interted
Member
- Μηνύματα
- 1.355
- Likes
- 8.207
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ράφτινγκ στον Ουρουμπάμπα
Από το ένα άκρο στο άλλο
Αφήσαμε το Τρινιδάδ στην νότια ακτή και πιάσαμε τον δρόμο που πηγαίνει καρφί βόρεια με προορισμό την Σάντα Κλαρα. Στον δρόμο μας κάναμε στάση για επίσκεψη στον αποικιακό πύργο και αρχοντικό Ισναγια.
Μετά το 1760 η ζάχαρη άρχισε να γίνεται ο 'λευκός χρυσός' της Κούβας. Έπαιξε τόσο μεγάλο ρόλο στην ιστορία του νησιού, όπως πχ. το πετρέλαιο στην Μέση Ανατολή. Και επειδή οι ντόπιοι είχαν σχεδόν αφανιστεί, οι τσιφλικάδες αποικιοκράτες άρχισαν να φέρνουν μαζικά σκλάβους από την Αφρική για να δουλέψουν στις `χασιέντες' της κάνιας (ζαχαροκάλαμο). Από το ζαχαροκάλαμο παράγεται η ζάχαρη και υποπροϊόντα όπως το ρούμι - πουλώντας το αγόραζες περισσότερους σκλάβους και ούτω καθεξής....
Οι σκλάβοι δουλεύαν από μικρή ηλικία. Οι εργάσιμες μέρες φτάνανε τις 20 ώρες, όπου καλλιεργούσαν και θερίζανε τα χωράφια, έσπρωχναν τα βαγόνια και χειρίζονταν επικίνδυνα μηχανήματα επεξεργασίας. Τις άλλες 4 ώρες κοιμόντουσαν σε ανθυγιεινά και εξαιρετικά ζεστά δωμάτια, ο ένας πάνω στον άλλον, με την πόρτα κλειδωμένη με λουκέτο. Το μόνο παράθυρο ήταν μια μικρή φραγμένη τρύπα στον τοίχο.
Ο επταώροφος πύργος χτίστηκε ως παρατηρητήριο για να μην ξεφεύγουν οι σκλάβοι. Καμπάνα για προσευχή και για την σήμανση του ωραρίου.... Οι μαύροι βέβαια φέραν μαζί τους και πολλές συνήθειες και δοξασίες (αρκετές εμφανείς ακόμα και σήμερα - πέραν των μουσικών είδαμε κάποιες φορές φτερά από κότες και μυστήρια σύμβολα στους δρόμους). Και βέβαια μεγάλο μέρος του ντόπιου πληθυσμού σήμερα είναι μουλάτοι, με καταγωγή από τους Αφρικανούς σκλάβους.
Οι ντόπιοι τσιφλικάδες γίνονταν όλο και πλουσιότεροι διατηρώντας τους δούλους και αγνοώντας επιδεικτικά εξελίξεις σε άλλα κράτη (όπως και την επιτυχημένη εξέγερση της γειτονικής Αιτής το 1804). Ο πύργος χτίστηκε το 1816 και η δουλεία στην Κούβα παρέμεινε νόμιμη μέχρι και το 1886. Κάποιοι μάλιστα πιστεύουν ότι δεν έγινε απελευθερωτικός αγώνας στην Κούβα όπως σε άλλα κράτη της Λατινικής Αμερικής νωρίτερα μόνο και μόνο από τον κίνδυνο να απαγορευτεί η δουλεία!

Πρόκειται για την πιο σημαντική, ιστορικά, περιοχή παραγωγής ζάχαρης στην Κούβα.
Στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα, και ενώ η Κούβα είχε απελευθερωθεί από τους Ισπανούς και περάσει ουσιαστικά στην προστασία των ΗΠΑ (εδώ πρέπει να αναφέρουμε σημαντικούς επαναστάτες όπως ο Σεσπέδες και Μαρτί - ονόματα που θα βρεις παντού να τιμούνται στις πλατείες και στους δρόμους). Και νομίζω ότι αυτή η περίοδος ήταν η πραγματική αποκορύφωση του αποικιοκρατικού καπιταλισμού. Λίγες αμερικάνικες εταιρίες ελέγχαν όλο τον πλούτο της χώρας και η Κούβα είχε μετατραπεί σε πλέιγκράουντ Αμερικάνων, με καζίνο κτλ.
Με όλα αυτά, ίσως δεν είναι και τόσο περίεργο τελικά αυτό που ακολούθησε.
Όσο και να θέλεις να το αποφύγεις, η πολιτική άποψη και στάση απέναντι σε αυτό που έγινε στο επόμενο βήμα της ιστορίας της Κούβας είναι κάτι που σε καταδιώκει σε αυτό το ταξίδι. Αν και το `προσκύνημα' σε οποιοδήποτε πρόσωπο, όσο σημαντικό και να είναι στην ιστορία, είναι ιδέα που με απωθεί, δεν μπορώ να μην αισθανθώ μια περίεργη νευρικότητα όταν φτάνω στο μαυσωλείο του μεγαλύτερου επαναστάτη της ιστορίας, του Αργεντίνου γιατρού, του γοητευτικού, θαρραλέου, αιώνιου εφήβου και τρομοκράτη με τις μακρινές Ιρλανδικές ρίζες, Τσε.
Επόμενη στάση Σάντα Κλάρα.