ ενός η απαίτηση τήρησης εν ζωή των ηθικών κανόνων, που πρεσβεύει η θρησκεία και η κοινωνία και αφ’ ετέρου δημιουργείται η προσδοκία της μετά θάνατον ζωής, που εξαρτάται από τα αποτελέσματα της κρίσης αυτής. Η ίδια αυτή θεώρηση θα αποτελέσει στην πορεία της ανθρώπινης ιστορίας την βάση για την δημιουργία των μονοθεϊστικών θρησκειών, αφού η θεωρία για την μέρα της κρίσης θα αποτελέσει με την μία ή την άλλη μορφή βασικό στοιχείο τόσο της ιουδαϊκής, όσο και της χριστιανικής και της μουσουλμανικής πίστης.
Την παραπάνω παράσταση της ζύγισης της καρδιάς του νεκρού θα την συναντήσει κανείς αρκετές φορές στα λεγόμενα βιβλία των νεκρών, τα οποία ήταν είτε κείμενα γραμμένα σε πάπυρο, που τοποθετούνταν μέσα στις σαρκοφάγους, είτε παραστάσεις ζωγραφισμένες στις ίδιες τις σαρκοφάγους ή στους τοίχους των ταφικών μνημείων. Τα κείμενα αυτά και οι παραστάσεις περιείχαν επωδούς, αριθμούς και μαγικούς τύπους για χρήση από τους νεκρούς στη μεταθανάτια ζωή αλλά και εικόνες δοκιμασίας που θα συναντούσαν πριν φθάσουν στον Κάτω Κόσμο. Οι παλαιότερες εκδόσεις του βιβλίου των νεκρών χρονολογούνται από τον 16ο αιώνα π.Χ. και εμπεριέχουν παλαιότερα κείμενα από το 2000 π.Χ. ("κείμενα των Σαρκοφάγων") και από το 2600-2300 π.Χ. ("κείμενα των Πυραμίδων"). Το κείμενο ήταν γραμμένο για το συγκεκριμένο άτομο και έτσι κανένα αντίγραφο δεν είναι ολόιδιο με κάποιο άλλο.

Αλλά ας τα πάρουμε όλα από την αρχή.
Το Λούξορ, οι αρχαίες Θήβες, είναι ένας από τους πιο εκτεταμένους και εντυπωσιακούς αρχαιολογικούς χώρους της Αιγύπτου. Από την μία στην ανατολική όχθη, οι ογκώδεις και μεγαλοπρεπείς ναοί του Λούξορ και του Καρνάκ και μεταξύ αυτών η υπό ανασκαφή και ανακατασκευή μήκους 2,7 χλμ λεωφόρος με τα 1400 αγάλματα των σφιγγών. Από την άλλη στην δυτική όχθη η Θηβαϊκή νεκρόπολη, ένας απέραντος αρχαιολογικός χώρος, που μπορεί να καλύψει πολλά ταξίδια για κάποιον που έχει ενδιαφέρον να επισκεφτεί όλα τα ταφικά μνημεία της νεκρόπολης και να θαυμάσει τις απαράμιλλης ομορφιάς ζωγραφιές, που τα διακοσμούν.
Στην δυτική όχθη του Νείλου, εκεί που κάθε μέρα οι αρχαίοι Αιγύπτιοι έβλεπαν να δύει ο ήλιος, διάλεξαν οι φαραώ και οι πλούσιοι ευγενείς να κρύψουν ανάμεσα στους βραχώδεις λόφους της ερήμου τα ταφικά τους μνημεία. Όμως όπως η δύση του ήλιου μπορεί μεν να αποτελεί το τέλος, τον θάνατο δηλαδή της μέρας, συγχρόνως όμως αποτελεί την αρχή μίας πορείας που θα οδηγήσει σε μία νέα ανατολή του ήλιου, έτσι οι αρχαίοι Αιγύπτιοι ερμήνευαν και αντιμετώπιζαν τον θάνατο. Ο θάνατος δεν αποτελεί κατά τους Αιγύπτιους το τέλος για τον άνθρωπο. Το σώμα του νεκρού πρέπει να διατηρηθεί με την μουμιοποίηση στην καλύτερη δυνατή κατάσταση, για να μπορέσει να ξανακατοικηθεί από την ψυχή του ατόμου, μετά θάνατον. Το στοιχείο της διατήρησης του σώματος, αποτελεί βασικό στοιχείο στα όσα πίστευαν οι αρχαίοι Αιγύπτιοι για την μετά θάνατον ζωή. Για τον σκοπό αυτό αναπτύχθηκε όλη αυτή η εξελιγμένη τεχνική της μουμιοποίησης, φτιάχτηκαν οι πυραμίδες, επιλέχτηκαν τα πιο απόκρυφα σημεία της ερήμου στην δυτική όχθη για να κρυφτούν οι τάφοι των βασιλέων και των βασιλισσών, για να προστατευτεί από την σύληση το μουμιοποιημένο σώμα του νεκρού, που θα του εξασφάλιζε ζωή μετά θάνατο. Μαζί με αυτό κρύβονταν και τα πιο πολύτιμα και αγαπημένα για τον νεκρό αντικείμενα, για να μπορέσει να τα χρησιμοποιήσει στην νέα του μετά θάνατο ζωή. Δίπλα σε αυτά και οι επιτύχιες ζωγραφιές και επιγραφές, μαζί με το λεγόμενο βιβλίο του νεκρού, με συμβουλές για τον νεκρό και τις προκλήσεις και δοκιμασίες, που θα συναντήσει μετά θάνατον.
Τι να πρωτοεπισκεφτεί κανείς και τι να πρωτοθαυμάσει στην δυτική όχθη του Λούξορ; Πέραν των συνηθισμένων αρχαιολογικών χώρων, που έτσι και αλλιώς επισκέπτεται κανείς, επισκέφτηκα επίσης και την επονομαζόμενη κοιλάδα των τεχνιτών (Deir El Medina), που μου έκανε πολύ μεγάλη εντύπωση. Όχι γιατί είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή, αλλά γιατί αποτελεί κάτι το εντελώς διαφορετικό από τους λοιπούς αρχαιολογικούς χώρους της νεκρόπολης των Θηβών, αφού αποτελεί τον χώρο στον οποίο ζούσαν οι τεχνίτες που δούλευαν για την κατασκευή και την διακόσμηση των ταφικών μνημείων των βασιλέων, των βασιλισσών και των ευγενών. Έτσι από τα πολλά ευρήματα, που έχουν ανακαλυφθεί στην κοιλάδα των τεχνιτών έχει συλλεχτεί μεγάλος αριθμός πληροφοριών και έχουν συναχθεί σημαντικά συμπεράσματα για την ζωή των κοινών θνητών την εποχή των φαραώ. Όμως πριν μιλήσουμε γι’αυτά ας επανέλθουμε στην συζήτηση για την παραπάνω φωτογραφία .
Διασχίζοντας τον αρχαίο οικισμό των τεχνιτών και ανεβαίνοντας προς τον παρακείμενο λόφο θα συναντήσει κανείς έναν παλαιό πτολεμαϊκό ναό του 3ου αιώνα π.χ. αφιερωμένο στην θεά Άθωρ. Ο ναός διαθέτει μία πτωχική πλίνθινη περιτοίχιση και κατά τα παλαιοχριστιανικά χρόνια χρησιμοποιήθηκε από τους κόπτες σαν εκκλησία και μοναστήρι και από την ονομασία του σαν «Μοναστήρι της Πόλης» ή στα αραβικά «Deir El Medina» πήρε την ονομασία της ολόκληρη η περιοχή.

Ο ναός αυτός της Άθωρ, αν και μικρός διαθέτει πλούσιο ζωγραφικό διάκοσμο, διατηρημένο σε πολύ καλή κατάσταση με υπέροχα χρώματα. Σε έναν από τους τοίχους του ναού βρίσκεται και η παράσταση που εμφανίζεται στην φωτογραφία της αρχής. Στην παράσταση αυτή περιγράφεται η μετά θάνατον κρίση του ατόμου σχετικά με την εντιμότητα και την αρετή του βίου του. Σε μία μεγάλη ζυγαριά τοποθετείται από την μία μεριά η καρδιά του νεκρού, που για τους αρχαίους Αιγύπτιους συμβολίζει την ψυχή του και από την άλλη τοποθετείται ένα πανάλαφρο φτερό. Την ζύγιση πραγματοποιεί η θεά Μάατ, θεά της Αλήθειας και της Δικαιοσύνης με τον έλεγχο του θεού Άνουβι με την κεφαλή του τσακαλιού. Ο θεός Τhoth καταγράφει τα ευρήματα της μέτρησης. Η ψυχή του νεκρού πρέπει να αποδειχτεί ελαφρότερη του φτερού για να μπορέσει να περάσει στη μεταθανάτια ζωή. Σε αντίθετη περίπτωση η καρδιά του θα παραδοθεί στην βορά του τερατόμορφου πλάσματος Αμούτ, που παραμονεύει την όλη διαδικασία.
Για πρώτη φορά – απ’ ότι γνωρίζουμε - στην ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού ο άνθρωπος ενσωματώνει στην θρησκεία του την έννοια της μετά θάνατον κρίσης του ατόμου. Έτσι τίθεται αφ’ ενός η απαίτηση τήρησης εν ζωή των ηθικών κανόνων, που πρεσβεύει η θρησκεία και η κοινωνία και αφ’ ετέρου δημιουργείται η προσδοκία της μετά θάνατον ζωής, που εξαρτάται από τα αποτελέσματα της κρίσης αυτής. Η ίδια αυτή θεώρηση θα αποτελέσει στην πορεία της ανθρώπινης ιστορίας την βάση για την δημιουργία των μονοθεϊστικών θρησκειών, αφού η θεωρία για την μέρα της κρίσης θα αποτελέσει με την μία ή την άλλη μορφή βασικό στοιχείο τόσο της ιουδαϊκής, όσο και της χριστιανικής και της μουσουλμανικής πίστης.
Την παραπάνω παράσταση της ζύγισης της καρδιάς του νεκρού θα την συναντήσει κανείς αρκετές φορές στα λεγόμενα βιβλία των νεκρών, τα οποία ήταν είτε κείμενα γραμμένα σε πάπυρο, που τοποθετούνταν μέσα στις σαρκοφάγους, είτε παραστάσεις ζωγραφισμένες στις ίδιες τις σαρκοφάγους ή στους τοίχους των ταφικών μνημείων. Τα κείμενα αυτά και οι παραστάσεις περιείχαν επωδούς, αριθμούς και μαγικούς τύπους για χρήση από τους νεκρούς στη μεταθανάτια ζωή αλλά και εικόνες δοκιμασίας που θα συναντούσαν πριν φθάσουν στον Κάτω Κόσμο. Οι παλαιότερες εκδόσεις του βιβλίου των νεκρών χρονολογούνται από τον 16ο αιώνα π.Χ. και εμπεριέχουν παλαιότερα κείμενα από το 2000 π.Χ. ("κείμενα των Σαρκοφάγων") και από το 2600-2300 π.Χ. ("κείμενα των Πυραμίδων"). Το κείμενο ήταν γραμμένο για το συγκεκριμένο άτομο και έτσι κανένα αντίγραφο δεν είναι ολόιδιο με κάποιο άλλο.
Διαφορετικές εκδόσεις της ζύγισης της καρδιάς του νεκρού
από βιβλία των νεκρών
από βιβλία των νεκρών


Φωτογραφίες
Ο ναός της Αθώρ στο Ντειρ ελ Μεντίνα
Ο ναός της Αθώρ χρησιμοποιήθηκε στα παλαιοχριστιανικά χρόνια σαν ναός των κοπτών και για τον λόγο αυτό υπήρξε χώρος επίσκεψης των Ελλήνων από πολύ παλιά. Δυστυχώς πολλοί από αυτούς θεώρησαν σωστό να αποθανατίσουν την επίσκεψή τους στα μάρμαρα του ναού. Πολλές τέτοιες επιγραφές "κοσμούν" την πρόσοψη του ναού.
Εδώ : Τοις Έλλησιν χαίρειν - Π.Μαυρογορδάτος - 1854
Ο ναός της Αθώρ στο Ντειρ ελ Μεντίνα





Ο ναός της Αθώρ χρησιμοποιήθηκε στα παλαιοχριστιανικά χρόνια σαν ναός των κοπτών και για τον λόγο αυτό υπήρξε χώρος επίσκεψης των Ελλήνων από πολύ παλιά. Δυστυχώς πολλοί από αυτούς θεώρησαν σωστό να αποθανατίσουν την επίσκεψή τους στα μάρμαρα του ναού. Πολλές τέτοιες επιγραφές "κοσμούν" την πρόσοψη του ναού.
Εδώ : Τοις Έλλησιν χαίρειν - Π.Μαυρογορδάτος - 1854

Last edited by a moderator: