taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Κεφάλαιο 2: Η αναγέννηση
Ο χρόνος κύλησε, η Σοβιετική Ένωση κατέρρευσε, και το Αζερμπαϊτζάν βρέθηκε και πάλι να είναι μια ανεξάρτητη χώρα. Αλλά μετά την ανεξαρτησία… δεν άλλαξαν και πολλά πράγματα. Ο τοπικός κουμανταδόρος του τοπικού Σοβιέτ, Heydar Aliyev, έγινε πρόεδρος της χώρας. Και εκλεγόταν διαρκώς με σταλινικά ποσοστά, μέχρι το θάνατό του το 2003, οπότε και στα ηνία της χώρας εξελέγη ο πλέον άξιος ηγέτης, δηλαδή ο γιός του, που συνεχίζει απαρέγκλιτα την οικογενειακή παράδοση των εκλογών με σταλινικά ποσοστά (και των διώξεων κάθε αντιπάλου ή ακτιβιστή). Και η προσωπολατρία για το νεκρό ηγέτη κρατεί καλά, με στάδια, λεωφόρους, συνεδριακά κέντρα, αεροδρόμια, όλα να έχουν το όνομα του, και οι προσωπογραφίες του να κοσμούν διάφορους δημόσιους χώρους. Όχι στα επίπεδα της Βόρειας Κορέας ή του γειτονικού Τουρκμενιστάν βέβαια, αυτούς δύσκολα τους φτάνει κανείς, αλλά σε κάθε περίπτωση σε υψηλά επίπεδα.
Τα αυθαίρετα σύνορα, όμως, που είχαν ορίσει οι Σοβιετικοί, είχαν δημιουργήσει και ασυνέχειες. Έτσι, στο Αζερμπαϊτζάν ανήκει και η επαρχία του Ναχιτσεβάν, η οποία δε συνορεύει με την υπόλοιπη χώρα, αλλά βρίσκεται ανάμεσα στο Ιράν και στην Αρμενία. Αντίστοιχα, υπήρχαν και άλλοι, πολύ μικρότεροι θύλακες, περίκλειστοι από την Αρμενία. Και από την άλλη, μια μεγάλη περιοχή που διοικητικά ανήκε στο Αζερμπαϊτζάν, το Ναγκόρνο – Καραμπάχ, κατοικούνταν κατά πλειοψηφία από Αρμένιους. Πράγμα που δεν απασχολούσε και πολύ όσο οι χώρες ήταν όλες μέρη της Σοβιετικής Ένωσης, αλλά μόλις έγιναν ανεξάρτητες οδήγησε σε πόλεμο μεταξύ τους. Ένας πολύ βίαιος πόλεμος που διήρκησε από το 1990 ως το 1994 έληξε με νίκη πρακτικά των Αρμενίων και κατάληψη όλου του Ναγκόρνο - Καραμπάχ και μερικών ακόμα εδαφών του Αζερμπαϊτζάν από τον Αρμενικό στρατό. Σήμερα, το Ναγκόρνο – Καραμπάχ (από τις λέξεις Ναγκόρνο, «ορεινό» στα Ρωσικά, Καρά, «μαύρο» στα Τούρκικα και Μπαχ, «κήπος» στα Περσικά) είναι μια αυτοανακηρυγμένη ανεξάρτητη χώρα που δεν αναγνωρίζεται από καμία άλλη χώρα στον κόσμο και που οι φήμες λένε πως απολαμβάνει την υπόγεια στήριξη του Κρεμλίνου.
Ο πόλεμος δεν έχει τελειώσει ακόμα, συμβαίνουν ακόμα επεισόδια, αλλά υποτίθεται υπάρχει κατάπαυση του πυρός. Εννοείται πως οι δυο χώρες δεν έχουν πλέον καμία σχέση, ούτε ανοικτά σύνορα, ούτε υπερπτήσεις πάνω από τη μια χώρα από αεροσκάφη της άλλης, ούτε τίποτα. Το οποίο μεταξύ άλλων είναι και πρόβλημα για το Ναχιτσεβάν, στο οποίο οι πτήσεις εσωτερικού, το μοναδικό μέσο διασύνδεσης, μπορούν να φτάσουν μόνο κάνοντας κύκλο πετώντας πάνω από το Ιράν. Και δε φαίνεται φως στην άκρη του τούνελ, ούτε ομαλοποίηση των σχέσεων των δυο χωρών.
Η χώρα μετά την ανεξαρτησία της και τον πόλεμο πέτυχε το τζάκποτ. Όλες αυτές οι φωτιές που άναβαν στο έδαφος και έδωσαν το όνομα «χώρα της φωτιάς» στη χώρα, αποδείχθηκε πως ήταν επιφανειακοί και εύκολα εξορύξιμοι θύλακες φυσικού αερίου. Και εκεί που το φυσικό αέριο ήταν δύσκολο και ασύμφορο να μεταφερθεί σε μεγάλες αποστάσεις, ανακαλύφθηκε (σε μεγάλο βαθμό από έρευνα που χρηματοδότησε το Κατάρ) η τεχνολογία του LNG (Liquified Natural Gas - Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο), που επέτρεψε τη μεταφορά του αερίου σε μεγάλες αποστάσεις. Παράλληλα, εκτός από το αέριο εντάθηκαν και οι εξορύξεις πετρελαίου από την Κασπία Θάλασσα, και αναπτύχθηκε και ο πρώτος πετρελαιαγωγός, Baku–Tbilisi–Ceyhan, που έκανε το πετρέλαιο της χώρας εύκολα προσβάσιμο από τη μεσόγειο. Και τα χρήματα άρχισαν να ρέουν.
Που πάνε τα χρήματα του πετρελαίου; Έχω την εντύπωση πως πάνε κατά κύριο λόγο στις τσέπες του προέδρου και μιας ολιγαρχίας γύρω από αυτόν, και σε φαραωνικά έργα επίδειξης. Αλλά περισσότερα γι’ αυτά παρακάτω.
Ο πληθυσμός εδώ έχει επιρροές από όλες τις τριγύρω κατευθύνσεις. Πρώτα απ’ όλα, το κυρίαρχο θρήσκευμα είναι Σιητικό Ισλάμ, όπως και στο Ιράν, που επιβλήθηκε σε κάποια από τις φάσες που πέρασαν από Περσική κυριαρχία. Η Γλώσσα, είναι τα Αζέρικα, δηλαδή μια διάλεκτος των Τουρκικών, αν και με τα Ρωσικά πας παντού. Οι Σοβιετικές επιρροές είναι διάχυτες παντού. Και ο κοινωνία, μοιάζει πολύ με τη συντηρητική πλην όχι και τόσο θρησκευόμενη κοινωνία στις κεντροασιατικές χώρες. Αντίστοιχες επιρροές βρίσκεις και στα φαγητά, με το Καντροασιατικό Πλοβ (πιλάφι με κρέας και διάφορα) να βρίσκεται με την ίδια ευκολία που βρίσκεις ρωσικό πελμένι ή Τουρκικό κιουνεφέ.
Ο χρόνος κύλησε, η Σοβιετική Ένωση κατέρρευσε, και το Αζερμπαϊτζάν βρέθηκε και πάλι να είναι μια ανεξάρτητη χώρα. Αλλά μετά την ανεξαρτησία… δεν άλλαξαν και πολλά πράγματα. Ο τοπικός κουμανταδόρος του τοπικού Σοβιέτ, Heydar Aliyev, έγινε πρόεδρος της χώρας. Και εκλεγόταν διαρκώς με σταλινικά ποσοστά, μέχρι το θάνατό του το 2003, οπότε και στα ηνία της χώρας εξελέγη ο πλέον άξιος ηγέτης, δηλαδή ο γιός του, που συνεχίζει απαρέγκλιτα την οικογενειακή παράδοση των εκλογών με σταλινικά ποσοστά (και των διώξεων κάθε αντιπάλου ή ακτιβιστή). Και η προσωπολατρία για το νεκρό ηγέτη κρατεί καλά, με στάδια, λεωφόρους, συνεδριακά κέντρα, αεροδρόμια, όλα να έχουν το όνομα του, και οι προσωπογραφίες του να κοσμούν διάφορους δημόσιους χώρους. Όχι στα επίπεδα της Βόρειας Κορέας ή του γειτονικού Τουρκμενιστάν βέβαια, αυτούς δύσκολα τους φτάνει κανείς, αλλά σε κάθε περίπτωση σε υψηλά επίπεδα.
Τα αυθαίρετα σύνορα, όμως, που είχαν ορίσει οι Σοβιετικοί, είχαν δημιουργήσει και ασυνέχειες. Έτσι, στο Αζερμπαϊτζάν ανήκει και η επαρχία του Ναχιτσεβάν, η οποία δε συνορεύει με την υπόλοιπη χώρα, αλλά βρίσκεται ανάμεσα στο Ιράν και στην Αρμενία. Αντίστοιχα, υπήρχαν και άλλοι, πολύ μικρότεροι θύλακες, περίκλειστοι από την Αρμενία. Και από την άλλη, μια μεγάλη περιοχή που διοικητικά ανήκε στο Αζερμπαϊτζάν, το Ναγκόρνο – Καραμπάχ, κατοικούνταν κατά πλειοψηφία από Αρμένιους. Πράγμα που δεν απασχολούσε και πολύ όσο οι χώρες ήταν όλες μέρη της Σοβιετικής Ένωσης, αλλά μόλις έγιναν ανεξάρτητες οδήγησε σε πόλεμο μεταξύ τους. Ένας πολύ βίαιος πόλεμος που διήρκησε από το 1990 ως το 1994 έληξε με νίκη πρακτικά των Αρμενίων και κατάληψη όλου του Ναγκόρνο - Καραμπάχ και μερικών ακόμα εδαφών του Αζερμπαϊτζάν από τον Αρμενικό στρατό. Σήμερα, το Ναγκόρνο – Καραμπάχ (από τις λέξεις Ναγκόρνο, «ορεινό» στα Ρωσικά, Καρά, «μαύρο» στα Τούρκικα και Μπαχ, «κήπος» στα Περσικά) είναι μια αυτοανακηρυγμένη ανεξάρτητη χώρα που δεν αναγνωρίζεται από καμία άλλη χώρα στον κόσμο και που οι φήμες λένε πως απολαμβάνει την υπόγεια στήριξη του Κρεμλίνου.
Ο πόλεμος δεν έχει τελειώσει ακόμα, συμβαίνουν ακόμα επεισόδια, αλλά υποτίθεται υπάρχει κατάπαυση του πυρός. Εννοείται πως οι δυο χώρες δεν έχουν πλέον καμία σχέση, ούτε ανοικτά σύνορα, ούτε υπερπτήσεις πάνω από τη μια χώρα από αεροσκάφη της άλλης, ούτε τίποτα. Το οποίο μεταξύ άλλων είναι και πρόβλημα για το Ναχιτσεβάν, στο οποίο οι πτήσεις εσωτερικού, το μοναδικό μέσο διασύνδεσης, μπορούν να φτάσουν μόνο κάνοντας κύκλο πετώντας πάνω από το Ιράν. Και δε φαίνεται φως στην άκρη του τούνελ, ούτε ομαλοποίηση των σχέσεων των δυο χωρών.
Η χώρα μετά την ανεξαρτησία της και τον πόλεμο πέτυχε το τζάκποτ. Όλες αυτές οι φωτιές που άναβαν στο έδαφος και έδωσαν το όνομα «χώρα της φωτιάς» στη χώρα, αποδείχθηκε πως ήταν επιφανειακοί και εύκολα εξορύξιμοι θύλακες φυσικού αερίου. Και εκεί που το φυσικό αέριο ήταν δύσκολο και ασύμφορο να μεταφερθεί σε μεγάλες αποστάσεις, ανακαλύφθηκε (σε μεγάλο βαθμό από έρευνα που χρηματοδότησε το Κατάρ) η τεχνολογία του LNG (Liquified Natural Gas - Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο), που επέτρεψε τη μεταφορά του αερίου σε μεγάλες αποστάσεις. Παράλληλα, εκτός από το αέριο εντάθηκαν και οι εξορύξεις πετρελαίου από την Κασπία Θάλασσα, και αναπτύχθηκε και ο πρώτος πετρελαιαγωγός, Baku–Tbilisi–Ceyhan, που έκανε το πετρέλαιο της χώρας εύκολα προσβάσιμο από τη μεσόγειο. Και τα χρήματα άρχισαν να ρέουν.
Που πάνε τα χρήματα του πετρελαίου; Έχω την εντύπωση πως πάνε κατά κύριο λόγο στις τσέπες του προέδρου και μιας ολιγαρχίας γύρω από αυτόν, και σε φαραωνικά έργα επίδειξης. Αλλά περισσότερα γι’ αυτά παρακάτω.
Ο πληθυσμός εδώ έχει επιρροές από όλες τις τριγύρω κατευθύνσεις. Πρώτα απ’ όλα, το κυρίαρχο θρήσκευμα είναι Σιητικό Ισλάμ, όπως και στο Ιράν, που επιβλήθηκε σε κάποια από τις φάσες που πέρασαν από Περσική κυριαρχία. Η Γλώσσα, είναι τα Αζέρικα, δηλαδή μια διάλεκτος των Τουρκικών, αν και με τα Ρωσικά πας παντού. Οι Σοβιετικές επιρροές είναι διάχυτες παντού. Και ο κοινωνία, μοιάζει πολύ με τη συντηρητική πλην όχι και τόσο θρησκευόμενη κοινωνία στις κεντροασιατικές χώρες. Αντίστοιχες επιρροές βρίσκεις και στα φαγητά, με το Καντροασιατικό Πλοβ (πιλάφι με κρέας και διάφορα) να βρίσκεται με την ίδια ευκολία που βρίσκεις ρωσικό πελμένι ή Τουρκικό κιουνεφέ.
Last edited: