dbalats
Member
- Μηνύματα
- 146
- Likes
- 1.475
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ. LALIBELA: ΟΙ ΜΟΝΟΛΙΘΙΚΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΚΑΙ Η ΤΕΛΕΤΗ ΤΟΥ TIMKAT
Μετά από μια σύντομη πτήση με το ελικοφόρο της Ethiopian Airlines φτάνουμε στην Lalibela, την ονομαστή πόλη-θρησκευτικό κέντρο της Αιθιοπίας. Είχαμε επιλέξει να την επισκεφθούμε την περίοδο των Φώτων, οπότε διεξάγεται η ονομαστή Τελετή Timkat. Η Timkat είναι ένας Ορθόδοξος Χριστιανικός εορτασμός των Αιθιοπικών Επιφανείων που σηματοδοτεί το βάπτισμα του Ιησού Χριστού στον Ποταμό Ιορδάνη. Προσκυνητές έρχονται από πολύ μακριά για να λάβουν μέρος στον εορτασμό και να παραστούν στην αναπαράσταση του βαπτίσματος. Από όλη τη χώρα μεγάλα πλήθη συγκεντρώνονται καθώς οι θρησκευτικοί εορτασμοί αρχίζουν, με θεαματικές πομπές, τραγούδι, χορό και προσευχή.
Χανόμαστε στο μεγάλο πλήθος που έχει συγκεντρωθεί στον τόπο τελετών, ενώ η ιερή κιβωτός φέρεται με συνοδεία πίσω στην εκκλησία της με πολύχρωμη πομπή και εορτασμούς. Ο κλήρος, φορώντας μανδύες και φέροντας ομπρέλες πολλών αποχρώσεων, εκτελεί θορυβώδεις χορούς και τραγούδια, οι γεροντότεροι βαδίζουν σεμνά με τις μαγκούρες τους, ακολουθούμενοι από μεσήλικες που τραγουδούν σε μακρόσυρτες, βαθύτονες φωνές, και τα παιδιά τρέχουν γύρω γύρω με ξύλα και παιχνίδια. Ντυμένες με τις καλύτερες φορεσιές τους οι γυναίκες φλυαρούν με έξαρση, ενώ οι νεαροί θαρραλέοι πηδάνε πάνω και κάτω σε κεφάτους χορούς, επαναλαμβάνοντας ακούραστα ρυθμικά τραγούδια. Μόλις η ιερή κιβωτός αποθηκευθεί με ασφάλεια στην κατοικία της, κάθε ένας πηγαίνει σπίτι για φαγητό κι εμείς στο ξενοδοχείο μας.
Εορτασμός Timkat στην Lalibela: Πρώτη ημέρα
Ακολουθεί η επίσκεψη δύο μονολιθικών εκκλησιών, της Biete Mariam και του Biete Ghiorgis. Στην ορεινή αυτή περιοχή στην καρδιά της Αιθιοπίας, 645 χιλιόμετρα από την Addis Ababa, βρίσκονται 11 μεσαιωνικές μονολιθικές εκκλησίες σκαλισμένες από τον βράχο. Η κατασκευή τους οφείλεται τον Βασιλιά Lalibela, που τις κατασκεύασε τον 12ο αιώνα σαν “Νέα Ιερουσαλήμ”, μιάς και οι Μουσουλμανικές κατακτήσεις σταμάτησαν τα Χριστιανικά προσκυνήματα στην ιερή Γη. Oι εκκλησίες αυτές δεν κατασκευάσθηκαν κατά τον παραδοσιακό τρόπο, αλλά σκαλίστηκαν μέσα από τον βράχο γιγαντιαίων μονολιθικών όγκων. Με την επεξεργασία τους στη συνέχεια έγινε σκάλισμα θυρών, παραθύρων, κιόνων, οροφών κλπ. Πρόκειται για γιγαντιαίο έργο που συμπληρώθηκε και με ένα σύστημα αποχετευτικών αγωγών, τάφρων και εθιμοτυπικών μονοπατιών, μερικά από τα οποία διανοίγονται σε σπηλιές ερημιτών και σε κατακόμβες.
Υπάρχουν δύο ομάδες εκκλησιών, αυτές που βρίσκονται βόρεια του ποταμού Ιορδάνη, και αυτές που βρίσκονται νότια. Εμείς θα επισκεπτόμασταν για αρχή, μια εκκλησία της βόρειας ομάδας, την Biete Mariam (Οίκος της Μαρίας), που είναι πιθανόν η παλιότερη από τις μονολιθικές εκκλησίες της Lalibela. Όπως και για τις άλλες εκκλησίες της Lalibela, η ακριβής ημερομηνία κατασκευής της είναι άγνωστη, αν και δεν κτίσθηκε νωρίτερα από τον 7ο αιώνα μ.Χ. (κατά την διάρκεια του Βασιλείου του Axum) και όχι αργότερα από τον 13ο αιώνα μ.Χ. (κατά την διάρκεια της Σολομωντικής δυναστείας και της Αιθιοπικής Αυτοκρατορίας). Δεν θα μπω σε λεπτομερείς περιγραφές των εκκλησιών, επειδή ο σκοπός της ιστορίας αυτής, είναι κυρίως η παρουσίαση φωτογραφικού υλικού. Πάντως, το θέαμα είναι μοναδικό, και δίκαια οι μονολιθικές εκκλησίες έχουν συμπεριληφθεί στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Ακολουθεί η επίσκεψη της πόλης, ή μάλλον του χωριού, της Lalibela. Τίποτα το ιδιαίτερο, λίγα αναμνηστικά και ξεκούραση σε τοπικό καφέ απολαμβάνοντας τον ξακουστό καφέ της Αιθιοπίας.
Μονολιθική εκκλησία Biete Mariam (Οίκος της Μαρίας), πιθανόν η παλιότερη από τις μονολιθικές εκκλησίες, Lalibela
Στη Lalibela
Σε υπαίθριο καφέ της Lalibela. Γέννημα της Αιθιοπίας, ο καφές είναι εθνική εμμονή και η ιεροτελεστία του καφέ (buna) είναι μια από τις πλέον προσιτές παραδόσεις. Περιτυλιγμένα μέσα σε ένα σύννεφο λιβανιού, τα καφέ βρίσκονται στα λόμπυ των ξενοδοχείων, στις αίθουσες αναμονής των αεροδρομίων, στα ρεστωράν των πόλεων, αλλά και στα πιο μικρά χωριά. Οι κόκκοι καφέ ψήνονται επάνω από μια μικρή φωτιά από κάρβουνα, αλέθονται και προστίθενται σε βραστό νερό για να δημιουργήσουν έναν παχύ, πλούσιο, σαν εσπρέσσο καφέ buna.
Ακολούθησε η επίσκεψη της Εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου (Biete Ghiorgis), η οποία βρίσκεται πιό μακριά και είναι κάπως απομονωμένη από τις υπόλοιπες. Η Εκκλησία του Αγίου Γεωργίου είναι ανάμεσα στις περισσότερο γνωστές και πιο πρόσφατα κτισμένες από τις 11 εκκλησίες της περιοχής της Lalibela, και έχει αποκληθεί το “Όγδοο Θαύμα του Κόσμου”. Σκαλίστηκε προς τα κάτω από έναν τύπο ηφαιστειακού τόφου. Αυτό είναι το μόνο αρχιτεκτονικό υλικό που χρησιμοποιήθηκε στην κατασκευή. Χρονολογείται στο τέλος του 12ου ή στην αρχή του 13ου αιώνα μ.Χ., και θεωρείται ότι έχει κατασκευασθεί κατά την διάρκεια της διακυβέρνησης του Βασιλιά Gebre Mesqel Lalibela, της τελευταίας δυναστείας Zagwe.
Η Εκκλησία του Αγίου Γεωργίου - Biete Ghiorgis. Είναι η πιο ξακουστή μονολιθική εκκλησία της Lalibela.
Δυστυχώς το ξενοδοχείο μας βρίσκεται κοντά στην τοποθεσία όπου γίνεται αναπαράσταση της γιορτής των Θεοφανείων με φωνές και ψαλμωδίες που διαρκούν όλη την νύχτα, με αποτέλεσμα να μείνουμε σχεδόν ξάγρυπνοι. Την επόμενη μέρα συνεχίζονται οι εορτασμοί της Timkat με μεγάλες πορείες, επίσημους κληρικούς με πολυτελείς ενδυμασίες και τελετές, με εκατοντάδες πιστούς. Ακολουθεί η επίσκεψή μας σε δυό μονολιθικές εκκλησίες ακόμη, με πρώτη την Biete Gabriel-Rufael (Οίκος των αγγέλων Γαβριήλ και Ραφαήλ), πιθανόν ένα πρώην βασιλικό παλάτι, το οποίο μπορεί να έχει διατελέσει οχυρωμένο παλάτι του βασιλικού οίκου των Αξουμιτών κατά τον 7ο και 8ο αιώνα. Βρίσκεται σε μια στρατηγική τοποθεσία και είναι πολύ ενδιαφέρουσα, με όμορφες εικονογραφίες. Ακολουθεί και η κοντινή σε αυτήν Biete Amanuel, πιθανόν πρώην Βασιλικό Παρεκκλήσι. Μετά την Lalibela θα ακολουθήσει η επίσκεψη της Erta Ale στον βορρά, ίσως το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του ταξιδιού.
Εορτασμός Timkat στην Lalibela: Δεύτερη ημέρα
Biete Gabriel-Rufael (Οίκος των αγγέλων Γαβριήλ και Ραφαήλ), Lalibela
Biete Amanuel, Lalibela
Το ξενοδοχείο μας στην Lalibela
Φεύγοντας από την Lalibela
Μετά από μια σύντομη πτήση με το ελικοφόρο της Ethiopian Airlines φτάνουμε στην Lalibela, την ονομαστή πόλη-θρησκευτικό κέντρο της Αιθιοπίας. Είχαμε επιλέξει να την επισκεφθούμε την περίοδο των Φώτων, οπότε διεξάγεται η ονομαστή Τελετή Timkat. Η Timkat είναι ένας Ορθόδοξος Χριστιανικός εορτασμός των Αιθιοπικών Επιφανείων που σηματοδοτεί το βάπτισμα του Ιησού Χριστού στον Ποταμό Ιορδάνη. Προσκυνητές έρχονται από πολύ μακριά για να λάβουν μέρος στον εορτασμό και να παραστούν στην αναπαράσταση του βαπτίσματος. Από όλη τη χώρα μεγάλα πλήθη συγκεντρώνονται καθώς οι θρησκευτικοί εορτασμοί αρχίζουν, με θεαματικές πομπές, τραγούδι, χορό και προσευχή.
Χανόμαστε στο μεγάλο πλήθος που έχει συγκεντρωθεί στον τόπο τελετών, ενώ η ιερή κιβωτός φέρεται με συνοδεία πίσω στην εκκλησία της με πολύχρωμη πομπή και εορτασμούς. Ο κλήρος, φορώντας μανδύες και φέροντας ομπρέλες πολλών αποχρώσεων, εκτελεί θορυβώδεις χορούς και τραγούδια, οι γεροντότεροι βαδίζουν σεμνά με τις μαγκούρες τους, ακολουθούμενοι από μεσήλικες που τραγουδούν σε μακρόσυρτες, βαθύτονες φωνές, και τα παιδιά τρέχουν γύρω γύρω με ξύλα και παιχνίδια. Ντυμένες με τις καλύτερες φορεσιές τους οι γυναίκες φλυαρούν με έξαρση, ενώ οι νεαροί θαρραλέοι πηδάνε πάνω και κάτω σε κεφάτους χορούς, επαναλαμβάνοντας ακούραστα ρυθμικά τραγούδια. Μόλις η ιερή κιβωτός αποθηκευθεί με ασφάλεια στην κατοικία της, κάθε ένας πηγαίνει σπίτι για φαγητό κι εμείς στο ξενοδοχείο μας.
































Εορτασμός Timkat στην Lalibela: Πρώτη ημέρα
Ακολουθεί η επίσκεψη δύο μονολιθικών εκκλησιών, της Biete Mariam και του Biete Ghiorgis. Στην ορεινή αυτή περιοχή στην καρδιά της Αιθιοπίας, 645 χιλιόμετρα από την Addis Ababa, βρίσκονται 11 μεσαιωνικές μονολιθικές εκκλησίες σκαλισμένες από τον βράχο. Η κατασκευή τους οφείλεται τον Βασιλιά Lalibela, που τις κατασκεύασε τον 12ο αιώνα σαν “Νέα Ιερουσαλήμ”, μιάς και οι Μουσουλμανικές κατακτήσεις σταμάτησαν τα Χριστιανικά προσκυνήματα στην ιερή Γη. Oι εκκλησίες αυτές δεν κατασκευάσθηκαν κατά τον παραδοσιακό τρόπο, αλλά σκαλίστηκαν μέσα από τον βράχο γιγαντιαίων μονολιθικών όγκων. Με την επεξεργασία τους στη συνέχεια έγινε σκάλισμα θυρών, παραθύρων, κιόνων, οροφών κλπ. Πρόκειται για γιγαντιαίο έργο που συμπληρώθηκε και με ένα σύστημα αποχετευτικών αγωγών, τάφρων και εθιμοτυπικών μονοπατιών, μερικά από τα οποία διανοίγονται σε σπηλιές ερημιτών και σε κατακόμβες.
Υπάρχουν δύο ομάδες εκκλησιών, αυτές που βρίσκονται βόρεια του ποταμού Ιορδάνη, και αυτές που βρίσκονται νότια. Εμείς θα επισκεπτόμασταν για αρχή, μια εκκλησία της βόρειας ομάδας, την Biete Mariam (Οίκος της Μαρίας), που είναι πιθανόν η παλιότερη από τις μονολιθικές εκκλησίες της Lalibela. Όπως και για τις άλλες εκκλησίες της Lalibela, η ακριβής ημερομηνία κατασκευής της είναι άγνωστη, αν και δεν κτίσθηκε νωρίτερα από τον 7ο αιώνα μ.Χ. (κατά την διάρκεια του Βασιλείου του Axum) και όχι αργότερα από τον 13ο αιώνα μ.Χ. (κατά την διάρκεια της Σολομωντικής δυναστείας και της Αιθιοπικής Αυτοκρατορίας). Δεν θα μπω σε λεπτομερείς περιγραφές των εκκλησιών, επειδή ο σκοπός της ιστορίας αυτής, είναι κυρίως η παρουσίαση φωτογραφικού υλικού. Πάντως, το θέαμα είναι μοναδικό, και δίκαια οι μονολιθικές εκκλησίες έχουν συμπεριληφθεί στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Ακολουθεί η επίσκεψη της πόλης, ή μάλλον του χωριού, της Lalibela. Τίποτα το ιδιαίτερο, λίγα αναμνηστικά και ξεκούραση σε τοπικό καφέ απολαμβάνοντας τον ξακουστό καφέ της Αιθιοπίας.






















Μονολιθική εκκλησία Biete Mariam (Οίκος της Μαρίας), πιθανόν η παλιότερη από τις μονολιθικές εκκλησίες, Lalibela














Στη Lalibela




Σε υπαίθριο καφέ της Lalibela. Γέννημα της Αιθιοπίας, ο καφές είναι εθνική εμμονή και η ιεροτελεστία του καφέ (buna) είναι μια από τις πλέον προσιτές παραδόσεις. Περιτυλιγμένα μέσα σε ένα σύννεφο λιβανιού, τα καφέ βρίσκονται στα λόμπυ των ξενοδοχείων, στις αίθουσες αναμονής των αεροδρομίων, στα ρεστωράν των πόλεων, αλλά και στα πιο μικρά χωριά. Οι κόκκοι καφέ ψήνονται επάνω από μια μικρή φωτιά από κάρβουνα, αλέθονται και προστίθενται σε βραστό νερό για να δημιουργήσουν έναν παχύ, πλούσιο, σαν εσπρέσσο καφέ buna.
Ακολούθησε η επίσκεψη της Εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου (Biete Ghiorgis), η οποία βρίσκεται πιό μακριά και είναι κάπως απομονωμένη από τις υπόλοιπες. Η Εκκλησία του Αγίου Γεωργίου είναι ανάμεσα στις περισσότερο γνωστές και πιο πρόσφατα κτισμένες από τις 11 εκκλησίες της περιοχής της Lalibela, και έχει αποκληθεί το “Όγδοο Θαύμα του Κόσμου”. Σκαλίστηκε προς τα κάτω από έναν τύπο ηφαιστειακού τόφου. Αυτό είναι το μόνο αρχιτεκτονικό υλικό που χρησιμοποιήθηκε στην κατασκευή. Χρονολογείται στο τέλος του 12ου ή στην αρχή του 13ου αιώνα μ.Χ., και θεωρείται ότι έχει κατασκευασθεί κατά την διάρκεια της διακυβέρνησης του Βασιλιά Gebre Mesqel Lalibela, της τελευταίας δυναστείας Zagwe.















Η Εκκλησία του Αγίου Γεωργίου - Biete Ghiorgis. Είναι η πιο ξακουστή μονολιθική εκκλησία της Lalibela.
Δυστυχώς το ξενοδοχείο μας βρίσκεται κοντά στην τοποθεσία όπου γίνεται αναπαράσταση της γιορτής των Θεοφανείων με φωνές και ψαλμωδίες που διαρκούν όλη την νύχτα, με αποτέλεσμα να μείνουμε σχεδόν ξάγρυπνοι. Την επόμενη μέρα συνεχίζονται οι εορτασμοί της Timkat με μεγάλες πορείες, επίσημους κληρικούς με πολυτελείς ενδυμασίες και τελετές, με εκατοντάδες πιστούς. Ακολουθεί η επίσκεψή μας σε δυό μονολιθικές εκκλησίες ακόμη, με πρώτη την Biete Gabriel-Rufael (Οίκος των αγγέλων Γαβριήλ και Ραφαήλ), πιθανόν ένα πρώην βασιλικό παλάτι, το οποίο μπορεί να έχει διατελέσει οχυρωμένο παλάτι του βασιλικού οίκου των Αξουμιτών κατά τον 7ο και 8ο αιώνα. Βρίσκεται σε μια στρατηγική τοποθεσία και είναι πολύ ενδιαφέρουσα, με όμορφες εικονογραφίες. Ακολουθεί και η κοντινή σε αυτήν Biete Amanuel, πιθανόν πρώην Βασιλικό Παρεκκλήσι. Μετά την Lalibela θα ακολουθήσει η επίσκεψη της Erta Ale στον βορρά, ίσως το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του ταξιδιού.

















Εορτασμός Timkat στην Lalibela: Δεύτερη ημέρα
















Biete Gabriel-Rufael (Οίκος των αγγέλων Γαβριήλ και Ραφαήλ), Lalibela




Biete Amanuel, Lalibela



Το ξενοδοχείο μας στην Lalibela





Φεύγοντας από την Lalibela
Last edited: