galat
Member
- Μηνύματα
- 851
- Likes
- 2.126
- Επόμενο Ταξίδι
- ...
- Ταξίδι-Όνειρο
- Λατινική Αμερική
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Κεφάλαιο 2ο][B
- Κεφάλαιο 3ο][B]Now [/B][B]or [/B][B]Never[/B
- Κεφάλαιο 4ο][B]Αυτά που σώθηκαν και αυτά που χάθηκαν[/B
- Κεφάλαιο 5ο][B]Η μέρα της κρίσης [/B
- Κεφάλαιο 6ο][B]Η πόλη των ζωντανών νεκρών[/B
- Κεφάλαιο 7ο][B]Ήμουν κι’εγώ εκεί[/B
- Κεφάλαιο 8ο][B]Η θέση της γυναίκας, η πρώτη απεργία και ένα κρεβάτι[/B
Πριν ασχοληθούμε παραπάνω με το Deir El Medina και την καθημερινότητα των αρχαίων Αιγυπτίων, θα κάνουμε ένα μικρό διάλειμμα συνεχίζοντας το θέμα της σχέσης των Αιγυπτίων και του θανάτου και για τις ανάγκες της συζήτησης αυτής θα μεταφερθούμε για λίγο προσωρινά στο Καϊρο και λίγο πίσω πάλι στο Ασουάν.
Στις ανατολικές γειτονιές του Καϊρου υπάρχει μία εκτεταμένη περιοχή, που αποτελεί ένα σπάνιο αν όχι μοναδικό παγκόσμιο φαινόμενο. Η πόλη των νεκρών, ένα νεκροταφείο που κατοικείται και από ζωντανούς. Σε μία έκταση, που έχει μήκος περίπου 3,5 χιλιόμετρα και πλάτος πάνω από 600 μέτρα, θα συναντήσει κανείς κάτι πρωτοφανές. Τάφους στην μέση των χωμάτινων και φτωχικών δρόμων και παιδάκια να παίζουν ποδόσφαιρο ανάμεσά τους.
Το νεκροταφείο αυτό δημιουργήθηκε πολλούς αιώνες πριν, τον έβδομο αιώνα. Με την πάροδο των αιώνων εξαπλώθηκε για να αποκτήσει την σημερινή του έκταση. Οι Αιγύπτιοι διατήρησαν από την τρισχιλιετή φαραωνική περίοδο τις αντιλήψεις για τον θάνατο και τους νεκρούς. Μπορεί με την πάροδο των αιώνων να άλλαξαν θρήσκευμα. Μπορεί να έγιναν για κάποιους αιώνες χριστιανοί και στην συνέχεια μουσουλμάνοι, διατήρησαν όμως πολλές ταφικές συνήθειες, που προσάρμοσαν στις νέες κοινωνικές συνθήκες. Έτσι για να αποχαιρετήσει κάθε οικογένεια τον νεκρό της και να τον συνοδεύσει στην νέα του μεταθανάτια κατοικία, έφτιαχνε δίπλα στον τάφο ένα δωμάτιο, όπου μαζεύονταν η οικογένεια τις πρώτες 40 μέρες μετά τον θάνατο αλλά και σε κάθε επέτειο στο μέλλον. Το δωμάτιο αυτό, μπορεί να ήταν μικρό, λιτό και φτωχικό, αλλά ανάλογα με τον πλούτο της οικογενείας, μπορεί να ήταν ένα ολόκληρο μαυσωλείο με πλούσια διακόσμηση και εντυπωσιακή αρχιτεκτονική.
Οι οξυμένες στεγαστικές ανάγκες των πιό φτωχών στρωμάτων του πληθυσμού οδήγησε πολλούς από αυτούς να παραβιάσουν τις πόρτες των νεκρικών αυτών δωματίων και να κατοικήσουν ανάμεσα στους τάφους. Σήμερα όμως το τοπίο σε πολλά τμήματα της τεράστιας αυτής περιοχής έχει αλλάξει πολύ. Μπορεί να συναντά κανείς περιφραγμένες περιοχές με ταφικά μνημεία, που προστατεύονται με τον τρόπο αυτό και παραδίπλα τετραώροφες πολυκατοικίες, που έχουν κτιστεί αυθαίρετα δίπλα και πάνω από τα παλιά φτωχικά ταφικά δωμάτια. Σε γειτονιές ολόκληρες δεν θα μπορέσεις να φανταστείς ότι βρίσκεσαι μέσα σε ένα τεράστιο, ανοικτό και κατοικημένο νεκροταφείο, αφού νιώθεις ότι βρίσκεσαι σε μία κανονική γειτονιά με τριώροφα και τετραώροφα κτίρια, με μαγαζάκια, με τζαμιά που και που και κανένα αυτοκίνητο. Μόνο η φτώχια, οι λάσπες στους χωμάτινους δρόμους, οι σωροί των για καιρό παρατημένων σκουπιδιών και ξάφνου ανάμεσα και ένας ξεχασμένος τάφος σε επαναφέρουν ξανά στην πραγματικότητα. Η νεκρόπολις του Καϊρου, είναι άγνωστο πόσους (ζωντανούς) κατοίκους φιλοξενεί. Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι ο αριθμός αυτός μπορεί να ανέρχεται σε μισό εκατομμύριο!
