poised
Member
- Μηνύματα
- 1.139
- Likes
- 9.232
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Τιφλίδα, προσπάθεια πρώτη
- Εδώ το χοστέλ, που ειν' το χοστέλ;
- აი ია, να η βιολέτα
- Στο Αζερμπαϊτζάν (ή Αλιγεφστάν)
- Το γυαλιστερό Μπακού.
- Το τσαλακωμένο Μπακού
- Καθημερινότητα στο Μπακού
- Ήρεμα, ήρεμα, δεν είμαι τρομοκράτης
- Τιφλίδα, προσπάθεια δεύτερη
- Τιφλίδα, μια οργανωμένη περιήγηση (λέμε τώρα)
- Τιφλίδα: Η κυριλέ λεωφόρος και το Χαμαμ
- Μιτσκέτα και, επιτέλους, ολοκλήρωση της Τιφλίδας
- Τελευταίο βράδυ
Μιτσκέτα και, επιτέλους, ολοκλήρωση της Τιφλίδας
Το επόμενο πρωί ξύπνησα καταπονημένος και με καταρροή. Ίσως έφταιγε το περπάτημα στο κρύο πριν και μετά τα χαμάμ το προηγούμενο βράδυ και η ζέστη στο χοστέλ δε μου φαινόταν πια αρκετή για να πάρω τα ίσα μου. Το βράδυ η θερμοκρασία έξω έπεφτε κάτω από -10 και τη μέρα δε πρέπει να πέρναγε το μηδέν ενώ το καλοριφέρ παρόλο που έκαιγε όλη μέρα μου φαινόταν πια ανεπαρκές. Με λίγα λόγια δεν πήγαινε καλά η φάση από υγεία, αλλά από την άλλη δύο μέρες είχαν μείνει και μιας που "μια ζωή την έχουμε" (ελληνική βερσιό του yolo), αποφάσισα ότι θα ολοκληρώσω τουλάχιστον τα βασικά που σκόπευα, δηλαδή την επίσκεψη στην Μιτσκέτα και το πάρκο πάνω από την πόλη (τρίτη και φαρμακερή).
Η κοπέλα στη ρεσεψιόν μου είπε πιο μετρό να πάρω για τον σταθμό των λεωφορείων. Πως μου ήρθε και της είπα να μου γράψει σε ένα χαρτί στα γεωργιανά το όνομα της Μιτσκέτα, με έσωσε. Πίσω από την έξοδο του μετρό ήταν μία αγορά τύπου σοβιετικής "λαϊκής" και πίσω από την λαϊκή ένας χαμός από ταξί μετά των ταξιτζίδων τους, κράχτες, μινιβάν, πωλητές και πότε πότε διάσπαρτα κουβούκλια, σαν αυτά που πας τουαλέτα σε συναυλίες, αλλά σε μορφή γκισέ. Φυσικά όλα στα γεωργιανά. Έδειχνα το χαρτί σε όποιον δε μου έκανε για πολύ περίεργο και με έστελναν προς τη γενική κατεύθυνση του λεωφορείου μέσα στο χαμό, το οποίο λεωφορείο αποδείχθηκε απλά μίνιβαν. Έμπαινες μέσα και περίμενες να γεμίσει ενώ πλήρωνες στην έξοδο ότι σου έλεγε ο οδηγός. Ούτε εισιτήρια, ούτε εισπράκτορες, ούτε τιμοκατάλογος. Τουλάχιστον ήταν σε καλή κατάσταση, αν και έκανα το λάθος να περιμένω απ' έξω να γεμίσει και όταν τελικά μπήκα τελευταίος, βρήκα μόνο τη μεσαία θέση στη γαλαρία ελεύθερη, που εκτός του ότι ήταν ψηλή και δεν είχε ορατότητα, δεν είχε ούτε ζώνη και έτσι και φρέναρε απότομα ο οδηγός δε νομίζω ότι θα με σταμάταγε ούτε το μπροστινό παμπρίζ.
Με την βοήθεια του GPS κατέβηκα περίπου στο σημείο που ήθελα και περπάτησα για αρκετή ώρα τριγύρω να δω την περιοχή. Ευτυχώς ο αέρας δεν ήταν όσο άγριος όσο στην Τιφλίδα, αν και η χαμηλή νέφωση και το χιόνι που ψιλόπεφτε πάνω από την νεφοκάλυψη έδειχνε ότι οι διαθέσεις του καιρού είχαν αλλάξει.
Η Μιτσκέτα ήταν πρωτεύουσα της Γεωργίας για μεγάλη περίοδο, κάτι το οποίο μου φαίνεται περίεργο γιατί δε φαίνεται μεγαλύτερη από ένα μικρό χωριό. Άλλη σημαντική επιτυχία της είναι η αδερφοποίηση με το Άργος, αν πάτε και σας πιάσει ξαφνική όρεξη για πεπόνι να ξέρετε γιατί.
Τα αρχαία τμήματα του κάστρου και της οχύρωσης, εκκλησίες, μοναστήρια κλπ έχουν ανακαινιστεί και διατηρούνται σε καλή κατάσταση, είναι και τμήμα της UNESCO, αλλά λίγο έξω από τα κεντρικά έβλεπες τα αγροτόσπιτα με δρόμους μέσα στη λάσπη. Στο λόφο από πάνω είναι ένα μοναστήρι που πραγματικά δε μπορώ να θυμηθώ αν πήγα, θυμάμαι ότι ξεκίνησα αλλά δε θυμάμαι αν έφτασα.


Ενδιαφέρουσα και η αίθουσα γάμων του τοπικού δήμου, μπορεί να μη φτάνει το κιτς των αντίστοιχων στην ΝΑ Ασία αλλά το πάει καλά.

Στη Μτσκέτα είναι ένας πολύ σημαντικός καθεδρικός ναός για τον χριστιανισμό (τον γεωργιανό, τον ορθόδοξο γενικά, δε κατάλαβα), το όνομα του οποίου μετά την πρώτη συλλαβή ακούγεται σα να στραμπουλάς τη γλώσσα σου, οπότε δεν έκανα καν προσπάθεια να το προφέρω από σεβασμό και μόνο.
Μέσα μία κυρία ξεναγός μου έγινε κολιτσίδα. Αφού με ξεκίνησε με το κλασικό "από που είσαι", "Ελλάδα", "ααα ορθόδοξος", καλά μη το δέσεις και κόμπο, προσφέρθηκε για 25 δολάρια να μου εξηγήσει τα πάντα, γιατί η εκκλησία είναι σημαντική για τους ορθόδοξους είπε. Της είπα ευγενικά ότι δε με ενδιαφέρει, το γύρισε στο "έλα τι είναι 25 δολάρια για εσένα μπρος στα τόσα που θα μάθεις" και μετά από διάφορες επαναλαμβανόμενες αρνήσεις σχεδόν με κακία μου πέταξε ένα "δε θα καταλάβεις τίποτα μόνος σου" και έφυγε τόσο γρήγορα που δεν με άκουσε να της λέω "χέστηκα εντελώς" στα ελληνικά. Κάποιοι μπορεί να βλέπουν σερβάιβορ, κάποιοι να πηγαίνουν για ψάρεμα, άλλοι ενδιαφέρονται για ξεναγήσεις σε εκκλησίες, εγώ πάντως βαριέμαι εντελώς με όλα αυτά και δεν θα καθόμουν να ακούσω τον ιδιαίτερο συμβολισμό κάποια λεπτομέρειας που δεν με απασχόλησε ποτέ ούτε αν τα έλεγε τζάμπα.



Εμένα πάντως αυτό με έσκιαξε, στην αρχή νόμιζα πως ήταν ο κθούλου σε αυθεντικό giger
Στην επιστροφή περίμενα στη στάση απέναντι από εκεί που κατέβηκα αρχικά, κοντά από ένα αξιοπρόσεκτο σοβιετικό κτίσμα αγνώστου λειτουργίας σε ακόμα πιο αξιοπρόσεκτη καλή κατάσταση.
Κάποια στιγμή πέρασε ένα ακόμα μικρότερο μινιβάν σε πολύ χειρότερη κατάσταση από το προηγούμενο και ασφυκτικά γεμάτο. Με χώρεσαν κάπου μεταξύ οδηγού, λεβιέ ταχυτήτων και παμπρίζ σε άβολη πλάγια θέση. Φάγαμε και κάτι ξεκίνα-σταμάτα κίνηση στην είσοδο στη πόλη, τρέχανε οι μύξες από την καταρροή και πάλευα να τις συκρατήσω με το ίδιο χαρτί γιατί δε μπορούσα να βγάλω άλλο, είχα και ένα άγχος μη μου πάρουν τίποτα από τις τσέπες έτσι όπως ήμασταν σαν σαρδέλες, αλλά τελικά όλα καλά, φτάσαμε. Θυμάμαι ότι το κόστος της επιστροφής ήταν μεγαλύτερο από το πήγαινε, άρα είτε χρέωναν με την ώρα είτε με το πως σε κόβει ο οδηγός, δε κατάλαβα.
Πήρα πάλι το μετρό προς την κέντρο και κατέβηκα στη πιο κοντινή στάση στο τελεφερίκ που ανεβαίνει στο λόφο πίσω από τη πόλη. Δεν το περίμενα να έχει κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον αλλά τελικά το χαμηλό ύψος πάνω από το οποίο περνάς το στην αρχή το ποτάμι και το κέντρο του δίνει μια πιο δραματική διάσταση μιας που έχεις καλύτερο μέτρο σύγκρισης. Στη βόλτα πάνω στο λόφο είχε αρκετό κόσμο, αρκετό κρύο (πέρασε λίγη ώρα που δεν το είπα, μη ξεχνιόμαστε παρακαλώ) και όχι πολύ ενδιαφέρον.


Το άγαλμα της μητέρας Γεωργίας που μοιάζει κάπως με της δικαιοσύνης σε νοοτροπία είναι χοντροκομμένο και όχι όσο εντυπωσιακό όσο από κάτω, αλλά φωτογραφία από κοντά δεν έχω γιατί η μηχανή πάλι δεν ήθελε να συνεργαστεί, οπότε έβαλα μία που είχα από κάτω.
Πίσω από το βουνό ήταν και κάτι χαμόσπιτα βιοπαλεστών
Η κατάβαση από το κάστρο στο κέντρο της παλιάς πόλης εξίσου άξιζε, αλλά μη προσπαθήσει κανείς να κάνει το ίδιο σε ανέβασμα, θα το μετανιώσει, πολλά τα σκαλοπάτια (Άρη).

Το επόμενο πρωί ξύπνησα καταπονημένος και με καταρροή. Ίσως έφταιγε το περπάτημα στο κρύο πριν και μετά τα χαμάμ το προηγούμενο βράδυ και η ζέστη στο χοστέλ δε μου φαινόταν πια αρκετή για να πάρω τα ίσα μου. Το βράδυ η θερμοκρασία έξω έπεφτε κάτω από -10 και τη μέρα δε πρέπει να πέρναγε το μηδέν ενώ το καλοριφέρ παρόλο που έκαιγε όλη μέρα μου φαινόταν πια ανεπαρκές. Με λίγα λόγια δεν πήγαινε καλά η φάση από υγεία, αλλά από την άλλη δύο μέρες είχαν μείνει και μιας που "μια ζωή την έχουμε" (ελληνική βερσιό του yolo), αποφάσισα ότι θα ολοκληρώσω τουλάχιστον τα βασικά που σκόπευα, δηλαδή την επίσκεψη στην Μιτσκέτα και το πάρκο πάνω από την πόλη (τρίτη και φαρμακερή).
Η κοπέλα στη ρεσεψιόν μου είπε πιο μετρό να πάρω για τον σταθμό των λεωφορείων. Πως μου ήρθε και της είπα να μου γράψει σε ένα χαρτί στα γεωργιανά το όνομα της Μιτσκέτα, με έσωσε. Πίσω από την έξοδο του μετρό ήταν μία αγορά τύπου σοβιετικής "λαϊκής" και πίσω από την λαϊκή ένας χαμός από ταξί μετά των ταξιτζίδων τους, κράχτες, μινιβάν, πωλητές και πότε πότε διάσπαρτα κουβούκλια, σαν αυτά που πας τουαλέτα σε συναυλίες, αλλά σε μορφή γκισέ. Φυσικά όλα στα γεωργιανά. Έδειχνα το χαρτί σε όποιον δε μου έκανε για πολύ περίεργο και με έστελναν προς τη γενική κατεύθυνση του λεωφορείου μέσα στο χαμό, το οποίο λεωφορείο αποδείχθηκε απλά μίνιβαν. Έμπαινες μέσα και περίμενες να γεμίσει ενώ πλήρωνες στην έξοδο ότι σου έλεγε ο οδηγός. Ούτε εισιτήρια, ούτε εισπράκτορες, ούτε τιμοκατάλογος. Τουλάχιστον ήταν σε καλή κατάσταση, αν και έκανα το λάθος να περιμένω απ' έξω να γεμίσει και όταν τελικά μπήκα τελευταίος, βρήκα μόνο τη μεσαία θέση στη γαλαρία ελεύθερη, που εκτός του ότι ήταν ψηλή και δεν είχε ορατότητα, δεν είχε ούτε ζώνη και έτσι και φρέναρε απότομα ο οδηγός δε νομίζω ότι θα με σταμάταγε ούτε το μπροστινό παμπρίζ.

Με την βοήθεια του GPS κατέβηκα περίπου στο σημείο που ήθελα και περπάτησα για αρκετή ώρα τριγύρω να δω την περιοχή. Ευτυχώς ο αέρας δεν ήταν όσο άγριος όσο στην Τιφλίδα, αν και η χαμηλή νέφωση και το χιόνι που ψιλόπεφτε πάνω από την νεφοκάλυψη έδειχνε ότι οι διαθέσεις του καιρού είχαν αλλάξει.

Η Μιτσκέτα ήταν πρωτεύουσα της Γεωργίας για μεγάλη περίοδο, κάτι το οποίο μου φαίνεται περίεργο γιατί δε φαίνεται μεγαλύτερη από ένα μικρό χωριό. Άλλη σημαντική επιτυχία της είναι η αδερφοποίηση με το Άργος, αν πάτε και σας πιάσει ξαφνική όρεξη για πεπόνι να ξέρετε γιατί.
Τα αρχαία τμήματα του κάστρου και της οχύρωσης, εκκλησίες, μοναστήρια κλπ έχουν ανακαινιστεί και διατηρούνται σε καλή κατάσταση, είναι και τμήμα της UNESCO, αλλά λίγο έξω από τα κεντρικά έβλεπες τα αγροτόσπιτα με δρόμους μέσα στη λάσπη. Στο λόφο από πάνω είναι ένα μοναστήρι που πραγματικά δε μπορώ να θυμηθώ αν πήγα, θυμάμαι ότι ξεκίνησα αλλά δε θυμάμαι αν έφτασα.




Ενδιαφέρουσα και η αίθουσα γάμων του τοπικού δήμου, μπορεί να μη φτάνει το κιτς των αντίστοιχων στην ΝΑ Ασία αλλά το πάει καλά.


Στη Μτσκέτα είναι ένας πολύ σημαντικός καθεδρικός ναός για τον χριστιανισμό (τον γεωργιανό, τον ορθόδοξο γενικά, δε κατάλαβα), το όνομα του οποίου μετά την πρώτη συλλαβή ακούγεται σα να στραμπουλάς τη γλώσσα σου, οπότε δεν έκανα καν προσπάθεια να το προφέρω από σεβασμό και μόνο.

Μέσα μία κυρία ξεναγός μου έγινε κολιτσίδα. Αφού με ξεκίνησε με το κλασικό "από που είσαι", "Ελλάδα", "ααα ορθόδοξος", καλά μη το δέσεις και κόμπο, προσφέρθηκε για 25 δολάρια να μου εξηγήσει τα πάντα, γιατί η εκκλησία είναι σημαντική για τους ορθόδοξους είπε. Της είπα ευγενικά ότι δε με ενδιαφέρει, το γύρισε στο "έλα τι είναι 25 δολάρια για εσένα μπρος στα τόσα που θα μάθεις" και μετά από διάφορες επαναλαμβανόμενες αρνήσεις σχεδόν με κακία μου πέταξε ένα "δε θα καταλάβεις τίποτα μόνος σου" και έφυγε τόσο γρήγορα που δεν με άκουσε να της λέω "χέστηκα εντελώς" στα ελληνικά. Κάποιοι μπορεί να βλέπουν σερβάιβορ, κάποιοι να πηγαίνουν για ψάρεμα, άλλοι ενδιαφέρονται για ξεναγήσεις σε εκκλησίες, εγώ πάντως βαριέμαι εντελώς με όλα αυτά και δεν θα καθόμουν να ακούσω τον ιδιαίτερο συμβολισμό κάποια λεπτομέρειας που δεν με απασχόλησε ποτέ ούτε αν τα έλεγε τζάμπα.








Εμένα πάντως αυτό με έσκιαξε, στην αρχή νόμιζα πως ήταν ο κθούλου σε αυθεντικό giger
Στην επιστροφή περίμενα στη στάση απέναντι από εκεί που κατέβηκα αρχικά, κοντά από ένα αξιοπρόσεκτο σοβιετικό κτίσμα αγνώστου λειτουργίας σε ακόμα πιο αξιοπρόσεκτη καλή κατάσταση.

Κάποια στιγμή πέρασε ένα ακόμα μικρότερο μινιβάν σε πολύ χειρότερη κατάσταση από το προηγούμενο και ασφυκτικά γεμάτο. Με χώρεσαν κάπου μεταξύ οδηγού, λεβιέ ταχυτήτων και παμπρίζ σε άβολη πλάγια θέση. Φάγαμε και κάτι ξεκίνα-σταμάτα κίνηση στην είσοδο στη πόλη, τρέχανε οι μύξες από την καταρροή και πάλευα να τις συκρατήσω με το ίδιο χαρτί γιατί δε μπορούσα να βγάλω άλλο, είχα και ένα άγχος μη μου πάρουν τίποτα από τις τσέπες έτσι όπως ήμασταν σαν σαρδέλες, αλλά τελικά όλα καλά, φτάσαμε. Θυμάμαι ότι το κόστος της επιστροφής ήταν μεγαλύτερο από το πήγαινε, άρα είτε χρέωναν με την ώρα είτε με το πως σε κόβει ο οδηγός, δε κατάλαβα.
Πήρα πάλι το μετρό προς την κέντρο και κατέβηκα στη πιο κοντινή στάση στο τελεφερίκ που ανεβαίνει στο λόφο πίσω από τη πόλη. Δεν το περίμενα να έχει κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον αλλά τελικά το χαμηλό ύψος πάνω από το οποίο περνάς το στην αρχή το ποτάμι και το κέντρο του δίνει μια πιο δραματική διάσταση μιας που έχεις καλύτερο μέτρο σύγκρισης. Στη βόλτα πάνω στο λόφο είχε αρκετό κόσμο, αρκετό κρύο (πέρασε λίγη ώρα που δεν το είπα, μη ξεχνιόμαστε παρακαλώ) και όχι πολύ ενδιαφέρον.




Το άγαλμα της μητέρας Γεωργίας που μοιάζει κάπως με της δικαιοσύνης σε νοοτροπία είναι χοντροκομμένο και όχι όσο εντυπωσιακό όσο από κάτω, αλλά φωτογραφία από κοντά δεν έχω γιατί η μηχανή πάλι δεν ήθελε να συνεργαστεί, οπότε έβαλα μία που είχα από κάτω.

Πίσω από το βουνό ήταν και κάτι χαμόσπιτα βιοπαλεστών

Η κατάβαση από το κάστρο στο κέντρο της παλιάς πόλης εξίσου άξιζε, αλλά μη προσπαθήσει κανείς να κάνει το ίδιο σε ανέβασμα, θα το μετανιώσει, πολλά τα σκαλοπάτια (Άρη).



Last edited: