taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Κεφάλαιο 4: Το σταυροδρόμι της ερήμου
Ξεκινήσαμε από την πλατεία των σιντριβανιών, την κεντρική πλατεία του Μπακού, τρία στενά από το ξενοδοχείο μας. Εκεί αγόρασα μια SIM card, κάναμε ανάληψη, ήπιαμε ένα πρωινό καφέ, χτυπήσαμε πιροσκί και αζέρικο ψωμί από ένα φούρνο, και κάναμε μια αναγνωριστική βόλτα στην παλιά πόλη, για να αντιληφθούμε λίγο καλύτερα αποστάσεις και χρόνους. Καταστρώσαμε και master plan: Σήμερα Πέμπτη που ξεκινάμε αργά, πάμε να δούμε το Gobustan, λίγο πιο νότια από δω, και τα τριγύρω μέρη. Παρασκευή, θα πάμε προς Καύκασο και τα ορεινά χωριά. Και το Σάββατο, που θα κυκλοφορεί περισσότερο ο κόσμος, να δούμε την πόλη του Μπακού.









Το Parking στο δρόμο δεν είναι δωρεάν. Υπάρχουν κάτι παρκαδόροι με ειδική στολή που έρχονται και εισπράττουν το αντίτιμο της στάθμευσης. Στις 4 τη νύκτα φυσικά δεν ήταν κανείς εκεί, τώρα κάποιοι κυκλοφορούν, αλλά φαίνεται πως είναι πολύ απασχολημένοι, γιατί θέσεις για παρκάρισμα δεν υπάρχουν ούτε για δείγμα (σε αντίθεση με το βράδυ). Παρ’ όλα αυτά, εμάς δε μας ενόχλησε κανείς. Πήραμε το αυτοκίνητο, και ξεκινήσαμε…

Στο δρόμο για το Gobustan, που είναι λίγα χιλιόμετρα νότια από δω, το τοπίο είναι ερημικό. Αρκετές βιομηχανίες είναι εδώ, σχετιζόμενες με το πετρέλαιο (η Halliburton για παράδειγμα έχει ένα τεραστίων διαστάσεων campus, ακριβώς δίπλα στην πιο «διάσημη» παραλία της χώρας στην Κασπία Θάλασσα, όπου βλέπεις κολυμβητές να κολυμπούν δίπλα σε εξέδρες άντλησης πετρελαίου).


Το άλλο χαρακτηριστικό που βλέπεις στους Αζέρικους δρόμους είναι… οι ατελείωτες μάντρες στην άκρη του δρόμου. Δεν προφυλάσσουν κάτι καθώς δε συνεχίζουν σε καμία πλευρά των ακινήτων πέραν από την πρόσοψη. Κάποιες φορές καλύπτουν ιδιοκτησίες, χωράφια ή οικόπεδα, αλλά συνηθέστερα καλύπτουν μαχαλάδες, φτωχόσπιτα ή μικροεπιχειρήσεις χωρίς βασικές υποδομές που δε θέλουν να φαίνονται από το δρόμο, ακόμα και ολόκληρες γειτονιές με χωμάτινους δρόμους και χαντάκια αποχέτευσης.
Το Gobustan είναι μια πόλη του Αζερμπαϊζάν, αλλά κυρίως γνωστός είναι ένας αρχαιολογικός χώρος, μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς στον κατάλογο της Unesco που βρίσκεται λίγο έξω από την πόλη. Τα τελευταία 12.000 χρόνια, άνθρωποι σχηματίζουν «ζωγραφιές» χαράσσοντας τους βράχους εδώ, που χαράσσονται εύκολα και διατηρούνται σε καλή κατάσταση χάρη στο ερημικό κλίμα της περιοχής. Είναι συγκρίσιμης ιστορικής αξίας με αντίστοιχα μνημεία στην Ευρώπη (π.χ. σπήλαια Lascaux).

Η επίσκεψη ξεκινά από το μουσείο της περιοχής, που είναι οργανωμένο καλά και παρουσιάζει τις ιδιαιτερότητες του μνημείου και της ιστορικής αξίας του, με context τόσο ιστορικό όσο και τοπικό.




Στη συνέχεια (με το αυτοκίνητό μας) πήγαμε στον κυρίως αρχαιολογικό χώρο, όπου περιεργαστήκαμε τα πετρογλυφικά στο χώρο που βρέθηκαν, και απολαύσαμε τη θέα προς τον «κάμπο» του Gobustan και την Κασπία.











Η περιοχή του κεντρικού-νότιου Αζερμπαιζάν, δίπλα στην Κασπία θάλασσα, είναι ερημικό τοπίο, και είναι διάσπαρτη από «ηφαίστεια λάσπης», δηλαδή τρύπες στη γη από τις οποίες αναβλύζει κοχλάζουσα λάσπη. Η πιο εντυπωσιακή από όλες υποτίθεται είναι εδώ στο Gobustan, αλλά παρά τις οδηγίες του Lonely Planet και του Google Maps δεν καταφέραμε να φτάσουμε ως αυτή. Μετά από 40’ προσπαθειών, εγκαταλείψαμε, και πήραμε το δρόμο επιστροφής στο Μπακού.
Επιστρέφοντας, περάσαμε με το αυτοκίνητο από την παραλία Shikov, στην οποία τα παραλιακά θέρετρα, πεντάστερα ξενοδοχεία, Aqua Park κλπ. έχουν παραταχθεί στη σειρά, εμποδίζοντας την πρόσβαση στην Κασπία Θάλασσα, η οποία έτσι κι αλλιώς είναι γεμάτη εξέδρες άντλησης, και κολυμπάς με θέα σ’ αυτές. Ψυχή δεν υπάρχει σήμερα, εκτός αν όλοι είναι κλεισμένοι πίσω από τις μάντρες των πεντάστερων, αλλά δε φαίνεται. Η Κασπία Θάλασσα είναι τεχνικώς λίμνη, η μεγαλύτερη στον κόσμο, τροφοδοτούμενη από μεγάλα ποτάμια όπως ο Βόλγας, αλλά το νερό της είναι αλμυρό, με μέση αλατότητα (salinity) στο 1.2%, δηλαδή το 1/3 της αλατότητας των ωκεανών, που όμως δεν είναι ομοιόμορφα κατανεμημένη, με το νερό να είναι γλυκότερο στο βορά και αλμυρότερο στο νότο. Βρίσκεται στα 28 μέτρα περίπου κάτω από το επίπεδο της Θάλασσας.

Δίπλα στην παραλία, βρίσκεται και το όμορφο τζαμί Bibi-Heybat, του 1998. Στη θέση του υπήρχε ένα ιστορικό τζαμί ως το 1934 που οι Σοβιετικοί φρόντισαν να το κατεδαφίσουν. Γενικώς στην πόλη του Μπακού, εκτός παλιάς πόλης τα τζαμιά σπανίζουν (μετάφραση: αυτό κι άλλο ένα είδαμε), πράγμα εντυπωσιακό για μια πόλη μεγαλύτερη από την Αθήνα.

Ξεκινήσαμε από την πλατεία των σιντριβανιών, την κεντρική πλατεία του Μπακού, τρία στενά από το ξενοδοχείο μας. Εκεί αγόρασα μια SIM card, κάναμε ανάληψη, ήπιαμε ένα πρωινό καφέ, χτυπήσαμε πιροσκί και αζέρικο ψωμί από ένα φούρνο, και κάναμε μια αναγνωριστική βόλτα στην παλιά πόλη, για να αντιληφθούμε λίγο καλύτερα αποστάσεις και χρόνους. Καταστρώσαμε και master plan: Σήμερα Πέμπτη που ξεκινάμε αργά, πάμε να δούμε το Gobustan, λίγο πιο νότια από δω, και τα τριγύρω μέρη. Παρασκευή, θα πάμε προς Καύκασο και τα ορεινά χωριά. Και το Σάββατο, που θα κυκλοφορεί περισσότερο ο κόσμος, να δούμε την πόλη του Μπακού.









Το Parking στο δρόμο δεν είναι δωρεάν. Υπάρχουν κάτι παρκαδόροι με ειδική στολή που έρχονται και εισπράττουν το αντίτιμο της στάθμευσης. Στις 4 τη νύκτα φυσικά δεν ήταν κανείς εκεί, τώρα κάποιοι κυκλοφορούν, αλλά φαίνεται πως είναι πολύ απασχολημένοι, γιατί θέσεις για παρκάρισμα δεν υπάρχουν ούτε για δείγμα (σε αντίθεση με το βράδυ). Παρ’ όλα αυτά, εμάς δε μας ενόχλησε κανείς. Πήραμε το αυτοκίνητο, και ξεκινήσαμε…

Στο δρόμο για το Gobustan, που είναι λίγα χιλιόμετρα νότια από δω, το τοπίο είναι ερημικό. Αρκετές βιομηχανίες είναι εδώ, σχετιζόμενες με το πετρέλαιο (η Halliburton για παράδειγμα έχει ένα τεραστίων διαστάσεων campus, ακριβώς δίπλα στην πιο «διάσημη» παραλία της χώρας στην Κασπία Θάλασσα, όπου βλέπεις κολυμβητές να κολυμπούν δίπλα σε εξέδρες άντλησης πετρελαίου).


Το άλλο χαρακτηριστικό που βλέπεις στους Αζέρικους δρόμους είναι… οι ατελείωτες μάντρες στην άκρη του δρόμου. Δεν προφυλάσσουν κάτι καθώς δε συνεχίζουν σε καμία πλευρά των ακινήτων πέραν από την πρόσοψη. Κάποιες φορές καλύπτουν ιδιοκτησίες, χωράφια ή οικόπεδα, αλλά συνηθέστερα καλύπτουν μαχαλάδες, φτωχόσπιτα ή μικροεπιχειρήσεις χωρίς βασικές υποδομές που δε θέλουν να φαίνονται από το δρόμο, ακόμα και ολόκληρες γειτονιές με χωμάτινους δρόμους και χαντάκια αποχέτευσης.
Το Gobustan είναι μια πόλη του Αζερμπαϊζάν, αλλά κυρίως γνωστός είναι ένας αρχαιολογικός χώρος, μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς στον κατάλογο της Unesco που βρίσκεται λίγο έξω από την πόλη. Τα τελευταία 12.000 χρόνια, άνθρωποι σχηματίζουν «ζωγραφιές» χαράσσοντας τους βράχους εδώ, που χαράσσονται εύκολα και διατηρούνται σε καλή κατάσταση χάρη στο ερημικό κλίμα της περιοχής. Είναι συγκρίσιμης ιστορικής αξίας με αντίστοιχα μνημεία στην Ευρώπη (π.χ. σπήλαια Lascaux).

Η επίσκεψη ξεκινά από το μουσείο της περιοχής, που είναι οργανωμένο καλά και παρουσιάζει τις ιδιαιτερότητες του μνημείου και της ιστορικής αξίας του, με context τόσο ιστορικό όσο και τοπικό.




Στη συνέχεια (με το αυτοκίνητό μας) πήγαμε στον κυρίως αρχαιολογικό χώρο, όπου περιεργαστήκαμε τα πετρογλυφικά στο χώρο που βρέθηκαν, και απολαύσαμε τη θέα προς τον «κάμπο» του Gobustan και την Κασπία.











Η περιοχή του κεντρικού-νότιου Αζερμπαιζάν, δίπλα στην Κασπία θάλασσα, είναι ερημικό τοπίο, και είναι διάσπαρτη από «ηφαίστεια λάσπης», δηλαδή τρύπες στη γη από τις οποίες αναβλύζει κοχλάζουσα λάσπη. Η πιο εντυπωσιακή από όλες υποτίθεται είναι εδώ στο Gobustan, αλλά παρά τις οδηγίες του Lonely Planet και του Google Maps δεν καταφέραμε να φτάσουμε ως αυτή. Μετά από 40’ προσπαθειών, εγκαταλείψαμε, και πήραμε το δρόμο επιστροφής στο Μπακού.
Επιστρέφοντας, περάσαμε με το αυτοκίνητο από την παραλία Shikov, στην οποία τα παραλιακά θέρετρα, πεντάστερα ξενοδοχεία, Aqua Park κλπ. έχουν παραταχθεί στη σειρά, εμποδίζοντας την πρόσβαση στην Κασπία Θάλασσα, η οποία έτσι κι αλλιώς είναι γεμάτη εξέδρες άντλησης, και κολυμπάς με θέα σ’ αυτές. Ψυχή δεν υπάρχει σήμερα, εκτός αν όλοι είναι κλεισμένοι πίσω από τις μάντρες των πεντάστερων, αλλά δε φαίνεται. Η Κασπία Θάλασσα είναι τεχνικώς λίμνη, η μεγαλύτερη στον κόσμο, τροφοδοτούμενη από μεγάλα ποτάμια όπως ο Βόλγας, αλλά το νερό της είναι αλμυρό, με μέση αλατότητα (salinity) στο 1.2%, δηλαδή το 1/3 της αλατότητας των ωκεανών, που όμως δεν είναι ομοιόμορφα κατανεμημένη, με το νερό να είναι γλυκότερο στο βορά και αλμυρότερο στο νότο. Βρίσκεται στα 28 μέτρα περίπου κάτω από το επίπεδο της Θάλασσας.

Δίπλα στην παραλία, βρίσκεται και το όμορφο τζαμί Bibi-Heybat, του 1998. Στη θέση του υπήρχε ένα ιστορικό τζαμί ως το 1934 που οι Σοβιετικοί φρόντισαν να το κατεδαφίσουν. Γενικώς στην πόλη του Μπακού, εκτός παλιάς πόλης τα τζαμιά σπανίζουν (μετάφραση: αυτό κι άλλο ένα είδαμε), πράγμα εντυπωσιακό για μια πόλη μεγαλύτερη από την Αθήνα.

Last edited: