interted
Member
- Μηνύματα
- 1.355
- Likes
- 8.207
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ράφτινγκ στον Ουρουμπάμπα
Κάστρα και πειρατές
Πρωινό ξύπνημα με ζεστή σοκολάτα, αντί για τσάι που δεν είναι τόσο δημοφιλές στην Κούβα, και αναμονή για να πάει 9, η ώρα που ανοίγουν τα μουσεία. Έχουμε χρόνο για να δούμε ένα μόνο και έτσι επιλέγουμε το Museo Provincial La Periquera, που στεγάζεται σε ένα ωραίο αποικιακό κτίριο δίπλα στην κεντρική πλατεία. Σε ένα καλά οργανωμένο χώρο, αλλά με Ισπανικές μόνο εξηγήσεις, βλέπεις μια νοσταλγική συλλογή με παλιά εργαλεία, όπως μύλο για κόψιμο καπνού, μουσικά κουτιά, ένα φωτογραφικό love story αλλά και ένα δωμάτιο αφιερωμένο στον Φιντέλ Κάστρο, ο οποίος γεννήθηκε στην επαρχία του Ολγίν. Αυτό που με συγκίνησε περισσότερο ήταν ένα τελετουργικό τσεκούρι των Ταϊνο, το οποίο είναι η καλύτερη απόδειξη του πόσο εξελιγμένη ήταν η τέχνη των Κουβανών, πριν φτάσουν οι Ευρωπαίοι, και πλέον αποτελεί σύμβολο της πόλης.
Πριν φύγουμε ανεβήκαμε τον λόφο με τα 462 σκαλιά, όχι από τα σκαλιά αλλά με το ηρωικό Dodge, όπου βλέπεις το πανόραμα της πόλης αλλά και αρκετούς ζωγράφους, μικρογλύπτες που έχουν `φωλιά' εκεί.
Η διαδρομή για το Σαντιάγο δεν ήταν χωρίς απρόοπτα καθώς ο δρόμος ήταν κυριολεκτικά ανύπαρκτος σε κάποια σημεία.
Προσέξτε τον νέο κινητήρα Nissan του Dodge
Στο Σαντιάγο μείναμε στο Hostal La Casona De Santa Rita το οποίο προτείνω χωρίς καμία απολύτως επιφύλαξη, ως το καλύτερο μέρος που διανυκτερεύσαμε σε όλο το ταξίδι μας στην Κούβα. Οι ιδιοκτήτες δύο γενιές γιατρών, φιλικοί και με καλή γνώση Αγγλικών. Τα δωμάτια είναι περιμετρικά μιας εσωτερικής αυλής, με ένα υπερυψωμένο μέρος για δείπνο, τυπική Κουβανέζικη διαρρύθμιση για να κρατάει δροσιά. Για να μην χάσουμε την μέρα, αμέσως μόλις βολευτήκαμε, ξεκινήσαμε για το Καστίγιο δελ Μόρο (Castillo de San Pedro de la Roca όπως λέγεται πιο επίσημα), ένα παλιό κάστρο στην είσοδο του κόλπου του Σαντιάγο που πλέον έχει και την προστασία της Ουνέσκο.
Δεν είναι δύσκολο, καθισμένος στις επάλξεις του κάστρου, να φανταστείς ένα καράβι να προσεγγίζει τον κόλπο του Σαντιάγο με υψωμένη την μαύρη σημαία και ένα τσούρμο αιμοσταγείς πειρατές διψασμένους για περιπέτεια και λάφυρα. Κάπως έτσι ήταν το 1662, την χρονιά που ο Κάπταιν Μόργκαν, ένας Ουαλός που πουλήθηκε σαν ανειδίκευτος υπηρέτης στον Νέο Κόσμο, ξεκίνησε να πραγματοποιεί το όνειρό του ως Κουρσάρος. Για πρώτη φορά κυβερνήτης καραβιού, σε ένα στόλο μισθωμένο από τους Άγγλους, ο στόχος δεν ήταν κανένας άλλος παρά η άλωση του Ισπανικού Σαντιάγο της Κόυβας. Το όνειρο της `χρυσής εποχής της πειρατείας' για μερικούς ήταν υπόσχεση δόξας και μιας αντισυμβατικής ζωής γεμάτης περιπέτεια και για κάποιους άλλους, στην προκειμένη περίπτωση στους κατοίκους του Σαντιάγο, εφιάλτης.
Η δομή του κάστρου, μια σειρά από παράλληλα επίπεδα που ξεκινούν από την θάλασσα μέχρι την κορυφή του λόφου, αποτελεί διαδοχικές ζώνες εγκλωβισμού του εχθρού ανάμεσα από τα τείχη, ενώ τα κανόνια αποτελούν ένα δυνατό μέσο άμυνας. Οι πειρατές βέβαια σε περίπτωση αιχμαλωσίας έχουν να αντιμετωπίσουν τα σκοτεινά μπουντρούμια και βασανιστήρια στο εσωτερικό του κάστρου.
Η οροσειρά της Σιέρα Μαέστρα στο βάθος
Ο Κόλπος του Σαντιάγο
Ένας Ευρωπαίος ονόματι Αlexandre Εxquemelin που συνόδευε τον Χένρι Μόργκαν στα ταξίδια του και τελικά έγραψε μια από τις αυθεντικότερες περιγραφές της ζωής των πειρατών με όνομα History of the Bouccaneers of America, αναφέρει για μια μεταγενέστερη επιχείρηση στην Κόστα Ρίκα:
‘Πριν ακόμα ανακαλύψουν ξηρά ο Κάπταιν Μόργκαν δήλωσε τις προθέσεις του στους καπετάνιους . Είχε σκοπό να λεηλατήσει το Πουέρτο Μπέλο την νύχτα, καταστρέφοντας και πλιατσικολογώντας όλη την πόλη. Για να τους ενθαρρύνει πρόσθεσε ότι η επιχείρηση δεν μπορεί να αποτύχει, αφού την έχουν κρατήσει κρυφή και οι ντόπιοι δεν έχουν αντιληφθεί την άφιξή τους. Κάποιοι απάντησαν ‘δεν έχουμε επαρκή αριθμό ανδρών για να επιτεθεί μια τόσο δυνατή και σπουδαία πόλη’. Και πράγματι, η πόλη θεωρούνταν το δυνατότερο μέρος που κατέχει ο Βασιλιάς της Ισπανίας σε όλες τις Δυτικές Ινδίες, εκτός από την Αβάνα και την Καρθαγένα. Υπάρχουνε δύο κάστρα σχεδόν απόρθητα στην είσοδο του λιμανιού, όπου κανένα καράβι δεν μπορεί να περάσει χωρίς άδεια. Η φρουρά είναι τριακόσιοι στρατιώτες και στην πόλη κατοικούν άλλες τετρακόσιες οικογένειες. Αλλά ο Κάπταιν Μόργκαν απάντησε: ‘Αν ο αριθμός μας είναι μικρός, οι καρδιές μας είναι μεγάλες. Και ακόμα όσο λιγότερα άτομα είμαστε, τόσο μεγαλύτερο θα είναι το μερίδιο του καθενός από τα λάφυρα’. Διεγερμένοι από την υπόσχεση για όλα αυτά τα πλούτη, συμφωνήσαμε παμψηφεί στο σχέδιο.
Ο Χένρι Μόργκαν, ζώντας μια αδίστακτη και βίαια ζωή, κατάφερε τελικά να γίνει Κυβερνήτης της Τζαμάικα και να αποκτήσει μια μεγάλη περιουσία. Είναι ειρωνικό ότι σήμερα είναι πιο γνωστός από το ομώνυμο ρούμι, ενώ ο ίδιος μάλλον πέθανε τελικά από υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ.
Γυρνώντας στο σπίτι μας περίμενε μια φοβερή τροπική βροχή που μας έκλεισε μέσα για την υπόλοιπη μέρα, ευτυχώς δηλαδή γιατί ο σπιτονοικοκύρης μας ετοίμασε ένα γεύμα με παν-νόστιμα yellow snappers, ψάρια που είχε πιάσει ο ίδιος. Σίγουρα έχει και τα καλά της η ζωή στην Καραϊβική.