taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Κεφάλαιο 11: Η Σύγχρονη πόλη
Πήραμε το αυτοκίνητο πάλι, και ξεκινήσαμε μια αυτοκινητάδα στους δρόμους του Μπακού. Η πόλη είναι τεράστια, και χωρίς να κινηθείς με αυτοκίνητο βλέπεις ελάχιστα. Δυστυχώς οι αυτοκινητάδες δεν προσφέρονται για φωτογραφίες, οπότε πάρτε ένα μικρό δείγμα μόνο.





Η Μαύρη πόλη του Μπακού, με τα πετρελαϊκά εργοστάσια, δεν υπάρχει πια. Οι δραστηριότητες εδώ είχαν ήδη μειωθεί με την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης, το 1993 ούτε 2% της παραγωγής (της Σ.Ε.) δεν παραγόταν πια εδώ. Το 2009 μαρτυρίες λένε ότι ήταν ένα industrial wasteland, σαν ταινία καταστροφής.
Στο μεταξύ, πρόλαβε να γυριστεί και μια ταινία του James Bond εδώ.
Σήμερα, ένα μεγάλο κομμάτι της περιοχής έχει σχεδιαστεί να ενταχθεί σε ένα μεγάλο σχέδιο ανάπτυξης, που περιλαμβάνει εμπορικό κέντρο και πολυτελείς κατοικίες. Δεν περιλαμβάνει κάποιο πάρκο, όπως το δικό μας στο Ελληνικό, αλλά περιλαμβάνει παρτέρια κλπ, κάτι που είναι ήδη αρκετά φιλόδοξο όταν μιλάμε για ένα χώμα ποτισμένο με πετρέλαιο οπού δεν έχει φυτρώσει τίποτα για δεκαετίες. Το νέο έργο φέρει την ονομασία «Baku White City», ως αντιδιαστολή με το παρελθόν της περιοχής, και τις υπογραφές ιερών τεράτων της αρχιτεκτονικής όπως του Sir Norman Foster. Φυσικά δε μπόρεσα να βρω καμία πηγή για τη χρηματοδότησή του. Επίσης εδώ βρίσκεται ένα μικρό μουσείο για τις πετρελαϊκές δραστηριότητες των Nobel, στο χώρο του παλιού κοιτώνα εργαζομένων των εργοστασίων (Villa Petrolea).
Η βόλτα με το αυτοκίνητο συνεχίστηκε, χάσαμε και μια-δυο φορές τις εξόδους στον αυτοκινητόδρομο, και λίγο πριν φτάσουμε στο αεροδρόμιο καταφέραμε και κάναμε αναστροφή προς το κέντρο. Επιστρέψαμε, και βάλαμε επόμενο στόχο την περιοχή του Σιδηροδρομικού σταθμού της πόλης, που είναι και ο κεντρικός σταθμός του μετρό. Περάσαμε κι από την πίσω πλευρά του κτηρίου του Σοβιέτ, ορίστε κι από δω μια φωτογραφία…

Μετά από δυο γύρες μες στην κίνηση, παρκάραμε στο υπόγειο ενός εμπορικού κέντρο με όνομα «28 Μαΐου». Βρήκαμε ένα Paul και ντερλικώσαμε ένα σάντουιτς, πριν συνεχίσουμε τη βόλτα μας (στα δύσκολα, κατευθείαν στο Γαλλικό φαί ο @Samion…). To mall εδώ είναι πιο απλό και λαϊκό, με φυσιολογικά μαγαζιά που πουλάνε φυσιολογικές μάρκες σε φυσιολογικές τιμές, και φυσικά έχει μπόλικο κόσμο. Μπήκαμε κι εμείς σε ένα σουπερμάρκετ και σε ένα ηλεκτρονικάδικο για να δούμε τα τοπικά προϊόντα.
Ο Σιδηροδρομικός σταθμός του Μπακού…. Είναι δυο. Εδώ υπάρχει το παλιό, δυσλειτουργικό παλιό κτήριο, που είναι μεν όμορφο αλλά διατηρείται μόνο ως διατηρητέο, και πίσω από αυτό, το νέο κτήριο του σιδηροδρομικού σταθμού, που ντρέπεσαι να πατήσεις από τη χλιδή.









Κρίμα όμως που έχει ελάχιστα τρένα. Τα τρένα στο Αζερμπαιζάν είναι περιορισμένης λειτουργικότητας. Πρώτη και κύρια αιτία, είναι ότι οι υποδομές που άφησε η Σοβιετική Ένωση είναι μη συμβατές με τα σύγχρονα τρένα που έχουμε συνηθίσει στην Ευρώπη και στην άπω ανατολή (με σημαντικότερο πρόβλημα ότι οι αποστάσεις ανάμεσα στις ράγες είναι διαφορετικές). Τρένα κατάλληλα για δω κατασκευάζονται μόνο στη Ρωσία, και η Ρωσική τεχνολογία δεν έχει προοδεύσει και πολύ, τα τρένα είναι αργά και δύσχρηστα και παρέχουν χειρότερο σερβις ακόμα κι από τα ΚΤΕΛ (σας θυμίζει μήπως κάποια Ευρωπαϊκή χώρα αυτό
Ο κόσμος δεν χρησιμοποιεί και πολύ το τρένο ως μεταφορικό μέσο, ακόμα και γραμμές που λογικά θα είχαν κίνηση. Η γραμμές προς Τιφλίδα ή προς Ρωσία, για παράδειγμα, είναι χαμηλής κυκλοφορίας με ένα τρένο τη μέρα ή και ούτε καν αυτό κάποιες μέρες.
Και δεν υπάρχει καμία προσπάθεια για εκσυγχρονισμό των τροχιών, για να τις κάνουν συμβατές με σύγχρονα τρένα (και με τα τρένα υψηλών ταχυτήτων, αν και γι αυτά είναι πιο περίπλοκο καθώς χρειάζεται και νέα χάραξη). Ακόμα και η νέα σύνδεση Τουρκίας (Καρς) – Γεωργίας – Αζερμπαϊτζάν θα χρησιμοποιεί τις υφιστάμενες ράγες και τα τρένα θα αλλάζουν… ρόδες στα σύνορα. Ακόμα και το γειτονικό Ουζμπεκιστάν, που δεν έχει πετρέλαιο, τα κεφάλαια για να αναβαθμίσει το Τασκένδη - Σαμαρκάνδη τα βρήκε.
Πήραμε το αυτοκίνητο πάλι, και ξεκινήσαμε μια αυτοκινητάδα στους δρόμους του Μπακού. Η πόλη είναι τεράστια, και χωρίς να κινηθείς με αυτοκίνητο βλέπεις ελάχιστα. Δυστυχώς οι αυτοκινητάδες δεν προσφέρονται για φωτογραφίες, οπότε πάρτε ένα μικρό δείγμα μόνο.





Η Μαύρη πόλη του Μπακού, με τα πετρελαϊκά εργοστάσια, δεν υπάρχει πια. Οι δραστηριότητες εδώ είχαν ήδη μειωθεί με την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης, το 1993 ούτε 2% της παραγωγής (της Σ.Ε.) δεν παραγόταν πια εδώ. Το 2009 μαρτυρίες λένε ότι ήταν ένα industrial wasteland, σαν ταινία καταστροφής.
Στο μεταξύ, πρόλαβε να γυριστεί και μια ταινία του James Bond εδώ.
Σήμερα, ένα μεγάλο κομμάτι της περιοχής έχει σχεδιαστεί να ενταχθεί σε ένα μεγάλο σχέδιο ανάπτυξης, που περιλαμβάνει εμπορικό κέντρο και πολυτελείς κατοικίες. Δεν περιλαμβάνει κάποιο πάρκο, όπως το δικό μας στο Ελληνικό, αλλά περιλαμβάνει παρτέρια κλπ, κάτι που είναι ήδη αρκετά φιλόδοξο όταν μιλάμε για ένα χώμα ποτισμένο με πετρέλαιο οπού δεν έχει φυτρώσει τίποτα για δεκαετίες. Το νέο έργο φέρει την ονομασία «Baku White City», ως αντιδιαστολή με το παρελθόν της περιοχής, και τις υπογραφές ιερών τεράτων της αρχιτεκτονικής όπως του Sir Norman Foster. Φυσικά δε μπόρεσα να βρω καμία πηγή για τη χρηματοδότησή του. Επίσης εδώ βρίσκεται ένα μικρό μουσείο για τις πετρελαϊκές δραστηριότητες των Nobel, στο χώρο του παλιού κοιτώνα εργαζομένων των εργοστασίων (Villa Petrolea).
Η βόλτα με το αυτοκίνητο συνεχίστηκε, χάσαμε και μια-δυο φορές τις εξόδους στον αυτοκινητόδρομο, και λίγο πριν φτάσουμε στο αεροδρόμιο καταφέραμε και κάναμε αναστροφή προς το κέντρο. Επιστρέψαμε, και βάλαμε επόμενο στόχο την περιοχή του Σιδηροδρομικού σταθμού της πόλης, που είναι και ο κεντρικός σταθμός του μετρό. Περάσαμε κι από την πίσω πλευρά του κτηρίου του Σοβιέτ, ορίστε κι από δω μια φωτογραφία…

Μετά από δυο γύρες μες στην κίνηση, παρκάραμε στο υπόγειο ενός εμπορικού κέντρο με όνομα «28 Μαΐου». Βρήκαμε ένα Paul και ντερλικώσαμε ένα σάντουιτς, πριν συνεχίσουμε τη βόλτα μας (στα δύσκολα, κατευθείαν στο Γαλλικό φαί ο @Samion…). To mall εδώ είναι πιο απλό και λαϊκό, με φυσιολογικά μαγαζιά που πουλάνε φυσιολογικές μάρκες σε φυσιολογικές τιμές, και φυσικά έχει μπόλικο κόσμο. Μπήκαμε κι εμείς σε ένα σουπερμάρκετ και σε ένα ηλεκτρονικάδικο για να δούμε τα τοπικά προϊόντα.
Ο Σιδηροδρομικός σταθμός του Μπακού…. Είναι δυο. Εδώ υπάρχει το παλιό, δυσλειτουργικό παλιό κτήριο, που είναι μεν όμορφο αλλά διατηρείται μόνο ως διατηρητέο, και πίσω από αυτό, το νέο κτήριο του σιδηροδρομικού σταθμού, που ντρέπεσαι να πατήσεις από τη χλιδή.









Κρίμα όμως που έχει ελάχιστα τρένα. Τα τρένα στο Αζερμπαιζάν είναι περιορισμένης λειτουργικότητας. Πρώτη και κύρια αιτία, είναι ότι οι υποδομές που άφησε η Σοβιετική Ένωση είναι μη συμβατές με τα σύγχρονα τρένα που έχουμε συνηθίσει στην Ευρώπη και στην άπω ανατολή (με σημαντικότερο πρόβλημα ότι οι αποστάσεις ανάμεσα στις ράγες είναι διαφορετικές). Τρένα κατάλληλα για δω κατασκευάζονται μόνο στη Ρωσία, και η Ρωσική τεχνολογία δεν έχει προοδεύσει και πολύ, τα τρένα είναι αργά και δύσχρηστα και παρέχουν χειρότερο σερβις ακόμα κι από τα ΚΤΕΛ (σας θυμίζει μήπως κάποια Ευρωπαϊκή χώρα αυτό
Ο κόσμος δεν χρησιμοποιεί και πολύ το τρένο ως μεταφορικό μέσο, ακόμα και γραμμές που λογικά θα είχαν κίνηση. Η γραμμές προς Τιφλίδα ή προς Ρωσία, για παράδειγμα, είναι χαμηλής κυκλοφορίας με ένα τρένο τη μέρα ή και ούτε καν αυτό κάποιες μέρες.
Και δεν υπάρχει καμία προσπάθεια για εκσυγχρονισμό των τροχιών, για να τις κάνουν συμβατές με σύγχρονα τρένα (και με τα τρένα υψηλών ταχυτήτων, αν και γι αυτά είναι πιο περίπλοκο καθώς χρειάζεται και νέα χάραξη). Ακόμα και η νέα σύνδεση Τουρκίας (Καρς) – Γεωργίας – Αζερμπαϊτζάν θα χρησιμοποιεί τις υφιστάμενες ράγες και τα τρένα θα αλλάζουν… ρόδες στα σύνορα. Ακόμα και το γειτονικό Ουζμπεκιστάν, που δεν έχει πετρέλαιο, τα κεφάλαια για να αναβαθμίσει το Τασκένδη - Σαμαρκάνδη τα βρήκε.
Last edited: