poised
Member
- Μηνύματα
- 1.139
- Likes
- 9.232
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Τιφλίδα, προσπάθεια πρώτη
- Εδώ το χοστέλ, που ειν' το χοστέλ;
- აი ია, να η βιολέτα
- Στο Αζερμπαϊτζάν (ή Αλιγεφστάν)
- Το γυαλιστερό Μπακού.
- Το τσαλακωμένο Μπακού
- Καθημερινότητα στο Μπακού
- Ήρεμα, ήρεμα, δεν είμαι τρομοκράτης
- Τιφλίδα, προσπάθεια δεύτερη
- Τιφλίδα, μια οργανωμένη περιήγηση (λέμε τώρα)
- Τιφλίδα: Η κυριλέ λεωφόρος και το Χαμαμ
- Μιτσκέτα και, επιτέλους, ολοκλήρωση της Τιφλίδας
- Τελευταίο βράδυ
Το τσαλακωμένο Μπακού
Αν δεν είσαι ψυλλιασμένος από πριν ή δεν έχεις κάποιον να σου "ανοίξει" τα μάτια, τότε είναι πολύ δύσκολο να δεις πέρα από το γυαλιστερό Μπακού. Η πόλη είναι (ανα)κατασκευασμένη ώστε να κρύψει την φτώχεια, εξαθλίωση και πανάθλιες συνθήκες ζωής της πλειονότητας των μη προνομιούχων κατοίκων.
Και ενώ αρχικά άκουγα με δυσπιστία κάποια από αυτά που μου έλεγαν εκεί, θεωρώντας ίσως είναι υπερβολές, δυστυχώς στην πορεία αρκετά τα επιβεβαίωσα και με τα μάτια μου και στο ίντερνετ.
Ας ξεκινήσουμε με όλα αυτά τα υπέροχα κτήρια ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής. Πότε χτίστηκαν; Σίγουρα δεν υπήρχαν εκεί στην αρχή του προηγούμενου αιώνα. Μήπως έγιναν επί κομμουνισμού; Εδώ δε συντηρούνταν τα υπάρχοντα, θα φτιάχνανε καινούρια και μάλιστα τόσο καλαίσθητα; Τότε; Δυστυχώς δεν είναι τίποτε άλλο από νέα κτήρια, φτιαγμένα να μοιάζουν με κλασικά ή γύψινες προσόψεις πάνω σε παλιά σοβιετικού τύπου κτήρια, αλλαγές που έγιναν μόλις τα τελευταία χρόνια. Και αν ήταν να γίνει όλο αυτό απλά για το αισθητικό αποτέλεσμα, θα ήταν θεμιτό. Όμως γίνεται για το θεαθήναι. Όσοι έμεναν στα ανακατασκευασμένα κτήρια εκδιώχθηκαν και τα παίρνει το κράτος, πολλά για να μείνουν αχρησιμοποίητα ή να αλλάξουν χρήση, ώστε να μην τα "μαγαρίσουν" οι πλεμπο-ιδιοκτήτες.
Σχεδόν τελειωμένο λίφτινγκ εξευρωπαισμού σε σοβιετικό κουφάρι.
Όταν άρχισα να δίνω περισσότερο προσοχή και συνειδητοποίησα ότι όντως τα κτήρια είναι απλά φτιασιδωμένα, μου δημιουργήθηκε μία αίσθηση ότι πρόκειται για μία ιδιότυπη disneyland. Σε κάποιες περιπτώσεις, μόνο η πλευρά που έβλεπε στην κεντρική λεωφόρο Αλίγιεφ (τι άλλο) ήταν φτιασιδωμένη. Κρίμα που δεν έβγαλα φωτογραφία από την πίσω πλευρά.
Ότι φαίνεται, φτιάχνεται.
Όλος ο δρόμος από το αεροδρόμιο ως την πόλη είναι ανακατασκευασμένος με αυτό τον τρόπο ώστε να εντυπωσιάζει και να δημιουργεί την εντύπωση ότι τα πράγματα είναι αλλιώς. Όμως υπάρχει πραγματικό Μπακού πέρα από τα νεόδμητα κτήρια, τις πολυκατοικίες και τους ουρανοξύστες; Υπάρχει, αλλά χάνεται. Και είναι κάπως έτσι.



Εντυπωσιακό είναι ότι οι σωλήνες στις φωτογραφίες είναι φυσικού αερίου, απορώ πως δεν έχουν τιναχτεί όλα στον αέρα στην κατάσταση που είναι. Και αυτά φυσικά κοντά στο κέντρο, γιατί άμα βγεις πιο έξω τα πράγματα είναι χειρότερα.


Κότες και παιδιά αμολημένα ανάμεσα στις πετρελαιοπηγές που είναι δίπλα στις αυλές των σπιτιών τους και για τις οποίες οι κάτοικοι φυσικά δεν έχουν κανένα δικαίωμα, ανήκουν στο κράτος. Το έδαφος ποτισμένο από το πετρέλαιο, το οποίο δε ξέρω αν έφταιγε και κάτι άλλο αλλά μύριζε και σαν βόθρος. Δεν έχω ευαίσθητο στομάχι αλλά μετά από καμιά ώρα άρχισα να νιώθω πολύ άβολα και γύρισα πίσω.
Στις περιοχές αυτές δεν πάει η σύγχρονη συγκοινωνία που βλέπουν οι τουρίστες, αλλά κάτι τέτοια.

Για να γίνουν λοιπόν όλα αυτά, χιλιάδες κόσμου διώχθηκαν με την βία από τους μαχαλάδες τους προκειμένου να ισοπεδωθούν οι περιοχές και τελικά να μείνουν είτε αχρησιμοποίητες, είτε να χτιστούν κτήρια που σε μεγάλο βαθμό μένουν άδεια. Σε όσους δεν αντέδρασαν δόθηκε μία γελοία αποζημίωση για την γη τους, η οποία δεν τους έφτανε ούτε για να νοικιάσουν 1-2 χρόνια διαμέρισμα, αναγκάζοντάς τους ουσιαστικά να φύγουν από το κέντρο ή από την πόλη. Όσοι αντέδρασαν κατέληξαν στην φυλακή και η περιουσία τους δημεύτηκε χωρίς αποζημίωση. Και αν αυτά θυμίζουν τον Τσαουσέσκου και τον τρόπο που "άδειασε" τον χώρο μπροστά στο περιβόητο παλάτι του στο Βουκουρέστι, η έκταση που έχει γίνει το gentrification στο Μπακού είναι όχι μόνο μεγαλύτερη, αλλά η πρακτική αυτή συνεχίζεται μέχρι και σήμερα.
Μία από τις μέρες που είχε καλό καιρό (δηλαδή δε φύσαγε μανιασμένα), αντί να πάρω λεωφορείο ή ταξί για το κέντρο το πήρα με τα πόδια. Πέρασα μέσα από μία από τις περιοχές που ανακατασκευάζονται. Τυπικά δεν επιτρέπεται, άλλωστε και να θες δε μπορείς γιατί περιβάλλονται από έναν μεγάλο αλουμινένιο μαντρότοιχο που από το ύψος του δρόμου δε βλέπεις μέσα, αλλά υπάρχουν και κάποια ανοίγματα. Δε θυμάμαι να πω την αλήθεια αν υπήρχαν φρουροί ή όχι, πάντως κάνοντας τον αδιάφορο ακολούθησα κάποιους ντόπιους που έμπαιναν μέσα.



Οι τουρκικές κατασκευαστικές που ως επί το πλείστον παίρνουν τις δουλειές στο Αζερμπαιζάν, κατασκευάζουν με τρομερές κακοτεχνίες και πουλάνε σε εξωπραγματικές τιμές που παραπέμπουν σε απίστευτες μίζες, ξέπλυμα χρημάτων ή εικονικούς τζίρους που εξαργυρώνουν σε συμβόλαια στην χώρα τους σαν "μεγάλες και σίγουρες" με άνοδο των μετοχών. Και φυσικά τα κτήρια μένουν έτσι, άδεια, αφού κανείς δε μπορεί να αγοράσει ή νοικιάσει σε αυτά αλλά και οι εταιρίες δεν είναι χαζές να συντηρούν ένα άδειο κτήριο. Αυτά μου έλεγε ο φίλος ένα βράδυ και δύσπιστος εγώ, αναρωτιόμουν πόσο είναι αλήθεια. Έλα, λέει, πάμε στο παράθυρο. Ήμασταν σε πολύ ψηλό κτήριο και είχαμε πάνω από 180 μοίρες ανεμπόδιστη θέα. Βλέπεις μου λέει τίποτα περίεργο; Δε μπορούσα να καταλάβω τι εννοούσε. Για δες σε πόσες πολυκατοικίες έχει φως. Πράγματι, σχεδόν όλες οι νεόδμητες πολυτελείς πολυκατοικίες και ότι ψηλό κτήριο μπορούσα να δω ήταν στο μαύρο σκοτάδι, ενώ οι μαχαλάδες είχαν φώτα. Δηλαδή (σχεδόν) όλα τα καινούρια, άδεια.
Ο δε νυχτερινός φωτισμός των "ωραίων" κτηρίων της πόλης, έγινε από εντολή της οικογένειας όταν κάποιους τους πέρασε νύχτα και δεν του άρεσε που ήταν σκοτεινά. Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα πέρασαν εξωτερικά φώτα σε όλα τα κτήρια, φαντάζομαι ότι φτηνότερο βρήκαν για να τσεπώσουν τη διαφορά, με αποτέλεσμα μόλις 2-3 χρόνια μετά την κατασκευή τυχαίες λάμπες σε κάθε κτήριο να αναβοσβήνουν σαν φωτορυθμικά λόγω προβλημάτων στα τροφοδοτικά τους.
Το σύμβολο της πόλης - αν όχι της χώρας - οι τρεις πύργοι πυρσοί, είναι και το σύμβολο της κακοτεχνίας και κακοδιαχείρισης. Ο ένας μένει ακατοίκητος λόγω σοβαρών στατικών προβλημάτων (λένε ότι έχει γείρει ήδη), ο άλλος σχεδόν άδειος αν και νοικιασμένος από το κράτος σε πανάκριβες τιμές και ο τρίτος που υποτίθεται διατίθεται στο (επιχειρηματικό) κοινό, πάλι πρακτικά άδειος.
Αν δεν είσαι ψυλλιασμένος από πριν ή δεν έχεις κάποιον να σου "ανοίξει" τα μάτια, τότε είναι πολύ δύσκολο να δεις πέρα από το γυαλιστερό Μπακού. Η πόλη είναι (ανα)κατασκευασμένη ώστε να κρύψει την φτώχεια, εξαθλίωση και πανάθλιες συνθήκες ζωής της πλειονότητας των μη προνομιούχων κατοίκων.
Και ενώ αρχικά άκουγα με δυσπιστία κάποια από αυτά που μου έλεγαν εκεί, θεωρώντας ίσως είναι υπερβολές, δυστυχώς στην πορεία αρκετά τα επιβεβαίωσα και με τα μάτια μου και στο ίντερνετ.
Ας ξεκινήσουμε με όλα αυτά τα υπέροχα κτήρια ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής. Πότε χτίστηκαν; Σίγουρα δεν υπήρχαν εκεί στην αρχή του προηγούμενου αιώνα. Μήπως έγιναν επί κομμουνισμού; Εδώ δε συντηρούνταν τα υπάρχοντα, θα φτιάχνανε καινούρια και μάλιστα τόσο καλαίσθητα; Τότε; Δυστυχώς δεν είναι τίποτε άλλο από νέα κτήρια, φτιαγμένα να μοιάζουν με κλασικά ή γύψινες προσόψεις πάνω σε παλιά σοβιετικού τύπου κτήρια, αλλαγές που έγιναν μόλις τα τελευταία χρόνια. Και αν ήταν να γίνει όλο αυτό απλά για το αισθητικό αποτέλεσμα, θα ήταν θεμιτό. Όμως γίνεται για το θεαθήναι. Όσοι έμεναν στα ανακατασκευασμένα κτήρια εκδιώχθηκαν και τα παίρνει το κράτος, πολλά για να μείνουν αχρησιμοποίητα ή να αλλάξουν χρήση, ώστε να μην τα "μαγαρίσουν" οι πλεμπο-ιδιοκτήτες.

Σχεδόν τελειωμένο λίφτινγκ εξευρωπαισμού σε σοβιετικό κουφάρι.
Όταν άρχισα να δίνω περισσότερο προσοχή και συνειδητοποίησα ότι όντως τα κτήρια είναι απλά φτιασιδωμένα, μου δημιουργήθηκε μία αίσθηση ότι πρόκειται για μία ιδιότυπη disneyland. Σε κάποιες περιπτώσεις, μόνο η πλευρά που έβλεπε στην κεντρική λεωφόρο Αλίγιεφ (τι άλλο) ήταν φτιασιδωμένη. Κρίμα που δεν έβγαλα φωτογραφία από την πίσω πλευρά.

Ότι φαίνεται, φτιάχνεται.
Όλος ο δρόμος από το αεροδρόμιο ως την πόλη είναι ανακατασκευασμένος με αυτό τον τρόπο ώστε να εντυπωσιάζει και να δημιουργεί την εντύπωση ότι τα πράγματα είναι αλλιώς. Όμως υπάρχει πραγματικό Μπακού πέρα από τα νεόδμητα κτήρια, τις πολυκατοικίες και τους ουρανοξύστες; Υπάρχει, αλλά χάνεται. Και είναι κάπως έτσι.






Εντυπωσιακό είναι ότι οι σωλήνες στις φωτογραφίες είναι φυσικού αερίου, απορώ πως δεν έχουν τιναχτεί όλα στον αέρα στην κατάσταση που είναι. Και αυτά φυσικά κοντά στο κέντρο, γιατί άμα βγεις πιο έξω τα πράγματα είναι χειρότερα.




Κότες και παιδιά αμολημένα ανάμεσα στις πετρελαιοπηγές που είναι δίπλα στις αυλές των σπιτιών τους και για τις οποίες οι κάτοικοι φυσικά δεν έχουν κανένα δικαίωμα, ανήκουν στο κράτος. Το έδαφος ποτισμένο από το πετρέλαιο, το οποίο δε ξέρω αν έφταιγε και κάτι άλλο αλλά μύριζε και σαν βόθρος. Δεν έχω ευαίσθητο στομάχι αλλά μετά από καμιά ώρα άρχισα να νιώθω πολύ άβολα και γύρισα πίσω.
Στις περιοχές αυτές δεν πάει η σύγχρονη συγκοινωνία που βλέπουν οι τουρίστες, αλλά κάτι τέτοια.

Για να γίνουν λοιπόν όλα αυτά, χιλιάδες κόσμου διώχθηκαν με την βία από τους μαχαλάδες τους προκειμένου να ισοπεδωθούν οι περιοχές και τελικά να μείνουν είτε αχρησιμοποίητες, είτε να χτιστούν κτήρια που σε μεγάλο βαθμό μένουν άδεια. Σε όσους δεν αντέδρασαν δόθηκε μία γελοία αποζημίωση για την γη τους, η οποία δεν τους έφτανε ούτε για να νοικιάσουν 1-2 χρόνια διαμέρισμα, αναγκάζοντάς τους ουσιαστικά να φύγουν από το κέντρο ή από την πόλη. Όσοι αντέδρασαν κατέληξαν στην φυλακή και η περιουσία τους δημεύτηκε χωρίς αποζημίωση. Και αν αυτά θυμίζουν τον Τσαουσέσκου και τον τρόπο που "άδειασε" τον χώρο μπροστά στο περιβόητο παλάτι του στο Βουκουρέστι, η έκταση που έχει γίνει το gentrification στο Μπακού είναι όχι μόνο μεγαλύτερη, αλλά η πρακτική αυτή συνεχίζεται μέχρι και σήμερα.
Μία από τις μέρες που είχε καλό καιρό (δηλαδή δε φύσαγε μανιασμένα), αντί να πάρω λεωφορείο ή ταξί για το κέντρο το πήρα με τα πόδια. Πέρασα μέσα από μία από τις περιοχές που ανακατασκευάζονται. Τυπικά δεν επιτρέπεται, άλλωστε και να θες δε μπορείς γιατί περιβάλλονται από έναν μεγάλο αλουμινένιο μαντρότοιχο που από το ύψος του δρόμου δε βλέπεις μέσα, αλλά υπάρχουν και κάποια ανοίγματα. Δε θυμάμαι να πω την αλήθεια αν υπήρχαν φρουροί ή όχι, πάντως κάνοντας τον αδιάφορο ακολούθησα κάποιους ντόπιους που έμπαιναν μέσα.






Οι τουρκικές κατασκευαστικές που ως επί το πλείστον παίρνουν τις δουλειές στο Αζερμπαιζάν, κατασκευάζουν με τρομερές κακοτεχνίες και πουλάνε σε εξωπραγματικές τιμές που παραπέμπουν σε απίστευτες μίζες, ξέπλυμα χρημάτων ή εικονικούς τζίρους που εξαργυρώνουν σε συμβόλαια στην χώρα τους σαν "μεγάλες και σίγουρες" με άνοδο των μετοχών. Και φυσικά τα κτήρια μένουν έτσι, άδεια, αφού κανείς δε μπορεί να αγοράσει ή νοικιάσει σε αυτά αλλά και οι εταιρίες δεν είναι χαζές να συντηρούν ένα άδειο κτήριο. Αυτά μου έλεγε ο φίλος ένα βράδυ και δύσπιστος εγώ, αναρωτιόμουν πόσο είναι αλήθεια. Έλα, λέει, πάμε στο παράθυρο. Ήμασταν σε πολύ ψηλό κτήριο και είχαμε πάνω από 180 μοίρες ανεμπόδιστη θέα. Βλέπεις μου λέει τίποτα περίεργο; Δε μπορούσα να καταλάβω τι εννοούσε. Για δες σε πόσες πολυκατοικίες έχει φως. Πράγματι, σχεδόν όλες οι νεόδμητες πολυτελείς πολυκατοικίες και ότι ψηλό κτήριο μπορούσα να δω ήταν στο μαύρο σκοτάδι, ενώ οι μαχαλάδες είχαν φώτα. Δηλαδή (σχεδόν) όλα τα καινούρια, άδεια.
Ο δε νυχτερινός φωτισμός των "ωραίων" κτηρίων της πόλης, έγινε από εντολή της οικογένειας όταν κάποιους τους πέρασε νύχτα και δεν του άρεσε που ήταν σκοτεινά. Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα πέρασαν εξωτερικά φώτα σε όλα τα κτήρια, φαντάζομαι ότι φτηνότερο βρήκαν για να τσεπώσουν τη διαφορά, με αποτέλεσμα μόλις 2-3 χρόνια μετά την κατασκευή τυχαίες λάμπες σε κάθε κτήριο να αναβοσβήνουν σαν φωτορυθμικά λόγω προβλημάτων στα τροφοδοτικά τους.
Το σύμβολο της πόλης - αν όχι της χώρας - οι τρεις πύργοι πυρσοί, είναι και το σύμβολο της κακοτεχνίας και κακοδιαχείρισης. Ο ένας μένει ακατοίκητος λόγω σοβαρών στατικών προβλημάτων (λένε ότι έχει γείρει ήδη), ο άλλος σχεδόν άδειος αν και νοικιασμένος από το κράτος σε πανάκριβες τιμές και ο τρίτος που υποτίθεται διατίθεται στο (επιχειρηματικό) κοινό, πάλι πρακτικά άδειος.
Last edited: