interted
Member
- Μηνύματα
- 1.355
- Likes
- 8.207
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ράφτινγκ στον Ουρουμπάμπα
Βουντού, βουντού και ήχοι της ανατολής (της Κούβας)
Οχι και τόσο πρωί, με αρκετή ζεστούλα, αρχίζαμε την εξερεύνηση στο Σαντιάγο. Οι γιατροί σπιτονοικοκύρηδες έδωσαν στον Βασίλη πολύ αποτελεσματικά χάπια για την κοιλιά του, που μάλλον δεν είχε στρώσει ακόμα από το φαγητό του δημοσίου, στο Ρεμέδιος. Καταφέραμε να επικοινωνήσουμε και με τους άλλους δυο της αρχικής παρέας, τον Βασίλη #2 και την Μαρία, και έτσι ξεκινήσαμε απαρτία.
Η κεντρική πλατεία του Σαντιάγο είναι πολύ όμορφη και ταυτόχρονα επιβλαβής για την ψυχική υγεία. Δεν θυμάμαι πόσες φορές με ρώτησε ο ίδιος ταξιτζής αν θέλω κούρσα, μέχρι τελικά να κάθομαι να του εξηγώ αναλυτικά το πρόγραμμά μας – αυτό δεν τον εμπόδισε να με ρωτήσει πάλι την επόμενη φορά που με είδε. Ένας κουτσός πηγαινοερχόταν και ζητούσε μια σαπούνι, μια τσιγάρα ή ρούχα και γενικά ότι έχω... Γύρω από την πλατεία βρίσκονται ενδιαφέροντα κτίρια, όπως ο μεγάλος καθεδρικός της Νουέστρα Σενιόρα, αλλά και η πολύ όμορφη κάζα του Ντιέγο Βελάσκες, χτισμένη κάπου μεταξύ 1516 και 1530, το παλιότερο κτίριο σε όλη την Κούβα.
Μια κυρία προσφέρθηκε να μας ξεναγήσει στο μουσείο της κάζα στα Ισπανικά. Το γεγονός οτι κανένας απο εμάς δεν καταλάβαινε και πολλά ισπανικά δεν μείωσε καθόλου τον ζήλο της να μας εξηγήσει για κάθε ένα από τα πολλά αντικείμενα Ευρωπαϊκής προέλευσης, που δίνουν στην κάζα ένα παν-Ευρωπαϊκό και χλιδάτο χαρακτήρα. Ο Βελάσκες ήταν ο Ισπανός κατακτητής της Κούβας και πρώτος διοικητής της. Το υπόγειο ενός κτιρίου είναι ειδικά διαμορφωμένο για το λιώσιμο χρυσού. Με έπιασε κατάθλιψη, σκεπτόμενος ότι στην Κούβα φτάναν οι θησαυροί από όλη την Λ. Αμερική όπου τα κομψοτεχνήματα των Ίνκας γίνονταν μπάρες χρυσού για τον βασιλιά της Ισπανίας - οι οποίοι Ισπανοί `καταφέραν’ και να κηρύξουν πτώχευση μερικά χρόνια μετα...
Το πρόγραμμα είχε επίσκεψη στο μουσείο Μπακαρντί, με την πολύ ωραία πινακοθήκη, από ντόπιους δημιουργούς μέχρι Μιρό, αλλά το αρχαιολογικό κομμάτι του μουσείου κλειστό για ανακατασκευή. Οι δρόμοι του Σαντιάγο είναι γεμάτοι με πλανόδιους μουσικούς, σε βαθμό που δεν πάυεις να ακούς μουσική ποτέ – προετοιμασία για τις συναυλίες που ακολουθούν το βράδυ. Γυρίσαμε στα δωμάτια για λίγο τσιλ άουτ και κατέληξα να διαβάζω μια ιστορία για βουντού σε μια κουνιστή πολυθρόνα στην εσωτερική αυλή της κάζας.
‘Η μπρούχα (μάγισσα) επέστρεψε τελικά από την κατάσταση έκστασης και μου ανέφερε ότι η Αγ. Βαρβάρα της είπε ότι με την θυσία ενός κόκκινου πετεινού, το δόσιμο περισσότερων χρημάτων, το δώρο σε εμένα ενός κόκκινου κεχριμπαρένιου κολιέ από την Αφρική, όλα ίσως πάνε καλά. []
Η κόρη της επέστρεψε με ένα πετεινό με παρδαλό φτέρωμα. Αρπάζοντας τον πετεινό από τα πόδια και τις φτερούγες, η μπρούχα τον ανέμισε μπροστά από την άγια που ήταν ντυμένη στα κόκκινα και τον ακούμπησε στο σώμα μου. Προσευχόμενη ασταμάτητα, τον έτριψε στο πρόσωπό μου, μετά στην πλάτη, και στα άλλα μέρη του σώματος μου φωνάζοντας ‘Σάντα Μπάρ-μπαρα’ , ‘Σάντα Μπάρ-μπαρα’ εκλιπαρώντας στην άγια. Ξαφνικά η φωνή της έπεσε μια οκτάβα στον τόνο μιας αυστηρής εντολής και ούρλιαξε ‘Shangó’ [] Αφού είχε πλεον προετοιμαστεί καλά, άρπαξε τα φτερά του στήθους σε μεγάλες χούφτες και τα στοίβαξε πάνω και γύρω στο κεχριμπαρένιο περιδέραιο που ήταν στο πιάτο [] ο πετεινός έβγαλε την τελευταία του κραυγή και σαν να βγάζει τον φελλό από μπουκάλι περιέστρεψε το κεφάλι του και χωρίς να χάσει ούτε μια σταγόνα έχυσε το ζεστό αίμα πάνω στις χάντρες και τα κοχύλια στο πιάτο. Χωρίς να χάσει χρόνο μετέφερε το πτώμα του πετεινού και το πιάτο μπροστά στο ιερό του Σαν Λάζαρο. Ο παρδαλός πετεινός ήταν ο πετεινός του Σαν Λάζαρο, όχι της Σάντα Μπάρμπαρα. Ήταν ενα περίπλοκο τελετουργικό αλλά δικαιολογημένο λόγω της επιμονής μου να αναχωρήσω την Κυριακή’
Το απόσπασμα αυτό γραμμένο το 1946, κάπου στην γειτονιά Ρέγκλα της Αβάνας αναφέρεται στην Σαντερία, την ανάμειξη των Αφρικάνικων δοξασιών από τους σκλάβους, όταν τους παρουσίασαν την (στα δικά τους μάτια) φαινομενικά ανάλογη θρησκεία των Χριστιανών. Η Σαντερία ήταν σχεδόν κρυφή, για να μην εκτεθούν στα μάτια των Αμερικάνων επισκεπτών. Εμείς θα πάρουμε μια πολύ μικρή ιδέα αφού η απογευματινή μας βόλτα θα είναι στο μουσείο του καρναβαλιού. Εκεί υπάρχουν απεικονίσεις των Ορίσας (πχ. Σαντα Μπάρμπαρα/Σανγκο) αλλά και εκστασιακοί χοροί αφιερωμένοι σε αυτούς. Έντονη μουσικοχορευτική εμπειρία, με απαραίτητη συμμετοχή του κοινού.
Σαν να μας άκουσε ο Σάνγκο, ο θεός των αστραπών και βροντών, και οι ουρανοί άνοιξαν διάπλατα. Προσπαθώντας να φτάσουμε με τον Γιώργο (γιατί μόνο αυτοί μείναμε) σε ακόμα ένα μουσείο, βρήκαμε καταφύγιο σε ένα μπακάλικο όπου μας κερνάγανε ρούμι και μας ρωτούσαν πόσο έκανε το εισιτήριο των Ολυμπιακών αγώνων στην Αθήνα! Τελικά φτάσαμε στο μουσείο και μας είπαν ότι ήταν κλειστό λόγω ‘γίουβια’ (βροχής!).
Το βράδυ μαζέυτηκε όλο το παρεάκι και μαζί με τον Ιταλό ξεναγό των παιδιών με την Κουβανή αρραβωνιαστικιά του στο φημισμένο ‘Casa de las Tradiciones’ όπου παίζανε ζωντανά οι Sonidos de l’ oriente που μεταφράζεται σε ήχοι της ανατολής (της Κούβας βέβαια). Εγώ προσπαθούσα να συνεννοηθώ με έναν ντόπιο φούρναρη, η Μαρία αρίστευσε στον χορό, οι Βασίλιδες τα λέγαν με τον μαφιόζο Ιταλό, και ο Γιώργος είχε απορροφηθεί με τις μουσικάρες. Ήπιαμε κι εμείς και οι ντόπιοι από μας, καθώς πολλοί ξένοι στο μαγαζί (θυμάμαι μια παρέα ενθουσιωδών Ισραηλινών που λέγαν πόσο γλεντζέδες είναι οι Έλληνες όταν κάναν διακοπές παλιά στην Ελλάδα) και οι Κουβανοί μας εκμυστηρευτήκαν οτι σαν την Κούβα δεν έχει. Άντε και το Πουέρτο Ρίκο...
Όλα έτοιμα στην Casa de las Tradiciones