interted
Member
- Μηνύματα
- 1.355
- Likes
- 8.207
- Επόμενο Ταξίδι
- ?
- Ταξίδι-Όνειρο
- Ράφτινγκ στον Ουρουμπάμπα
Ήρωες και ο λογαριασμός
Στο μαυσωλείο του Τσε, ο Γιώργος, μεγαλύτερος σε ηλικία, φαίνεται αρκετά συγκινημένος βλέποντας τις φωτογραφίες, κυρίως από το αντάρτικο στα βουνά. Νομίζω πολλές από τις εικόνες, ειδικά με τον χαρακτηριστικό μπερέ ή το πούρο, τις έχουν δει λίγο-πολύ όλοι (αν και πρόσφατα γνώρισα κάποιον που δεν είχε ακούσει στην ζωή του για τον Τσε). Ο Γιώργος όμως μεγάλωσε με τις ειδήσεις από την Κούβα, τον Κάστρο να πολεμάει για τις αλλαγές στην Κούβα, να σκορπίζει την ιδέα της επανάστασης και σοσιαλισμού στον κόσμο. Αλλά και ο Βασίλης φαίνεται επηρεασμένος.
Από όσα λίγα ξέρω, τον θαυμάζω τον Τσε. Όχι για τις μαρξιστικές του ιδέες. Πιστεύω ότι κανένα σύστημα δεν είναι τέλειο και η χρησιμότητα και προοδευτικότητα κάθε συστήματος κρίνεται με βάση τις συνθήκες της εποχής. Σκέφτομαι όμως το εξής.... Η Κούβα σχεδόν σε όλη της την ιστορία ήταν υποχείριο των μεγάλων δυνάμεων. Οι Αμερικάνοι πιστεύαν (και ίσως πιστεύουν ακόμα) ότι μπορούν να επηρεάσουν κάθε στροφή στην ιστορία της γειτονικής τους χώρας. Με την δικτατορία του Μπατίστα (ο οποίος ως ινδιάνος ευνόησε αρχικά τους γηγενείς και μαύρους της Κούβας αλλά στο τέλος πούλησε την ψυχή του στον διάβολο) το σύστημα πήρε την χειρότερή του μορφή: ακραία διαφθορά της κυρίαρχης τάξης, οι μαφιόζοι ελέγχουν τα πάντα, επιβολή του νόμου με βία και αδιαφορία για τον κόσμο που πεινάει. Σε σημείο που οι ίδιοι οι Αμερικάνοι αποφασίσανε να τον εγκαταλείψουν στο τέλος.
Κάποιος πρέπει να αποδείξει ότι υπάρχει και άλλος δρόμος - τουλάχιστον η ελευθερία να επιλέξεις. Ο Τσε έχει τα στοιχεία: δεν διστάζει να πολεμήσει, ακόμα και να σκοτώσει για να προστατέψει τον αδύναμο, αλλά και να θυσιαστεί ο ίδιος. Είναι ηγέτης με τις πράξεις, όχι μόνο με τα λόγια. Είναι αυτός στην πραγματικότητα που πετυχαίνει την πιο σημαντική νίκη της επανάστασης, στην Σάντα Κλάρα - αφού οι περισσότερες επιχειρήσεις του Φιντέλ είναι πρόχειρα προγραμματισμένες και αρκετά καταστροφικές. Βέβαια, η εμφάνιση και η χαρισματικότητα του ως ομιλητής παίζουν και αυτά ρόλο, αλλά δευτερεύων - σε αντίθεση με τον Φιντέλ που η ρητορική του δεινότητα ήταν νομίζω το κύριο του όπλο.
Σε άλλο δωμάτιο και σε κατανυκτική ατμόσφαιρα, φυλάσσονται τα υπολείμματα του Τσε και τον άλλων συναγωνιστών που δολοφονήθηκαν από τον ντόπιο στρατό όταν προσπαθούσαν να ξεσηκώσουν τους χωρικούς της Βολιβίας. Βέβαια, και η εκμετάλλευση του μύθου του Τσε, ειδικά από το σύστημα του Φιντέλ, η εικόνα του Τσε σαν αγίου ή η εξαγωγή ‘επανάστασης’ από την Κούβα είναι πράγματα που σε προβληματίζουν αρνητικά.
Φεύγοντας περάσαμε και από το μνημείο του τραίνου που κατέλαβε ο Τσε στην μάχη της Σάντα Κλάρα. Ενδιαφέρον μνημείο, όπου τα εκτροχιασμένα βαγόνια μάλιστα χρησιμοποιούνται σαν δωμάτια του μουσείου. Επίσης μνημείο στην μπουλντόζα που χρησιμοποιήθηκε για τον εκτροχιασμό.
.
Συνεχίζουμε βόρεια με σκοπό να βρούμε μια παραλία στo περιβόητο Κάγιο Σαντα Μαρία. Πρόκειται στην ουσία για ένα νησί στην βόρεια ακτή της Κούβας, όπου μπορείς να περάσεις οδικώς.
Ο Λάζαρο φαίνεται αρκετά μαγκωμένος από την αρχή. Εμείς ανέμελοι απολαμβάνουμε την θέα με τις μαγκρόβιες και τις λιμνοθάλασσες αριστερά και δεξιά. Σε κάποιο σημείο μας σταματάνε σε ένα φυλάκιο που μοιάζει με διόδια. Ο Λάζαρο εξηγεί ότι έχει άδεια να περάσουμε, ως επαγγελματίας, αν και δεν φαίνεται να έχει φοβερή αυτοπεποίθηση. Τελικά περνάμε χωρίς πρόβλημα και μπαίνουμε στο νησί που είναι φαινομενικά έρημο. Κατά διαστήματα βλέπεις σημάνσεις που οδηγούν σε κάποιο ξενοδοχείο, ένα μικρό λιμανάκι για τουριστικό καταμαράν, αλλά τίποτε άλλο. `Που θέλετε να πάτε'; μας ρωτάει ο Λάζαρο. `Στην παραλία'. Πάλι μορφασμό κάνει ο Λάζαρο. Τελικά παίρνουμε ένα δρόμο που φαίνεται στον χάρτη να οδηγεί σε παραλία και σταματάμε στην πύλη ενός ξενοδοχείου. Να μην τα πολυλογώ, οι τύποι μας ζητήσανε 60 cuc (περίπου 60 euro) για την άδεια να κάνουμε απλά μπάνιο στην παραλία τους. Ο Βασίλης έχει αρχίσει να φορτώνει, και εγώ προσπαθώ να εξηγήσω στον Λάζαρο και τον πορτιέρη ότι παίρνουμε όποια παραλία μας δώσουν, αρκεί να είναι δημόσια. Μόνο να μας δείξουν τον δρόμο. Τελικά καταλήγουμε να ακολουθούμε τις οδηγίες του Lonely Planet πενταετίας, για ένα εστιατόριο με παραλία, που αρκεί να γευματίσεις για να σου δώσουν πρόσβαση στην θάλασσα. Εκεί βρίσκουμε ένα άλλο ξενοδοχείο, που έχει πλέον περικυκλώσει το εστιατόριο, και ζητάνε την ίδια ταρίφα: 60 ευρώ για μια βουτιά. Ο Βασίλης έξαλλος λέει στον Λάζαρο ότι αυτό δεν είναι κομμουνισμός και ο Λάζαρο σηκώνοντας τους ώμους λέει ‘Κομμουνισμός μόνο για τους ντόπιους’. Με τα πολλά ο δεύτερος πορτιέρης μας υποδεικνύει ένα άλλο ξενοδοχείο, στο Κάγιο λας Μπρούχας (μάγισσες) όπου έχουν φήμη ως πιο φτηνιάρηδες.
Ένα από τα all-inclusive hotels
Η μάγισσα
Στο Κάγιο λας Μπρούχας, ο Λάζαρο πάει για όλα-για-όλα. ‘Μι Κουνιάδος’ θα πω στον γκαραζιέρη ότι είστε εσείς και ίσως σας αφήσει να περάσετε με μικρό λάδωμα. Όντως ο ‘υπεύθυνος’ μας βάζει από την πίσω πόρτα με 15 ευρώ, και ενώ υπάρχει φορτισμένη ατμόσφαιρα στην παρέα, θα παρηγορηθούμε με μια βουτιά σύντομα.
Στο βάθος αριστερά φαίνονται τα εκτρωματικά κτήρια των all-inclusive. Αντιθέτως το ξενοδοχείο της μάγισσας είναι μόνο μπαγκαλόους αραιά τοποθετημένα ανάμεσα στα δέντρα.
Το βράδυ θα μείνουμε στην μικρή πόλη Ρεμέδιος, την πιο κοντινή στο κάγιο. Αποδεικνύεται καλή επιλογή. Η περιοχή που μένουμε όμως μυρίζει έντονα κοπριά αλλά κανείς δεν συγκινείται αφού όλοι έχουν τις πόρτες των μονοκατοικιών τους ανοιχτές, βλέποντας τηλεόραση ή παίζοντας ντόμινο. Με κλειστή μύτη, όμως, τα δρομάκια είναι πραγματική απόλαυση, φτωχική και αυθεντική ζωή σε πουέμπλο (κωμόπολη). Η κεντρική πλατεία έχει δύο εκκλησίες και ωραία αρχιτεκτονική. Ακούμε φωνές από ένα παράθυρο, για να δούμε τελικά με έκπληξη γαντζωμένο έναν παπαγάλο, ιδιαιτέρα ομιλητικό.
Ο επαναστάτης του 19ου αιώνα Μαρτί (τον οποίο λένε μιμήθηκε ο Φιντέλ) και η μία εκκλησία του χωριού.
Ψάχνοντας τυχαία για εστιατόριο, κάναμε και την πιο θρυλική μας πατάτα. Με το που είδαμε ταμπέλα, μπήκαμε. Σε μια εσωτερική αυλή αποικιακού κτηρίου βρήκαμε τρεις νεαρές χαμογελαστές σερβιτόρες - τις οποίες δεν μπορέσαμε να αντισταθούμε - για να κάτσουμε τελικά στο κρατικό εστιατόριο! Δεν ξέρω αν ήταν το νερό της βρύσης ή τα αποξηραμένα ψάρια ή κάτι άλλο αλλά ήταν η μοναδική φορά στο ταξίδι που έψαχνα την τουαλέτα. Βέβαια η περιποίηση ήταν πέρα από κάθε φαντασία. Οι σερβιτόρες χαζογελούσαν και περνούσαν κάθε πέντε λεπτά, για να κάτσουν τελικά στο τραπέζι, αναμνηστικές φωτογραφίες, συζητήσεις για τον Τσε κτλ., .... για να καταλήξουμε σε τρεις ώρες τελείως σουρωμένοι να κάνουμε μαθήματα salsa και να μας έχει πάρει στο ψιλό όλο το μαγαζί και ιδιαίτερα η γιαγιά από την κουζίνα... Και με πολύ πιο ελαφριές τσέπες.
Προσέξτε το στυλ στο σερβίρισμα όμως
Ο Γιώργος δεν άντεξε να βλέπει τα καμώματα μας και πήγε να παρακολουθήσει δωρεάν εκδήλωση στο δημόσιο πολιτιστικό κέντρο στο άλλο άκρο της πλατείας. Αυτός τουλάχιστον κοιμήθηκε ήσυχος.