poised
Member
- Μηνύματα
- 1.139
- Likes
- 9.232
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Τιφλίδα, προσπάθεια πρώτη
- Εδώ το χοστέλ, που ειν' το χοστέλ;
- აი ია, να η βιολέτα
- Στο Αζερμπαϊτζάν (ή Αλιγεφστάν)
- Το γυαλιστερό Μπακού.
- Το τσαλακωμένο Μπακού
- Καθημερινότητα στο Μπακού
- Ήρεμα, ήρεμα, δεν είμαι τρομοκράτης
- Τιφλίδα, προσπάθεια δεύτερη
- Τιφλίδα, μια οργανωμένη περιήγηση (λέμε τώρα)
- Τιφλίδα: Η κυριλέ λεωφόρος και το Χαμαμ
- Μιτσκέτα και, επιτέλους, ολοκλήρωση της Τιφλίδας
- Τελευταίο βράδυ
Ήρεμα, ήρεμα, δεν είμαι τρομοκράτης
Γενικά τις εργάσιμες τη πόλη τη θυμάμαι πολύ ήσυχη, εκτός από το πρωί που πάνε στη δουλειά και το απόγευμα που γυρνάνε. Εκείνες τις ώρες δημιουργείται τρελή κίνηση με τα αυτοκίνητα να πήζουν στις εισόδους και εξόδους του κέντρου. Τώρα ειδικός δεν είμαι, αλλά νομίζω η σοβιετικού τύπου χάραξη με τους τεράστιους δρόμους που "ξαφνικά" τελειώνουν και η κίνηση είναι αναγκασμένη να μεταβεί από/σε μικρότερους δημιουργεί το πρόβλημα. Επίσης οι μεγάλοι αυτοί δρόμοι σε υποχρεώνουν κατά κάποιο τρόπο να κινείσαι στη ροή τους καθώς είναι κλειστοί, οι αριστερές στροφές αδύνατες και οι δυνατότητες να "βγεις" σε άλλους μικρότερους δρόμους περιορισμένες. Τελικά όλοι καταλήγουν στους ίδιους δρόμους μποτιλιαρισμένοι.
Τέλος πάντων, μία εργάσιμη κατέβαινα κέντρο για σύντομη βόλτα. Στην κεντρική παραλιακή λεωφόρο βλέπω σταματημένα αυτοκίνητα στο ένα ρεύμα, κάτι που δεν ήταν φυσιολογικό για την ώρα και το αντίθετο ρεύμα άδειο. Περιπολικά και μηχανές της αστυνομίας είχαν κλείσει τον δρόμο και κόσμος περίμενε το λεωφορείο που δεν ερχόταν.
Ρε λέω λες να έγινε καμιά τρομοκρατική ενέργεια και να γελάμε από την γκαντεμιά μας (ήταν και περίοδος που γίνονταν διάφορα σε πρωτεύουσες).
Και εκεί που βγάζω φωτογραφίες και προσπαθώ να καταλάβω τι παίζει και αν είναι ασφαλές να συνεχίσω προς κέντρο ή να το πάρω προς τα πίσω, συνειδητοποιώ ότι μάλλον έχουν κλείσει τους δρόμους για να περάσει αυτοκινητοπομπή. Για τέτοια κινητοποίηση προφανώς ο Αλίγιεφ θα είναι, σκέφτηκα, πρέπει να πάω οπωσδήποτε απέναντι για το φώτο οπορτούνιτι!
Στα γρήγορα λοιπόν, περνάω από την υπόγεια διάβαση, σοβιετικό κατάλοιπο και αυτό, ελπίζοντας να μη χάσω το νταβαντούρι όντας υπογείως. Ανεβαίνω τα σκαλιά δύο-δύο και τρέχω προς την άκρη του άδειου δρόμου προσπαθώντας ταυτόχρονα να βγάλω την φωτογραφική από την πλαϊνή τσέπη της τσάντας πλάτης όπως την φοράω για να μη χάσω χρόνο.
Φτάνω κοντά στην άκρη του δρόμου με φοβερό ενθουσιασμό που πρόλαβα και εκεί συνειδητοποιώ ότι κάποιοι φωνάζουν πίσω μου. Το μάτι μου πιάνει στα δεξιά έναν παρκαρισμένο "Ζητά" να έχει σηκώσει το ένα χέρι σε φάση στοπ και το άλλο να το έχει φέρει στο όπλο του.
Και εκεί συνειδητοποίησα ότι για κάποιον που δεν ήξερε τι είχα στο νου μου, το θέαμα που παρουσίαζα ήταν ενός μουρλού που ξαφνικά τρέχει αλαφιασμένος προς τον δρόμο που θα περνούσε η πομπή, έτοιμος να βγάλει κάτι από την τσάντα πλάτης. Καταλαβαίνοντας αμέσως το κρίσιμο της κατάστασης, σήκωσα τα χέρια σε φάση, σόρι, λάθος. Και όπως κάνω ένα βήμα προς τα πίσω για να δείξω ότι υποχωρώ για να μη μου την μπουμπουνίσει ενώ αυτός φώναζε ακόμα, σκάνε πάνω μου 2-3 ασφαλίτες.
Στην Αμερική παίζει να με είχαν ήδη πυροβολήσει.
Με πήραν αρκετά μέτρα πιο πίσω από τον δρόμο, όπου εγώ το μόνο που έλεγα ήταν "σόρυ, σόρυ, τούριστ". Πρέπει να ομολογήσω ότι δεν έδειχναν επιθετικοί, ούτε μου έκαναν κάποια λαβή ή κάτι τέτοιο. Κοίταξαν το διαβατήριο με την βίζα, κοίταξαν μέσα στην τσάντα για τίποτα περίεργο και τις φωτογραφίες που είχα ήδη τραβήξει στη μηχανή και με άφησαν. Στο ενδιάμεσο πέρασε και η πομπή, κάτι αυτοκίνητα που έτρεχαν με 200 στους άδειους δρόμους, περιπολικά και μηχανές πριν και μετά, φυσικά ούτε λόγος να βγάλω φωτογραφία σε αυτή τη κατάσταση, απλά με την άκρη του ματιού μου τα είδα.
Αφού με άφησαν, συνειδητοποίησα ότι οι ασφαλίτες που εμφανίστηκαν από το πουθενά ήταν κάτι "τυχαίοι πολίτες" που έκαναν την βόλτα τους μόνοι τους πριν το συμβάν (κάποιοι ξεχωρίζουν στις πρώτες φωτογραφίες που έβγαλα). Τώρα δε ξέρω αν ήταν τυχαίο ή όχι, αλλά για την επόμενη μισή ώρα στη βόλτα μου είχα και έναν μεσήλικα που τύχαινε να πηγαίνει όπου πήγαινα. Βέβαια ήμουν στην περατζάδα, οπότε μπορεί ο άνθρωπος απλά να έκανε και αυτός τη βόλτα του και επιπλέον δεν ήθελα να τραβήξω την τύχη μου σταματώντας/ξεκινώντας με τρόπο που να δείχνει ότι τσεκάρω ή προσπαθώντας να τον βγάλω φωτογραφία. Όμως από τότε και μετά, πρόσεξα ότι πάντα υπήρχαν αρκετοί "αργόσχολοι" στο κέντρο που έμοιαζαν σαν τους άλλους "τυχαίους" που με μπαγλάρωσαν.
Εκτός Μπακού, τα βασικά αξιοθέατα είναι το Γκομπουστάν με τα πετρογλυφικά του, ένα μέρος που καίει μία "αιώνια" φωτιά στους βράχους και κάτι mud volcanos. Το Αζερμπαιζάν των φτωχών χωριών δε μπορείς να το δεις εύκολα χωρίς αμάξι (και μάλλον χωρίς 4x4 με οδηγό) κάτι που δεν ήθελα να κάνω μόνος μου και κανείς άλλος ξένος δεν ψηνόταν ούτε έστω για ένα ΣΚ.
Για το Γκομπουστάν, αν και δεν το έχω με την αρχαιολογία, είμαι της άποψης ότι "βλέπουμε ότι μπορούμε" γιατί ποιος ξέρει αν και πότε θα ξανάρθουμε σε ένα μέρος. Όμως όπως με ενημέρωσαν από το infocenter, στο οποίο περίμενα πάνω από μισάωρο να βρουν κάποιον που μίλαγε αγγλικά επιπέδου λίγο μεγαλύτερου από "αγκού", για να πας εκεί με συγκοινωνία ήταν ένας μικρός άθλος. Ήθελε να αλλάξεις δύο-τρία λεωφορεία με στάσεις στο πουθενά, χωρίς να υπάρχουν ώρες δρομολογίων κάπου και χωρίς να είναι σίγουροι ότι ισχύουν αυτές οι πληροφορίες.
Και εδώ πρέπει να ομολογήσω ότι κιότεψα και δε πήγα. Έκανα εικόνα να περνάω μία μέρα στο κρύο περιμένοντας λεωφορεία σε στάσεις στο πουθενά για κάτι σκαλίσματα σε πέτρες. Δε λέω σημαντικό είναι αρχαιολογικά, αλλά για εμένα, όχι και τόσο. Με τον ίδιο τρόπο "ακύρωσα" τις φωτιές, είδα κάτι φώτο σε κινητό από κάποιον άλλο που πήγε και δεν εντυπωσιάστηκα. Mud volcanos είχα ξαναδεί, ουσιαστικά λάσπη που κοχλάζει, είχε ένα μέσα στη πόλη αλλά ήταν χειμώνας και δε "δούλευε" το ίδιο εντυπωσιακά, οπότε το άφησα και αυτό. Και είναι από τις σπάνιες φορές που δεν είδα τίποτα και δε το μετάνιωσα μετά.
Αυτά που είδα στο Αζερμπαιζάν μου έδωσαν να καταλάβω πόσο τυχεροί είμαστε να ζούμε σε μία δημοκρατία, που παρόλα τα προβλήματά της για τα οποία έχουμε κάθε λόγο να βρίζουμε, σου δίνει την δυνατότητα να τραβήξεις με ευκολία μία μούτζα αν δε σου αρέσει και να πας αλλού, να δεις ή να ζήσεις. Στο Αζερμπαιτζάν ακόμα και το να βγάλεις διαβατήριο είναι πολύ δύσκολο, θα σε περάσουν από κόσκινο και ακόμα και να στο δώσουν, δε μπορείς να πας πουθενά χωρίς βίζα που πολύ δύσκολα θα αποκτήσεις εκτός και αν είσαι ήδη προνομιούχος. Η πλειονότητα των Αζέρων λοιπόν είναι καταδικασμένη να υποστεί την καταπίεση και την εξαθλίωση για όλη της τη ζωή.
Ας κλείσω όμως με το μόνο πράγμα που πραγματικά με εντυπωσίασε στη χώρα. Το τσάι τους. Κόκκινο, αρωματικό, τρομερά εύγευστο, όχι σαν το τουρκικό, πολύ καλύτερο. Αν και είμαι του καφέ το λάτρεψα και λυπήθηκα που δεν πήρα μεγάλη ποσότητα να έχω και να δίνω αλλού.
Στο επόμενο επιστρέφουμε στην Τιφλίδα. Νέο χόστελ, νέες περιπέτειες.
Γενικά τις εργάσιμες τη πόλη τη θυμάμαι πολύ ήσυχη, εκτός από το πρωί που πάνε στη δουλειά και το απόγευμα που γυρνάνε. Εκείνες τις ώρες δημιουργείται τρελή κίνηση με τα αυτοκίνητα να πήζουν στις εισόδους και εξόδους του κέντρου. Τώρα ειδικός δεν είμαι, αλλά νομίζω η σοβιετικού τύπου χάραξη με τους τεράστιους δρόμους που "ξαφνικά" τελειώνουν και η κίνηση είναι αναγκασμένη να μεταβεί από/σε μικρότερους δημιουργεί το πρόβλημα. Επίσης οι μεγάλοι αυτοί δρόμοι σε υποχρεώνουν κατά κάποιο τρόπο να κινείσαι στη ροή τους καθώς είναι κλειστοί, οι αριστερές στροφές αδύνατες και οι δυνατότητες να "βγεις" σε άλλους μικρότερους δρόμους περιορισμένες. Τελικά όλοι καταλήγουν στους ίδιους δρόμους μποτιλιαρισμένοι.
Τέλος πάντων, μία εργάσιμη κατέβαινα κέντρο για σύντομη βόλτα. Στην κεντρική παραλιακή λεωφόρο βλέπω σταματημένα αυτοκίνητα στο ένα ρεύμα, κάτι που δεν ήταν φυσιολογικό για την ώρα και το αντίθετο ρεύμα άδειο. Περιπολικά και μηχανές της αστυνομίας είχαν κλείσει τον δρόμο και κόσμος περίμενε το λεωφορείο που δεν ερχόταν.

Ρε λέω λες να έγινε καμιά τρομοκρατική ενέργεια και να γελάμε από την γκαντεμιά μας (ήταν και περίοδος που γίνονταν διάφορα σε πρωτεύουσες).

Και εκεί που βγάζω φωτογραφίες και προσπαθώ να καταλάβω τι παίζει και αν είναι ασφαλές να συνεχίσω προς κέντρο ή να το πάρω προς τα πίσω, συνειδητοποιώ ότι μάλλον έχουν κλείσει τους δρόμους για να περάσει αυτοκινητοπομπή. Για τέτοια κινητοποίηση προφανώς ο Αλίγιεφ θα είναι, σκέφτηκα, πρέπει να πάω οπωσδήποτε απέναντι για το φώτο οπορτούνιτι!
Στα γρήγορα λοιπόν, περνάω από την υπόγεια διάβαση, σοβιετικό κατάλοιπο και αυτό, ελπίζοντας να μη χάσω το νταβαντούρι όντας υπογείως. Ανεβαίνω τα σκαλιά δύο-δύο και τρέχω προς την άκρη του άδειου δρόμου προσπαθώντας ταυτόχρονα να βγάλω την φωτογραφική από την πλαϊνή τσέπη της τσάντας πλάτης όπως την φοράω για να μη χάσω χρόνο.
Φτάνω κοντά στην άκρη του δρόμου με φοβερό ενθουσιασμό που πρόλαβα και εκεί συνειδητοποιώ ότι κάποιοι φωνάζουν πίσω μου. Το μάτι μου πιάνει στα δεξιά έναν παρκαρισμένο "Ζητά" να έχει σηκώσει το ένα χέρι σε φάση στοπ και το άλλο να το έχει φέρει στο όπλο του.
Και εκεί συνειδητοποίησα ότι για κάποιον που δεν ήξερε τι είχα στο νου μου, το θέαμα που παρουσίαζα ήταν ενός μουρλού που ξαφνικά τρέχει αλαφιασμένος προς τον δρόμο που θα περνούσε η πομπή, έτοιμος να βγάλει κάτι από την τσάντα πλάτης. Καταλαβαίνοντας αμέσως το κρίσιμο της κατάστασης, σήκωσα τα χέρια σε φάση, σόρι, λάθος. Και όπως κάνω ένα βήμα προς τα πίσω για να δείξω ότι υποχωρώ για να μη μου την μπουμπουνίσει ενώ αυτός φώναζε ακόμα, σκάνε πάνω μου 2-3 ασφαλίτες.
Στην Αμερική παίζει να με είχαν ήδη πυροβολήσει.
Με πήραν αρκετά μέτρα πιο πίσω από τον δρόμο, όπου εγώ το μόνο που έλεγα ήταν "σόρυ, σόρυ, τούριστ". Πρέπει να ομολογήσω ότι δεν έδειχναν επιθετικοί, ούτε μου έκαναν κάποια λαβή ή κάτι τέτοιο. Κοίταξαν το διαβατήριο με την βίζα, κοίταξαν μέσα στην τσάντα για τίποτα περίεργο και τις φωτογραφίες που είχα ήδη τραβήξει στη μηχανή και με άφησαν. Στο ενδιάμεσο πέρασε και η πομπή, κάτι αυτοκίνητα που έτρεχαν με 200 στους άδειους δρόμους, περιπολικά και μηχανές πριν και μετά, φυσικά ούτε λόγος να βγάλω φωτογραφία σε αυτή τη κατάσταση, απλά με την άκρη του ματιού μου τα είδα.
Αφού με άφησαν, συνειδητοποίησα ότι οι ασφαλίτες που εμφανίστηκαν από το πουθενά ήταν κάτι "τυχαίοι πολίτες" που έκαναν την βόλτα τους μόνοι τους πριν το συμβάν (κάποιοι ξεχωρίζουν στις πρώτες φωτογραφίες που έβγαλα). Τώρα δε ξέρω αν ήταν τυχαίο ή όχι, αλλά για την επόμενη μισή ώρα στη βόλτα μου είχα και έναν μεσήλικα που τύχαινε να πηγαίνει όπου πήγαινα. Βέβαια ήμουν στην περατζάδα, οπότε μπορεί ο άνθρωπος απλά να έκανε και αυτός τη βόλτα του και επιπλέον δεν ήθελα να τραβήξω την τύχη μου σταματώντας/ξεκινώντας με τρόπο που να δείχνει ότι τσεκάρω ή προσπαθώντας να τον βγάλω φωτογραφία. Όμως από τότε και μετά, πρόσεξα ότι πάντα υπήρχαν αρκετοί "αργόσχολοι" στο κέντρο που έμοιαζαν σαν τους άλλους "τυχαίους" που με μπαγλάρωσαν.
Εκτός Μπακού, τα βασικά αξιοθέατα είναι το Γκομπουστάν με τα πετρογλυφικά του, ένα μέρος που καίει μία "αιώνια" φωτιά στους βράχους και κάτι mud volcanos. Το Αζερμπαιζάν των φτωχών χωριών δε μπορείς να το δεις εύκολα χωρίς αμάξι (και μάλλον χωρίς 4x4 με οδηγό) κάτι που δεν ήθελα να κάνω μόνος μου και κανείς άλλος ξένος δεν ψηνόταν ούτε έστω για ένα ΣΚ.
Για το Γκομπουστάν, αν και δεν το έχω με την αρχαιολογία, είμαι της άποψης ότι "βλέπουμε ότι μπορούμε" γιατί ποιος ξέρει αν και πότε θα ξανάρθουμε σε ένα μέρος. Όμως όπως με ενημέρωσαν από το infocenter, στο οποίο περίμενα πάνω από μισάωρο να βρουν κάποιον που μίλαγε αγγλικά επιπέδου λίγο μεγαλύτερου από "αγκού", για να πας εκεί με συγκοινωνία ήταν ένας μικρός άθλος. Ήθελε να αλλάξεις δύο-τρία λεωφορεία με στάσεις στο πουθενά, χωρίς να υπάρχουν ώρες δρομολογίων κάπου και χωρίς να είναι σίγουροι ότι ισχύουν αυτές οι πληροφορίες.
Και εδώ πρέπει να ομολογήσω ότι κιότεψα και δε πήγα. Έκανα εικόνα να περνάω μία μέρα στο κρύο περιμένοντας λεωφορεία σε στάσεις στο πουθενά για κάτι σκαλίσματα σε πέτρες. Δε λέω σημαντικό είναι αρχαιολογικά, αλλά για εμένα, όχι και τόσο. Με τον ίδιο τρόπο "ακύρωσα" τις φωτιές, είδα κάτι φώτο σε κινητό από κάποιον άλλο που πήγε και δεν εντυπωσιάστηκα. Mud volcanos είχα ξαναδεί, ουσιαστικά λάσπη που κοχλάζει, είχε ένα μέσα στη πόλη αλλά ήταν χειμώνας και δε "δούλευε" το ίδιο εντυπωσιακά, οπότε το άφησα και αυτό. Και είναι από τις σπάνιες φορές που δεν είδα τίποτα και δε το μετάνιωσα μετά.
Αυτά που είδα στο Αζερμπαιζάν μου έδωσαν να καταλάβω πόσο τυχεροί είμαστε να ζούμε σε μία δημοκρατία, που παρόλα τα προβλήματά της για τα οποία έχουμε κάθε λόγο να βρίζουμε, σου δίνει την δυνατότητα να τραβήξεις με ευκολία μία μούτζα αν δε σου αρέσει και να πας αλλού, να δεις ή να ζήσεις. Στο Αζερμπαιτζάν ακόμα και το να βγάλεις διαβατήριο είναι πολύ δύσκολο, θα σε περάσουν από κόσκινο και ακόμα και να στο δώσουν, δε μπορείς να πας πουθενά χωρίς βίζα που πολύ δύσκολα θα αποκτήσεις εκτός και αν είσαι ήδη προνομιούχος. Η πλειονότητα των Αζέρων λοιπόν είναι καταδικασμένη να υποστεί την καταπίεση και την εξαθλίωση για όλη της τη ζωή.
Ας κλείσω όμως με το μόνο πράγμα που πραγματικά με εντυπωσίασε στη χώρα. Το τσάι τους. Κόκκινο, αρωματικό, τρομερά εύγευστο, όχι σαν το τουρκικό, πολύ καλύτερο. Αν και είμαι του καφέ το λάτρεψα και λυπήθηκα που δεν πήρα μεγάλη ποσότητα να έχω και να δίνω αλλού.
Στο επόμενο επιστρέφουμε στην Τιφλίδα. Νέο χόστελ, νέες περιπέτειες.
Last edited: