taver
Member
- Μηνύματα
- 12.691
- Likes
- 30.254
- Ταξίδι-Όνειρο
- Iles Kerguelen
Κεφάλαιο 8: Επιστροφή.
Η Quba είναι μια επαρχιακή πρωτεύουσα, χωρίς πολλά να δώσει. Δεν την εξαντλήσαμε γιατί ο χρόνος πίεζε, πάντως εξερευνήσαμε λίγο το κέντρο της. Στο επίκεντρο, βρίσκεται μια κεντρική πλατεία ονόματι Meydan («πλατεία», έτσι απλά), και εκεί βρίσκεται και το πιο χαρακτηριστικό κτίσμα της πόλης, ένα οκταγωνικό τζαμί με μπρούτζινο θόλο. Στον πίσω δρόμο, βρίσκουμε το ιστορικό μουσείο της πόλης. Και διάφορα παλιά κτήρια με την τοπική αρχιτεκτονική, σε διάφορα στάδια κατάρρευσης.







Η Quba έχει επίσης και μια πιο μαύρη ιστορία. Είναι το μέρος στο οποίο ανακαλύφθηκε το 2007 ένας ομαδικός τάφος από 16,782 κατοίκους 167 διαφορετικών χωριών της περιοχής, που εκτελέστηκαν την άνοιξη του 1918 από ένα στρατό μπολσεβίκων, κυρίως Αρμενίων. Σήμερα έχει στηθεί κι ένα μνημείο για τη «γενοκτονία» (δε γνωρίζω αν είναι με ή χωρίς εισαγωγικά, δεν το έχω ψάξει αρκετά), το οποίο όμως θέλει αρκετό περπάτημα (σύμφωνα με το Lonely Planet) και θα μας βγάλει αρκετά εκτός προγράμματος, οπότε το αφήσαμε.
Από τις σχεδόν 3 ώρες της διαδρομής της επιστροφής ως την περιοχή του Μπακού δε θυμάμαι και πολλά, δυστυχώς. Ένας κακεντρεχής συνταξιδιώτης θα ισχυριστεί ότι ροχάλιζα όσο οδηγούσε, ενώ η πραγματικότητα είναι ότι απλώς είχα ξεκουράσει λίγο τα ματάκια μου απολύτως ησύχως. Είναι κι αυτοί οι Αζέρικοι δρόμοι, ατελείωτες ευθείες δεκάδων χιλιομέτρων χωρίς τίποτε να αλλάζει…
Η επόμενή μας στάση είναι στην περιφέρεια του Μπακού. Η πόλη, είναι χτισμένη στο μέσον μιας χερσονήσου (Absheron) που εκτείνεται μέσα στην Κασπία Θάλασσα. Η χερσόνησος ήταν κάποτε κάτω από το νερό, και έχει γι’ αυτό το λόγο υψηλές συγκεντρώσεις υδρογονανθράκων, και ιδίως φυσικού αερίου σε σχετικά μικρό βάθος. Έτσι, υπήρχαν εδώ και πολλές φυσικές εκροές φυσικού αερίου στην ατμόσφαιρα, που με ένα σπινθήρα μετατρέπονταν σε άσβεστες φλόγες που φαίνονταν σαν έδαφος που καίγεται. Ο χαρακτηρισμός της χώρας ως «γη της φωτιάς» μάλλον σχετίζεται με αυτό το φυσικό φαινόμενο. Αρκετές τέτοιες φωτιές είχαν αξιοποιηθεί ως Ζωροαστρικοί ναοί (Fire Temples), αν και σήμερα, ελλείψει ζωροαστριστών στην περιοχή, έχουν εγκαταλειφθεί.
Με την αστικοποίηση της περιοχής και την άντληση των επιφανειακών κοιτασμάτων αερίου, έχει απομείνει πλέον μόνο μια τέτοια φλόγα να καίει ακόμα, που έχει φυσικά μετατραπεί σε τουριστικό αξιοθέατο με εισιτήριο και τα όλα του (και ένα μικρό πάρκο τριγύρω, για να κρατάει μακριά τους παρείσακτους). Το όνομα του χώρου είναι Yanar Dag, και η φλόγα εδώ άναψε τη δεκαετία του ’50 και καίει συνεχώς έκτοτε. Είχε νυχτώσει ήδη όταν φτάσαμε, και η φλόγα ήταν ακόμα πιο εντυπωσιακή.


Μετά το φωτεινό διάλλειμα, επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο, παρκάραμε το αυτοκίνητο, και ξεκινήσαμε σε αναζήτηση τροφής. Σήμερα θα φάμε σε ένα «κυριλέ ψητοπωλείο», το Café Araz, πάνω στην πλατεία με τα σιντριβάνια. Το φαγητό είναι απλά καλοψημένα κεμπάπ και σασλίκ, συνοδεία μπύρας (Efes φυσικά). Ο κιουνεφές πάλι που ακολούθησε ήταν αποτυχία, στεγνωμένος και άγευστος. Μετά από μια βόλτα στη Bulvar κι ένα ντοντουρμά στο Mado, επιστρέψαμε για ύπνο μετά από μια μακρά μέρα.


Η Quba είναι μια επαρχιακή πρωτεύουσα, χωρίς πολλά να δώσει. Δεν την εξαντλήσαμε γιατί ο χρόνος πίεζε, πάντως εξερευνήσαμε λίγο το κέντρο της. Στο επίκεντρο, βρίσκεται μια κεντρική πλατεία ονόματι Meydan («πλατεία», έτσι απλά), και εκεί βρίσκεται και το πιο χαρακτηριστικό κτίσμα της πόλης, ένα οκταγωνικό τζαμί με μπρούτζινο θόλο. Στον πίσω δρόμο, βρίσκουμε το ιστορικό μουσείο της πόλης. Και διάφορα παλιά κτήρια με την τοπική αρχιτεκτονική, σε διάφορα στάδια κατάρρευσης.







Η Quba έχει επίσης και μια πιο μαύρη ιστορία. Είναι το μέρος στο οποίο ανακαλύφθηκε το 2007 ένας ομαδικός τάφος από 16,782 κατοίκους 167 διαφορετικών χωριών της περιοχής, που εκτελέστηκαν την άνοιξη του 1918 από ένα στρατό μπολσεβίκων, κυρίως Αρμενίων. Σήμερα έχει στηθεί κι ένα μνημείο για τη «γενοκτονία» (δε γνωρίζω αν είναι με ή χωρίς εισαγωγικά, δεν το έχω ψάξει αρκετά), το οποίο όμως θέλει αρκετό περπάτημα (σύμφωνα με το Lonely Planet) και θα μας βγάλει αρκετά εκτός προγράμματος, οπότε το αφήσαμε.
Από τις σχεδόν 3 ώρες της διαδρομής της επιστροφής ως την περιοχή του Μπακού δε θυμάμαι και πολλά, δυστυχώς. Ένας κακεντρεχής συνταξιδιώτης θα ισχυριστεί ότι ροχάλιζα όσο οδηγούσε, ενώ η πραγματικότητα είναι ότι απλώς είχα ξεκουράσει λίγο τα ματάκια μου απολύτως ησύχως. Είναι κι αυτοί οι Αζέρικοι δρόμοι, ατελείωτες ευθείες δεκάδων χιλιομέτρων χωρίς τίποτε να αλλάζει…
Η επόμενή μας στάση είναι στην περιφέρεια του Μπακού. Η πόλη, είναι χτισμένη στο μέσον μιας χερσονήσου (Absheron) που εκτείνεται μέσα στην Κασπία Θάλασσα. Η χερσόνησος ήταν κάποτε κάτω από το νερό, και έχει γι’ αυτό το λόγο υψηλές συγκεντρώσεις υδρογονανθράκων, και ιδίως φυσικού αερίου σε σχετικά μικρό βάθος. Έτσι, υπήρχαν εδώ και πολλές φυσικές εκροές φυσικού αερίου στην ατμόσφαιρα, που με ένα σπινθήρα μετατρέπονταν σε άσβεστες φλόγες που φαίνονταν σαν έδαφος που καίγεται. Ο χαρακτηρισμός της χώρας ως «γη της φωτιάς» μάλλον σχετίζεται με αυτό το φυσικό φαινόμενο. Αρκετές τέτοιες φωτιές είχαν αξιοποιηθεί ως Ζωροαστρικοί ναοί (Fire Temples), αν και σήμερα, ελλείψει ζωροαστριστών στην περιοχή, έχουν εγκαταλειφθεί.
Με την αστικοποίηση της περιοχής και την άντληση των επιφανειακών κοιτασμάτων αερίου, έχει απομείνει πλέον μόνο μια τέτοια φλόγα να καίει ακόμα, που έχει φυσικά μετατραπεί σε τουριστικό αξιοθέατο με εισιτήριο και τα όλα του (και ένα μικρό πάρκο τριγύρω, για να κρατάει μακριά τους παρείσακτους). Το όνομα του χώρου είναι Yanar Dag, και η φλόγα εδώ άναψε τη δεκαετία του ’50 και καίει συνεχώς έκτοτε. Είχε νυχτώσει ήδη όταν φτάσαμε, και η φλόγα ήταν ακόμα πιο εντυπωσιακή.


Μετά το φωτεινό διάλλειμα, επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο, παρκάραμε το αυτοκίνητο, και ξεκινήσαμε σε αναζήτηση τροφής. Σήμερα θα φάμε σε ένα «κυριλέ ψητοπωλείο», το Café Araz, πάνω στην πλατεία με τα σιντριβάνια. Το φαγητό είναι απλά καλοψημένα κεμπάπ και σασλίκ, συνοδεία μπύρας (Efes φυσικά). Ο κιουνεφές πάλι που ακολούθησε ήταν αποτυχία, στεγνωμένος και άγευστος. Μετά από μια βόλτα στη Bulvar κι ένα ντοντουρμά στο Mado, επιστρέψαμε για ύπνο μετά από μια μακρά μέρα.


Last edited: