maria_va
Member
- Μηνύματα
- 76
- Likes
- 511
Περιεχόμενα
- Κεφάλαιο 1
- Ταξίδι - Πρώτη μέρα
- Δεύτερη μέρα - Βεδάδο και πρώτη γεύση παλιάς Αβάνας
- Τρίτη μέρα | - Σάντα Κλάρα
- Τρίτη μέρα || - Σιενφουέγος
- Τέταρτη μέρα - Σιενφουέγος και άφιξη στο Τρινιδάδ
- Τέταρτη μέρα || - Τρινιδάδ
- Πέμπτη μέρα - Τρινιδάδ, Κοιλάδα των σκλάβων
- Νύχτα στο Τρινιδάδ - Επιστροφή στην Αβάνα
- Έβδομη μέρα - Αβάνα
- Όγδοη μέρα - Βινιάλες
- Ένατη μέρα - Hotel Nacional de Cuba
- Ένατη Μέρα - Τελευταία περιήγηση στην Αβάνα
- Μέρα αναχώρησης
- Επίλογος
Όγδοη μέρα - Βινιάλες
Το πρωί ετοιμαζόμαστε για άλλη μια εξόρμηση εκτός Αβάνας. Σήμερα το πρόγραμμα έχει μονοήμερη στο Βινιάλες. Η μελέτη μας έλεγε ότι πρόκειται για μια πεδιάδα με καπνά ανάμεσα σε βουνά με περίεργους σχηματισμούς και σπηλιές, η φύση είναι πολύ ωραία και ενδείκνυται για δραστηριότητες όπως πεζοπορία, ιππασία, και άλλα τέτοια. Παρόλο που είχαμε διαβάσει ότι το χωριό είναι ωραίο και το βράδυ, δεν θέλαμε να κάνουμε διανυκτέρευση εκεί γιατί είχαμε εκκρεμότητες ακόμα στην Αβάνα. Τρώμε λοιπόν πρωινό και φεύγουμε για τον σταθμό των λεωφορείων για να βρούμε ταξί. Βέβαια οι ρυθμοί μας είναι εξαιρετικά αργοί και ξεκινάμε αργά, κατά τις 10..
Είμαστε πλέον άνετες με τα παζαρέματα και κλείνουμε εύκολα την μετακίνησή μας σε shared taxi με 17cuc το άτομο. Η αλήθεια είναι ότι εντυπωσιαζόμαστε με το πόσο εύκολα το κλείσαμε. Όταν βλέπουμε το όχημα υποψιαζόμαστε ότι επειγόταν να κλείσει τα άτομα που του έμεναν...Είναι ένα αρχαίο φορτηγάκι που του έχουν βάλει θέσεις στο πίσω μέρος και χωράει τουλάχιστον 10 άτομα. Είναι πολύ περίεργα πίσω και επειδή είναι πρόσφατο το σκηνικό με τους μετανάστες από το Βιετνάμ που έσκασαν στην καρότσα του ψυγείου πηγαίνοντας στην Αγγλία, αναρωτιόμαστε αν θα έχουμε την ίδια μοίρα...Είμαστε οι πρώτες και ξεκινάει την γύρα για να μαζέψει τους υπόλοιπους. Το όχημα πάντως είναι η επιτομή του gadget, εκτός από ένα εντυπωσιακό κλιματιστικό, έχει υποδοχές για USB, κάμερα οπισθοπορείας, ειδική θήκη για το γυαλί ηλίου, και πολλά άλλα..
Ο τύπος που κάνει τα κουμάντα έρχεται μαζί και αρχίζει τα παζάρια για την επιστροφή μας. Μας λέει ότι πρέπει να έχουμε κλείσει από πριν γιατί μετά τις 6 που νυχτώνει δεν θα βρίσκουμε εύκολα κάποιον γιατί ο δρόμος δεν έχει φώτα και είναι επικίνδυνος και δεν θέλουν να κάνουν το δρομολόγιο. Μας λέει 50cuc για τις τρεις μας ακατέβατα. Επίσης μας λέει να μην πούμε στους υπόλοιπους πόσα πληρώνουμε γιατί όλοι πληρώνουν περισσότερο...Η Μ. προσπαθεί να μειώσει την επιστροφή αλλά μάταια. Κάνουμε άπειρους κύκλους στην Παλιά Αβάνα και μαζεύουμε Άγγλους, Γάλλους, Ισπανούς, μαζί και κάτι τεράστιους κουβάδες -με χρώματα ίσως- που βάζει στα πόδια μας και μετά από λίγο είμαστε τόσο πηγμένοι που ελπίζουμε να μην πιάσει κανέναν επείγουσα ανάγκη για τουαλέτα...Τελικά ο αρχηγός κατεβαίνει χωρίς να του έχουμε πει ναι και στην μπροστινή θέση δίπλα στον οδηγό κάθεται ένα ζευγάρι Γάλλων. Ο άνδρας μας ενημερώνει ότι πληρώνουμε την μετάβασή τους γιατί αυτοί πάνε τσάμπα. Τους είχαν στήσει και περίμεναν στο πεζοδρόμιο 2 ώρες!! Η διάθεσή τους βέβαια είναι μια χαρά, αυτός όλο κάτι τρώει, μας βγάζει και μια selfie γιατί θέλει να μας θυμάται έτσι που είμαστε στοιβαγμένοι και όλα καλά...
Με τούτα και με κείνα έχει περάσει καμιά ώρα, συν τις 2 ώρες που είναι η διαδρομή, καλό μεσημέρι θα φτάσουμε..Φυσικά δεν σταματάει για τουαλέτα γιατί είναι αδύνατο να βγούμε, αλλά κάνει μια στάση σε ένα βενζινάδικο. Νομίζουμε ότι είναι για να πάρουμε σάντουιτς από έναν πλανόδιο αλλά όχι. Έρχεται ένας γαλανομάτης που ζητάει στα ισπανικά τις τρεις κοπέλες από την Ελλάδα. Μέσα στην έκπληξή μας και με τα άθλια ισπανικά μας καταλαβαίνουμε ότι μας λέει ότι αυτός θα μας επιστρέψει το απόγευμα στις 6 με 50 cuc και μας δείχνει το αυτοκίνητό του για να το θυμόμαστε. Ε μας έπιασε εξαπίνης, είναι και ωραίος, συμφωνούμε...Το αυτοκίνητο ένα saxo καγκούρικο με σκούρα τζάμια! Άντε να δούμε σε τι άλλο θα μπούμε σε αυτή την χώρα...Ο Γάλλος το τσίμπησε το σάντουιτς του πάντως..
Συνεχίζουμε και κάποια στιγμή μας σταματάει η τροχαία. Ωπ λέμε τι έγινε; Κατεβαίνει το παλικάρι, φιλιά, αγκαλιές με τα όργανα της τάξης, χαμούλης..Σε μια γέφυρα παρακάτω έρχεται η ώρα να βγάλουμε τους κουβάδες που είχε στα πόδια μας. Πώς να βγουν όμως που τους έχει βάλει στα πόδια μας κι εμείς δεν μπορούμε να κουνηθούμε; Το τι γιόγκα έπαιξε για να μπορέσουμε να τους περάσουμε και να τους βγάλουμε από το παράθυρο δεν περιγράφεται. Η διαδρομή αρχίζει να γίνεται ενδιαφέρουσα, με πυκνή βλάστηση. Περνάμε ένα χωριό που φαίνεται ότι οι κάτοικοι δίνουν μεγαλύτερη σημασία στην κουνιστή πολυθρόνα από το σπίτι και λέμε φτάνουμε. Και όντως φτάνουμε τελικά σε ένα χωριό εντελώς επίπεδο στη μέση της πεδιάδας. Φαίνεται σαν να έχει φτιαχτεί αποκλειστικά για τους τουρίστες, είναι όλο ενοικιαζόμενα δωματιάκια με τις γνωστές πολυθρόνες στην αυλή και μας φαίνεται εντελώς προκάτ. Το προηγούμενο χωριό φαινόταν πιο αυθεντικό.
Εκεί που ψαχνόμαστε να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε στην περιοχή μας βρίσκει ο γαλανομάτης και με τη βοήθεια μιας κοπέλας που μιλάει Αγγλικά προσπαθεί να συνεννοηθεί το σημείο συνάντησης για τις 6. Μας λέει η κοπέλα ότι συνήθως οι τουρίστες καταλήγουν στο ξενοδοχείο το Los Jasmines για να απολαύσουν τη θέα και χωρίς να πολυξέρουμε λέμε ΟΚ. Επειδή έχουμε φτάσει μεσημεριάτικα δεν βρίσκουμε κανέναν να κανονίσουμε κάποια ξενάγηση στα πέριξ και καταλήγουμε να πάρουμε το τουριστικό λεωφορείο που κάνει τον γύρο των σημείων ενδιαφέροντος με 5 cuc. Ο κύκλος γίνεται σε μία ώρα και επειδή τα μισά είναι από την βόρεια πλευρά και τα άλλα μισά από τη νότια, περνάει από το κέντρο του χωριού ανα μισάωρο. Η αλήθεια είναι ότι δεν ενθουσιαστήκαμε, είχαμε μεγαλύτερες προσδοκίες. Η πεδιάδα δημιουργήθηκε όταν ένα σύστημα από σπηλιές κατέρρευσε πριν από εκατομμύρια χρόνια. Κάποιοι τεράστιοι ασβεστολιθικοί όγκοι έχουν μείνει για να θυμίζουν αυτό το φαινόμενο, όπως και κάποιες επισκέψιμες σπηλιές αλλά δεν είναι και τόσο εντυπωσιακές. Το λεωφορείο υποτίθεται ότι έχει στο δρομολόγιο του και μια φυτεία καπνού αλλά εκείνη τη μέρα απλά δεν..Η τοιχογραφία της προιστορίας ωραία είναι αλλά αφού είναι σύγχρονη απλά θαυμάζεις ένα γκράφιτι...
Τέλος πάντων, κάνουμε τις βόλτες μας με το λεωφορείο και μετά περνάμε την ώρα μας στην αγορά του Βινιάλες. Μπαίνουμε και στο μαγαζί με τα πούρα για να πάρουμε τα λίγα που θέλουμε για σουβενίρ. Είναι ένας κυριούλης που φτιάχνει πούρα εκείνη την ώρα για τους τουρίστες, οπότε τελικά παίρνουμε και από τα χειροποίητα και κάποια επώνυμα. Δεν έχω ιδέα για την ποιότητά τους, είμαι άσχετη με το θέμα κάπνισμα. Έχει όμως και ρούμια και βλέπω ένα που δεν είχα δει σε άλλο μαγαζί μέχρι εκείνη την ώρα. Pacto Navio λέγεται, της Havana Club, αλλά στο τελικό στάδιο μένει σε βαρέλια που πριν είχαν γαλλικό γλυκό κρασί. Ρωτάω την κυρία και μου λέει με ενθουσιασμό ότι αυτό είναι μέλι, το πίνεις και ζεσταίνεται όλο το μέσα σου. Τέλεια σκέφτομαι, το παίρνω και ας κάνει καμια σαρανταριά cuc. Πράγματι όταν το δοκίμασα συγκινήθηκα από το πόσο καλό είναι...
Τελικά παίρνουμε ταξί για να πάμε στο Los Jasmines να βρούμε τον ταξιτζή να γυρίσουμε στην Αβάνα. Ο ντόπιος ταξιτζής θυμίζει τους Έλληνες στα δημοφιλή νησιά, έχει κάνει εξάσκηση στο καμάκι και δεν θέλει σε καμία περίπτωση να ακούσει κουβανέζικη μουσική που είναι μπανάλ, μόνο σύγχρονα ποπ αμερικάνικα. Μάλιστα..Το Los Jasmines ωραία θέα έχει, αλλά αυτή η πισίνα με τους ασπρουλιάρηδες ξαπλωμένους τουρίστες δεν ταιριάζει πολύ με το φυσικό τοπίο, οπότε δεν μένουμε..Επιστροφή στην Αβάνα, εκεί θα φάμε, εκεί θα πιούμε..Όχι εγώ βέβαια, εγώ ακόμα με κρακεράκια. Πάντως αν ήταν να ξανακάνω την εκδρομή στο Βινιάλες, θα πήγαινα πιο οργανωμένη, είμαι σίγουρη ότι υπάρχουν τρόποι να απολαύσεις την φύση στην περιοχή πολύ καλύτερα, θα είχα κλείσει από πριν κάποια περιήγηση...
Φεύγουμε την ώρα που δύει ο ήλιος και είναι πολύ όμορφα.
Μετά από λίγο καταλαβαίνουμε πόσο κακό είναι να οδηγείς νύχτα στην Κούβα. Δεν υπάρχει φως ούτε για δείγμα. Οι ντόπιοι απλά γνωρίζουν απέξω και ανακατωτά τον δρόμο και τις λακούβες του. Το τόσο πηκτό σκοτάδι κάνει ακόμα πιο απόκοσμες και τρομαχτικές κάποιες φωτιές που βλέπουμε στο βάθος. Είναι φωτιές σε ευθεία και ο οδηγός μας λέει ότι καίνε ζαχαροκάλαμα.
Έχουμε πεθάνει από την πείνα και του λέμε να μας αφήσει κοντά στο Μουσείο της Επανάστασης γιατί είχαμε δει ένα τρίγωνο δρόμων με μαγαζάκια που μας άρεσαν. Είναι πολύ ωραία περιοχή, αρκετά δημοφιλής κι έτσι μπαίνουμε στο μόνο που βρίσκουμε τραπέζι. Κι εκεί που κατάκοπες κοιτάμε στον κατάλογο, πίσω μου καταλαβαίνω κάποιον που προσπαθεί να μου μιλήσει. Είναι ένας παππούς 90 χρόνων τουλάχιστον, ο οποίος θέλει να μας πει ότι το μαγαζί έχει φανταστική πίνα κολάντα και θέλει να μας κεράσει από μία γιατί φαινόμαστε κουρασμένες!! Αρνούμαι ευγενικά αλλά πετάγεται μια κυρία που κάθεται μαζί του, να μου πει ότι είναι ο άντρας της και να μην ντρεπόμαστε. Να μην τον προσβάλλουμε, δεχόμαστε..Εντωμεταξύ παραγγέλνουμε, εγώ κλαίγομαι για το στομάχι μου και μου υπόσχεται ο νεαρός ότι θα μου φτιάξουν απλό κοτόπουλο φιλέτο με ρύζι.
Πίνουμε την πίνα κολάντα, αν κι εγώ απλά την δοκιμάζω, και φυσικά ο παππούς πιάνει συζήτηση. Μου λέει λοιπόν ότι είναι Καναδός, έρχεται στην Κούβα 35 χρόνια γιατί είναι φοβερός λαός, φιλόξενος και καλόκαρδος. Και στα μαγαζιά γίνονται όλοι ένας και γλεντάνε. Από ότι καταλάβαμε ο παππούς ήταν κοινωνικός με όλους τους πελάτες και προσπαθούσε να δημιουργεί μεγάλες παρέες. Του βάζω λίγο πάγο γιατί εντάξει, είμαι χωρίς καφέ και νηστική δύο μέρες, πόση όρεξη να έχω για κουβενταρία; Γρήγορα ρίχνει τα δίχτυα του στις διπλανές παρέες και πετυχαίνει. Ακούμε λοιπόν ότι είναι καθηγητής πανεπιστημίου, καρδιολόγος..Κι εκεί που λέω ότι με ξέχασε, τσουπ να τος πάλι με κοψοχολιάζει από πίσω μου. Μου λέει λοιπόν, ποια άλλη χώρα είναι τόσο όμορφη, οι άνθρωποι είναι χαμογελαστοί και φιλόξενοι και μπορείς να περνάς τόσο ωραία; Ε του λέω η Ελλάδα
Και μου πετάει κάτι φιλιά, ευτυχώς στον αέρα! Εντάξει ακόμα με δουλεύουν...
Το φαγητό είναι πολύ ωραίο, απρόσμενα ωραίο για φιλέτο κοτόπουλο, και στεριώνομαι κάπως...Έχω όμως μια μίνι κατάθλιψη γιατί είναι δυνατόν να είσαι διακοπές και να μην μπορείς να φας και να πιεις;;; Η Μ. καταλαβαίνει ότι κάτι χρειάζομαι και φεύγουμε να βρούμε ένα μαγαζί να ακούσουμε λίγη μουσική. Στον δρόμο περνάμε από την Bodeguita del medio που είναι εκεί κοντά για να δούμε το ιστορικό μαγαζί με το περίφημο μοχίτο. Ωραίο είναι για αξιοθέατο αλλά με τους Κινέζους τουρίστες να χόρευουν καρναβαλικά δεν μπαίνεις σε mood Αβάνας για ποτό..Καθώς φεύγουμε βλέπουμε τον παππού χωρίς την κυρία του, να πηγαίνει καρφωτός για ποτό στην bodeguita. Αλάνι ο παππούς.
Εμείς κάπου βρίσκουμε ένα μισοάδειο μαγαζί, με κάποιους λίγους πελάτες στην μπάρα, λίγο μπαρ το ναυάγιο, με μια ωραία μπάντα όμως που παίζει cuban son. Δυστυχώς δεν νιώθω ακόμα αυτοπεποίθηση να δοκιμάσω ένα από τα σκέτα ρούμια, και παίρνω ένα cuba libre. Αλλά η Μ. το ευχαριστήθηκε.. Η μπάντα ωραία, αφού την έχουμε σχεδόν πριβέ κάνει το παιχνίδι της μαζί μας κι ας μην μπορούμε να τραγουδήσουμε ισπανικά. Στο τέλος έρχεται ο τραγουδιστής να μας πιάσει κουβέντα και να μας πει πού θα τους βρούμε την επόμενη. Μόλις ακούει ότι είμαστε Ελληνίδες μας λέει ότι δούλεψε στην Μακεδονία κάποτε σε ένα καζίνο. Με τίποτα όμως δεν μπορούμε να καταλάβουμε το όνομα που μας λέει. Τελικά αφού μας λέει ότι οι γυναίκες στη Μακεδονία είναι πιο απρόσωπες από τις Ελληνίδες καταλαβαίνουμε ότι μας μιλάει για τα Σκόπια...Την ώρα που φεύγουμε βλέπουμε ότι η πληρωμή της μπάντας είναι ένα μπουκάλι ρούμι..
Μετά από άλλη μια πλήρη μέρα, επιστρέφουμε στο σπίτι με 5 cuc κάνοντας επιτέλους πετυχημένα παζάρια με έναν ταξιτζή. Στο σπίτι κάνουμε συγκεκριμένο πλάνο για την επόμενη μέρα. Είναι η τελευταία ολόκληρη μέρα στην Αβάνα, ας πιεστούμε και λίγο. Όταν προετοιμάζαμε το ταξίδι, είχαμε δει την ταινία 7 μέρες στην Αβάνα. Το Hotel Nacional παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία και επειδή είναι έτσι και αλλιώς ιστορικό ξενοδοχείο, μου είχε μπει η ιδέα να το επισκεφτούμε. Είχα διαβάσει λοιπόν ότι γίνεται κάποια ξενάγηση στο ξενοδοχείο και είχαμε αποφασίσει να πάμε. Για να είμαστε σίγουρες παίρνω τηλέφωνο στο ξενοδοχείο για να επιβεβαιώσω την ξενάγηση και μου λένε ότι γίνεται το πρωί στις 10. Για να είμαστε στην ώρα μας αποφασίζουμε την επομένη να φάμε πρωινό στο ξενοδοχείο και να είμαστε εκεί κατά τις 9. Μιλάμε για οργάνωση...
Το πρωί ετοιμαζόμαστε για άλλη μια εξόρμηση εκτός Αβάνας. Σήμερα το πρόγραμμα έχει μονοήμερη στο Βινιάλες. Η μελέτη μας έλεγε ότι πρόκειται για μια πεδιάδα με καπνά ανάμεσα σε βουνά με περίεργους σχηματισμούς και σπηλιές, η φύση είναι πολύ ωραία και ενδείκνυται για δραστηριότητες όπως πεζοπορία, ιππασία, και άλλα τέτοια. Παρόλο που είχαμε διαβάσει ότι το χωριό είναι ωραίο και το βράδυ, δεν θέλαμε να κάνουμε διανυκτέρευση εκεί γιατί είχαμε εκκρεμότητες ακόμα στην Αβάνα. Τρώμε λοιπόν πρωινό και φεύγουμε για τον σταθμό των λεωφορείων για να βρούμε ταξί. Βέβαια οι ρυθμοί μας είναι εξαιρετικά αργοί και ξεκινάμε αργά, κατά τις 10..
Είμαστε πλέον άνετες με τα παζαρέματα και κλείνουμε εύκολα την μετακίνησή μας σε shared taxi με 17cuc το άτομο. Η αλήθεια είναι ότι εντυπωσιαζόμαστε με το πόσο εύκολα το κλείσαμε. Όταν βλέπουμε το όχημα υποψιαζόμαστε ότι επειγόταν να κλείσει τα άτομα που του έμεναν...Είναι ένα αρχαίο φορτηγάκι που του έχουν βάλει θέσεις στο πίσω μέρος και χωράει τουλάχιστον 10 άτομα. Είναι πολύ περίεργα πίσω και επειδή είναι πρόσφατο το σκηνικό με τους μετανάστες από το Βιετνάμ που έσκασαν στην καρότσα του ψυγείου πηγαίνοντας στην Αγγλία, αναρωτιόμαστε αν θα έχουμε την ίδια μοίρα...Είμαστε οι πρώτες και ξεκινάει την γύρα για να μαζέψει τους υπόλοιπους. Το όχημα πάντως είναι η επιτομή του gadget, εκτός από ένα εντυπωσιακό κλιματιστικό, έχει υποδοχές για USB, κάμερα οπισθοπορείας, ειδική θήκη για το γυαλί ηλίου, και πολλά άλλα..

Ο τύπος που κάνει τα κουμάντα έρχεται μαζί και αρχίζει τα παζάρια για την επιστροφή μας. Μας λέει ότι πρέπει να έχουμε κλείσει από πριν γιατί μετά τις 6 που νυχτώνει δεν θα βρίσκουμε εύκολα κάποιον γιατί ο δρόμος δεν έχει φώτα και είναι επικίνδυνος και δεν θέλουν να κάνουν το δρομολόγιο. Μας λέει 50cuc για τις τρεις μας ακατέβατα. Επίσης μας λέει να μην πούμε στους υπόλοιπους πόσα πληρώνουμε γιατί όλοι πληρώνουν περισσότερο...Η Μ. προσπαθεί να μειώσει την επιστροφή αλλά μάταια. Κάνουμε άπειρους κύκλους στην Παλιά Αβάνα και μαζεύουμε Άγγλους, Γάλλους, Ισπανούς, μαζί και κάτι τεράστιους κουβάδες -με χρώματα ίσως- που βάζει στα πόδια μας και μετά από λίγο είμαστε τόσο πηγμένοι που ελπίζουμε να μην πιάσει κανέναν επείγουσα ανάγκη για τουαλέτα...Τελικά ο αρχηγός κατεβαίνει χωρίς να του έχουμε πει ναι και στην μπροστινή θέση δίπλα στον οδηγό κάθεται ένα ζευγάρι Γάλλων. Ο άνδρας μας ενημερώνει ότι πληρώνουμε την μετάβασή τους γιατί αυτοί πάνε τσάμπα. Τους είχαν στήσει και περίμεναν στο πεζοδρόμιο 2 ώρες!! Η διάθεσή τους βέβαια είναι μια χαρά, αυτός όλο κάτι τρώει, μας βγάζει και μια selfie γιατί θέλει να μας θυμάται έτσι που είμαστε στοιβαγμένοι και όλα καλά...
Με τούτα και με κείνα έχει περάσει καμιά ώρα, συν τις 2 ώρες που είναι η διαδρομή, καλό μεσημέρι θα φτάσουμε..Φυσικά δεν σταματάει για τουαλέτα γιατί είναι αδύνατο να βγούμε, αλλά κάνει μια στάση σε ένα βενζινάδικο. Νομίζουμε ότι είναι για να πάρουμε σάντουιτς από έναν πλανόδιο αλλά όχι. Έρχεται ένας γαλανομάτης που ζητάει στα ισπανικά τις τρεις κοπέλες από την Ελλάδα. Μέσα στην έκπληξή μας και με τα άθλια ισπανικά μας καταλαβαίνουμε ότι μας λέει ότι αυτός θα μας επιστρέψει το απόγευμα στις 6 με 50 cuc και μας δείχνει το αυτοκίνητό του για να το θυμόμαστε. Ε μας έπιασε εξαπίνης, είναι και ωραίος, συμφωνούμε...Το αυτοκίνητο ένα saxo καγκούρικο με σκούρα τζάμια! Άντε να δούμε σε τι άλλο θα μπούμε σε αυτή την χώρα...Ο Γάλλος το τσίμπησε το σάντουιτς του πάντως..
Συνεχίζουμε και κάποια στιγμή μας σταματάει η τροχαία. Ωπ λέμε τι έγινε; Κατεβαίνει το παλικάρι, φιλιά, αγκαλιές με τα όργανα της τάξης, χαμούλης..Σε μια γέφυρα παρακάτω έρχεται η ώρα να βγάλουμε τους κουβάδες που είχε στα πόδια μας. Πώς να βγουν όμως που τους έχει βάλει στα πόδια μας κι εμείς δεν μπορούμε να κουνηθούμε; Το τι γιόγκα έπαιξε για να μπορέσουμε να τους περάσουμε και να τους βγάλουμε από το παράθυρο δεν περιγράφεται. Η διαδρομή αρχίζει να γίνεται ενδιαφέρουσα, με πυκνή βλάστηση. Περνάμε ένα χωριό που φαίνεται ότι οι κάτοικοι δίνουν μεγαλύτερη σημασία στην κουνιστή πολυθρόνα από το σπίτι και λέμε φτάνουμε. Και όντως φτάνουμε τελικά σε ένα χωριό εντελώς επίπεδο στη μέση της πεδιάδας. Φαίνεται σαν να έχει φτιαχτεί αποκλειστικά για τους τουρίστες, είναι όλο ενοικιαζόμενα δωματιάκια με τις γνωστές πολυθρόνες στην αυλή και μας φαίνεται εντελώς προκάτ. Το προηγούμενο χωριό φαινόταν πιο αυθεντικό.
Εκεί που ψαχνόμαστε να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε στην περιοχή μας βρίσκει ο γαλανομάτης και με τη βοήθεια μιας κοπέλας που μιλάει Αγγλικά προσπαθεί να συνεννοηθεί το σημείο συνάντησης για τις 6. Μας λέει η κοπέλα ότι συνήθως οι τουρίστες καταλήγουν στο ξενοδοχείο το Los Jasmines για να απολαύσουν τη θέα και χωρίς να πολυξέρουμε λέμε ΟΚ. Επειδή έχουμε φτάσει μεσημεριάτικα δεν βρίσκουμε κανέναν να κανονίσουμε κάποια ξενάγηση στα πέριξ και καταλήγουμε να πάρουμε το τουριστικό λεωφορείο που κάνει τον γύρο των σημείων ενδιαφέροντος με 5 cuc. Ο κύκλος γίνεται σε μία ώρα και επειδή τα μισά είναι από την βόρεια πλευρά και τα άλλα μισά από τη νότια, περνάει από το κέντρο του χωριού ανα μισάωρο. Η αλήθεια είναι ότι δεν ενθουσιαστήκαμε, είχαμε μεγαλύτερες προσδοκίες. Η πεδιάδα δημιουργήθηκε όταν ένα σύστημα από σπηλιές κατέρρευσε πριν από εκατομμύρια χρόνια. Κάποιοι τεράστιοι ασβεστολιθικοί όγκοι έχουν μείνει για να θυμίζουν αυτό το φαινόμενο, όπως και κάποιες επισκέψιμες σπηλιές αλλά δεν είναι και τόσο εντυπωσιακές. Το λεωφορείο υποτίθεται ότι έχει στο δρομολόγιο του και μια φυτεία καπνού αλλά εκείνη τη μέρα απλά δεν..Η τοιχογραφία της προιστορίας ωραία είναι αλλά αφού είναι σύγχρονη απλά θαυμάζεις ένα γκράφιτι...
Τέλος πάντων, κάνουμε τις βόλτες μας με το λεωφορείο και μετά περνάμε την ώρα μας στην αγορά του Βινιάλες. Μπαίνουμε και στο μαγαζί με τα πούρα για να πάρουμε τα λίγα που θέλουμε για σουβενίρ. Είναι ένας κυριούλης που φτιάχνει πούρα εκείνη την ώρα για τους τουρίστες, οπότε τελικά παίρνουμε και από τα χειροποίητα και κάποια επώνυμα. Δεν έχω ιδέα για την ποιότητά τους, είμαι άσχετη με το θέμα κάπνισμα. Έχει όμως και ρούμια και βλέπω ένα που δεν είχα δει σε άλλο μαγαζί μέχρι εκείνη την ώρα. Pacto Navio λέγεται, της Havana Club, αλλά στο τελικό στάδιο μένει σε βαρέλια που πριν είχαν γαλλικό γλυκό κρασί. Ρωτάω την κυρία και μου λέει με ενθουσιασμό ότι αυτό είναι μέλι, το πίνεις και ζεσταίνεται όλο το μέσα σου. Τέλεια σκέφτομαι, το παίρνω και ας κάνει καμια σαρανταριά cuc. Πράγματι όταν το δοκίμασα συγκινήθηκα από το πόσο καλό είναι...
Τελικά παίρνουμε ταξί για να πάμε στο Los Jasmines να βρούμε τον ταξιτζή να γυρίσουμε στην Αβάνα. Ο ντόπιος ταξιτζής θυμίζει τους Έλληνες στα δημοφιλή νησιά, έχει κάνει εξάσκηση στο καμάκι και δεν θέλει σε καμία περίπτωση να ακούσει κουβανέζικη μουσική που είναι μπανάλ, μόνο σύγχρονα ποπ αμερικάνικα. Μάλιστα..Το Los Jasmines ωραία θέα έχει, αλλά αυτή η πισίνα με τους ασπρουλιάρηδες ξαπλωμένους τουρίστες δεν ταιριάζει πολύ με το φυσικό τοπίο, οπότε δεν μένουμε..Επιστροφή στην Αβάνα, εκεί θα φάμε, εκεί θα πιούμε..Όχι εγώ βέβαια, εγώ ακόμα με κρακεράκια. Πάντως αν ήταν να ξανακάνω την εκδρομή στο Βινιάλες, θα πήγαινα πιο οργανωμένη, είμαι σίγουρη ότι υπάρχουν τρόποι να απολαύσεις την φύση στην περιοχή πολύ καλύτερα, θα είχα κλείσει από πριν κάποια περιήγηση...
Φεύγουμε την ώρα που δύει ο ήλιος και είναι πολύ όμορφα.

Μετά από λίγο καταλαβαίνουμε πόσο κακό είναι να οδηγείς νύχτα στην Κούβα. Δεν υπάρχει φως ούτε για δείγμα. Οι ντόπιοι απλά γνωρίζουν απέξω και ανακατωτά τον δρόμο και τις λακούβες του. Το τόσο πηκτό σκοτάδι κάνει ακόμα πιο απόκοσμες και τρομαχτικές κάποιες φωτιές που βλέπουμε στο βάθος. Είναι φωτιές σε ευθεία και ο οδηγός μας λέει ότι καίνε ζαχαροκάλαμα.
Έχουμε πεθάνει από την πείνα και του λέμε να μας αφήσει κοντά στο Μουσείο της Επανάστασης γιατί είχαμε δει ένα τρίγωνο δρόμων με μαγαζάκια που μας άρεσαν. Είναι πολύ ωραία περιοχή, αρκετά δημοφιλής κι έτσι μπαίνουμε στο μόνο που βρίσκουμε τραπέζι. Κι εκεί που κατάκοπες κοιτάμε στον κατάλογο, πίσω μου καταλαβαίνω κάποιον που προσπαθεί να μου μιλήσει. Είναι ένας παππούς 90 χρόνων τουλάχιστον, ο οποίος θέλει να μας πει ότι το μαγαζί έχει φανταστική πίνα κολάντα και θέλει να μας κεράσει από μία γιατί φαινόμαστε κουρασμένες!! Αρνούμαι ευγενικά αλλά πετάγεται μια κυρία που κάθεται μαζί του, να μου πει ότι είναι ο άντρας της και να μην ντρεπόμαστε. Να μην τον προσβάλλουμε, δεχόμαστε..Εντωμεταξύ παραγγέλνουμε, εγώ κλαίγομαι για το στομάχι μου και μου υπόσχεται ο νεαρός ότι θα μου φτιάξουν απλό κοτόπουλο φιλέτο με ρύζι.
Πίνουμε την πίνα κολάντα, αν κι εγώ απλά την δοκιμάζω, και φυσικά ο παππούς πιάνει συζήτηση. Μου λέει λοιπόν ότι είναι Καναδός, έρχεται στην Κούβα 35 χρόνια γιατί είναι φοβερός λαός, φιλόξενος και καλόκαρδος. Και στα μαγαζιά γίνονται όλοι ένας και γλεντάνε. Από ότι καταλάβαμε ο παππούς ήταν κοινωνικός με όλους τους πελάτες και προσπαθούσε να δημιουργεί μεγάλες παρέες. Του βάζω λίγο πάγο γιατί εντάξει, είμαι χωρίς καφέ και νηστική δύο μέρες, πόση όρεξη να έχω για κουβενταρία; Γρήγορα ρίχνει τα δίχτυα του στις διπλανές παρέες και πετυχαίνει. Ακούμε λοιπόν ότι είναι καθηγητής πανεπιστημίου, καρδιολόγος..Κι εκεί που λέω ότι με ξέχασε, τσουπ να τος πάλι με κοψοχολιάζει από πίσω μου. Μου λέει λοιπόν, ποια άλλη χώρα είναι τόσο όμορφη, οι άνθρωποι είναι χαμογελαστοί και φιλόξενοι και μπορείς να περνάς τόσο ωραία; Ε του λέω η Ελλάδα
Το φαγητό είναι πολύ ωραίο, απρόσμενα ωραίο για φιλέτο κοτόπουλο, και στεριώνομαι κάπως...Έχω όμως μια μίνι κατάθλιψη γιατί είναι δυνατόν να είσαι διακοπές και να μην μπορείς να φας και να πιεις;;; Η Μ. καταλαβαίνει ότι κάτι χρειάζομαι και φεύγουμε να βρούμε ένα μαγαζί να ακούσουμε λίγη μουσική. Στον δρόμο περνάμε από την Bodeguita del medio που είναι εκεί κοντά για να δούμε το ιστορικό μαγαζί με το περίφημο μοχίτο. Ωραίο είναι για αξιοθέατο αλλά με τους Κινέζους τουρίστες να χόρευουν καρναβαλικά δεν μπαίνεις σε mood Αβάνας για ποτό..Καθώς φεύγουμε βλέπουμε τον παππού χωρίς την κυρία του, να πηγαίνει καρφωτός για ποτό στην bodeguita. Αλάνι ο παππούς.
Εμείς κάπου βρίσκουμε ένα μισοάδειο μαγαζί, με κάποιους λίγους πελάτες στην μπάρα, λίγο μπαρ το ναυάγιο, με μια ωραία μπάντα όμως που παίζει cuban son. Δυστυχώς δεν νιώθω ακόμα αυτοπεποίθηση να δοκιμάσω ένα από τα σκέτα ρούμια, και παίρνω ένα cuba libre. Αλλά η Μ. το ευχαριστήθηκε.. Η μπάντα ωραία, αφού την έχουμε σχεδόν πριβέ κάνει το παιχνίδι της μαζί μας κι ας μην μπορούμε να τραγουδήσουμε ισπανικά. Στο τέλος έρχεται ο τραγουδιστής να μας πιάσει κουβέντα και να μας πει πού θα τους βρούμε την επόμενη. Μόλις ακούει ότι είμαστε Ελληνίδες μας λέει ότι δούλεψε στην Μακεδονία κάποτε σε ένα καζίνο. Με τίποτα όμως δεν μπορούμε να καταλάβουμε το όνομα που μας λέει. Τελικά αφού μας λέει ότι οι γυναίκες στη Μακεδονία είναι πιο απρόσωπες από τις Ελληνίδες καταλαβαίνουμε ότι μας μιλάει για τα Σκόπια...Την ώρα που φεύγουμε βλέπουμε ότι η πληρωμή της μπάντας είναι ένα μπουκάλι ρούμι..
Μετά από άλλη μια πλήρη μέρα, επιστρέφουμε στο σπίτι με 5 cuc κάνοντας επιτέλους πετυχημένα παζάρια με έναν ταξιτζή. Στο σπίτι κάνουμε συγκεκριμένο πλάνο για την επόμενη μέρα. Είναι η τελευταία ολόκληρη μέρα στην Αβάνα, ας πιεστούμε και λίγο. Όταν προετοιμάζαμε το ταξίδι, είχαμε δει την ταινία 7 μέρες στην Αβάνα. Το Hotel Nacional παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία και επειδή είναι έτσι και αλλιώς ιστορικό ξενοδοχείο, μου είχε μπει η ιδέα να το επισκεφτούμε. Είχα διαβάσει λοιπόν ότι γίνεται κάποια ξενάγηση στο ξενοδοχείο και είχαμε αποφασίσει να πάμε. Για να είμαστε σίγουρες παίρνω τηλέφωνο στο ξενοδοχείο για να επιβεβαιώσω την ξενάγηση και μου λένε ότι γίνεται το πρωί στις 10. Για να είμαστε στην ώρα μας αποφασίζουμε την επομένη να φάμε πρωινό στο ξενοδοχείο και να είμαστε εκεί κατά τις 9. Μιλάμε για οργάνωση...