Η μικρή χειμωνιάτικη μέρα, ένα σφικτό και ήδη καθυστερημένο πρόγραμμα μας έφερε να ξεκινήσουμε την περιήγησή μας στην πόλη των ζωντανών νεκρών, μία μόλις ώρα πριν την δύση του ήλιου από την πολύ ωραία μονή (Khanqah) του σουλτάνου Faraq Ibn Barquq και κατευθυνθήκαμε νότια προς το Ashraf του Qayitbay. Φτάσαμε ως εδώ με ένα ταξί που πήραμε σε έναν από τους πολύβουους δρόμους του κέντρου. Όχι ένα από αυτά τα σύγχρονα ταξί για τους τουρίστες, αλλά ένα ετοιμόρροπο ταξί της δεκαετίας του 70. Το οδηγούσε ένας αδερφός μουσουλμάνος με την κελεμπία του την παραδοσιακή γενειάδα του και το καπελάκι στο κεφάλι. Βέβαια δεν μιλούσε λέξη αγγλικά, ούτε από τον χάρτη μπόρεσε να καταλάβει τον προορισμό μας, πέρα από μια γενική κατεύθυνση. Όμως ούτε σκέψη να εγκαταλείψει την κούρσα, που θα του εξασφάλιζε τουλάχιστον ένα ολόκληρο μεροκάματο. Στον δρόμο σταμάτησε και ρώτησε έναν ένστολο της τουριστικής αστυνομίας, που μας εξυπηρέτησε ευγενικότατα και έτσι μπορέσαμε να φτάσουμε στον προορισμό μας.
Κατεβαίνοντας από το ταξί διαπιστώσαμε ότι ήμασταν οι μοναδικοί δυτικοί στην περιοχή. Έτσι και αλλιώς η περιοχή δεν αποτελεί πρώτο αξιοθέατο, ήταν και η ώρα, ίσως και η εποχή και έτσι δεν συναντήσαμε ούτε έναν τουρίστα. Η αλήθεια είναι ότι νιώθαμε σαν την μύγα μες στο γάλα. Αποφύγαμε οποιαδήποτε φωτογραφία των κατοίκων και της φτώχιας τους, πέρα από φωτογραφίες μνημείων και εντελώς ερημικών περιοχών. Όμως αν και νιώσαμε άβολα, σε καμία περίπτωση – και αυτό δεν αποτελεί προτροπή για κανένα – δεν νιώσαμε τον παραμικρό κίνδυνο. Τουναντίον σε αντίθεση με όλη την υπόλοιπη Αίγυπτο, κατά έναν περίεργο λόγο, ούτε ένας δεν μας απηύθυνε τον λόγο για μπαξίσι ή για να μας πουλήσει προϊόντα ή υπηρεσίες. Ή για να είμαι ακριβής, ένας μόνο νεαρός μας πρότεινε ευγενέστατα αν θέλουμε να επισκεφτούμε το μαγαζί του, όπου έφτιαχνε χειροποίητα δώρα. Όμως ούτε επέμεινε, ούτε υπήρξε φορτικός. Δεν είχαμε πολύ χρόνο στην διάθεσή μας, έτσι μόλις έδυσε ο ήλιος εγκαταλείψαμε με ανάμεικτα συναισθήματα τον περίεργο αυτόν τόπο. Οι Αιγύπτιοι μπορεί να έχουν μία ειδική σχέση με τον θάνατο και τους νεκρούς, εμείς όμως σαν δυτικοί δεν θα νιώθαμε άνετα να περιπλανόμαστε στην πρωτοφανή αυτή νεκρόπολη υπό το φως των αστεριών.
Η νεκρόπολις του Καϊρου (Qayitbay necropolis) έχει ανακηρυχθεί και προστατεύεται από την UNESCO ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς. Βέβαια για να είμαι ειλικρινής δεν έχω καταλάβει ακριβώς σε τι συνίσταται η προστασία αυτή. Προστασία των ταφικών μνημείων από τους φτωχούς καταπατητές, ζητώντας συνεπώς την απομάκρυνσή τους; Ή αντιθέτως προστασία της πρωτοφανούς παγκοσμίας αυτής συνύπαρξης του κόσμου των νεκρών με αυτόν των ζωντανών και συνεπώς διατήρηση της φτώχειας τους; Ειλικρινά δεν γνωρίζω.
Πολλά χιλιόμετρα πιό νότια, στο Ασουάν αυτή την φορά, μια άλλη νεκρόπολις, το νεκροταφείο των Φατιμιδών, μας κίνησε την περιέργεια. Βρίσκεται μέσα στον αστικό ιστό της πόλης, αλλά αυτή δεν κατοικείται από ζωντανούς. Η μία της πλευρά βρίσκεται απέναντι από το μουσείο του Νουβικού πολιτισμού, ενώ η άλλη απέναντι από τον ημιτελή οβελίσκο και το αρχαίο λατομείο γρανίτη. Έχει ένα μήκος που φτάνει τα 2000 μέτρα και ένα πλάτος 500 μέτρων περίπου. Περνώντας με οποιοδήποτε τροχοφόρο τον δρόμο που συνδέει το Ασουάν με το μικρό και το μεγάλο φράγμα, είναι αδύνατο να μην προσέξει κανείς μία μεγάλη άδόμητη και βραχώδη έκταση με πολλούς διάσπαρτους θολωτούς τάφους και μαυσωλεία. Αυτό που είναι εντυπωσιακό είναι ότι αυτό το νεκροταφείο, που χρονολογείται από τον 9ο αιώνα, εξακολουθεί να λειτουργεί ακόμα και σήμερα σαν νεκροταφείο. Δίπλα στα θολωτά μαυσωλεία αιώνων, λιτοί τάφοι της τελευταίας δεκαετίας. Ένα νεκροταφείο μέσα στο κέντρο της πόλης, ανοικτό στο κοινό και τους περιπατητές. Οι Αιγύπτιοι μπορούν άνετα να συνυπάρχουν με τον κόσμο των νεκρών…
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
Α. Η πόλη των νεκρών στο Καϊρο
Το Khanqah του σουλτάνου Faraq Ibn Barquq
Το Ashraf του Qayitbay
Μία υπέροχη φωτογραφία της νεκρόπολης το 1904 (του Eduard Spelterini - πηγή wikipedia)
Η απόφαση της UNESCO για την κήρυξη της νεκρόπολις του Qayitbay σαν προστατευόμενου μνημείου.
Μερικές φωτογραφίες από το Panoramio
Β. Το νεκροταφείο των Φατιμιδών στο Ασσουάν
Στις ανατολικές γειτονιές του Καϊρου υπάρχει μία εκτεταμένη περιοχή, που αποτελεί ένα σπάνιο αν όχι μοναδικό παγκόσμιο φαινόμενο. Η πόλη των νεκρών, ένα νεκροταφείο που κατοικείται και από ζωντανούς. Σε μία έκταση, που έχει μήκος περίπου 3,5 χιλιόμετρα και πλάτος πάνω από 600 μέτρα, θα συναντήσει κανείς κάτι πρωτοφανές. Τάφους στην μέση των χωμάτινων και φτωχικών δρόμων και παιδάκια να παίζουν ποδόσφαιρο ανάμεσά τους.
Το νεκροταφείο αυτό δημιουργήθηκε πολλούς αιώνες πριν, τον έβδομο αιώνα. Με την πάροδο των αιώνων εξαπλώθηκε για να αποκτήσει την σημερινή του έκταση. Οι Αιγύπτιοι διατήρησαν από την τρισχιλιετή φαραωνική περίοδο τις αντιλήψεις για τον θάνατο και τους νεκρούς. Μπορεί με την πάροδο των αιώνων να άλλαξαν θρήσκευμα. Μπορεί να έγιναν για κάποιους αιώνες χριστιανοί και στην συνέχεια μουσουλμάνοι, διατήρησαν όμως πολλές ταφικές συνήθειες, που προσάρμοσαν στις νέες κοινωνικές συνθήκες. Έτσι για να αποχαιρετήσει κάθε οικογένεια τον νεκρό της και να τον συνοδεύσει στην νέα του μεταθανάτια κατοικία, έφτιαχνε δίπλα στον τάφο ένα δωμάτιο, όπου μαζεύονταν η οικογένεια τις πρώτες 40 μέρες μετά τον θάνατο αλλά και σε κάθε επέτειο στο μέλλον. Το δωμάτιο αυτό, μπορεί να ήταν μικρό, λιτό και φτωχικό, αλλά ανάλογα με τον πλούτο της οικογενείας, μπορεί να ήταν ένα ολόκληρο μαυσωλείο με πλούσια διακόσμηση και εντυπωσιακή αρχιτεκτονική.
Οι οξυμένες στεγαστικές ανάγκες των πιό φτωχών στρωμάτων του πληθυσμού οδήγησε πολλούς από αυτούς να παραβιάσουν τις πόρτες των νεκρικών αυτών δωματίων και να κατοικήσουν ανάμεσα στους τάφους. Σήμερα όμως το τοπίο σε πολλά τμήματα της τεράστιας αυτής περιοχής έχει αλλάξει πολύ. Μπορεί να συναντά κανείς περιφραγμένες περιοχές με ταφικά μνημεία, που προστατεύονται με τον τρόπο αυτό και παραδίπλα τετραώροφες πολυκατοικίες, που έχουν κτιστεί αυθαίρετα δίπλα και πάνω από τα παλιά φτωχικά ταφικά δωμάτια. Σε γειτονιές ολόκληρες δεν θα μπορέσεις να φανταστείς ότι βρίσκεσαι μέσα σε ένα τεράστιο, ανοικτό και κατοικημένο νεκροταφείο, αφού νιώθεις ότι βρίσκεσαι σε μία κανονική γειτονιά με τριώροφα και τετραώροφα κτίρια, με μαγαζάκια, με τζαμιά που και που και κανένα αυτοκίνητο. Μόνο η φτώχια, οι λάσπες στους χωμάτινους δρόμους, οι σωροί των για καιρό παρατημένων σκουπιδιών και ξάφνου ανάμεσα και ένας ξεχασμένος τάφος σε επαναφέρουν ξανά στην πραγματικότητα. Η νεκρόπολις του Καϊρου, είναι άγνωστο πόσους (ζωντανούς) κατοίκους φιλοξενεί. Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι ο αριθμός αυτός μπορεί να ανέρχεται σε μισό εκατομμύριο!
Η μικρή χειμωνιάτικη μέρα, ένα σφικτό και ήδη καθυστερημένο πρόγραμμα μας έφερε να ξεκινήσουμε την περιήγησή μας στην πόλη των ζωντανών νεκρών, μία μόλις ώρα πριν την δύση του ήλιου από την πολύ ωραία μονή (Khanqah) του σουλτάνου Faraq Ibn Barquq και κατευθυνθήκαμε νότια προς το Ashraf του Qayitbay. Φτάσαμε ως εδώ με ένα ταξί που πήραμε σε έναν από τους πολύβουους δρόμους του κέντρου. Όχι ένα από αυτά τα σύγχρονα ταξί για τους τουρίστες, αλλά ένα ετοιμόρροπο ταξί της δεκαετίας του 70. Το οδηγούσε ένας αδερφός μουσουλμάνος με την κελεμπία του την παραδοσιακή γενειάδα του και το καπελάκι στο κεφάλι. Βέβαια δεν μιλούσε λέξη αγγλικά, ούτε από τον χάρτη μπόρεσε να καταλάβει τον προορισμό μας, πέρα από μια γενική κατεύθυνση. Όμως ούτε σκέψη να εγκαταλείψει την κούρσα, που θα του εξασφάλιζε τουλάχιστον ένα ολόκληρο μεροκάματο. Στον δρόμο σταμάτησε και ρώτησε έναν ένστολο της τουριστικής αστυνομίας, που μας εξυπηρέτησε ευγενικότατα και έτσι μπορέσαμε να φτάσουμε στον προορισμό μας.
Κατεβαίνοντας από το ταξί διαπιστώσαμε ότι ήμασταν οι μοναδικοί δυτικοί στην περιοχή. Έτσι και αλλιώς η περιοχή δεν αποτελεί πρώτο αξιοθέατο, ήταν και η ώρα, ίσως και η εποχή και έτσι δεν συναντήσαμε ούτε έναν τουρίστα. Η αλήθεια είναι ότι νιώθαμε σαν την μύγα μες στο γάλα. Αποφύγαμε οποιαδήποτε φωτογραφία των κατοίκων και της φτώχιας τους, πέρα από φωτογραφίες μνημείων και εντελώς ερημικών περιοχών. Όμως αν και νιώσαμε άβολα, σε καμία περίπτωση – και αυτό δεν αποτελεί προτροπή για κανένα – δεν νιώσαμε τον παραμικρό κίνδυνο. Τουναντίον σε αντίθεση με όλη την υπόλοιπη Αίγυπτο, κατά έναν περίεργο λόγο, ούτε ένας δεν μας απηύθυνε τον λόγο για μπαξίσι ή για να μας πουλήσει προϊόντα ή υπηρεσίες. Ή για να είμαι ακριβής, ένας μόνο νεαρός μας πρότεινε ευγενέστατα αν θέλουμε να επισκεφτούμε το μαγαζί του, όπου έφτιαχνε χειροποίητα δώρα. Όμως ούτε επέμεινε, ούτε υπήρξε φορτικός. Δεν είχαμε πολύ χρόνο στην διάθεσή μας, έτσι μόλις έδυσε ο ήλιος εγκαταλείψαμε με ανάμεικτα συναισθήματα τον περίεργο αυτόν τόπο. Οι Αιγύπτιοι μπορεί να έχουν μία ειδική σχέση με τον θάνατο και τους νεκρούς, εμείς όμως σαν δυτικοί δεν θα νιώθαμε άνετα να περιπλανόμαστε στην πρωτοφανή αυτή νεκρόπολη υπό το φως των αστεριών.
Η νεκρόπολις του Καϊρου (Qayitbay necropolis) έχει ανακηρυχθεί και προστατεύεται από την UNESCO ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς. Βέβαια για να είμαι ειλικρινής δεν έχω καταλάβει ακριβώς σε τι συνίσταται η προστασία αυτή. Προστασία των ταφικών μνημείων από τους φτωχούς καταπατητές, ζητώντας συνεπώς την απομάκρυνσή τους; Ή αντιθέτως προστασία της πρωτοφανούς παγκοσμίας αυτής συνύπαρξης του κόσμου των νεκρών με αυτόν των ζωντανών και συνεπώς διατήρηση της φτώχειας τους; Ειλικρινά δεν γνωρίζω.
Πολλά χιλιόμετρα πιό νότια, στο Ασουάν αυτή την φορά, μια άλλη νεκρόπολις, το νεκροταφείο των Φατιμιδών, μας κίνησε την περιέργεια. Βρίσκεται μέσα στον αστικό ιστό της πόλης, αλλά αυτή δεν κατοικείται από ζωντανούς. Η μία της πλευρά βρίσκεται απέναντι από το μουσείο του Νουβικού πολιτισμού, ενώ η άλλη απέναντι από τον ημιτελή οβελίσκο και το αρχαίο λατομείο γρανίτη. Έχει ένα μήκος που φτάνει τα 2000 μέτρα και ένα πλάτος 500 μέτρων περίπου. Περνώντας με οποιοδήποτε τροχοφόρο τον δρόμο που συνδέει το Ασουάν με το μικρό και το μεγάλο φράγμα, είναι αδύνατο να μην προσέξει κανείς μία μεγάλη άδόμητη και βραχώδη έκταση με πολλούς διάσπαρτους θολωτούς τάφους και μαυσωλεία. Αυτό που είναι εντυπωσιακό είναι ότι αυτό το νεκροταφείο, που χρονολογείται από τον 9ο αιώνα, εξακολουθεί να λειτουργεί ακόμα και σήμερα σαν νεκροταφείο. Δίπλα στα θολωτά μαυσωλεία αιώνων, λιτοί τάφοι της τελευταίας δεκαετίας. Ένα νεκροταφείο μέσα στο κέντρο της πόλης, ανοικτό στο κοινό και τους περιπατητές. Οι Αιγύπτιοι μπορούν άνετα να συνυπάρχουν με τον κόσμο των νεκρών…
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
Α. Η πόλη των νεκρών στο Καϊρο







Το Khanqah του σουλτάνου Faraq Ibn Barquq

Το Ashraf του Qayitbay



Μία υπέροχη φωτογραφία της νεκρόπολης το 1904 (του Eduard Spelterini - πηγή wikipedia)

Η απόφαση της UNESCO για την κήρυξη της νεκρόπολις του Qayitbay σαν προστατευόμενου μνημείου.

Μερικές φωτογραφίες από το Panoramio




Β. Το νεκροταφείο των Φατιμιδών στο Ασσουάν











Last edited by a moderator: