hydronetta
Member
- Μηνύματα
- 4.167
- Likes
- 14.538
- Επόμενο Ταξίδι
- ???
- Ταξίδι-Όνειρο
- όπου δεν έχω πάει
Dordogne (2)
Kαλοταϊσμένοι από το περιποιημένο πρόγευμα στον ξενώνα μας, με τις υποδείξεις του Μike ακολουθήσαμε μια διαδρομή προς τα βόρεια, με ενδιάμεσες στάσεις, πριν καταλήξουμε στα σπήλαια Lascaux.
Λίγα χιλιόμετρα από το σημείο αφετηρίας, φάνηκε πρώτα το Maison Forte de Reignac, ένα παράδοξο υπόσκαφο κάστρο του 15ου αιώνα σε μια τοποθεσία που προφανώς κατοικήθηκε από τους προϊστορικούς χρόνους όπως υποδηλώνει το τρωγλοδυτικό φρούριο πάνω από το κάστρο.
Με τα μεσαιωνικά κάστρα έχω μια αμφιθυμία. Μετά από επισκέψεις σε μερικές ντουζίνες απ’αυτά ολούθε στην Ευρώπη δεν είχα διάθεση να περιφέρομαι στους απόπατους και τα μπουντουάρ των ευγενών. Ίσως λάθος μου στη δεδομένη περίπτωση, λόγω της αρχιτεκτονικής ιδιαιτερότητας του κάστρου και της ύπαρξης μπουντρουμιού βασανιστηρίων όπου κανείς “θαυμάζει” την αρρωστημένη ευρηματικότητα του ανθρώπινου μυαλού.
Λίγο πιο βόρεια κάναμε στάση για να επισκεφθούμε το La Roque Saint Christophe που αποδείχθηκε εξόχως ενδιαφέρον αξιοθέατο ως ένας από τους πολλούς προϊστορικούς χώρους στην κοιλάδα Vézère.
Ο βράχος μήκους 900μ , υψώνεται 30 μ. κάθετα πάνω από τη ήρεμη κοιλάδα όπου το ποταμάκι αργοκυλάει το νεράκι του.
Το σκηνικό διαμορφώθηκε περίπου 60 εκατομμύρια χρόνια πριν, με τους παγετώνες να διευρύνουν τις σπηλιές που διαμορφώθηκαν πάνω στο βράχο.
Εκεί βρήκε καταφύγιο ο Νεάντερταλ πριν 50,000 χρόνια, ο Cro Magnon,
Εκεί βρέθηκαν τάφοι της Εποχής του Χαλκού
Εκεί βρήκαν άνθρωποι φυσικό καταφύγιο ως τον 16ο αιώνα, συνήθως θύματα πολέμου ή διωγμών. Η είσοδος ήταν προσβάσιμη μέσω ενός στενού περάσματος που οδηγεί σε μια θωρακισμένη πόρτα και μια κρεμαστή γέφυρα, ένα πολύ αποτελεσματικό αμυντικό σύστημα! Πράλληλα η εκτεταμένη θέα πάνω από την κοιλάδα, επέτρεπε στους φύλακες τον εντοπισμό τυχόν εισβολέων.
Ο βράχος υπήρξε πρακτικά μια μικρή διάσπαρτη κοινότητα, τουλάχιστον 1000 ατόμων, όπου δραστηριοποιούνταν όλες οι επαγγελματικές τάξεις: ο χασάπης, ο σιδηρουργός, ο τσαγκάρης, ο αργυροχόος…. Μέχρι και εκκλησιά είχε προβλεφθεί, μέχρι και βαρούλκο φορτίου 500kg στήθηκε για την άνετη μεταφορά προϊόντων και νερού στις σπηλιές. Όλα αναπαριστώνται με ρέπλικες προς τέρψιν του σύγχρονου επισκέπτη.
Στη συνέχεια κάναμε μια στάση στο παραποτάμιο χωριουδάκι Saint-Léon-sur-Vézère όπου χαζέψαμε εξωτερικά το Château de Clérans (ποιός πένης άραγε διαμένει εκεί,
τη ρομανική εκκλησία…
για να κάνουμε μια παύση για πικ νικ δίπλα στο ποτάμι με τη γκαρσόνα να μας υποδέχεται σε άψογα ελληνικά (ήταν η εποχή που οι δυτικοευρωπαίοι νεολαίοι έβρισκαν με τη σέσουλα εποχικές εργασίες στα ελληνικά νησιά…)
H πολίχνη Montignac με την όμορφη γέφυρα, τα λιγοστά καφέ ήταν ένα όμορφο καλοσώρισμα πριν το σπήλαιο Lascaux.
Σύμφωνα με τα γραφόμενα έπρεπε εκεί να εξασφαλίσουμε τα εισιτήρια και τις πληροφορίες για το σπήλαιο, μόνο που οι Γάλλοι με τίποτα δεν θυσιάζουν την μεσημεριανή τους ραστώνη, κι έτσι βρεθήκαμε να περιφερόμαστε στα γραφικά στενά πριν το γραφείο ανοίξει τις πύλες του για μας τους κοινούς θνητούς.
Δεν θυμάμαι αν είχε ουσία η αναμονή ή αν τα εισιτήρια τελικά τα βγάλαμε απευθείας στον χώρο του σπηλαίου, πάντως δεν πλήξαμε παρότι τα σοκάκια καταμεσίς της μέρας ήταν παντέρημα.
Το Grotte (σπήλαιο) de Lascaux είναι ένα από τα πλέον σημαντικά σπήλαια με βραχογραφίες παλαιολιθικής εποχής που διακρίνονται για την υψηλή αισθητική τους.
Τα τοιχώματα του σπηλαίου είναι καλυμμένα με εντυπωσιακές έγχρωμες εικόνες και χαρακτικά ζώων: βοοειδή, βίσωνες, άλογα. Κι επειδή έχω μια εμπειρία από βραχογραφίες σε διάφορα μέρη του πλανήτη μπορώ να σας βεβαιώσω δια του λόγου το αληθές. Εξ’ού και οι βαρύγδουποι χαρακτηρισμοί όπως “η προϊστορική Καπέλα Σιξτίνα” ή “οι Βερσαλίες της Προϊστορίας”.
Από το 1979 έχει χαρακτηριστεί Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Το σπήλαιο ανακαλύφθηκε τυχαία από τέσσερις εφήβους το 1940 πριν πάρουν τη σκυτάλη οι κορυφαίοι ερευνητές της εποχής. Όλες οι τοιχογραφίες έχουν διατηρηθεί εδώ και 17.000 έτη και το σπήλαιο ήταν κατοικημένο για μια περίοδο περίπου 6.000 ετών.
Σας άνοιξε η όρεξη;
Ε λοιπόν μάθετε ότι το αυθεντικό σπήλαιο Lascaux δεν είναι επισκέψιμο σήμερα, καθώς παρατηρήθηκαν προοδευτικά σημάδια αλλοιώσεων, οφειλούμενων στο διοξείδιο του άνθρακα που παραγόταν από τους πολυπληθείς επισκέπτες του σπηλαίου σε συνδυασμό με την υγρασία του χώρου και σε ανθεκτικούς μύκητες που αναπτύχθηκαν. Ό,τι διατηρήθηκε χιλετίες, κινδύνευε να καταστραφεί σε δεκαετίες.
Έτσι το 1970 ξεκινά η κατασκευή ενός "αντιγράφου" του σπηλαίου, προκειμένου το αρχικό να παραμείνει στις φυσικές του συνθήκες και να διατηρηθεί. Το αντίγραφο αυτό ονομάστηκε "Lascaux ΙΙ" και ολοκληρώθηκε το 1983 κι αυτό είναι που πληρώνει αδρά και περιμένει σε ουρά για να δει ο επισκέπτης. Επίσης απαγορεύεται η φωτογράφηση, τι κι αν είναι… ένα faux-grotte!
Eικόνες από το διαδίκτυο
Πήραμε το δρομο επιστροφής προς το ξενώνα μας, μέσα από δαιδαλώδεις επαρχιακούς δρόμους σύμφωνα με τις υποδείξεις του GPS, κάνοντας μια στάση στα Cabanes du Breuil στο Saint-André-d'Allas, λίγα χιλιόμετρα έξω από το Sarlat.
Αυτές οι πετρόχτιστες θολωτές καλύβες, που κουβαλούν ιστορία αιώνων στη πλάτη τους καθώς όπως εικάζεται εκεί βρήκαν στέγη Βενεδικτίνοι μοναχοί του Sarlat τον 15ο αιώνα. Παρά την ιδιαιτερότητά τους όμως, δεν αποτελούν παγκόσμια πρωτοτυπία. Περισσότερα και καλύτερα θα βρει κανείς στη Νότια Ιταλία (Alberobello)
Μια διαφορά όμως είναι ότι οι καλύβες εδώ δεν αποτελούν μέρος αστικού τοπίου, αλλά ενός κτήματος κι έτσι πάπιες περιφέρονται φασαριώζικα σε αγέλες ανάμεσα στα πόδια των λιγοστών επισκεπτών.
Υποψήφιες για φουά γκρα άραγε;;;;
Η διαδρομή της μέρας
Kαλοταϊσμένοι από το περιποιημένο πρόγευμα στον ξενώνα μας, με τις υποδείξεις του Μike ακολουθήσαμε μια διαδρομή προς τα βόρεια, με ενδιάμεσες στάσεις, πριν καταλήξουμε στα σπήλαια Lascaux.
Λίγα χιλιόμετρα από το σημείο αφετηρίας, φάνηκε πρώτα το Maison Forte de Reignac, ένα παράδοξο υπόσκαφο κάστρο του 15ου αιώνα σε μια τοποθεσία που προφανώς κατοικήθηκε από τους προϊστορικούς χρόνους όπως υποδηλώνει το τρωγλοδυτικό φρούριο πάνω από το κάστρο.
Με τα μεσαιωνικά κάστρα έχω μια αμφιθυμία. Μετά από επισκέψεις σε μερικές ντουζίνες απ’αυτά ολούθε στην Ευρώπη δεν είχα διάθεση να περιφέρομαι στους απόπατους και τα μπουντουάρ των ευγενών. Ίσως λάθος μου στη δεδομένη περίπτωση, λόγω της αρχιτεκτονικής ιδιαιτερότητας του κάστρου και της ύπαρξης μπουντρουμιού βασανιστηρίων όπου κανείς “θαυμάζει” την αρρωστημένη ευρηματικότητα του ανθρώπινου μυαλού.
Λίγο πιο βόρεια κάναμε στάση για να επισκεφθούμε το La Roque Saint Christophe που αποδείχθηκε εξόχως ενδιαφέρον αξιοθέατο ως ένας από τους πολλούς προϊστορικούς χώρους στην κοιλάδα Vézère.
Ο βράχος μήκους 900μ , υψώνεται 30 μ. κάθετα πάνω από τη ήρεμη κοιλάδα όπου το ποταμάκι αργοκυλάει το νεράκι του.
Το σκηνικό διαμορφώθηκε περίπου 60 εκατομμύρια χρόνια πριν, με τους παγετώνες να διευρύνουν τις σπηλιές που διαμορφώθηκαν πάνω στο βράχο.
Εκεί βρήκε καταφύγιο ο Νεάντερταλ πριν 50,000 χρόνια, ο Cro Magnon,
Εκεί βρέθηκαν τάφοι της Εποχής του Χαλκού
Εκεί βρήκαν άνθρωποι φυσικό καταφύγιο ως τον 16ο αιώνα, συνήθως θύματα πολέμου ή διωγμών. Η είσοδος ήταν προσβάσιμη μέσω ενός στενού περάσματος που οδηγεί σε μια θωρακισμένη πόρτα και μια κρεμαστή γέφυρα, ένα πολύ αποτελεσματικό αμυντικό σύστημα! Πράλληλα η εκτεταμένη θέα πάνω από την κοιλάδα, επέτρεπε στους φύλακες τον εντοπισμό τυχόν εισβολέων.
Ο βράχος υπήρξε πρακτικά μια μικρή διάσπαρτη κοινότητα, τουλάχιστον 1000 ατόμων, όπου δραστηριοποιούνταν όλες οι επαγγελματικές τάξεις: ο χασάπης, ο σιδηρουργός, ο τσαγκάρης, ο αργυροχόος…. Μέχρι και εκκλησιά είχε προβλεφθεί, μέχρι και βαρούλκο φορτίου 500kg στήθηκε για την άνετη μεταφορά προϊόντων και νερού στις σπηλιές. Όλα αναπαριστώνται με ρέπλικες προς τέρψιν του σύγχρονου επισκέπτη.
Στη συνέχεια κάναμε μια στάση στο παραποτάμιο χωριουδάκι Saint-Léon-sur-Vézère όπου χαζέψαμε εξωτερικά το Château de Clérans (ποιός πένης άραγε διαμένει εκεί,
τη ρομανική εκκλησία…
για να κάνουμε μια παύση για πικ νικ δίπλα στο ποτάμι με τη γκαρσόνα να μας υποδέχεται σε άψογα ελληνικά (ήταν η εποχή που οι δυτικοευρωπαίοι νεολαίοι έβρισκαν με τη σέσουλα εποχικές εργασίες στα ελληνικά νησιά…)
H πολίχνη Montignac με την όμορφη γέφυρα, τα λιγοστά καφέ ήταν ένα όμορφο καλοσώρισμα πριν το σπήλαιο Lascaux.
Σύμφωνα με τα γραφόμενα έπρεπε εκεί να εξασφαλίσουμε τα εισιτήρια και τις πληροφορίες για το σπήλαιο, μόνο που οι Γάλλοι με τίποτα δεν θυσιάζουν την μεσημεριανή τους ραστώνη, κι έτσι βρεθήκαμε να περιφερόμαστε στα γραφικά στενά πριν το γραφείο ανοίξει τις πύλες του για μας τους κοινούς θνητούς.
Δεν θυμάμαι αν είχε ουσία η αναμονή ή αν τα εισιτήρια τελικά τα βγάλαμε απευθείας στον χώρο του σπηλαίου, πάντως δεν πλήξαμε παρότι τα σοκάκια καταμεσίς της μέρας ήταν παντέρημα.
Το Grotte (σπήλαιο) de Lascaux είναι ένα από τα πλέον σημαντικά σπήλαια με βραχογραφίες παλαιολιθικής εποχής που διακρίνονται για την υψηλή αισθητική τους.
Τα τοιχώματα του σπηλαίου είναι καλυμμένα με εντυπωσιακές έγχρωμες εικόνες και χαρακτικά ζώων: βοοειδή, βίσωνες, άλογα. Κι επειδή έχω μια εμπειρία από βραχογραφίες σε διάφορα μέρη του πλανήτη μπορώ να σας βεβαιώσω δια του λόγου το αληθές. Εξ’ού και οι βαρύγδουποι χαρακτηρισμοί όπως “η προϊστορική Καπέλα Σιξτίνα” ή “οι Βερσαλίες της Προϊστορίας”.
Από το 1979 έχει χαρακτηριστεί Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Το σπήλαιο ανακαλύφθηκε τυχαία από τέσσερις εφήβους το 1940 πριν πάρουν τη σκυτάλη οι κορυφαίοι ερευνητές της εποχής. Όλες οι τοιχογραφίες έχουν διατηρηθεί εδώ και 17.000 έτη και το σπήλαιο ήταν κατοικημένο για μια περίοδο περίπου 6.000 ετών.
Σας άνοιξε η όρεξη;
Ε λοιπόν μάθετε ότι το αυθεντικό σπήλαιο Lascaux δεν είναι επισκέψιμο σήμερα, καθώς παρατηρήθηκαν προοδευτικά σημάδια αλλοιώσεων, οφειλούμενων στο διοξείδιο του άνθρακα που παραγόταν από τους πολυπληθείς επισκέπτες του σπηλαίου σε συνδυασμό με την υγρασία του χώρου και σε ανθεκτικούς μύκητες που αναπτύχθηκαν. Ό,τι διατηρήθηκε χιλετίες, κινδύνευε να καταστραφεί σε δεκαετίες.
Έτσι το 1970 ξεκινά η κατασκευή ενός "αντιγράφου" του σπηλαίου, προκειμένου το αρχικό να παραμείνει στις φυσικές του συνθήκες και να διατηρηθεί. Το αντίγραφο αυτό ονομάστηκε "Lascaux ΙΙ" και ολοκληρώθηκε το 1983 κι αυτό είναι που πληρώνει αδρά και περιμένει σε ουρά για να δει ο επισκέπτης. Επίσης απαγορεύεται η φωτογράφηση, τι κι αν είναι… ένα faux-grotte!
Eικόνες από το διαδίκτυο
Πήραμε το δρομο επιστροφής προς το ξενώνα μας, μέσα από δαιδαλώδεις επαρχιακούς δρόμους σύμφωνα με τις υποδείξεις του GPS, κάνοντας μια στάση στα Cabanes du Breuil στο Saint-André-d'Allas, λίγα χιλιόμετρα έξω από το Sarlat.
Αυτές οι πετρόχτιστες θολωτές καλύβες, που κουβαλούν ιστορία αιώνων στη πλάτη τους καθώς όπως εικάζεται εκεί βρήκαν στέγη Βενεδικτίνοι μοναχοί του Sarlat τον 15ο αιώνα. Παρά την ιδιαιτερότητά τους όμως, δεν αποτελούν παγκόσμια πρωτοτυπία. Περισσότερα και καλύτερα θα βρει κανείς στη Νότια Ιταλία (Alberobello)
Μια διαφορά όμως είναι ότι οι καλύβες εδώ δεν αποτελούν μέρος αστικού τοπίου, αλλά ενός κτήματος κι έτσι πάπιες περιφέρονται φασαριώζικα σε αγέλες ανάμεσα στα πόδια των λιγοστών επισκεπτών.
Υποψήφιες για φουά γκρα άραγε;;;;
Η διαδρομή της μέρας
Attachments
-
430,4 KB Προβολές: 84